Nybörjarfrågor

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Nybörjarfrågor

Inläggav h.kan 07 nov 2018, 22:43

Hej alla proffs. Jag är en nybliven pensionär på 67 år som tänkte börja skjuta nere i källaren på 10m. Jag har studerat detta forum och även läst via ”readly” ett par luftvapen-tidingar spännande över ca två-tre år. Min erfarenhet består i militärt pistolskytte i slutet av 60-talet, under uppsikt av den eminente Rustmästaren Hanson på F14. Jag lyckades tom vinna en tävling, troligen beroende på få deltagare i juniorklassen. Nåväl….
Jag skulle vilja köpa en pistol som är tillräckligt bra för att man ska kunna växa och utvecklas med den.

Frågor
Gas eller inte? Läste i detta forumet en medlem som sa att han hela tiden fick ändra på siktet på sin gaspistol och att gas därför inte lämpade sig för prickskytte ?

Finns det någon site som visar hemmagjorda mål. Jag skulle gärna vilja ha en älgbana, Siluettmål som visas ett antal sekunder och andra roliga mål förutom den vanliga tavlan.

Vilken ska man välja 0.17 eller 0. 22.

cp2 kan man skjuta den som pistol med långa pipan?

Fungerar det att skjuta med kikarsikte på 10m?


De pistoler som jag funderar på är följande, lägg gärna till om ni har egna förslag.

AirForceOne
Artemis CP1 CP2 Är CP1 samma som AirForceOne?
HW40
HW45 är fjädern för kraftig eller går det bra när man använder ½ kraften
Zoraki gen2 Samma fråga här, fungerar den för prickskytte med ett pumptag?
Webley Nemesis som kommer snart.
TaiChi

Tackar på förhand och för att ni förhoppningsvis har överseende med mina korkade frågor.
Håkan
Senast redigerad av h.kan 08 nov 2018, 22:01, redigerad totalt 1 gång.
h.kan
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 18 mar 2013, 01:48
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Nybörjarfrågor

Inläggav Archon 08 nov 2018, 00:44

Jag har både en CP-1:a och en Zoraki och gillar båda. Zorakin funkar för prickskytte på tio meter med ett pumptag. Ska man skjuta på längre avstånd, måste man dock pumpa mer än en gång, vilket är betydligt jobbigare än att bara pumpa en gång. Maximala tre pump är ganska jobbigt. Därför tycker jag att CP-1:an är lite bekvämare och mer lättskjuten. Dock är den kolsyredriven, och kolsyrepatroner kostar pengar samt är mer temperaturkänsliga. Fast ska du skjuta inomhus i källaren är ju temperaturen knappast något problem. Båda dessa pistoler är bra för dina behov. På sajter som Tradera och Blocket kan man ibland hitta begagnade gamla FWB 65 tävlingspistoler av yppersta klass till bra priser. Detta kan också vara ett alternativ. CP-2:an går att skjuta både som pistol och som gevär. Man bara byter pipa. Mycket valuta för pengarna.

Det går utmärkt att använda ett kikarsikte på tio meter, men det gäller att man använder ett sikte som är speciellt avsett för luftvapen med ställbar parallax ner till det avstånd du tänker skjuta på. Då kan du ställa in skärpan på ditt sikte så att du slipper suddig bild.
Senast redigerad av Archon 08 nov 2018, 00:56, redigerad totalt 4 gånger.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Re: Nybörjarfrågor

Inläggav Avalonblower 08 nov 2018, 05:48

Inom budgeten så finns Crosman 2300S som betingar 3300 kr på Tactical Store.

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



Den har riktiga mikrometerriktmedel från Williams, den har matchpipa från Lothar-Walther, justerbart avtryck med overtravel etc. Drivmedlet är Co2 och den går 50-60 skott på en patron, man kan finjustera utgångshastigheten därtill.

Helt enkelt tävlingsfinesser som inte finns hos mer plinkingbetonade pistoler som Zoraki, CP-1 eller HW40.

För 5200 kr på Hurricane så kan man köpa nästa steg, IZH46M.

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



IZH46M är ännu mer en "riktig" tävlingspistol som duktiga skyttar har levererar riktigt bra resultat med i organiserade tävlingar. Här finns en SSP istället för Co2 så den blir billigare att skjuta med i längden och i synnerhet om man skjuter mycket. Den har ett ännu bättre avtryck samt möjlighet att torrskjuta.

Detta är de starkaste nya modellerna, ska man titta begagnat så finns FWB-65.

Grundfrågan är var man vill lägga sig - gäller höga precisionskrav och möjlighet att växa med vapnet så hade jag tittat på ovanstående, är budgeten väldigt stram och precisionskraven inte lika höga så är en HW40 mycket pistol för pengarna.
Avalonblower
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 aug 2014, 11:54
Tack utdelade: 59 gång
Tackad: 69 gånger i 58 inlägg

Re: Nybörjarfrågor

Inläggav Archon 08 nov 2018, 13:25

Då signaturen Avalonblowers förslag går över trådskaparens budget kan jag väl lika gärna tipsa om pistolen FWB 100 som just nu är till salu på Tradera. Inte lika kompakt i formatet som FWB 65, men väldigt bra. En SSP som gör cirka 150 m/s. Inte illa. Dessutom utsökt precision, som alla FWB. Räkna med ett slutpris på över 5000 kronor.

För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av Archon 08 nov 2018, 13:26, redigerad totalt 1 gång.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Re: Nybörjarfrågor

Inläggav h.kan 08 nov 2018, 14:42

Tack för era svar, Bra artikel, precis lämpad för en nybörjare som mig. Vi kan strunta i priset. Min tanke var att det kanske är dumt att köpa en dyr pistol som första köp. Men jag börjar inse att det är nog feltänkt. När jag läser alla pos omdömmen om Baikalen så börjar det vattnas i munnen. Och Crosman 2300S kände jag inte ens till. Bra info. Ska hålla ett öga på auktionen av FWB 100. Om priset blir ca5000kr vilken av denna eller IZH46M är att föredra?
Gällande Crosman så får jag inte fram annat än att den skjuter ett skott i taget, finns det magasin till den?
Senast redigerad av h.kan 08 nov 2018, 18:19, redigerad totalt 1 gång.
h.kan
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 18 mar 2013, 01:48
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Nybörjarfrågor

Inläggav ZuumoO 08 nov 2018, 18:11

H.kan

Om du bor nära Södertälje så kan du få klämma å känna på mina pickor.

Baikal 46m
Chiappa FAS 6004.
Weihrauch HW 40
Weihrauch HW 45
Weihrauch HW 75
Feinwerkbau 65 Sport grepp
Feinwerkbau 65 Target grepp
Feinwerkbau 80 Target grepp.
Feinwerkbau 103
Zoraki Hp-01 gen2
Crosman 2300T
Artemis cp-1
Röhm Twinmaster Action

Har säkert glömt några.
Sen finns det en drös av Co2 pickor som är leksaker, dvs inte skjuter så bra =)

Pistolen som används mest för att den är enkel att ladda och skjuta med är FAS 6004. Ligger helt underbart i handen på mig.

Värt att notera om Baikalen. Galet känsligt avtryck. Jämfört med alla andra pickor jag har så är den helt klart känsligast. ungefär att man bara nuddar avtryckarn så går skottet av.
Samt att greppet är väldigt grovhugget. Vill man att det ska ligga bra i handen på en så måste man fila eller dremla en hel del.

Resten används beroende på dagsform och humör. och till liten del vad man ska skjuta på.

Alla pickor har sina för och nackdelar. Och det är svinsvårt att försöka beskriva i text på ett forum. samt att alla vi har olika förutsättningar med handstorlek. skakningar. muskler och syn osv.

Därför har det slutat med att jag gått igenom en hel del pistoler. både på gott och ont.
ZuumoO
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 23 jan 2011, 02:44
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg

Re: Nybörjarfrågor

Inläggav h.kan 08 nov 2018, 18:33

@ZuumoO
Madre Mia 13 pistoler, jag kanske har fel inställning. Jag ska inte köpa en utan flera pistoler :)
Tyvärr så bor jag i Varberg annars hade jag med glädje antagit ditt flotta erbjudande.
Viktig info om Baikalen att den var så känslig har jag inte förstått.
h.kan
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 18 mar 2013, 01:48
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Nybörjarfrågor

Inläggav Archon 08 nov 2018, 19:02

h.kan skrev:Tack för era svar, Bra artikel, precis lämpad för en nybörjare som mig. Vi kan strunta i priset. Min tanke var att det kanske är dumt att köpa en dyr pistol som första köp. Men jag börjar inse att det är nog feltänkt. När jag läser alla pos omdömmen om Baikalen så börjar det vattnas i munnen. Och Crosman 2300S kände jag inte ens till. Bra info. Ska hålla ett öga på auktionen av FWB 100. Om priset blir ca5000kr vilken av denna eller IZH46M är att föredra?
Gällande Crosman så får jag inte fram annat än att den skjuter ett skott i taget, finns det magasin till den?


FWB 100:an har väl en något högre kvalitet, men den är ju begagnad. Köper du Baikalen får du en helt ny pistol. Dock, hade jag varit tvungen att välja hade jag valt FWB 100:an. Något bättre kvalitet, något högre utgångshastighet, något bättre avtryck, lite lättare, bättre greppytor, m.m. Sedan vet man ju inte hur lätt det är att få tag på reservdelar till en rysk pistol. Baikalen är en pistol som ger bra valuta för pengarna som ny, medan FWB:n är en toppenpistol som är billigare som begagnad. Ja, det är väl skillnaden. Fast nu ska jag hålla käften och låta folk med större erfarenhet av dessa vapen komma till tals. De vet mer.
Senast redigerad av Archon 08 nov 2018, 19:24, redigerad totalt 2 gånger.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Re: Nybörjarfrågor

Inläggav ZuumoO 08 nov 2018, 19:28

Det är ju för och nackdelar med alla märken och modeller.

Av Baikalen och FWB 103 så används 103an mer. skönare att hålla i samt bättre öppna riktmedel.

Baikalen har väldigt fet/stor korn som fyller hela gluggen på siktskåran. svårt att få perspektiv på det du skjuter mot.

På den punkten vinner FWB 103 i mina ögon. och därför används mer.

Men då får vi ha i åtanke att min Baikal är helt orörd. så det går ju tt förbättra på dom 2 punkterna.
ZuumoO
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 23 jan 2011, 02:44
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg

Re: Nybörjarfrågor

Inläggav Tempest 08 nov 2018, 20:02

Baikal 46m har två olika siktskåror att välja mellan, och avtrycket är väl justerbart? På tävling är lägsta tillåtna avtryckarvikt 500g och jag har svårt att tro att det inte går att ställa in det på Baikalen.
Tempest
 
Inlägg: 566
Blev medlem: 30 maj 2013, 15:37
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 64 gång
Tackad: 120 gånger i 105 inlägg

Re: Nybörjarfrågor

Inläggav Avalonblower 08 nov 2018, 20:30

Vill du har någon form av optiskt riktmedel?

När man blir äldre så är det ofta svårt att skifta/koordinera fokus på tre plan samtidigt (kornsikte, sikte och måltavla), många väljer då exempelvis ett rödpunksikte istället.

Om man vill göra det, då kan det vara intressant att veta om vapnet har fäste för detta.
Avalonblower
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 aug 2014, 11:54
Tack utdelade: 59 gång
Tackad: 69 gånger i 58 inlägg

Re: Nybörjarfrågor

Inläggav Archon 08 nov 2018, 21:23

Det går att montera ett rödpunktsikte eller kikarsikte på både CP-1:an och Zorakin, i alla fall. Funderat på att sätta dit ett rödpunktssikte på min CP-1:a, men eftersom jag skjuter så bra med de öppna riktmedlen har det inte blivit av.
Det går även att montera kikarsikte/rödpunktssikte på Baikalen och FAS 6004.


För att följa länken så måste du registera dig.





För att följa länken så måste du registera dig.



Hur det är med FWB 100-serien på den punkten vet jag inte.
Senast redigerad av Archon 08 nov 2018, 21:24, redigerad totalt 1 gång.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Re: Nybörjarfrågor

Inläggav Frankie 09 nov 2018, 09:33

Avalonblower skrev:Vill du har någon form av optiskt riktmedel?

När man blir äldre så är det ofta svårt att skifta/koordinera fokus på tre plan samtidigt (kornsikte, sikte och måltavla), många väljer då exempelvis ett rödpunksikte istället.

Om man vill göra det, då kan det vara intressant att veta om vapnet har fäste för detta.



Hahahaha, när man blir äldre? Tror inte Håkan uppskattar din omtanke.
Han kanske likaså behöver ett litet skjutstöd till rullatorn;)))
Frankie
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 05 sep 2018, 13:22
Ort: Norrköping
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 7 gånger i 7 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr Lp-10, FX-Royal 500 L

Re: Nybörjarfrågor

Inläggav Archon 09 nov 2018, 10:07

Frankie skrev:
Avalonblower skrev:Vill du har någon form av optiskt riktmedel?

När man blir äldre så är det ofta svårt att skifta/koordinera fokus på tre plan samtidigt (kornsikte, sikte och måltavla), många väljer då exempelvis ett rödpunksikte istället.

Om man vill göra det, då kan det vara intressant att veta om vapnet har fäste för detta.



Hahahaha, när man blir äldre? Tror inte Håkan uppskattar din omtanke.
Han kanske likaså behöver ett litet skjutstöd till rullatorn;)))


Det tror jag nog att han gör, eftersom han själv frågade om kikarsikte. Men nej, det är inte roligt att bli äldre och behöva uppleva att kroppen fungerar allt sämre med åren. Jag tycker själv att jag skjuter hyfsat med öppna riktmedel. Den dagen jag inser att det inte går lika lätt längre på grund av mina allt svagare ögon kommer att vara en sorglig dag.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Re: Nybörjarfrågor

Inläggav Frankie 09 nov 2018, 10:19

Archon skrev:
Frankie skrev:
Avalonblower skrev:Vill du har någon form av optiskt riktmedel?

När man blir äldre så är det ofta svårt att skifta/koordinera fokus på tre plan samtidigt (kornsikte, sikte och måltavla), många väljer då exempelvis ett rödpunksikte istället.

Om man vill göra det, då kan det vara intressant att veta om vapnet har fäste för detta.



Hahahaha, när man blir äldre? Tror inte Håkan uppskattar din omtanke.
Han kanske likaså behöver ett litet skjutstöd till rullatorn;)))


Det tror jag nog att han gör, eftersom han själv frågade om kikarsikte. Men nej, det är inte roligt att bli äldre och behöva uppleva att kroppen fungerar allt sämre med åren. Jag tycker själv att jag skjuter hyfsat med öppna riktmedel. Den dagen jag inser att det inte går lika lätt längre på grund av mina allt svagare ögon kommer att vara en sorglig dag.


I dagsläget finns det duktiga optiker som plockar fram rätt sorts linser eller glasögon till dig.
Så du t.o.m ser bättre än vad du gjorde som ung grabb.
Tappa inte hoppet!
Frankie
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 05 sep 2018, 13:22
Ort: Norrköping
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 7 gånger i 7 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr Lp-10, FX-Royal 500 L

Re: Nybörjarfrågor

Inläggav h.kan 09 nov 2018, 14:24

Ganska säkert kommer jag att köpa till kikarsikte och/eller ett rödpunktsikte. Så jag kollar ju att det går att fästa dessa.
Här är en annan pistol som jag tycker verkar intressant, vad säger ni?
För att följa länken så måste du registera dig.

h.kan
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 18 mar 2013, 01:48
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Nybörjarfrågor

Inläggav Archon 09 nov 2018, 16:51

Detta är en ny modell som jag tyvärr inte har någon egen erfarenhet av, men den verkar ju väldigt rolig, med magasin och pumpomladdning och allt. Med stock-tillsatsen kan man förvandla den till en liten, smidig karbin. De som provat den verkar gilla den.

viewtopic.php?f=2&t=18167&p=331641&hilit=umarex+rp5#p331641
Senast redigerad av Archon 09 nov 2018, 16:58, redigerad totalt 1 gång.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Re: Nybörjarfrågor

Inläggav Henno3 09 nov 2018, 22:04

Om du finner en beg IZH 46m så skall du nog inte vänta för länge att slå till, riktigt fin luftpistol. Hade en sådan ett tag i syfte att ha den till silhouettskytte. Jagade febrilt ett fäste från en herre som heter Fenton Sandlin, men fick varken tag på honom eller något fäste! Det var faktiskt det som gjorde att jag sålde den.

För att följa länken så måste du registera dig.



Fenton Sandlin.

För att följa länken så måste du registera dig.



Detta fästet från Sun Optics finns också men blir enligt min mening inte optimalt men fungerar nog för vissa former av sikten.

Ett litet tips vad avser denna luftpistol. Det är jäkligt svårt att få tag på reservdelar, som packningar så var försiktig med dom. Dom är inte ersättningsbara med vanliga o-ringar då dom är konade. Finns i USA men dom är förbaskat dyra!
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Re: Nybörjarfrågor

Inläggav h.kan 09 nov 2018, 23:42

Ursäkta min okunnighet men kan man använda Baikalen till siluettskytte? Måste man inte kunna skjuta flera skott tätt på varandra?
h.kan
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 18 mar 2013, 01:48
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Nybörjarfrågor

Inläggav Avalonblower 10 nov 2018, 09:50

Nej. Man har 90 sekunder mellan skotten.
Avalonblower
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 aug 2014, 11:54
Tack utdelade: 59 gång
Tackad: 69 gånger i 58 inlägg

Re: Nybörjarfrågor

Inläggav Avalonblower 10 nov 2018, 11:35

Nu börjar det bli lite spretigt.

Ett klargörande tror jag behövs - vill man ha en renodlad matchpistol eller vill man ha en tävlingspistol för silhouette-skytte och allmän precisionsplinking?

I det sistnämnda fallet så blir optiska eller elektroniska riktmedel intressant, varpå pistolen bör vara förberedd för detta.

Jämför man kikarsikte och rödpunktsikte så är det sistnämnda mindre, lättare och oberoende av ögonsavstånd. Den enda nackdelen är avsaknaden av förstoring.

Vill man ha en tävlingspistol för Int 10M etc så måste man ta hänsyn till de regelverk som styr detta.

Vill man inte ha en SSP eller Co2 så finns även PCP som alternativ och det är idag detta som gäller om man ska ha högre effekt eller en tävlingspistol på riktig hög nivå.

Vill man skjuta PCP så måste man budgetera med fyllstation etc (ca 2-3000 kr extra).

Vilken budget gäller egentligen?

Först var det 1000 till 3000 kr och sedan så spelar pengarna ingen roll, det är ett ganska stort spann...?

Vid en begränsad budget, är det den verkliga kostnaden för ägande som är intressant eller inköpskostnaden?

Vissa vapen kan ha en hög inköpskostnad men ett så högt andrahandsvärde att den verkliga kostnaden ändå är likvärdig med ett nytt billigt vapen som man sedan närmast måste skänka bort för att bli av med.
Avalonblower
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 aug 2014, 11:54
Tack utdelade: 59 gång
Tackad: 69 gånger i 58 inlägg

Re: Nybörjarfrågor

Inläggav Henno3 10 nov 2018, 14:42

Avalonblower skrev:
Ett klargörande tror jag behövs - vill man ha en renodlad matchpistol eller vill man ha en tävlingspistol för silhouette-skytte och allmän precisionsplinking?

I det sistnämnda fallet så blir optiska eller elektroniska riktmedel intressant, varpå pistolen bör vara förberedd för detta.

Vill man inte ha en SSP eller Co2 så finns även PCP som alternativ och det är idag detta som gäller om man ska ha högre effekt eller en tävlingspistol på riktig hög nivå.


Tycker nog IZH 46m är en en mångsidig luftpistol. Bra insteg till seriöst skytte på 10 meter, rolig plinkare samt en luftpistol för silhouettskytte med både öppna som optiska sikten.

Vill man hitta en PCP på tävlingsnivå så såg jag nyligen tre Steyr LP1 som var konverterade till PCP på eGun, och det är en jäkligt fin pistol till sannolikt bra pris även numera, även om dom stigit i pris senaste tiden. Dock sparar man drygt 1500kr om dom redan är konverterade (vilket är priset för konvertering).
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Re: Nybörjarfrågor

Inläggav Silwer 10 nov 2018, 14:43

men det är väl mer plinkers det är om här, ingen drar väl på ett jävla rödpunktsikte eller kikarsikte på en matchpistol?

Ja inte för pappelstansning menar jag.

Effekt är ju bara intressant om man inte just ska stå och skjuta runda hål i papptavlorna på 10m, mer behövs inte då.

Plinkers kan man väl köpa nån billig bara, vansinne att köpa nån svindyr PCP tävlingspistol, det finns ju de med lång pipa där som är för siluettskytte, de ger en 7-8J ungefär då det behövs mer effekt där än i matchskytte.
Men priset är ju inte tilltalande på dem.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Nybörjarfrågor

Inläggav Henno3 10 nov 2018, 15:12

Silwer skrev:men det är väl mer plinkers det är om här, ingen drar väl på ett jävla rödpunktsikte eller kikarsikte på en matchpistol?

Jodå!!

För att följa länken så måste du registera dig.



...det är inte fel att "plinka" med en gammal matchpistol heller! Ibland svider det dock då man inte kan skylla på materialet då man sprider som en hagelbrakare, men det är samtidigt en stimulans att lära sig skjuta bättre!!
Med äldre matchpistol syftar jag kanske främst på någon SSP kanske....
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Re: Nybörjarfrågor

Inläggav Silwer 10 nov 2018, 15:16

jag tänkte mest just för 10m match, då smäller man ju inte på extra vikt direkt, men använd den för annat är det en sak.

Sorry om det inte gick fram.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Nästa

Återgå till Luftpistoler

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster

  • Sponsorer