Värde på gammalt fjädergevär

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Värde på gammalt fjädergevär

Inläggav Anders H 01 mar 2020, 23:21

Undrar om någon man ge mig en indikation på vad ett Webley patriot cal 22, med macari monolith fjäder o packnig är värt, har den på målskyttelicens.
Behöver göra plats för andra bössor i vapenskåpet.
Kan väl säga att det är bruksskick på den och att det är mindre märken på kolven och fasta sikten saknas.

Var säljer ni era licensbelagda luftgevär?

Anledningen till att jag köpte den för över 10 år sen är att övningsskjuta på mina 22lr fallmål från över 70 m, och det har funkat bra, mitt tracker 22 fäller inte målen på mer än 25 -30m o 4,5 mm gevären fäller inte målen över ca 10m. Var inget problem överhuvudtaget att få ,licens på den då jag förklarade för handläggaren att i stället för att använda 22lr så skulle jag använda luftgeväret.
MVH
Anders
Anders H
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 28 dec 2007, 17:30
Ort: Karlskronatrakten
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Värde på gammalt fjädergevär

Inläggav Chris 01 mar 2020, 23:49

Licensbössor är alltid svårt att sälja kan man väl säga.
enklast vore det om du avlicenserar den... funkar ju ganska enkelt i vissa regioner.
en luftbössa med licens är faktiskt nästan värdelös tyvärr
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;)
Användarvisningsbild
Chris
 
Inlägg: 1405
Blev medlem: 16 sep 2017, 07:42
Ort: Målerås
Tack utdelade: 220 gång
Tackad: 240 gånger i 174 inlägg

Re: Värde på gammalt fjädergevär

Inläggav atte69 01 mar 2020, 23:54

svårt att säga ,luftgevär med lic är ofta svåra att "bli av med" köpare saknas så tillvida du inte kan avlicensiera det,det går på vissa orter andra inte ,, men åter till frågan ,en tracker säljs för mellan 2-4000 ber på skick mm. Om den är licensfri ,med lic är värdet mindre kanske 0 men ändå inte ,om du hittar nån som vill köpa vill säga, A
atte69
 
Inlägg: 1096
Blev medlem: 24 jun 2015, 16:24
Ort: Norra halland
Tack utdelade: 148 gång
Tackad: 150 gånger i 115 inlägg
Luftvapen favorit: HWalther BsAAnschuts

Re: Värde på gammalt fjädergevär

Inläggav Chris 02 mar 2020, 00:01

atte69 skrev:svårt att säga ,luftgevär med lic är ofta svåra att "bli av med" köpare saknas så tillvida du inte kan avlicensiera det,det går på vissa orter andra inte ,, men åter till frågan ,en tracker säljs för mellan 2-4000 ber på skick mm. Om den är licensfri ,med lic är värdet mindre kanske 0 men ändå inte ,om du hittar nån som vill köpa vill säga, A

ingen "tracker" utan licens har sålts för mindre än 4500 senaste tiden.... snarare 5500kr upp till 6500kr. fattar inte riktigt anledningen men dem gick för pengarna iaf
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;)
Användarvisningsbild
Chris
 
Inlägg: 1405
Blev medlem: 16 sep 2017, 07:42
Ort: Målerås
Tack utdelade: 220 gång
Tackad: 240 gånger i 174 inlägg

Re: Värde på gammalt fjädergevär

Inläggav Silwer 02 mar 2020, 03:12

Det var en Patriot, utan licens och helst .25 vill folk helst ha får du bra betalt.

Det var det dyraste Webley hade i sitt sortiment nytt tom.

Vet inte ens värdet idag säg 4000? det är ju en .22 då är intresset lägre men ej osäljbart alls.

Tracker har nåt fånigt nostalgitrams krring sig de spåldes i mängder i Sverige, och antar att det är därför det finns en myt l dem, de är; inte särskilt bra ens, hör hemma på finväggen då de är snygga.

Patrioten öär ju ingen sån bössa, utan eftertraktad av oss som vet vad det är dvs det värsta som fanns på sin tid, att den öär på licens beror ju på att de kom typ 94 och då var det skitlätt att få licens, få köpte dem som 10J då.
Jag var med på den tiden, hoppas du kan få hjälp eller själv slår i en klen avkapad fjäder, får ner effekten under 10J och kan få polisen att ta bort den ur registret.

Går på vissa håll i Sverige, lycka till, lucensbelagt köper enbart handkare upp dem för såg 1500-2000 och de bor där man kan få bort licensen, sen säljer de vapnen för dubbelt eller mer omgående.
Senast redigerad av Silwer 02 mar 2020, 03:14, redigerad totalt 2 gånger.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Värde på gammalt fjädergevär

Inläggav Anders H 02 mar 2020, 20:00

Tack för svaren, då har jag problem med att sälja den, då det inte finns en enda vapenaffär i Karlskrona. Får kontakta licenshandläggarna här o höra med dem om hur man kan gå vidare med försäljning.
MVH
Anders
Anders H
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 28 dec 2007, 17:30
Ort: Karlskronatrakten
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Värde på gammalt fjädergevär

Inläggav atte69 02 mar 2020, 20:33

Chris skrev:
atte69 skrev:svårt att säga ,luftgevär med lic är ofta svåra att "bli av med" köpare saknas så tillvida du inte kan avlicensiera det,det går på vissa orter andra inte ,, men åter till frågan ,en tracker säljs för mellan 2-4000 ber på skick mm. Om den är licensfri ,med lic är värdet mindre kanske 0 men ändå inte ,om du hittar nån som vill köpa vill säga, A

ingen "tracker" utan licens har sålts för mindre än 4500 senaste tiden.... snarare 5500kr upp till 6500kr. fattar inte riktigt anledningen men dem gick för pengarna iaf


oj , jag såg rätt men skrev fel ,jaja ja menade patriot,, även som du skrev . hur nån kan vara villig och betala sådana summor för en tracker ,som silver skrev , dom är snyggare än bra !
atte69
 
Inlägg: 1096
Blev medlem: 24 jun 2015, 16:24
Ort: Norra halland
Tack utdelade: 148 gång
Tackad: 150 gånger i 115 inlägg
Luftvapen favorit: HWalther BsAAnschuts

Re: Värde på gammalt fjädergevär

Inläggav Silwer 03 mar 2020, 07:54

Anders H skrev:Tack för svaren, då har jag problem med att sälja den, då det inte finns en enda vapenaffär i Karlskrona. Får kontakta licenshandläggarna här o höra med dem om hur man kan gå vidare med försäljning.

Jo ring dem och fråga hur du kan gå till väga för att få vapnet struket, kan vara lätt hos dig.

Rykten gar hörts där ägaren själv gjort jobbet, och vapnet sen skjutits i kronograf ich strykuts direkt, vanlugast annars är väl lite mer jobb då handlaren eller vapensmeden ju är garant för att vapnet nu är under 10J och bland ska 10J slås in i metallen på det.

Men hör efter, jag har en Webley jag med frpnn de glada dagarna där licensen gavs till istraffade myndga personer vilket ju är rimligt, men nu säger de blankt nej! Jag får inte ta bort lcensen så länge jag iaf bir i min region.

Uppsala ich Stockholmstrakten har de svpraste reglerna av alla områden, nej nej nej stpr det tydligen på de papper de använder kring allt gällande just luftgevär, men elefantbössir kan jag fixa om jag har råd med den bara, jägarexamen ich sen inget mer, ingen klubb inget nåt.

Seriöst.

Patrioten var en blssa man vilke ha, inte snygg kanske men mycket kraft, dick hade den ju också problem med .22 och .25 pipirna beroende på ålder dvs modern ammo funkar inte bra i de äldre exemplaren.

Synd om det här med avskrivning helt skulle försvinna, det lutar ditåt då måste allihop skrotas en dag, typuskt svenskt, det finns inget värde i nånting för att DE inte tycker det.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Värde på gammalt fjädergevär

Inläggav börne 03 mar 2020, 11:20

Anders H skrev:Får kontakta licenshandläggarna här o höra med dem om hur man kan gå vidare med försäljning.

Återkoppla gärna vad region syd säger om att plocka bort licensen, säkert fler som vill veta.

Jag har hört att dom vägrar här numera men det är bara vad jag hört, ingen egen erfarenhet.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms


Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster

  • Sponsorer