Första bössorna?

I denna forumdel avhandlar vi gevär som skjuts med krutladdade patroner

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Kategoriregler
Luftvapen.info tillåter inte att jakt diskuteras i denna kategori.

Första bössorna?

Inläggav tranicos 30 okt 2014, 13:33

Jag håller på och läser in jägarexamen och hoppas vara helt färdig framåt vårkanten. Eftersom det är sådana hiskeliga väntetider på licenser i Västra Götaland gäller det då att handla snabbt för att ens ha en chans att få använda bössan till nästa års älgjakt.

Därför söker jag redan nu tips om vilken klass 1-studsare jag borde satsa på. För att ha råd med optik och även en hagelbössa sätter jag budget till absolut max 10.000:- men ser hellre att priset hamnar närmare 5.000:- (för endast bössan alltså) Jag köper gärna begagnat, men helst hos handlare då jag dels inte kan någonting, dels för att ingen vill sälja till oss som har sådana väntetider på licens.

Förutom att bössan är pålitlig, skjuter bra och har en genomtänkt, samt hållbar konstruktion vill jag gärna ha ett vackert vapen med valnötskolv och nätskärning på greppytorna, men absolut inte pråligt.

Just nu går mina tankar kring en begagnad Carl Gustaf 1900 eller om jag ska köpa nytt, en Tikka T3.

Kaliberval får ni gärna också komma med tankar om men jag tror det blir .308 win.

Ös på med tips vetja!

Sen har jag exakt samma fråga när det kommer till hagelbock så det går bra att komma med tips där också. :)
Användarvisningsbild
tranicos
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 03 feb 2014, 18:50
Ort: Tidaholm
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 18 gånger i 13 inlägg
Luftvapen favorit: fwb300s

Re: Första bössorna?

Inläggav päran 30 okt 2014, 17:18

För dom pengarna 5papp blir de ju knappast någon t3 eller 1900 men en 1640 kan de bli :) ingen dålig bössa de heller dock är dom flesta i 3006 , med lite tur kan du hitta en tikka55 eller65 .
För 8papp kan du köpa en howa ny o få en kanon bössa .
päran
 
Inlägg: 1894
Blev medlem: 17 sep 2011, 19:16
Ort: Åseda
Tack utdelade: 206 gång
Tackad: 146 gånger i 102 inlägg
Skytteklubb: OSG.,åsjk
Luftvapen favorit: Fx royal

Re: Första bössorna?

Inläggav ogster 30 okt 2014, 18:05

För dom pengarna så köp en M98 av nått slag, brukar finnas orginal för 1500kr eller för runt 3-4000kr med annan stock och diverse godis.
Annars finns ju även winchester m70 som brukar kosta under 3000kr för ett välskjutande exemplar
(Jag har två och är supernöjd)

Ska du jaga så köp en Husqvarna 310 eller liknande hagelbössa för 1000kr
(Har en i perfekt skick du kunde fått om du inte bott i VG- län)

Lägg större delen av budgeten på optiken, och ammo att träna med.

Att köpa Howa eller andra nya budget bössor gör bara att du får sämre kvalité och mindre saker för dina pengar.
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster
 
Inlägg: 3028
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:20
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Re: Första bössorna?

Inläggav TheFoes 30 okt 2014, 18:10

tikka 65, 6.55x55mm utan tvekan.....
Hw 97k .20 Vortek SHO
Användarvisningsbild
TheFoes
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 12 maj 2012, 14:36
Ort: Skåne
Tack utdelade: 326 gång
Tackad: 173 gånger i 116 inlägg

Re: Första bössorna?

Inläggav Frank69 31 okt 2014, 12:06

tranicos skrev:Jag håller på och läser in jägarexamen


Bra initiativ & lycka till med jägarexamen! :arrow:
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: Första bössorna?

Inläggav tranicos 31 okt 2014, 13:49

Tack för svaren! :)

Jag kommer förmodligen handla på Kjells Vapen då det ligger nära och bra. Där finns just nu både Carl Gustaf 1900 och Tikka T3 för mellan fem och sju tusen. Husqvarna 1640 finns det hur många som helst för lite pengar så om det är en bra bössa att börja med ska det nog inte vara några problem att hitta en jag gillar. :)

Ska dit på måndag och klämma och känna lite.
Användarvisningsbild
tranicos
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 03 feb 2014, 18:50
Ort: Tidaholm
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 18 gånger i 13 inlägg
Luftvapen favorit: fwb300s

Re: Första bössorna?

Inläggav Jazz 31 okt 2014, 14:45

T3. Finns det allternativ.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Första bössorna?

Inläggav tranicos 31 okt 2014, 15:45

Jazz skrev:T3. Finns det allternativ.


Jag fattar inte. Menar du att T3 är så överlägsen de andra att det inte är något att tänka på ens?

Denna finns begagnad just nu: För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
tranicos
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 03 feb 2014, 18:50
Ort: Tidaholm
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 18 gånger i 13 inlägg
Luftvapen favorit: fwb300s

Re: Första bössorna?

Inläggav ogster 31 okt 2014, 21:10

T3 är bra vapen, en ny rekylklack för några hundralappar och man har en grymt bössa.
Min T3:a i 6,5x55 har jag personbästa på under 16mm c-c på 300m med fabriksammo, nu kör jag handladdat och ligger runt 30mm c-c men då laddas det hårt för att nå långt istället.
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster
 
Inlägg: 3028
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:20
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Re: Första bössorna?

Inläggav Jazz 31 okt 2014, 21:28

16mm är svinigt bra :Thumbupp: :smt020
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Första bössorna?

Inläggav Broder tuck 31 okt 2014, 21:47

Välj en studsare du trivs med. Vanlig modell i en vanlig standard kaliber är väl det tråkiga men kloka svaret sen om det är en amerikansk, japansk eller europeisk studsare spelar mindre roll. Svårt namnge någon studsare så där tvärsäkert då vi alla har olika tycke och smak. Min första klass 1 var en Winchester M70 Classic Featherweight i 30-06. Hade den flera år och tyckte den var bra. Trelägessäkring, hyfsat lätt (bedriver mycket rörlig jakt) och hade en rak stock med lite drop. Hade gärna haft kvar den om jag fått men behövde platsen i vapengarderoben så den fick respass. Winchester är oftast väldigt underskattade studsare i Sverige. Kan ibland hittas riktigt billigt beg.

Frugan har bla en Tikka M65 standard i kal 6,5x55 och den skjuter som en dröm. Tyst säkring och riktigt bra trycke enda nackdelen som jag ser på den är att man måste osäkra för att plundra den, sen har den löstagbart magasin som jag inte är någon större beundrare av. Tycker bäst om fast magasin med fällbar botten men vet flera som tycker precis tvärtom. Winchestern har fördelen att det är en riktig trelägessäkring men jag vet att en del inte tycker om placeringen på den. Remington har tvåläges säkring som man kan plundra i säkrat läge men då låser den inte slutstyckshandtaget istället så om man inte ser upp kan handtaget lyftas av misstag. Har varsin Reminton Seven i 308win då den är lätt och passar bra för rörlig jakt men om man mest sitter på pass kan man gärna ha en stadigare studsare tycker jag om man är normalbygd. Brno/CZ har driftsäkra vapen även om finishen kanske inte är den bästa alla gånger men i ärlighetens namn så har nästan inga nya vapen i vettig prisklass det heller nu för tiden. Brno ZG47 är en riktig favorit. Har två customiserade ZG47:or med original säkring och trycken. Säkringen går visserligen åt andra hållet jämfört med de flesta andra men är rätt bra ändå, låser slagstiftet och inte bara avtryckaren som en del andra vapen. Trycket på dessa går att få riktigt bra men de har lite längre låstid än Tikkan mfl modernare konstruktioner. Tikka och BRNO har bra system för kikarsiktes ringarna.

Du får väl fundera vilka egenskaper du värderar högst?

Sen är det bara att klämma runt lite och bilda sin egen uppfattning om vad man trivs med. För vanlig älgjakt behövs ingen extrem precision direkt utan ta en studsare du tycker om. Har själv vid ett flertal gånger blivit besviken då man klämt på vapen som skrivits upp i olika jakt tidningar men som inte fallit mig på läppen. Har verkligen försökt tycka om T3 men även om jag tycker det är ett bra vapen så känns den bara tråkig (hukar) :lol:

De studsare vi har/haft har alla skjutit 30mm på 100m med fem skott med laddning som de trivs med. En del av våra studsare skjuter betydligt bättre än så men i slutändan är det på jägaren det hänger om det följer med något ur skogen eller inte. Har man en studsare som har precision att träffa ett äpple på 150m så är det inte grejorna som är begränsningen.

Mitt råd är att du köper ett vapen som du trivs med i en vanlig standardkaliber sen om det är 6,5x55, 308win, 30-06 eller 8x57js spelar inte så jättestor roll. Billigast att övningsskjuta är 6,5x55 men en del begagnade vapen i 6,5x55 och 308win kan vara skjutna mycket om tidigare ägare haft tillgång till kronammo.




Hagelvapen.
Det är större skillnad i byggkvalitet då det gäller brytvapen än repeterstudsare. Så om budgeten är begränsad köp ett begagnat kvalitetsvapen! Sen om det är Beretta, Browning, Miroku, Nikko, SKB, Winchester (japan byggd i så fall) spelar inte så stor roll, finns kanske några fler också men dessa brukar gå att hitta. Rätt skötta så håller de otroligt länge och är oftast värda att renovera om de blir glapp eller går sönder på något vis. Fall inte för någon vapenhandlares prat om att de billiga är lika bra. Köpte en gång en ny Husqvarna 300 hagelbock byggd i Italien i kal 20. Den började bli lite glapp redan efter ca 3000 patroner. De Beretta bockar vi har nu har gått betydligt mer och känns som nya. Bättre trycken också. Vet att en del inte tycker det spelar så stor roll med trycket på ett hagelvapen men själv skjuter jag bättre om det är hyfsat rent och inte allt för tungt.

Finns Sida/sida som alternativ också.

Jagar man mest från gömsle är en halvautomat att föredra men annars tycker jag att ett brytvapen är grunden. Bock eller sida/sida är mest en smaksak. Har både och själv. Bocken är kanske skönare skjuta med men Sida/sida är skönare att bära och behöver inte bryta den lika mycket för att ladda om.

Om det nu skulle visa sig att kolven inte passar så går den att anpassa själv om man är lite händig annars kan en kolvmakare göra det.

Lycka till!
mvh Broder Tuck
Broder tuck
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 21 feb 2012, 08:16
Ort: Västerbotten
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Första bössorna?

Inläggav ogster 31 okt 2014, 22:16

Jazz skrev:16mm är svinigt bra :Thumbupp: :smt020


Jo det är en bra bössa jag fått tag i, nu är ju min en Sporter vilket kan va till dess fördel mot en standard T3.
Dock är det en del träning som gjort att jag lyckats få ner träffbilderna, en lugn dag i Laxå så är det inget ovanligt att ligga under 20mm med Norma dimondline bana.
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster
 
Inlägg: 3028
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:20
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Re: Första bössorna?

Inläggav Broder tuck 01 nov 2014, 11:41

Om du inte redan har aktiva hörselskydd så lägg med dem i budgeten också på en gång. En förlorad hörsel kommer inte tillbaka, andra grejor kan du uppdatera efter behov. Har en liten hörselnedsättning på ena örat då jag tappade hörselkåpan i vakkojan för en massa år sedan så när jag tog skottet så hade jag öppet halloj in i högerörat. Hade dessutom hela bössmyningen inne i kojan. Så smällen från 222rem var inte nådig! Lät som en sprängd högtalare i flera timmar. Som tur var så slapp jag undan lindrigt då jag inte lider av min hörselnedsättning till vardags. Har inte tagit ett skott utan hörselskydd efter det inte ens med 22lr. Luftgevär händer det att jag skjuter utan proppar utomhus men aldrig inomhus då jag är så rädd om hörseln.

Vid övningskytte med hagel eller studsare använder jag både proppar och riktigt bra kåpor (passiva Peltor Optime 3). Skjuter bättre och blir mindre trött efteråt. På jakt använder jag aktiva proppar Starkey Soundscope men ibland blir det aktiva kåpor istället.
Broder tuck
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 21 feb 2012, 08:16
Ort: Västerbotten
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Första bössorna?

Inläggav tranicos 01 nov 2014, 17:53

Vilket svar Broder tuck! Tack!

Ska verkligen investera i ett par bra kåpor också! Det vore som du säger tråkigt att få nedsatt hörsel bara för att man är för snål för riktigt hörselskydd.
Användarvisningsbild
tranicos
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 03 feb 2014, 18:50
Ort: Tidaholm
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 18 gånger i 13 inlägg
Luftvapen favorit: fwb300s

Re: Första bössorna?

Inläggav Callmenobody 05 nov 2014, 15:15

Håller med angående studsaren men är av annan inställning när det kommer till hagelgeväret.

Vet du med dig att du kommer mangla lerduvor eller skjuta väldigt mycket så köp enligt broder tuck.

Är du som jag vars hagelgevär är det minst använda vapnet i skåpet så köp den bössan som ligger bäst och passar dig.
I mitt (och broderns) fall råkade det vara en Classic bock aka "Italiensk skitbössa" som låg som handen i handsken och därför inhandlades. Jag hör ofta att "de börjar glappa efter si eller så många tusen skott" men fan vet om jag någonsin kommer skjuta så många skott och gör jag det så kan jag alltid byta upp mig då.

Geväret skall ligga rätt och sända en svärm hagel dit du riktar den.
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Re: Första bössorna?

Inläggav Broder tuck 09 nov 2014, 22:03

Man får ju naturligtvis göra som man själv vill men man ska ju vara medveten om att många gånger speglar priset kvalitetsnivån. Vill man komma undan billigast möjligt väljer man en sida/sida typ Baikal, Suhl, Merkel eller liknande. Är kolven för låg (som de oftast är) så kan man sätta på en kolvkamsförhöjare i gummi. För att följa länken så måste du registera dig.


Den kan man fästa så tillvida att man tejpar kolven och sedan limmar man fast förhöjaren ovanpå. Då kan man plocka bort den senare utan att det lämnat några märken.

Har man skral budget men ändå vill ha en begagnad bock av god kvalitet så väljer man bort löstagbara choker, ejektor och kanske även enkeltrycket beroende på vad som erbjuds. För egen del kan man gärna prioritera bort dessa funktioner då det ofta är det som strular också även om det händer sällan. Den italienska Huskvarna 300c jag hade fick jag reklamera omgående då slagstiften var för långa. (dålig slutkontroll). Nu ska man ju inte tro att det inte kan gå sönder eller krångla även med ”dyrare” vapen det är inte det jag menar men för att hålla nere priset på nyproduktion så får ju oftast kvalitetskontrollen stryka på foten det säger sig självt. Det är ju svårt att i förväg veta hur mycket man kommer använda sitt vapen om man är ny i gemet så att säga. Så jag tycker att man bör köpa begagnat. En begagnad bock av vettig kvalitet behöver inte kosta mer än en ny lågprisbössa.

En del verkar tycka att Beretta, Browning och liknande är närmast lyxvapen, jag undrar om de tycker att Volvo är en lyxbil också? Det är normalkvalitet och pris i mina ögon på dessa vapen. Men likt de flesta så köper jag begagnade bilar och ser inget fel i att köpa ett begagnat vapen också snarare tvärtom.

Man behöver inte vara speciellt flitig på banan innan man kommit upp i 500 smällar på en sommar. Tycker det är självklart att öva om man tänkt jaga med vapnet det är vi skyldig både oss själva men framförallt viltet. Sen beror det på vilken jaktform man ämnar bedriva var man lägger ribban skyttemässigt. Jagar man bara hare med drivande hund blir oftast skotten lätta (de brukar ju tom gå att vissla fast om inte hunden är alldeles nära) medan om man tänkt jaga tex duvor måste ligga på en helt annan nivå med sitt skytte. Tycker själv att jag skjuter alldeles för lite men jag kanske kom upp i ca 1000 skott i somras. Som mest har jag väl skjutit närmare 2000 skott på en sommar. Då har jag inga andra ambitioner med mitt skytte än att bli en bättre jaktskytt.

För egen del började man jägarbanan med farsans gamla Baikal sida/sida och den var ordentligt glapp i slutet. Första egna bössan blev en Winchester 1400 ranger halvautomat den hade jag närmare 10år och den sköt jag bra med men tyckte den blev för tung då jag jagade långa dagar. Den laddade faktiskt om med 24grams patroner fast det var ju på den tiden då även all övningsammo var bly. Så sedan drygt 10år så jagar jag mest med kaliber 20 bock men har även en sida/sida kal 12.

En sak man kan tänka på är att man som nybörjare inte bör välja allt för korta pipor. Det kan kännas bra i vapenaffären men det blir oftast svårare att skjuta också. Beror lite på hur de är balanserade och vad man har för skjutstil. Det lär man sig med tiden vad man trivs med och tycker fungera.

Som nybörjare är det svårt veta om kolven passar eller inte. Känns lite om ett mantra ibland och vet att jag stört mig lite på det åtminstone i tidigare jägarexamensböcker att det tjatats om att kolven ska passa men ingenstans har det stått hur viktig anläggningen är? I mitt tycke lär man sig en korrekt anläggning först sen anpassar man vapnet efter det. Önskar att jag hade fått gör på det viset och inte som det var när det begav sig man fick en bössa i näven och ropade fram lerduvan. Man hade inte en aning om var hagelsvärmen tog och kolven låg på olika ställen varje gång. Gud vet hur många olater man drog på sig och hur många skott man fått skjuta för att arbeta bort de flesta av dem. Minns att jag gruvade mig något år innan jag kapade av kolven på Huskvarna bocken, det var inte mycket som skulle bort men det gjorde skillnad. Kapade den i omgångar ändå för att vara på den säkra sidan.

Här är ett klipp med Mike Yardley som visar en korrekt anläggning


även lite skyttetips


Lycka till! :thumbupp:
Broder tuck
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 21 feb 2012, 08:16
Ort: Västerbotten
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Första bössorna?

Inläggav Broder tuck 10 nov 2014, 08:06

Den stora skillnaden mellan hagelgevär och de flesta andra produkter är ju att hagelgevären var färdigutvecklade för mer än 100 år sedan.
Det som tillkommit är löstagbara choker (som man faktiskt klarar sig utan) och jämnare materialkvalitet men å andra sidan är många gånger hopsättningen inte nå bättre. Nu finns det även gamla vapen som inte heller var bra ihopsatta (billiga vapen har funnits i alla tider).

Har man tänkt jaga sjöfågel så att man vill skjuta lite tyngre laddningar i stål blir det oftast en lite nyare bössa med 76mm patronlägen och givetvis kaliber 12 men för vanlig jakt med blyhagel så klarar man sig med 70mm. Övningspatroner i stål är inte laddade till något högre tryck heller så har man bara en inte allt för häftig trångborrning så funkar det att skjuta.

Det "sundaste" är att köpa en kaliber 12 med 70 eller eventuellt 76mm patronlägen. Hittar man en 16 eller 20 behöver man inte välja bort den men man får vara beredd på att man måste ligga på ett ammunitionslager själv då det inte är säkert att handlaren har hemma då man behöver. Sen om det blir bock, sbs, pump eller halvautomat beror mycket på tycke och smak samt användning vad som är "bäst".

De flesta ”nyheter” är mer en fråga om förenklingar i produktionen med ökad marginal för tillverkarna. Sen ska man givetvis inte underskatta att nyheter säljer!

Titta bara på Remington 700, den funnits ända sedan -60 talet! Undrar om någon vet i hur många olika varianter de funnits/finns. De nyare har dock sämre finish. Köpte en ny Remington Seven nu i år och den borde inte ha lämnat fabriken i det skick som den var. Den hade kvar en liten kant i ”matar rampen” så att patronerna hakade i så den inte kunde mata från magasinet som den skulle. Det var ingen stor grej att åtgärda men det fick återförsäljaren göra för att inte förverka någon garanti. Nu är jag ändå hyfsat nöjd med studsaren, den kommer att bli trevlig efter att jag förlängt alternativt bytt ut stocken så den passar mig, då jag har den som hundförarbössa så var det bärvänligheten som stod högst i fokus.
Broder tuck
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 21 feb 2012, 08:16
Ort: Västerbotten
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Första bössorna?

Inläggav TheFoes 15 nov 2014, 00:30

Kommer bli en sako 85 antingen grizzly blued eller varmint, kommer jag med i ett jaktlag blir det definitivt grizzlyn pga smidigheten.
Hw 97k .20 Vortek SHO
Användarvisningsbild
TheFoes
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 12 maj 2012, 14:36
Ort: Skåne
Tack utdelade: 326 gång
Tackad: 173 gånger i 116 inlägg

Re: Första bössorna?

Inläggav tranicos 01 mar 2015, 10:19

Teoridelen är avklarad så nu är det bara uppskjutning kvar, även om det dröjer drygt en månad tills vi ska börja skjuta. Hursomhelst var jag inne en sväng på Kjells Vapen igår och lade en beställning på såväl hagelbock som studsare.

Hagelbock: Tikka M77, kal. 12 med enkeltryck och ejektor. Halv, och trekvarts trångborrning.
Studsare: Tikka M690, kal 30-06 med två magasin. Ett för tre och ett för fem patroner.


För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



Inte mina puffror på bilderna då jag var så snabb att nypa dem att de inte hunnit fota dem, men dessa är ytterst lika.
Senast redigerad av tranicos 05 mar 2015, 14:09, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
tranicos
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 03 feb 2014, 18:50
Ort: Tidaholm
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 18 gånger i 13 inlägg
Luftvapen favorit: fwb300s


Återgå till Gevär

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster

  • Sponsorer