Avtrycksjustering AA FTP900

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Avtrycksjustering AA FTP900

Inläggav Leopold 19 okt 2015, 20:28

Behöver litet information från er som har litet bättre koll på den här typen av avtryck än vad jag har.

Inga större fel på avtrycket men har haft en del problem under säsongen med att avtrycket varit alltför lätt. Justeringsintervallet från fabrik ska vara ca 25 - 100 gram, detta tyckte jag var alltför lätt även efter att jag kortat fjädern ett antal varv. Avtrycksvikten har jag fått hjälp med att mäta upp till 120 gram vilket kan tyckas rätt lagom *men* problemet är att andrasteget är ultrakort och "nervöst".

Om man avstår skott (eller gör omtag) så kan avtryckaren hamna i ett hyperkänsligt läge och det är förödande särskilt i knästående och stående. Även utan att andrasteget hamnat i detta läge så händer det allt som oftast att jag avfyrar medan jag tar upp släpet i förstasteget. Detta måste åtgärdas så man kan känna sig trygg med att avtryckaren avlossar när man tänkt, känns som att nästan hela den totala avtryckskraften tas upp av förstasteget och så vill jag inte ha det på en FT-bössa.

Manualen säger så här:

First stage adjustment
First stage adjustment is primarily set using screw 28, adjust this screw in (clockwise) to shorten the stage and out (anti-clockwise) to lengthen the stage.
Second stage adjustment
To adjust the second stage use screws 24-1 & 24-2. These screws adjust in (clockwise) & out (anti-clockwise) to set the exact let off point.
Screw 24-1 is the primary screw, adjusting this in will increase sensitivity. Screw 24-2 can be used to change the pivot point and therefore the length of each stage.
Pull through stop setting
The FTP-900 uses a trigger designed to use ‘pull through’ during the firing sequence. This means that after the shot is taken the trigger will need to be pulled to a stop to allow the sears to reset. This function also causes the shooter to stay on target and improves accuracy.
If the pull through stop is set too close to the second stage the sears may not reset and cause problems with cocking the rifle. Use screw 29 to adjust the stop point.
Trigger weight
The weight or spring load on the sears is controlled by the trigger weight screw 58, turn the screw in (clockwise) to increase weight and out (anti-clockwise) to make the trigger load lighter. If the load is too light you may experience some problems with the sears resetting if you decide not to take the shot after taking up the first stage.

För att följa länken så måste du registera dig.



Det enda jag skruvat på hittills är "Trigger weight" (skruv 58, nära max med förkortad fjäder) samt "First stage" (skruv 28) för att korta ner släpet i förstasteget. Det jag inte förstår riktigt är funktionen av de två justerskruvarna för andrasteget, 24-1 & 24-2. Den senare sägs ändra "pivot point" och längden på varje steg... men förstastegets längd justeras ju primärt via skruv 28? Och finns det något sätt att ändra det jag är ute efter, att minska andelen av den totala avtryckskraften som tas upp av förstasteget så att man kan vila litet tryggare på tryckpunkten?

Innan jag går vidare känns det som att jag vill ha en plan, att skruva hejvilt på alla skruvar "trial-and-error" tror jag är dumt. Så därför vänder jag mig till er som pillat med sånt här :)
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Avtrycksjustering AA FTP900

Inläggav Silwer 19 okt 2015, 20:35

Så du har inte testat de två som är second stage adjustment?

En i taget och räkna hur mycket du vrider en av dem måste ju vara travel tycker jag.

Sånt här är jäkligt svårt just för som du nämner att man inte bara kan chansa och vrida på allt, då hittar man kanske inte tillbaka igen.

Ena av dem 24 är nog lutningen på trycket verkar det som alltså vinkeln ändras, frågan är om manmåste skruva på bpda då ju de borde påverka varandra.

24-2 ser ju ut att om man skruvat ut den så blir steget längre, men alltså 24-1 förstår jag inte riktigt det påverkar ju samma del,man ser inte hur långa de är på bilden heller.

28 ser man är hela draglängdens justering ifall man som jag stör sig på vapen som smäller av på halva draglängden nånstans.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Avtrycksjustering AA FTP900

Inläggav Leopold 19 okt 2015, 21:02

Nej jag har inte justerat några av 24-1 / 24-2. Det jag tycker är givet är att 24-1 ska skruvas ut en smula för att öka det nästan obefintliga släpet i andrasteget en liten smula. Kanske detta i sig självt kan lösa problemet med att avtrycket kan hamna i "hyperkänsligt" läge om man gör omtag/avstår skott. Det jag inte begriper är hur man ändrar kraftfördelningen mellan stegen och hur det interagerar med skruv 28 (och kanske rentav totalviktsskruven 58...). Det vore bra om jag fattade litet vad som påverkar vad innan jag sätter igång... men visst oavsett så måste detta fixas.

En sak som är värt att nämna är att jag provat att justera/ladda/provavfyra med luckan till avtrycket borttagen men det visade sig vara dumt, rekommenderar inte det. Risken finns att avtrycket / laddmekanismen går i baklås riktigt ordentligt om luckan inte är där och stabiliserar alla de rörliga delarna och det vill jag inte vara med om igen.
__
Även kollat litet hur det ser ut på EV2 som ju är liknande och där det finns mycket mer erfarenhet, dock har denna endast en skruv motsv justerskruv 24-1 & 24-2 på ftp900. Så de guiderna är inte helt bra för min del, missar min huvudfråga.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Avtrycksjustering AA FTP900

Inläggav Silwer 19 okt 2015, 21:11

28 ser för mig bara ut som stoopet i max draglängd på hela trycket och jo det kommer få ändras misstänker jag om 24 orna ändras, beror ju lite på hur mycket det blir att skruva ut 24.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Avtrycksjustering AA FTP900

Inläggav Beangan 19 okt 2015, 21:15

28 är enbart för att korta ner första steget, inte påverka avtrycket på något annat sätt.
Beangan
 
Inlägg: 3458
Blev medlem: 14 aug 2011, 04:51
Tack utdelade: 130 gång
Tackad: 389 gånger i 183 inlägg

Re: Avtrycksjustering AA FTP900

Inläggav Silwer 19 okt 2015, 21:23

Det blir att pilla försiktigt på 24-1 om den ser ut som att andrasteget blir längre, man ser ju var den delen vilar och att lutningen påverkar andrastegets längd.

Det mesta annat är ju mer för ett bekvämt läge på avtryckaren och förstås tryckesvikt som du ju redan är nöjd med.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Avtrycksjustering AA FTP900

Inläggav Leopold 19 okt 2015, 21:31

Får kanske prova mig fram litet försiktigt och notera vad och hur mycket som skruvas om man hamnar helt åt skogen.

"Pivot point": menar man kraftfördelning mellan första och andrasteget? Som sagt, detta vill jag också ändra på, kanske det viktigaste för min del. Hopplöst att ha låt säga 115 gram i förstasteget fram till tryckpunkten och bara ytterligare 5 gram tills det smäller... kanske bra vid BR och sittande FT men verkligen inte annars.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Avtrycksjustering AA FTP900

Inläggav Silwer 19 okt 2015, 21:38

Ja ska man tolka texten så påvergar den(24-2)längden på varje steg

Prova den först, motsols för längre steg.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Avtrycksjustering AA FTP900

Inläggav Leopold 19 okt 2015, 21:48

Ok jag tror jag fattar nu. Manualen pratar om "längd på de olika stegen" och jag om kraftfördelning i hur man som skytt upplever stegen, det är kanske liktydigt.

Ska ta mig an detta imorrn och återkommer om hur det gick. Tack för all input så länge! Jag vet exakt vad jag vill ha... avtrycket i min fwb300s är litet av en förebild där och självklart ska det bli minst lika bra känsla i min ftp900.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Avtrycksjustering AA FTP900

Inläggav Silwer 19 okt 2015, 22:18

Ja berätta när du provat, jag har aldrig ändrat på det här på gammeln utan också bara på tryckesvikten.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Avtrycksjustering AA FTP900

Inläggav martinw 20 okt 2015, 06:36

Vet att vi gick igenom det i en annan tråd om pt, men en gång till skadar knappast.
Om man vill ha dessa avtryck riktigt bra bör man testa att lägga lite aluburk mellan plasten och stålet i den del där 24-skruvarna sitter. Det gör om geometrin mellan släpp och avtryckare till ett trevligare trycke.
Då får man större skillnad mellan vikten i första vs andrasteget.
Billigt att testa.
Sälj dina luftbössor och skjut med dina krutvapen, det här är inget för dig.
martinw
 
Inlägg: 1111
Blev medlem: 11 jun 2008, 19:32
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 196 gånger i 121 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteklubb

Re: Avtrycksjustering AA FTP900

Inläggav Deichenpoff 20 okt 2015, 08:42

helt plötsligt blev jag glad att jag inte är proffs måste man slakta pilsnerburkar för att få bra trycke på en aa?
detta hade jag väntat mig av en hatsan tråd.
jaja chocken kanske lägger sig så småningom.
helt säker på att jag inte har tid!
Användarvisningsbild
Deichenpoff
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 28 okt 2012, 17:49
Ort: Tving
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 24 gånger i 24 inlägg
Skytteklubb: msg

Re: Avtrycksjustering AA FTP900

Inläggav börne 20 okt 2015, 10:28

Deichenpoff skrev:helt plötsligt blev jag glad att jag inte är proffs måste man slakta pilsnerburkar för att få bra trycke på en aa?
detta hade jag väntat mig av en hatsan tråd.
jaja chocken kanske lägger sig så småningom.

Även saker med hög kvalitet/precision kan förbättras.

Antar man ska shimsa nånstans med den tunna aluplåten!?
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Avtrycksjustering AA FTP900

Inläggav Leopold 20 okt 2015, 11:02

martinw skrev:Vet att vi gick igenom det i en annan tråd om pt, men en gång till skadar knappast.
Om man vill ha dessa avtryck riktigt bra bör man testa att lägga lite aluburk mellan plasten och stålet i den del där 24-skruvarna sitter. Det gör om geometrin mellan släpp och avtryckare till ett trevligare trycke.
Då får man större skillnad mellan vikten i första vs andrasteget.
Billigt att testa.


Jo jag vet vad du menar, jag fokuserade inte på just balansen mellan stegen vid det tillfället så jag testade aldrig. Men så vitt jag kan se är det bara en enda ställskruv för andrasteget på EV2/PT - som jag antar är vad du menar - och en fast pivotpunkt. På FTP900 har man en justerbar pivotpunkt som bör påverka geometrin på ungefär det sätt du uppnådde med ett tunt shims mellan del 23 och 24 på sprängskissen sid 19: För att följa länken så måste du registera dig.



Dvs att skruva in skruv 24-2 en smula motsvarar ditt shims om jag förstår saken rätt. Får prova helt enkelt.

Nu när jag spanat litet mer på detaljskissen så ser jag att min "nervösa tryckpunkt" måste bero på att skruv 24-1 är en smula för långt utskruvad med nuvarande pivotpunktsinställning... på vippen att förstasteget ensamt avlossar avtrycket. Men ändras pivotpunkten så ändras effekten av 24-1 så den måste alltså justeras efter att pivotinställningen 24-2 skruvats in en smula om man vill göra det jag hade tänkt. Och allra först ska givetvis förstastegsskruven 28 skruvas ut litet för att försäkra sig om att det fortfarande finns ett förstasteg efter att man labbat med 24-skruvarna.

Strängt taget så verkar det fungera nästan exakt som på fwb300s... :) Samma inbördes beroende mellan motsvarande inställningsskruvar, samma "recovery-procedur" om man råkar skruva bort sig helt.

Avtrycksinställning fwb300s för den som är nyfiken: viewtopic.php?f=53&t=10251
(Anm: det finns ingen oberoende ställskruv som motsvarar skruv 28 på ftp900, skruv 3 i fwb-skissen motsvarar skruv 24-2 på ftp900)

Så nu har jag en bra plan för hur jag ska göra, ska bli härligt att äntligen få riktig ordning på detta! Återkommer med en rapport och kanske rent av en bra arbetsordning för framtida bruk. Det tar ju en tid innan en bössa slitit in sig, toleranserna i avtrycket är extremt små på vissa bössor och kan behöva efterjusteras.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Avtrycksjustering AA FTP900

Inläggav Leopold 20 okt 2015, 23:55

Ok. Så här fina ser delarna ut när man plockat ur dem ur avtrycksenheten. Skitenkelt, bra när man ska rengöra och olja upp etc.
För att följa länken så måste du registera dig.



Men jag ser att jag inte kan fixa detta... eller det tror jag inte i alla fall. Jag fattar i alla fall inte hur detta avtryck kan ställas in så det blir vad man väntar sig i en sådan här bössa.

När jag ställer in avtrycket på hur jag tycker det borde vara så blir det att förstasteget fastnar och inte återställs, jag får en lam avtryckare helt utan förstasteg - och denna "hair trigger" igen. Något är fel här, troligen vinklarna i en av de delar man ser på bilden. Jag har pysslat litet nu senaste timmen med att ändra litet lätt på de där skruvarna men inser nu att det är lönlöst. Bössan måste gå till leverantören som får fixa problemet på garantin.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Avtrycksjustering AA FTP900

Inläggav Leopold 21 okt 2015, 00:52

Hmm... pillade litet till med avtrycket och nu blev det plötsligt exakt som jag ville ha det. Lätt & kort förstasteg och merparten av avtrycksvikten i andrasteget. Fan... det är inte ens möjligt att beskriva i en enkel instruktion. Bara justerade litet till rent på känn... vet inte riktigt vad jag gjorde men nu botades plötsligt det förlamade förstasteget och jag har en distinkt tryckpunkt att vila på, ett omärkligt andrasteg avfyrar på rimlig avtrycksvikt. Kan inte ens provocera fram dessa "hair trigger"-lägen igen hur jag än försöker... :smt021

Så jag har inga som helst problem att visa upp för min leverantör i dagsläget... oj vad saker kan ändras snabbt... :oops:

Men det är som de säger i manualen att det inte alltid är så lätt att ställa in den här typen av avtryck... en liten tröst :-)
__
PS.
En tumregel - kanske förhastad - kan jag nog kläcka ur mig av denna lilla erfarenhet. Behöver man använda skruv 28 för att skruva ner förstastegets längd så är det lätt hänt att man drar alldeles för mycket av avtrycksvikten i förstasteget, riskerar ett nervöst och osäkert andrasteg. Bättre att skruva in 24-2 litet medsols, minska ner skruv 28 motsols till minimal inverkan. Då kan man närma sig vad jag har nu: ett lätt och kort förstasteg och ett tillförlitligt andrasteg med en trygg avfyrning, givetvis att man får justera skruv 24-1 så andrastegssläpet blir lagom.

Jag blev förvånad över hur pass små justeringar på de båda 24-skruvarna som gjorde skillnad kan jag säga.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Avtrycksjustering AA FTP900

Inläggav Silwer 21 okt 2015, 02:46

Intressant, och bra att det löste sig.

Och ja de äldre varianterna av trycket har bara en justering där.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Avtrycksjustering AA FTP900

Inläggav Leopold 21 okt 2015, 11:07

Jag tror mina bekymmer kom av att jag justerade de båda "24-skruvarna" alldeles för mycket inledningsvis. Bättre strategi att justera ca 1/6 varv i stöten och testa vad som händer, båda 24-skruvarna är ju åtkomliga med luckan till avtrycket monterad vilket är nödvändigt för att fixera alla axlar och få korrekt funktion i uppspänning och avfyrning. Lämpligen ser man till att ha skruvat ut skruv 28 tillräckligt innan justeringen så att den inte begränsar inställningsmöjligheterna, som sagt. Som det är nu så är förstasteget kort och trevligt utan att skruv 28 har behövt användas alls.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Avtrycksjustering AA FTP900

Inläggav Deichenpoff 21 okt 2015, 11:56

tycker du ska vara glad att du slapp trycka in en ölburk i en bössa för 20k
helt säker på att jag inte har tid!
Användarvisningsbild
Deichenpoff
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 28 okt 2012, 17:49
Ort: Tving
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 24 gånger i 24 inlägg
Skytteklubb: msg

Re: Avtrycksjustering AA FTP900

Inläggav Leopold 21 okt 2015, 16:39

Deichenpoff skrev:tycker du ska vara glad att du slapp trycka in en ölburk i en bössa för 20k


Haha... :-)

Fast än är jag inte klar med finliret så det är inte omöjligt att det kan behövas litet shimsande här och där :wink:

Ska bli riktigt intressant att utvärdera mitt nya avtryck! Gissar att det tar ett antal skott innan man vet om man lyckades hitta en varaktig bot men strukturen är väldigt lik hur jag har det på fwb300s och mina tävlingspistoler, bådar gott.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效


Återgå till Air Arms

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster

  • Sponsorer