Fx Wildcat mk2 6,35mm FAC rifle

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Fx Wildcat mk2 6,35mm FAC rifle

Inläggav Marcus.soderlund 08 jun 2019, 08:24

Efter ett par års frånvaro av fx ( och luftvapen generellt ) så tänkte jag ge mig på att köpa ett nu igen.

Tidigare erfarenheter är ett fx cutlas i .22 som va på skyddsjaktlicens. Gjorde egentligen ingenting med de utöver att jag sköt en jäkla massa och var nöjd.

Nu är det inköp av en mindre gård och tänkte ta fx:et på licens för att kunna blanda nytta med nöje.

MEN vad ska man köpa, efter att kollat nätet och YT en hel del så lockar fx impact rent generellt men det är nog ändå överkurs så de skriker om det samt prislappen är i häftigaste laget trots allt.

Så vad ska man köpa? kravspec är såklart ett bra välskjutande gevär i kal .25, magasin samt shroudpipa.
Skulle även kunna vara intressant med kal .30 oxå men har för lite kunskap om såpass grovt i luftgevär. ( 99% övningsskytte så .25 räcker nog gott )

Är det Dreamline serien man ska satsa på? Eller boss eller annat? 13 000kr och uppåt börjar va smärtgränsen för rent vapen.

Mvh Marcus
Senast redigerad av Marcus.soderlund 26 jul 2019, 15:33, redigerad totalt 3 gånger.
Marcus.soderlund
 

Re: Inköp av nytt FX i kal .25

Inläggav 2fast4u 08 jun 2019, 08:36

Jag har ett FX bobcat mkii i cal .25 liggande om det kan vara av intresse.
2fast4u
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 04 sep 2012, 11:16
Ort: Trosa
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: bsa

Re: Inköp av nytt FX i kal .25

Inläggav Marcus.soderlund 08 jun 2019, 08:38

2fast4u skrev:Jag har ett FX bobcat mkii i cal .25 liggande om det kan vara av intresse.



Skicka lite mer info och så i pm så ska jag fundera på det. :)
Marcus.soderlund
 

Re: Inköp av nytt FX i kal .25

Inläggav Silwer 08 jun 2019, 08:47

Ta .25 billigt stort urval av ammo .30 dyrt och begränsat urval.

.25 tar nog allt du får skjuta på i vilket fall.

En .25a i lite halvlåg hastighet funkar bra det.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Inköp av nytt FX i kal .25

Inläggav Marcus.soderlund 08 jun 2019, 12:33

Silwer skrev:Ta .25 billigt stort urval av ammo .30 dyrt och begränsat urval.

.25 tar nog allt du får skjuta på i vilket fall.

En .25a i lite halvlåg hastighet funkar bra det.


Det känns som vettigast val när de iaf mest är övningsskytte som är tanken med den. :) får kolla lite. Fick ju ett erbjudande angående en bössa men velar lite iom vikten på den. Får se vad de blir. Är ingen panik så har god tid o fundera!
Marcus.soderlund
 

Re: Inköp av nytt FX i kal .25

Inläggav Silwer 08 jun 2019, 12:35

Smart, läs och fundera så slipper du gråta pga ett felval pga att du hade bråttom.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Inköp av nytt FX i kal .25

Inläggav Marcus.soderlund 08 jun 2019, 13:14

Silwer skrev:Smart, läs och fundera så slipper du gråta pga ett felval pga att du hade bråttom.


Absolut! Jag gillade cutlasen skarpt vi sköt med förut men den känns lite föråldrad nu eller tänker jag fel? Dreamline känns som "uppföljaren" till den.

Annars är ju boss o royal modellerna fina men dom ligger högre i pris o känns som stora till formaten. Men de har väl sin fördel de oxå.
Marcus.soderlund
 

Re: Inköp av nytt FX i kal .25

Inläggav Silwer 08 jun 2019, 13:21

Nej du har rätt, de är gamla, magasinen gillar jag dock enkla man bara stoppar i inte får hålla på och veva upp osv, skitmagasin.

Fx har jag dålig koll på idag, vet inte ens vad en Dreamline är haha.

Boss var ju .30 mins jag långhållsbössa, klossig som fan.

Royale är väl helt ok, men jag avskyr magasinen men det är jag det.

Att kunna ändra effekläge om man jagar tror jag på, tex säg att man skjuter inomhus i nån lada, man vill ju inte skjuta hål i taket.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Inköp av nytt FX i kal .25

Inläggav Marcus.soderlund 08 jun 2019, 21:39

Silwer skrev:Nej du har rätt, de är gamla, magasinen gillar jag dock enkla man bara stoppar i inte får hålla på och veva upp osv, skitmagasin.

Fx har jag dålig koll på idag, vet inte ens vad en Dreamline är haha.

Boss var ju .30 mins jag långhållsbössa, klossig som fan.

Royale är väl helt ok, men jag avskyr magasinen men det är jag det.

Att kunna ändra effekläge om man jagar tror jag på, tex säg att man skjuter inomhus i nån lada, man vill ju inte skjuta hål i taket.


Okej nä de är ju svårt o hålla koll om man inte är intresserad av dom. Jo magasinen på dom nyare känns lite avigt men inge dealbraker för egen del. :)

Tittade på daystate för o se om de låg vettigt i pris men nä, inte för egen del.

Fick ju erbjudande av vänlig forumist om en bobcat men hade vwlat känna på en först för o se om de är något för mig :thumbupp:
Marcus.soderlund
 

Re: Inköp av nytt FX i kal .25

Inläggav Silwer 08 jun 2019, 22:00

Bullpups är för trånga utrymmen ursorungligen för skytte från tex en bil, i busksnår och dyligt, inget du måste ha.

Personligen tycker jag de är skitfula men det är ju rent personligt, jag tror vanliga "gevär" har livet ivar ännu, ser inte svårigheten att använda.dem normalt ens.

Så häng inte upp dig på bullpup, ett tag skulle allt vara bullpup och alla ha det även för målskytte helt utan anledning.

Nu har det lugnat sig, behöver man eller gillar en bullpup kan man skaffa det, men du har sett avtrycjare med långa metallstänger bakåt till mekanismen, och tex matning bak.

Som dagt den vanliga gevärskonfigurationen är inte död eller överträffad utan det handlar om personligt val.

Jag gillar själv att bössan ser snygg ut med, det skadar inte.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Inköp av nytt FX i kal .25

Inläggav Marcus.soderlund 08 jun 2019, 22:57

Silwer skrev:Bullpups är för trånga utrymmen ursorungligen för skytte från tex en bil, i busksnår och dyligt, inget du måste ha.

Personligen tycker jag de är skitfula men det är ju rent personligt, jag tror vanliga "gevär" har livet ivar ännu, ser inte svårigheten att använda.dem normalt ens.

Så häng inte upp dig på bullpup, ett tag skulle allt vara bullpup och alla ha det även för målskytte helt utan anledning.

Nu har det lugnat sig, behöver man eller gillar en bullpup kan man skaffa det, men du har sett avtrycjare med långa metallstänger bakåt till mekanismen, och tex matning bak.

Som dagt den vanliga gevärskonfigurationen är inte död eller överträffad utan det handlar om personligt val.

Jag gillar själv att bössan ser snygg ut med, det skadar inte.



Håller med dig i de absolut mesta. Jag själv har inge spec för just de utseendet, det var mer att man fick ett erbjudande som övriga specen passade bra in på mina önsknkngar. :)
Utöver de så är jag rätt stort fan av stadardurtypen av pangar. Såväl för krut som luft ( säger jag o äger en 10/22 och väntar hem en ruger pcc ) :D
Marcus.soderlund
 

Re: Inköp av nytt FX i kal .25 kanske kal .22 duger ändå...

Inläggav Marcus.soderlund 09 jun 2019, 10:27

Funderat lite och även om kal .25 lockar så kanske .22 räcker gott o väl. 9x19 kommer iaf få tjänstgöra på dom större djuren som ligger utanför skyddsjaktbestämelserna...

Samt så ger det lite mer möjlighet till beg marknaden oxå. Men .25 står ändå högst upp än så länge
Marcus.soderlund
 

Re: Inköp av nytt FX i kal .25 kanske kal .22 duger ändå...

Inläggav Luftpangarn 09 jun 2019, 13:52

Jag har inte koll på så mycket gevärsmodeller, men jag tänker inte befatta mig med komplicerade magasin i fortsättningen.

Jag har själv ett Hatsan AT44-10 i 4,5mm, och tycker det är en stabil konstruktion. Och magasinen är just den enkla oömma strulfria metalldisken. Det finns även i .25 version, tex

För att följa länken så måste du registera dig.



Effekten är inte reglerbar, men eftersom ventilen sitter i de enkelt löstagbara lufttuberna, kan man ha olika ventilpinnar för olika effekter, i separata lufttuber, att snabbt växla mellan.

I originalskick, saknar tuberna regulator.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Inköp av nytt FX i kal .25 kanske kal .22 duger ändå...

Inläggav börne 09 jun 2019, 14:59

Luftpangarn skrev:men jag tänker inte befatta mig med komplicerade magasin i fortsättningen.

Effekten är inte reglerbar, men eftersom ventilen sitter i de enkelt löstagbara lufttuberna, kan man ha olika ventilpinnar för olika effekter, i separata lufttuber, att snabbt växla mellan.

FX magasin är ju inte så värst komplicerade, visst man ska vrida en plastskiva som spänner upp magget, ladda första kulan baklänges som håller det uppspänt medan man laddar resten men hur komplicerat är detta egentligen!?

Äger ingen FX men när man provar en & laddar så reder ju t.o.m en icke FX ägare ut det där!

Fattar att ett vanligt revolvermagasin är så simpelt det kan bli men det är ju inget som skulle hindra mig från att köpa en FX i alla fall!

Sen om vi snackar skyddsjakt som jag förstod det att TS skulle ta det på. Att då byta tuber för att byta hastighet istället för att vrida ner fartomställaren lite snabbt i ett läge där man riskerar att skjuta genom ett plåttak är ju inte nåt vidare om vi nu snackar om komplicerat!!

Men det är ju en smaksak om man snabbt vill kunna ställa farten eller ha ett något simplare magasin.

Jag vet vilket jag hade valt!!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Inköp av nytt FX i kal .25 kanske kal .22 duger ändå...

Inläggav Marcus.soderlund 09 jun 2019, 16:11

Tack för tipset, kommer dock hålla mig till fx även om de kanske blir en lite enklare variant. Känner att regulatorn är bra att ha. Och beträffande magasinen så är jag väl inte tokimpad av deras nya magasin men inge som jag kommer ta i beaktning vid köp. :)
Marcus.soderlund
 

Re: Inköp av nytt FX i kal .25 kanske kal .22 duger ändå...

Inläggav XXL 09 jun 2019, 17:31

FX Wildcat har väl vanligt revolvermagasin utan inbyggd fjäder att spänna upp?
Utan tvivel är man inte riktigt klok
XXL
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 01 maj 2012, 17:54
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 85 gånger i 60 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: HW 30s

Re: Inköp av nytt FX i kal .25 kanske kal .22 duger ändå...

Inläggav Marcus.soderlund 09 jun 2019, 21:15

När man ska söka licens. Ska man söka på skyddsjakt eller jakt? Läst på andra jaktforum att de ska va hyfsat enkelt nu att få licens för "jakt" vilket för mig låter märkligt?
Marcus.soderlund
 

Re: Inköp av nytt FX i kal .25 kanske kal .22 duger ändå...

Inläggav Silwer 09 jun 2019, 22:36

Skyddsjakt var det alltid förr, du skaffar papper på dina arbetsgivare som vill ha hjälp av dig, det skickar du med de vanliga licenshandlingarna helt enkelt.

Äkta jakt är väl typ 200joule, få luftvapen fixar det och det hela käns onödigt om du kan skaffa en vanlig .22lr eller nåt i stället.
Senast redigerad av Silwer 09 jun 2019, 22:36, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Inköp av nytt FX i kal .25 kanske kal .22 duger ändå...

Inläggav Marcus.soderlund 13 jun 2019, 09:40

Kommer skyddsjaga på gården jag äger o bor på framöver så de är tacksamt nära. :)

Blev iaf ett royale 500 för min del och ansökan om inköpstillståndet är inskickat. Så nu är de bara o vänta
Marcus.soderlund
 

Re: Inköp av nytt FX i kal .25 kanske kal .22 duger ändå...

Inläggav Jehem 13 jun 2019, 15:03

Om du köper impacten mark 2 kan du byta pipor samt få upp cal 30 slug i över 150 joul med modifikation, och senare i sommar kommer 35 cal den bör du få upp i nästan 200 joul utan modifikation. skulle satsa på det vapnet om du har pengarna, en 22 cal pipa för att plinka lätta diaboler och kanske en pipa för 35 cal för att jaga klass 4 djur med.
Jehem
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 08 jan 2015, 08:44
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Inköp av nytt FX i kal .25 kanske kal .22 duger ändå...

Inläggav Marcus.soderlund 13 jun 2019, 19:20

Jehem skrev:Om du köper impacten mark 2 kan du byta pipor samt få upp cal 30 slug i över 150 joul med modifikation, och senare i sommar kommer 35 cal den bör du få upp i nästan 200 joul utan modifikation. skulle satsa på det vapnet om du har pengarna, en 22 cal pipa för att plinka lätta diaboler och kanske en pipa för 35 cal för att jaga klass 4 djur med.


Det hade varit jäkligt roligt o ha en sån o var riktigt sugen. Tyvärr blir det lite utanför ramen av vad jag kan hosta upp på dylik sak de närmaste.

Faller jag för de riktigt så kanske man kan byta upp sig framöver till en sån.
Royale 500 känns som smärtgräns för instegsmodell för skyddsjakt/jakt tänket prismässigt.
Ingen dum ide dock 8)
Marcus.soderlund
 

Re: Inköp av nytt FX i kal .25 kanske kal .22 duger ändå...

Inläggav Silwer 14 jun 2019, 17:00

Jag vidhåller att revolvermagasin ör det enklaste, ich FX tig väl tillbaka det på vissa med, ofta var de billiga med, de här inkaoslade med fjäder kostar ju en del, annars kan man ju ha en hög av dem klara.

Impact är utan ftåramstick och ett typiskt vapen för amerikanskt långhållsskytte, jag tror en Royale eller dylikt funkar bättre.

Gissar att Impactförsäljningen i Sverige är rätt lätt att räkna i antal, finns ingen anledning att köpa den för dig som skyddsjägare, visst man kan byta pipa och sånt, men välj rätt kaliber själv sp behövs inget sånt.

Jag menar också att möjligheten att ställa ner farten inte är dumt, när man kommer in i ladan jämfört utanför.

Jag ser det som fördel.

Allt detta skrivet av en som sagt aldrig mer en FX för mig:-)
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Inköp av nytt FX i kal .25 kanske kal .22 duger ändå...

Inläggav Jehem 15 jun 2019, 14:28

Marcus.soderlund skrev:
Jehem skrev:
Det hade varit jäkligt roligt o ha en sån o var riktigt sugen. Tyvärr blir det lite utanför ramen av vad jag kan hosta upp på dylik sak de närmaste.

Faller jag för de riktigt så kanske man kan byta upp sig framöver till en sån.
Royale 500 känns som smärtgräns för instegsmodell för skyddsjakt/jakt tänket prismässigt.
Ingen dum ide dock 8)


Det är väl den stora nackdelen, att det är ett relativt högt pris.
Just nu sker en revolution inom luftvapnen med effektivare regulatorer och pipbytar system samt slug etc och i framtiden kan man säker köpa det billigare eller få det begagnat.
Jehem
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 08 jan 2015, 08:44
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Inköp av nytt FX i kal .25 kanske kal .22 duger ändå...

Inläggav Marcus.soderlund 15 jun 2019, 18:39

Jehem skrev:
Marcus.soderlund skrev:
Jehem skrev:
Det hade varit jäkligt roligt o ha en sån o var riktigt sugen. Tyvärr blir det lite utanför ramen av vad jag kan hosta upp på dylik sak de närmaste.

Faller jag för de riktigt så kanske man kan byta upp sig framöver till en sån.
Royale 500 känns som smärtgräns för instegsmodell för skyddsjakt/jakt tänket prismässigt.
Ingen dum ide dock 8)


Det är väl den stora nackdelen, att det är ett relativt högt pris.
Just nu sker en revolution inom luftvapnen med effektivare regulatorer och pipbytar system samt slug etc och i framtiden kan man säker köpa det billigare eller få det begagnat.


De hade ju helt klart varit roligt att köpa en sån i framtiden. Då gärna med slug i kal 30. Armborstpipan för vildsvinsjakt och .22 pipa för diaboler.

Men de är en ren dröm så :thumbupp:
Marcus.soderlund
 

Re: Inköp av nytt FX i kal .25 kanske kal .22 duger ändå...

Inläggav Silwer 16 jun 2019, 14:15

Vågar du jaga galten med en sån, du har en pil och inget magasin?


Jag tvekar och själv sitter jag i närmsta träd och filmar historien.

Det är olagligt i Sverige ned även skjuta fusk som det oftast används till.
Det är inte ett armborst helt enkelt och där kommer förbudet in.
Senast redigerad av Silwer 16 jun 2019, 14:17, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Nästa

Återgå till Fx Airguns

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster

  • Sponsorer