Anonymous
Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
börne skrev:Använder detta... eller gjorde då jag inte använder pumpen längre!
För att följa länken så måste du registera dig.
Slaskmack skrev:Som vän av ordning vill jag först ta en viktig sak när det gäller pneumatic eller hydrauliknomenklatur.
Cylinder är den kompletta artikeln ej att förväxla med röret eller mantelröret.
En kolv är precis vad det låter. Det är INTE en kolvstång
Det gör lika ont att höra detta som när någon säger 100kg tryck eller att strömmen är 240volt.
Och jag ser att det är FX som föregått med dåligt exempel i detta fall.
För att följa länken så måste du registera dig.
Jag brukar smörja kolvstången på pumpen med vanligt fett, eller på senare tid har jag använt kedjeolja till cykeln för det har fungerat bäst.
Om man aldrig smörjer så blir det som ett klister som gör det väldigt tungt att pumpa. Och det sliter eller bränner förmodligen onödigt mycket på tätningarna. Och drar med sig
smuts in i cylindern.
Det finns ingen anledning att köpa något speciellt fett för detta. Ta matolja eller symaskins olja i brist på annat. Fungerar lika bra.
/the besserwiener
dreg skrev:Matolja bör man nog iaf undvika iom att den precis som linolja härsknar och blir seg, t.o.m hård till slut.
mvh
Slaskmack skrev:Det finns ingen anledning att köpa något speciellt fett för detta.
Slaskmack skrev:eller på senare tid har jag använt kedjeolja till cykeln för det har fungerat bäst.
/the besserwiener
Slaskmack skrev:Som vän av ordning vill jag först ta en viktig sak när det gäller pneumatic eller hydrauliknomenklatur.
Cylinder är den kompletta artikeln ej att förväxla med röret eller mantelröret.
En kolv är precis vad det låter. Det är INTE en kolvstång
Det gör lika ont att höra detta som när någon säger 100kg tryck eller att strömmen är 240volt.
Och jag ser att det är FX som föregått med dåligt exempel i detta fall.
För att följa länken så måste du registera dig.
Jag brukar smörja kolvstången på pumpen med vanligt fett, eller på senare tid har jag använt kedjeolja till cykeln för det har fungerat bäst.
Om man aldrig smörjer så blir det som ett klister som gör det väldigt tungt att pumpa. Och det sliter eller bränner förmodligen onödigt mycket på tätningarna. Och drar med sig
smuts in i cylindern.
Det finns ingen anledning att köpa något speciellt fett för detta. Ta matolja eller symaskins olja i brist på annat. Fungerar lika bra.
/the besserwiener
proton skrev:Slaskmack skrev:Som vän av ordning vill jag först ta en viktig sak när det gäller pneumatic eller hydrauliknomenklatur.
Cylinder är den kompletta artikeln ej att förväxla med röret eller mantelröret.
En kolv är precis vad det låter. Det är INTE en kolvstång
Det gör lika ont att höra detta som när någon säger 100kg tryck eller att strömmen är 240volt.
Och jag ser att det är FX som föregått med dåligt exempel i detta fall.
För att följa länken så måste du registera dig.
Jag brukar smörja kolvstången på pumpen med vanligt fett, eller på senare tid har jag använt kedjeolja till cykeln för det har fungerat bäst.
Om man aldrig smörjer så blir det som ett klister som gör det väldigt tungt att pumpa. Och det sliter eller bränner förmodligen onödigt mycket på tätningarna. Och drar med sig
smuts in i cylindern.
Det finns ingen anledning att köpa något speciellt fett för detta. Ta matolja eller symaskins olja i brist på annat. Fungerar lika bra.
/the besserwiener
tycker du sprider felaktig info om detta , googla diesling
olja och höga tryck kan sluta väldigt illa .
börne skrev:dreg skrev:Matolja bör man nog iaf undvika iom att den precis som linolja härsknar och blir seg, t.o.m hård till slut.
mvh
Ja det finns kanske bättre alternativ än matolja. Men fetter härsknar faktiskt också, och de separerar från förtjockningsmedlen som
kan vara t.ex vaselin som i armens 101
/the besserwiener
Slaskmack skrev:proton skrev:Slaskmack skrev:Som vän av ordning vill jag först ta en viktig sak när det gäller pneumatic eller hydrauliknomenklatur.
Cylinder är den kompletta artikeln ej att förväxla med röret eller mantelröret.
En kolv är precis vad det låter. Det är INTE en kolvstång
Det gör lika ont att höra detta som när någon säger 100kg tryck eller att strömmen är 240volt.
Och jag ser att det är FX som föregått med dåligt exempel i detta fall.
För att följa länken så måste du registera dig.
Jag brukar smörja kolvstången på pumpen med vanligt fett, eller på senare tid har jag använt kedjeolja till cykeln för det har fungerat bäst.
Om man aldrig smörjer så blir det som ett klister som gör det väldigt tungt att pumpa. Och det sliter eller bränner förmodligen onödigt mycket på tätningarna. Och drar med sig
smuts in i cylindern.
Det finns ingen anledning att köpa något speciellt fett för detta. Ta matolja eller symaskins olja i brist på annat. Fungerar lika bra.
/the besserwiener
tycker du sprider felaktig info om detta , googla diesling
olja och höga tryck kan sluta väldigt illa .
Enda gången jag har sett spår av diselsmällar har varit i extremfall i hydraulik med höga tryck t.ex tryckstegrare eller hydraulisk dämpade cylindrar där man får höga dämptryck av yttre last eller liknande.
Jag har aldrig sett detta inom pneumatik, och har aldrig sett det på luftsidan av hydraulik.
Jag säger inte att det inte finns, men han kommer inte få några dieselsmällar av att smörja kolvstången på sin handpump. Och jag upplever att det faktiskt gå lättare om man använder typ hydraulikolja, kedjeolja eller symaskinsolja än om man använder det där gula vapenfettet.
Super special luftvapenfett består i att nån köper en burk vanligt NLGI2 fett och paketerar om det i små burkar och tar 20ggr mer betalt. Sedan skriver man
hjullagerfett på en burk och kulagerfett eller fett för båtmotorer på den tredje. Sedan gör man en extra liten burk och tar 100ggr mer betalt och kallar den för speciellt luftvapenfett.
jag överdriver lite, och visst finns det lite extra tillsatser i vissa beroende på användningsområde. Men i detta fall är det ju bara friktionen man är ute efter. Och då funkar i stort sett vad som helst.
Slaskmack skrev:Nää det är bara motorcykelåkare rädda om sina nya skinställ som använder vax
Visserligen torrare men vax smörjer sämre, speciellt när det är kallare. Livslängden på kedjan blir nog kortare om man inte är där med sprayburken väldigt ofta.
proton skrev:Slaskmack skrev:proton skrev:Slaskmack skrev:Som vän av ordning vill jag först ta en viktig sak när det gäller pneumatic eller hydrauliknomenklatur.
Cylinder är den kompletta artikeln ej att förväxla med röret eller mantelröret.
En kolv är precis vad det låter. Det är INTE en kolvstång
Det gör lika ont att höra detta som när någon säger 100kg tryck eller att strömmen är 240volt.
Och jag ser att det är FX som föregått med dåligt exempel i detta fall.
För att följa länken så måste du registera dig.
Jag brukar smörja kolvstången på pumpen med vanligt fett, eller på senare tid har jag använt kedjeolja till cykeln för det har fungerat bäst.
Om man aldrig smörjer så blir det som ett klister som gör det väldigt tungt att pumpa. Och det sliter eller bränner förmodligen onödigt mycket på tätningarna. Och drar med sig
smuts in i cylindern.
Det finns ingen anledning att köpa något speciellt fett för detta. Ta matolja eller symaskins olja i brist på annat. Fungerar lika bra.
/the besserwiener
tycker du sprider felaktig info om detta , googla diesling
olja och höga tryck kan sluta väldigt illa .
Enda gången jag har sett spår av diselsmällar har varit i extremfall i hydraulik med höga tryck t.ex tryckstegrare eller hydraulisk dämpade cylindrar där man får höga dämptryck av yttre last eller liknande.
Jag har aldrig sett detta inom pneumatik, och har aldrig sett det på luftsidan av hydraulik.
Jag säger inte att det inte finns, men han kommer inte få några dieselsmällar av att smörja kolvstången på sin handpump. Och jag upplever att det faktiskt gå lättare om man använder typ hydraulikolja, kedjeolja eller symaskinsolja än om man använder det där gula vapenfettet.
Super special luftvapenfett består i att nån köper en burk vanligt NLGI2 fett och paketerar om det i små burkar och tar 20ggr mer betalt. Sedan skriver man
hjullagerfett på en burk och kulagerfett eller fett för båtmotorer på den tredje. Sedan gör man en extra liten burk och tar 100ggr mer betalt och kallar den för speciellt luftvapenfett.
jag överdriver lite, och visst finns det lite extra tillsatser i vissa beroende på användningsområde. Men i detta fall är det ju bara friktionen man är ute efter. Och då funkar i stort sett vad som helst.
det farliga med att sprida felaktig info i detta , är om någon läser här och rätt vad det är behöver smörja o-ringar i ett pcp gevär , matolja , vd40 /5,56 eller symaskinsolja i tuber och så fyller man upp med 200 bar och PANG ! så är olyckan framme en vacker dag tänk på att unga och oerfarna läser här också .
att använda ett helt säkert fett till sådant här ÄR viktigt !! trots att all fett /olja tar bort friktion
använd FUCS RENOLIT RHF1 till allt som har med höga tryck att göra . . .
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster