UPS håller paketet i Tyskland...

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

UPS håller paketet i Tyskland...

Inläggav Frisken 12 jun 2019, 18:15

Hej Forumet!

Detta är mitt första inlägg här efter att ganska nyligen fått upp intresse för prickskytte. Efter en tids läsande bestämde jag mig för att slå till på ett Artemis CP2 för att både kunna skjuta pistol och gevär med samma vapen. Fiffigt!

Men döm om min förvåning när min beställning från holländska Krale fastnar i Tyskland under resan mot Norrland. Detta då UPS har som policy att inte skicka luftvapen!?! Ringde idag och fick detta berättat för mig av en kille på svenska UPS. CP2:an och kringutrustning har nu legat i Köln i 10 dagar och UPS har dagligen skickat meddelande till Krale om detta men de har inte agerat. Har nu skickat ett halvargt mejl till Krale men ännu inte fått svar.

Förstår inte hur detta är möjligt!? Kan ju inte vara första gången Krale använder sig av UPS för att skicka luftvapen? Och någon annan speditör gick inte att välja. Någon som har haft liknande problem med Krale/UPS? Det var det roliga på midsommar det...

/Frisken
Frisken
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 maj 2019, 18:11
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: UPS håller paketet i Tyskland...

Inläggav Luftpangarn 12 jun 2019, 23:50

Låter underligt rent logiskt. Om det verkligen är UPS policy, borde de väl upptäckt det vid början på transport. Att UPS plötsligen på halva vägen såger "näföresten, vi vill inte transportera det här" är ju befängt. Om UPS tagit emot försändelsen, och alltså accepterat transportuppdraget, så skall de lösa uppgiften. Hur de gör det, angår varken dig eller Krale. Eller vad det kostar UPS att utföra uppdraget. De får väl skicka kurrirbil eller ta månraket eller vad fan som helst! Du SKALL ha paketet. Punkt!

Jag förstår att du blir ledsen och arg. Skicka mejl till UPS med sändningsnummer, och förklara att du som mottagare, förväntar dig att UPS slutför det leveransuppdrag de åtagit sig.

Jag gissar att någon övernitisk nybörjare, bara stillat sig blind på "pistol", och inte insett att det är skillnad på krut och luftvapen, både vad gäller licenser och egenskaper, om ammution bifogas. För jag tror som du, det är väl knappast första gången Krale använder UPS.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: UPS håller paketet i Tyskland...

Inläggav lövblåsen 13 jun 2019, 06:42

Kan de vara så att du beställt från Holland pga att du ville få med ljuddämparen som inte tillkommer i Sverige annars?
För de kan bli ett stort problem då de klassas som licens osv
De är motvinden som får draken att lyfta!
Användarvisningsbild
lövblåsen
 
Inlägg: 309
Blev medlem: 05 feb 2016, 15:42
Ort: Klippan
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 19 gånger i 18 inlägg

Re: UPS håller paketet i Tyskland...

Inläggav Beangan 13 jun 2019, 15:17

Blir lite knepigt när det är licensfritt och dämpare, men när det är ett vapen som är licenspliktigt blir dämparen det med.

Detta borde du ha koll på tycker jag ;)
Beangan
 
Inlägg: 3458
Blev medlem: 14 aug 2011, 04:51
Tack utdelade: 130 gång
Tackad: 389 gånger i 183 inlägg

Re: UPS håller paketet i Tyskland...

Inläggav Incite 13 jun 2019, 17:04

lövblåsen skrev:Kan de vara så att du beställt från Holland pga att du ville få med ljuddämparen som inte tillkommer i Sverige annars?
För de kan bli ett stort problem då de klassas som licens osv


Oavsett vilket så lär det inte vara det som orsakat problemet TS beskriver.
Då försändelsen ligger hos speditören och inte hos myndighet (tull) har det knappast med eventuella lagöverträdelser att göra.
Det låter som en bruten regel i speditörens villkor. Även detta låter väldigt konstigt, för att inte säga osannolikt.

En handlare som skickar sina varor med speditör bör ha kollat upp villkoren från densamma om man avser att använda dennes tjänster.
Som jag förstått det så handlar företaget i fråga primärt med vapen och vapentillbehör, då känns det oerhört rimligt att anlita en firma som inte har några problem med att frakta just den typen av produkter.

Det hela låter mycket underligt.
Användarvisningsbild
Incite
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 09 feb 2013, 21:05
Ort: Österlen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 31 gånger i 29 inlägg

Re: UPS håller paketet i Tyskland...

Inläggav Incite 13 jun 2019, 17:16

I UPS transportvillkor 3.1 (III) framgår det att försändelser som skickas via dem inte får innehålla skjutvapen.

Känns däremot väldigt konstigt att de kommer på det först när de flyttat försändelsen till ett annat land.

Edit:

Vidare framgår det i samma transportvillkor 3.3 (I) att om UPS får kännedom om att en försändelse inte följer villkoren äger de rätt att avbryta transporten.

Det primära felet här har gjorts av handlaren. Både UPS och TS ska kontakta avsändaren för att reda ut detta.

Hoppas det löser sig på smidigaste möjliga vis!
Senast redigerad av Incite 13 jun 2019, 17:27, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Incite
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 09 feb 2013, 21:05
Ort: Österlen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 31 gånger i 29 inlägg

Re: UPS håller paketet i Tyskland...

Inläggav Geväret 13 jun 2019, 17:59

Hur många j har den ? 5,5 med 11,5 j ?
Luftvapen får inte överstiga 7.5 j om den fraktas igenom Tyskland.
Geväret
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 06 jul 2013, 19:34
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 9 gånger i 8 inlägg

Re: UPS håller paketet i Tyskland...

Inläggav sfe 14 jun 2019, 08:43

Det generella tipset är annars att när man skickar luftvapen skriver man "sport items" på raden för paketets innehåll. Även i Sverige har vi speditörer som vägrar hantera nåt som benämns med bokstaverna "vapen", oavsett vad paketet egentligen innehåller.

Och skriv för guds skull inte "jakaranda" om ni skall skicka eller annonsera ut en gitarr. Skriv "brunt trä" eller nåt.
FWB 300S(X2), Walther Lever Action, Diana 23, Diana 27, FWB 65, Smith & Wesson 79G, Evelox CP-1, Umarex Colt SAA, Umarex Beretta 84, ASG CZ P-09 4,5, Gletcher NGT R, Crosman 1077
Användarvisningsbild
sfe
 
Inlägg: 988
Blev medlem: 24 feb 2014, 22:02
Ort: Lerum
Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 95 gånger i 80 inlägg
Luftvapen favorit: FWB300S

Re: UPS håller paketet i Tyskland...

Inläggav Silwer 14 jun 2019, 18:10

Såg att Hurrucane säljer en Aurstream ljudömpare för .30

1300 på licens, visst man kan ppstp att licensfria .30 finns ju inte, men snacka om prishöjning från UK.

Npt skumt ör det uaf med ljuddömpare, han kunde ta hem airstream för alla kalibrar om det nu bara var problem om bössan den var till var på licens, den stora prushöjningen beror troligen på att den har blivit ID mörkt nu som licensdel.

Har verkligen aldrig nån frågat honom eller npn annan säljare om detta?

Jag tror nog en del dämpare och pipor skulle gå även om man var tvungen att på nåt sött visa upp vapnet som 10J
Ingen vågar ruskera sin verksamhet, ch de som varit med länge mins försöken inför domstol att godkänna ljuddämpare allt gick i stöpet pga ytterst stela ich oinsatta människor, han utverkade dock licens för ljuddämpare till luftvapen, var ju länge den enda som hade detta.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: UPS håller paketet i Tyskland...

Inläggav Incite 16 jun 2019, 18:00

Någon uppdatering i ärendet?
Användarvisningsbild
Incite
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 09 feb 2013, 21:05
Ort: Österlen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 31 gånger i 29 inlägg

Re: UPS håller paketet i Tyskland...

Inläggav T.Lundberg 16 jun 2019, 18:18

Finns bara en sak att göra ... mot Tyskland och frita paketet...
Tur att en ä sum en ä så en ente ble som en sulle
Användarvisningsbild
T.Lundberg
 
Inlägg: 919
Blev medlem: 07 jun 2013, 13:06
Tack utdelade: 62 gång
Tackad: 95 gånger i 79 inlägg
Skytteklubb: HSR.Outlaw
Luftvapen favorit: FWB300S,HW30S,LGV,Buccaneer SE

Re: UPS håller paketet i Tyskland...

Inläggav Incite 16 jun 2019, 18:28

T.Lundberg skrev:Finns bara en sak att göra ... mot Tyskland och frita paketet...

Känns absolut som en rimlig åtgärd. :smt031
Användarvisningsbild
Incite
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 09 feb 2013, 21:05
Ort: Österlen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 31 gånger i 29 inlägg

Re: UPS håller paketet i Tyskland...

Inläggav dano_swe 16 jun 2019, 23:10

Trist historia, hoppas det löser sig.
Användarvisningsbild
dano_swe
 
Inlägg: 3297
Blev medlem: 31 okt 2009, 09:36
Ort: Gbg
Tack utdelade: 347 gång
Tackad: 719 gånger i 337 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LG 110 HP Hunting

Re: UPS håller paketet i Tyskland...

Inläggav Gordon 17 jun 2019, 13:31

Hej på dig !

Du ska inte rikta dina åtgärder mot UPS. I detta fall har Krahl kontrakterat ett bud för att leverera den vara som du köpt. Det är deras uppgift att se till att så sker, är det något som brustit i deras konversation får de lösa detta. Det är alltså mot Krahl du ska begära att få rättelse.

Ha du betalt i förskott ber du dem om att få reklamera varan på grund av att de brustit i deras åtagande, har du valt postförskott makulerar du ordern.

Mvh // Gordon
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: UPS håller paketet i Tyskland...

Inläggav Gordon 17 jun 2019, 13:39

Lite kort rörande ljuddämpare då jag såg att detta omnämnts i tråden. Jag har varit i kontakt med polisen och de säger att det inte går att få licens på ljuddämpare för vapen klass 4 eller lägre. Jag diskuterade länge och väl men vi var enade att lagen är ganska klar på denna punkt. Vi berörde även målskytte men så mycket låter inte ett luftgevär att det inte går att ta på sig ett par hörlurar...

Undantag är skyddsjakt, möjligt att det finns en ingång där men det ska mycket till...

Det finns dock inget som hindrar att tillverkarna gör tysta vapen, i praktiken inbyggda dämpare och det ser vi ju en början på nu..

// Gordon
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: UPS håller paketet i Tyskland...

Inläggav Frisken 17 jun 2019, 17:34

Det var tryckbehållarna (co2-patroner och Ballistolspray) som UPS inte ville transportera! Är det flygturen som är problemet, tro? De ska nu nämligen försöka skicka igen med UPS Standard istället för Express...
Frisken
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 maj 2019, 18:11
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: UPS håller paketet i Tyskland...

Inläggav Clumber 17 jun 2019, 18:14

Frisken skrev:Det var tryckbehållarna (co2-patroner och Ballistolspray) som UPS inte ville transportera! Är det flygturen som är problemet, tro? De ska nu nämligen försöka skicka igen med UPS Standard istället för Express...


Skönt att det löste sig , även att det tar någon dag längre :thumbupp: .
Clumber
 
Inlägg: 261
Blev medlem: 31 maj 2017, 19:25
Ort: Utanför Falköping
Tack utdelade: 44 gång
Tackad: 16 gånger i 14 inlägg
Luftvapen favorit: FX T12

Re: UPS håller paketet i Tyskland...

Inläggav Incite 17 jun 2019, 20:09

Frisken skrev:Det var tryckbehållarna (co2-patroner och Ballistolspray) som UPS inte ville transportera! Är det flygturen som är problemet, tro? De ska nu nämligen försöka skicka igen med UPS Standard istället för Express...


I UPS transportvillkor 3.1 (III) framgår det också att försändelser som skickas via dem inte får innehålla farligt gods. Så det låter absolut som en rimlig förklaring till stoppet.
Hittar inget om att kraven skulle vara annorlunda vid exempelvis flygfrakt.
Användarvisningsbild
Incite
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 09 feb 2013, 21:05
Ort: Österlen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 31 gånger i 29 inlägg

Re: UPS håller paketet i Tyskland...

Inläggav falcor 18 jun 2019, 05:06

Tryckbehållare brukar inte vara välkomna på flygplan, oavsett om det är CO2 patroner eller sprayfärg.
falcor
 
Inlägg: 56
Blev medlem: 28 jun 2017, 11:17
Ort: Vänersborg
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 8 gånger i 7 inlägg
Luftvapen favorit: HW30K

Re: UPS håller paketet i Tyskland...

Inläggav Silwer 18 jun 2019, 20:25

Gordon skrev:Lite kort rörande ljuddämpare då jag såg att detta omnämnts i tråden. Jag har varit i kontakt med polisen och de säger att det inte går att få licens på ljuddämpare för vapen klass 4 eller lägre. Jag diskuterade länge och väl men vi var enade att lagen är ganska klar på denna punkt. Vi berörde även målskytte men så mycket låter inte ett luftgevär att det inte går att ta på sig ett par hörlurar...

Undantag är skyddsjakt, möjligt att det finns en ingång där men det ska mycket till...

Det finns dock inget som hindrar att tillverkarna gör tysta vapen, i praktiken inbyggda dämpare och det ser vi ju en början på nu..

// Gordon


Dock säljer Hurricane den på licens, så det är det vanluga "en polis sa", hur mycket en vanlug snut inte vet kan fylla böcker skulle jag säga, de på licensmyndigheterna kan inte ens komma överens fast de ska föreställa jobba med licensverksamhet av vapen, det hela är nån form av personligt tyckande beroende på län bara, de hittar på nåt när de inte lätt kan hitta relevant info.

En vanlig farbror polisen har ingen aning om luftvapen i det stora hela.

.duktiga oå att sitta på skithuset o blåsa av en 9mm i golvet är nog det hetaste, de får betalt för att öva och träna men skiter i det.
Det ska alltid överdrivas vad de kan imo, det ör väl deras uppvisningsgrupper enbart, de övade mycket mc och bilkörning här.
Ok dör var nig många nyblivna snutar ska erkännas.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Följande användare vill tacka Silwer för detta inlägg
XXL (18 jun 2019, 21:53), soul (26 jun 2019, 08:41)

Re: UPS håller paketet i Tyskland...

Inläggav Gordon 19 jun 2019, 07:08

Hej på dig !

Nu är det så att denna polis var väldigt kompetent och han hade god koll på luftgevär. Det hela handlar helt enkel om att subsonisk ammunition inte tillåts ljuddämning. Känns ganska vettigt faktiskt och för Er som inte är riktigt insatta i detta så handlar det helt enkelt i korta drag om hur effektiv dämparen blir.

Med subsonisk ammunition blir ljuddämpningen mer eller mindre total typ det vi ser i filmer... Pratar vi klass 3 och uppåt finns det knappast några sådana laddningar som presterar och där är då syftet med dämningen att man ska kunna skjuta enstaka skott utan att skada hörseln. Jag har ett antal skyttar som har satsat på detta och tycker det är bra men själv skulle jag skulle inte skjuta med dessa utan hörselskydd för de smäller rätt rejält ändå, dessutom blir smällen längre...
dessutom blir det klantigt och otympligt... bättre då att satsa på ett par aktiva hörselskydd dvs sådana som man stoppar in i örat så att man inte tappar riktningen på vad ljudet kommer ifrån...

Men jag ska fråga Hurricane vad som krävs, han om någon borde ju veta..

Mvh // shas
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: UPS håller paketet i Tyskland...

Inläggav dorro 19 jun 2019, 07:29

Gordon skrev:Men jag ska fråga Hurricane vad som krävs, han om någon borde ju veta..

Nej, han vet inte, ingen vet.
Licenshandläggarnas vägar äro outgrundliga...
dorro
 
Inlägg: 200
Blev medlem: 27 feb 2009, 19:27
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 23 gånger i 21 inlägg

Re: UPS håller paketet i Tyskland...

Inläggav Gordon 19 jun 2019, 12:25

Nu har jag varit i kontakt med Hurricane. De bekräftar min version, licens för ljuddämpare ges inte för klass 4 och inte för målskjutning då man där lika gärna kan använda hörselskydd...

// Shas
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: UPS håller paketet i Tyskland...

Inläggav Frisken 25 jun 2019, 16:04

Hur det än är med ljuddämpare så har nu paketet, med alla tillbehör, kommit fram! Landtransport av tryckbehållare gick tydligen bra för UPS.
Frisken
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 maj 2019, 18:11
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: UPS håller paketet i Tyskland...

Inläggav soul 26 jun 2019, 08:45

Gordon skrev:Hej på dig !

Nu är det så att denna polis var väldigt kompetent och han hade god koll på luftgevär. Det hela handlar helt enkel om att subsonisk ammunition inte tillåts ljuddämning. Känns ganska vettigt faktiskt och för Er som inte är riktigt insatta i detta så handlar det helt enkelt i korta drag om hur effektiv dämparen blir.

Med subsonisk ammunition blir ljuddämpningen mer eller mindre total typ det vi ser i filmer... Pratar vi klass 3 och uppåt finns det knappast några sådana laddningar som presterar och där är då syftet med dämningen att man ska kunna skjuta enstaka skott utan att skada hörseln. Jag har ett antal skyttar som har satsat på detta och tycker det är bra men själv skulle jag skulle inte skjuta med dessa utan hörselskydd för de smäller rätt rejält ändå, dessutom blir smällen längre...
dessutom blir det klantigt och otympligt... bättre då att satsa på ett par aktiva hörselskydd dvs sådana som man stoppar in i örat så att man inte tappar riktningen på vad ljudet kommer ifrån...

Men jag ska fråga Hurricane vad som krävs, han om någon borde ju veta..

Mvh // shas

Man kan utan problem ladda ner en klass 1 eller klass 2 bössa till underljudshastighet och skjuta med dämpare, bössan låter då istort sett ingenting. Har själv någon sådan laddning som gav 600 joule vid mynningen om jag minns rätt.
Det enda rimliga de kan göra är att släppa dämparna fria som i alla andra länder istället för att krångla till det för folk.
hw30s 4,5mm
qb20 4,5mm
AA TX200HC 5,5mm
soul
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 17 sep 2008, 12:51
Ort: Avesta
Tack utdelade: 45 gång
Tackad: 63 gånger i 55 inlägg
Luftvapen favorit: HW30S


Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster

  • Sponsorer