Reparera Diana Mod 35

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Reparera Diana Mod 35

Inläggav Mittiprick 01 jun 2020, 10:04

Hej!

Då grabben fyller 13 så tänkte jag att han behöver en egen bössa att börja träna med, det är roligare när man skjuter om man har varsin.
Vi grävde fram min fars gamla Mod 35, 4,5mm

Den behöver dock ses över då den inte är använd på nästan 30 år, den har dessutom en defekt som jag rakt av kan se.
Så jag tänkte höra med er om vilka de vanligaste delarna och packningarna som jag bör byta?
Även fjädern skall bytas då min far sa att den hade gjort sitt.

Ett problem som jag genast såg är att pipan inte riktigt vill stanna i "stängt" läge, en lite skakning i bössan gör att den bryter upp en aning vilket måste åtgärdas.
Går det att reparera den här mekanismen utan att vara vapen-smed? Det ser ut att vara en stålkula och något slags säte som skall låsa ihop det hela.

Jag har hittat flera länkar till progunner med renoveringspaket här på forumet, men alla dom länkarna är döda av förklarliga skäl, på Hurricanes sida hittar jag inga färdiga "paket" med någon renoveringssats, kan ni hjälpa mig att plocka ihop vad jag behöver för att få den här gamla Dianan att skjuta igen?
Mittiprick
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 24 aug 2010, 17:21
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Nej
Luftvapen favorit: FX cutlas

Re: Reparera Diana Mod 35

Inläggav vettedax 01 jun 2020, 15:50

hej... jag smörjde bara upp kulan med lite vanlig motorolja...satt en stund sen å knackade på kulan ..en fjäder bakom den å rost efter en stund funkade det igen ….
vettedax
 
Inlägg: 2240
Blev medlem: 10 apr 2019, 14:29
Ort: onsala
Tack utdelade: 24 gång
Tackad: 252 gånger i 210 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Följande användare vill tacka vettedax för detta inlägg
Mittiprick (01 jun 2020, 19:18)

Re: Reparera Diana Mod 35

Inläggav Mittiprick 01 jun 2020, 19:19

Åhå, då ska jag börja med att testa det, tack för det tipset!
Mittiprick
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 24 aug 2010, 17:21
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Nej
Luftvapen favorit: FX cutlas

Re: Reparera Diana Mod 35

Inläggav Silwer 02 jun 2020, 03:35

Kolla att pioan inte kan röra sig i sidled, det finns isf en skruv på käften sim håller brytblocket den är trolugen låst ned en mindre skruv, ta bort den och jystera bort glappet och lås igen.

Pistongpackning, piptätningspackning och fjäder ör väl annars vad du kan behöva, blr absolut att gå att fp tag i flr dessa rött vanluga vapen sim även delar vissa av de dör ned andra Dianor.

Men den låter ledsen, smörj upp låsmekanismen som sagt det ör väl tyvärr trist om inte fjädern som trycker fram låset är slut, trasig eller nåt, det mörker du snabbt om den rör sig hur lätt som helst.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Reparera Diana Mod 35

Inläggav Desaleux 02 jun 2020, 12:32

Det är länge sedan min kusin renoverade Diana 35 på 70 talet det är väl läder pistong packning han lät den dra i en burk olja om det var motorolja typ gräsklipparolja den var nog ny läder packning dra ett dygn torka av och Mos2 fetta lite den dieslar ett tag efteråt det finns adapter till syntet 28 mm och Anschutz 335 har 28 mm syntet packning som används då till pistong kolvs stämpeln packning i satserna för det.Har det för att han från 3 mm gick till 2.5 mm transfer porta han hade en prova ut teori då att dämpa farten på dubbelrekylen och satte ny fjäder då 1975-76.
Senast redigerad av Desaleux 02 jun 2020, 21:08, redigerad totalt 3 gånger.
Diana 23. :
Custom1= proelia Atom sport SPA B1-1 pistong lättnad 22 g(.177+1/2R)förlängd kolv 37/Atomsport 4x32 :
Custom2 =proelia Atom sport : SPA B1-1 pistong lättnad 22g(.177+1/2R)med avtryckare slavia 624 förlängd kolv 36/Briv 4x32.
Användarvisningsbild
Desaleux
 
Inlägg: 1397
Blev medlem: 02 jul 2019, 08:04
Ort: Kalix
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 102 gånger i 81 inlägg
Skytteklubb: Ingen
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: Reparera Diana Mod 35

Inläggav Silwer 02 jun 2020, 15:14

Jo det kan räcka om den inte stptt sp länge att lädret blivit förstört.

Det får man väl avgöra vid provskjutning.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Reparera Diana Mod 35

Inläggav dagevert 02 jun 2020, 16:32

Behold lærpakningen om den ikke er svært skadet. Konvertering til syntetpakninger er ikke alltid vellykket, børsa er bygget for lærpakninger, og fungerer bra med det. Plukk børsa fra hverandre og se hvordan pakningen og fjæra ser ut. Om fjæra ikke har kollapsede viklinger kan den ofte brukes selv om den er litt slappere enn originalt.
Smør mekanismen innvendig lett med et molybdenfett, og sørg for at stempelpakningen er godt smurt med en lærolje.
Bytt gjerne løpspakningen med en O-ring av riktig diameter.
For mange luftgevær ;-)
dagevert
 
Inlägg: 896
Blev medlem: 05 sep 2010, 11:42
Ort: Akershus
Tack utdelade: 81 gång
Tackad: 135 gånger i 107 inlägg
Skytteklubb: NSF, NFPS, SWS
Luftvapen favorit: Vulcan

Re: Reparera Diana Mod 35

Inläggav Silwer 02 jun 2020, 20:44

Jo byt pippackningen till en syntet iaf, enkekt jobb då inget måste tas isör.

Svårt att veta när man i te känner skicket, men risk för rost kan finnas i den, om nu inte fjädern tull låset gått av alltså.

Vapnet ör ett bra vapen, imo bättre än mycket av modern tids billigare luftvapen, det kostar att bygga kvalitet.

Jag vet inte om jag tycker byte till syntet i pistongpackningen förstör vapnet, men håller med om att går det att få gång den med dropp i transferkanalen kan man ju testa iaf, det är inte troligt att den går bra nu; m det inte gjorts på 30år.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Reparera Diana Mod 35

Inläggav Mittiprick 09 jan 2021, 20:51

Piplåset har en fjäderbelastad kul som sitter på pipan, har smörjt denna en aning, fjädern verkar fungera men det går riktigt trögt att trycka in kulan, motsvarande sida på geväret där fjäder-kulan skall låsa fast ser riktigt sliten ut, jag har inte listat ut hur den här skall demonteras..tror att kulan har kärvat och orsakat onödigt slitage på mekanismen?

Hade ikväll tänkt plocka ned hela vapnet men började nu tveka då jag inte har någon aning om hur hög spänning den kan vara på fjädern..

Plockade ned en hw97k för nån vecka sedan och det var helt odramatiskt, men vill inte gärna skada mig själv eller nått i garaget.

Några goda råd?
Mittiprick
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 24 aug 2010, 17:21
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Nej
Luftvapen favorit: FX cutlas

Re: Reparera Diana Mod 35

Inläggav atte69 10 jan 2021, 14:48

D35 an har samma mått på fjädern som en hw97 ..
Många med mig använder hw fjädern istället då den är lätt att få tag i ,men bakstycket på d35an är ju lite klurigare då det är gängat men inga problem om man är försiktig ..försäljningen är ju inte enorm.

..A..
atte69
 
Inlägg: 1096
Blev medlem: 24 jun 2015, 16:24
Ort: Norra halland
Tack utdelade: 148 gång
Tackad: 150 gånger i 115 inlägg
Luftvapen favorit: HWalther BsAAnschuts


Återgå till Diana

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

  • Sponsorer