Prisvärt sikte för licensfri PCP .22?

Här diskuterar vi om kikarsikten till luftvapen

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Prisvärt sikte för licensfri PCP .22?

Inläggav johning 09 apr 2019, 21:00

Har plöjt igenom några trådar här ang optik; och har väl fått en ungefärlig bild av vad som kan vara lämpligt.

Är nybörjare inom luftvapen och har precis köpt en Marauder i kaliber 22. Bössan är licensfri och ska så förbli; så kulbanan är väl att jämföra med "kast med liten boll"...

Vad finns det för alternativ för sikten för ovanstående bössa? Just nu har jag testat sikten som jag annars har/har haft på mina jaktvapen: 1.5-6x46 och 3-12x50. Dessa av märket Docter och S&B; alltså lite "finare" kikare. Och även om glaset är väldigt trevligt så känns jag att ingen av dessa kikare är ens i närheten av optimalt för ett luftgevär.

Vad jag söker är en kikare i förstoringsspannet omkr 4-16. Gärna lite mindre objektiv (40-42mm) och hemskt gärna MIL-riktmedel och milrattar (Utvändig ratt är endast ett krav för höjdjusteringen då jag avser att hålla med hjälp av riktmedlet för vind. Detta pga jag slutat "skruva" för vind under långhållsskytte/kikarfält)
Självklart vill jag ha så bra glas som möjligt för den peng jag vill lägga. Men eftersom att jag inte kommer använda luftbössan annat än i goda ljusförhållanden så är jag inte beredd att betala en mindre förmögenhet för just bra glas. Belyst är heller inget som känns nödvändigt.
- Kort sagt: Jag är ute efter en "prisvärd" kikare till ett PCP-bössa som skall användas på avstånd från omkr 10m till... tja, 75 kanske? Vad ger just nu mest kikare för pengen? Vad kan jag hitta för omkr 1-3 tusen kronor?

Jag är som sagt inte ute efter några värstingprylar; utan bara något som fyller sin funktion och är prisvärt.
johning
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 27 mar 2019, 14:04
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Skytteklubb: Närtuna Gottröra skytteförenin
Luftvapen favorit: FX Typhoon

Re: Prisvärt sikte för licensfri PCP .22?

Inläggav Chris 10 apr 2019, 06:06

kan bara rekommendera Hawkes Vantage serie... mycket sikte för priset:
För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.

It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;)
Användarvisningsbild
Chris
 
Inlägg: 1405
Blev medlem: 16 sep 2017, 07:42
Ort: Målerås
Tack utdelade: 220 gång
Tackad: 240 gånger i 174 inlägg

Re: Prisvärt sikte för licensfri PCP .22?

Inläggav Skyddsjägarn 11 apr 2019, 17:19

Buchnell 6-24 *50 belyst, grön och röd med fästen 500:- du betalar frakten. Pm
Skyddsjägarn
 
Inlägg: 339
Blev medlem: 04 jul 2017, 19:28
Ort: Höganäs
Tack utdelade: 342 gång
Tackad: 152 gånger i 71 inlägg
Skytteklubb: Hemmeslöv jsk
Luftvapen favorit: FX Maverick licens FWB P70

Re: Prisvärt sikte för licensfri PCP .22?

Inläggav johning 09 jun 2019, 21:32

Snubblade över en sån här för ett någon månad sedan:
För att följa länken så måste du registera dig.



Har hunnit skjuta en del nu, och jag måste säga att jag är riktigt imponerad över denna kikare; och skulle mer än gärna ha en även på .22an. Bra optik, FFP med MIL-MIL och ett vettigt riktmedel. Dessutom rattar som trackar som de ska och har en distinkt känsla. Att de även är täckta gillar jag skarpt.
Hade jag fått välja så hade den såklart gärna fått vara belyst samt ha zerostop på höjdratten... men då snackar vi rätt många tusenlappar till för att hitta något med lika bra optik som denna

Oavsett; om någon söker en prisvärd (Man kan såklart hitta bra mycket billigare kikare än denna; men jag har svårt att tro att man kan hitta många som ger lika mycket för pengen) så kan jag starkt rekommendera denna.

Har bara haft PCP i ett par månader och skjuter endast hemma på gården. Blir ett par magasin varje kväll på 30m med olika former av stöd på internationell luftgevärstavla (5-10 skott på varje prick). Jag använder PCPn endast för träning. Har suttit ett gäng olika sikten på bössan beroende på vad jag haft tillgängligt. Allt från rena jaktsikten från Docter 1,5-6 till S&B 3-12 (Inget av dessa var speciellt lämpliga... inte alls) och faktiskt en K624 (Ja, jag vet att det är overkill; men den skulle ändå flyttas till en annan pipa och fick göra ett pitstop uppe på luftpangen)
- Deltan är dock den som känns klart mest "lagom" till luftbössan.
johning
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 27 mar 2019, 14:04
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Skytteklubb: Närtuna Gottröra skytteförenin
Luftvapen favorit: FX Typhoon


Återgå till Sikten

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster

  • Sponsorer