BSA Meteor Evo Silentium 4.5 mm 10J

Här snackas det om Tuning, Service och Reparationer

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

BSA Meteor Evo Silentium 4.5 mm 10J

Inläggav HerrNilsson 26 feb 2018, 16:24

Hej alla,

Mot bättre vetande har jag köpt en förklädd Gamo i form av BSA Meteor Evo Silentium 4.5 mm 10J. Jag tänker att så illa kan den inte vara att ha som bössa ute i stugan. Till att börja med så dieslar den så det får väl bli att plocka isär den och rengöra. Jag funderar dock på det ljud som den gör efter att jag spänt upp fjädern och stänger pipan. Det låter lite som att den hackar på vägen tillbaka. Jag har lagt upp en film på hur det låter. Ska det överhuvudtaget låta så?

För att följa länken så måste du registera dig.



Tack på förhand!
HerrNilsson
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 26 feb 2018, 15:58
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: BSA Meteor Evo Silentium 4.5 mm 10J

Inläggav Kapten Kamin 26 feb 2018, 16:51

Fick inte länken att funka..
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: BSA Meteor Evo Silentium 4.5 mm 10J

Inläggav HerrNilsson 26 feb 2018, 17:07

Nu ska länken fungera.
HerrNilsson
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 26 feb 2018, 15:58
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: BSA Meteor Evo Silentium 4.5 mm 10J

Inläggav börne 26 feb 2018, 17:21

Jag hade ju inte varit nöjd med ett sådant ljud i alla fall, men det är väl tyvärr vad man får med dagens BSA :-(

På HW30S & 50S så var det problem med att laddarmen skrapade emot komptuben, skulle kunna vara samma här!

Skriver "var" för jag har läst att dom lagt till ett inlägg i armen numera, läst det här i alla fall, inget jag vet!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: BSA Meteor Evo Silentium 4.5 mm 10J

Inläggav Air 26 feb 2018, 18:59

börne skrev:Jag hade ju inte varit nöjd med ett sådant ljud i alla fall, men det är väl tyvärr vad man får med dagens BSA :-(

På HW30S & 50S så var det problem med att laddarmen skrapade emot komptuben, skulle kunna vara samma här!

Skriver "var" för jag har läst att dom lagt till ett inlägg i armen numera, läst det här i alla fall, inget jag vet!

HW har plastskena nu du har läst det här jag har skrivit det står för det med.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Re: BSA Meteor Evo Silentium 4.5 mm 10J

Inläggav Air 26 feb 2018, 19:06

Ang BSAn ta av stocken smörj med fett de brukar ha ledad länkarm med nylonbrickor som
löper mot tuben ingen big deal att fixa den är ny det går in sig sen man kan behöva smörja
något vid piplåsen med under inskjutning några 100tal skott.även på dyrare luftvapen kan det
behövas.Kolla åtdragning stockskruvar med.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Re: BSA Meteor Evo Silentium 4.5 mm 10J

Inläggav HerrNilsson 03 mar 2018, 09:55

Då har vi tagit en titt på mekaniken. Två problem föreligger; 1. Den ledade länkarmen skaver mot komptuben 2. Fjädern bågnar när den är fullt komprimerad vilket medför att den del av länkarmen (cocking shoe?) som spänner upp fjädern tar i fjäder när pipan ska stängas. Jag är novis på området men det känns som att det här är ett kvalitetsproblem och inte något måndagsexemplar. Skulle jag gå in och byta så skulle jag då få samma fel igen. Skulle man kunna få ordning på detta genom att sätta en "sleave" på fjädern för problem 2 och sätta en plastdistans på komptuben för problem nr 1? Alternativet blir att lämna tillbaka den och gå upp en prisklass eller så behåller jag den och återkommer med rapport när den väl havererar :-)

På bild 1 ser vi skavet mot komptuben som med tiden bara kommer att bli värre.
För att följa länken så måste du registera dig.



På bild 2 ser vi den plastdistans (grön pil) som troligtvis ska hjälpa mot skav mot tuben, vilket den inte gör. Röd pil är skavet mot komptuben.
För att följa länken så måste du registera dig.



På bild 3 ser vi där fjädern har bågnat ut mot öppningen (röd pil).
För att följa länken så måste du registera dig.

HerrNilsson
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 26 feb 2018, 15:58
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Följande användare vill tacka HerrNilsson för detta inlägg
gubbe (03 mar 2018, 18:07)

Re: BSA Meteor Evo Silentium 4.5 mm 10J

Inläggav Air 03 mar 2018, 14:15

Vissa små problem finns helt klart.Har man garanti kvar inte nöjd ta pengarna tillbaka.
Vill man åtgärda själv lite händig inga större problem.
Spänt gevär länkarmen tar i fjädern där kan man slipa lite på länkarmen som ligger mot fjädern.
Är nog för trångt där nu för en PET sleve runt fjädern.
Länkarmen tar i tuben där kan man prova att flytta nylonbussningen till andra uttaget i länkarmen
har för mig att det kan fungera.Annars samma där slipa prova tills det inte tar i på länkarmen.
Inga jätteproblem kan tyckas men irriterande skulle försvinna efter ett tags användning inget
havererar där.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Re: BSA Meteor Evo Silentium 4.5 mm 10J

Inläggav HerrNilsson 08 jun 2018, 09:02

Jahapp, då har vi haft tid att justera geväret. Den uppgiften har haft den absoluta lägsta prion. Skorrande är borta och framtiden får visa om länkarmen slutar att skava mot geväret. Jag får dock ta tillbaka mitt tidigare påstående om att den dieslar. Den låter bara mer än min gamla trötta luftgevär :-) .

Jag började med att bygga en liten kompressionsjigg av saker som jag hade hemma. Två gängstänger i m8, en m12-bult samt två träbitar var vad som behövdes. Det ska visst gå att trycka in fjäder med muskelkraft men det var inget som jag ville ge mig på.
För att följa länken så måste du registera dig.



Slå ut pinnbulten när hela paket är under tryck från jiggen.
För att följa länken så måste du registera dig.



Med fjädern ute så kunde jag se att den var lite böjd och det var anledningen till det skorrande ljudet. Jag försökte försiktigt att böja fjädern så att den blev rak men härdade föremål brukar inte vilja ändra sin form utan att spricka. Det slutade med att jag bara vände på fjädern så att böjen hamnade inne i kompressionstuben istället. Jag får se om det i framtiden medför att tuben går snett och kärvar.
För att följa länken så måste du registera dig.



Det var lite press- eller gjutskägg på länkarmen som ligger an mot geväret. Jag filade lite bort det värsta och avslutade med 600 samt 1000 grit våtslippapper. Som tidigare nämnt så skorrade den när när jag stängde pipan efter att ha spänt upp fjädern. Jag filade därför bakkanten, som hade en skarp kant, på den del som hakar i fjädern/tuben när man spänner upp geväret. Det var nästan som om den delen var härdad men det kan lika gärna varit en slö metallfil. Det blev därför mer att jag rundade av kanten.
Före
För att följa länken så måste du registera dig.


Efter
För att följa länken så måste du registera dig.



Efter rengöring så avslutade jag med Biltemas MoS2-fett på alla metallytor och PTFE på länkarmens leder.
För att följa länken så måste du registera dig.

HerrNilsson
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 26 feb 2018, 15:58
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: BSA Meteor Evo Silentium 4.5 mm 10J

Inläggav börne 08 jun 2018, 10:38

Den fjädern var inte direkt kry :o
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms


Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster

  • Sponsorer