BT 65, den skjuter fasiken inte bra, trots byte av pipa LW

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

BT 65, den skjuter fasiken inte bra, trots byte av pipa LW

Inläggav strongman 23 jul 2015, 17:23

VAD gör man ?????????????? jag vet att man kan slänga den, knäcka den osv,,, men snälla kan vi diskutera VAD som kan göras mer?

Har som sagt en BT 65 .22 inköpt från CABOM, sköt inte bra, skickades in till fondprodukter, där byttes pipa till LW .22, alltså jag fick en LW pipa istället för hatsans orginal, det var ju en god sak, det tackar jag för,, fondprodukter sa att den efter pipbyte skjuter inom en tumnagel på 20 meter,, ok tänkte jag det får man vara nöjd med..

har inte direkt provskjutit den sedan den kom, hade tid igår, så lossade ett femtiotal skott, inte direkt någon succe :thumbner:

OK. plocka ner pipan, kolla allt, bytte packningar för de runt pipan var skavda, tyckte inloppet på pipan såg ut som någon borrat för hand,, jaja, kollade över om de fanns några grader och dylikt... bytte aldrig inre pip packning, för den såg hel o fin ut, rengjorde pipan ordentligt. så idag sköt jag ca 300 skott, den skjuter inte bra, oavsett JSB kula, provat 5 olika sorter, skjuter bara på 8 meter så ett enda lite större hål är önskvärt. ibland sticker det neråt 1 cm, ibland lägger sig 3 skott på raken i sidled, CC på ca 5-6mm är väl vanligt, men för dåligt på 8 meter, min Crosman 2240 och hatsan AT p2 skjuter bättre än så, samma avstånd samma sikten..

provat 2 olika sikten, provat med pipband av bara(då den skickades tillbaks från Cabom/fondprodukter utan gummiring i pibandet), provat med hatsans egen och FX egen pipvikt/mynningsbroms, provat 4 olika magasin( alla magasin noga genomgångna för grader och dylikt. skjuter lika illa oavsett vad.

Alltså jag orkar inte hålla på mer med den, man tappar suget, inte kul längre, jag skulle kunna slänga bössan och glömma den, men tycker att ska man göra det kan man liksväl prova nåt annat, förslag?

Jag tycker kröningen ser ok ut, men har svårt att avgöra , pallar inte skicka in den för kröning faktiskt, där går gränsen.
kan de vara inloppet så kulorna kommer snett ibland? hur gör man då, polerar inloppet? med vad

är så trött på den nu :twisted:

det jag ska prova nu är med pipbandet på + gummiring i, återkommer hur det gick om ca 1 timme, det är nog de enda jag inte provat.
Jag skjuter bra tycker jag nu, sätter hål i hål med samma sikte med min FX bössa under samma förutsättningar, så att sätta hål i hål på 8 meter kan jag.

har även provat mäta hastighet, kulorna är inom 1.5m/s under 10 skott, så nog inte värt att byta inre pip-packning känns de som.

Kom gärna med förslag...
strongman
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 21 nov 2014, 17:32
Ort: Nordöstra Skåne
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 22 gånger i 20 inlägg

Re: BT 65, den skjuter fasiken inte bra, trots byte av pipa

Inläggav N73r 23 jul 2015, 18:49

Putsa och polera avtrycket, har du regularor?(ifs inom rimliga gränser) Vägt kulorna? Kolla kjolarna? Hatsan bling kan kanske hjälpa dig.. jag har bt65an med lw och shroud och den tycker jag skjuter rätt bra
N73r
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 17 apr 2015, 23:16
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 10 gånger i 7 inlägg

Re: BT 65, den skjuter fasiken inte bra, trots byte av pipa

Inläggav Hatsan bling 2 23 jul 2015, 19:21

har du bytt ut fjädrarna i avtrycket mot lika långa fast halva hårdheten ? :roll: gradat ur magasinen , jag använder en brotsch som är 5,60 på cal 22 magasinen , kulorna ska laddas i de lätt så kjolarna inte kläms i hop när de är ok , använd jsb Heavy 5,52 om du kan :thumbupp:
Hatsan bling 2
 
Inlägg: 182
Blev medlem: 27 jun 2015, 22:25
Ort: västmanland
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 8 gånger i 8 inlägg

Re: BT 65, den skjuter fasiken inte bra, trots byte av pipa

Inläggav strongman 23 jul 2015, 19:23

nää, man känner när bössan skjuter "KASST", har inte mer än max 5% att göra med avtryck och liknande.
Samma kulor och batcher skjuter perfekt i alla andra bössor, inte kan väl just min LW hatsan pipa ogilla alla sorters JSB som finns...

Regulator? skjuter bössan inom ca 1m/s avvikelse kan inte detta göra att kulan sticker iväg 6-7mm på 8 meter.

Har lust att skicka bössan till någon som orkar mecka med den, är helt slut på skiten helt ärligt, trodde faktiskt att ny LW pipa skulle göra så man blev nöjd.

Lägger undan möget för nu, skruvar ner den igen, ska kolla pipan lite mer imorgon, dock nog inte så mycket jag kan göra mer än polera inloppet ifall det är där kulorna hakar upp sig på något sätt. Synd man inte hade svarv, då hade jag krönt om pipan där framme, dock tror jag inte det är de som är problemet.

Ska pressa igenom en diabol och se hur den ser ut, se om räfflorna tar jämt osv..
Slutar väl med att man plockar ner skiten och lägger den i en svart sopsäck,, så jäkla tråkigt med all den tid man lagt ner och besvär.... uschh..
strongman
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 21 nov 2014, 17:32
Ort: Nordöstra Skåne
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 22 gånger i 20 inlägg

Re: BT 65, den skjuter fasiken inte bra, trots byte av pipa

Inläggav Hatsan bling 2 23 jul 2015, 19:25

kör med friliggande pipa , sedan är det så att jag får också lite sämre träffbilder fortfarandes med bt65 än med mina at44or och det beror nog på att hammaren och hammarfjäder är mycket tyngre /kraftigare än i at44an och då påverkar träffbilderna ........ men har snart en lösning på det problemet :thumbupp:
Hatsan bling 2
 
Inlägg: 182
Blev medlem: 27 jun 2015, 22:25
Ort: västmanland
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 8 gånger i 8 inlägg

Re: BT 65, den skjuter fasiken inte bra, trots byte av pipa

Inläggav strongman 23 jul 2015, 19:27

Hatsan bling 2 skrev:har du bytt ut fjädrarna i avtrycket mot lika långa fast halva hårdheten ? :roll: gradat ur magasinen , jag använder en brotsch som är 5,60 på cal 22 magasinen , kulorna ska laddas i de lätt så kjolarna inte kläms i hop när de är ok , använd jsb Heavy 5,52 om du kan :thumbupp:


avtrycket orört, men jag vet att det är inte de som ställer till det, mitt avtryck på min at44 eller at p2 är inte bättre, men de skjuter bättre ändå, som jag sa, sätter hål i hål på 8 meter med min FX, så skjuta skapligt kan jag hoppas jag.

Magasinen är alla kollade med lupp, filade till mjuka kanter, dessa magasin används till min at p2 utan problem, varför skulle de plötsligt bli kassa i bt 65. nää nåt annat är det.
Skjuter mest jsb heavy 5.52, de går bäst, trits att de inte är så bra, hehe

Även provat ladda en och en utan magasin= inte bättre..
strongman
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 21 nov 2014, 17:32
Ort: Nordöstra Skåne
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 22 gånger i 20 inlägg

Re: BT 65, den skjuter fasiken inte bra, trots byte av pipa

Inläggav strongman 23 jul 2015, 19:28

Hatsan bling 2 skrev:kör med friliggande pipa , sedan är det så att jag får också lite sämre träffbilder fortfarandes med bt65 än med mina at44or och det beror nog på att hammaren och hammarfjäder är mycket tyngre /kraftigare än i at44an och då påverkar träffbilderna ........ men har snart en lösning på det problemet :thumbupp:


har provat med friliggande pipa, samma skit tyvärr,,
strongman
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 21 nov 2014, 17:32
Ort: Nordöstra Skåne
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 22 gånger i 20 inlägg

Re: BT 65, den skjuter fasiken inte bra, trots byte av pipa

Inläggav Hatsan bling 2 23 jul 2015, 19:32

kolla över avtrycket och byt fjädrar i det , det är det som gör mest på en bt65 ur kartong garanterat , lägg upp ett par tavlor där du får flyers vore intressant också :roll:
Hatsan bling 2
 
Inlägg: 182
Blev medlem: 27 jun 2015, 22:25
Ort: västmanland
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 8 gånger i 8 inlägg

Re: BT 65, den skjuter fasiken inte bra, trots byte av pipa

Inläggav strongman 23 jul 2015, 19:53

vid nerplock, märkte jag dock en sak, matarpinnen går lite neråt och åt höger, sned??

ska plocka ner den och kolla... har provat mata en och en, men det var inte med jsb,,, kollar matar pinnen nu..
strongman
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 21 nov 2014, 17:32
Ort: Nordöstra Skåne
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 22 gånger i 20 inlägg

Re: BT 65, den skjuter fasiken inte bra, trots byte av pipa

Inläggav Hatsan bling 2 23 jul 2015, 19:57

ja matarpinnen ska inte vara sned garanterat ? :|
Hatsan bling 2
 
Inlägg: 182
Blev medlem: 27 jun 2015, 22:25
Ort: västmanland
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 8 gånger i 8 inlägg

Re: BT 65, den skjuter fasiken inte bra, trots byte av pipa

Inläggav strongman 23 jul 2015, 20:03

laddbulten i mässing är rak, rullat den på en plan yta, dock så verkar den komma lite snett när den förs in i den svarta delen bak,, lite för stort glapp? vet ej om detta spelar så stor roll,, men..
strongman
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 21 nov 2014, 17:32
Ort: Nordöstra Skåne
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 22 gånger i 20 inlägg

Re: BT 65, den skjuter fasiken inte bra, trots byte av pipa

Inläggav Hatsan bling 2 23 jul 2015, 20:05

ja alternativet är att svarva en ny ladd bult i överdimention så den går rakare i laddblocket / magasin
Hatsan bling 2
 
Inlägg: 182
Blev medlem: 27 jun 2015, 22:25
Ort: västmanland
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 8 gånger i 8 inlägg

Re: BT 65, den skjuter fasiken inte bra, trots byte av pipa

Inläggav strongman 23 jul 2015, 20:11

För att följa länken så måste du registera dig.



mässingbulten går in i den svarta biten, passning är väl några tiondelar,,,, fjädern som sitter där är ganska styv, måste den vara det??

bulten är rak, armen också, men iomed passningen är dålig blir det att mässingladdbulten hamnar på snedden. vet dock ej om de spelar någon roll?
strongman
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 21 nov 2014, 17:32
Ort: Nordöstra Skåne
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 22 gånger i 20 inlägg

Re: BT 65, den skjuter fasiken inte bra, trots byte av pipa

Inläggav strongman 23 jul 2015, 20:13

jo, man kan svarva de mesta , hehe , om man hade tillgång,, tror dock att många bt 65 har denna passningen, frågan är om det är den som gör att det blir en sån spridning?, ska sen om jag kan få den att gå in lite trögare, så den blir rakare, får fundera lite.. låter den ligga nu ett tag... är dock tvekfull till att det är de som är problemet.. jaja, vi får väl se inom sin tid.
strongman
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 21 nov 2014, 17:32
Ort: Nordöstra Skåne
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 22 gånger i 20 inlägg

Re: BT 65, den skjuter fasiken inte bra, trots byte av pipa

Inläggav Hatsan bling 2 23 jul 2015, 20:14

nej du kan byta den fjädern mot en svagare :roll:
Hatsan bling 2
 
Inlägg: 182
Blev medlem: 27 jun 2015, 22:25
Ort: västmanland
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 8 gånger i 8 inlägg

Re: BT 65, den skjuter fasiken inte bra, trots byte av pipa

Inläggav Hatsan bling 2 23 jul 2015, 20:19

nu har jag inte mätit med mikrometer på mina laddbultar ! , men de glider med ganska bra passning vid omladdning men ändå lätt . några tiondelar i spel är det inte garanterat , smörjer med balistol efter varje träning för att inget ska kärva :thumbupp:
Hatsan bling 2
 
Inlägg: 182
Blev medlem: 27 jun 2015, 22:25
Ort: västmanland
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 8 gånger i 8 inlägg

Re: BT 65, den skjuter fasiken inte bra, trots byte av pipa

Inläggav Jycken 23 jul 2015, 20:20

Har du provat HN FTT och Crosman premier ? Jag har en LW pipa som gillar dem skarpt. Kan vara ammon som ett lite annat tips.
Jycken
 
Inlägg: 354
Blev medlem: 02 jul 2009, 12:22
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 23 gång
Tackad: 30 gånger i 26 inlägg
Luftvapen favorit: FX Airguns

Re: BT 65, den skjuter fasiken inte bra, trots byte av pipa

Inläggav Jazz 23 jul 2015, 20:31

Hastighet, vilken
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: BT 65, den skjuter fasiken inte bra, trots byte av pipa

Inläggav Jycken 23 jul 2015, 20:38

Tänkte detsamma men förutsatte att det var 10j
Jycken
 
Inlägg: 354
Blev medlem: 02 jul 2009, 12:22
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 23 gång
Tackad: 30 gånger i 26 inlägg
Luftvapen favorit: FX Airguns

Re: BT 65, den skjuter fasiken inte bra, trots byte av pipa

Inläggav strongman 23 jul 2015, 20:47

nu lägger jag de åt sidan, 10 joule givetvis... har fixerat laddbulten lite mer... tror dock inte den är boven,, äta lite nu, fundera mer över natten.. visst jag kan prova andra skott,,,, dock borde inte alla jsb som finns sprida så pass på 8 meter...

fortsätter imorgon om ork finns..
strongman
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 21 nov 2014, 17:32
Ort: Nordöstra Skåne
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 22 gånger i 20 inlägg

Re: BT 65, den skjuter fasiken inte bra, trots byte av pipa

Inläggav strongman 23 jul 2015, 21:00

kom på en sak, laddbulten styrs upp av magasinet innan ens diabolen börjat komma förbi transferporten,, så det tyder ännu mer att detta inte är problemet....

Får nog plocka ner pipan imorgon igen, och kolla hur inmatningen ser ut......

samt prova andra märken på skott..
strongman
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 21 nov 2014, 17:32
Ort: Nordöstra Skåne
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 22 gånger i 20 inlägg

Re: BT 65, den skjuter fasiken inte bra, trots byte av pipa

Inläggav Hatsan bling 2 23 jul 2015, 21:05

ja i bland får man testa en sak i taget tills man hittar orsaken som spökar ?, men den borde gå riktigt hyffsat med jsb Heavy . men testa lite annan ammo också så ser du om det blir skillnad i träffbilderna defiant 18grain 5,52 går också riktigt bra i mina pipor , i bland även bättre än jsb ammo :thumbupp:
Hatsan bling 2
 
Inlägg: 182
Blev medlem: 27 jun 2015, 22:25
Ort: västmanland
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 8 gånger i 8 inlägg

Re: BT 65, den skjuter fasiken inte bra, trots byte av pipa

Inläggav Leopold 23 jul 2015, 21:14

I och med att du skjuter på så kort avstånd som 8 meter så måste jag ju fråga om du kan ställa parallaxen/fokus på detta avstånd. Kan du inte det så kan den mediokra träffbilden kanske förklaras av att du får parallaxfel med en kikare med längre fokusavstånd.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: BT 65, den skjuter fasiken inte bra, trots byte av pipa

Inläggav strongman 23 jul 2015, 21:52

nää inget parallaxfel som ger den träffbilden, då borde jag ha dålig träffbild på mina andra bössor, med samma sikten, har 7 olika sikten, de flesta går ner till 8 meter... no problemas, skjuter hål i hål med fx bössan ju hela tiden, skulle det vara nåt fel på parallaxen borde jag märkt det på mina andra bössor.

däremot kolla jag på kröningen på lw pipan, troligtvis gjord av hatsan själva, herregud,,,,,,,, kolla med lupp, ser ut som någon köttat med stenig dremel.... herregud.. vist ser alltid värre ut vid förstoring, men det finns små vassa kanter efter slipningen mellan räfflorna som står ut... uschh va trött man blir, gör hatsan sin kröning med ett grovkorningt slipstift för hand????
strongman
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 21 nov 2014, 17:32
Ort: Nordöstra Skåne
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 22 gånger i 20 inlägg

Re: BT 65, den skjuter fasiken inte bra, trots byte av pipa

Inläggav GRiDLoK 23 jul 2015, 22:10

Kan du slänga upp en närbild på kröningen?

/Lasse
FX Streamline tactical .177
FX Typhoon Custom .25
Hatsan: AT44 LW Long .22, 125 .25, 95 .22
Beeman C1 .22 Pre-92
Custom made .35 Bullpup
Dianor, BSA...
Användarvisningsbild
GRiDLoK
 
Inlägg: 723
Blev medlem: 15 jul 2010, 22:44
Ort: Halmstad
Tack utdelade: 17 gång
Tackad: 39 gånger i 34 inlägg
Skytteklubb: ingen förtillfället
Luftvapen favorit: Beeman C1, liten och rapp!

Nästa

Återgå till Hatsan

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster

  • Sponsorer