Denna guide handlar om den extremt billiga Hatsan Mod. 25 och vad man kan göra med en så enkel pistol för att få den i skick nog att bedriva enklare målskytte på tavla. Pistolen motsvarar i allt väsentligt Webley Typhoon förutom siktet som är Truglo på Hatsan. Kan erkänna att mina förväntningar på pistolen var lågt uppskruvade redan från början, inte minst från recensioner på Internet, men sammanfattningsvis:
- överraskande bra kraft och egenprecision, har ingen
kronograf men har ingen anledning att betvivla uppgivna siffror på 140 m/s
- bedrövligt
trycke: odistinkt, mycket "kryp", dessutom uppmätte jag hela 2.3 kg dragkraft med min dragvåg innan den behagade avlossa = väldigt svårt att få till träffbilder som liknar annat än hagelskurar
- ett grepp som inte alls passade mina händer.
Greppet var enkelt att fixa till. Bara att fila litet på varbygeln så att min långfingerknoge fick plats, sedan blev greppet riktigt ok faktiskt (har rätt normalstora händer).
Avtrycket. Till att börja med får man ju plocka ner detta, visade sig vara mycket enkelt. Greppdelen på pistolen lossas med tre uppenbara stjärnskruv (de som syns), därefter trycker man bara fram greppdelen en smula i rekyldämpningsmekanismen så får man av greppet helt utan att vålda.
Därefter har man full access till avtrycksmekanismen. Alla rörliga delar sitter monterade på axlar/sprintar som är enkla att dra ur antingen med handkraft eller med tång. Det finns endast två fjädrar att hålla koll på, en torsionsfjäder för avtryckaren (till vänster i bild), en kompressionsfjäder (till höger i bild).
För att följa länken så måste du registera dig.Till att börja med så bearbetade jag kontaktytorna mellan de två metalldelarna till höger medan jag var noga att behålla geometrin och det skarpa vinklarna. Först grovbearbetning med diamantfil, därefter polering med Autosol tills jag fick spegelblanka ytor. Delarna ser litet oljiga ut på bilden, det beror på att jag sedan fettade in dem med molybdendisulfidfett där det var metall mot metall, sedan litet vaselin i brist på annat på plastdelarna (de svarta). Efter detta provskjöt jag ett par hundra kulor, avtrycket hade blivit mer distinkt men fortfarande för hög dragkraft för min smak, ca 1.6 - 1-7 kilo (svårt mäta med enkel dragvåg).
Då var det dags för fjädrarna. Torsionsfjädern i avtrycket visade sig ligga på ca 0.4 kg innan avtryckaren alls flyttade på sig, detta är alltså relaterat till förtrycket. Provade att minska detta genom att trycka ihop torsionsjädern med en tång, gick att minska förtrycket till hur litet man ville ha. Jag tyckte 0.25 kg verkade lagom. Grejen var att detta fjädertryck visade sig rätt oväsentligt för den slutliga avtryckskraften som var ungefär samma: vad detta fjädertryck reglerar tycks vara proportionen förtryck i den totala avtryckskraften. Kollar man närmare på uppbyggnaden i mekanismen så kunde man säkert insett detta utan experiment.
Kompressionsfjädern till höger i bild är den man ska dona med om man vill ha ett betydligt lättare avtryck. Här är det inte lönt att försöka trycka ihop den utan den måste bytas ut mot en lättare fjäder. Jag tog en gammal kulspetspenna som verkade ha en lämplig fjäder, dock litet väl lång så jag knipsade av den i lagom längd, kanske en mm längre än originalet.
Pillade ihop pistolen igen och provskjöt några skott under stor andakt och försiktighet, man vet ju aldrig om den alls går att spänna upp, om brytbekanismens "beartrap" fortfarande är tillförlitlig, eller om den får för sig att självavfyra. Allt funkade perfekt men jag kommer att vara extra försiktig nu i början.
Efter att ha avlossat ett dussin skott nu på kvällskvisten så märker jag att avtrycket blivit riktigt trevligt! Jämnt och mjukt. Mätte upp dragkraften till 1, 3 kg med 0.25 kg i förtrycket. Vi får se hur det funkar efter ett par hundra skott när allt stabiliserat sig men detta verkar mycket lovande. Sammanfattningsvis en oerhört lättmeckad och tacksam pistol måste jag säga, i all sin enkelhet.