MAXimera ljudsmäll (på allvar! ;-D )

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

MAXimera ljudsmäll (på allvar! ;-D )

Inläggav Luftpangarn 13 feb 2019, 14:34

Läste just om Airsoft inom tex polisträning. Tydligen använder man bla tillsatser på mynningen, för att maximera smällen, och därmed bidra till realism. Omvänd ljuddämpare, liksom, om jag förstår rätt.

Verkar ju helfestligt! Barnet i mig gillar smällare och grejs. Har köpt, men ännu inte provat, sådana där epa plastdiaboler med knallpulver, som skall smälla vid anslag på mål. Vet inte om uteffekten tom på mitt lilla Slavia 618 riskerar att få dem att explodera redan inne i geväret. Med tanke på läderpackningar, är det något jag inte vill riskera. Så de bara ligger där.

Särskilt om det smäller lagom mycket, så man inte behöver hörselskydd, tycker jag bättre smäll på min Sig Sauer X-five, kunde ge kompletterande realism till blow-back. Om det är som en ljuddämpare, kan man ju skruva av och på tillsatsen vid olika tillfällen.

Kan det vara så att det helt enkelt skulle kunna vara en trumpet framför mynningen? Fast utsidan kan man ju göra cylindrisk som en ljuddämpare. Undrar om en konisk hålborr kunde funka, om man förborrar i steg med vanliga borrar. Blir en väldigt kort tratt dock. Man borde kanske fråga någon bleckblåsbyggare / reparatör. :-)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: MAXimera ljudsmäll (på allvar! ;-D )

Inläggav dagevert 13 feb 2019, 16:44

Prøv å putte en kule i munningen på et fjærgevær.
Lad deretter en kule på normal måte, og avfyr ;-)
For mange luftgevær ;-)
dagevert
 
Inlägg: 896
Blev medlem: 05 sep 2010, 11:42
Ort: Akershus
Tack utdelade: 81 gång
Tackad: 135 gånger i 107 inlägg
Skytteklubb: NSF, NFPS, SWS
Luftvapen favorit: Vulcan

Re: MAXimera ljudsmäll (på allvar! ;-D )

Inläggav börne 13 feb 2019, 17:14

Vi satte en 0,5l petflaska med avskuren botten på pipan på en Air Arms S200 som en tratt, det small rätt bra, speciellt då vi var inomhus :lol:
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Luftpangarn (13 feb 2019, 17:55)

Re: MAXimera ljudsmäll (på allvar! ;-D )

Inläggav ZaphodB 14 feb 2019, 06:30

Luftpangarn skrev:Läste just om Airsoft inom tex polisträning. Tydligen använder man bla tillsatser på mynningen, för att maximera smällen, och därmed bidra till realism. Omvänd ljuddämpare, liksom, om jag förstår rätt.

Verkar ju helfestligt! Barnet i mig gillar smällare och grejs. Har köpt, men ännu inte provat, sådana där epa plastdiaboler med knallpulver, som skall smälla vid anslag på mål. Vet inte om uteffekten tom på mitt lilla Slavia 618 riskerar att få dem att explodera redan inne i geväret. Med tanke på läderpackningar, är det något jag inte vill riskera. Så de bara ligger där.

Särskilt om det smäller lagom mycket, så man inte behöver hörselskydd, tycker jag bättre smäll på min Sig Sauer X-five, kunde ge kompletterande realism till blow-back. Om det är som en ljuddämpare, kan man ju skruva av och på tillsatsen vid olika tillfällen.

Kan det vara så att det helt enkelt skulle kunna vara en trumpet framför mynningen? Fast utsidan kan man ju göra cylindrisk som en ljuddämpare. Undrar om en konisk hålborr kunde funka, om man förborrar i steg med vanliga borrar. Blir en väldigt kort tratt dock. Man borde kanske fråga någon bleckblåsbyggare / reparatör. :-)


Finns guider på Youtube om olika varianter av exploderande kulor, en bra kula att utgå ifrån är Barracuda Hunter hålspets, fyll med satsen från knallpulverskott eller liknande och försegla med loctite superliv och en droppe nagellack så har du det klart.

Finns såklart fler saker man kan använda som fyllning men det tänker jag inte gå in på här, vill någon tvunget veta så finns Pm.

Mvh, ZaphodB
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB
 
Inlägg: 2002
Blev medlem: 18 jan 2009, 08:46
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25

Följande användare vill tacka ZaphodB för detta inlägg
Luftpangarn (14 feb 2019, 11:49)


Återgå till Luftpistoler

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster

  • Sponsorer