Feinwerkbau 124 Sport

I denna kategori talas det om luftvapen i form av fjäder & gasfjäder drivna luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Feinwerkbau 124 Sport

Inläggav Kapten Kamin 20 jan 2018, 22:34

Henno3 skrev:
Kapten Kamin skrev:Fjädern ska gå tight i avspänt läge..
När du komprimerar fjädern vid montage, och framför allt vid uppspänning, så växer innerdiametern.


Hur tight? Den alltså inte ens avdragbar rakt bakåt med handkraft?! Så du tror inte på att fila invändigt? Förlorar man fjäderns egenskaper om man filar bort material?

Dom Vortek PG2-kit jag har installerat har varit riktigt tighta.
Tror inte jag hade klarat dra av fjädern rakt av, utan fått skruva av den. Den låser ju även (får mindre innerdiameter) om man sträcker ut den..
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Feinwerkbau 124 Sport

Inläggav Henno3 20 jan 2018, 23:20

Hmm....3.olika svar!
: Slipa fjädern
: Slipa guden
: Brukar vara tighta.

Vågar nog inte slipa guiden med anledning av att om det blir fel så sitter man pyrt till. Dock kändes det som den enklaste lösningen. Jag tolkade det också på Maccaris sida att man skulle slipa insidan av fjädern något, men var inte säker på om jag fattade rätt. Bör ju förändra fjäderns egenskaper och funktion en del samt att det gör den bräckligare?! Får kolla efter poler/slipdelar med längre pinnar till Dremel!
Sedan fungerar ju inte denna fjädern att vara tight, vilket den kanske hade gjort om det varit en i fullfart.

Skall se efter delar till Dremel och slipa försiktigt och utvärdera detta. Har tre fjädrar, så jag kan väl prova mig fram lite!

Stort tack för inläggen och tankarna!!
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Re: Feinwerkbau 124 Sport

Inläggav XXL 20 jan 2018, 23:58

Jag har ett Maccari-kit och fjädern sitter riktigt tight. Får bända med en skruvmejsel ett varv i taget för att få ur guiden och knacka in den med en plasthammare för att få den på plats igen.

Som tidigare nämnts så ökar fjäderns diameter när den komprimeras. Jag tror att tanken med en tight guide är att när fjädern expanderar så ska den knipa åt om guiden för att dämpa vibrationer i fjädern. Tror inte att det stjäl så mycket effekt. Under större delen av avfyrningsförloppet är fjädern komprimerad och löper lätt över guiden utom just på slutet av expansionen.

Att börja slipa bort delar av fjädern invändigt känns som att det påverkar fjäderns egenskaper/hållbarhet till det sämre.
Utan tvivel är man inte riktigt klok
XXL
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 01 maj 2012, 17:54
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 85 gånger i 60 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: HW 30s

Re: Feinwerkbau 124 Sport

Inläggav Kapten Kamin 21 jan 2018, 00:18

XXL skrev:Som tidigare nämnts så ökar fjäderns diameter när den komprimeras.

Precis.. Tänk kinesisk fingerboja..
För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Feinwerkbau 124 Sport

Inläggav Henno3 21 jan 2018, 09:46

Kapten Kamin skrev:
XXL skrev:Som tidigare nämnts så ökar fjäderns diameter när den komprimeras.

Precis.. Tänk kinesisk fingerboja..
För att följa länken så måste du registera dig.



Japp, förstår!!!

...men, jag får ju inte upp effekten!! Är fjädern i nuvarande längd helt enkelt för kort för att få ut önskad effekt? Jag kan väl ändå inte putta in en jäkla massa distanser till??

Låter riktigt att den är tight för att få ner fjäderljud, twang o annat skrammel. Den 121:a som jag håller på att "skjuta in", enligt tidigare tips om att ge den lite bly och tid, för att se om det blir bättre, den är extremt tyst och len.....men klen!!

Det ligger juben hel del fjädrar o skräpar från andra bössor hör hemma. Jag har ju dessutom originalfjädern. Kanske skall prova och se om jag har någon annan i nära samma innerdiameter, men något längre i gömmorna?!
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Re: Feinwerkbau 124 Sport

Inläggav ls 21 jan 2018, 19:38

:)
Du fick med ett verktyg som du kan polera / slipa insidan av fjädern med.
( 1000paper innerst andra 400 )tejpa på grövre papper vid behov.

Rak stång tejpad kärna sandpapper påvirat antal varv
Stoppa i bormaskinen å vips.....

Börja med å polera fjädern så den halare på insidan borde va värt ett
Försök på en.

Med fil går det att bearbeta fjädern med också.
Jämt å fint ska det va enl mig
Jack slipas bort för att inte få brottanvisning.
-----------------------------------------------------------
Min största rädsla är att om jag dör kommer min fru
sälja mina prylar för vad jag sa att dom kostade...
ls
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 13 mar 2010, 09:26
Ort: Orust, Stala
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 75

Re: Feinwerkbau 124 Sport

Inläggav Batistuta 21 jan 2018, 20:29

De fjädrar som jag mätt och som varit tighta har varit 0.1 mm mindre än styrningen. Det verkar vara ett standardmått på tunade kit.
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: Feinwerkbau 124 Sport

Inläggav dagevert 22 jan 2018, 18:30

Tror det er en god ide å kontakte Maccari før du begynner å slipe på noe.

10joule kan antagelig være litt vanskeligere enn kraftigere børser å få nøyaktige tilpassede deler til, det er mye mindre energi i systemet, og all frikfjon får større konsekvenser.

Hvor trangt går piston-pakningen i sylinderen din? personlig liker jeg pakninger med ca 1/2 kg motstand.

Er det plass til flere distanser bak fjæra?
For mange luftgevær ;-)
dagevert
 
Inlägg: 896
Blev medlem: 05 sep 2010, 11:42
Ort: Akershus
Tack utdelade: 81 gång
Tackad: 135 gånger i 107 inlägg
Skytteklubb: NSF, NFPS, SWS
Luftvapen favorit: Vulcan

Re: Feinwerkbau 124 Sport

Inläggav Henno3 22 jan 2018, 20:56

Tolkar det som att det inte är något problem med en liten nätt slipning/polering av insidan av Twisterfjädern, ytterst liten dock!

Min teori vad avser friktionen var samma. Tror inte friktionen spelar alls lika stor roll på en fullfartsfjäder som den gör på en med lägre effekt.

Svårt att uppskatta 1/2 kg motstånd, men har du slipat ner någon pistongpackning från Maccari? Läste beskrivningen från honom hur man går tillväga. Tror säkert att den jag satte i gick trögre än 1/2 kg, så det är värt att prova.

Det är inga problem att få plats med fler distanser, men det känns lite fel att kompensera låga effekten (korta fjädern) med ännu mer distanser. Det var två medskickade till varje fjäder men som sagt, det skulle inte vara några problem att få plats med fler.

Planen med nästa 121:a är nu att slipa ner pistongpackningen någort, slipa fjädern invändigt för något smidigare gång samt använda mollyfett istället för Black Tar.
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Re: Feinwerkbau 124 Sport

Inläggav dagevert 22 jan 2018, 22:40

Henno3 skrev:Svårt att uppskatta 1/2 kg motstånd, men har du slipat ner någon pistongpackning från Maccari? Läste beskrivningen från honom hur man går tillväga. Tror säkert att den jag satte i gick trögre än 1/2 kg, så det är värt att prova.

Det är inga problem att få plats med fler distanser, men det känns lite fel att kompensera låga effekten (korta fjädern) med ännu mer distanser. Det var två medskickade till varje fjäder men som sagt, det skulle inte vara några problem att få plats med fler.

Planen med nästa 121:a är nu att slipa ner pistongpackningen någort, slipa fjädern invändigt för något smidigare gång samt använda mollyfett istället för Black Tar.


Ja, 1/2kr er bare et "guesstimat", poenget er at du skal ha LITT motstand, men ikke mye.
Jeg har slipt en god del pakninger, både Maccaris og andre. Det er ofte helt nødvendig får å få ut effekt, pakninger som går trangt reduserer ofte effekten enormt.

Blir ofte bedre med moly enn heavy tar i lav-effekt geværer, kan også være en ide med minimalt med fett når fjæren uansett går trangt på styringen.
For mange luftgevær ;-)
dagevert
 
Inlägg: 896
Blev medlem: 05 sep 2010, 11:42
Ort: Akershus
Tack utdelade: 81 gång
Tackad: 135 gånger i 107 inlägg
Skytteklubb: NSF, NFPS, SWS
Luftvapen favorit: Vulcan

Följande användare vill tacka dagevert för detta inlägg
Henno3 (22 jan 2018, 22:44)

Re: Feinwerkbau 124 Sport

Inläggav Henno3 23 jan 2018, 21:38

Jaha, då körde jag igång med nästa 121:a, sannolikt ett riktigt tidig exemplar (nr 2107).
Tänkte köra den i chronograf innan jag plockade isär den för att få en referens till resultatet. Dock blev det inte bättre än att den fjuttade till och kulan fastnade i pipan. Anledningen ses nedan. En helt krackelerad och söndersmulad pistongpackning!

För att följa länken så måste du registera dig.

o

Körde enligt plan och filade ner fjädern invändigt, och det med en jäkligt finurlig attiralj skapad av "Is". Fjädern satt dock relativt tight ändå efter slipning, vågade inte ta ner den för mycket.

För att följa länken så måste du registera dig.



Använde även den till att slipa in pistongpackningen för lättare gång enligt tidigare tips i tråden.

Jaha, hur gick det då??.....tja som förväntat, inget vidare!!!! Kring 150 m/s och 5joule!!! Är ingen expert på långa vägar, men dom måste vara i kortaste laget. Dock har jag sett Maccaris fullfartsfjädrar som också dom verkar relativt korta.
Kommer inte röra 124:an förrän jag antingen fått några handfasta tips från Maccari eller fixat en annan fjäder....
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Re: Feinwerkbau 124 Sport

Inläggav dagevert 24 jan 2018, 13:28

Henno3 skrev: Dock har jag sett Maccaris fullfartsfjädrar som också dom verkar relativt korta.
Kommer inte röra 124:an förrän jag antingen fått några handfasta tips från Maccari eller fixat en annan fjäder....


Sikkert lurt å kontakte ham for råd!
For mange luftgevær ;-)
dagevert
 
Inlägg: 896
Blev medlem: 05 sep 2010, 11:42
Ort: Akershus
Tack utdelade: 81 gång
Tackad: 135 gånger i 107 inlägg
Skytteklubb: NSF, NFPS, SWS
Luftvapen favorit: Vulcan

Re: Feinwerkbau 124 Sport

Inläggav Leopold 24 jan 2018, 15:05

Henno3 skrev:... slipa in pistongpackningen något, kanske fila ner något på insidan fjädern (om någon här rekommenderar det!) och smörja med Molly istället för Black Tar. Smörjer dock jäkligt sparsamt!! Får utvärdera efter det!

...Som sagt, kan man fila upp innerdiametern på fjödern för att få den att löpa bättre?!


Testa även att helt utesluta MoS2-fett på fjäder och runt pistongen, använd ett riktigt halkigt snabbt fett istället som tex Maccaris Clear Tar (teflonbaserat), kanske litet FWB Spezialgleitfett runt pistongpackningen. Allt efter att du har rengjort noga efter moly-fettet.

Har diskuterat detta i tid och otid men det visade sig vara moly som var boven i dramat på min SAG AR1000, det var helt omöjligt att få upp den i effekt oavsett hur mycket fjäderkraft och förspänning jag lastade på. Lösningen var ovanstående.

Prova detta innan du laborerar med att slipa mer på fjädern (litet polering som du verkar ha gjort är säkert bra). Mina guider (plast) sitter extremt tajt, man får skruva ur fjädern och vålda tillbaks dom. Men givetvis finns en gräns för hur tajt det får vara. Kolla även om det finns en ev ytterguide på din bössa, är det för tajt där så blir det problem vid fullt komprimerad fjäder. På den där AR1000 ovan fick jag hona ur litet för att maccari-fjädern skulle få plats, innersleeve av stål på den.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Feinwerkbau 124 Sport

Inläggav Henno3 24 jan 2018, 19:27

Känns inte troligt att jag nära skulle dubblera effekten vid byte av fett, men skall absolut göra ett försök!
Tror jag eventuellt har Maccaris Clear Tar någonstans, annars så finns FWB-fett!!

Det finns ingen ytterguide på dessa bössor.

Lite Clear Tar i tub och runt kanterna på pistongpackning också kanske?
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Re: Feinwerkbau 124 Sport

Inläggav Leopold 24 jan 2018, 19:44

Henno3 skrev:Lite Clear Tar i tub och runt kanterna på pistongpackning också kanske?


Ytterligt litet och det gäller all smörjning, typ vad gäller fjädern litet på fjäderändarna och ett mikroskopiskt skikt på guiden. Komptuben smörjer jag aldrig men ett supertunt skikt på pistongens & -packningens kontaktpunkter mot tuben.

Gärna FWB Spezial Gleitfett just där är riktigt bra, kör på det där det ska glida mellan metall och plast/gummi! Relativt detonationströgt också = mindre av diesling i början om det varit ett bekymmer.

Rengör allt ordentligt med tex T-röd innan byte av smörjmedel.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Feinwerkbau 124 Sport

Inläggav PLUTTE 24 jan 2018, 20:20

Jag satte dit en Petsleeve i min pistong ,funkar kanon.
Senast redigerad av PLUTTE 24 jan 2018, 20:21, redigerad totalt 2 gånger.
PLUTTE
 
Inlägg: 1451
Blev medlem: 01 jun 2009, 18:45
Ort: Boden
Tack utdelade: 39 gång
Tackad: 103 gånger i 74 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 127 HW 30s cal 22

Re: Feinwerkbau 124 Sport

Inläggav Leopold 24 jan 2018, 22:44

Hur stor svept cylindervolym finns på den där bössan du har bekymmer med Henno?

Intressant för att få en uppfattning om vilka effektlägen som kan vara aktuella och vad som krävs för att nå önskad effekt.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Feinwerkbau 124 Sport

Inläggav Henno3 25 jan 2018, 11:16

Leopold skrev:Hur stor svept cylindervolym finns på den där bössan du har bekymmer med


Initialt fattade jag inte alls vad du menade med begreppet "svept cylindervolym"?
Googlade runt och hittade bla en tråd från 2013 här på forumet, där även du kommenterat (Lideco luftfjäder i en Tracker?). Den tråden gav klarhet i ett flertal frågor kring detta med effekt i förhållande till volym samt vad fjädern har, eller inte har för betydelse.

Har bara höftat lite kring denna bössa då jag inte nu har den nerplockad. Cylinderlängd uppskattad till knappt 90mm samt diameter på 30mm, kan det låta rimligt?
Vad avser effektuttag så hittade jag snabbt siffror enligt nedan på en amerikansk sida, men som sagt siffror och mått säger mig inte så mycket?

JSB 8,4 = 860 fps
AA 8,4 = 841 fps
RWS R10 7gr = 935 fps/energy 13,6
AA 10,5 = 748 fps
JSB Exact express 7,87 = 828 fps/11,98fpe
JSB 7,33 = nära 900 fps

Ja, det ger kanske en fingervisning om vart dom ligger med nya fjädrar i amerika. Jag skall dock ligga på en licensfri nivå men så nära 10j som möjligt är det tänkt.

Har en FWB Sport 127 (5,5) från 83 som jag nu provade i chronograf. Samma mått/volym som 121/124 tror jag!
JSB Exact jumbo RS, 0,87gr = 194 m/s - 16,4j.

Den 121:an jag pysslade med nu senast gav effekt enligt nedan (med 2 distanser)
JSB exact 0,54 gr = 162 m/s - 7,0j.

Vad säger de amerikanska siffrorna omvandlat till m/s samt joule??

....måste säga att detta är lärorikt, och det är betydligt lättare att fatta när man har något konkret att relatera till! Är ju ingen tekniker/matematiker!!! Det nästan enda jag räknar på i yrket är verksamma substanser i förhållande till volym samt dess effekter på en unik kropp, tja lite skillnad!!....när jag tänker efter är det visst mer jag räknar på i yrket, men inte alls den hör tekniska matematiken, ett helt annat abstrakt tänkande!!
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Re: Feinwerkbau 124 Sport

Inläggav Henno3 25 jan 2018, 11:20

PLUTTE skrev:Jag satte dit en Petsleeve i min pistong ,funkar kanon.


Har sett att en del gjort det i dessa. Kan tänka mig att det fyller en stor funktion med originalfjäder som verkar ha betydligt större innerdiameter och slammrar betydligt mer än dessa tighta Maccarifjädrar.
Skulle en petcsleeve här tillföra något till det bättre även om man inte upplever twang och slammer?
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Re: Feinwerkbau 124 Sport

Inläggav Per-Erik 25 jan 2018, 11:38

På svenska heter det slagvolym när vi pratar cylindrar och kolvar, svept volym är någon form av konstig svengelska...

MVH/Per-Erik
Användarvisningsbild
Per-Erik
 
Inlägg: 81
Blev medlem: 20 feb 2009, 10:07
Ort: Sveg/Härliga Härjedalen
Tack utdelade: 39 gång
Tackad: 16 gånger i 12 inlägg

Re: Feinwerkbau 124 Sport

Inläggav Air 25 jan 2018, 11:44

Har med under många år monterat egna PET sleves i mina fjädervapen skrivit här
om det många gånger med.Men forumeliten måste alltid ha dyra fina tuningkits jämt.
Finns det inte utrymme mellan fjäder pistong blir det svårt att få sleve emellan.
Det brukar fungera utan då det inte ger mycket oljud twang.En tophat i nylon kan
där ge en något bättre gång finns att köpa lösa hos Chambers airgunspares i England.

Nu kan jag ganska lite om FWB just men ang effekt finns det olika pistonger med kanske
det kan ge olika slaglängd??.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Re: Feinwerkbau 124 Sport

Inläggav Henno3 25 jan 2018, 13:08

Skall mäta om det är olika längd på pistongerna i 127:an och 121:an när jag tar isär dom nästa gång.

Utifrån det jag får fram på nätet är 121:an en lågeffektsvariant på 124:an, avsedd för europa. Dom jag har är köpta i Tyskland, och är märkta med deras "lågeffektmärkning" (vad den nu kallas?!). Det skall enligt uppgift vara samma bössa som 124:an, förutom skillnad på fjädern.

Det finns plats för sleve, speciellt nu när en fjäder med mindre diameter är monterad men frågan är vad det tillför då bössan rent subjektivt skjuter extremt mjukt?

Tophat fanns med på Maccaris fjäder.
Senast redigerad av Henno3 25 jan 2018, 13:10, redigerad totalt 1 gång.
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Re: Feinwerkbau 124 Sport

Inläggav dagevert 25 jan 2018, 13:37

Henno3 skrev:Har bara höftat lite kring denna bössa då jag inte nu har den nerplockad. Cylinderlängd uppskattad till knappt 90mm samt diameter på 30mm, kan det låta rimligt?


Jeg TROR den måler 28mm. Folk på UK forum har beskrevet at man kan slipe ned BSA supersport/lightning pakninger, de måler 29mm.

Klarer du å få fjæren av/på bakre fjærstyring uten å bruke verktøy? hvis du får til det ville jeg lagt i en "distans" til. Mer forspenning på fjæren.
For mange luftgevær ;-)
dagevert
 
Inlägg: 896
Blev medlem: 05 sep 2010, 11:42
Ort: Akershus
Tack utdelade: 81 gång
Tackad: 135 gånger i 107 inlägg
Skytteklubb: NSF, NFPS, SWS
Luftvapen favorit: Vulcan

Re: Feinwerkbau 124 Sport

Inläggav Henno3 25 jan 2018, 15:09

dagevert skrev:
Henno3 skrev:Har bara höftat lite kring denna bössa då jag inte nu har den nerplockad. Cylinderlängd uppskattad till knappt 90mm samt diameter på 30mm, kan det låta rimligt?


Klarer du å få fjæren av/på bakre fjærstyring uten å bruke verktøy? hvis du får til det ville jeg lagt i en "distans" til. Mer forspenning på fjæren.


Jodå, skruvar av samt på den med handkraft. Är väl sannolikt därför den kallas "Twister"?!
Provar att rengöra alla delar med T-sprit för att få bort molly och Black Tar. Smörjer sedan med Clear Tar eller FWB-fett och lägger in en distans till och utvärderar därefter. Får bli imorgon då jobb nu hägrar....
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Re: Feinwerkbau 124 Sport

Inläggav Leopold 26 jan 2018, 23:14

Henno3 skrev:Provar att rengöra alla delar med T-sprit för att få bort molly och Black Tar.


Ska bli kul att se om du får lika förbluffande resultat som jag fick med Ar1000. Men det är verkligen inte lätt att hitta rätta låskombinationen till vissa bössor. Funkar inte detta med smörjningen så kan det finnas annat som funkar. Om bössan är märkt med tyska pentagonen så är det ju typ 7,5 Joule max som den var designad för och då får man fundera på vad begränsningarna handlar om.

Det var därför jag frågade om slagvolym, det är en avgörande faktor. Men som det berättats så ska detta inte vara ett huvudproblem för att nå 10J på denna bössa, inte ens att nå 16J om detta är vad man vill. Den där gamla Trackern som flöt upp i diskussionen tidigare hade mer tydliga begränsningar vad gäller slagvolym och angav tydliga begränsningar i effekt av den anledningen.

Anledningen att jag själv sällan använder termen "slagvolym" är att den inte är fast som på typ en bensinmotor, man kan förändra denna om man tex har ett vapen med väldigt mycket större slagvolym än vad som är optimalt för tillämpningen. Typ SAG AR 1000 "Magnum" med originalfjäder, ca 25 J.

Detta gör man genom att "shortstroka" vapnet tex genom att lägga till några kubikcentimeter cylinder mellan pistong och pistongpackning som jag gjorde på min AR1000. Finns även andra sätt tex att förlänga ett centrumupphak om det är dylik mekanism man har, detta för att få ett kortare rappare "stroke".

Så "swept cylinder volume" är en rätt bra benämning som betonar vilken cylindervolym som faktiskt sveps av pistongen i sina ytterlägen, i aktuell konfiguration. Det kan man i stor utsträckning bestämma som "tuner" i synnerhet nedåt i volym. Uppåt kan var extremt besvärligt och resurskrävande, som tex om man vill öka den svepta volymen i en fwb300 för att nå 16J effekt. Det har bevisats att det går men det är inget projekt för vem som helst. Den gamle Trackern verkar inte ha varit helt medgörlig i det avseendet heller för den delen men det är en annan historia.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

FöregåendeNästa

Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster

  • Sponsorer