Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Daniel, Johanna, Nitro, atte69
lövblåsen skrev:Kan de vara så att du beställt från Holland pga att du ville få med ljuddämparen som inte tillkommer i Sverige annars?
För de kan bli ett stort problem då de klassas som licens osv
T.Lundberg skrev:Finns bara en sak att göra ... mot Tyskland och frita paketet...
Frisken skrev:Det var tryckbehållarna (co2-patroner och Ballistolspray) som UPS inte ville transportera! Är det flygturen som är problemet, tro? De ska nu nämligen försöka skicka igen med UPS Standard istället för Express...
Frisken skrev:Det var tryckbehållarna (co2-patroner och Ballistolspray) som UPS inte ville transportera! Är det flygturen som är problemet, tro? De ska nu nämligen försöka skicka igen med UPS Standard istället för Express...
Gordon skrev:Lite kort rörande ljuddämpare då jag såg att detta omnämnts i tråden. Jag har varit i kontakt med polisen och de säger att det inte går att få licens på ljuddämpare för vapen klass 4 eller lägre. Jag diskuterade länge och väl men vi var enade att lagen är ganska klar på denna punkt. Vi berörde även målskytte men så mycket låter inte ett luftgevär att det inte går att ta på sig ett par hörlurar...
Undantag är skyddsjakt, möjligt att det finns en ingång där men det ska mycket till...
Det finns dock inget som hindrar att tillverkarna gör tysta vapen, i praktiken inbyggda dämpare och det ser vi ju en början på nu..
// Gordon
Gordon skrev:Men jag ska fråga Hurricane vad som krävs, han om någon borde ju veta..
Gordon skrev:Hej på dig !
Nu är det så att denna polis var väldigt kompetent och han hade god koll på luftgevär. Det hela handlar helt enkel om att subsonisk ammunition inte tillåts ljuddämning. Känns ganska vettigt faktiskt och för Er som inte är riktigt insatta i detta så handlar det helt enkelt i korta drag om hur effektiv dämparen blir.
Med subsonisk ammunition blir ljuddämpningen mer eller mindre total typ det vi ser i filmer... Pratar vi klass 3 och uppåt finns det knappast några sådana laddningar som presterar och där är då syftet med dämningen att man ska kunna skjuta enstaka skott utan att skada hörseln. Jag har ett antal skyttar som har satsat på detta och tycker det är bra men själv skulle jag skulle inte skjuta med dessa utan hörselskydd för de smäller rätt rejält ändå, dessutom blir smällen längre...
dessutom blir det klantigt och otympligt... bättre då att satsa på ett par aktiva hörselskydd dvs sådana som man stoppar in i örat så att man inte tappar riktningen på vad ljudet kommer ifrån...
Men jag ska fråga Hurricane vad som krävs, han om någon borde ju veta..
Mvh // shas
Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster