Nya reglerna för 2010

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Nya reglerna för 2010

Inläggav RoLig 22 feb 2010, 09:00

Klassen för öppna riktmedel blir en renodlad +10J pcpklass..då behöver man inte ta hänsyn till träffpunktsförflyttningar vid olika skjutställningar....samt att problemet det medför att hålla över med öppna riktmedel..i princip försvinner.
Senast redigerad av RoLig 22 feb 2010, 09:30, redigerad totalt 3 gånger.
RoLig
 
Inlägg: 1184
Blev medlem: 19 jul 2008, 15:14
Tack utdelade: 80 gång
Tackad: 42 gånger i 29 inlägg

Re: Nya reglerna för 2010

Inläggav Bössdocktor 22 feb 2010, 09:39

Dom flesta pcp bössorna har inget öppet riktmedel eller korn,hur löser man det?? Har letet som en galning men hittar inga sikten :shock:
Bössdocktor
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 10 jan 2010, 23:07
Ort: Snart i Mora
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: PCP/Weihrauch inköps plane

Re: Nya reglerna för 2010

Inläggav RoLig 22 feb 2010, 09:44

Bössdocktor skrev:Dom flesta pcp bössorna har inget öppet riktmedel eller korn,hur löser man det?? Har letet som en galning men hittar inga sikten :shock:


Reglerna tillåter att du skruvar dit vilka korn/sikte du vill.... :wink:

Annars har både Hatsan o Crosman modeller med öppna riktmedel.
Senast redigerad av RoLig 22 feb 2010, 09:52, redigerad totalt 1 gång.
RoLig
 
Inlägg: 1184
Blev medlem: 19 jul 2008, 15:14
Tack utdelade: 80 gång
Tackad: 42 gånger i 29 inlägg

Re: Nya reglerna för 2010

Inläggav Bössdocktor 22 feb 2010, 09:48

Ja joo!!! men vart köper man lösa sikten??
Bössdocktor
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 10 jan 2010, 23:07
Ort: Snart i Mora
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: PCP/Weihrauch inköps plane

Re: Nya reglerna för 2010

Inläggav Martin 22 feb 2010, 10:08

Knivsöder skrev:Scratch, hur har du fått ut mer är 10 Joule ur en 300? Hur mycket lämnar den? Är den fortfarande skjutbar?

Inga större bekymmer. Med en Maccarifjäder lämnar de flesta FWB300s mer än 10J. Fortfarande absolut skjutbar, snarare bättre än original.
Bild
http://www.onsalaskytte.se/
http://www3.idrottonline.se/onsalaluftgevarsklubb-skyttesport
Användarvisningsbild
Martin
 
Inlägg: 3925
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:34
Ort: Onsala
Tack utdelade: 190 gång
Tackad: 604 gånger i 247 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB 300s, HW30/80/97, FX Elite

Re: Nya reglerna för 2010

Inläggav Martin 22 feb 2010, 10:10

RoLig skrev:Klassen för öppna riktmedel blir en renodlad +10J pcpklass..då behöver man inte ta hänsyn till träffpunktsförflyttningar vid olika skjutställningar....samt att problemet det medför att hålla över med öppna riktmedel..i princip försvinner.

Därav orsaken till att jag (och Öbbe) ville ha en klass för öppna riktmedel för fjäderluftgevär. Att PCP skulle vara tillåtna i denna klass var aldrig på tapeten när vi började diskutera "öppna riktmedelsklass" för några år sedan.
Bild
http://www.onsalaskytte.se/
http://www3.idrottonline.se/onsalaluftgevarsklubb-skyttesport
Användarvisningsbild
Martin
 
Inlägg: 3925
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:34
Ort: Onsala
Tack utdelade: 190 gång
Tackad: 604 gånger i 247 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB 300s, HW30/80/97, FX Elite

Re: Nya reglerna för 2010

Inläggav scratch 22 feb 2010, 10:22

Johnny skrev:Att inte tillåta samma vapen i två klasser kan styra utveckligen mot en kapitalkrävande utrustningssport eftersom man nu måste ha två olika vapen, alternativt fyra stycken.

Extra tråkigt att man inte bara kan ta av kikarsiktet och skjuta öppen klass med samma vapen, det vore tvärtom ett bra sätt för nya deltagare som bara ännu äger ett enda vapen att få tävla i två klasser och slippa stillatid medan man väntar på alla andra som har köpt mer än ett vapen.


Håller med dig till 100% :-)

Personligen tycker jag det är en helt sjukt löjlig regel att man inte skall få tävla med ett 9J vapen i fullfartsklassen, när man ändå tillåter diana54:or att tävla mot vanliga rekylerande fjädervapen. Sedan så är det taskigt mot folk som inte har så många vapen och man hindrar dem från att deltaga. Fast samtidigt så säger man att det är taskigt att ta bort en poäng för plåtträff för det skulle vara taskigt mot nybörjare för att de skulle få låga poäng :? Finns liksom ingen logik i utformningen. Men nåväl jag har två stycken feinwerkbau 300:or där den ena är under 10J och den andre 10,1J som jag kommer att tävla med och är det inte så att en arrangör tror att det är så, så kan de väl börja kronograftesta bössorna så att det verkligen ligger till så. Sedan för att jävlas ytterligare så skall jag bara byta vapnet i stocken så att jag kan ha olika gevär i samma stocken, så problemet är löst för min del :mrgreen:
Användarvisningsbild
scratch
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 15 jul 2008, 22:15
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Re: Nya reglerna för 2010

Inläggav RoLig 22 feb 2010, 10:28

Martin skrev:
RoLig skrev:Klassen för öppna riktmedel blir en renodlad +10J pcpklass..då behöver man inte ta hänsyn till träffpunktsförflyttningar vid olika skjutställningar....samt att problemet det medför att hålla över med öppna riktmedel..i princip försvinner.

Därav orsaken till att jag (och Öbbe) ville ha en klass för öppna riktmedel för fjäderluftgevär. Att PCP skulle vara tillåtna i denna klass var aldrig på tapeten när vi började diskutera "öppna riktmedelsklass" för några år sedan.

Kan bara hålla med....klassen borde bara ha tillåtit klassiska rekylerande fjäderbössor...intressantare så, och man skulle ha fått bredd på klassen.
RoLig
 
Inlägg: 1184
Blev medlem: 19 jul 2008, 15:14
Tack utdelade: 80 gång
Tackad: 42 gånger i 29 inlägg

Re: Nya reglerna för 2010

Inläggav Larsson 22 feb 2010, 10:40

Vad hände med uttrycket "Beware the one gun man - he knows how to use it"?
Det känns lite överkurs att släpa runt på en hel arsenal.
Clean gloves hide dirty hands.
Air Arms • Weihrauch • Baikal • VFC • KJW
Användarvisningsbild
Larsson
 
Inlägg: 835
Blev medlem: 06 mar 2008, 18:43
Ort: Gävle
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 18 gånger i 15 inlägg

Re: Nya reglerna för 2010

Inläggav martinw 22 feb 2010, 11:50

Anledningen till att alla drivkällor och alla effektnivåer hamnat i samma klass i "öppna riktmedel" är helt enkelt för att vi idag inte har underlag att fylla upp fler klasser. Redan nu med fem klasser kommer folk vara tvungna att skippa en klass, för att man helt enkelt inte hinner mer än 80skott på en dag. Det innebär att det på en normaltävling kommer bli väldigt få skyttar i en klass, vi får se vilken klass det kan tänkas bli.

Jag tycker personligen att det är väldigt tråkigt att det har blivit mer av "collector" än "shooter", dvs att man måste äga en hel massa bössor för att få ut något av en lång/dyr resa. Det finns ju som sagt två sätt att lösa det på, antingen får man gå i flera klasser med samma vapen, eller så får man skjuta fler skott i samma klass.

I fall ett blir det orättvist för man lär sig banan för bra med samma vapen.
I fall två tvingas folk att lämna två av sina fyra bössor hemma.

En lösning som dock inte fick något gehör i diskussionen är en medelväg, man har "lilla" och "stora" klassen, man kan alltså välja att gå ett varv(20skott) eller två varv(40skott). Då dyker förstås problemet upp att det blir dubbelt så många klasser helt plötsligt, och få deltagare i varje klass. Dessutom blir det svårt att dela ut priser och det blir allmänt rörigt i resultatlistan (minst sagt).
Sälj dina luftbössor och skjut med dina krutvapen, det här är inget för dig.
martinw
 
Inlägg: 1111
Blev medlem: 11 jun 2008, 19:32
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 196 gånger i 121 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteklubb

Re: Nya reglerna för 2010

Inläggav Johnny 22 feb 2010, 12:46

Förbudet mot att köra samma vapen i fler klasser måste helt klart ses över, jag kan tyvärr bara hitta nackdelar med detta och inga fördelar alls.

Öppna riktmedel till PCP är inga problem, jag fick med sådana till min CZ200 och BSA har sådana till Lonestar som även passar på Ultran.

Hur blir det med uppföljningen av licenser och förvaring av licenspliktiga vapen när ägaren går ute i skogen..?

Finns det ingen bra förvaring av vapen på licens så tänker åtminstonde jag inte ta med mer än licensfria vapen och då blir det dessvärre bara en klass för min del eftersom jag bara äger en bössa utan licens.

Finns det ingen licenskoll så och man kan köra i fler klasser så kan jag däremot köra 3 klasser med min CZ, 10J, 10J+ samt öppna riktmedel.
CZ 200T .177 - Leupold 3-9/33 EFR VX-II (8.00J)
BSA Lonestar .25 - Tasco Varmint II 6-24/42 (62.00J)
BSA Ultra .22 - Tasco Varmint I 2.5-10/42 (25.00J)
Användarvisningsbild
Johnny
 
Inlägg: 483
Blev medlem: 02 dec 2009, 21:17
Ort: Ödsmål
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg

Re: Nya reglerna för 2010

Inläggav öberg 22 feb 2010, 13:17

Hur blir det med uppföljningen av licenser och förvaring av licenspliktiga vapen när ägaren går ute i skogen..?


Möjligen på SM i pistolskytte erbjuds man förvaring av vapen men ej på mindre tävlingar. '
och det är väl ingen som tvingar dig att ta med dina vapen eller?

Jag tycker personligen att det är väldigt tråkigt att det har blivit mer av "collector" än "shooter", dvs att man måste äga en hel massa bössor för att få ut något av en lång/dyr resa.


Med det resonemaget räcker det ju med två klasser, fjäder och PCP och så skjuter man 80 skott som du säger!
Gissa om man skrämmer bort nybörjare och dom som inte vill lägga 10-15000 på en bössa det första dom gör.


Mycket tråkigt att PCP får va med i den "öppna" öppna klassen :cry:
Där försvann charmen med det hela. Vem vill ta fram sin ungdomsklenod mot en AT44 i fullfart???? :shock:
Användarvisningsbild
öberg
 
Inlägg: 3563
Blev medlem: 02 feb 2008, 13:49
Ort: Skaraborg/Lidköping
Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Re: Nya reglerna för 2010

Inläggav RoLig 22 feb 2010, 13:48

martinw skrev:En lösning som dock inte fick något gehör i diskussionen är en medelväg, man har "lilla" och "stora" klassen, man kan alltså välja att gå ett varv(20skott) eller två varv(40skott). Då dyker förstås problemet upp att det blir dubbelt så många klasser helt plötsligt, och få deltagare i varje klass. Dessutom blir det svårt att dela ut priser och det blir allmänt rörigt i resultatlistan (minst sagt).


Varför inte öka antalet skott i varje klass till 40st. Och sen maximera antalet klasser som man får ställa upp i...säg max tre klasser per deltagare =120 tävlingsskott.
Då kan var o en renodla sitt skytte lite mera....och vi får fler olika vinnare, villket kan vara trevlig! :)

Jag vet att vi har lite olika inställning till detta med fallmålsskytte i sverige....och en sån lösning skulle göra att folk kan fokusera lite mera på dom bitar som känns mest intressanta....
Senast redigerad av RoLig 22 feb 2010, 13:51, redigerad totalt 2 gånger.
RoLig
 
Inlägg: 1184
Blev medlem: 19 jul 2008, 15:14
Tack utdelade: 80 gång
Tackad: 42 gånger i 29 inlägg

Re: Nya reglerna för 2010

Inläggav martinw 22 feb 2010, 14:39

Med det resonemaget räcker det ju med två klasser, fjäder och PCP och så skjuter man 80 skott som du säger!
Gissa om man skrämmer bort nybörjare och dom som inte vill lägga 10-15000 på en bössa det första dom gör.


Så länge vi inte har entypsklass kommer en nybörjare alltid möta dyra vapen/duktiga skyttar, skillnaden med fler skott per runda bli just det, fler skott med färre vapen. Då kan även nybörjaren ha lika mycket kul som den med fyra vapen.


Det kommer (förhoppningsvis) finnas förvaringsmöjlighet för licensvapen under årets tävlingar, vi har kollat med polisens jurist och hittat en lösning.
Tänk på att när någon annan förvarar ditt vapen så bör det vara förpackat så det tål stötar.
Om klubben inte kan/vill tillhandahålla förvaring så bör klubben tydligt meddela detta i inbjudan.


Förbudet mot att köra samma vapen i fler klasser måste helt klart ses över, jag kan tyvärr bara hitta nackdelar med detta och inga fördelar alls

Det kommer INTE att gå att ställa upp med samma vapen i flera klasser 2010, tydlig demokrati för det beslutet.
Sälj dina luftbössor och skjut med dina krutvapen, det här är inget för dig.
martinw
 
Inlägg: 1111
Blev medlem: 11 jun 2008, 19:32
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 196 gånger i 121 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteklubb

Re: Nya reglerna för 2010

Inläggav ogster 22 feb 2010, 15:59

Johnny skrev:

Jag ser hellre detta än att folk skjuter 10J+ utan licenser.


Att bössan är laglig är upp till skytten å inget klubbarna ska behöva ta på sig nått ansvar för.
Samma gäller förvaringen. (vem vill sitta å ansvara för andras dyra bössor en hel dag...)
Själv så har jag inte varit på nån skyttetävling där det funnits förvaring eller licenskoll, det är ju luftvapen vi hålls med å kan inte förstå varför du vill ha så mycket hårdare koll på det än på kruttävlingarna?


Kan heller inte förstå att så många har en massa emot pcp i öppna riktmedelsklassen, vad jag vet så kör väl nästan alla med kikare på sina pcp bössor...
Eftersom man även bara får ha 1bössa till 1 gren så tror jag det blir väldigt få fullfarts pcp i öppna riktmedelsklassen.

Sen så är ju 2010 ett testår för den klassen å kommer efter sesången att utvärderas av AG, så varför inte bara ta det som ett kul tillägg så länge ?
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster
 
Inlägg: 3028
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:20
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Re: Nya reglerna för 2010

Inläggav RoLig 22 feb 2010, 16:27

I dom diskussioner o önskemål jag sett på forumen, så har jag aldrig sett något om en pcp-klass med öppna riktmedel :? ....utan önskemålen har varit en "Classic klass" av typen rekylerande fjäderbössor med öppna riktmedel..old school...alltså cf-20, tx200, hw30, hw80, meteor.....osv...skulle ha blivit en kul och intressant klass! Även en perfekt "instegs klass" för person som har en gammal bössa ute i sommarstugan.

Skulle vara intressant att veta på vilka grunder denna "öppna riktmedel" har kommit till...?...hur tänkte ni egentligen.?.. :wink: :)
RoLig
 
Inlägg: 1184
Blev medlem: 19 jul 2008, 15:14
Tack utdelade: 80 gång
Tackad: 42 gånger i 29 inlägg

Re: Nya reglerna för 2010

Inläggav Mika.G 22 feb 2010, 16:30

RoLig skrev:I dom diskussioner o önskemål jag sett på forumen, så har jag aldrig sett något om en pcp-klass med öppna riktmedel :? ....utan önskemålen har varit en "Classic klass" av typen rekylerande fjäderbössor med öppna riktmedel..old school...alltså cf-20, tx200, hw30, hw80, meteor.....osv...skulle ha blivit en kul och intressant klass! Även en perfekt "instegs klass" för person som har en gammal bössa ute i sommarstugan.

Skulle vara intressant att veta på vilka grunder denna "öppna riktmedel" har kommit till...?...hur tänkte ni egentligen.?.. :wink: :)



Fråga martinw
Mika.G
 
Inlägg: 1255
Blev medlem: 02 jan 2008, 15:31
Ort: Dalarna
Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 30 gånger i 26 inlägg

Re: Nya reglerna för 2010

Inläggav RoLig 22 feb 2010, 16:32

Mika.G skrev:
RoLig skrev:I dom diskussioner o önskemål jag sett på forumen, så har jag aldrig sett något om en pcp-klass med öppna riktmedel :? ....utan önskemålen har varit en "Classic klass" av typen rekylerande fjäderbössor med öppna riktmedel..old school...alltså cf-20, tx200, hw30, hw80, meteor.....osv...skulle ha blivit en kul och intressant klass! Även en perfekt "instegs klass" för person som har en gammal bössa ute i sommarstugan.

Skulle vara intressant att veta på vilka grunder denna "öppna riktmedel" har kommit till...?...hur tänkte ni egentligen.?.. :wink: :)



Fråga martinw


Vi får väl hoppas att han läser detta då.. :)
RoLig
 
Inlägg: 1184
Blev medlem: 19 jul 2008, 15:14
Tack utdelade: 80 gång
Tackad: 42 gånger i 29 inlägg

Re: Nya reglerna för 2010

Inläggav Johnny 22 feb 2010, 16:39

Det kommer finnas förvaringsmöjlighet för licensvapen under årets tävlingar, vi har kollat med polisens jurist och hittat en lösning.


Utmärkt. Ska man stimulera användandet av vapen på licens så bör man rimligtvis kunna ombesörja en lämplig förvaring. Garderobsavgiften för detta kan ju dessutom bli en bra extrainkomst för klubben.

Samma gäller förvaringen. (vem vill sitta å ansvara för andras dyra bössor en hel dag...)


Se ovan.

Det kommer INTE att gå att ställa upp med samma vapen i flera klasser 2010, tydlig demokrati för det beslutet.


Vad är då vapnet, lådan/delen med serienummret? Kan man exempelvis köra samma stock/avtryck etc till olika klasser..?

Demokrati eller inte, det beslutet känns illa genomtänkt.

Eftersom man även bara får ha 1bössa till 1 gren så tror jag det blir väldigt få fullfarts pcp i öppna riktmedelsklassen.


Jag är mycket intresserad av att köra PCP i den klassen om jag bara fick reda på eller någonstans kunde läsa vad öppna riktmedel betyder.
CZ 200T .177 - Leupold 3-9/33 EFR VX-II (8.00J)
BSA Lonestar .25 - Tasco Varmint II 6-24/42 (62.00J)
BSA Ultra .22 - Tasco Varmint I 2.5-10/42 (25.00J)
Användarvisningsbild
Johnny
 
Inlägg: 483
Blev medlem: 02 dec 2009, 21:17
Ort: Ödsmål
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg

Re: Nya reglerna för 2010

Inläggav Johnny 22 feb 2010, 16:42

rekylerande fjäderbössor med öppna riktmedel..old school...alltså cf-20, tx200


Jag hade gärna sett en TX200 med öppna riktmedel....
CZ 200T .177 - Leupold 3-9/33 EFR VX-II (8.00J)
BSA Lonestar .25 - Tasco Varmint II 6-24/42 (62.00J)
BSA Ultra .22 - Tasco Varmint I 2.5-10/42 (25.00J)
Användarvisningsbild
Johnny
 
Inlägg: 483
Blev medlem: 02 dec 2009, 21:17
Ort: Ödsmål
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg

Re: Nya reglerna för 2010

Inläggav RoLig 22 feb 2010, 16:46

Johnny skrev:
rekylerande fjäderbössor med öppna riktmedel..old school...alltså cf-20, tx200


Jag hade gärna sett en TX200 med öppna riktmedel....


Ursäkta då Johnny, att jag hade för bråttom.. :wink:
Senast redigerad av RoLig 22 feb 2010, 17:08, redigerad totalt 1 gång.
RoLig
 
Inlägg: 1184
Blev medlem: 19 jul 2008, 15:14
Tack utdelade: 80 gång
Tackad: 42 gånger i 29 inlägg

Re: Nya reglerna för 2010

Inläggav Mika.G 22 feb 2010, 16:47

Johnny skrev:
rekylerande fjäderbössor med öppna riktmedel..old school...alltså cf-20, tx200


Jag hade gärna sett en TX200 med öppna riktmedel....


Vad hindrar dig??

/MG
Mika.G
 
Inlägg: 1255
Blev medlem: 02 jan 2008, 15:31
Ort: Dalarna
Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 30 gånger i 26 inlägg

Re: Nya reglerna för 2010

Inläggav nicke012 22 feb 2010, 16:54

Diopter sikte ? Ingår de i öppna riktmedel ?
nicke012
 
Inlägg: 183
Blev medlem: 03 jun 2008, 05:45
Ort: umeå
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Nya reglerna för 2010

Inläggav Mika.G 22 feb 2010, 16:56

Johnny skrev:

Jag är mycket intresserad av att köra PCP i den klassen om jag bara fick reda på eller någonstans kunde läsa vad öppna riktmedel betyder.


Jag antar att det är ok att använda, diopter men det är ingen fördel mot vanligt öppet sikte.

/MG
Mika.G
 
Inlägg: 1255
Blev medlem: 02 jan 2008, 15:31
Ort: Dalarna
Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 30 gånger i 26 inlägg

Re: Nya reglerna för 2010

Inläggav RoLig 22 feb 2010, 16:57

För att följa länken så måste du registera dig.

Läs under regler :) Inga dioptrar tillåtna.
Senast redigerad av RoLig 22 feb 2010, 16:58, redigerad totalt 2 gånger.
RoLig
 
Inlägg: 1184
Blev medlem: 19 jul 2008, 15:14
Tack utdelade: 80 gång
Tackad: 42 gånger i 29 inlägg

FöregåendeNästa

Återgå till Arrangörsgruppen informerar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

  • Sponsorer