Skytte i kyla, utrustningstips etc

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Skytte i kyla, utrustningstips etc

Inläggav Leopold 18 mar 2018, 14:47

Det har diskuterats litet om vi ev skulle försöka få igång en "Winter League" i FT. Exakt hur formerna ska se ut är inte självklart men det handlar om att skjuta under litet tuffare förhållanden med snö och ett antal minusgrader.

Detta ställer krav på utrustningen, man måste vara förberedd så att allt fungerar! Så jag tänkte vi kunde samla tips i den här tråden på saker att tänka på och lösningsförslag på bekymmer, är absolut ingen expert på detta men vill lära mig mer och någon måste börja.

Fjäderbössor
Det finns en gammal tråd om detta, viewtopic.php?f=6&t=14149&p=248754&hilit=kyla#p248754
Det var litet delade meningar om hur det fungerar, vissa har inga problem alls. Själv upplever jag nedre gränsen för min SAG AR1000 vid ca -10 grader Celsius, under detta så kunde inte min pistonpackning täta så det blev kraftig "piston slam" och okontrollerad (låg) kulhastighet - omöjligt att skjuta med den bössan.

PCP
Här har jag inte märkt några större problem med mina bössor, kanske andra har något här?

Smörjmedel
För både fjäder och PCP gäller att man väljer rätt smörjmedel. Vissa blir mycket sega under kyla, blev varse om detta igår där min CZ455 segade ihop i slutstycket och slagstiftet blev för svagt förr att avfyra. Boven i dramat var det fett jag använt, FrogLube, som visade sig bli som stearin redan vid -5 cirka. Iofs inte luftvapen här men det lär vara likartade bekymmer med PCP vad gäller hammaren om man skulle använda smörjmedel som stelnar i kyla. Möjligen kan mängden spela roll, minimal smörjning kan säkert hjälpa.

Kläder
Det här vet nog de flesta hur man gör, långkallingar och flerskiktsprincipen osv. Ett bra knep är att ta med sig ett antal värmekuddar, tex sådana man återaktiverar genom att koka och som aktiveras genom att man trycker på en knapp som kristalliserar vätskan så värmen frigörs. Perfekt att lägga inne i handskarna men varar inte särskilt länge. Just fingrarna måste man hitta sätt att hålla varma, ett helsike att ladda och skjuta med domnade fingertoppar... alla tips mottages med tacksamhet!

Mobiltelefon
Denna lilla viktiga sak förtjänar att nämnas, både för säkerheten och för att kunna fota! Igår blev jag litet överraskad av min Samsung som bara tvärdog helt plötsligt i ca -5, litet trist att inte kunna fota och dessutom hade jag lovat att vara anträffbar just vid det tillfället (jobbrelaterat). Nu ringde ingen som tur var visade det sig men det var dumt - skulle ha haft telefonen i innerfickan. Av rent intresse så kollade jag hur batterihistoriken såg ut. Ser skumt ut men har hört andra som har liknande problem att telefonen plötsligt blir helt strömlös, sedan om man värmer upp den så vaknar den till liv igen (se nedan).

Så ös på med tips ni som är mer erfarna av skytte under bistra temperaturer! Smörjmedel är jag litet extra intresserad av, nu testar jag FWB Spezial Gleitfett på känsliga glidytor och ser hur det blir. Och det där med hur man håller fingrarna funktionsdugliga som sagt.
_________
coldBattDeath.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Skytte i kyla, utrustningstips etc

Inläggav Bara7 18 mar 2018, 17:38

Ganska intressant att skjuta i vinterkyla, ställer krav på kläderna och det är det absolut viktigaste. Jag började skjuta innan Jul i Björnstorp vilket ligger på landet för de som inte vet, efter ett tag liggande på barmark var jag genomblöt, fick avbryta. Köpte ett vattentätt och vindtätt camouflage set och det blev trevligt att ligga på marken, dock började fötterna frysa nästa gång, blev ett par nya boots som löste det problemet. Ny skjuter jag med magasin och har i stort sätt aldrig behövt ladda om i kyla, men kan föreställa mig att det blir problem efter ett par timmar på backen, vilket man märker när man kommer inomhus. Jag skulle föreslå vantar med ett skjutfinger, där man endast sticker ut fingret vid skott. Sedan använder jag skoter huva med huva utanpå för att hålla vinden borta, glasögon har jag inte hittat som inte immar igen. Nu skjuter jag med Impact .30 och Typhoon .25 och de har fungerat i -8 grader utan problem, trots att jag kravlat i snö. Jag har endast använt Hurricanes PCP fett FX på mina kontakt ytor. Det jag märkte av var att diabolerna gick trögare in i pipan om det är o-ring eller diabol som blivit stel vet jag inte, hade ingen mätare med mig. Jag fick inga problem med min Samsung Note 8, som jag hade igång för att hålla koll på trajectory till Typhoon, telefonen låg på ett plastskydd på marken i ett par timmar.

Vore kul med vinter FT.
Bara7
 
Inlägg: 1378
Blev medlem: 31 aug 2013, 09:41
Ort: Bara
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 93 gånger i 64 inlägg
Skytteklubb: Hemma
Luftvapen favorit: De me´luft i

Re: Skytte i kyla, utrustningstips etc

Inläggav börne 18 mar 2018, 18:29

Testat handskar där tumme & pekfinger sticker ut så man kan ladda men det fungerar inte alls för min del, frös så in i helvete om fingrarna som stack ut istället. Jag föredrar hyfsat tunna vantar då man ska trycka av men som ändå är tillräckligt varma, av med vanten & ladda, på med vanten sen skjuta osv osv!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Skytte i kyla, utrustningstips etc

Inläggav atte69 19 mar 2018, 00:13

När det gäller smörjmedel har jag provat lite av varje .mest för jag vill se skillnader och förändringar vid olika temperaturer bla .inte bäst värde.jämfört med fwb fett men mycket bra ....mätte utgångshastighet samt ljud å känsla..
Agrol syntet 1.5 ... ändrade nästan ingenting .vill minnas det var just 10-12 minus
Molyfett (lite bättre än biltemas variant) minns inte märket ..började tappa strax under noll .inte jättemycket men inte bra ...
Även prövat siliconvasselin..mest för att ja kom över det ...inte alls dumt men behöver mer test på det...vill inte lovorda det ännu men ....inte dumt ..

Summa av allt konstigt jag smörjt med ... i vanlig temp går det mesta rätt bra om det är ett smörjmedel som är anpassat...men när det kryper ner märker man skillnad på dyrt å billigt.. .Biltema fett ...visst de e nog bra men det finns bättre .Skall man lägga ner allt jobb på en eller flera bössor så vad spelar en extra slant på bra fett för roll ..en 500g tub räcker ju i 2 generationer ...på åkeriet brukar ja säga att man kan inte smörja sig fattig ..man har igen det i en annan ände ....har just ställt ut min vasselinsmorda bössa i uterummet (10-) just nu ..ska se om ja kan kolla innan ja drar iväg i morgon om tid finnes ..jus denna brukar ligga på 178.7
atte69
 
Inlägg: 1096
Blev medlem: 24 jun 2015, 16:24
Ort: Norra halland
Tack utdelade: 148 gång
Tackad: 150 gånger i 115 inlägg
Luftvapen favorit: HWalther BsAAnschuts

Re: Skytte i kyla, utrustningstips etc

Inläggav atte69 19 mar 2018, 19:12

Japp ..testade i morse halv fem ..tur man inte har grannar åt det hållet .. ähhh dom e nog vana.. mätte tre skott innan utplacering .. 184 + -- 0.7 vo 0 .. vapenskåpsvarm ...jag hade gamla siffror i minnet i går när ja skrev tydligen .. i morse .11 minus ute där bössan Stog. Ja ej inlåst men väl dold .Första. 184.0 sen + -- 0.8 ..jag vet att denna bössa levererar lite till med fwb fett. Men väldigt jämn med siliconvaselin .. vet inte hur det funkar på pcp .då jag inte testat men den innehåller nog( vet inte) petrokemiska produkter ..jag har inte orginslburken så jag vet inte tillverkaren..fick en "klick"av en som jobbar med just kylutrustningar ..
atte69
 
Inlägg: 1096
Blev medlem: 24 jun 2015, 16:24
Ort: Norra halland
Tack utdelade: 148 gång
Tackad: 150 gånger i 115 inlägg
Luftvapen favorit: HWalther BsAAnschuts


Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 32 gäster

  • Sponsorer