sjödrucken ek

Här snackas det om kolvar och stockar till diverse luftvapen

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: sjödrucken ek

Inläggav Luftpangarn 23 nov 2020, 10:50

Eftersom betydelsen av orden "stöppla" och "stöppling" endast tas upp i SAOL beträffande färg, har jag helt enkelt skrivit till redaktörerna, och föreslår tillägg av betydelsen komprimering av trä, för att skapa mönster.

Samt i ett andra meddelande skrivit att rätt benämning på verktyget som används nog är "puns", som Chris påpekar. (Stavning med z, kan nog vara en äldre, med ursprung från tyskan?)

Verbet "punsa" anser både SAOL och jag, avser metallbearbetning. ("Stöppling" verkar vettigare, med tanke på att det heter "stipple" på engelska, beträffande träkolvar.)

Första meddelandet har jag ingen kopia på, men det andra lyder som nedan. Vi får väl se vad ordboksredaktionen svarar! :-)

"Hej igen!

Nu påpekade en annan skytte och hantverksintresserad person, att han ansåg att "punseringsjärn" är den korrekta benämningen på verktyget som används för komprimering av träet vid "stöppling". Inte som jag benämnde verktyget, nämligen "mejsel", som nog historiskt snarast avser ett verktyg för materialavverkning vid exempelvis stenbearbetning, inte för komprimering av material. (Som tekniskt avser plastisk bearbetning, likt smide och bockning, till skillnad från avverkande bearbetning.)

Det ligger logik bakom hans anmärkning, så skall man beskriva verktyget för "stöppling" av trä, torde "puns" vara det rätta.

Dagens användning av ordet "mejsel" i sammansättningen "skruvmejsel" måste vara en relativt ny användning, efter som skruvar med spårskalle, är ett relativt sett nytt fenomen, då skruvframställning innan industrialismen var mycket arbetskrävande, jämfört spikframställning.

Långa utläggningar, men det är väl inte så ovanligt i etymologiska sammanhang?

Anders Grassman
Skytte samt vapen- och hantverksintresserad. En inte ovanlig kombination."

EDIT: Enligt Wikipedia "De första kända skruvmejslarna kan spåras till 1400-talet, då de användes vid tillverkningen av riddarrustningar." Så min beskrivning av skruvmejslar som "relativt ny" jämfört "mejsel", är nog rätt - hårddraget sett. Men skruvmejslar är uppenbarligen ett urgammalt verktyg! :lol:
Senast redigerad av Luftpangarn 23 nov 2020, 11:37, redigerad totalt 1 gång.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: sjödrucken ek

Inläggav Kaxe 23 nov 2020, 11:04

Testade med lödkolv på en bössa förra året,blev väl inte superbra men duger åt mej, mest en kul grej att prova iaf..


För att följa länken så måste du registera dig.

Vila idag, imöra kan det vara försent...
Användarvisningsbild
Kaxe
 
Inlägg: 67
Blev medlem: 23 feb 2009, 20:27
Ort: Vålberg
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 8 gånger i 7 inlägg
Luftvapen favorit: HW 30S

Följande användare vill tacka Kaxe för detta inlägg
Luftpangarn (23 nov 2020, 11:21)

Re: sjödrucken ek

Inläggav vettedax 23 nov 2020, 12:11

Tack .. det går å få till rätt skapligt..försänkaren var ca 3 till 4 mm på det bredaste å vass såklart...att det blev så är för jag köpte pistolen billigt på egun nyrenoverad för ca 10 -15 år sedan..tänkte jag beställer en ny höger från Diana bara..men fy va dyrt det var...det var anledningen till tillverkning av ny...har en viss vana vid verktyg som snickare å fräs å sånt fick jag låna av kompis...valnötsbiten fick jag som sagt gratis...se kopierade jag ju vänsterkolven ...mycket mätande med skjutmått...min Morinipistol fick jag slipa till greppet på i flera omgångar .när den var bra gjorde jag samma yta på den där det blev slät yta..mest där fingrarna ligger ann
För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

vettedax
 
Inlägg: 2240
Blev medlem: 10 apr 2019, 14:29
Ort: onsala
Tack utdelade: 24 gång
Tackad: 252 gånger i 210 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Re: sjödrucken ek

Inläggav vettedax 23 nov 2020, 12:17

man skulle ju kunna göra en dorn av tex 5 till 10 pianotrådar som slipas vassa å sen sätter i ett smalt rör sen slå in ytan... det måste jag prova ..
vettedax
 
Inlägg: 2240
Blev medlem: 10 apr 2019, 14:29
Ort: onsala
Tack utdelade: 24 gång
Tackad: 252 gånger i 210 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Re: sjödrucken ek

Inläggav Luftpangarn 23 nov 2020, 13:58

vettedax skrev:man skulle ju kunna göra en dorn av tex 5 till 10 pianotrådar som slipas vassa å sen sätter i ett smalt rör sen slå in ytan... det måste jag prova ..


Tror jag är en lysande ide! :)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: sjödrucken ek

Inläggav Luftpangarn 01 dec 2020, 23:50

Jag har fått svar från redaktionen för Svenska Akademins redaktion för ordlistan.

Poängen är att orden "punsa" respektive "stöppla" eller "ströppla" är typ urgamla ord för att "stöta". Men här följer brevväxlingen;

"Hej!

Jag undrar om det inte finns en vedertagen alternativ betydelse för orden "stöppla" respektive "stöppling". Min mening är att det även avser metoden att åstadkomma den "nätskärning" som förekommer på skjutvapens träkolvar, för att ge bättre grepp på vissa ytor. (Att skära mönstret är en annan metod, men sämre.)

Arbetsmetoden är på sätt och vis rent hantverksmässigt besläktad med "stöppling" av färg, vilket är vad SAOL tar upp.

Men i stället för att använda en tygtrasa eller svamp för att överföra färg till en yta – inte sällan genom schabloner för siffror och bokstäver – använder man ett mejselformat verktyg, som man hamrar ner i träet, och därmed åstadkommer ett nätmönster.

Nu finns det en tredje metod att "stöppla" färg, med hjälp av en vertikalt hållen "stöpplingspensel", med rakt skuret ändborst, som man med handen hamrar mot ytan. Och då inser man likheten i själva arbetssättet, vid användning av mejsel mot trä.

Möjligen kunde man använda ordet "punsa", men eftersom det heter "stipple" på engelska, lutar jag åt "stöppling". Vilket jag faktiskt har för mig att jag även hört användas av någon vapensmed.

Enligt min mening anser jag i likhet med SAOL att "punsning" enbart används avseende metallbearbetning.

Det vore förstås mycket intressant att få reda på verbet "stöppla" har för historia.

Med vänlig hälsning,

Anders Grassman
Skytt och hantverksintresserad."

"Hej,

Tack för ett intressant mejl!



Den etymologi och betydelsebeskrivning vi har om STÖPPLA och PUNSA finns i artiklarna STÖPPLA och STRÖPPLA resp. PUNS och PUNSA, se nedan länkar. Genom att trycka på + på etymologi-rutan så finner du ordets etymologi (dvs. den vi har haft tillgång till när ordet skrevs). Eftersom STÖPPLA/STRÖPPLA kommer från "stöta" är det inte omöjligt att det används även om den hamring du beskriver för att skapa nätmönster i vapen, även om vi inte har fångat upp den betydelsen i ordboken. PUNS har ju en liknande betydelse och kommer från slå/sticka/punkt.

stöppla | SAOB

ströppla | SAOB

puns | SAOB

punsa | SAOB


Med vänlig hälsning

Jenny Englander

Bitr. redaktör

Svenska Akademiens ordboksredaktion"
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: sjödrucken ek

Inläggav Chris 02 dec 2020, 00:16

i tyskland heter det "Punzierung"... det fanns punserare fram tills 80talet som jobbade både hos Weihrauch och i Oberndorf bara med punzering av vapen.
en av dem är min farbror faktiskt
Senast redigerad av Chris 02 dec 2020, 00:17, redigerad totalt 1 gång.
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;)
Användarvisningsbild
Chris
 
Inlägg: 1405
Blev medlem: 16 sep 2017, 07:42
Ort: Målerås
Tack utdelade: 220 gång
Tackad: 240 gånger i 174 inlägg

Följande användare vill tacka Chris för detta inlägg
Luftpangarn (02 dec 2020, 00:40)

Re: sjödrucken ek

Inläggav Luftpangarn 02 dec 2020, 00:47

Ja, det stämmer med min spekulation att stavningen "punz" med "Z" nog är tysk. Troligen från 1500-talet. I Stockholm var tyskarnas närvaro så extrem, att det skapades en regel, att minst hälften av ledamöterna i stadsfullmäktige skulle vara svenskar! :shock:
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: sjödrucken ek

Inläggav vettedax 02 dec 2020, 15:10

är det nån som vet hur verktygen ser ut ....man kanske kan tillverka nått ju..
vettedax
 
Inlägg: 2240
Blev medlem: 10 apr 2019, 14:29
Ort: onsala
Tack utdelade: 24 gång
Tackad: 252 gånger i 210 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Re: sjödrucken ek

Inläggav Chris 02 dec 2020, 16:33

vettedax skrev:är det nån som vet hur verktygen ser ut ....man kanske kan tillverka nått ju..

själv vet jag inte men kan försöka tar kontakt med gamle farbrorn... men just nu blir det svårt då han inskjuknat i Covit_19 och ligger på lazarettet i Stuttgart.
han har fylld 95 i somras och bor på ett ålderdomshem i Rottweil annars... kanske han har några gamla bilder kvar.... så vitt jag vet jobbade han på både Heckler+Koch och Feinwerkbau.
Senast redigerad av Chris 02 dec 2020, 16:34, redigerad totalt 1 gång.
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;)
Användarvisningsbild
Chris
 
Inlägg: 1405
Blev medlem: 16 sep 2017, 07:42
Ort: Målerås
Tack utdelade: 220 gång
Tackad: 240 gånger i 174 inlägg

Re: sjödrucken ek

Inläggav börne 02 dec 2020, 16:57

vettedax skrev:är det nån som vet hur verktygen ser ut ....man kanske kan tillverka nått ju..

Här ser man tydligt hur han gör & verktyget. Vid 4:15 in i filmen filmar han på nära håll.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Föregående

Återgå till Stockar och kolvar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster

  • Sponsorer