Gamos modeller 70-80tal?

Här listar vi tillverkare av luftvapen och deras modeller från 1985 och frammåt

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Gamos modeller 70-80tal?

Inläggav Silwer 14 jan 2020, 15:26

Gamo 300 är en äldre men ändå bättre modell än de sämsta mekaniskt sett.

Dessa(300) blev 361 senare gissar jag?

Vi har cadet och Expo i botten, det fanns inget simplare tror jag, dåligt trycke.

Sen tillkom 600, vad fasen är det för skillnad mot tex 361?

Och även en 900 kom som imo ser lite grövre bygd ungefär som toppsteget Magnum, men vad var skillnaden därmellan?

Många hade ju de sk kistkolvarna så man såg uaf på bild inte mycket skillnad på den, det ör mao de fyrkantiga kolvarna, snett inåtlutad framstock längst fram, vissa hade fråsta spå längs sidan av kolven andra inte men kolvarna var lika i övrigt.

Vissa har något mjukare firmade stockar lite som.i pvergång till vad El Gamo skulle ha senare med tex Expo 2000 och dylika.

Men jag tänker på mitten av 80tal och vissa hade varit med längre och andra överlevde väl 80talet men med tex annan kolv, kistkolvarna var inte så inbjudande, det tycjte jag inte ens när de var nya.

300
361
600
900
Magnum

Fanns fler kanske?, Men iaf nån som vet vad som skulle skilja dem?
Expomatic, Gamomatic? Och utan magasin med.

Variant av jag gissar Magnum hette Sniper eller dylikt.

Man kan gissa som jag gjort, men det kan man ju alltid.

Lägger till att 1986 driver Gamo BSA och kommer påverkas och tvärtom, jag är ute efter före BSA tiden helt enkelt.
Senast redigerad av Silwer 14 jan 2020, 15:43, redigerad totalt 3 gånger.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Följande användare vill tacka Silwer för detta inlägg
Oden (09 feb 2020, 14:36)

Re: Gamos modeller 70-80tal?

Inläggav atte69 14 jan 2020, 16:08

När jag var barn.eller yngre iaf..( är 50 nu) så kom farsan hem med ett luftgevär.WOW de va fräckt.. lite stort ja va väl 6-7 år då.. ett EL GAMO David.. det finns kvar men oj va de ser ut. Är väl i storlek med expo elr nått .gissar på 75-76 årsmodell. Kass trycke men visste ju inte bättre då.men lågan var tänd.
Har ju blivit lite av varje sen dess. Mest Tyskar å några Engländare..men finns även turkar å spanjorer å nån tjeck..
Men de é iofs en annan tråd
atte69
 
Inlägg: 1096
Blev medlem: 24 jun 2015, 16:24
Ort: Norra halland
Tack utdelade: 148 gång
Tackad: 150 gånger i 115 inlägg
Luftvapen favorit: HWalther BsAAnschuts

Re: Gamos modeller 70-80tal?

Inläggav Archon 14 jan 2020, 16:26

Jag är ingen expert på luftvapenhistoria, men jag äger en gammal Gamo 300 och ett nyare Gamo Whisper IGT, och jag tycker bättre om gammel-Gamon. OK, den nyare ser häftigare ut och är lite lättare att bära på, men det undermåliga avtryckarsystemet och den kraftiga rekylen från gasfjädern gör att den inte är särskilt lättskjuten. Gammel-Gamon, däremot, har ett OK trycke och en snäll rekyl. Den är gammal och trött och anslagsenergin är bara runt 5 joule (uppmätt med min AirChrony), men det spelar ingen roll för mig. Det är precisionen som är det viktiga.

Jag har aldrig skjutit en El Gamo 68 eller Paratrooper eller vad den nu hette, men det är en intressant modell. Jag gillar det smått militäriska utseendet som detta vapen har.
Senast redigerad av Archon 14 jan 2020, 16:45, redigerad totalt 2 gånger.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Re: Gamos modeller 70-80tal?

Inläggav Silwer 14 jan 2020, 17:44

Jo bortsett cadet och Expomodellerna är de andra intressanta hur trista de än ser ut.

När man ser moderna Gamo där brytblocket är i plast så kan man ju undra, det var iaf nån koll förr.

Men jag vet inget om dem och vad skillnaden var då de flesta jag listade är samtida, Magnum begriper jag förstps, det var just nagnumbössan tidig i Sverige med .22, senare fick de ju siffrir efter påstådd utgångshastighet säg 1200.

Men i min lista kan det inte vara poängen med en 600 och en 900?
Och isf 600an vad skiljde den från 361 tex som väl knappast harn namn efter v0, den äldre 300 med är ju för sig.

På bild ser 900 ut som en Magnum men kortare, och antaglgligen enklare, den har samma cylinderbakdel så de är klart besläktade.

Men 900 kom iaf till Sverige senare än Magnum.

Och som sagt dessa repetervapen, 68an med för tifen ovanluga pistolgreppet bla Gamanatic hette den så?

En med vanlg stick fanns och hette Expomatic, man kan undra m den bygger på Expomodellen isf usch.

Inga nyheter kanske men ett gammalt El Gamo av de bättre av dessa är intressantare än många nya Gamo iaf i mina ögon.
Expo utgår pga ett trycke som är fasansfult odugligt, jag äger en.

Så vet ni nåt om pre BSA el Gamo skriv bara, jag hade hört om Davd men trodde den var betydligt äldre och en barnvariant ungefär som Cadet är en förkortad Expo.

Hobbex gav mig modellnamn och visar vilka som fanns före BSA, ja iaf de förde, jag googlar ju men bilder ich ytterst lite info ger ingenting, hag flrstår inte skillnaderna, vad Gamo tänkte sig.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Gamos modeller 70-80tal?

Inläggav Batistuta 14 jan 2020, 22:55

Du måste ju ha bilder med när du pratar om gamla (El) Gamo Silwer, helst från Hobbex. Jag har några bilder som jag sparat genom åren.

1986
För att följa länken så måste du registera dig.


1980
För att följa länken så måste du registera dig.


1982
För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av Batistuta 15 jan 2020, 00:45, redigerad totalt 1 gång.
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Följande användare vill tacka Batistuta för detta inlägg
Leopold (15 jan 2020, 12:45), Nitro (15 jan 2020, 18:19), pontiac-69 (18 jan 2020, 14:25)

Re: Gamos modeller 70-80tal?

Inläggav Silwer 15 jan 2020, 00:25

Jo bra, jat la in några i tråden om första .25 bössan i Sverige trpden, faktiskt inga som krockar med dina.

Vi hittar BSA Supersport .25 tidigast i Hobbex, fler kom in där runt 1988 tex Webley Eclipse möjligen.

I ditt 1986 uppslag syns 900 modellen under Magnum, man ser att de är besläktade, men Magnum är fortfarande värstingen.
Dssa är vår-sommar 89, de gav ju ut två per år ett tag, vet att den sim är höst-vinter 89 där dyker BSA Superstar och gör att jag köper den dock lokalt.

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



Jag har ingen scanner men här ser man att BSA Airsporter finns i S version och en billigare med enklare stock och tunn pipa står det i texten, de spg blekare ut mins jag, mao finns säker en och en annan icke S av Airsporter i landet.

Notera m16 .22 med, var mer några år utan namn, nen ändå ganska dyr, idag vet jag att det är en Air Arms combat en variant av sidispännaren som de ju haft ett bra tag då, men de angav aldrig det.
Senast redigerad av Silwer 15 jan 2020, 00:38, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Följande användare vill tacka Silwer för detta inlägg
Leopold (15 jan 2020, 12:45), Nitro (15 jan 2020, 18:20), pontiac-69 (18 jan 2020, 14:25)

Re: Gamos modeller 70-80tal?

Inläggav Silwer 28 jan 2020, 19:15

För att följa länken så måste du registera dig.


Mitt El Gamo Expo frpn första halvan av 80talet, kiststock, 160mps uppgavs original mins jag, köpte den för 100 spänn men då var den stendöd.

Fråga mg inte varför, jag visste redan att de var rätt dåliga, flera hade sånna eller den förkortade Cadett när jag var barn.

Den sådåg iofs bra uut skickmässigt.
Så ny syntetpackning och en titanfjäder, avtrtcket är väldigt sumoelt sp nu blev det väldigt hårt pga fjädern.
Den ökade till ungefär 10J i effekt dock.
Jag tig en tång och bröt bort det fula främre riktmedlet, tyvärr såg ju pipan inte kul ut under som jag trott, utan är splinchad för just kornet.
Tänkte kapa pipan, vet inte om de är chokade ändå.

Sugrörsiktet såg hela tiden kornet så det var anledningen.

Nåväl ett exempel på denna tidsperiod, ett billugt El Gamo som var mångas verklughet i stället för säg kinabössor tex och såklart idag billiga Norica osv, mindre olast bara antar jag.
Rekomenderas inte.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Gamos modeller 70-80tal?

Inläggav Tempest 28 jan 2020, 19:56

Hur fungerade Expomatic och Gamatic:s magasin egentligen? Hur kom diabolen in i pipan, eller var det rundkulor? Finns det Gamogevär med rörmagasin nuförtiden?
Tempest
 
Inlägg: 566
Blev medlem: 30 maj 2013, 15:37
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 64 gång
Tackad: 120 gånger i 105 inlägg

Re: Gamos modeller 70-80tal?

Inläggav dagevert 28 jan 2020, 20:44

Silwer skrev:Fanns fler kanske?, Men iaf nån som vet vad som skulle skilja dem?


Gamo Statical, rekylfri "sporter" med frikoblet rekyl a la FWB300
Jeg har en, rekylkompenseringen trenger litt hjelp for å re-settes etter skyting, men den fungerer som den skal når man posisjonerer cylinderen riktig før skudd.
For mange luftgevær ;-)
dagevert
 
Inlägg: 896
Blev medlem: 05 sep 2010, 11:42
Ort: Akershus
Tack utdelade: 81 gång
Tackad: 135 gånger i 107 inlägg
Skytteklubb: NSF, NFPS, SWS
Luftvapen favorit: Vulcan

Re: Gamos modeller 70-80tal?

Inläggav Silwer 28 jan 2020, 21:01

Tempest skrev:Hur fungerade Expomatic och Gamatic:s magasin egentligen? Hur kom diabolen in i pipan, eller var det rundkulor? Finns det Gamogevär med rörmagasin nuförtiden?

Nuförtiden gar de ju ett magasin typ som ett PCP men det ligger ned, när man spänner upp rör det sig så att en diabol skjuts in i pipan, vid stängning lägger det sig igen.
Tidigare stod det upp, men det blev problem med kkarsikten när man skulle soänna upp bössan bla så de gjorde detta, lågt blir det ju med.

Förr vet jag inte BSA Goldstar hade stående magasin 1990 en underspännare sim matade och roterade magasinet redan då, såldes inte i Sverige såklart.

De hör urgammla Gamomatc ich Expomatic, ser man har ett rör ovanpå cylindern där är väll ammon i och när man spänner vapnet åker en även diabol tror jag in i pipan.

Om Gamomatic och Expomatic skiljer sig åt hur de funkar vet jag inte.

Gamla Sussex Armory ich sen Air Arms 70tal in på 80 talet hade ckså ett rörmagasin med diaboket, men de ör sidospännare, röret böjer sig ner till vippmatarhplet, så när man öppnar vippan faller en diabol i, men alltså helt utan fjäder, sp de måste man mao hålla nedåt så diabolerna åkte fram av egen vikt.

gamomatic har i rölret en fjäder man kan dra ihop och sen laddar man så den trycker fram ammon i röret med fjädern.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Gamos modeller 70-80tal?

Inläggav Silwer 28 jan 2020, 21:18

dagevert skrev:
Silwer skrev:Fanns fler kanske?, Men iaf nån som vet vad som skulle skilja dem?


Gamo Statical, rekylfri "sporter" med frikoblet rekyl a la FWB300
Jeg har en, rekylkompenseringen trenger litt hjelp for å re-settes etter skyting, men den fungerer som den skal når man posisjonerer cylinderen riktig før skudd.


Jo hoppade över dem, Gamo MC Contest/Super/Olympic fanns som olika namn ich det var då mer ich mer påkostade stockar tex.

En SSP var det med en tryckfallskompensator som alltid är trasig numera, vet inte varför de hade den men inte andra SSP?
Den var svensk fö den här kompensatorn.
Tror jag sett den benämnas Gamo 126 med.

Värsta modellen Olympic
För att följa länken så måste du registera dig.



Gamo 126
För att följa länken så måste du registera dig.



MC Contest, Hobbex mm sålde denna.
För att följa länken så måste du registera dig.



De sägs varit riktigt bra faktiskt, men som synes är de lite billugare gjorda i i allt såklart, ingen tysk nivå här.
Men priset var ju lägre med.

Nån som förstår varför de hade den där tryckfallskompensatorn?
Det är förvisso ett äldre SSP än de flesta utom Walther LGR, sp egna idéer kan ju funnits som inte de andra hade.

Nn som vet mer?
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Följande användare vill tacka Silwer för detta inlägg
gubbe (29 jan 2020, 05:54)

Re: Gamos modeller 70-80tal?

Inläggav Silwer 28 jan 2020, 21:32

Här är tryckfallskompensatorn.
För att följa länken så måste du registera dig.



De här ser ju ut som fjäderbössor typ fwb 300, tom matning så i en lucka framför cylindern exakt.
Det är dock så att luften fylls in i cylindertuben ich sen komprimeras framåt med en pistong i cylindern som på ett fjädervapen, udda.
Finns fler varuanter hur de kunde se ut än jag visat, men just att de ser ut som en match fjäder sidospännare är unikt.

För den luras ju, om de inte pajade jämt hade jag skaffat en bara för hur konstig den är

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.


Lite bilder på nämnda Gamo se själva hur den ser ut ich hur man drar vak pumparmen lpngt sen komprimerar man luften i cylindern.
Även en där kolven är urdragen.

En del oringar mm i den.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Följande användare vill tacka Silwer för detta inlägg
gubbe (09 feb 2020, 15:04)

Re: Gamos modeller 70-80tal?

Inläggav Oden 09 feb 2020, 15:01

Det fanns till alldeles nyss kompensatorer som Robert på Tommysvapenservice renoverade/nytillverkade typ.
Tyvärr som kanske de flesta vet har det nu mera lagt ner och Tobbe på Hurricane har köpt upp lagret, hur mycket vet jag inte.

Mycket trevlig bössa f.ö som funkar fint som 10m bössor.
Man ska dock passa sig noga för att köpa bössor som kmr ut där det står "någon packning behöver bytas" då det nästan alltid är kompensatorer som har fallerat.
Användarvisningsbild
Oden
 
Inlägg: 2168
Blev medlem: 18 mar 2009, 19:45
Ort: Bodafors
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 68 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: Fjäder I Alla Väder

Re: Gamos modeller 70-80tal?

Inläggav gnoer 09 feb 2020, 15:26

Den övre bilden är avfyrnings ventilen (en sån behöver jag eller oringar)
Den sista bilden är kolv med kompensator
gnoer
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 07 feb 2015, 18:18
Ort: uppsala
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 12 gånger i 11 inlägg
Skytteklubb: USK
Luftvapen favorit: EXCELLENT

Re: Gamos modeller 70-80tal?

Inläggav Oden 09 feb 2020, 15:54

gnoer skrev:Den övre bilden är avfyrnings ventilen (en sån behöver jag eller oringar)
Den sista bilden är kolv med kompensator


Tyvärr tillverkars de inte längre och Robert hade inga kvar vet jag.
Du får nog pröva hos en firma som håller på med hydraulaggregat osv de kan ha der mesta i oringsväg.
Användarvisningsbild
Oden
 
Inlägg: 2168
Blev medlem: 18 mar 2009, 19:45
Ort: Bodafors
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 68 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: Fjäder I Alla Väder

Re: Gamos modeller 70-80tal?

Inläggav Silwer 09 feb 2020, 19:12

Finns väl fler modeller.

Du borde veta en del om vad säg en 600 är, eller en 900?

Måste vara ovanliga, 361 är det uppföljare på 300?

Nån glömd som du vill lägga till?
Du hade ju alla de hör förr.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Gamos modeller 70-80tal?

Inläggav Silwer 09 feb 2020, 19:21

Oden skrev:Det fanns till alldeles nyss kompensatorer som Robert på Tommysvapenservice renoverade/nytillverkade typ.
Tyvärr som kanske de flesta vet har det nu mera lagt ner och Tobbe på Hurricane har köpt upp lagret, hur mycket vet jag inte.

Mycket trevlig bössa f.ö som funkar fint som 10m bössor.
Man ska dock passa sig noga för att köpa bössor som kmr ut där det står "någon packning behöver bytas" då det nästan alltid är kompensatorer som har fallerat.

Jo imo är det absolut en toppbössa av äldre Gamo men trasslga.

De vann nog inte olympiska spelen, vet ärligt inte om de var med i tex VM eller så?

Den udda Zebra som fanns i Hobbex undrar jag än över, vi har dock märkt att Hobbex helt utelämnat namn, skrivit saker som de låter över telefon mm.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Gamos modeller 70-80tal?

Inläggav Oden 09 feb 2020, 19:45

Samtidigt som Magnum kom kom ju också Hunterserien som egentligen var en magnum utan fast sikten och en pipvikt.
900 modellen är ju egentligen en Magnum/Hunter fast med en stock som var väldigt lik samtida Expomodellerna. Samma system men jag tror 900 bara fanns i 4,5 och är därför svårare att få tag på då de flesta valde de andra i .22 ist.

600 Custom som de heter hade ett grövre system än 361/Expo och samma mer påkostade sikte som Magnum bössorna hade. De hade också i gamo sammanhang en finare stock. Jag har en sådan och det är faktiskt en ganska trevlig bekantskap.

De tidigaste modellen var väll Gamo David om jag inte minns helt fel.

Håller med om att 300an är en av de bästa bössor gamo gjort.
Användarvisningsbild
Oden
 
Inlägg: 2168
Blev medlem: 18 mar 2009, 19:45
Ort: Bodafors
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 68 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: Fjäder I Alla Väder

Re: Gamos modeller 70-80tal?

Inläggav Silwer 09 feb 2020, 20:08

361 är inte identisk med Expo, den har ett annat trycke, men du tänker på prestandan där den använder samma mekanik och cylinder.

Magnum fanns som Hunter eller dylikt med? Vad skiljde?

Tidigt var de ju de ju iaf .22 folkbössor här, britterna hade givet haft det länge ichh HW tex.

Men för mg mins jag att den var kanske den första .22 med drag i jag fick skjuta, hag missade dock första folk .25 troligen BSA Super Sport, obs HÄR i Sverige.

Mycket importerades aldrig hit utan det tig ibland lång tid innan en modell fanns här, dick inte BSA Superstar mk1 jag köpte 1989, de var nya då.

För att följa länken så måste du registera dig.


Och där är den, bakom till del en hylljäkel så jag kunde inte få ner den ur stället.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Gamos modeller 70-80tal?

Inläggav Oden 09 feb 2020, 20:19

Nä det stämmer nog att 361 hade annat tryckte osv, också en hyffsat överskjutande Gamo.

Magnum hunter var ju fram till ca år 2000 samma bössa med Magum sikte och Hunter inga sikte och pipvikt. Jag tror att man sedan fasade ut Magnum namnet och fortsatte köra på bara Hunter.
De första var ju förhållandevis ganska lätta att skjuta med om man väl lärde sig och sköt mycket med dom.

Jag har ju en 1250 Hunter MK1 med och den i full fart träffar man nog inte något mindre än en ladugård med. Tandskydd rekommenderas oxå starkt vid slutet med den.
Användarvisningsbild
Oden
 
Inlägg: 2168
Blev medlem: 18 mar 2009, 19:45
Ort: Bodafors
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 68 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: Fjäder I Alla Väder

Re: Gamos modeller 70-80tal?

Inläggav Silwer 09 feb 2020, 20:42

Vet hur illa de blev sen som jag beskrev, men de tidigare var ok men hade ändå en del kraft och till pris folk hade råd med.

Gamo vet hur skamfilat ryjte de har, sen är frågan om de kan bygga annat än USA vänliga vapen.

De här gasvapenteamset ör jag tokless på, det är del inget nytt öht med det och att använda det för att ens bössa är felkonstruerad och flyger i bitar med fjäder är en halvdan lösning.

Undantag finns men där är vaonen bygda för gasram utan nån form av stoppa i det i en gammla fjäderbössa.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Gamos modeller 70-80tal?

Inläggav Oden 14 feb 2020, 15:11

Här ser du skillnaden på de gamla Magnum o Hunter bössorna Silwer.
Alla andra med för den delen :wink:
I princip samma bössa men med lite plastbling och utan sikte på Huntern.
Underst som jämförelse Gamo 1250 Hunter MK1.
Ett As utan like och det var väll i mångt o mycket starten på Magnumhysterin= Jakten på M/s...
För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Oden
 
Inlägg: 2168
Blev medlem: 18 mar 2009, 19:45
Ort: Bodafors
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 68 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: Fjäder I Alla Väder

Följande användare vill tacka Oden för detta inlägg
gubbe (14 feb 2020, 18:08)

Re: Gamos modeller 70-80tal?

Inläggav Silwer 14 feb 2020, 16:14

Den i mitten är så jag mins dem.
Lite rödaktiga, först fanns vara .177 i Sverige men .22 kom iaf ich första billugare modell med .22 och effekt var det absolut.

Jag hade ändå inte råd med en utan fick harva vidare med Norican och vad jag nu hade just då, allt gammalt är väck, jag började frpn noll igen när jag köpte BSAn.

Jag ska inte säga att jag fnös åt El Gamo då men tja fast pipa var sp bra ich säker matning och bara namnet BSA, att Gamo då ägt BSA flera år car jag inte klar med, men det var givet dörför Stiga vapen som tog n Gamo plötslugt hade BSA med i sina blad.

Airsporter i .22 S modellen var väl tanken, folk här tror mig nte när jag skriver att BSA Airsporter fanns i en billigare modell vekare pipa ochh en blek trist stock, tom Hobbex hade dem.

Jo sen jagades fps tyvärr vapnen hos Gamo döptes efter påstådd V0 med aluminiumammo.
Trir inte ens den lätta diabolen var bra för vaonet ich 4.5mm var som ett sugrör att försöka tvinga upp i att blåsa ur mer lyft fortare.

De gick fel väg och fick ett uselt rykte, ön dummare var att dels blanda brittiska grejor med spanska och än värre märka om Gamo vapen till BSA.

Imo tycks de inte förstått att BSA hade en status Gamo aldrig haft i västvärlden iaf.

Men inte bara Gamo påverkades ju av USA, hw80 och Webley Patriot är ju exempel.
Hw80 är iofs ingen stor bössa men de klämde ur en del ur den, Patrioten är en rejäl Magnum bössa.

Jag vet nte nen vi kallade de här vapnen, nästan alltud effektstarka pipbrytare flr Magnumbössor, kanske kom det lite från de gamla El Gamo det med lite.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm


Återgå till Tillverkare/modellregister Luftvapen 1985--->

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster

  • Sponsorer