Diana D35b renovering

Här skriver vi guider på olika projekt vi gjort och vill dela med oss av.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Diana D35b renovering

Inläggav eddie 25 feb 2011, 00:10

Jag ska renovera en gammal Diana 35b som på original broschyren såg ut så här
För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.


Exakt tillverknings år vet jag inte men någon gång under 50 talet

För att följa länken så måste du registera dig.


Diopter-siktet saknas men geväret är för övrigt komplett

För att följa länken så måste du registera dig.


Läderpackningen är helt torr och smulig så utgångshastigheten är inte så kaxig
Runt 50ms i bästa fall, sen vet jag inte hur det är med pistong-packning och fjäder
eddie
 

Re: Diana D35b renovering

Inläggav eddie 25 feb 2011, 10:46

För att följa länken så måste du registera dig.


Tvättad med stålull, ser ut att ha varit tejpad och det har lämnat spår


För att följa länken så måste du registera dig.


Så jag fortsätter med våtslipning för att få den helt trä ren och jag gjorde likadant med de rostiga metalldelarna,
som jag sedan gjorde ny svartoxidering på (blånering) dess värre var jag så uppe i det goda resultatet att jag glömde ta bilder :roll:

För att följa länken så måste du registera dig.


Slipad och färdig för anoljning ca 8ggr för att mätta träet så det blir snyggt och får motståndskraft

För att följa länken så måste du registera dig.


Stocken mättad med teakolja 8ggr, var på jag behandlade den med flytande bivax så den ska hålla sig snygg lite längre
även metallen är insmord med vapenolja, och klar för montering.

För att återfå prestandan tänker jag börja med att byta pip-packning och skjuta i chrony
eddie
 

Re: Diana D35b renovering

Inläggav Daniel 25 feb 2011, 12:04

det blev snyggt :-)
Don't walk in front of me, I may not follow; Don't walk behind me, I may not lead; Walk beside me, and just be my friend
Användarvisningsbild
Daniel
 
Inlägg: 5340
Blev medlem: 26 dec 2007, 21:05
Ort: Lögdeå
Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Re: Diana D35b renovering

Inläggav G0LI4T 25 feb 2011, 12:07

Ser riktigt bra ut Eddie

Har du ingen datummärkning på bössan ?
Vänster sida på cylindern längst bak, precis över stocklinjen finns en mikro stämpling. ( om inte så är bössa tillverkad före 1967 )
Dom började med att stämpla bössor 1965 eller 66, men jag har aldrig hittat en Diana som är märkt före 1967.
För att följa länken så måste du registera dig.


Din bössa har "silveravtryck" och det tillverkades mellan 1958 fram till 1968/1969.
Kulorna i upphaket är riktigt pillimariska att få på plats, men ska du riva bössan så är det enklast att fota av allt när du delar den för att allt ska komma tillbaka på rätt plats igen.
För att följa länken så måste du registera dig.



Pistongpackningen är vanlig läderpackning och är säkert backelithård.
Finns fortfarande originaldelar (servicekit ) att montera.
Pippackningen byter du till den nyare o-ringen, för läderpackningen fungerade aldrig bra.

Dioptern är en kombinerad Diopter/Sikte, där man kan lyfta bort diopterringen och använda vanligt sikte. Gummiringen på dioptern är omöjlig att få tag på då den var av naturgummi och torkar och smulas sönder av solljus ( smart )
Här har du bilder på siktet och kornet så du vet vad du letar efter ;)
För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.

Bild
G0LI4T
 
Inlägg: 2275
Blev medlem: 26 jan 2008, 23:50
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Re: Diana D35b renovering

Inläggav eddie 25 feb 2011, 16:37

Tackar för positiva inputen :smt020

Det var intressant info om stämplarna och alu avtryckaren som jag inte visste, mycket intressant :)
Den skulle nog inte må illa av ditt servicekit För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.


Jag har ingen micro datumstämpel så då är den väl mellan 1958-1966

Jag sköt lite i chrony med ny pip-oring och fick lite bättre fart 121-130-129-126 5j mot tidigare 33-48-51-31 0,5j med trasig läderpackning
Den är dock alldeles för lättspänd så fjädern är nog i det närmaste slut eller om den är 7,5j och trasig pistong-packning.

För att följa länken så måste du registera dig.


Nyfiken och skjutglad som man är var jag ju tvungen att testa den på 10m med ett gammalt kikarsikte 4x15 "TV"
Helt rekylfri så klart i denna effekten och 10skotten hamnade ju på tavlan.

Då får man ta och dela den och se hur den ser ut inuti för den ska ju gå i 200ms :)
eddie
 

Re: Diana D35b renovering

Inläggav groda 25 feb 2011, 17:15

vill bara säga att jag har en gammal diana 25 första modellen som tillverkades .siktet var kass .men tommys vapen verkstad hade ett original till den gamla bössan :smt020
Användarvisningsbild
groda
 
Inlägg: 422
Blev medlem: 26 jan 2010, 19:11
Ort: kungälv
Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 11 gånger i 11 inlägg

Re: Diana D35b renovering

Inläggav eddie 25 feb 2011, 17:50

groda skrev:vill bara säga att jag har en gammal diana 25 första modellen som tillverkades .siktet var kass .men tommys vapen verkstad hade ett original till den gamla bössan :smt020


Där ser man, kan vara bra att veta :)
eddie
 

Re: Diana D35b renovering

Inläggav snurr 25 feb 2011, 19:52

G0LI4T skrev:Ser riktigt bra ut Eddie

Har du ingen datummärkning på bössan ?
Vänster sida på cylindern längst bak, precis över stocklinjen finns en mikro stämpling. ( om inte så är bössa tillverkad före 1967 )
Dom började med att stämpla bössor 1965 eller 66, men jag har aldrig hittat en Diana som är märkt före 1967.
För att följa länken så måste du registera dig.


Din bössa har "silveravtryck" och det tillverkades mellan 1958 fram till 1968/1969.
Kulorna i upphaket är riktigt pillimariska att få på plats, men ska du riva bössan så är det enklast att fota av allt när du delar den för att allt ska komma tillbaka på rätt plats igen.
För att följa länken så måste du registera dig.



Pistongpackningen är vanlig läderpackning och är säkert backelithård.
Finns fortfarande originaldelar (servicekit ) att montera.
Pippackningen byter du till den nyare o-ringen, för läderpackningen fungerade aldrig bra.

Dioptern är en kombinerad Diopter/Sikte, där man kan lyfta bort diopterringen och använda vanligt sikte. Gummiringen på dioptern är omöjlig att få tag på då den var av naturgummi och torkar och smulas sönder av solljus ( smart )
Här har du bilder på siktet och kornet så du vet vad du letar efter ;)
För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.




jag har sikte till denna liggandes någon stans i all röra om nu inte någon annan i familjen slängt det sist jag såg det var gummi kappan/ringen heltok och fortfarande mjuk och hel ska ta och leta lite och se om det dyker upp
den som frågar han vet
snurr
 
Inlägg: 569
Blev medlem: 09 jan 2011, 16:22
Ort: stockholm
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 8 gånger i 8 inlägg
Skytteklubb: japp kanske säger vilken sen
Luftvapen favorit: just nu hatsan AT44s

Re: Diana D35b renovering

Inläggav G0LI4T 25 feb 2011, 22:42

det har inte jag ..

Jag har letat i drygt 3 år efter diopter gummit till min D35b, jag har själva diopter"hylsan".
Men det finns en gummi ögonkopp som satt på när man köpte den ny.
För att följa länken så måste du registera dig.



Lite kuriosa:

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



Skulle gärna vilja ha en D35M på väggen bredvid mina HW55M och Walther LG55
Bild
G0LI4T
 
Inlägg: 2275
Blev medlem: 26 jan 2008, 23:50
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Re: Diana D35b renovering

Inläggav eddie 27 feb 2011, 18:17

G0LI4T skrev:Din bössa har "silveravtryck" och det tillverkades mellan 1958 fram till 1968/1969.

För att följa länken så måste du registera dig.


Golle, vet du vilken årsmodell avtryckaren på bilden är 50 eller 60tal? Mitt ser lite annorlunda ut.
eddie
 

Re: Diana D35b renovering

Inläggav Bsa_Airsporter 27 feb 2011, 19:05

sådär såg mitt avtryck ut, men min bössa var från -85 =)
Bild
AA S400 Carbine .20 16J Nikon 4-16x42
AA S400 Classic .22 10J Nikon 4-16x42
AA TX200 HC .22 10J MTC 3-12x44
Bsa Airsporter S .177 16J MTC 10x44
FWB600 .177 7.9J sport dot
Användarvisningsbild
Bsa_Airsporter
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 07 aug 2008, 15:26
Ort: Mörlunda
Tack utdelade: 46 gång
Tackad: 65 gånger i 65 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms S400 .20

Re: Diana D35b renovering

Inläggav eddie 27 feb 2011, 19:14

Bsa_Airsporter skrev:sådär såg mitt avtryck ut, men min bössa var från -85 =)

Pressat plåt avtryck som på min 25D -78 blånerat? Eller var ditt metallvitt?
eddie
 

Re: Diana D35b renovering

Inläggav Bsa_Airsporter 27 feb 2011, 19:38

mitt VAR bar metall tills ja blånerade det :P tyckte det såg mycket bättre ut-
Satt på min D35 -85
Bild
AA S400 Carbine .20 16J Nikon 4-16x42
AA S400 Classic .22 10J Nikon 4-16x42
AA TX200 HC .22 10J MTC 3-12x44
Bsa Airsporter S .177 16J MTC 10x44
FWB600 .177 7.9J sport dot
Användarvisningsbild
Bsa_Airsporter
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 07 aug 2008, 15:26
Ort: Mörlunda
Tack utdelade: 46 gång
Tackad: 65 gånger i 65 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms S400 .20

Re: Diana D35b renovering

Inläggav eddie 27 feb 2011, 20:07

Ok, bra jag funderade på om din var före -58 och vilken avtryckare som var äldst aluminium eller plåt, aluminium mellan från 1958 - 1969 blånerad plåt -78 och ren metall -85 inte för att det spelar någon roll exakt men lite nyfiken är man ju :)
eddie
 

Re: Diana D35b renovering

Inläggav G0LI4T 27 feb 2011, 21:06

De tidiga avtrycken är av annan konstruktion.

D35 har haft 4 olika avtryck, varav de två tidiga var ett av kul typ, liknande de jag visade bild på och ett enklare.

"silveravtrycket" på 35b och m, är förgångaren till kulavtrycket som satt på de flesta 35,27,35,50 fråm 70 talet och framåt.
Bild
G0LI4T
 
Inlägg: 2275
Blev medlem: 26 jan 2008, 23:50
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Re: Diana D35b renovering

Inläggav eddie 11 mar 2011, 00:22

Jag har just varit på föräldramöte och behövde lite pyssel, 35'an har ju kommit lite efter så jag plockade i sär den här på skrivbordet vid datorn :Sneak:

För att följa länken så måste du registera dig.


puttade ut dom två stålstiften i sidan, jag såg en liten fjäder baktill med guide


För att följa länken så måste du registera dig.


När jag fick upp det lilla inre röret med lilla fjädern trillade två av de tre kulorna ut och rullade in under skrivbordet.


För att följa länken så måste du registera dig.


Sen var det bara att dra ur innerröret och sen fjäder och pistong.


För att följa länken så måste du registera dig.


Jag rotade fram något som efter att ha mätt på den verkade vara en D34 exportfjäder lite rakare än den gamla,
bytte den stenhårda läderpackningen mot en som inte såg helt likadan ut men rätt diameter,
Tryckte i hop det hela mot golvet så i morgon ska det bli roligt att se vad det ger i chronografen :smt020
eddie
 

Re: Diana D35b renovering

Inläggav snurr 11 mar 2011, 00:43

följer nyfiket den här tråden .... hoppas du får bra resutat i morgon men det borde göra en jäkla skillnad det där ...läder packningen lär nog vara rejält dålig,, lycka till å hoppas på en bra dag med den i morgon då
den som frågar han vet
snurr
 
Inlägg: 569
Blev medlem: 09 jan 2011, 16:22
Ort: stockholm
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 8 gånger i 8 inlägg
Skytteklubb: japp kanske säger vilken sen
Luftvapen favorit: just nu hatsan AT44s

Re: Diana D35b renovering

Inläggav eddie 11 mar 2011, 13:58

Nu har jag testat hur den blev med nya inälvor, och det blev bra! Första smällen blev av förklarliga skäl 325ms :-P sen hamnade den på original max hastighet , när jag räknar varven på gamla org fjädern verkar den dock ha varit en 7,5j men nu är den 10j som den bör :)

Nu när det gick så bra vill man ju skjuta lite men så hade jag bara två-dels kikarfäste som inte sitter kvar så jag borrade och gängade i ett stoppstift i främre fästet så kikaren ska bli kvar på skenan, det blev bra men då råkade jag spänna skruven till bakre fästet för hårt så den gick av nu sitter det inte iaf :-( men jag har ett endels-fäste på väg hem så det får bli det i stället :)
eddie
 

Re: Diana D35b renovering

Inläggav niklas 11 mar 2011, 16:19

grattis alltid kul när det funkar som man vill
niklas
 
Inlägg: 621
Blev medlem: 21 okt 2010, 11:13
Ort: arvika
Tack utdelade: 32 gång
Tackad: 31 gånger i 27 inlägg
Skytteklubb: arvika jaktakytte klubb
Luftvapen favorit: fx elit

Re: Diana D35b renovering

Inläggav snurr 11 mar 2011, 20:13

eddie skrev:Nu har jag testat hur den blev med nya inälvor, och det blev bra! Första smällen blev av förklarliga skäl 325ms :-P sen hamnade den på original max hastighet , när jag räknar varven på gamla org fjädern verkar den dock ha varit en 7,5j men nu är den 10j som den bör :)

Nu när det gick så bra vill man ju skjuta lite men så hade jag bara två-dels kikarfäste som inte sitter kvar så jag borrade och gängade i ett stoppstift i främre fästet så kikaren ska bli kvar på skenan, det blev bra men då råkade jag spänna skruven till bakre fästet för hårt så den gick av nu sitter det inte iaf :-( men jag har ett endels-fäste på väg hem så det får bli det i stället :)



Kul grattis :Thumbupp: så hur mycket svajjar hastigheten om man ser 10 smälda skott vart hamnar du då mellan för tal?
den som frågar han vet
snurr
 
Inlägg: 569
Blev medlem: 09 jan 2011, 16:22
Ort: stockholm
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 8 gånger i 8 inlägg
Skytteklubb: japp kanske säger vilken sen
Luftvapen favorit: just nu hatsan AT44s

Re: Diana D35b renovering

Inläggav eddie 16 mar 2011, 20:08

snurr skrev:Kul grattis :Thumbupp: så hur mycket svajjar hastigheten om man ser 10 smälda skott vart hamnar du då mellan för tal?

stadiga 230 231 230 231 231 230 231 229 231 :) men kikaren vandrar bakåt fortfarande, jag har inte kunnat byta till endelsfästet men jag ska göra det :)
eddie
 

Re: Diana D35b renovering

Inläggav snurr 17 mar 2011, 00:34

Ja men då så då då funkar den no fin fint mer än så ska man inte förvänta sig av dom ror inte dom gick bättre än så nya kanske mellan 170-250 vad jag hört skjuter den tätt tycker du dom brukar skjuta rätt bra å vara en rolig bössa för hemma plinkning
den som frågar han vet
snurr
 
Inlägg: 569
Blev medlem: 09 jan 2011, 16:22
Ort: stockholm
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 8 gånger i 8 inlägg
Skytteklubb: japp kanske säger vilken sen
Luftvapen favorit: just nu hatsan AT44s

Re: Diana D35b renovering

Inläggav snurr 17 mar 2011, 00:34

Ja men då så då då funkar den no fin fint mer än så ska man inte förvänta sig av dom ror inte dom gick bättre än så nya kanske mellan 170-250 vad jag hört skjuter den tätt tycker du dom brukar skjuta rätt bra å vara en rolig bössa för hemma plinkning
den som frågar han vet
snurr
 
Inlägg: 569
Blev medlem: 09 jan 2011, 16:22
Ort: stockholm
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 8 gånger i 8 inlägg
Skytteklubb: japp kanske säger vilken sen
Luftvapen favorit: just nu hatsan AT44s

Re: Diana D35b renovering

Inläggav eddie 17 mar 2011, 09:55

Ja det ska bli roligt att testa den så fort jag kan, det satt ju en tysk 7,5j fjäder i innan så den är inte lika snäll nu men det är ju roligt att det blev så bra fart på den, ska bli kul att se vilken fart den har efter 1000kulor och med ett endelsfäste ska det nog gå bra.
Man är ju lite sådan att man tar sig ann prylar som inte är helt 100% och då är det många som rynkar på näsan, då tänds envisheten i mig.. då ska jag nog visa vad en sån här gammal pryl kan prestera, det var så med moppen div bilar gitarrer flickvänner mm :roll: man är född testare och optimerare på gott och ont :-P usräkta där blev det lite självbiografi där :mrgreen:
eddie
 

Re: Diana D35b renovering

Inläggav snurr 17 mar 2011, 11:13

he he jag förstår vad du menar... har jag fattat rätt att fjädern du monterade i var begagnad ? tror den kommer ligga runt 200+ om 100 kulor också kan ju dock bero på hur mycke fett /olja som finns i då det dieslar en del jag läste på ett amerikanskt forum om just dieseling och där rekomenderades att man med jämna mellanrum droppade lite olja in i luft kammaren för att just få en liten förbränning då det var bra för bössan doch ska man se till att man gör det med jämna intervaller för annars kan den sista slatten antända och då får du en explosion som kan skada pistong fjäder och packningar för övrigrt så rekomenderades majs olja en bra olja för ändamålet
den som frågar han vet
snurr
 
Inlägg: 569
Blev medlem: 09 jan 2011, 16:22
Ort: stockholm
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 8 gånger i 8 inlägg
Skytteklubb: japp kanske säger vilken sen
Luftvapen favorit: just nu hatsan AT44s

Nästa

Återgå till Guider

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

  • Sponsorer