BAR slutar sälja FX Impact pga kvalitetsproblem

Här snackar vi om luftvapen i form av co2 och pcp luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

BAR slutar sälja FX Impact pga kvalitetsproblem

Inläggav Sniperr_ 11 jan 2017, 17:03

För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Sniperr_
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 04 jul 2015, 15:43
Ort: Värnamo
Tack utdelade: 37 gång
Tackad: 12 gånger i 11 inlägg

Re: BAR slutar sälja FX Impact pga kvalitetsproblem

Inläggav johansson939 11 jan 2017, 17:27

Är det en upplysning eller är du bara skadeglad?
Användarvisningsbild
johansson939
 
Inlägg: 106
Blev medlem: 29 dec 2012, 00:26
Ort: Vimmerby
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg

Re: BAR slutar sälja FX Impact pga kvalitetsproblem

Inläggav Sniperr_ 11 jan 2017, 17:32

Bra att veta för de som råkat ut för dåliga exemplar att en återförsäljare äntligen fått nog och sätter ner foten. Nu kanske FX tar det på allvar. Får se om problemen löser sig.
Användarvisningsbild
Sniperr_
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 04 jul 2015, 15:43
Ort: Värnamo
Tack utdelade: 37 gång
Tackad: 12 gånger i 11 inlägg

Re: BAR slutar sälja FX Impact pga kvalitetsproblem

Inläggav dano_swe 11 jan 2017, 18:18

Ouch. Trodde FX skulle lärt sig något av problembarnet Bobcat.
Användarvisningsbild
dano_swe
 
Inlägg: 3297
Blev medlem: 31 okt 2009, 09:36
Ort: Gbg
Tack utdelade: 347 gång
Tackad: 719 gånger i 337 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LG 110 HP Hunting

Re: BAR slutar sälja FX Impact pga kvalitetsproblem

Inläggav Air 11 jan 2017, 19:42

FX kommer säkert att lösa detta.
BAR är hårda i sina uttalanden det är inte bara FX som fått ta emot en
känga från dom.De flesta andra finare stora märkena har med fått smaka
på någon gång.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Re: BAR slutar sälja FX Impact pga kvalitetsproblem

Inläggav Silwer 11 jan 2017, 19:46

Jo, det är bra att de är jordbundna tycker jag iaf, reklam har vi ändå i massor.

FX vräer ut vapen, jag tror det är där de måste förbättra sig, antingen dra ner farten eller på nåt sätt få ordning på kvaliteten.

Visa marknader särskilt England är känsliga för just sånt som dålig byggfinnish och liknade, andra som USA har det som klart underordnad betydelse.

Men ny verkar det ju som att de får backjobb på de flesta Impact, jag kan förstå varför man släpper den då, och ja det har hänt med andra med Diana 1000 tex, HW57 osv.

BAR har släppt en bomb om dem.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: BAR slutar sälja FX Impact pga kvalitetsproblem

Inläggav bjerka 11 jan 2017, 20:17

Det var ju en disskution här tidigare då någon fått en impact som inte såg så jätterolig ut. Vissa tycker det är ok andra inte.

Engelsmännen tycker det uppenbarligen inte, men det verkar vara en hel del andra problem också..
Användarvisningsbild
bjerka
 
Inlägg: 697
Blev medlem: 30 nov 2015, 13:41
Ort: Hässelby
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 19 gånger i 18 inlägg
Skytteklubb: BJK
Luftvapen favorit: FX R500

Re: BAR slutar sälja FX Impact pga kvalitetsproblem

Inläggav Puttemjuk 13 jan 2017, 23:20

Silwer skrev:Visa marknader särskilt England är känsliga för just sånt som dålig byggfinnish och liknade, andra som USA har det som klart underordnad betydelse.


Det är rätt intressant med tanke på den skit de själva kränger ut på marknaden. Min R10a var ju inget man plockade upp ur kartong och sköt med.

Brittisk ingenjörskonst är inget man skryter med direkt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Puttemjuk
 
Inlägg: 379
Blev medlem: 01 mar 2010, 14:18
Ort: Ekerö
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 17 gånger i 16 inlägg
Skytteklubb: Grödinge PSK
Luftvapen favorit: FX Cyclone

Re: BAR slutar sälja FX Impact pga kvalitetsproblem

Inläggav bjerka 13 jan 2017, 23:24

Puttemjuk skrev:
Brittisk ingenjörskonst är inget man skryter med


Nej så har det nog alltid varit, men om de är så missnöjda med impacten.... då är det illa ;)
Användarvisningsbild
bjerka
 
Inlägg: 697
Blev medlem: 30 nov 2015, 13:41
Ort: Hässelby
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 19 gånger i 18 inlägg
Skytteklubb: BJK
Luftvapen favorit: FX R500

Re: BAR slutar sälja FX Impact pga kvalitetsproblem

Inläggav Silwer 13 jan 2017, 23:43

BSA ägs av Gamo Spanien, jag tycker et är tråkigt den kit de dragits med, men allt för prislapen idag.

Ta i en Air arms eller en Daystate och klaga sen.

AA kan var gammalmodiga i tekniken tycker jag men det är fan top notch och inget FX du får i nävarna där, sen får man väga det hur man vill.

Men England är säg sina mastilverkade skitgrejor som Rover, Austin mfl var men vad är Austin martin eller Lotus eller Rolls Royce?

Stor skillnad.

Jag håller även BSA högt i fjädevapen iaf, ok Webley hade möjligen finnishen över

Det var de brittiska vill du att jag ska gå över på Tyskland/österike?, jag antar icke
Senast redigerad av Silwer 13 jan 2017, 23:48, redigerad totalt 3 gånger.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Följande användare vill tacka Silwer för detta inlägg
Backspin66 (28 jan 2017, 09:24)

Re: BAR slutar sälja FX Impact pga kvalitetsproblem

Inläggav bjerka 14 jan 2017, 00:13

Inte masstillverkat skit iallafall vad gäller rolls Royce och astin Martin, lotus vet jag inte om de platsar i samma liga.

Självklart hittar du bra tillverkade högkvalitiva grejer i England, det gör du i Indien också.

I folkmun är engelsk ingenjörskonst inget man hänger i julgran, de har avloppen och värmerör på utsidan av husen, bilar med träram, +jordade chassin,18volt system och vänstertrafik.
Användarvisningsbild
bjerka
 
Inlägg: 697
Blev medlem: 30 nov 2015, 13:41
Ort: Hässelby
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 19 gånger i 18 inlägg
Skytteklubb: BJK
Luftvapen favorit: FX R500

Re: BAR slutar sälja FX Impact pga kvalitetsproblem

Inläggav Silwer 14 jan 2017, 00:35

England i sig var den första möjligheten till indistrualism , de hade på gott och ont ett rike för att börja det ens.

Andra hade inte tillgång till alla bitar.

Jag förordar inte det gamla imperiumet så ,en man kan inte bar avfärda Englands del i luftvapen, länge var det just Tyskland vs England kanske inte först ens medvetet som slutade just när England blev för först jakt sen FT osv och de tyska tillverkarna tidigt för målskytte, för match 10m skytte som de dominerat.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: BAR slutar sälja FX Impact pga kvalitetsproblem

Inläggav dano_swe 14 jan 2017, 00:43

bjerka skrev:Det var ju en disskution här tidigare då någon fått en impact som inte såg så jätterolig ut. Vissa tycker det är ok andra inte.

Engelsmännen tycker det uppenbarligen inte, men det verkar vara en hel del andra problem också..


Jätte tråkigt med dålig finish såpklart, speciellt med tanke på prislappen. Men i BARs fall verkade det handla om andra och allvarligare problem än kosmetiska fel.
Användarvisningsbild
dano_swe
 
Inlägg: 3297
Blev medlem: 31 okt 2009, 09:36
Ort: Gbg
Tack utdelade: 347 gång
Tackad: 719 gånger i 337 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LG 110 HP Hunting

Re: BAR slutar sälja FX Impact pga kvalitetsproblem

Inläggav Puttemjuk 14 jan 2017, 18:28

Silwer skrev:BSA ägs av Gamo Spanien, jag tycker et är tråkigt den kit de dragits med, men allt för prislapen idag.

Ta i en Air arms eller en Daystate och klaga sen.

AA kan var gammalmodiga i tekniken tycker jag men det är fan top notch och inget FX du får i nävarna där, sen får man väga det hur man vill.

Men England är säg sina mastilverkade skitgrejor som Rover, Austin mfl var men vad är Austin martin eller Lotus eller Rolls Royce?

Stor skillnad.

Jag håller även BSA högt i fjädevapen iaf, ok Webley hade möjligen finnishen över

Det var de brittiska vill du att jag ska gå över på Tyskland/österike?, jag antar icke


Rolls Royce är rätt överskattade kvalitetsmässigt. Bilar som är inkontinenta och läcker olja som ett såll. Lotus tänker jag inte ens nämna pga av mitt blodtryck. Jag har under alla år hunnit äga en del fordon men brittiska fordon väcker både de mest kärleksfulla känslorna som de starkaste hatkänslorna. Men jag tänker nog aldrig kvalité, gratis tandvård eller fantastiskt mat när de brittiska öarna kommer i tankarna.

Min R10 är made in Birmingham och inte Spanien och saknade väl allt vad som benämns leveranskontroll. Gillar den men att kalla den ett urverk är att ljuga. Den är en temperamentsfull liten dam som kan ge en både underbara stunder men även stunder av frustration och irritation.

Kommer nog aldrig att köpa varken AA eller Daystate, har ägt tillräckligt många brittiska bilar, mc, krut- och luftvapen för att ha ha sysselsättning resten av livet i verkstaden. Behöver verkligen inte fler projekt.

Det är en hatkärlek med Brittiska saker. Roliga saker med helt knasiga lösningar på enkla problem och brist på kvalitetskontroll. De är lite som att vara med i ett avsnitt ur Fawlty Towers.



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Puttemjuk
 
Inlägg: 379
Blev medlem: 01 mar 2010, 14:18
Ort: Ekerö
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 17 gånger i 16 inlägg
Skytteklubb: Grödinge PSK
Luftvapen favorit: FX Cyclone

Re: BAR slutar sälja FX Impact pga kvalitetsproblem

Inläggav Puttemjuk 14 jan 2017, 18:29

bjerka skrev:Inte masstillverkat skit iallafall vad gäller rolls Royce och astin Martin, lotus vet jag inte om de platsar i samma liga.

Självklart hittar du bra tillverkade högkvalitiva grejer i England, det gör du i Indien också.

I folkmun är engelsk ingenjörskonst inget man hänger i julgran, de har avloppen och värmerör på utsidan av husen, bilar med träram, +jordade chassin,18volt system och vänstertrafik.


Vänstergängor inte att förglömma!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Puttemjuk
 
Inlägg: 379
Blev medlem: 01 mar 2010, 14:18
Ort: Ekerö
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 17 gånger i 16 inlägg
Skytteklubb: Grödinge PSK
Luftvapen favorit: FX Cyclone

Re: BAR slutar sälja FX Impact pga kvalitetsproblem

Inläggav Silwer 15 jan 2017, 06:10

Jo och plusjord, visst har britterna nommit upp med en hel del underligt.

Jag gillar deras luftvapen dock mer än de tyska som ofta är lite trista utförda om än med oftast hög kvalitet.

Bakgrunderna är olika UK bössorna kommer från jakt i grunden och de tyska ur målskytte, idag pverlappar de varandra iofs och man kan hitta det bästa för npnting på båda sidor.

Att AA skulle ge en massa problem är rätt okänt, men man kan ju ha vilka åsikter man vill utan närmare kontroll, jag undviker jag med vissa märken fullständigt.

Lite som gnällandet om HW från en del för att de är omtyckts vettiga bössor att använda för svenskt bruk iaf.
Jag äger ingen men litar på en sån utan tvekan.

Så nej jag ser inget konstigt i engelska luftvapen, högst troligt för att de är det andra bygt sina egna vapen efter dem eller de tyska, några andra grunder finns inte riktigt tycker jag.

Vissa tillverkare har aldrig visat upp nånting just imo, det pratas och pratas men när kommer det som ändrar allt kan man undra?

FX är väl ett märke folk bryr sig om här i landet därför diskuteras de oavsett gott eller ont om dem, de betyder nånting.

Och det finns inte nån unierad elit här som bara tycker samma sak som jag känner till, jag tycker så här helt enkelt baserat på allt jag sett, läst och probat själv.

Ilslan mot de som tävlar käns lite överdriven, de är väldigt aktiva här på forumet men är egentligen ganska få som tävlar på högre nivå.
De väljer saker efter vad som fungerar att tävla med helt enkelt.

Att de inte skjuter för att de tycker det är kul som vi andra är jag tveksam över, de vill väl bara blanda in lite tävlan i det hela, att jämföra sig mot andra.
Folk tävlar ju i allt möjligt på olika nivå utan att nån tycker de är elitiska och konstiga.
Senast redigerad av Silwer 15 jan 2017, 06:44, redigerad totalt 3 gånger.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Följande användare vill tacka Silwer för detta inlägg
börne (15 jan 2017, 08:55)

Re: BAR slutar sälja FX Impact pga kvalitetsproblem

Inläggav börne 15 jan 2017, 08:55

Silwer skrev:Att de inte skjuter för att de tycker det är kul som vi andra är jag tveksam över, de vill väl bara blanda in lite tävlan i det hela, att jämföra sig mot andra.
Folk tävlar ju i allt möjligt på olika nivå utan att nån tycker de är elitiska och konstiga.

:cheeRs:
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: BAR slutar sälja FX Impact pga kvalitetsproblem

Inläggav ogster 15 jan 2017, 09:12

Har för mig att första krånglet var nått med att dom fick vapnen utan luft i och att dom gjorde nått tokigt när dom fylldes upp på BAR, ska se om jag kan få reda på vad det gäller den här gången då 90% är en sjukt hög siffra.
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster
 
Inlägg: 3028
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:20
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Re: BAR slutar sälja FX Impact pga kvalitetsproblem

Inläggav sälstryparn 15 jan 2017, 11:18

ogster skrev:Har för mig att första krånglet var nått med att dom fick vapnen utan luft i och att dom gjorde nått tokigt när dom fylldes upp på BAR, ska se om jag kan få reda på vad det gäller den här gången då 90% är en sjukt hög siffra.

Du tror inte att det är den där felaktiga insexskruven till "bakstycket" som spökar ?
Var väl en och annan som fick det i skallen enligt vad som skrevs på internet .
sälstryparn
 
Inlägg: 1135
Blev medlem: 03 apr 2009, 18:52
Ort: Rundvik
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 24 gånger i 17 inlägg
Skytteklubb: Rundviks Skytteförening
Luftvapen favorit: Webley Tracker

Re: BAR slutar sälja FX Impact pga kvalitetsproblem

Inläggav Kapten Kamin 15 jan 2017, 12:34

börne skrev:
Silwer skrev:Att de inte skjuter för att de tycker det är kul som vi andra är jag tveksam över, de vill väl bara blanda in lite tävlan i det hela, att jämföra sig mot andra.
Folk tävlar ju i allt möjligt på olika nivå utan att nån tycker de är elitiska och konstiga.

:cheeRs:

Bland det klokaste jag läst på länge.
Jag tävlar just för att det är kul. Speciellt att få umgås med likasinnade.
Att tävling skulle vara lika med = Inte kul... Det är bara trams.
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: BAR slutar sälja FX Impact pga kvalitetsproblem

Inläggav ogster 15 jan 2017, 16:00

sälstryparn skrev:
ogster skrev:Har för mig att första krånglet var nått med att dom fick vapnen utan luft i och att dom gjorde nått tokigt när dom fylldes upp på BAR, ska se om jag kan få reda på vad det gäller den här gången då 90% är en sjukt hög siffra.

Du tror inte att det är den där felaktiga insexskruven till "bakstycket" som spökar ?
Var väl en och annan som fick det i skallen enligt vad som skrevs på internet .


Det var väl bara nån batch skruvar som felade, verkar ju konstigt om 90% av alla vapen bar sålt utrustats med denna variant.

Återkommer när jag vet mer.
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster
 
Inlägg: 3028
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:20
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Re: BAR slutar sälja FX Impact pga kvalitetsproblem

Inläggav johansson939 15 jan 2017, 17:05

Vad jag hört var det 1 eller 2 vapen som skruven brustit på. Och det var på kaliber .25 och över.
Sen kom det väl inte fram hur dom gått av. En del är ju frekventa pip bytare och tycker gärna om att dra åt en stackars M6 (tror jag) för kung och fosterland.
Hur som så är det inte bra att skruven gått av, men jag skulle gärna vilja veta hur också.
Användarvisningsbild
johansson939
 
Inlägg: 106
Blev medlem: 29 dec 2012, 00:26
Ort: Vimmerby
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg

Re: BAR slutar sälja FX Impact pga kvalitetsproblem

Inläggav sälstryparn 15 jan 2017, 17:17

johansson939 skrev:Vad jag hört var det 1 eller 2 vapen som skruven brustit på. Och det var på kaliber .25 och över.
Sen kom det väl inte fram hur dom gått av. En del är ju frekventa pip bytare och tycker gärna om att dra åt en stackars M6 (tror jag) för kung och fosterland.
Hur som så är det inte bra att skruven gått av, men jag skulle gärna vilja veta hur också.

Felkonstruktion till viss del att bara ha en skruv , det håller garanterat för 10J och de klenare kalibrarna men att en enda M6-skruv ska hålla för stor radiell belastning är feltänkt av Axelsson
Tänk på att skruven som håller bakstycket får stå emot samma kraft som bössan skjuter med ( enligt fysikens lagar motsvaras varje kraft av en lika stor fast motriktad)
På en .30 är det många J som bryter den lilla skruven i sidled , skott efter skott efter skott......
Senast redigerad av sälstryparn 15 jan 2017, 17:18, redigerad totalt 1 gång.
sälstryparn
 
Inlägg: 1135
Blev medlem: 03 apr 2009, 18:52
Ort: Rundvik
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 24 gånger i 17 inlägg
Skytteklubb: Rundviks Skytteförening
Luftvapen favorit: Webley Tracker

Re: BAR slutar sälja FX Impact pga kvalitetsproblem

Inläggav Sniperr_ 15 jan 2017, 17:47

De som läste tråden angående pellet probe skruven kommer ihåg (innan allt togs ner av moderatorerna och tråden låstes) att ett flertal personer tog ut sin skruv för första gången och såg att de var böjda och deformerade, något de blev väldigt oroade över. Jag har endast hört om två ägare som fick proben i axeln dock

Edit: forumet jag pratar om är airgunnation och inte luftvapen.info
Senast redigerad av Sniperr_ 15 jan 2017, 19:25, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Sniperr_
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 04 jul 2015, 15:43
Ort: Värnamo
Tack utdelade: 37 gång
Tackad: 12 gånger i 11 inlägg

Re: BAR slutar sälja FX Impact pga kvalitetsproblem

Inläggav Backspin66 28 jan 2017, 09:30

Silwer skrev:BSA ägs av Gamo Spanien, jag tycker et är tråkigt den kit de dragits med, men allt för prislapen idag.

Ta i en Air arms eller en Daystate och klaga sen.

AA kan var gammalmodiga i tekniken tycker jag men det är fan top notch och inget FX du får i nävarna där, sen får man väga det hur man vill





Håller med. Köpte en AA s410 för att den är gammal och beprövad, och har verkligen inte ångrat mig. Tycker det är pinsamt att våran stolthet FX Airguns har så dålig koll på kvaliteten.
Backspin66
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 28 jul 2016, 06:53
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Nästa

Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 27 gäster

  • Sponsorer