För typ 99,9% av den LEGALA luftvapenmarknaden, gäller 10J vid försäljning. Hur många tusen gevär som skruvats med effekthöjande fjädrar, transferportar o.dyl, kan man ju bara gissa. Men med tanke på hur vi som ungdomar trimmade mopeder, lär det vara ett gäng.
Va' fan, det drevs ju mest av teknikintresse, när allt kom omkring. Hade de haft en moppe trimmningskurs i skolan, lovar jag att en del fysik, matte och kanske tom oxidationsatal för olika bränslen, hade kunnat väcka intresse!
Men åtminstone många, använder bössan som den köptes. Och vill nog inte heller bryta lagen. Jag siktar alltså på lösningar som enkelt tillåter byte av drivmedel från CO2 till HPA/
PCP luftdrift.
Jag tror att jag efter ett år, börjar begripa tekniken. Luft är mindre komprimerad gas än flytande CO2. Vid samma volym "drivgas" i tanken, kommer därför trycket sjunka avsevärt mer för varje avlossat skott luft, jämfört CO2. Därmed får man en oönskad påtaglig effektförändring i vapnet, så det går upp och ner med träffpunkten.
Jag är inte säker på att någon verkar ha koll på eventuella skillnader i strömningsegenskaper. Så länge man diskuterar GAS vid samma tryck och temperatur, har jag mycket svårt att se att det fysiskt skulle kunna skilja. Allmänna gaskonstanten lär gälla, typ, ringer det i mitt bakhuvud.
Om luftvapen hanterar en blandning av flytande och gasformigt CO2, vet jag inte. Har inte lyckats stöta på någon information. Lutar dock åt att det handlar om gasfas.
Det finns litet varierande uppgifter om vad som händer, om man med oförändrat vapen, går från CO2 till HPA/
PCP. I en del vapen, sjunker hastigheten, i många ökar den. Men det tror jag beror på vapentypernas skiljande konstruktion.
Om jag fattat rätt - rätta mig gärna, så jag lär mig något! - styrs effekten, bortsett från piplängd och kaliber, av samspelet mellan, utan inbördes rangordning;
- gastrycket
- hammarfjäderns hårdhet
- hammarens vikt
- ventilfjäderns hårdhet
- ventilens strömningsarea, som i sin tur är en kombination av ventilsäte och ventilpinne
Av detta följer, att om jag har rätt, bör luft/HPA/
PCP som är "regulerad" (tryckreglerad, borde man nog skriva på svenska) ha exakt samma effekt som CO2 vid samma tryck.
Att ångtrycket från flytande CO2 i patronerna vid olika temperaturer, varierar påtagligt, är kanske inte konstigt. Det samma gäller ju vatten mellan 0-100C grader. (bortåt +150C i mina ånglok) Hur flytande luft skulle bete sig, måste jag fundera på.
Flytande kväve kan man ju ha i en mjölkflaska utan lock i rumstemperatur och normalt lufttryck. Det finns nog en lucka i mina kunskaper där...
Att bara ösa på luft vid 200 bar i ett omodifierat CO2 vapen / ventil, fungerar inte, eller i alla fall dåligt / annorlunda. Ventilen kommer inte / bara litet, öppna då hammarfjäder och hammare kommer flygande.
Att bara pumpa in sådär lagoma 70 bar i en lufttub, för att använda i en CO2 bössa, fungerar bara några få skott, eftersom trycket med varje luftuttag, sjunker mycket kraftigt. (Om man nu inte tänker sig en sinnessjukt stor lufttank på marken bredvid, inkopplad. För flytande luftalterativet har jag inte tänkt igenom saken, som sagt.
)
Tryckreglerat portionsuttag av luft ur en tank, har den fördelen att man i vårat sammanhang, kan plocka ut väldigt många skott, med ett högre lagringstryck för luften i tanken. Tar man ut 70 bar, men laddar med 300, blir det djäkligt många skott.
Vill man få exakt just 10J trots växling mellan luft och CO2, finns mao nog en del att tänka på. Tänker jag.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.