Diana 56 Target Hunter .177

Här skriver vi endast Recensioner om diverse luftvapen och kommenterar dessa.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Diana 56 Target Hunter .177

Inläggav scratch 05 dec 2009, 19:36

Hej allesammans! Fick hem min nya bössa i veckan så här kommer en liten recension

Så här ser den då ut till att börja med
Diana 56 Target Hunter.jpg

För att följa länken så måste du registera dig.



Man hade ju läst en hel del om att rekylen har förstört mer än ett sikte, så jag valde att gå på ett sikte med front parallax som var magnumsäkrat för både possitiva och negativa krafter. Det siktet som uppfyllde dessa specifikationerna var ett bushnell elite 4200 8-32.
Sedan så hade man läst en hel del om att dessa bössorna, eller iallafall D54:an kunde ha en hiskelig barreldrop så jag valde ett BKL fäste med 25 MOA i kompensation. En stor anledning till detta att jag valde detta fästet är för att det har 6 låsskruvar nedtill samt att fästet har en annan konstruktion (än tex ett sportsmatch) vilket gör att fästet dras fast från bägge hållen samtidigt, vilket borde ge en rakare montering. Sedan så har bara bushnell siktet 20 MOA i justermån vilket gjorde att jag inte vågade gå på ett vanligt fäste utan drop kompensation. Detta fungerar mycket bra då jag kan skjuta in den på 10m och ändå ha mer än 10 MOA kvar att justera upp träffläget med :up

Avtrycket är en mycket positiv överraskning. Avtrycket är av typen tryckpunkt och det är faktiskt väldigt distinkt. Andra steget smäller kring 200-300 gram utan kryp :up och första steget ligger väl kring 400 gram. Om man skall vara super kritisk så kan man tycka att det är lite svampigt om man trycker in avtryckaren till andrastegets tryckpunkt och sedan släpper upp avtryckaren igen. Det fjädrar liksom tillbaka lite segt. Men jag måste helt ärligt säga att avtrycket är bättre än det som sitter på min HW97 (vilket iof är otunat). Nu är ju inte avtryckaren lika bra som på en match PCP bössa, men om man jämför det med andra fjädergevär och en feinwerkbau är en 5:a och en HW97 är en 3:a så är detta iallafall en 4:a :up
Sedan så kan man säkert få det bättre genom att polera glidytorna, byta fjädern till första steget osv, men i dagsläget så känns inte detta som nödvändigt alls.

Stocken är det väl egentligen inget fel på. Den har en justerbar bakkappa, vilket får ses som positivt om man tex vill justera bössan för stående eller sittande skytte. Tyvärr så passar dock inte pistolgreppet min hand, avtryckaren sitter för långt fram om jag vill ha min tumme i tumhålet. När bössan är i avfyrat läge så blir det bra, men när man spänner upp den så åker ju avtryckaren fram en bit och då når jag den precis med pekfingertoppen. Hade jag varit Diana så hade jag flyttat fram pistolgreppet och tumhålet 1-2cm. Förstår faktiskt inte riktigt hur de tänkte när de designade pistolgreppet :down Men för någon med stora händer så kanske detta inte är något problem.

Jag gillar ytfinnishen på bössan. Det är någon form utav mattsvart blånering. Antingen så är den fosfaterad eller så är det någon form utav mattblånering som jag inte käner till. Klart en högglans svart blånering hade ju varit att föredra, men detta är helt ok.

För stående skytte så är bössan för framtung för mig. Jag har egentligen inget problem med vikten, då många utav mina andra bössor väger lika mycket eller mera. Men balansen hamnar för mig som vill skjuta i sportskytte ställning för långt fram för min framhand. Så en lättare pipvikt hade nog inte varit fel. Ett annat alternativ är att man blyar upp bössan där bak genom att borra hål bakom bakkappan och kör in en 100-200 gram blystav. :down

Hur är då bössan att skjuta med? Till att börja med så dieslar den fortfarande efter 100-200 skott vilket kanske påverkar precisionen negativt. Dock så tycker jag att den är twangfri och inte rasslar speciellt mycket i övrigt. Nu kan detta iof bero på att bössan inte är någon fullpowerbössa, dock så sitter det ändå en 16J fjäder i även om den är strypt så rekylen borde ju vara lika stor vilket fall som helst när pistongen slår i botten. Så i 16J så borde man kunna dra slutsatsen att den inte twangar eller rasslar iallafall. Får se hur det blir med detta när man hottar upp den lite.

Helhetsintrycket utav bössan är att den känns solid. Visst kan man klaga på att vissa delar utav bössan är i plast, men om jag skall vara ärlig så bryr jag mig inte så mycket om detta. För det känns som om den plast de har användt ändå är utav hård bra kvalitetsplast, och det känns inte som om detta påverkar livslängden utav bössan. Den del som jag dock tycker att Diana borde lagt mera krut på i denna bössan är säkringen. Den känns väldigt lös och skramlig och ger väldigt dåligt kvalitetsintryck i sin konstruktion. Man hade istället velat haft en knapp som distinkt knäpper på plats mellan säkrat och osäkrat läge.



Hur är precisionen? Till en början så dieslade bössan en hel del. Nu har detta börjat lägga sig så idag så gjorde jag lite ammotester med femskottsgrupper. Jag var även lite nyfiken på hur strypt bössan var, för när jag sköt med den första gången så tyckte jag ändå att det smällde ganska bra i kulfånget. Så idag plockade jag med en kronograf och den visade hiskeliga 166m/s med JSB Express, så bössan är rejält strypt kan man säga :lol:

Först ut var JSB express
För att följa länken så måste du registera dig.



De första fem skotten var ju riktigt kassa, vilket kan bero på att jag precis hade skruvat på pipvikten och stocken och att vapnet kanske inte satt sig. Dock så var de sista femskotten helt ok.

Barracuda
För att följa länken så måste du registera dig.



Diabolo Sport
För att följa länken så måste du registera dig.



Defiant 4.52
För att följa länken så måste du registera dig.


Denna kulan gick så dåligt att jag bara orkade skjuta 10 skott :sick

Logun Penetrator
För att följa länken så måste du registera dig.


Sista serien blev faktiskt helt ok :) :up

Efter dessa skotten så var jag kanske inte så jätte imponerad utav precisionen. Det var lite svårt att utvärdera om det var jag som sköt dåligt eller om det var bössan, för jag tyckte liksom att jag inte fick någon skön ställning där jag satt. Men så tänkte jag att jag skulle skjuta en ask till. Jag hittade en gammal ask med JSB Exakt hemma som jag tror är i 4.50 och där jag vägt kulorna. Dessa var väldigt lättladdade och ett skott trillade till och med ut ut när jag skulle stänga laddluckan.
Träffbilden blev iallafall såhär.


För att följa länken så måste du registera dig.



Den första serien var ju inget vidare och kan ju bero på att jag precis byter ammunition, men de två resterande grupperna är i mina ögon riktigt bra, så nog har bössan potential :up


För att följa länken så måste du registera dig.


Avlsutade det hela med att bränna iväg 10-12 skott stående på 10m mot en älgfigur. De första två skotten var inge vidare, men tillslut så fick jag till det någorlunda med resterande skotten, trots att bössan är för framtung för mig. Så bössan går ju att skjuta med får jag allt säga :up

Det skall bli roligt att se vad geväret kan prestera när jag tar bort strypningen och får upp flåset på den.
Om det är något ni undrar över så är det bara att fråga :)
hälsningar
/scratch
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Daniel 28 jun 2011, 00:18, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
scratch
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 15 jul 2008, 22:15
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Re: Diana 56 Target Hunter .177

Inläggav Ulf 05 dec 2009, 19:40

scratch :

du är min idol :-)

helgrym bössa ! & helgrymt val vapen/sikte !

G R AT T I S ;-)
Bild

www.plvk.se
----------------------------------------------------------


Anhängare till Elitserielaget -=Det Svarta Hotet=-
Användarvisningsbild
Ulf
 
Inlägg: 3884
Blev medlem: 31 dec 2007, 11:41
Ort: Piteå
Tack utdelade: 463 gång
Tackad: 299 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Vortek-drivna luftgevär

Re: Diana 56 Target Hunter .177

Inläggav scratch 05 dec 2009, 19:47

Kalln

Hehe Tack så mycket :-) Men någon idol borde jag nog inte vara :oops:
Siktet är mycket mycket bra kan jag säga, sedan om den kommer klara rekylen utan träfflägesförändringar skall bli roligt att se, eller om det blir ännu ett sikte som skickas tillbaka på reklamation :lol:
Helt klart en rolig bössa, och jag gillar den skarpt hittills, men SR tröttnade jag ganska fort på då den inte riktigt ville göra vad jag sade till den att göra. Men detta rekylsystemet verkar bättre så vi får se vad det blir av det.
Hälsningar
/scratch
Användarvisningsbild
scratch
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 15 jul 2008, 22:15
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Re: Diana 56 Target Hunter .177

Inläggav öberg 05 dec 2009, 19:51

Grattis till den nya kärleken :wink:
En kanonbössa verkar det som! Den lyfter jag på hatten för och dansar en salsa :smt020 :smt021
Användarvisningsbild
öberg
 
Inlägg: 3563
Blev medlem: 02 feb 2008, 13:49
Ort: Skaraborg/Lidköping
Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Re: Diana 56 Target Hunter .177

Inläggav Ulf 05 dec 2009, 19:55

Jo , idol för att du vågar satsa och utmana :-)

Thumbs up , och hoppas att du kommer att trivas med läckerbiten :-)
Bild

www.plvk.se
----------------------------------------------------------


Anhängare till Elitserielaget -=Det Svarta Hotet=-
Användarvisningsbild
Ulf
 
Inlägg: 3884
Blev medlem: 31 dec 2007, 11:41
Ort: Piteå
Tack utdelade: 463 gång
Tackad: 299 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Vortek-drivna luftgevär

Re: Diana 56 Target Hunter .177

Inläggav scratch 05 dec 2009, 19:58

Öberg
Tack så mycket mannen. :-) Det kan nog bli något utav denna tror jag allt. Nu skall bara pipvikten bytas och förmodligen stocken med. :wink: Skall se om jag säljer stocken till herr Lasse eller om jag blir tvungen att sätta sågen i henne. En tanke jag har är att spackla om pistolgreppet och tumhålet för att sedan måla henne i något gott cirisråsa camomönster. Det hade Lasse gillat tror jag :mrgreen:

Kalln
Kul att du tycker så mannen :-)
Användarvisningsbild
scratch
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 15 jul 2008, 22:15
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Re: Diana 56 Target Hunter .177

Inläggav Daniel 05 dec 2009, 21:11

Vad jag har drömt om en diana 56,54 bössa. väldigt fin.

hoppas du inte tar illa upp om jag flyttar denna recension till forumdelen recensioner.

äre denna bössa som även är en riktig "siktets-dödare"?
Don't walk in front of me, I may not follow; Don't walk behind me, I may not lead; Walk beside me, and just be my friend
Användarvisningsbild
Daniel
 
Inlägg: 5340
Blev medlem: 26 dec 2007, 21:05
Ort: Lögdeå
Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Re: Diana 56 Target Hunter .177

Inläggav scratch 05 dec 2009, 21:16

Nej för fan släng in den där vettja, :-) Tanken är dock att jag skulle fylla på med information allt eftersom att jag laborerar med den. Recensionen är liksom inte klar på långa vägar :wink:
Användarvisningsbild
scratch
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 15 jul 2008, 22:15
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Re: Diana 56 Target Hunter .177

Inläggav G0LI4T 05 dec 2009, 22:29

jäklar scratch. :smt039
En annan är ju kvar i D52 träsket ;)

Det ser ju riktigt trevligt ut de där,.
Ska bli spännande att gå ett varv tillsammans nästa år ...

Själv så börjar jag bli klar med filen på D52 stocken, så snart ska även jag sätta skruvmejseln i innanmätet.

Träffbilderna va ju lite sådär...... NOT :)

Damn, de ser ju riktigt lovande ut.
Grattis till nya "kvinnan".

Golle
Bild
G0LI4T
 
Inlägg: 2275
Blev medlem: 26 jan 2008, 23:50
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Re: Diana 56 Target Hunter .177

Inläggav scratch 05 dec 2009, 22:55

Golle
Jo nästa år så får vi fan gå en runda tillsammans :-) Det hade varit kul som sjutton.
En 52:a är ju inget fel att vara fast i träsket med. Detta är ju lite i mina ögon som en fusk bössa då d56:an saknar rekyl, :wink:
Jag var ganska missnöjd med träffbilderna med undantaget av JSB expressen och den vägda Exakten som jag i ärlighetens namn inte har någon koll på vad det var. Den låg dock i en utav mina "vägda-askar" så jag tog med den på vinst och förlust. Men det visar ju lite på att bössan har en potential ändå. Just nu ligger den bara på 7 Joule liksom och från mina erfarenheter så brukar precisionen öka signifikant i högre farter. Dock så kan det ju bli så att bössan blir lite för hetsigt om man tar ut det maximala, men detta måste ju ändå testas :wink:
Jag är liksom nyfiken på om det går att få den att skjuta bra i 270-280m/s med JSB Heavy, samt om kikarsiktet klarar detta utan att förändra träffläge.
Nu skall jag iallafall försöka sätta buttons på komptuben och pistongen för att få den att gå mjukare vid laddning samt dra ned slitaget. Sedan så skall JM fjädern in och en annan pipvikt på plats för att göra den mindre framtung. Om det visar sig att den skjuter bra sådär och om den klarar Diana Export fjäder så får det även bli en annan stock på den, så det är en bra bit kvar i tuningen. :-P

Skall bli kul att se din D52:a när den är färdig, jag blir alltid grymt imponerad utav dina träarbeten. Om jag sedan får till en bra tuning på den här så lär det ju gå bra i din 52:a också :wink:

vänliga hälsningar
/scratch
Användarvisningsbild
scratch
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 15 jul 2008, 22:15
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Re: Diana 56 Target Hunter .177

Inläggav Ulf 05 dec 2009, 23:11

scratch :

vidhåller ditt satsande på en dittills utskåpad bössa ! av olika anledningar :-)

Bäva månde utmanare ;-)

Tummen upp broder !
Bild

www.plvk.se
----------------------------------------------------------


Anhängare till Elitserielaget -=Det Svarta Hotet=-
Användarvisningsbild
Ulf
 
Inlägg: 3884
Blev medlem: 31 dec 2007, 11:41
Ort: Piteå
Tack utdelade: 463 gång
Tackad: 299 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Vortek-drivna luftgevär

Re: Diana 56 Target Hunter .177

Inläggav gubbe 06 dec 2009, 11:00

Kan vara den bästa recension jag läst på forummet, ärlig och rak. :smt020
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Diana 56 Target Hunter .177

Inläggav buckshot2000 06 dec 2009, 11:54

Rent spontant känns den grym !
*Jag förstår inte att ironi fungerar dåligt på internet*
För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
buckshot2000
 
Inlägg: 2299
Blev medlem: 01 mar 2008, 00:53
Ort: Linköping
Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 30 gånger i 26 inlägg
Skytteklubb: Laxå Skytteförening

Re: Diana 56 Target Hunter .177

Inläggav ogster 06 dec 2009, 15:35

Bra skrivet med mycket matnyttig info :smt020


Funderade på det där med att byta pipvikten, hur blir det då med rekylen?
Borde väl störa det rekylfria systemet om man lättar på allt? Eller går det att justera?
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster
 
Inlägg: 3028
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:20
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Re: Diana 56 Target Hunter .177

Inläggav scratch 06 dec 2009, 16:04

Glömde att skriva om säkringen på bössan inser jag :oops:
Men nu är det inklippt :)

Gubbe
Kul att du gillade recensionen :-)

Ogster
Helt säkert så påverkar man rekylen i vapnet när man tar bort vikt från den. Dock så blir viktreduceringen väldigt liten. Jag har skissat på en mindre pipvikt helt i aluminium och jag uppskattar att vikten kommer hamna på runt 166 gram istället för 400 gram. Så vapnet blir ju då 234 gram lättare. Detta tror inte jag kommer att påverka så mycket då vapnet i sig säkert väger 3 kilo minst. Men visst blir det en förändring i vikt. Sedan så blir det ju väldigt svårt att säga om rekylen kommer att öka eller minska genom detta. Vapnet kommer säkert glida lite fortare bakåt vid avfyrning (vilket ökar rekylen) men då vikten har minskat på vapnet så kommer rekylen minska, Min gissning är att rekylen kommer att vara ganska oförändrat, speciellt med tanke på att jag även har ett kikarsikte på plats, vilket gör att min viktförändring i vapnet procentuellt blir väldigt liten. Däremot så kommer ju tyngdpunkten i vapnet förändras signifikant, och den kommer inte längre vara lika framtung :wink:

Sedan så går det att justera rekylsystemet genom att spänna en fjäder i skenorna under vapnet, detta gör att en kula trycks olika hårt mot skenan vilket förändrar friktionen och hur mycket systemet skall brommsas. Jag har dock inte börjat mecka med detta då den i dagsläget fungerar bra. Dock så tror jag att man nog skall locktita denna skruv som ställer trycket i kulan, då jag från tidigare erfarenhet har fått problem med rekylfria bössor då skruvar gängar upp sig utav vibrationer. Men än så länge så fungerar den utan problem. Träffbilderna är ju dock inte fantastiska på något sätt och som 6-7J bössa så tar man ju hundra gånger hellre en feinwerkbau 300. Men förhoppningsvis så blir precisionen bättre när man ökar farten på den. Fast jag tror nog inte det är helt ultimat att köra den maxtrimmad. I 16J så fungerar SR bössan väldigt bra, men drar man upp den över detta så får man alla helvetes problem med en gång :lol:
Användarvisningsbild
scratch
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 15 jul 2008, 22:15
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Re: Diana 56 Target Hunter .177

Inläggav ubbe 06 dec 2009, 20:50

Snygg recension och trevlig bössa ,, Grattis till ett trevligt vapen . :-)
ubbe
 
Inlägg: 353
Blev medlem: 27 dec 2007, 18:11
Ort: Örebro
Tack utdelade: 76 gång
Tackad: 25 gånger i 15 inlägg
Skytteklubb: Laxå skytteförening
Luftvapen favorit: Fx Royale

Re: Diana 56 Target Hunter .177

Inläggav scratch 06 dec 2009, 21:22

Tackar så mycket Ubbe! :-) Måste säga att jag gillar bössan skarpt än så länge, det positiva i den överväger klart det negativa!
Användarvisningsbild
scratch
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 15 jul 2008, 22:15
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Re: Diana 56 Target Hunter .177

Inläggav Martin 07 dec 2009, 16:48

scratch skrev:Måste säga att jag gillar bössan skarpt än så länge, det positiva i den överväger klart det negativa!

Bra jobbat med recensionen scractch, men du har väl ännu inte fått in det positiva (= Maccari) i bössan ännu :wink:
Senast redigerad av Martin 07 dec 2009, 19:15, redigerad totalt 1 gång.
Bild
http://www.onsalaskytte.se/
http://www3.idrottonline.se/onsalaluftgevarsklubb-skyttesport
Användarvisningsbild
Martin
 
Inlägg: 3925
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:34
Ort: Onsala
Tack utdelade: 190 gång
Tackad: 604 gånger i 247 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB 300s, HW30/80/97, FX Elite

Re: Diana 56 Target Hunter .177

Inläggav Ulf 07 dec 2009, 18:08

Martin skrev:
scratch skrev:Måste säga att jag gillar bössan skarpt än så länge, det positiva i den överväger klart det negativa!

Bra jobbat med recensionenscractch, men du har väl ännu inte fått in det positiva (= Maccari) i bössan ännu :wink:


Blir det Maccari i den ??

Kanske dum fråga....finns de nå alternativ....förresten :mrgreen:


PS håller oxå me om en mycke bra recension DS
Bild

www.plvk.se
----------------------------------------------------------


Anhängare till Elitserielaget -=Det Svarta Hotet=-
Användarvisningsbild
Ulf
 
Inlägg: 3884
Blev medlem: 31 dec 2007, 11:41
Ort: Piteå
Tack utdelade: 463 gång
Tackad: 299 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Vortek-drivna luftgevär

Re: Diana 56 Target Hunter .177

Inläggav scratch 07 dec 2009, 18:49

-Martin-

Nej jag har inte bytt fjäder på den ännu, men det skall jag göra imorgon samt fixa på buttons då för att få en tajtare passning och minska det långsiktiga slitaget. Förmodligen inget som förbättrar precisionen men som Martinw brukar säga så är det för att kunna sova bättre om natten :lol:

Ulf
Jo till en början så skall jag testa en JM fjäder med tillhörande guide och tophat, men jag har en känsla att den inte riktigt kommer räcka för att ge mig de 270-280m/s med JSB heavy som jag är ute efter så jag har även fixat en JG fjäder :mrgreen: Denna skall vara det hemskaste man kan sätta in enligt vissa professorer på Diana gevär. :lol: Ärligt talat så vill jag verkligen utsätta siktet för så mycket det bara går för att se om skiten håller eller inte, om det inte håller så kan man ju alltid reklamera det. :lol: Men om jag når 270-280m/s med JM så kommer jag nog stanna där och vara nöjd :wink:
Användarvisningsbild
scratch
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 15 jul 2008, 22:15
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Re: Diana 56 Target Hunter .177

Inläggav Ulf 07 dec 2009, 18:54

Blir mycket intressant höra ang fjädervalet :wink:

Antingen JG eller Tommys VV:s hävvy dutty spiraler ger ordentligt me fjutt, så därför blir JM:s alternativ högst intressant att följa.

Hoppas du förmedlar dina erfareheter :smt021
Bild

www.plvk.se
----------------------------------------------------------


Anhängare till Elitserielaget -=Det Svarta Hotet=-
Användarvisningsbild
Ulf
 
Inlägg: 3884
Blev medlem: 31 dec 2007, 11:41
Ort: Piteå
Tack utdelade: 463 gång
Tackad: 299 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Vortek-drivna luftgevär

Re: Diana 56 Target Hunter .177

Inläggav Martin 07 dec 2009, 19:17

scratch skrev:-Martin-

Hehe, jag heter Martin på detta forumet.... :wink:
Bild
http://www.onsalaskytte.se/
http://www3.idrottonline.se/onsalaluftgevarsklubb-skyttesport
Användarvisningsbild
Martin
 
Inlägg: 3925
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:34
Ort: Onsala
Tack utdelade: 190 gång
Tackad: 604 gånger i 247 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB 300s, HW30/80/97, FX Elite

Re: Diana 56 Target Hunter .177

Inläggav scratch 08 dec 2009, 22:46

Nu har bössan fått en omsmörjning med clear tar på pistongen och komptuben. Fjädern fick en behandling med JM´s Black tar.

Första skottet med JSB 4.50 visade 338m/s :twisted:
Sedan så lugnade den ned sig på resterande fem skott ned till runt 310-315m/s
Med JSB Heavy och runt 10-15 skott senare så ligger bössan på 280-285m/s
Bössan smäller en del kan jag säga, men den är helt twangfri och rekyllös
Verkar som om Mr Maccari vet vad han sysslar med, kan inte göra annat än att lyfta på hatten :smt020

Nu återstår det att se om kikaren fixar detta :lol:
Användarvisningsbild
scratch
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 15 jul 2008, 22:15
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Re: Diana 56 Target Hunter .177

Inläggav scratch 09 dec 2009, 19:38

Sådär nu har jag varit och skjutit över 100 skott och testat lite ammo med bössan

Först så sköt jag in bössan med JSB heavy på 10m med samma uppsättning som tidigare med runt 30 skott och den initiala träffbilden var väl sådär rent ut sagt. Jag märkte att bössan dieslade en hel del vilket kan förklara att träffbilderna sög.

Sedan så sköt jag fem stycken femskottsgrupper med Barracuda.
För att följa länken så måste du registera dig.



Sedan 5x5 skott med Logun Penetrator
För att följa länken så måste du registera dig.



Inget utav detta var ju tyvärr speciellt upphetsande :(

Men så tog jag och sköt om 5x5 skott med JSB Heavy igen för att säkerställa att den första träffbilden inte bara berodde på diesling, och då blev det följande resultat.
För att följa länken så måste du registera dig.



Detta tycker jag personligen är helt oki. Jag räknade ut att medel-moa ligger på 0.63 över dessa fem skotten och om jag räknar bort den bästa och den sämsta (där felet faktiskt berodde på mig :oops: Den höll nämligen ihop i fyra utav skotten och sedan så slant jag) så hamnar medel MOA på 0.66. Så om man kan hålla denna träffbilden ut till 50m så skulle man i teorin kunna få till 9.2mm grupper. :up Men det återstår ju att se ;)
Måste även tillägga att jag märkt att jag har ett parallaxfel på de 10m som jag sitter på samt att jag har vissa problem att sitta likadant hela tiden, vilket kan innebära att jag kanske inte helt ser bössans sanna potential.

Fästet sitter på plats och jag har inte heller märkt något större problem med siktet så det verkar initialt att hålla :up

När jag sedan kom hem så sköt jag fem skott genom kronon och fick följande resultat med JSB Heavy
1: 272.4 m/s
2: 269.7 m/s
3: 270.4 m/s
4: 270.4 m/s
5: 269.1 m/s

Så medelhastigheten blir runt 270m/s med JSB heavy, vilket jag tycker blir ganska lagom faktiskt :)

Skall bli kul att testa den på lite längre håll nu när jag märkt att den kan hålla en nåorlunda träffbild på 10m :P
hälsningar!
/scratch
Användarvisningsbild
scratch
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 15 jul 2008, 22:15
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Re: Diana 56 Target Hunter .177

Inläggav scratch 20 dec 2009, 21:41

Nu har jag fortsatt att meka med bössan. Bland annat så insåg jag att skenan på bössan var aningen sne vilket ledde till att jag fick en träfflägesförändring på 6cm i sidled vid 10m då siktet var nollat. Detta har nu lösts med ett adjustable sportstmatch one piecefäste som monterades på plats och där jag och min skyttekompis Martin limmade in fästets läge med epoxylim som torkar på 24 timmar. Anledningen till att vi limmade fast inställningen är att rekylen på en d54/d56 är såpass elak mot kikarsikten att det finns en risk att justerskruvar ruckas upp, vilket är en extremt dålig egenskap för precisionen.

Nu har jag börjat laborera lite med olika kulor i den och kommit fram till att denna har en pipa som är ganska känslig för vad den matas med. jag testade 5x5 skotts serier för att se vilka kulor som skulle kunna tänkas funka. JSB 4.52, Barracuda och Crossman Premier Heavy gick tyvärr bort fullständigt om jag jämför med JSB Heavy.
Så då tog jag och testade JSB Express. De fyra första serierna var ju rent apdåliga.
För att följa länken så måste du registera dig.



Men så märkte jag att 4 utav de se sista skotten jag sköt på den femte serien faktiskt var hål i hål stort sett. Så då sköt jag en sjätte serie och den blev ju helt oki. För att se att det inte var slumpen som gjorde detta sköt jag tre stycken femskottsserier till och fick följande resultat.
För att följa länken så måste du registera dig.



Jag får allt säga att jag är ganska nöjd med detta. Framförallt på tanke att denna lätta kulan ligger på en hastighet utav 317m/s.
Slutsatsen är lite att för att testa vilka kulor som går bra så får man skjuta minst 25 skott med en nya kula vid ett kulbyte innan man börjar testa. Jag hade läst om detta tidigare, men aldrig råkat ut för det själv, så de andra kulorna jag sköt kanske jag skall testa om. Nu har jag iallafall två kulor som går någorlunda ok. JSB Heavy i 270m/s och JSB Exakt i 317m/s :)
Användarvisningsbild
scratch
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 15 jul 2008, 22:15
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Nästa

Återgå till Recensioner

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster

  • Sponsorer