Snabbluftspistol

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Snabbluftspistol

Inläggav Gordon 12 nov 2018, 21:32

Hej på Er ! Efter att ha haft lite stiltje på tillverkarfronten tänkte jag tillverka ett försöka få till en ett skjutmål för snabbskytte. Till en början för luftpistoltavlor dvs 17x17cm för 10meter men går det bra finns det ingen anledning att inte skala upp detta till 25meter om vi får till en vettig konstruktion.

Kanske finns det fler på detta forum som kan tänka sig hänga på det kanske rent utav redan finns någon som har något vettigt att utgå ifrån.

En liten film från Frövi-Lindesbergs skytteklubb är ganska beskrivande, tackar för detta

För att följa länken så måste du registera dig.



I detta fall ser det ut som målen faller bakåt istället för att vridas vilket verkar var det mest gångbara i 25meters varianten. Kan detta vara ett intressant vinterprojekt ?

Mvh // Gordon
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: Snabbluftspistol

Inläggav Gordon 12 nov 2018, 22:45

Jag skissade lite lätt och eftersom det är fem tavlor som ska vara sammanlänkade kan ju inte tavlorna snurra fritt vilket gör att vi måste ha en kraft som går medsols och en som går medsols. Jag var först inne på en vikt eller någon form av fjäder då tillgång på ström oftast inte finns på 25meters vallen. Elmotor torde ju fungera och då kan man ju även vända på polerna och lösa problemet med rotationsriktningarna men detta är inte mitt förstaval


För att följa länken så måste du registera dig.

Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: Snabbluftspistol

Inläggav jerico 13 nov 2018, 01:35

Jag har snickrat en liknande med servon till radiostyrning. Ett servo per tavla. Anledningen till det är att de inte vänder samtidigt

Ska man göra samma sak med fem tavlor som ska vändas samtidigt så går det att lösa med ett servo om allt balanseras så det blir så lätt som möjligt att vrida hållaren.
jerico
 
Inlägg: 454
Blev medlem: 23 okt 2017, 20:08
Ort: Västervik
Tack utdelade: 82 gång
Tackad: 94 gånger i 78 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at44

Re: Snabbluftspistol

Inläggav Gordon 13 nov 2018, 08:07

Servo är förstås en lösning men då tillkommer problemet med tidsstyrningen. Misstänker att du löst detta genom att Ni är två skyttar. Har du lite bilder över skapelsen ?
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: Snabbluftspistol

Inläggav jerico 13 nov 2018, 10:38

Vid uppstart så vänder den upp båda tavlor mot skytten.

För att följa länken så måste du registera dig.



Sedan vänder den bort båda tavlor
För att följa länken så måste du registera dig.




Efter en slumpmässig tid mellan 10 och 20 sekunder så fälls en av tavlorna fram. Den visas i 5 sekunder
För att följa länken så måste du registera dig.



Vilken som vänds är helt slumpmässigt.

Jag kör med vanliga 5-ringade tavlor i normalfall och en smäll per träffområde så att säga (har 10 skott i magasinet). Det är lite lurigt på 35 meter. Det sitter ett arduino kort i mittenlådan som styr det hela.
jerico
 
Inlägg: 454
Blev medlem: 23 okt 2017, 20:08
Ort: Västervik
Tack utdelade: 82 gång
Tackad: 94 gånger i 78 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at44

Re: Snabbluftspistol

Inläggav dorro 14 nov 2018, 08:37

Gordon skrev:Servo är förstås en lösning men då tillkommer problemet med tidsstyrningen. Misstänker att du löst detta genom att Ni är två skyttar. Har du lite bilder över skapelsen ?

Det här går att lösa enkelt med en Arduino mikroprocessor.
Utan några tidigare kunskaper i programmering och elektronik, förutom att jag kan Ohms lag, har jag knåpat ihop en viltmålbana, För att följa länken så måste du registera dig.

med ställbar hastighet och väntetider.
Att styra ett servo som via länkage vrider ett valfritt antal tavlor skulle vara ett perfekt nybörjarprojekt.
Jag håller nu på med att lära mig styra Arduinon med bluetooth för att styra viltmålbanan från telefonen, annars skulle jag ha gjort en prototyp till vridmål.
dorro
 
Inlägg: 200
Blev medlem: 27 feb 2009, 19:27
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 23 gånger i 21 inlägg

Re: Snabbluftspistol

Inläggav Luftpangarn 14 nov 2018, 10:46

Kul projekt att läsa om! :)

Servon är inte dyra idag. Och för ett par timmars skjutande räcker gott några AA batterier / servo. Vridmål behöver inte särskilt mycket energi att vrida. Så jag tänker, att komplicerade länksystem är onödigt. Och kanske kräver lika mycket eller mer energi / tavla?

Antingen drar man sladdar från en Arduino, eller kanske man använder tex en Rasberry W (heter den väl?) per mål, fast en styr timing, och de andra är "slavar", via trådlös kommunikation.

Kanske bara jag som tycker det vore intressant med flera vridmål, utplacerade på olika avstånd och platser i terrängen, och som sedan slumpvis vrids fram. Kanske riktigt bra FT-träning, om tid enligt reglerna ges att justera paralax? Med kortare visningstider, lämpar det sig för skytte med sikte utan justering mellan skott. (Likt HuntingFT / Jaktstig?) Olika storlek på mål är ju ett annat sätt att simulera olika avstånd med olika siktpunkter.

Vilken fin älgbana dorro! Särskilt den mjuka "ohackiga" rörelsen känns fin. En älg som flyter fram över en äng på några hundra meters håll?! :)

Tänk om du ställde snurrmål med plåtskivor framför. Slumpstyrda - ett slags plötsligt uppdykande träd? :)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Snabbluftspistol

Inläggav dreg 15 nov 2018, 06:36

Hej Gordon.
Det bästa är att göra ett vridställ som styrs av tryckluft.
Då får du stoppet åt båda håll automatiskt dessutom.
Vi har ett programerbart styrdon där du ställer visningstiden. Lite overkill på en hemmabana kanske.
Vid kommando Färdiga, trycker skjutledaren på en knapp, sedan sköter sig vändning och visning automatiskt.
Om du ska göra målstället reglementsenligt så ska det vara vridmål, inte fallmål.
Alla fem mål ska vridas fram samtidigt, inte slupmässigt.
Vänster tavelkant ska vara mot skytten i dolt läge.
Framvridningstiden får inte överstiga 0,3 sekunder.
Vet inte om någon elmotor/servo klarar den tiden.

OT.
Visningstiderna är 10, 8 och 6 sekunder.
En tävling skjuts i 2 omgångar.
2 serier per tid. Alltså skjuter man 2x30 skott.
Ett skott på varje tavla, Svarta snabbtavlor med vita riktlinjer gäller.
Utgångsställningen är 45 grader.

Vid ren träning är det inte så många som använder vridställ, man löser det mha en timer eller ännu hellre en app. Finns många appar för detta som ger alla kommadon och skjuttider.
mvh
Nihill nisi mors
dreg
 
Inlägg: 629
Blev medlem: 04 aug 2014, 18:18
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 75 gånger i 57 inlägg

Re: Snabbluftspistol

Inläggav dorro 15 nov 2018, 08:08

dreg skrev:Framvridningstiden får inte överstiga 0,3 sekunder.
Vet inte om någon elmotor/servo klarar den tiden.

Inga problem med servo. 0,1 s - 60° är vanligt, servot jag har till stjärtrotorn på helin 0,06s - 60°.
Och servona är så starka att man kan ha kortare arm på det som ska styras så då behöver servot inte gå 90°.

Tryckluft är väl ändå att göra det krångligt om man bara ska vrida fem tavlor.
Men i en skjuthall med mål för många skyttar kan det kanske vara lämpligt.

Med kineselektronik är jag ganska säker på att man kan fixa ett mål för 100-200kr.
dorro
 
Inlägg: 200
Blev medlem: 27 feb 2009, 19:27
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 23 gånger i 21 inlägg

Re: Snabbluftspistol

Inläggav dreg 15 nov 2018, 09:52

dorro skrev:
dreg skrev:Framvridningstiden får inte överstiga 0,3 sekunder.
Vet inte om någon elmotor/servo klarar den tiden.

Inga problem med servo. 0,1 s - 60° är vanligt, servot jag har till stjärtrotorn på helin 0,06s - 60°.
Och servona är så starka att man kan ha kortare arm på det som ska styras så då behöver servot inte gå 90°.

Tryckluft är väl ändå att göra det krångligt om man bara ska vrida fem tavlor.
Men i en skjuthall med mål för många skyttar kan det kanske vara lämpligt.

Med kineselektronik är jag ganska säker på att man kan fixa ett mål för 100-200kr.


Tack för klargörandet om servos snabbhet.
Nihill nisi mors
dreg
 
Inlägg: 629
Blev medlem: 04 aug 2014, 18:18
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 75 gånger i 57 inlägg

Re: Snabbluftspistol

Inläggav Gordon 02 feb 2019, 14:07

Tiden går men nu har jag i alla fall kommit en bit på väg... Stommen är klar. Har lagt ner massor med tid på att försöka styra detta kort med en egen app gjord med mit2app men jag går bet.

För att följa länken så måste du registera dig.



Blir till att börja om med Arduino istället. Man kanske helt enkelt skulle satsa på 5 servo istället för massa länkage. Gör ju dessutom att man blir väldigt flexibel och kan ha olika program för olika skjutsituationer...

För att följa länken så måste du registera dig.




För att följa länken så måste du registera dig.




För att följa länken så måste du registera dig.



Skulle väldigt gärna se hur du har gjort Jerico, lite bilder på hur du placerat servona, vilken modell du använt. Vilken hårdvara du har till Arduino mm...
Helst skulle jag vilja att modulen skapar ett eget nätverk som man ansluter sig mot likt den grunkan jag köpt ovan. Vill gärna att tekniken ska gå att förstora till pistolskytte på 25 meter ...
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: Snabbluftspistol

Inläggav jerico 02 feb 2019, 17:32

Jag printade tavelhållarna och satte dom rakt på servona. Jag använde micro servo från kjell.com

Jag har ingen styrning på servona utan de går hela tiden så att säga
jerico
 
Inlägg: 454
Blev medlem: 23 okt 2017, 20:08
Ort: Västervik
Tack utdelade: 82 gång
Tackad: 94 gånger i 78 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at44

Re: Snabbluftspistol

Inläggav _Axel_ 01 jul 2019, 11:46

Vi som är för lata och dumma för att knåpa ihop ett vridställ laddar ner en Fältskytteapp till sin telefon. Den kan ställas in på olika skjuttider. Vid bestämt antal skott ger detta olika tidspress.

Poängfält vore en bra variationsrik grund för ett nationellt program för jaktstig med luftvapen, där man fick chansen att tömma magget skapligt (om man har ett), vilket diskuterats i andra trådar. Vridställ är coola, och en dag ska jag skaffa ett. Men jag kan inget om elektronik.
Användarvisningsbild
_Axel_
 
Inlägg: 516
Blev medlem: 31 jan 2008, 17:51
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 61 gånger i 53 inlägg


Återgå till Luftpistoler

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster

  • Sponsorer