Nya frågor om läckande luft på Royal 300

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Nya frågor om läckande luft på Royal 300

Inläggav stikkiz 16 maj 2018, 08:15

Jag tackar för tidigare tips men då jag monterat ihop allt igen visar det sig att den inte håller luften.......
Pumpar upp den och det går segt men när jag fått i luft och ställer bort den så är den nere på 50bar efter några timmar, har provat att lyssna men kan inte höra någon luft pysa ur :roll:
Kan det vara hammaren som är ställd i botten som kan ligga på och göra så luften pyser ur?
stikkiz
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 14 apr 2014, 09:19
Ort: Nynäshamn
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: Webley beeman c1

Re: Nya frågor om läckande luft på Royal 300

Inläggav ZaphodB 16 maj 2018, 12:24

stikkiz skrev:Jag tackar för tidigare tips men då jag monterat ihop allt igen visar det sig att den inte håller luften.......
Pumpar upp den och det går segt men när jag fått i luft och ställer bort den så är den nere på 50bar efter några timmar, har provat att lyssna men kan inte höra någon luft pysa ur :roll:
Kan det vara hammaren som är ställd i botten som kan ligga på och göra så luften pyser ur?


Skruva loss stocken och fyll vapnet bara till cirka 100-150 bar, och blanda vatten och diskmedel som du penslar försiktigt på dom ställen där du misstänker möjligt läckage, så brukar jag hitta de flesta besvärliga läckor.

Manometern är ett tips som är vanligt att FX läcker vid, särskilt om det är den gamla modellen av manometer den gamla manometern ser ut som den nya men saknar FX loggan, mätområdet är 0-230 bar på både gammal och ny loggan det enda som skiljer.

Finns packningar mellan tuben och blocket också som kan läcka, för om jag inte har fel så använder Royale 300 samma typ av tub som ex. Bobcat, lite grövre än Cyclone och Royale 200 för att ta två exempel som använder den gamla smala tuben.

Lite bilder på bössan utan stock hade hjälpt mig att ställa en mer korrekt diagnos på potentiella ställen det kan läcka på.....

Ett bra sätt att kolla om det är ventilen som läcker (Den som hammaren slår på då du trycker av!) är att sätta en ballong, plastpåse eller annat gummi över mynningen på bössan och låta den stå ett tag, du måste dock komma ihåg att dra eltejp över det lilla hål på shrouden som släpper ut luft som finns om du har helshroud på pipan, sitter oftast på undersidan av shrouden nån centimeter från blocket och inte som Royale 400 bara en kort shroud i slutet av pipan för luften tar alltid den lättaste vägen ut, och missar du detta steg kommer ballongen inte blåsas upp om det är genom ventilen/pipan läckaget är.....

Mvh, ZaphodB
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB
 
Inlägg: 2002
Blev medlem: 18 jan 2009, 08:46
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25

Re: Nya frågor om läckande luft på Royal 300

Inläggav Air 16 maj 2018, 16:40

Bra råd för att hitta läckor.
Förövrigt så är livslängden på o-ringar cirka 8-10år så kan vara ide då
att byta samtliga.Sprängskiss hos FX airguns Downloads.Orginal o-ringar
hos Hurricane.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Re: Nya frågor om läckande luft på Royal 300

Inläggav ZaphodB 16 maj 2018, 17:54

Air skrev:Bra råd för att hitta läckor.
Förövrigt så är livslängden på o-ringar cirka 8-10år så kan vara ide då
att byta samtliga.Sprängskiss hos FX airguns Downloads.Orginal o-ringar
hos Hurricane.


Just Royal 300 vet jag inte om de har släppt någon skiss för, men det enda som skiljer den från en vanlig Royale 400 är typen av lufttub, och sannolikt har Royale 300 helshroud och luftpåfyllningen kan sitta på annan plats än Royale 400, där den sitter mellan flaskan och blocket, men om vi får lite bilder i tråden så tror jag att jag vet vilka delar som sitter där emellan då jag meckat med ganska många modeller.

Mvh, ZaphodB
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB
 
Inlägg: 2002
Blev medlem: 18 jan 2009, 08:46
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25

Re: Nya frågor om läckande luft på Royal 300

Inläggav stikkiz 16 maj 2018, 21:12

Tackar för tipsen, ska testa och även lägga in bilder imorrn.kväll när jag får lite tid över för mecka isär den igen
stikkiz
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 14 apr 2014, 09:19
Ort: Nynäshamn
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: Webley beeman c1

Re: Nya frågor om läckande luft på Royal 300

Inläggav ZaphodB 17 maj 2018, 07:03

stikkiz skrev:Tackar för tipsen, ska testa och även lägga in bilder imorrn.kväll när jag får lite tid över för mecka isär den igen


Här får du tre bilder på FX bössor som alla delar en sak gemensamt, alla är byggda runt olika varianter av Royaleblocket, vilken liknar mest Royale 300?

Jag börjar med en Independence, då pumpen troligen har samma anslutning som den lufttub som sitter på R300.

För att följa länken så måste du registera dig.



Sen tar vi en Bobcat, troligen samma typ av lufttub som R300 har men resten ser lite annorlunda ut.

För att följa länken så måste du registera dig.



Och sist en vanlig Royale 400 med flaska, jag tror du har helshroud på din R300, vilket inte R400 har eftersom flaskan är ivägen för en sådan....

För att följa länken så måste du registera dig.



*edit* Kom på ett ställe till det kan läcka på, sitter en O-ring på "locket" som sitter framför den ventil hammaren slår på, du hittar den delen under pipan men ovanför lufttuben, lufttuben måste vara tom eller avskruvad innan du kan lossa denna del utan risk för skador på både dig och vapnet.

Foto på delen kan jag bidra med...... Delen är ifrån en 10J Royale, FP har en liten ventilstyrning och o-ring du får akta dig att inte tappa bort om du har licensversionen.

För att följa länken så måste du registera dig.



Mbh, ZaphodB
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB
 
Inlägg: 2002
Blev medlem: 18 jan 2009, 08:46
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25

Re: Nya frågor om läckande luft på Royal 300

Inläggav stikkiz 18 maj 2018, 21:20

Här kommer lite bilder på eländet, tagit isär och kollat alla oringar jag hittat men kan inte se det skulle vara något fel på dom, provat pensla såpa över allt men ingen tillstymmelse till bubblor eller tecken på luft, har tejpat igen pipan med en liten fryspåse får vi se.....
Knäppte några bilder

För att följa länken så måste du registera dig.




För att följa länken så måste du registera dig.





För att följa länken så måste du registera dig.

stikkiz
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 14 apr 2014, 09:19
Ort: Nynäshamn
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: Webley beeman c1

Re: Nya frågor om läckande luft på Royal 300

Inläggav Nitro 18 maj 2018, 22:03

stikkiz skrev: provat pensla såpa över allt men ingen tillstymmelse till bubblor eller tecken på luft, har tejpat igen pipan med en liten fryspåse får vi se.....

Kanske en kådis sitter tajtare :?
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Nya frågor om läckande luft på Royal 300

Inläggav ZaphodB 19 maj 2018, 05:25

stikkiz skrev:Här kommer lite bilder på eländet, tagit isär och kollat alla oringar jag hittat men kan inte se det skulle vara något fel på dom, provat pensla såpa över allt men ingen tillstymmelse till bubblor eller tecken på luft, har tejpat igen pipan med en liten fryspåse får vi se.....
Knäppte några bilder



För att följa länken så måste du registera dig.







Kom du ihåg att tejpa för det lilla hålet på undersidan av shrouden som sitter nån cm från den konade delen som är närmast blocket?

Annars kommer eventuell tjuvluft att pysa ut där istället för att avslöja en eventuellt läckande ventil....

Sen om du lossar manometern sitter det en vit delrinpackning under den som kan vara boven om inte själva manometern läcker, men ibland kan det räcka med att man lägger ett varv gängtejp runt manometerns gängor för att täta.

Sen O-ringarna på delen bredvid ventilstyrningen som själva lufttuben sitter på skulle jag tagit en extra koll på för där har du en potentiell källa till läckage, ser ut som att det är den delen som skruvas in i blocket längst ner och sen luftuben på den delen, d.v.s på den bilden jag har med i citatet är den längst ner till vänster på blocket?

Du kan även stöta på den här typen av packningar på vissa modeller, en stålring med tätande gummi i mitten, dessa kan vara svåra att se med blotta ögat om de är hela, men ett förstoringsglas räcker för det mesta.

För att följa länken så måste du registera dig.



Satt bland annat på mitt Independence, och mitt Cyclone vill jag minnas som sista tätning mot blocket där lufttuben ansluter på Cyclone och där pumpen ansluter på Independence (Och independences pump är samma diameter som R300 och Bobcats tuber, ganska säker på att jag skulle kunna skruva loss tuben från min Bobcat och skruva dit istället för pumpen på Independence om jag ville).

Här är en bild till, visserligen tagen på en Typhoon T12 Whisper, men den har exakt samma pipa och infästning mot blocket som en R300, och du ser hålet i shrouden där jag markerat med en röd pil, det är det jag menade måste tejpas om du ska kunna upptäcka läckage genom pipan.

För att följa länken så måste du registera dig.



Sen *om* du har en fullpower ventilstyrning så är det ett hål rakt genom den delen och det sitter en o-ring precis bakom en liten plastbit i den ändan av ventilstyrningen som går in i blocket som ventilpinnen löper i.

Vanliga ventilstyrningen har inte hål rakt igenom, gissar detta är för att inte ventilpinnen ska bottna och krökas vid för lågt arbetstryck som man löst det på detta vis på FP versionen, men det är en ren spekulation från min sida då jag bara sett detta och har en 10J själv.

Menar den här delen.... På en FP så sitter det en liten o-ring + en liten plastguide den ändan som går in i blocket.

Bild på 10J versionen...

För att följa länken så måste du registera dig.




Mvh, ZaphodB
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB
 
Inlägg: 2002
Blev medlem: 18 jan 2009, 08:46
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25


Återgå till Fx Airguns

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster

  • Sponsorer