Nedklassning av 22lr till Field Target

Här pratar vi om Fieldtarget i allmänhet

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Nedklassning av 22lr till Field Target

Inläggav Retroman 05 jul 2019, 16:51

I takt med att luftgevären övergår till PCP och får ökad prestanda(och pris!) så minskar gapet mellan luftvapen och gevär i kaliber 22lr. Poängen med Field Target när det kom i England misstänker jag var att det var väldigt lätt att börja, en fjäderbössa utan licens var nog det som användes, och kunde köpas av alla över disk utan licens(under 12FP)

Dom flesta PCP gevär idag kostar betydligt mer än ett gevär i 22lr(flera modeller av dessa kan köpas nya för under 5000kr). Tillståndsmässigt är det även en fördel att tävla med 22lr, eftersom en jaktlicens är enklare att få(kräver inte medlemskap i klubb etc...).

Har man pratat i FT kretsar om att börja släppa in krutskyttar i tävlingarna för att bredda sporten och göra att fler kan delta? Ett gevär i 22lr kan utan problem skjuta 22cb, som ger 216m/s och cirka 44 Joule. Med detta borde man kunna delta på lika villkor i FT utan allt krångel med licenser, och höga priser på gevären. Det finns dessutom mängder med jägare som har en 22lr hemma som förmodligen gärna hade deltagit eftersom jaktstigarna nuförtiden är ganska sällsynta.

Är det här en bra idee? Eller är jag helt fel på det?

http://fksport.se/sv/ammunition/22-lr/cci-22-cb-long-29g-lrn-100-ptr-v0-710-fps
Retroman
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 05 jul 2019, 15:19
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Nedklassning av 22lr till Field Target

Inläggav Kapten Kamin 05 jul 2019, 17:12

FT skjuts med luftgevär och så kommer det nog att förbli.
Dessutom krävs klubbmedlemskap och tävlingslicens för att delta.
Så nej, detta kommer inte att ske.
Senast redigerad av Kapten Kamin 05 jul 2019, 17:14, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Nedklassning av 22lr till Field Target

Inläggav Retroman 05 jul 2019, 17:13

Självklart gör man det! :-) Men frågan är, skulle FT världen vara öppen för en förändring och bli mer inkluderande av skälen som jag har nämnt?
Retroman
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 05 jul 2019, 15:19
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Nedklassning av 22lr till Field Target

Inläggav Kapten Kamin 05 jul 2019, 17:15

Retroman skrev:Självklart gör man det! :-) Men frågan är, skulle FT världen vara öppen för en förändring och bli mer inkluderande av skälen som jag har nämnt?

Uppdaterade mitt korta tråkiga svar..
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Nedklassning av 22lr till Field Target

Inläggav gubbe 05 jul 2019, 17:18

Retroman skrev:Är det här en bra idee? Eller är jag helt fel på det?


Både och skulle jag säga. :)
FT bygger ju mycket på en bra kikare med hög förstoring, gärna 50X.
Tror inte jägare vill ha sådana stjärnkikare på sina bössor. :lol:
Sen sliter 44 J ordentligt på målen så det vill till rejäla saker.
Säkerhetsaspekten är ytterligare ett problem, kan dock inte vad som gäller.
Men visst kul skulle det vara.

HFT ligger nog närmare.
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Nedklassning av 22lr till Field Target

Inläggav Silwer 05 jul 2019, 17:20

Tja engelsmännen uppfann FT och de hade en lag där 12fpe var max för licensfritt så där sattes gränsen.

UK har haft mycket jakt med luftvapen sen wvigheter till skillnad mot Tyskland som bygt dem för målskytte.

Men det klart var fjädervapen PCP hade ännu inte kommit, alla möjliga bössor användes även FWB300 tex.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Nedklassning av 22lr till Field Target

Inläggav börne 05 jul 2019, 17:33

Kan inte SäkB helt & hållet, vem kan det.

Men det jag fick lära mig när jag tog skyttekort var att 22lr har ett säkerhetsavstånd på 1500 meter, sen tror jag bara nu då jag inte har en aning men inte ändras väl detta bara för att man skjuter med en långsammare kula i sitt 22lr gevär. Inom FT är det 450 meter som man måste hålla sig till då det är det som gäller för 45J klassen.

Men visst, skulle det skrivas in i regler osv & tas med i SäkB att man använder ammo som ger samma energi som i fullfartsklassen i FT vilket är max 45J borde ju 450 meter räcka.

Banorna blir betydligt svårare att lägga om man skulle ha ett säkerhetsavstånd på 1500 meter.

FT är för luft & så kommer det nog alltid vara.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Nedklassning av 22lr till Field Target

Inläggav _Axel_ 05 jul 2019, 18:48

Det finns discipliner som är bättre för .22LR. Men grejen som folk inte tänker på ofta är att folk faktiskt inte är så intresserade av att tävla speciellt mycket. Just av den anledningen är FT inget som kommer få luftvapenhobbyn att blomstra. Ville folk tävla så hade dom gjort det redan.

För att följa länken så måste du registera dig.



FT är en fantastik och svår sport för riktiga skyttar som vill ha nått ordentligt att bita i. I ett land där det är smidigare att få licens för en Ruger 10/22 kommer det aldrig bli nått av med FT.

Luftvapenhobbyn är sådan till sin art att den inte vill organisera sig. Den är stor på de platser där det är enkelt att äga luftvapen, typ UK. I UK är det svårare att äga en .22LR än en 16J PCP, så folk köper en 16J PCP. I UK kommer polisen hem till dig när dom känner för det och kollar din förvaring. Vapenägande är inte lika accepterat och nått som folk har erfarenhet av i många urbaniserade länder.

Problemet med Sverige är att vår lag behandlar luftvapen som vilket vapen som helst. Och för att få licens så så krävs organisering, genom jakt, eller klubb. Få vill lägga ner den mödan för nått som passar bäst för enskild användning.

I korthet är mitt förslag: Kaliberlag på 4,5mm för allmänheten (detta har övervägts tidigare av Polisen runt 2004), vilket är enkelt effektivt och rättssäkert samt harmoniserar med övriga grannländer i Norden. För grövre luftvapen bör gälla ett organiserat skytte eller tidigare licens på tex jaktvapen, som alltid ska ge möjlighet till en enklare registrering av luftvapen över 4,5mm för hobbybruk. Ett sådant förslag skulle reda upp det träsk som skapats med tjuvtrimmade vapen. Samt skapa potential för en större marknad för handeln. Vapenhandlare har stora investeringar, och en ofta problematisk omsättning bla pga licenstider (en debatt som varit aktuell i många år). Vi har ett världsledande företag i detta segment (FX Airguns), men Sverige är ganska uselt att bo i om man gillar denna hobby.
Användarvisningsbild
_Axel_
 
Inlägg: 516
Blev medlem: 31 jan 2008, 17:51
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 61 gånger i 53 inlägg

Följande användare vill tacka _Axel_ för detta inlägg
dano_swe (05 jul 2019, 19:12), Luftpangarn (05 jul 2019, 23:04)

Re: Nedklassning av 22lr till Field Target

Inläggav dano_swe 05 jul 2019, 19:12

Mycket bra synpunkter _Axel_! :thumbupp:
Användarvisningsbild
dano_swe
 
Inlägg: 3297
Blev medlem: 31 okt 2009, 09:36
Ort: Gbg
Tack utdelade: 347 gång
Tackad: 719 gånger i 337 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LG 110 HP Hunting

Följande användare vill tacka dano_swe för detta inlägg
_Axel_ (05 jul 2019, 20:26)

Re: Nedklassning av 22lr till Field Target

Inläggav bebbe 05 jul 2019, 19:20

Finns ju typ ”jaktstig” med 22lr. Liknande FT?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
FX Wildcat .22, Hawke Airmax 30 8-32X50 AMX IR
Weihrauch HW45 Bronze Star .22
Weihrauch HW45 .22
Zoraki V2 .22
Chiappa FAS6004 .177
Artemis CP1-M .177
Sig Sauer MPX .177
Användarvisningsbild
bebbe
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 09 jun 2015, 07:26
Ort: Kungsbacka
Tack utdelade: 19 gång
Tackad: 41 gånger i 36 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Wildcat .22, Weihrauch HW45

Re: Nedklassning av 22lr till Field Target

Inläggav Kapten Kamin 05 jul 2019, 20:09

Till saken hör också att subsonicammo tex CB long är helt värdelösa. Med 1,8 gram och spridning al'a hagelbössa över 25 meter, så skulle ingen tycka det va roligt.
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Nedklassning av 22lr till Field Target

Inläggav Nitro 05 jul 2019, 21:59

bebbe skrev:Finns ju typ ”jaktstig” med 22lr. Liknande FT?
Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jo det är en liknade form av skytte under helt andra omständigheter som FT med luftgevär är.
Man kan tycka att FT är dyrt att satsa på ifall man har en begränsad budget eller bara vill prova på för att se ifall man fastnar för det.
Vill inte vara tjatig då detta har nämnts hundratals gånger. "Det går att börja med en slagkraftig utrustning och vinna ett SM med utrustning för 10.000:- inklusive bössa, fästen, sikte"
För 5000:- kan man delta och bedriva hyfsat seriöst skytte.
För 3000:- kan man delta och ha skoj.
Fotboll är en billig sport.
Pingis är en billig sport
Skytte är dyrare
R/C sport är ännu dyrare
Motorsport eller hästsport är långt mycket dyrare

Jo klubbmedlemsakap kan man tycka är omständigt och en bromskloss vilket det säkert är för många. Men första prova på året finns ju inte detta kravet och då kan man ju prova på och se om man fastnar för det.

För övrigt finns ju liknade krav på klubbmedlem och tävlingslicens inom många andra sporter.

Nästa alternativ är jätteenkelt.
Man gör som man gjorde förr. Har själv gjort det hemma hos mig X antal gånger. Man bygger en egen bana på sin tomt eller någon annans med tex. spinners och bjuder in till tävling. Då bestämmer man själv vilka regler som ska gälla.

Men alla måste förstå att en tävling som går under skytteförbundet måste följa regelboken.

AMEN
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Nedklassning av 22lr till Field Target

Inläggav Luftpangarn 05 jul 2019, 23:54

Jo Nitro, kanske är det där mitt intresse för FT kommer att stanna. Egen "bana" på tomten, inspirerad av FT resonemangen här i forumet. Bara för att det verkar som ett sätt att verkligen variera luftskyttet på kul sätt! :thumbupp:

Men jag håller med om synpunkten, att tävlingsmomentet sannolikt för de flesta är underordnat. De vimlar av folk som älskar att sparka fotboll, utan att ens drömma om något i stil med Zlatan!

Men just nu vill jag personligen prova klubbmedlemskap, och en aningen organiserad FT. För att träffa likasinnade, och som dessutom kan lära mig saker. :wink: :) För med svartkrutsskyttet som 18åring i USA, insåg jag att man kan lära av andra. Skytte är inte bara "sikta och skjut",vilket man ju i sådant fall lika gärna kan göra själv, utan andras goda råd.

Dessförinnan var luftskyttet jag bedrev enskilt i min 10m källarkorridor. Ingen kompis var lika intresserad eller skicklig, så det blev jag och min bössa. Och mamma, som typ hoppade mellan kulorna med tvättkorgen. :-) (Det var mamma som utverkade ett riktigt juste gevär, sedan jag visat talang och intresse. :) Min mamma var litet pojkflicka. Modelljärnvägsintresset var hon också minst lika engagerad i, som jag själv. :) )

Inträdesbarriären till FT diskuteras ofta här. Den är uppenbarligen ganska häftig. Mest beroende på siktet, som ingen har från början. Men jag orkar inte starta den diskussionen igen, för femtielfte gången.

Jag bara konstaterar, att jag själv fortfarande mekar som sjutton, för att ens testa FT med ett hyggligt sikte och bössa.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Nedklassning av 22lr till Field Target

Inläggav börne 06 jul 2019, 08:50

Luftpangarn skrev:Inträdesbarriären till FT diskuteras ofta här. Den är uppenbarligen ganska häftig. Mest beroende på siktet, som ingen har från början. Men jag orkar inte starta den diskussionen igen, för femtielfte gången.

För femtioelfte gången så är vi många som började med enkla saker & hade skitkul, dessutom kan man testa första året utan nåt som helst krav, inget medlemskap, ingen tävlingslicens, bara att anmäla sig i debutantklassen & dyka upp så får man goda råd under rundan då man går med en erfaren FT skytt från arrangerande klubb, detta lär man sig mycket på & ser vilken god stämning det är bland oss, allt från VM skyttar till dom som bara tävlar på hemma klubben, detta verkar många glömma då dom hela tiden säger att det är så svårt att testa på. Även om det nämns varje gång nåt sånt här tas upp.

En HW30S eller en FWB 300S eller vad man nu har med nåt enklare sikte duger för att testa, det blir svårt att ta dom längsta men man får 1p för plåtträff vilket gör det hela roligare & 2 för fällning, man får ju ett hum ifall detta kan vara nåt. Själv började jag med en grymt fin bössa, en AA TX200HC men siktet var/är helt kass, visste inte bättre så snålade rejält där, ett Leapers 3-12 som efter 30m inte ger ett skit, man får gissa, snacka om glädjefnatt när jag sänkte min första 50m då jag för allra första gången besökte MSG & dom råkade ha en träningstävling, jag kastades in i det på en gång med mindre bra sikte men oj vad kul jag hade första året. Hann med en tävling under hösten 2013 & var i särskjutning mot Thorgus, en kille som skjuter grymt bra & senare blev VM 7:a :arrow:


Sorry. Lite OT men ändå inte på nåt sätt.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Nedklassning av 22lr till Field Target

Inläggav _Axel_ 06 jul 2019, 10:34

Det finns inget annat än geografiska hinder för dom som vill tävla i FT. Om man har aktivitet att visa så bör lokal JSK kunna skriva ut ett intyg så man kan söka licens. Nämndes i nån tråd för många år sedan att jägarförbunden har sanktionerat "jaktskytte med luftgevär".
Användarvisningsbild
_Axel_
 
Inlägg: 516
Blev medlem: 31 jan 2008, 17:51
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 61 gånger i 53 inlägg

Re: Nedklassning av 22lr till Field Target

Inläggav jerico 06 jul 2019, 10:35

När det kommer till sikte så kör jag med ett nikko stirling 3-9x42. Avståndet avgör jag med dottarna. Det är ju givetvis avgörande att jag vet exakt hur stort målet är... Det krävs en satans massa träning men det finns ju sämre saker att göra än att skjuta ;)
jerico
 
Inlägg: 454
Blev medlem: 23 okt 2017, 20:08
Ort: Västervik
Tack utdelade: 82 gång
Tackad: 94 gånger i 78 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at44

Följande användare vill tacka jerico för detta inlägg
Kapten Kamin (06 jul 2019, 11:48), Luftpangarn (07 jul 2019, 08:15)

Re: Nedklassning av 22lr till Field Target

Inläggav dano_swe 06 jul 2019, 11:17

Field Target som det ser idag ut har ingenting med jakt att göra, därför kommer inga jägare söka sig till sporten.

De som tycker det låter jobbigt att prova på kommer heller aldrig göra det hur många gånger man än skriver att det är enkelt.

Field Target puttrar på, så i dagsläget ser jag ingen anledning att ändra något. En klass med låg maxförstoring på kikarsikten och förbud mot tex skyttejacka skulle eventuellt kunna vara något. Då man klipper kostnaden för dyra kikarsikten och det blir något mindre materialsport över det hela. Idén varit uppe förut (Sporterklass), men det blev aldrig något av det. Egentligen skiljer sig en sådan klass inte jätte mycket mot dagens 10j fjäder, så jag förstå att det rann ut i sanden.
Användarvisningsbild
dano_swe
 
Inlägg: 3297
Blev medlem: 31 okt 2009, 09:36
Ort: Gbg
Tack utdelade: 347 gång
Tackad: 719 gånger i 337 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LG 110 HP Hunting

Re: Nedklassning av 22lr till Field Target

Inläggav _Axel_ 06 jul 2019, 11:50

dano_swe skrev:Field Target som det ser idag ut har ingenting med jakt att göra, därför kommer inga jägare söka sig till sporten.



Det är nog inga fel alls på de klasser som FT erbjuder i Sverige. Dom som vill hålla på med denna smala nisch har genom dessa alla möjligheter att göra det. Men allmänheten åker ingenstans för att skjuta med ett luftvapen. Jägare tävlar inte ens med de vapen dom redan har. Att tävla kräver en speciellt personlighet och en möjlighet att avsätta tid. FT kommer inte bli någon grej i Sverige, vad man än gör.
Användarvisningsbild
_Axel_
 
Inlägg: 516
Blev medlem: 31 jan 2008, 17:51
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 61 gånger i 53 inlägg

Re: Nedklassning av 22lr till Field Target

Inläggav Bara7 06 jul 2019, 13:57

_Axel_ skrev:
dano_swe skrev:Field Target som det ser idag ut har ingenting med jakt att göra, därför kommer inga jägare söka sig till sporten.



Det är nog inga fel alls på de klasser som FT erbjuder i Sverige. Dom som vill hålla på med denna smala nisch har genom dessa alla möjligheter att göra det. Men allmänheten åker ingenstans för att skjuta med ett luftvapen. Jägare tävlar inte ens med de vapen dom redan har. Att tävla kräver en speciellt personlighet och en möjlighet att avsätta tid. FT kommer inte bli någon grej i Sverige, vad man än gör.
Amen, men så sant..

Det är endast en lite skara som är intresserade av att tävla, snubblar man över en tävling kan man vara med men att registrera och licenser-nej alldeles för komplicerat. Vart tog för skojs skull vägen? Saknar kanske en träff med ft-bana för plinkare utan begränsningar. Vi har en sådan på spillepengen en gång om året, där slåss man med 22LR skyttar, minst .25 luft rekommenderar jag här för att få markeringar.

Alla var vi våra intressen och jag respekterar ft skyttarna, de är duktiga på sitt. Trots att det finns så mycket mer inom just luft.

Att jämföra 22lr med luft, nja. Den patronen som rekommenderas här det blir en dålig patron med jakt bössa som skall möta en bra luftbössa. Annars får man satsa på en tävlingsbössa och från vad jag förstår skulle väl det undvikas. Personligen skjuter jag hellre med min 22lr än luftbössan som det är nu, bättre precision och tar handflatan på 150m alla dagar i veckan till och med med vind på banan, luft bössan fungerar på mål inom tomtgränsen.

Glöm inte att ha skoj för tusan!



Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Bara7
 
Inlägg: 1378
Blev medlem: 31 aug 2013, 09:41
Ort: Bara
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 93 gånger i 64 inlägg
Skytteklubb: Hemma
Luftvapen favorit: De me´luft i

Re: Nedklassning av 22lr till Field Target

Inläggav skjutglad 06 jul 2019, 13:59

FT är ju mer motionsskytte och träffa kompisar även om
många verkar tro att det är tuffa tävlingar på största allvar.
Tror dom flesta som tävlar gör det för att träffa kompisar
och skjuta en kul och utmanade bana.

Sen finns det ett 10 tal som kanske satsar lite mer i 16J klasserna.

Men ni som tror att det är några elittävlingar som bedrivs ni borde
prova på och delta någon gång.

Betala en peng för att skjuta en bana som någon annan byggt för att du skall
kunna motions skjuta en dag i trevliga kompisars sällskap.
Kan det bli bättre än så.
Du har egentligen aldrig förlorat förrän du ger upp.
skjutglad
 
Inlägg: 1046
Blev medlem: 20 dec 2010, 11:22
Ort: Förslöv
Tack utdelade: 534 gång
Tackad: 1274 gånger i 389 inlägg
Skytteklubb: Hemmeslöv JSK
Luftvapen favorit: Walther LG 300 XT

Följande användare vill tacka skjutglad för detta inlägg
Kapten Kamin (07 jul 2019, 08:56)

Re: Nedklassning av 22lr till Field Target

Inläggav börne 06 jul 2019, 15:37

skjutglad skrev:FT är ju mer motionsskytte och träffa kompisar även om
många verkar tro att det är tuffa tävlingar på största allvar.
Tror dom flesta som tävlar gör det för att träffa kompisar
och skjuta en kul och utmanade bana.

Sen finns det ett 10 tal som kanske satsar lite mer i 16J klasserna.

Men ni som tror att det är några elittävlingar som bedrivs ni borde
prova på och delta någon gång.

Betala en peng för att skjuta en bana som någon annan byggt för att du skall
kunna motions skjuta en dag i trevliga kompisars sällskap.
Kan det bli bättre än så.

+ En jäkla massa :Thumbupp:
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Nedklassning av 22lr till Field Target

Inläggav dano_swe 06 jul 2019, 18:21

börne skrev:
skjutglad skrev:FT är ju mer motionsskytte och träffa kompisar även om
många verkar tro att det är tuffa tävlingar på största allvar.
Tror dom flesta som tävlar gör det för att träffa kompisar
och skjuta en kul och utmanade bana.

Sen finns det ett 10 tal som kanske satsar lite mer i 16J klasserna.

Men ni som tror att det är några elittävlingar som bedrivs ni borde
prova på och delta någon gång.

Betala en peng för att skjuta en bana som någon annan byggt för att du skall
kunna motions skjuta en dag i trevliga kompisars sällskap.
Kan det bli bättre än så.

+ En jäkla massa :Thumbupp:


:thumbupp:
Användarvisningsbild
dano_swe
 
Inlägg: 3297
Blev medlem: 31 okt 2009, 09:36
Ort: Gbg
Tack utdelade: 347 gång
Tackad: 719 gånger i 337 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LG 110 HP Hunting

Re: Nedklassning av 22lr till Field Target

Inläggav _Axel_ 07 jul 2019, 06:36

skjutglad skrev:FT är ju mer motionsskytte och träffa kompisar även om
många verkar tro att det är tuffa tävlingar på största allvar.
Tror dom flesta som tävlar gör det för att träffa kompisar
och skjuta en kul och utmanade bana.

Sen finns det ett 10 tal som kanske satsar lite mer i 16J klasserna.

Men ni som tror att det är några elittävlingar som bedrivs ni borde
prova på och delta någon gång.

Betala en peng för att skjuta en bana som någon annan byggt för att du skall
kunna motions skjuta en dag i trevliga kompisars sällskap.
Kan det bli bättre än så.


"Motionsskjytte" är för hög ambitionsnivå. Att släpa sig till en klubb för något som dom kan köpa ändå är inte motiv starka nog att engagera sig. Omsättningen på folk i skytteklubbar är enormt stor, och jag har hållit på med skytte i diverse klubbar sedan 1980 talet. Så fort det finns risk att bli bedömd så kommer majoriteten att välja bort det som fritidssyssla. Om man inte kan skjuta skapligt nog så är det bara trist att spendera pengar på att resa och avsätta tid. Alternativet till "motionsskytte" är att man skjuter själv helt spontant när man har en stund över, extremt mycket enklare.
Användarvisningsbild
_Axel_
 
Inlägg: 516
Blev medlem: 31 jan 2008, 17:51
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 61 gånger i 53 inlägg

Re: Nedklassning av 22lr till Field Target

Inläggav Nitro 07 jul 2019, 07:12

Har man tillräckligt med intresse och såklart möjligheterna så ser man inga hinder.
Kommer ihåg när jag åkte 143 mil upp till Johannas skyttefest i Piteå för att umgås och ha trevligt.
Johanna har åkt samma sträcka hem till mig ett par gånger, så har man möjligheterna och intresset så finns där inget som kan stoppa en.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Nedklassning av 22lr till Field Target

Inläggav Luftpangarn 07 jul 2019, 10:20

_Axel_ skrev:
skjutglad skrev:FT är ju mer motionsskytte och träffa kompisar även om
många verkar tro att det är tuffa tävlingar på största allvar.
Tror dom flesta som tävlar gör det för att träffa kompisar
och skjuta en kul och utmanade bana.

Sen finns det ett 10 tal som kanske satsar lite mer i 16J klasserna.

Men ni som tror att det är några elittävlingar som bedrivs ni borde
prova på och delta någon gång.

Betala en peng för att skjuta en bana som någon annan byggt för att du skall
kunna motions skjuta en dag i trevliga kompisars sällskap.
Kan det bli bättre än så.


"Motionsskjytte" är för hög ambitionsnivå. Att släpa sig till en klubb för något som dom kan köpa ändå är inte motiv starka nog att engagera sig. Omsättningen på folk i skytteklubbar är enormt stor, och jag har hållit på med skytte i diverse klubbar sedan 1980 talet. Så fort det finns risk att bli bedömd så kommer majoriteten att välja bort det som fritidssyssla. Om man inte kan skjuta skapligt nog så är det bara trist att spendera pengar på att resa och avsätta tid. Alternativet till "motionsskytte" är att man skjuter själv helt spontant när man har en stund över, extremt mycket enklare.


Trots att jag närsomhelst kan dra fram pistoler och gevär och skjuta på tomten - som ju dessutom är rejält tilltagen med Stockholms mått med 4'000kvm. Nu inkluderar det både ett privat kärr, vars enda värde är att det bokstavligen är ett vattenhål utanför badrumsfönstret för älgar, rådjur och tom havsörn (!), samt branta bergssluttningen med 10-13m stigning med 15m bas, som jag hittills bara svurit över när jag kånkar matkassar upp för trapporna till huset. Men plötsligen har jag med ett FT ögon börjat se bergsbranten som en tillgång. :-) Har tänkt ut ett antal intressanta målbanor med rejäl vinkel både uppåt och nedåt. (Det avgörande är givetvis att inte bommar - vådaskott snarare - riskerar att hamna i svampskogen eller hos grannar.)

Så redan nu, har allas diskussioner här på forumet, gjort luftskyttet betydligt mer intressant på alla sätt, än jag förväntade mig, när jag bara mer eller mindre sprang åstad och köpte ett gevär. Forumet upptäckte jag först efter köpet. (Jag är ju inte uppvuxen med internet, så jag tänker fortfarande litet tokigt ibland. Att jag inte sökte en sprängskiss på AT44:an häromdagen, var ju pinsamt klantigt.)

Men jag kan inte se varför det måste vara antingen eller? Även om jag har lätt att skjuta hemma, och tom kunna göra det socialt på stranden, så tillför rimligen föreningsaktiviteter, och träffa andra som är mer än "Svenssonintresserade" av skytte, saker jag inte "har hemma"?

Sedan har jag alltid haft svårt för att tävla och bli kvantifierbart (tydligt) jämförd med andra. Och ofta litet larvat bort tävlingsmomentet - åtminstone inför mig själv - för att kunna (fegt) kunna hävda och ursäkta dåliga resultat med "men jag ansträngde mig ju inte". Tyvärr leder det ibland också faktiskt till sämre resultat.

Att jerico kör med ett nikko stirling 3-9x42 sikte, är intressant att läsa. Inte något precis budgetsikte, men att maxförstoringen endast är x9 "noterar" jag. Nu vet jag inte vilken bössa det sitter på, men jerico verkar hyggligt nöjd med AT44. :wink:

Om nerklassning / ammunitionsbyte på 22lr för att gå FT bana är bra eller dålig ide vet jag inte. Men det beror väl mycket på om det just är främst är socialt och underhållande hobbyskytte som är syftet, utan förväntningar att kunna slåss om topplaceringar. I sådant fall det kanske det inte alls är en dålig ide, i linje med "kom och ta med det du har i garderoben". Vilka sikten folk har till dylika bössor vet jag inte.

Även om det krävs våldsamma förstoringar för tävlingsskytte, kan man uppenbarligen ha kul med mycket lägre förstoringar. (10J är dessutom i ärlighetens namn i grunden inte lämpligt över 30m, egentligen kanske 20m. Så siktesförstoring är bara en liten del av skott med stor vindkänslighet. Det blir litet som bräde - en kombination av skicklighet och tärningarnas slump.)

Även om det är välment, att rekommendationen på bössa alltid är FWB 300s eller HW 30s, så borde man kanske lika ofta nämna "men ta med det du har", om man verkligen vill locka med fler. Och alla vill dessutom inte köpa just dessa vapen. Jag ville / vill gärna ha magasin. Och det är inte ett dedikerat tävlingsvapen jag hittills velat satsa på.

Diskussionerna kring, sikten och vapen, är väldigt schizofrena, oaktat FT. (Fast då blir det ännu mer schizofrent.) Ena sekunden tittas det snett på tex AT44-10, samtidigt som Artemis 600/900 gevär omtalas (för mig) förvånansvärt positivt. I båda fallen torde magasinsaspekten vara en stor förklaring till deras popularitet.

Och man kan undra om det inte väl lätt avfärdas med nedklassning av 22lr. Antalet FT deltagande, är mycket begränsat. Om så 2 personer börjar dyka upp med nedklassat 22lr, är det en noterbar ökning av intresserade.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Nästa

Återgå till Field Target

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster

  • Sponsorer