Hatsan 125 fjäderbyte

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Hatsan 125 fjäderbyte

Inläggav 1qaz1qaz 22 aug 2012, 15:57

imorgon så blir det fjäderbyte i min Hämmerli hunterforce 900 combo.... har den redan i 16J med orginalfjäder... enligt mått så passar Hatsan 100x i min bössa, finns nu på posten :) men den är 7 cm längre :) jag undrar hur mycket 7 cm kan göra?
Användarvisningsbild
1qaz1qaz
 
Inlägg: 3610
Blev medlem: 21 jul 2012, 20:25
Ort: Bromölla
Tack utdelade: 230 gång
Tackad: 100 gånger i 90 inlägg
Skytteklubb: MSG

Re: Hatsan 125 fjäderbyte

Inläggav SonovaBitch 25 aug 2012, 21:04

Vart fall vill bara berätta va bössan presterar Hatsan 125 Sniper cal 5.5. Gul gas fjäder 90kg, H&M Field Target Trophy 5.5.lite tyken å böja, men 5 st burkar 5,2er. med vatten:) 15 meter avstånd,Rätt igenom, kanske går med mer burkar på bägge testen:) sen en st burk me vatten+ 1 glasvinare som så klart e tom, hål rakt igenom + halsen hoppa av på glasvinaren, tycker det e rätt bra av en luftis . ell va tycker ni? menar om skulle sikta på en människo huved med detta luftmonster så skulle man ju blåsa ut halva hjärnan hur lätt som helst, Huuu så det e ingen leksak mao..

PS. Ville bara se vad gas fjädern presterade, så har bytt ut till orginalFjäder till i morrn .. E till salu obs! säljes med org fjäder. men skickar ned high power fjäder..max 50-100 skott pm mej iså fall 4000:- me barska sikte allt splidans nytt.mm

Ds-How to make BALLISTIC GEL!
För att följa länken så måste du registera dig.

SonovaBitch
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 31 jul 2012, 01:54
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: BSA

Re: Hatsan 125 fjäderbyte

Inläggav the_lawnmover 09 mar 2014, 22:12

Jag köpte ett hatsan 125 .25 och satte i den kraftiga fjädern blev ett riktigt bra gevär har inte provat med kikarsikte än för folk säger att dom går sönder, men jag ska nog prova. rekylen var inte jättefarlig och träffade en tejpbit på tio meter två av två gånger "dock i kanten av biten båda gånger men det berodde nog på mig" och satte jätte lätt en axeburk på 25 meter, det var båda gångerna ståendes med vanliga fiberoptiksiktena och det var stabilt pga dess tyngd mycket lättare att skjuta ståendes med än mitt andra som väger lite mindre så precisionen är de absolut inget problem med än så länge men ska prova med kikarsikte och stöd och se hur bra det är på lite avstånd. har också provat att skjuta en telefonstolpe på 60 meter, det gick fint det med och allt detta var med vanliga rundnoskulor av gamo. har kanske fått ett bra exemplar eller så är den bäst i 6.35 för jag tycker den skjuter bra och är inte så dålig som många skriver att den är och det med att den ska hoppa runt det tycker jag den inte gör utan rekylen går bakåt :) men ska prova med sikte och om det pajar så köper jag ett dampamount och köper ett nytt sikte :)
the_lawnmover
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 06 mar 2014, 16:05
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Skytteklubb: vårgårda skytteklubb
Luftvapen favorit: gammaldags gevär

Re: Hatsan 125 fjäderbyte

Inläggav Silwer 09 mar 2014, 22:33

WOW, du kan träffa en telefonstolpe på 60m, Jises.

Gamodiaboler med, ja för fan a match made in heaven tycker jag, Gamodiaboler och Hatsan 125 med Fullfartsfjäder i 40J.

Troligen har du en värdsledande produkt där, vilket ju förklarra storheten hos vapnet.

Vad gör det om några sikten går sönder, vilkjen jäkla rigg liksom.

Jag gträgffade en gång en tejpbit som jag hade på näsan, det var ett misstag men vilken grej, jag hade tänkt mig den som en vindvimpel, men det var tejpbiten för bra för, det var ett jäkla bra märke på tejpbiten med dessutom.

Du kan prova att släppa en jäklans brakare när du skjuter av, det kan balansera effekten och ta dig till tävlingslnivåer direkt om du inte redan är där, jag ser fram mot att se dig i listorna i sommar.

Fullfart rekylfjäderklassen behöver en upryckning av moderna superbössor inte de få gamla skäggiga bössor från källarna idag, men folk som muttrar, nej, SKATT!!! det är vad det skulle vara.

En massa muttrande ger ingen preciesion som det inte är några problem med ever.
Smart att köpa kronan på verket direkt tycker jag. :smt020
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Hatsan 125 fjäderbyte

Inläggav the_lawnmover 09 mar 2014, 22:40

det var meningen som en jämförelse med dom som säger att dom trimmat så den inte träffar tavlan på tio meter sen säger jag inte att det är någon super bössa men det går att träffa på tavlan iallafall
the_lawnmover
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 06 mar 2014, 16:05
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Skytteklubb: vårgårda skytteklubb
Luftvapen favorit: gammaldags gevär

Re: Hatsan 125 fjäderbyte

Inläggav Silwer 09 mar 2014, 22:59

Var inte så blygsam, inga som helst problem med varken precision eller nåt annat är väl vad det är, eller hur?

Har man mycket erfarenhet som jag antar du har av luftvapen så märken man ju direkt nåt sådant.

Nä skatt! det ä´r vad det skulle vara på alla med skägg som muttrar i källare bara medans folk som kan som du verkligen utnytjar kapaciteten.

Inom kort kommer tävlingar se helt annorlunda ut tror jag, det klart man vill ut och visa, eller hur?
Och med överlägsna vapen och ett modernt tänkande kan det inte misslyckas.

Nä BUUUU! säger jag till de etablerade i klassen, rycker i skägget och gå och göm er för här kommer första vågen.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Hatsan 125 fjäderbyte

Inläggav the_lawnmover 10 mar 2014, 14:21

lugna ner dig lite det går inte att jämföra hatsan 125 med ett FWB300 men att den är så dålig som vissa här skriver tycker jag inte den är.
the_lawnmover
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 06 mar 2014, 16:05
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Skytteklubb: vårgårda skytteklubb
Luftvapen favorit: gammaldags gevär

Följande användare vill tacka the_lawnmover för detta inlägg
Micke79 (01 okt 2015, 21:50)

Re: Hatsan 125 fjäderbyte

Inläggav Leopold 10 mar 2014, 16:50

Silwer, håller helt med dig att det vore kul om man får se mer av Hatsan och liknande muskedunder ute på tävlingarna!

Lawnmower, det är många som tycker Hatsans kraftigare fjäderbössor är fräcka och verkar skoj och kraftfulla. Fullt begripligt. Många är fullt nöjda med precisionen, andra kanske får upp ögonen för annat efter hand som kraven ökar åt olika håll. Alla är inte ute efter samma saker med skyttet och vad man är ute efter kan ändras med tiden helt naturligt. Folk får tycka vad de vill om olika vapen och vapenval men var och en väljer sin egen väg och vem man vill lyssna på under resan.

Viktigast är att man tycker det är kul och utvecklande med luftvapenskyttet! Själv tycker jag min SAG AR1000 kinabössa i licensversion är skitrolig att skjuta med, även utmanande på många sätt eftersom det finns en del rekyl som måste hanteras. Det är den fjäderbössa jag skjutit överlägset mest med senaste året. Kanske hade det varit liknande om jag ägt en Hatsan 125, ingen aning men inte otroligt.

Att jag får litet sämre skjutresultat med AR1000 än med min fwb300s och HW30s ser jag bara som tecken på att jag behöver träna mer på min stabilitet och konsekvens i skjutställningar och avfyrningsteknik. Det är en skoningslös lärare på så vis att man blir så tydligt straffad om man inte skjuter avslappnat och superdisciplinerat genom hela avfyrningsprocessen.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Hatsan 125 fjäderbyte

Inläggav GunnarT 10 mar 2014, 17:35

Hatsan 125-155 är en ganska omöjlig bössa att ha med på tävling. I 10j så suger den...och i fullfart så måste man ha licens till den. Skulle vara kul att veta om någon här har licens på en fjäderHatsan..?

Nej... den figurerar nog mest på gården och liknande ställen... 8)

(jag har en) :oops:
Om vi ändrar våra tankar kan vi ändra världen.
Användarvisningsbild
GunnarT
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 23 feb 2011, 20:51
Ort: Hässelby
Tack utdelade: 23 gång
Tackad: 59 gånger i 50 inlägg
Luftvapen favorit: El Gamo David

Re: Hatsan 125 fjäderbyte

Inläggav Silwer 10 mar 2014, 17:43

Ja det går ju att få licens på en, och skjuter den bra så varför inte?

Som Leo skriver, det borde dyka upp en fjäderHatsan i tävling.

Man måste ju inte ta alla 40J om man inte vill tex.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Hatsan 125 fjäderbyte

Inläggav GunnarT 10 mar 2014, 17:55

Silwer skrev:Ja det går ju att få licens på en, och skjuter den bra så varför inte?

Som Leo skriver, det borde dyka upp en fjäderHatsan i tävling.

Man måste ju inte ta alla 40J om man inte vill tex.


Sedan skulle man ju kunna få till kortare slaglängd på den , som på Leopolds Ar1000.. så locktimen blir kortare ....

Min gick bäst i 22j. (5.5mm) Uppförde sig ganska lugnt. :|
Om vi ändrar våra tankar kan vi ändra världen.
Användarvisningsbild
GunnarT
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 23 feb 2011, 20:51
Ort: Hässelby
Tack utdelade: 23 gång
Tackad: 59 gånger i 50 inlägg
Luftvapen favorit: El Gamo David

Re: Hatsan 125 fjäderbyte

Inläggav 1qaz1qaz 10 mar 2014, 17:59

Jag kanske har fel men jag upplever locktime som betydligt kortare med gasfjäder.
Användarvisningsbild
1qaz1qaz
 
Inlägg: 3610
Blev medlem: 21 jul 2012, 20:25
Ort: Bromölla
Tack utdelade: 230 gång
Tackad: 100 gånger i 90 inlägg
Skytteklubb: MSG

Re: Hatsan 125 fjäderbyte

Inläggav Silwer 10 mar 2014, 18:00

ok, ja kan Leo få fart på en kinabössa så måste nån kunna få en Hatsan att prestera med.

Men du har nog rätt, de flesta av dem står i vedbon eller ute på landet och inte hemma hos tävlingsfolket eller sånna som ens vill tävla.

Ok en PCP kommer vi få se det är jag säker på men fjäder vore intressantare.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Hatsan 125 fjäderbyte

Inläggav GunnarT 10 mar 2014, 18:14

1qaz1qaz skrev:Jag kanske har fel men jag upplever locktime som betydligt kortare med gasfjäder.


Jag tror inte på att ex.v. en gasfjäder på 10j har kortare locktime än en fjäder på 10j. ... Varför? ....Jo en kortare locktime på viss slaglängd ger då mera än 10
joule. Men ni får gärna övertyga mej. :)
Om vi ändrar våra tankar kan vi ändra världen.
Användarvisningsbild
GunnarT
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 23 feb 2011, 20:51
Ort: Hässelby
Tack utdelade: 23 gång
Tackad: 59 gånger i 50 inlägg
Luftvapen favorit: El Gamo David

Re: Hatsan 125 fjäderbyte

Inläggav Silwer 10 mar 2014, 18:19

Om du kan korta slaget så får du kortare locktime, det är nog det bästa man kan göra isf.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Hatsan 125 fjäderbyte

Inläggav GunnarT 10 mar 2014, 18:21

Silwer skrev:Om du kan korta slaget så får du kortare locktime, det är nog det bästa man kan göra isf.


Exact . :)
Om vi ändrar våra tankar kan vi ändra världen.
Användarvisningsbild
GunnarT
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 23 feb 2011, 20:51
Ort: Hässelby
Tack utdelade: 23 gång
Tackad: 59 gånger i 50 inlägg
Luftvapen favorit: El Gamo David

Re: Hatsan 125 fjäderbyte

Inläggav colsson 10 mar 2014, 18:28

Inte samma bössa men principen är desamma....
viewtopic.php?f=53&t=6223
/ Christian
Användarvisningsbild
colsson
 
Inlägg: 56
Blev medlem: 07 feb 2011, 06:19
Ort: Landskrona
Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg
Luftvapen favorit: BSA R10

Re: Hatsan 125 fjäderbyte

Inläggav Nitro 10 mar 2014, 18:36

Att känna sig blåst!
För två år sen när man inte visste bättre och inte var medlem här. Luftintresset tog fart och eftersom jag bor på en gård ute på landet hade det ju varit trevligt med rejäl puffra.
Hatsan 125 sniper 380 m/s i .177 och ett whalter sikte med 6 i förstoring. Nu kan man ju ligga här och plocka burkar på 150 meter eller snusdoser på 100 meter. Fick ju även med ett orginal benstöd som man fäster i pipan.

Haha, snacka om att känna sig blåst haha. Har nog aldrig blivit lika blåst någon gång i mitt liv.
Nu vet jag bättre, tur det. Hoppas alla nybörjare lyssnar på de som varit med i matchen och inte gör om samma misstag.
Eller så får man kalla det läropengar.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Hatsan 125 fjäderbyte

Inläggav Silwer 10 mar 2014, 18:46

Nitro: men trots tex FWB300s tex, så vägrar vissa ha märkesvapen av egna anledningar, de vill vara lite av de som inte lockades av vad andra sa utan gick sin egena väg antar jag, iaf de som har den typen av vapen efter många år ännu.

Det finns väl en känsla av att man är lite underdog med en Hatsan eller kinabössa som lockar.
Att komma och liksom slå dom jävlarna en dag.

Gissningsvis alltså då jag ju är totalt fel person att förstå då jag aldrig under mina år med intresse av lufvapen velat ha nåt annat än märkesvapen, sen att man inte alltid gjort rätt val är en sak i sig, det är ju först med internet man börjat kunna se vad som är vad bättre än förr då man fick gissa eller ev. testa andras bössor.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Hatsan 125 fjäderbyte

Inläggav Leopold 10 mar 2014, 18:59

Nitro skrev:...Har nog aldrig blivit lika blåst någon gång i mitt liv.
Nu vet jag bättre, tur det. Hoppas alla nybörjare lyssnar på de som varit med i matchen och inte gör om samma misstag.
Eller så får man kalla det läropengar.


Nitro, jag tycker inte du blev blåst, tvärtom. Bössan väckte ett intresse till liv, du såg att den inte levererade vad just Du sökte och du hittade andra bössor som eldade på intresset åt det håll du ville gå. Facit är att du sitter med helt andra bössor idag och dina krav har ökat enormt både på dig själv och dina verktyg för att kunna vara konkurrenskraftig i de grenar du tycker är roligast. Ingen hade kunnat berätta för dig från början vad det var du egentligen borde köpt från början eller hur :Hughug:
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Hatsan 125 fjäderbyte

Inläggav Leopold 10 mar 2014, 19:25

Silwer skrev:...
Det finns väl en känsla av att man är lite underdog med en Hatsan eller kinabössa som lockar.
Att komma och liksom slå dom jävlarna en dag.
...


Kan erkänna att tanken har funnits, en liten smula kanske men ändå inte. Jag har några "märkesbössor" också och de levererar mycket bra, den ene efter en hel del "tuning" och installerande av "tuningkit" och den andre bara var byggd sådan redan från fabrik. Så jag är inte alls allergisk mot bra märkesbössor.

Det var snarare det att jag blivit en smula trött på vissa tillverkare av dessa "märkesbössor" som tvingar kunderna att hålla på och mecka och dona med diverse "kit" för tusentals pengar för att deras bössor ska bli riktigt bra... givetvis bränner man alla garantier på kuppen... och så har man denna tillverkares namn på bössan som en reklampelare för en halvfärdig produkt från början? Nej tack.

Så varför inte göra jobbet själv från grunden då med lämpligt råmaterial... man måste ju ändå in och rota tydligen nästan oavsett vad det är för bössa. Vad det står för "märke" på bössan när den är färdig är fullkomligt ointressant för min del eftersom det är jag som färdigställt den med utvalda kvalitetskomponenter för de kritiska delarna och en del handtillverkade customdelar. Precis som jag skulle få gjort om jag köpt en AA, HW, etc för att få motsvarande resultat rent funktionellt. Det estetiska skiter jag i, det är verktyg som ska tåla att släpas runt med i regn och lera så vem bryr sig.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Hatsan 125 fjäderbyte

Inläggav sr 500 10 mar 2014, 22:39

jag bara hör på erat skitsnack om hatsan. orkar inte protestera längre, prova en ny 125a i fullfart, och bilda er en egen uppfattning. Och AR1000 har jag haft några st av 177 och 22 cal, och det var ingen höjdare. tung pipa och däligt piplås. ingen hit.
sr 500
 
Inlägg: 479
Blev medlem: 06 jan 2012, 21:19
Ort: örebro
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 19 gånger i 19 inlägg
Luftvapen favorit: BAM50 kanske

Re: Hatsan 125 fjäderbyte

Inläggav Silwer 10 mar 2014, 22:51

Ja, inte tycker man att utvecklingen nåt långt direkt, sänka effekten vore mitt första drag.

Halvkast bygge i kvalitete och precision, bara rå kraft inget mer, man kan säga en slags dumpbössa för allt Webley hade för evigheter sen tilverkade på ett lågprissätt.

Protestera vadå?

Du visar väl aldrig upp nåt eller har nån annan uppfattning än att de här är fantastiska och i stället allt annat är skit.

Diskutera går ju inte då du enbart blir riktigt löjeväckande arg över saken, vilket man kan undra över då du inte direkt gör nåt för att vända en trend i hur folk ser på vapnen i fråga, det är så otroligt fullsmetat med överdrivet snack bara så man tappar intresset direkt.

Det här med att vara förälskad i bössan så allt är världsbäst gör mig bara sömnig.

Att du inte bli motsagt ofta beror just bara på just detta, du är jobbig bara, tyvärr men så är det, du ger heller inget utbyte alls egentligen, du bara påstår en massa.

Du hade i stället kunnat vända saker på et positivt sätt och då ska du se att folk hade tänkt både på dig och de vapen du har på ett annat sätt.

Jo jag vet, jag är en skitstövel osv. blablabla, jag kan ta det för jag bryr mig inte, jag vet redan at tdet är en mer eller mindre allmän uppfattning, men tyvärr borde du nog inse att du också tillhör den kategorin även om folk inte vill säga nåt.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Hatsan 125 fjäderbyte

Inläggav Leopold 10 mar 2014, 23:10

När det gäller hur bössorna och respektive skytt kan prestera med dessa så ser jag fram emot litet tavlor på olika avstånd på tex "Dagens träningstavla"... bara att mata på. Ingen mening att sitta och snicksnacka.

sr500: jag hoppas verkligen att Hatsan 125 visar sig prestera avsevärt bättre än SAG AR1000... skam vore väl annars med tanke på prisskillnaden eller hur... 8)

___
PS. Jag dumpade några inlägg i papperskorgen, hoppas slippa pilla mer med sånt skit. Skärpning.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Hatsan 125 fjäderbyte

Inläggav sr 500 10 mar 2014, 23:25

+Jag förstår ju ni, som köpt4e dok på jula för 600kr. Men då jag haft som jag sa, 5b st AR 1000 så tycker jag det var ingen höjdare. Hela fjäder trycket vilar ju på avtryckaren, medans Hatsan har trycket som på en HW.+
sr 500
 
Inlägg: 479
Blev medlem: 06 jan 2012, 21:19
Ort: örebro
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 19 gånger i 19 inlägg
Luftvapen favorit: BAM50 kanske

FöregåendeNästa

Återgå till Hatsan

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster

  • Sponsorer