Varför högt tryck?

Här snackar vi om luftvapen i form av co2 och pcp luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Varför högt tryck?

Inläggav Luftpangarn 17 jul 2019, 13:25

Jag undrar varför man använder så högt tryck i ett PCP luftgevärs tank, jämfört med trycket i et CO2 vapen? Typ regulerade PCP sådär 90-140 bar (?), och CO2 60 bar.

Är det bara för att luften komprimeras, och räcker till fler skott?

Här är en kille som gått från PCP luft, till CO2, och hastigheten verkar i alla fall inte vara ett jätteproblem. Han hamnar kring 150m/s i .177 utan justeringar.
För att följa länken så måste du registera dig.

Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Varför högt tryck?

Inläggav Kapten Kamin 17 jul 2019, 13:49

Gissar att det har med locktime att göra..
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Varför högt tryck?

Inläggav _Axel_ 17 jul 2019, 14:24

Högre tryck leder till fler skott. Jag tror inte det är svårare än så.
Användarvisningsbild
_Axel_
 
Inlägg: 516
Blev medlem: 31 jan 2008, 17:51
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 61 gånger i 53 inlägg

Re: Varför högt tryck?

Inläggav Desaleux 17 jul 2019, 15:10

Enligt Ragnar skanåkers artikel från 1991 kolsyra väger och ändrar vapnets balans varefter den konsumeras. Den så att säja förbränns inte tillräckligt fort utan ger kulan en puff utanför mynningen vilket minskar precisionen. Framför allt har de nuvarande konstruktionerna inte hållit ett konstant gastryck skott efter skott. med utgångshastigheten minskat. Träffpunkten sjunker med varje skott.
Diana 23. :
Custom1= proelia Atom sport SPA B1-1 pistong lättnad 22 g(.177+1/2R)förlängd kolv 37/Atomsport 4x32 :
Custom2 =proelia Atom sport : SPA B1-1 pistong lättnad 22g(.177+1/2R)med avtryckare slavia 624 förlängd kolv 36/Briv 4x32.
Användarvisningsbild
Desaleux
 
Inlägg: 1397
Blev medlem: 02 jul 2019, 08:04
Ort: Kalix
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 102 gånger i 81 inlägg
Skytteklubb: Ingen
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: Varför högt tryck?

Inläggav Gordon 17 jul 2019, 15:14

Fler skott ? Det kan man påverka med trycket i flaskan. Luftpangarn frågade varför regulatortrycket nästan är dubbelt så högt i en luftbössa.

Faktiskt aldrig funderat på detta.. Men som gammal kyltekniker misstänker jag att det har med gasens egenskaper att göra. CO2 är 1,4gånger tyngre än luft, den är sublimerande och över ca 5bar är den i vätskeform..

Hur det hänger ihop får jag inte riktigt till... Frågan är om vi inte lite slavigt kallar kolsyrevapen för CO2 dvs koldioxid när det i stället ska vara H2CO3 kolsyra
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Följande användare vill tacka Gordon för detta inlägg
Luftpangarn (17 jul 2019, 20:14)

Re: Varför högt tryck?

Inläggav Gordon 17 jul 2019, 15:23

Desaleux skrev:Enligt Ragnar skanåkers artikel från 1991 kolsyra väger och ändrar vapnets balans varefter den konsumeras. Den så att säja förbränns inte tillräckligt fort utan ger kulan en puff utanför mynningen vilket minskar precisionen. Framför allt har de nuvarande konstruktionerna inte hållit ett konstant gastryck skott efter skott. med utgångshastigheten minskat. Träffpunkten sjunker med varje skott.


Det verkar logiskt och här kommer lite spekulation utan att veta vad som gäller.

Kolsyra har så länge det finns vätskedroppar ett konstant tryck vilket är självklart är en fördel... Trycket bakom kulan i loppet är således "konstant" eftersom den ökade rymden kompenseras att att väska dunstar och gas tar större plats än vätska... När kulan lämnar loppet ändras trycket omedelbart till atmosfärstryck och den kvarvarande vätska orsakar genom omedelbar förångning den oönskade puffen

Luft har ju inte denna självreglering av trycket då detta är i gasform. Detta får regulatorn lösa

Mvh // Gordon
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Följande användare vill tacka Gordon för detta inlägg
chraxe (14 jun 2021, 00:02)

Re: Varför högt tryck?

Inläggav Luftpangarn 17 jul 2019, 22:18

Turbulenser och dylikt kring pipmynningen torde gälla PCP också. Det är ju i de flesta fall tex inte ljudlöst heller. Airstrippers har väl med den saken att göra?

Att det skulle behöva följa med kolsyra i vätskeform ända till pipmynningen, verkar väl ändå i sådant fall bara bero på dålig inställning av hammare och ventilfjäder. När allt förgasas, vilket kanske till stor det sker redan inne i ventilen (?), har man 60 bar gas att expandera och driva kulan framåt. Idealt till lufttryck vid pipmynningen.

En sak är klar, fyller man ett kolsyrevapen med 200 bar luft, stiger hastigheten rätt rejält. Fö en mkt vanlig konvertering av QB78an.

Jag tolkar det som att en kolsyreventil måste vara öppen längre. Om det är det lägre trycket, eller att kolsyran är mer "tjockflytande", vet jag inte. Om kolsyran är i vätskefas, måste den rimligen mycket riktigt definitivt flöda långsammare än gas.

Men det besvarar fortfarande inte, varför man låter regulerad tryckluft arbeta med dubbla trycket. Om det inte helt enkelt handlar om att möjliggöra högre effekter, vilket ju är ett starkt försäljningsargument i många länder.

Men 16J är inget problem att nå med kolsyrans 60 bar. Förmodligen en bit mer. Men kan inte leverera de tekniskt högre effekter regulerad 140 bar kan ge.

Men det känns som ett konstigt argument i tex renodlade FT vapen. Där är det ju inte intressant med mer än 16J. Vilket regulatortryck använder man i FT bössor?

Expanderar möjligen kolsyra - kanske i blandad gas och vätskeform - snabbare än komprimerad luft?

Jag tänker hursomhelst bulkfylla min QB78 från Sodastreamtuber. Första delen är redan beställd. Alla komponenter finns färdiga, just avsedda för detta. Vore enkelt att prova på AT44an också.

För övrigt - det talas snarast mycket gott om QB78ans precision.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Varför högt tryck?

Inläggav XXL 17 jul 2019, 23:21

Luftpangarn skrev:Men det besvarar fortfarande inte, varför man låter regulerad tryckluft arbeta med dubbla trycket. Om det inte helt enkelt handlar om att möjliggöra högre effekter, vilket ju är ett starkt försäljningsargument i många länder.

Men 16J är inget problem att nå med kolsyrans 60 bar. Förmodligen en bit mer. Men kan inte leverera de tekniskt högre effekter regulerad 140 bar kan ge.


Jag skulle tro att med runt 60 bar får man ut sådär 7,5 J i ett 4,5 mm PCP om man inte har en extremt lång pipa och låter luften flöda på lite extra.

Jag har en BSA R10 4,5 mm i 10 J och där är regulatorn på runt 70 bar.
I min Steyr LG 110 FT är regulatorn på 85 bar och bössan ger då beroende på val av transferport 7,5 alt. 16 J. Man kan skruva på hammarfjädern så att man får 10 J med transferporten för 7,5 och med transferporten för 16 J får man då ca 20 J men luftförbrukningen ökar påtagligt.

Tittar jag på manometern på lufttuben till min Steyr så sträcker sig den gröna delen av skalan ned till 65 bar. Antar att markeringen med 65 bar som lägsta tryck är en kvarleva från när bössan endast fanns som 7,5 J. Förmodligen slösar man lite luft när man använder 7,5 J transferport i kombination med regulator på 85 bar.
Bössan finns även i ett utförande för 24 J i 4.5 mm men då är regulatorn på 125 bar.

Du nämnde någon som konverterat ett PCP till CO2 och fick drygt 150 m/s med 4,5 mm. Det är i så fall inte mer än 5-6 J.

Högre regulatortryck är till för att kunna skjuta med högre effekt och det verkar som att regulatortrycket behöver öka kraftigt för att öka effekten givet oförändrad piplängd.

Jag tvivlar på att 60 bar skulle räcka gott och väl för 16 J i 4,5 mm, likaså att det skulle vara någon nämnvärd skillnad på 60 bar CO2 jämfört med 60 bar luft. Hur stor effekt man max kan få med ett visst regulatortryck handlar om hur mycket luft/gas man frigör och hur lång pipan är. Längre pipa=längre accelerationssträcka för kulan.
Utan tvivel är man inte riktigt klok
XXL
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 01 maj 2012, 17:54
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 85 gånger i 60 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: HW 30s

Följande användare vill tacka XXL för detta inlägg
börne (18 jul 2019, 03:01), Luftpangarn (18 jul 2019, 04:38)

Re: Varför högt tryck?

Inläggav börne 18 jul 2019, 03:01

Bra svar XXL.

Sen frågar jag mig, hur många som idag kör PCP skulle ens fundera tanken på att vilja kladda med co2!?

En dykarflaska & 5 sek senare har man ren & torr luft i bössan & detta för 50kr för i mitt fall 65st fyllningar av bössan om jag minns rätt istället för att kladda med co2.

Att det är högre tryck skiter jag i, grejorna är gjorda för det.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Varför högt tryck?

Inläggav Luftpangarn 18 jul 2019, 06:24

Tack för ett mycket bra svar XXL!

börne skrev:Bra svar XXL.

Sen frågar jag mig, hur många som idag kör PCP skulle ens fundera tanken på att vilja kladda med co2!?


Åtminstone en person kör sin QB78 omväxlande som HPA(PCP) och bulkfyllning CO2. CO2 när han inte orkar pumpa, tror jag.

Priserna på PCP fotpumpar i Sverige, är helt klart avskräckande för många. Det var troligen därför Teknikmagasinet slutade sälja Artemis 900, trots att priset var det samma som för Artemis 600. Samt troligen också CO2 patroner är smidiga / lätta att få tag på.

Alla begriper och är vana vid både 12g och Sodastream tuber = skapar mindre osäkerhet = våldsamt mycket lättare att sälja. Osäkerhet är ALLTID främsta hindret vid ALL försäljning / inköp. Korv / bil och tom öl! (Just beträffande öl, köper de flesta samma öl 4 av 5 ggr typ. 5.e gången vill konsumenten scanna av marknaden, för att kolla att hen inte missar något. Och återgår sedan i de allra flesta fall till sitt gamla vanliga favoritöl. En utvikning. :cheeRs: )

Ett annat stort hinder vid försäljning / inköp, är instegskostnaden. Gäller tom ganska låga investeringar, som en Sodastream apparat för 400kr, trots att den relativt snabbt betalar sig. (För att inte tala om att slippa släpa vatten från butiken.)

HPA/PCP är både ovant och har hög instegskostnad. Rena katastrofen. Alltså börjar de flesta med CO2, om de vill ha magasin (och litet annat?), som inte finns på fjädervapen. Jag var synnerligen förvånad att Teknikmagasinet ens försökte sälja PCP Artemis 900. Men jag vet också, att vi ibland plockade in bättre och dyrare produktvarianter, och gav dem en chans, trots att det bara skrek dödsdömt i ryggmärgen. Vi gjorde det mest för vår egen högst personliga psykologiska skull.

Om man erbjöd ett gevär, som man till att börja med, kunde bulkfylla med CO2 från en Sodastreamtub, och senare kunna uppgradera till HPA/PCP, eller helst enkelt kunna växla fram och tillbaka, vore det en riktig hit, enligt mig. Tom fyllkittet går att göra (någorlunda) brukbart för båda varianterna.

Vapen som ytterst lätt går att utrusta på detta sätt, är tex AT44, Airmax 850 Magnum och QB78.

PCP/HPA är som insteg både dyrt, okänt och obekvämt. (Dyktank och fyllstation skall vi inte prata om.)

Själv tänker jag testa på AT44. Har en tub med fullfartsventilpinne. Med den enkla möjligheten att justera hammarfjädern bössan dessutom har, kanske det kan funka till 10J? Kanske tom tuben med 7,5J ventilpinne fungerar? Hatsan själva, skulle nog kunna fixa ihop ett "både och" vapen.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Varför högt tryck?

Inläggav börne 18 jul 2019, 09:31

Ja du har säkert helt rätt, du kan ju marknaden :arrow:

Ska nog lägga ut både pumpen & dykarflaskan på försäljning & rädda några kronor innan det är för sent, man kommer ju inte få ett skit för högtrycksprylarna sen när co2 trenden i PCP vapen slår igenom.








Detta var alltså ren ironi så du inte börjar tro på att jag tror på det.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Varför högt tryck?

Inläggav Luftpangarn 18 jul 2019, 09:58

Börne, det var ju inte riktigt så jag primärt menade. Utan att kunna börja med CO2, och sedan uppgradera om man vill. Då kan man också ta kostnaden i två steg. Precis som att de flesta börjar med fotpump för HPA/PCP, och sedan går till dykflaska eller tom kompressor.

Men det ursprungliga resonemanget gäller även den som vill sälja ett gevär. Och får man större marknad (kallas mer likvid marknad), blir värderingen jämnare, så man inte behöver riskera att slumpa bort sitt gevär. (Första svenska numret av Kalle Anka har under två på varandra följande år i Sverige sålts ena gången dubbelt så dyrt. Hade marknaden varit större, hade troligen inte priset varierat så kraftigt. Tex svänger säkert inte priset lika kraftigt för motsvarande USA utgåva.)

Just nu, tror jag dock att fallande pris på fotpumpar, gynnar HPA/PCP marknaden. På liknande sätt som om det gick att även använda CO2 i gevären.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Varför högt tryck?

Inläggav Nitro 19 jul 2019, 22:56

Luftpangarn skrev:Utan att kunna börja med CO2, och sedan uppgradera om man vill. Då kan man också ta kostnaden i två steg. Precis som att de flesta börjar med fotpump för HPA/PCP, och sedan går till dykflaska eller tom kompressor.

När jag började så var min ekonomi inte helt tillfredsställd men att pumpa fanns inte ens i min fantasi. Jag letade begagnad tub på dykforum och hittade en åtta liters för 1500:- som jag slog till på. Så började min resa och nu har jag två tolvor och en åtta med bärhandtag.
Fyllning kostar mig 50:- på dykklubben och varar väldigt länge så jag har precis som Börne väldigt svårt att förstå varför man ens funderar på CO2.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Följande användare vill tacka Nitro för detta inlägg
Luftpangarn (19 jul 2019, 23:31)

Re: Varför högt tryck?

Inläggav Luftpangarn 19 jul 2019, 23:45

Ja Nitro, så kan man tänka. Men de flestas väg in i hobbyn, tror jag är att man bara köper "ett luftgevär". Man har ingen aning om rekyl och rekylfritt tex. "Öhh, det kostar patroner, men är coolare gevär", tror jag är resonemanget. Och vem fan har lust att slänga upp 2'000kr för en PUMP?!?!!! Jag ville ju bara ha ett luftgevär!

Resten av resonemanget räknar ni ut.

Nitro, vill du hävda att du hakade på PCP tåget, utan erfarenhet eller personliga rekommendationer?A
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Varför högt tryck?

Inläggav Nitro 20 jul 2019, 09:49

Luftpangarn skrev:Nitro, vill du hävda att du hakade på PCP tåget, utan erfarenhet eller personliga rekommendationer?

Erfarenheten jag hade var vad jag fått höra och läst mig till. Hade även provat andras prylar. Min son skaffade pcp långt innan mig så det var till hans bössa jag köpte 8 liters tuben så vi kunde använda bössan.
Jag sköt med FWB 300 i 10J och i den effekten så finns det ingen anledning att skaffa pcp. Det var först när jag ville gå upp i 16J klassen som jag köpte pcp.
Alla har vi våra egna syften med vårt skytte och där finns inga rätt eller fel utan det viktigaste är ju att man tycker det är roligt.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Följande användare vill tacka Nitro för detta inlägg
Luftpangarn (20 jul 2019, 10:09)

Re: Varför högt tryck?

Inläggav Silwer 20 jul 2019, 13:45

Högre tryck som kan reguleras ger fler användbara skott till effekten viker.

Dick är sällan 300 bar värt det för vanliga PCP de tar de första hundra baren fort i allmänhet, och man kunde lika gärna fyllt på.

Men visst en del mer ger det ju.

Oregulerade vapen ger ner effekt vid högt tryck, men trycket sjunker för var skott, dessa vapen brukar ha ett effekthjul bak, dvs du spänner hammarfjädern med den vart efter trycket sjunker.
För att få någorlunda jämn effekt.

Det är jaktvapen från tex Korea där privatpersoner inte fpr ha krutvapen
Att försöka tämja dem till att gå jämt är dömt att misslyckas, de är vad de är.

Smarta ventilsystem som Daystate slingshot system som inte slösar ett jävla uns med luft är vägen för 10j eller 16j anser jag.
Regulering är alternativet.

Mycket trevligt när det funkar, särskilt för pumpare, fan o stå o pumpa.
Men som sagt pcp i lägre effekter tjänar mest på det hela, vrider jag upp Daystaten till 23j i .177 så kostar det luft och den har enbart 144cc som tank.
I 10j kan man skjuta hundratals skott med låg variation, dvs man håller sig till 10j hela tiden.
Jag har glömt antalet men över 200 skott i 10j iaf trots den lilla tanken.

Men jag går såklart med på att stor tank hjälper läget i fullfart.
Ingen bössa ör bäst för allt.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Följande användare vill tacka Silwer för detta inlägg
Luftpangarn (21 jul 2019, 17:35)

Re: Varför högt tryck?

Inläggav Luftpangarn 21 jul 2019, 18:37

För typ 99,9% av den LEGALA luftvapenmarknaden, gäller 10J vid försäljning. Hur många tusen gevär som skruvats med effekthöjande fjädrar, transferportar o.dyl, kan man ju bara gissa. Men med tanke på hur vi som ungdomar trimmade mopeder, lär det vara ett gäng. :lol:

Va' fan, det drevs ju mest av teknikintresse, när allt kom omkring. Hade de haft en moppe trimmningskurs i skolan, lovar jag att en del fysik, matte och kanske tom oxidationsatal för olika bränslen, hade kunnat väcka intresse! :Thumbupp:

Men åtminstone många, använder bössan som den köptes. Och vill nog inte heller bryta lagen. Jag siktar alltså på lösningar som enkelt tillåter byte av drivmedel från CO2 till HPA/PCP luftdrift.

Jag tror att jag efter ett år, börjar begripa tekniken. Luft är mindre komprimerad gas än flytande CO2. Vid samma volym "drivgas" i tanken, kommer därför trycket sjunka avsevärt mer för varje avlossat skott luft, jämfört CO2. Därmed får man en oönskad påtaglig effektförändring i vapnet, så det går upp och ner med träffpunkten.

Jag är inte säker på att någon verkar ha koll på eventuella skillnader i strömningsegenskaper. Så länge man diskuterar GAS vid samma tryck och temperatur, har jag mycket svårt att se att det fysiskt skulle kunna skilja. Allmänna gaskonstanten lär gälla, typ, ringer det i mitt bakhuvud.

Om luftvapen hanterar en blandning av flytande och gasformigt CO2, vet jag inte. Har inte lyckats stöta på någon information. Lutar dock åt att det handlar om gasfas.

Det finns litet varierande uppgifter om vad som händer, om man med oförändrat vapen, går från CO2 till HPA/PCP. I en del vapen, sjunker hastigheten, i många ökar den. Men det tror jag beror på vapentypernas skiljande konstruktion.

Om jag fattat rätt - rätta mig gärna, så jag lär mig något! - styrs effekten, bortsett från piplängd och kaliber, av samspelet mellan, utan inbördes rangordning;
- gastrycket
- hammarfjäderns hårdhet
- hammarens vikt
- ventilfjäderns hårdhet
- ventilens strömningsarea, som i sin tur är en kombination av ventilsäte och ventilpinne

Av detta följer, att om jag har rätt, bör luft/HPA/PCP som är "regulerad" (tryckreglerad, borde man nog skriva på svenska) ha exakt samma effekt som CO2 vid samma tryck.

Att ångtrycket från flytande CO2 i patronerna vid olika temperaturer, varierar påtagligt, är kanske inte konstigt. Det samma gäller ju vatten mellan 0-100C grader. (bortåt +150C i mina ånglok) Hur flytande luft skulle bete sig, måste jag fundera på. :) Flytande kväve kan man ju ha i en mjölkflaska utan lock i rumstemperatur och normalt lufttryck. Det finns nog en lucka i mina kunskaper där... :lol:

Att bara ösa på luft vid 200 bar i ett omodifierat CO2 vapen / ventil, fungerar inte, eller i alla fall dåligt / annorlunda. Ventilen kommer inte / bara litet, öppna då hammarfjäder och hammare kommer flygande.

Att bara pumpa in sådär lagoma 70 bar i en lufttub, för att använda i en CO2 bössa, fungerar bara några få skott, eftersom trycket med varje luftuttag, sjunker mycket kraftigt. (Om man nu inte tänker sig en sinnessjukt stor lufttank på marken bredvid, inkopplad. För flytande luftalterativet har jag inte tänkt igenom saken, som sagt. :smt016 )

Tryckreglerat portionsuttag av luft ur en tank, har den fördelen att man i vårat sammanhang, kan plocka ut väldigt många skott, med ett högre lagringstryck för luften i tanken. Tar man ut 70 bar, men laddar med 300, blir det djäkligt många skott.

Vill man få exakt just 10J trots växling mellan luft och CO2, finns mao nog en del att tänka på. Tänker jag. :-)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Varför högt tryck?

Inläggav Silwer 22 jul 2019, 07:00

Dock beror ju skyddeti en paintballtank på att i värme stiger trycket mycket då ska den lösa ut.
Säg kvarglömd i en bil i bilen eller nåt i gassande sol.

Luft förblir vad det är tryckmässigt.

Den stora faran är dold för iaf mig, men inspektera sin tub kan man ju, och byta efter 10 år finns inom match.

De är oftast provtyckta med enormt mycket högre tryck än det som sen används.

Jag är faktiskt inte rädd alls, man får ha lite koll.

Trycket stiger ju inte plötsligt till 300-400 bar, och du kan ju inte avgöra nåt med en säkerhetsventil om tanken är kass, den löser ju inte ut för det.

Här tänker du tokigt.
Vapnen måste ju fungera så 220 bar är väl vanligt, ska du sätta säkerhetsventil för vilket tryck då?

Och hur skulle det plötsligt stiga? Inte som på co2 i värme på samma sätt vilket är varför de har skyddet.

Tankarna är inte av samma tillverkning.

Nä det här får du sätta dig ner och fundera ett varv till på, hur du ska få ett skydd att funka, fanns en sprickbildning eller liknande small ju tanken oavsett din sprängventil.

Så imo är kontroll det enda ev medlet, har man skadat tanken, eller ärg rost på ståltankar som fått vatten i sig vid pumpning, koll och skadad byt.
Senast redigerad av Silwer 22 jul 2019, 07:03, redigerad totalt 2 gånger.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Följande användare vill tacka Silwer för detta inlägg
börne (22 jul 2019, 08:07)


Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bylle, Rasmus_ och 25 gäster

  • Sponsorer