Dagens pistol tavla

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav proton 17 maj 2017, 10:25

ska man gå ännu längre så kan det se ut så här :) en av mina crossman favoriter som sätter tätare träffbilder än ägaren :lol: För att följa länken så måste du registera dig.

, För att följa länken så måste du registera dig.

proton
 
Inlägg: 459
Blev medlem: 19 jul 2016, 11:47
Ort: skogen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 43 gånger i 40 inlägg
Luftvapen favorit: elgamo 4,5

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav Lady_K 01 jun 2017, 19:46

Crosman 2300T
Umarex Match 0.48g
7.5m på krynpt tavla
Stående
För att följa länken så måste du registera dig.


Nu är det ett tag sedan jag postade en dagens, mycket beroende på att mina resultat har tagit ett steg bakåt. Dagens är en närbild på en enda tavla där jag får ett intryck av att något av skotten lämnat orunda hål som om de tumlat runt innan de träffade. Vad säger Ni andra om detta? Hur mycket påverkar det kulbanan på 7.5m om det nu är så att skottet tumlar runt?

Som tämligen oerfaren vill jag inte skylla på annat än mig själv, men kan inte låta bli att undra om det till viss del kan beo på annan ammo om det nu är så att skotten inte passar pipan. Det är samma märke, men annan batch. Det känns helt annorlunda när skottet laddas. Innan var där ett tydligt motstånd när bulten fördes fram, det är där inte med kulor ur den nya burken.
Lady_K
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 24 jun 2016, 11:25
Ort: Skåne
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav Leopold 01 jun 2017, 20:54

Lady_K skrev:... kan inte låta bli att undra om det till viss del kan beo på annan ammo om det nu är så att skotten inte passar pipan. Det är samma märke, men annan batch. Det känns helt annorlunda när skottet laddas. Innan var där ett tydligt motstånd när bulten fördes fram, det är där inte med kulor ur den nya burken.


Tycker det ser ut att vara väldigt dålig fart på dina plattnosar, nu har jag iofs ingen erfarenhet av just din pistol men med lätta plattnosar ska det bli nästan utstansade hål som med håltång om man kör i typ 5 J. Det är ju därför man föredrar dessa kulor för inomhusskyyte på typ 10 meter, lätträknat. Även när jag kört på lägsta effekten (1 pump, ca 3 J) i min Zoraki så tycker jag det är betydligt tydligare definition på kulhålen. Kolla gärna över en kronograf så du vet att det ligger i rätt härad. Kryper effekten neråt 1 - 2 J så blir precisionen lidande.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav Lady_K 05 jun 2017, 19:10

Crosman 2300T
JSB Match Light 0.475g
7.5m på krynpt tavla
Stående.
För att följa länken så måste du registera dig.


Annan ammo och nu blev resultatet betydligt bättre, men fortfarande dessa slängskott... Om det beror på kulorna eller slumpen får kommande tavlor utvisa. Hur som helst tar det emot lite mera vid laddningen så dessa är nog lite större, men det tog emot ännu mera med föregående batch av de billiga. Hålen är definitivt rundare med denna ammo.

Har försökt mäta hastigheten aukustiskt med en enkel app till mobilen. 400fps ungefär 130m/s ungefär 4J. En aning långsamt, men var ganska väntat. Får ut många skott på en 12g patron. 70 st. med ungefär samma effekt. Kan få ut 80, men då är de sista väldigt slöa.

Trög tape kring greppet är definitivt ett steg i rätt riktning.
Lady_K
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 24 jun 2016, 11:25
Ort: Skåne
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav hamale88 13 jun 2017, 19:12

Dagens två serier. Lite spridda skurar.
Skjutet med en HW40 på 10 meter.
För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

hamale88
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 01 aug 2013, 19:34
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav Lady_K 17 jun 2017, 18:16

Crosman 2300T
JSB Match Light 0.475g
7.5m på krynpt tavla
Stående.
För att följa länken så måste du registera dig.


Första tavlan är jag nöjd med. Den andra tappade jag koncentrationen lite och direkt så satt där två förargliga sexor.

Börjar kännas stadigare nu, men greppet på pistolen är fortfarande en bra bit ifrån bra. Stort mellanrum mitt på handflatan. Skall prova att lägga på någon utfyllnadsmassa.

Välkommen till hamale88, trevligt när vi blir fler som postar våra tavlor här.
Lady_K
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 24 jun 2016, 11:25
Ort: Skåne
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav hamale88 18 jun 2017, 17:11

Lady_K skrev:Crosman 2300T
JSB Match Light 0.475g
7.5m på krynpt tavla
Stående.
För att följa länken så måste du registera dig.


Första tavlan är jag nöjd med. Den andra tappade jag koncentrationen lite och direkt så satt där två förargliga sexor.

Börjar kännas stadigare nu, men greppet på pistolen är fortfarande en bra bit ifrån bra. Stort mellanrum mitt på handflatan. Skall prova att lägga på någon utfyllnadsmassa.

Välkommen till hamale88, trevligt när vi blir fler som postar våra tavlor här.



Tackar!

Jag blev lite inspirerad av tråden. Roligt att se andras utveckling.
hamale88
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 01 aug 2013, 19:34
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav Lady_K 24 jun 2017, 14:21

Crosman 2300T
JSB Match Light 0.475g
7.5m på krynpt tavla
Stående.
För att följa länken så måste du registera dig.


Nja, träffbilden har väldigt svårt att krypa ihop eller ens hålla sig inom det svarta...

Tycker också det är inspirerande att se Er andras resultat och få råd och kommentarer kring sina egna.
Väldigt stillsamt här nu, men det är ju sommar så många är väl ute och skjuter annat än LP.
Trevlig fortsättning på midsommaren till Er alla!
Lady_K
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 24 jun 2016, 11:25
Ort: Skåne
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav hamale88 25 jun 2017, 15:20

HW40
JSB target sport diabolo
10 m.
Stående

Sköt en 60 skottserie idag. Vinden blåste ganska kraftigt stundtals.
Ganska nöjd. Men ibland så får jag konstiga ryckningar i handen och skotten tar i det vita :)



För att följa länken så måste du registera dig.

hamale88
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 01 aug 2013, 19:34
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav Superbee 25 jun 2017, 21:52

7 m med Crosman 1377 öppn riktmedel HN ftt 10 skott verkar ge lite ojämn hastighet (bara 3 pump).
Är säkert också så att mina avtrycksfel smittar av sig då utgångshastigheten är så låg (ca 90 m/s)
För att följa länken så måste du registera dig.



Därefter 7 m Weihrauch HW45 rödpunkt RWS Hobby 22 10 skott i samma tavla
För att följa länken så måste du registera dig.



Skjutet stående såklart
Senast redigerad av Superbee 25 jun 2017, 22:18, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Superbee
 
Inlägg: 1498
Blev medlem: 25 mar 2008, 18:22
Ort: Finland
Tack utdelade: 67 gång
Tackad: 62 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: N/a
Luftvapen favorit: Air Arms TX200HC

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav Superbee 25 jun 2017, 22:16

proton skrev:ska man gå ännu längre så kan det se ut så här :) en av mina crossman favoriter som sätter tätare träffbilder än ägaren :lol: För att följa länken så måste du registera dig.

, För att följa länken så måste du registera dig.



Snygg! Var har du hittat greppen?
Användarvisningsbild
Superbee
 
Inlägg: 1498
Blev medlem: 25 mar 2008, 18:22
Ort: Finland
Tack utdelade: 67 gång
Tackad: 62 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: N/a
Luftvapen favorit: Air Arms TX200HC

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav hamale88 28 jun 2017, 21:36

[quote="Lady_K"]

Har försökt mäta hastigheten aukustiskt med en enkel app till mobilen. 400fps ungefär 130m/s ungefär 4J. En aning långsamt, men var ganska väntat. Får ut många skott på en 12g patron. 70 st. med ungefär samma effekt. Kan få ut 80, men då är de sista väldigt slöa.

Trög tape kring greppet är definitivt ett steg i rätt riktning.[/

Vad är det för app?
hamale88
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 01 aug 2013, 19:34
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav Lady_K 28 jun 2017, 23:47

Chrono Connect Mobile Lire. Den är till Android.
Funkar sådär efter lite justering av känslighet och var luren läggs.
Lady_K
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 24 jun 2016, 11:25
Ort: Skåne
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav Superbee 29 jun 2017, 11:46

Var rätt så länge sen jag sköt pistol men fick lite blodad tand av den senaste sessionen, så nu har jag beställt både GMAC avtryckargrupp och ett "target grip" i ädelträ.
Frågan är om jag ska sätta grejerna på min 1377 eller 2240. 1377an skjuter jämt och fint men vill då helst ha 5 pump vilket blir lite segt i längden. 2240 har jag multishot breech på så då blir det rödpunkt istället för öppna riktmedel.
Dessa svåra val i livet :)

För övrigt låter 130 m/s med 4.5mm som en ypperlig utgångshastighet för tavelstansning
Användarvisningsbild
Superbee
 
Inlägg: 1498
Blev medlem: 25 mar 2008, 18:22
Ort: Finland
Tack utdelade: 67 gång
Tackad: 62 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: N/a
Luftvapen favorit: Air Arms TX200HC

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav hamale88 29 jun 2017, 21:59

Lady_K skrev:Chrono Connect Mobile Lire. Den är till Android.
Funkar sådär efter lite justering av känslighet och var luren läggs.


Okej, får testa den imorrn.

Fick hem en beggad Steyr lp50 igår. Ska bli väldigt spännande att skjuta med den framöver.
hamale88
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 01 aug 2013, 19:34
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav hamale88 29 jun 2017, 22:06

Dagens två bästa tavlor.

Steyr lp50
Stående
10 m.


För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

hamale88
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 01 aug 2013, 19:34
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav Lady_K 01 okt 2017, 08:56

Crosman 2300T
JSB Match Light 0.475g
7.5m på krynpt tavla
Stående.
För att följa länken så måste du registera dig.



Här var det då en väldig aktivitet ..
Dagen är ungefär det resultat det brukar bli. Har kommit till ett tvärstopp känns det som. Flyers fortsätter att komma och "tyngdpunkten" i träffbilden förändras lite varje gång jag släpper pistolen och tar nytt tag om den.
Dags för en bättre pistol med riktigt matchgrepp och fungerande trycke. Känns som det är vad som behövs för att komma vidare.
Lady_K
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 24 jun 2016, 11:25
Ort: Skåne
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav soul 01 okt 2017, 17:31

Lady_K skrev:Crosman 2300T
JSB Match Light 0.475g
7.5m på krynpt tavla
Stående.
För att följa länken så måste du registera dig.



Här var det då en väldig aktivitet ..
Dagen är ungefär det resultat det brukar bli. Har kommit till ett tvärstopp känns det som. Flyers fortsätter att komma och "tyngdpunkten" i träffbilden förändras lite varje gång jag släpper pistolen och tar nytt tag om den.
Dags för en bättre pistol med riktigt matchgrepp och fungerande trycke. Känns som det är vad som behövs för att komma vidare.

Det kommer nog göra en rejäl skillnad :thumbupp:
hw30s 4,5mm
qb20 4,5mm
AA TX200HC 5,5mm
soul
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 17 sep 2008, 12:51
Ort: Avesta
Tack utdelade: 45 gång
Tackad: 63 gånger i 55 inlägg
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav Archon 11 okt 2017, 20:53

Kandar CP-1, stående från tio meter med öppna riktmedel.
Umarex Mosquito 5,5 mm 12.80 grains.
Antal skott: cirka 35.
För att följa länken så måste du registera dig.




För att följa länken så måste du registera dig.



Inte så illa skjutet, om man tar följande parametrar i beaktande: 1) Billig, Kina-tillverkad kolsyrepistol 2) En budgetammunition som fått blandad kritik här på forumet. 3) En tämligen medelmåttig, på gränsen till medioker pistolskytt.

Jag har sedan tidigare positiva erfarenheter av Umarex Mosquito 4,5 mm och ville även testa 5,5 mm varianten. Eftersom jag för närvarande bara har ett vapen i 5,5 mm så fick det bli CP-1:an. Jag köpte min CP-1:a begagnad av en ung man på Facebook för ynka 500 kronor, och den kostar inte särskilt mycket mer om man beställer den ny från Polen. Inte mitt bästa vapen, men ser man till pris kontra kvalitet så kan jag utan att tveka säga att den här pistolen har gett mig mest valuta för pengarna av alla mina luftvapen.Anslagsenergin ligger på stadiga 8 joule och precisionen är helt OK med tanke på priset. Vad beträffar ammunitionen så fick jag burken extra billigt eftersom den var skadad och tillbucklad. Med tanke på hur mycket jag skjuter kan jag spara en hel del på att välja lite billigare ammunition. Sen att den inte är lika bra som JSB Premium är av underordnad betydelse, då jag ytterst sällan strävar efter att skjuta snygga tavlor. Måltavlor använder jag i princip bara när jag vill ställa in siktet. Jag är hursomhelst väldigt nöjd med denna ammunition. Umarex Mosquito presterar helt OK på upp till tio meter. Expediten på Cabom berättade för mig att det är välrenommerade H&N som tillverkar denna ammunition under Umarex logga. Jag är betydligt nöjdare med den här ammunitionen än vad jag var med H&N:s Excite lågprisammunition. Umarex Mosquitos är min go-to plinking ammunition för tillfället. Sköt runt 30-35 skott, dvs inte fullt en hel kolsyrepatron. Hade skjutit på en del andra grejer strax innan jag började beskjuta den här tavlan. När jag märkte att skotten började dala (se dom tre kulhålen strax under åttan) slutade jag skjuta.
Senast redigerad av Archon 11 okt 2017, 20:54, redigerad totalt 1 gång.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav Henno3 12 okt 2017, 19:44

Ett första bidrag till denna tråd.

Tja, amatörmässigt skytte så det förslår, men det finns utvecklingspotential! Kommer sannolikt fler tavlor vad det lider. Hoppas vi håller denna tråd vid liv!

Steyr LP10 (eller modifierad LP1).
10 meter.


För att följa länken så måste du registera dig.

"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav H.. 16 okt 2017, 19:32

Tjohoo!

Fick lite kli i skjutfingret idag efter ett ganska långt sommaruppehåll. Ett plötsligt infall och säsongens första serie är ett faktum.

8,6p i snitt. Något att bygga vidare på

H
För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
H..
 
Inlägg: 275
Blev medlem: 14 mar 2016, 09:55
Ort: Alnö
Tack utdelade: 16 gång
Tackad: 7 gånger i 7 inlägg

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav Knotvillage 16 okt 2017, 19:43

Ni som skjuter med öppna och tävlar. Vad är det längsta avståndet ni skjuter på? Efter 40skott på 10m börjar jag se grynigt. Man spänner ju ena ögat, kanske skjulet skaffa skytteglasögon. Piratöga.
Weihrauch HW97KT .177
Hawke Airmax 8-32x50
Weihrauch HW80K .25
Hawke Vantage 6-24x50
FWB 300SU .177
Hawke Vantage 4-12x40
Weihrauch HW40 .177
Hawke Vantage Red Dot 1x30
Diana Eleven .177
Hawke Vantage 3-9X40
Weihrauch HW45 .177
Hawke Vantage Red Dot 1x30
Användarvisningsbild
Knotvillage
 
Inlägg: 1117
Blev medlem: 25 jun 2016, 21:43
Ort: Knutby
Tack utdelade: 18 gång
Tackad: 25 gånger i 24 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch HW80 .25

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav Henno3 16 okt 2017, 19:49

Jadu H.. ,nu jäklar skall jag ge dig en match!! Får lite tid över emellanåt på jobbet, och har riggat en bana på 10 respektive 20 meter så nu blir det en tavla lite oftare!

Idag blir det dock inga tavlor postade. Dammade av FWB 103 idag, men jäklar vad svår den var i förhållande till LP10! Skamligt dåligt resultat, men provar LP10 på onsdag igen!
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav Leopold 16 okt 2017, 20:14

Knotvillage skrev:Ni som skjuter med öppna och tävlar. Vad är det längsta avståndet ni skjuter på? Efter 40skott på 10m börjar jag se grynigt. Man spänner ju ena ögat, kanske skjulet skaffa skytteglasögon. Piratöga.


Med vanlig pistol korn-skåra så uppåt 50 meter vid fältskytte. Kan nog bli litet mer avstånd också ibland men det är väl där man typiskt ligger i maxavstånd. Jag brukar skjuta med progressiva glasögon som gör att jag kan ha stenkoll på kornet, sedan är det ljusförhållanden som styr hur pass skarpt målet blir men det är inte så noga.
__
PS. Ska väl tillägga att målens storlek på 50m är rätt väl tilltagna vid fältskytte pistol... inte direkt några 40mm killzones :-)
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Dagens pistol tavla

Inläggav H.. 16 okt 2017, 21:40

Henno3 skrev:Jadu H.. ,nu jäklar skall jag ge dig en match!! Får lite tid över emellanåt på jobbet, och har riggat en bana på 10 respektive 20 meter så nu blir det en tavla lite oftare!

Idag blir det dock inga tavlor postade. Dammade av FWB 103 idag, men jäklar vad svår den var i förhållande till LP10! Skamligt dåligt resultat, men provar LP10 på onsdag igen!


Jadu, Henno. Mig är det inte svårt att få med på en utmaning, när det gäller skytte. :twisted:

Kanske det som krävs också för att bättra på skyttet i vinter.

Min bana är på 7,5meter och krympt tavla.

H
Användarvisningsbild
H..
 
Inlägg: 275
Blev medlem: 14 mar 2016, 09:55
Ort: Alnö
Tack utdelade: 16 gång
Tackad: 7 gånger i 7 inlägg

FöregåendeNästa

Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 37 gäster

  • Sponsorer