Licensplikt

I denna kategori talas det om luftvapen i form av fjäder & gasfjäder drivna luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Licensplikt

Inläggav Bom 02 apr 2009, 10:57

Hej allihop.

Denna fråga har säkert varit uppe förut men eftersom jag inte riktigt hittat vad jag sökt efter så frågar jag. Detta med licenser, utgångshastighet och kalibrar skulle jag vilja få rätsida på. Hur kraftigt måste ett gevär vara för att det skall vara licens på det? Alltså kulvikt, kaliber, anslagsenergi.



Mvh//Bom.
Bom
 
Inlägg: 61
Blev medlem: 02 mar 2009, 15:04
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Nej
Luftvapen favorit: BSA Meteor 4.5

Re: Licensplikt

Inläggav öberg 02 apr 2009, 11:16

Ett luftgevär inköpt före 1992 (pre92) får ha en hastighet av max 200mps oavsett kaliber är licensfritt! Säljs det efter 92 så krävs det licens på det.

Efter 1992 så tillkom en joulegräns. Så nu är det två parametrar som styr om det är licenspliktigt eller inte.
Max utgångshastighet på en .177 (4.5mm) är 200mps och får ej överstiga 10 joule.
För en kal .22 (5.5) så är det oxå 10 joule som är gränsen innan det blir licens och 140mps i utgångshastighet.
128mps för en kal .25 har jag för mig.

Tyvärr så finns det inte angivet vilken kulvikt som skall användas som referenskula!
Användarvisningsbild
öberg
 
Inlägg: 3563
Blev medlem: 02 feb 2008, 13:49
Ort: Skaraborg/Lidköping
Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Re: Licensplikt

Inläggav Haxxe 02 apr 2009, 14:44

Och för semi och full auto så gäller 3 joule som gräns.
Haxxe
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 26 dec 2008, 02:21
Ort: Dalarna
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 1 inlägg

Re: Licensplikt

Inläggav MrBlarren 02 apr 2009, 18:15

Undrar står det verkligen angivet i lagen mps? är det inte enbart anslagsenergin som lagtexten tar upp hastigheten på projektilen blir ju per automatik så att säga om man skall hålla sig under 10 joule eller tänker jag fel nu :-)
FX Cyclone .22
FX Typhoon .177
FX Whisper .22
Bam B51 .22
QB 78 .177
QB 79 .22
QB 36 .22,.177
QB B3
Hatsan Striker X .25
Crosman 2240 .22
MrBlarren
 
Inlägg: 655
Blev medlem: 26 dec 2007, 22:50
Ort: Sollentuna
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 11 gånger i 10 inlägg

Re: Licensplikt

Inläggav ZaphodB 02 apr 2009, 18:39

MrBlarren skrev:Undrar står det verkligen angivet i lagen mps? är det inte enbart anslagsenergin som lagtexten tar upp hastigheten på projektilen blir ju per automatik så att säga om man skall hålla sig under 10 joule eller tänker jag fel nu :-)


Är nog så att de flesta 10J vapen ligger strax under 10J med de kulor som ligger i riskzonen för att överstiga gränsen för att vara på säkra sidan. Kolla bara på att ganska många vapen ligger på 7.5J (Tysk standard) kollar man bland pistoler så är det i princip bara tävlingsvapen och en del PCP/CO2 som ligger på 10J.

(Men det kan också ha att göra med att många luftpickadoller är semiauto och därmed faller under 3J regeln).

Mvh, ZaphodB
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB
 
Inlägg: 2002
Blev medlem: 18 jan 2009, 08:46
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25

Re: Licensplikt

Inläggav Hawkeye 03 apr 2009, 08:05

Vapenförordningen (1996:70): "2 § Ett kolsyre-, luft- eller fjädervapen skall anses ha sådan begränsad effekt som avses i 2 kap. 1 § vapenlagen (1996:67) om en projektil från vapnet fyra meter från pipans mynning har en anslagsenergi som är mindre än 10 joule."
Ett hel- eller halvautomatiskt kolsyre-, luft- eller fjädervapen skall anses ha sådan begränsad effekt om en projektil från vapnet fyra meter från pipans mynning har en anslagsenergi som är mindre än 3 joule."

Det står ingenting om hastighet i mps i vapenförordningen. Hastigheten är ju beroende av kulans vikt. Ju lättare kula desto högre hastighet och vice versa. Anslagsenergin är dock densamma.
Weihrauch 50 S .22, Weihrauch 30 S .177, Diana 34 .22, Webley Tracker .22, HW 45 .22, HW 40, Beretta 92 FS m fl
Användarvisningsbild
Hawkeye
 
Inlägg: 752
Blev medlem: 17 jan 2008, 15:10
Ort: Lund
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 39 gånger i 28 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp

Re: Licensplikt

Inläggav pewpewpew 26 feb 2023, 19:17

Hur ligger det till med helautomatiska vapen ÖVER 3 joule då? Kan man söka licens på dem precis som med de andra över 10?
pewpewpew
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 26 feb 2023, 19:14
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Licensplikt

Inläggav Tempest 26 feb 2023, 20:30

Det finns väl inte nåt användningsområde för helautomatiska luftvapen, varken inom målskytte eller skyddsjakt så det går nog inte. Det är en väldigt gammal tråd det här, ifrån 2009, numera är gränsen för halvautomat 10 Joule men helauto ligger kvar på 3 Joule. Har du nåt exempel på ett luftvapen som ger över 3 Joule i fullauto?
Tempest
 
Inlägg: 566
Blev medlem: 30 maj 2013, 15:37
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 64 gång
Tackad: 120 gånger i 105 inlägg

Följande användare vill tacka Tempest för detta inlägg
Luftpangarn (26 feb 2023, 20:38)

Re: Licensplikt

Inläggav Martin 26 feb 2023, 22:02

Tempest skrev:...
Har du nåt exempel på ett luftvapen som ger över 3 Joule i fullauto?

FX Monsoon med gummisnodd :) Men går knappast att söka licens på dylik ;)
Bild
http://www.onsalaskytte.se/
http://www3.idrottonline.se/onsalaluftgevarsklubb-skyttesport
Användarvisningsbild
Martin
 
Inlägg: 3925
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:34
Ort: Onsala
Tack utdelade: 190 gång
Tackad: 604 gånger i 247 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB 300s, HW30/80/97, FX Elite

Re: Licensplikt

Inläggav pewpewpew 27 feb 2023, 17:07

För att följa länken så måste du registera dig.



Den tex, går ju att skjuta skott för skott med den med också och skjuta fina serier. Att den är full auto vid behov är en annan sak.
pewpewpew
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 26 feb 2023, 19:14
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Licensplikt

Inläggav börne 27 feb 2023, 17:38

pewpewpew skrev:https://www.airgunseurope.com/hatsan-blitz-full-auto-pcp.html

Den tex, går ju att skjuta skott för skott med den med också och skjuta fina serier. Att den är full auto vid behov är en annan sak.

Men som redan sagt, ska du söka licens är det du som ska kunna bevisa att du har ett behov av just det vapnet, vi har ingen rätt att äga vapen i Sverige utan ett visst behov. (Utom licensfria vapen då)

Man kan antingen söka licens för att kunna tävla i en viss skyttegren i dom klasserna där vapnet överstiger 10J, jag själv t.e.x. har licens på vapen för att kunna tävla i fieldtarget, krävs medlemskap i en skytteklubb som bedriver den verksamhet där vapnet passar in, föreningsintyg o.s.v. Eller så söker man för jakt, när det gäller luftvapen blir det väl mest för skyddsjakt & då ska intyg & behov av att få den licensen kunna visas upp.

Ett luftgevär som är fullauto passar inte in i nån tävlingsform & du får inte jaga så licens på den där är nog rätt kört.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Licensplikt

Inläggav underljudsförbud 27 feb 2023, 18:42

börne skrev:
pewpewpew skrev:https://www.airgunseurope.com/hatsan-blitz-full-auto-pcp.html

Den tex, går ju att skjuta skott för skott med den med också och skjuta fina serier. Att den är full auto vid behov är en annan sak.

Men som redan sagt, ska du söka licens är det du som ska kunna bevisa att du har ett behov av just det vapnet, vi har ingen rätt att äga vapen i Sverige utan ett visst behov. (Utom licensfria vapen då)

Man kan antingen söka licens för att kunna tävla i en viss skyttegren i dom klasserna där vapnet överstiger 10J, jag själv t.e.x. har licens på vapen för att kunna tävla i fieldtarget, krävs medlemskap i en skytteklubb som bedriver den verksamhet där vapnet passar in, föreningsintyg o.s.v. Eller så söker man för jakt, när det gäller luftvapen blir det väl mest för skyddsjakt & då ska intyg & behov av att få den licensen kunna visas upp.

Ett luftgevär som är fullauto passar inte in i nån tävlingsform & du får inte jaga så licens på den där är nog rätt kört.


du får köpa den helt fritt , om du får ner den i 10 joule i semi och 3 joul i full auto :wink:

frågan är väl , att i semi skulle den nog funka helt ok för seriösare snabbplinkning i cal 4,5 :thumbupp:
är det värt besväret att trimma ner och ta hem den

otroligt ful bössa i övrigt , i mina ögon :|
underljudsförbud
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 25 jun 2021, 13:09
Ort: dalarna
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 33 gånger i 30 inlägg
Luftvapen favorit: 6,35

Re: Licensplikt

Inläggav pewpewpew 27 feb 2023, 18:55

Ja den är ju inte vrålsnygg.

En licens på fieldtarget hade jag isåfall tänkt, och det kan man väl använda den inom eller? Även fast den har "andra funktioner "?
pewpewpew
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 26 feb 2023, 19:14
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Licensplikt

Inläggav underljudsförbud 27 feb 2023, 19:38

pewpewpew skrev:Ja den är ju inte vrålsnygg.

En licens på fieldtarget hade jag isåfall tänkt, och det kan man väl använda den inom eller? Även fast den har "andra funktioner "?


att hitta en bössa som passar användaren är riktigt viktigt om kulorna ska hamna där man siktar :wink:
så att få till längd på kolv och kindstöd gör otroligt mycket
sedan så ser jag en riktigt dålig detalj på den bössan och det är pip-förbandet som nästan alltid orsakar kassa träffbilder mot en helt friliggande pipa
och så en rätt viktig detalj på ett väl skjutande vapen , är avtrycket , och hatsan kräver nästan alltid att man moddar de en hel del om det ska bli resultat , rätt moddade så är de helt ok :)

bara min synvinkel på denna bössa :wink: men säkert en riktigt kul plinker för ägaren , semi ger ju ett helt annat skytte om man nu söker det :-)

så svårt att välja rätt i bland
underljudsförbud
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 25 jun 2021, 13:09
Ort: dalarna
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 33 gånger i 30 inlägg
Luftvapen favorit: 6,35

Re: Licensplikt

Inläggav börne 27 feb 2023, 20:15

underljudsförbud skrev:du får köpa den helt fritt , om du får ner den i 10 joule i semi och 3 joul i full auto

Nu svarade jag bara på hans fråga om man kan söka licens på en full auto luftbössa & inte om man kan köpa den i licensfritt utförande.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Licensplikt

Inläggav underljudsförbud 27 feb 2023, 21:03

börne skrev:
underljudsförbud skrev:du får köpa den helt fritt , om du får ner den i 10 joule i semi och 3 joul i full auto

Nu svarade jag bara på hans fråga om man kan söka licens på en full auto luftbössa & inte om man kan köpa den i licensfritt utförande.



klart man kan söka licens på nästan vad som , frågan är om det går igenom hos länsman :roll:
då utfallen kan vara rätt olika i vilket län man söker i , troligtvis så är denna bössa ej köp bar med fart och licens i detta land , så man får trixa om man ändå vill äga en i 10 joule fullt lagligt :)

tror ändå att det är en kul plinker när man har den i näven , men för FT skytte , nja :|
underljudsförbud
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 25 jun 2021, 13:09
Ort: dalarna
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 33 gånger i 30 inlägg
Luftvapen favorit: 6,35

Re: Licensplikt

Inläggav ryden 28 feb 2023, 08:35

öberg skrev:Tyvärr så finns det inte angivet vilken kulvikt som skall användas som referenskula!


Det finns ingen referensvikt, SKL uppger inte vad de testat med utan bara om de lyckats komma över 10J.
Troligtvis använder de lätta kulor eftersom fart trumfar vikt när det gäller rörelseenergi.

Så det är nog bäst att inte slicka gränsen med JSB Jumbo Heavy
Air Arms - Power, Precision and Pride!
Användarvisningsbild
ryden
 
Inlägg: 441
Blev medlem: 01 dec 2008, 12:15
Ort: Kronoberg
Tack utdelade: 20 gång
Tackad: 47 gånger i 32 inlägg
Skytteklubb: Futurum IF
Luftvapen favorit: FWB 65

Re: Licensplikt

Inläggav underljudsförbud 28 feb 2023, 09:49

ryden skrev:
öberg skrev:Tyvärr så finns det inte angivet vilken kulvikt som skall användas som referenskula!


Det finns ingen referensvikt, SKL uppger inte vad de testat med utan bara om de lyckats komma över 10J.
Troligtvis använder de lätta kulor eftersom fart trumfar vikt när det gäller rörelseenergi.

Så det är nog bäst att inte slicka gränsen med JSB Jumbo Heavy



jag är förvånad att inte fler luftklubbar driver på frågan mer om 16 joule för licensfritt skytte i detta land ,
med det så skulle nog de allra flesta luftskyttar med valfria kalibrar få ett mycket mer givande skytte i de flesta lägen och skytteformer

de 10 joule vi har att rätta oss efter , sätter verkligen begränsningar som gör att många tröttnar fort för denna hobby och går vidare till annat :|

så , jag skulle garanterat skriva på en namn insamling och arbeta aktivt att så många andra med gör lika , innan det lämnas in till våra lagstiftare för en bedömning om luftskyttet ska bestå i detta land .

vore kul att få höra era tankar om detta :roll:

tror även att en liten höjning av joule skulle få bort det mesta av all trimning , då folk ofta trimmar för att kunna utföra sitt skytte på ett vettigt sätt , inte så ofta beror detta på att man enbart vill maxa effekt , är man ute efter sådant så finns annat skytte att tillgå rätt enkelt .
underljudsförbud
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 25 jun 2021, 13:09
Ort: dalarna
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 33 gånger i 30 inlägg
Luftvapen favorit: 6,35

Re: Licensplikt

Inläggav zpiff 28 feb 2023, 20:50

Finns ett alternativ, licens på luftvapen från 10J upp till säg 24J, men ta bort dom från tvånget med vapenskåp, maximera antal, de skall hållas låsta från andra än licensinnehavare under förvaring. Då kan man använda avtryckarlås eller annat.
Kral Puncher PRO .177
HW 97 TH .177
Air Arms S200 .177
Air Arms SE90 .22 Pre -92
Diana 24 .177
QB 78 .177
Hatsan striker s .25
FWB 65 .177
Crosman 2240 .22
Crosman Backpacker .22
Artemis PP700W
Användarvisningsbild
zpiff
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 dec 2008, 20:28
Ort: Eskilstuna
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 73 gånger i 66 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: FWB, Diana och Crosman

Följande användare vill tacka zpiff för detta inlägg
XY1 (28 feb 2023, 21:58), Luftpangarn (01 mar 2023, 02:38)

Re: Licensplikt

Inläggav pewpewpew 01 mar 2023, 06:17

Måste luftvapen stå i ett klassat vapenskåp i nuläget då? Hade för mig att det räckte att de var "under lås" typ?
pewpewpew
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 26 feb 2023, 19:14
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Licensplikt

Inläggav Ivarsson 01 mar 2023, 08:27

underljudsförbud skrev:
ryden skrev:
öberg skrev:

...tror även att en liten höjning av joule skulle få bort det mesta av all trimning , då folk ofta trimmar för att kunna utföra sitt skytte på ett vettigt sätt , inte så ofta beror detta på att man enbart vill maxa effekt , är man ute efter sådant så finns annat skytte att tillgå rätt enkelt .


Tveksamt. Jag hade absolut inte haft något emot en höjning av den tillståndsfria gränsen till 16 Joule, men att en sådan förändring skulle ha någon större inverkan på fultrimmandet ute i stugorna tror jag inte. Jag kan inte låta bli att tänka på det där med mopeder. På "min tid" så fick moppen gå i tretti blås (som ny), motorerna var strypta och gick inte alltid optimalt. Moppepeojkarna pillade bort strypningen och fräste runt i sisådär 55-60 på en moped som gick ganska bra. Sedan kom de där EU-mopparna som är klassade till 45 km/h, i praktiken kanske drygt 50 blås när allt är inkört. Trimmandet försvann absolut inte i och med detta utan mopedisterna fortsatte glatt att modda sina grejor, men nu för att få till farter på både 80 och 90 blås.

Och så håller jag inte riktigt med om att högre anslagsenergi är en förutsättning för att bedriva sitt skytte på att vettigt sätt. Fungerar inte skyttet med en bössa som ger 10 Joule så kan man ju korta avståndet och skjuta mot mindre mål ;)
BSA Meteor Mk2
Daisy 131
Diana 35
FWB 300s
HW50s
Artemis PR900W
FX Typhoon
HW97K

Diana mod.5
Steyr LP1
Ivarsson
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 06 jun 2010, 02:36
Ort: Skåne
Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 10 gånger i 9 inlägg

Re: Licensplikt

Inläggav Ivarsson 01 mar 2023, 08:37

pewpewpew skrev:Måste luftvapen stå i ett klassat vapenskåp i nuläget då? Hade för mig att det räckte att de var "under lås" typ?


Alla tillståndspliktiga vapen måste förvaras i klassat skåp. De icke tillståndspliktiga ska förvaras så att obehöriga (barnen) inte kommer åt dem, några specifika krav finns inte.
BSA Meteor Mk2
Daisy 131
Diana 35
FWB 300s
HW50s
Artemis PR900W
FX Typhoon
HW97K

Diana mod.5
Steyr LP1
Ivarsson
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 06 jun 2010, 02:36
Ort: Skåne
Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 10 gånger i 9 inlägg

Re: Licensplikt

Inläggav underljudsförbud 01 mar 2023, 08:38

Ivarsson skrev:
underljudsförbud skrev:
ryden skrev:
öberg skrev:

...tror även att en liten höjning av joule skulle få bort det mesta av all trimning , då folk ofta trimmar för att kunna utföra sitt skytte på ett vettigt sätt , inte så ofta beror detta på att man enbart vill maxa effekt , är man ute efter sådant så finns annat skytte att tillgå rätt enkelt .


Tveksamt. Jag hade absolut inte haft något emot en höjning av den tillståndsfria gränsen till 16 Joule, men att en sådan förändring skulle ha någon större inverkan på fultrimmandet ute i stugorna tror jag inte. Jag kan inte låta bli att tänka på det där med mopeder. På "min tid" så fick moppen gå i tretti blås (som ny), motorerna var strypta och gick inte alltid optimalt. Moppepeojkarna pillade bort strypningen och fräste runt i sisådär 55-60 på en moped som gick ganska bra. Sedan kom de där EU-mopparna som är klassade till 45 km/h, i praktiken kanske drygt 50 blås när allt är inkört. Trimmandet försvann absolut inte i och med detta utan mopedisterna fortsatte glatt att modda sina grejor, men nu för att få till farter på både 80 och 90 blås.

Och så håller jag inte riktigt med om att högre anslagsenergi är en förutsättning för att bedriva sitt skytte på att vettigt sätt. Fungerar inte skyttet med en bössa som ger 10 Joule så kan man ju korta avståndet och skjuta mot mindre mål ;)


jag själv föredrar ett lite längre bort skytte efter många års nötande för resultat , då väder och vind även gör hobbyn mer intressant i längden :)
och vist så kommer alltid trimning att existera , men med hårdare lagar vid vapenbrott så lär fler tänka efter en gång extra innan man sätter borren i bössan , är ju liksom inte 2 års fängelse i dag att bli påkommen med en moped som går lite fortare :wink:
så för att slippa mycket elände , höj effektgränsen som jag skrev och ställ krav på säker förvaring

lite frihet under eget ansvar , som kommer göra att luftskyttet i landet överlever över tid
underljudsförbud
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 25 jun 2021, 13:09
Ort: dalarna
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 33 gånger i 30 inlägg
Luftvapen favorit: 6,35

Re: Licensplikt

Inläggav underljudsförbud 01 mar 2023, 08:49

zpiff skrev:Finns ett alternativ, licens på luftvapen från 10J upp till säg 24J, men ta bort dom från tvånget med vapenskåp, maximera antal, de skall hållas låsta från andra än licensinnehavare under förvaring. Då kan man använda avtryckarlås eller annat.



ja en enklare licens skulle funka med över 10 joule vid uppvisande att man har vapenskåp vid ansökan , skulle belysa allvaret med vapen över lag och att det medför ansvar som ägare att uppfylla , både vad gällande förvaring och kulfång , och vart man utövar sitt skytte :thumbupp:
Senast redigerad av underljudsförbud 01 mar 2023, 08:59, redigerad totalt 1 gång.
underljudsförbud
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 25 jun 2021, 13:09
Ort: dalarna
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 33 gånger i 30 inlägg
Luftvapen favorit: 6,35

Re: Licensplikt

Inläggav underljudsförbud 01 mar 2023, 08:53

pewpewpew skrev:Måste luftvapen stå i ett klassat vapenskåp i nuläget då? Hade för mig att det räckte att de var "under lås" typ?


om du funderar lite :wink: , skulle inte ens bössor stå lite säkrare i ett skåp alltid , skydd både för stöld och brand och nyfikna små fingrar

vill man inte köpa nytt , så finns begagnat , en billig kostnad för de som har intresset
underljudsförbud
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 25 jun 2021, 13:09
Ort: dalarna
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 33 gånger i 30 inlägg
Luftvapen favorit: 6,35

Nästa

Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster

  • Sponsorer