SAG AR1000 - Renegade edition

I denna kategori talas det om luftvapen i form av fjäder & gasfjäder drivna luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav Batistuta 14 maj 2013, 20:13

Leopold skrev:Sådär nu tog jag bort tophat i nylon som byggde 5.5mm. Hamnade på 16 J med H&N FTT som var målet. Litet synd att att droppa frontstyrningen med sina konsekvenser men vad gör man inte för att dra sitt lilla strå till stacken för att 16J-klassen ska växa sig stor och stark...

Nej bössan ligger på absoluta minimum av effektuttag nu, har en känsla av att den skulle prestera bättre kring 20 J med nuvarande shortstroking på plats. Visst man kan minska slaglängden ytterligare men jag ger mig nu. För med sig för mycket kringåtgärder i form av att minska transferportdiameter osv, orkar inte. Betydligt mer frestande att låta den vara en FT-bössa för fullfartsfjäderklassen.

Va ger du dig :shock:

Skämt åsido, kanonjobb du gjort och sedan dokumenterat allt, lite dåligt med bilder bara :wink:
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Följande användare vill tacka Batistuta för detta inlägg
1qaz1qaz (08 sep 2013, 20:20)

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav Frank69 14 maj 2013, 20:13

klarar den hoppet upp till 27J klassen???
Jag menar om man kollar de tävlingar som har varit tidigare...
har den skjutit över 700p (som FWB300s är kapabel till i 10J)
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav Leopold 14 maj 2013, 20:36

Ja Frank... kan bössan klara 700+ i BR? Kanske, och i så fall skulle den prestera bättre än vad jag kan åstadkomma med fwb300s.

Sist vi sköt så verkade den väldigt lovande ett tag med H&N FTT men det dalade i nästa tavla och jag slet mitt hår som du minns.

Grejen var att jag märkte att stockskruvarna satt löst nu när jag plockade bort tophat ikväll, detta efter senaste tidens drabbningar antar jag. Väldigt löst. Dvs då satt dom löst även i Vittsjö sist vilket kanske kan förklara litet ojämna resultat och dalande prestation.

Kanske den funkar mer konsistent nu. Har loctitat stockskruvarna efter jag fått bekräftat att den ligger under 16J med tävlingskulorna H&N FTT. Att gå upp i HV-klassen i BR är ingen bra idé med en fjäderbössa, illa nog i LV... fjäderbössor är i princip helt uträknade idag utom de semirekylfria i vår 10J-klass.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
Frank69 (14 maj 2013, 20:42)

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav Frank69 14 maj 2013, 20:46

Leopold skrev:Har loctitat stockskruvarna efter jag fått bekräftat att den ligger under 16J med tävlingskulorna H&N FTT.


Tror du får belöning för detta! :smt021
Nyttja tiden fullt ut på lördag och avläs alla skotten...
gräm dig inte över ett sämre skott utan lägg all fokus på det nästa.
Även om man inte träffar 10:an varje gång så vet man att man har gjort sitt bästa.
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav gubbe 14 maj 2013, 20:48

Frank69 skrev:gräm dig inte över ett sämre skott utan lägg all fokus på det nästa.


Klokt Frank69. :thumbupp:
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav Springer 14 maj 2013, 21:09

Jag har varit ute och rest igen och haft dålig koll på tråden men nu är jag uppdaterad igen.
Intressant info angående H&N FTT, tror jag har en ask såna som jag inte testat i min AR 1000.
Ska göra det när jag är ledig och vädret tillåter :)
Senast redigerad av Springer 14 maj 2013, 21:09, redigerad totalt 1 gång.
What is the speed of dark?
Användarvisningsbild
Springer
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 20 sep 2010, 03:20
Ort: Östersund
Tack utdelade: 63 gång
Tackad: 87 gånger i 70 inlägg
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav Leopold 14 maj 2013, 21:16

Ja novisen, det är ju din Maccari 16J-fjäder jag kör med fortfarande, nu med noll förspänning som sagt för att klara 16J-gränsen med dessa H&N FTT. Skulle jag någonsin slita ut den fjädern har jag en i reserv minsann... :)

Men ligger jag och fjuttar på denna effektnivå lär det väl ta några hundra år eller så.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav losdrivare 14 maj 2013, 21:43

Jag tror inte det är fel att ändå testa shortstroka den lite till och köra med främre styrningen/tophat:en. Det där med kompressionsförhållande är mest en teori och jag tror det finns fler variabler som ska sammanfalla innan det blir piston slam. Innan du provat så vet du faktiskt inte hur det blir och ifall det skulle bli bra med ytterligare shortstroking så är ju det förmodligen att föredra framför minskad styrning och vibrationsdämpning på fjädern.
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 13 nov 2009, 14:09
Ort: Umeå
Tack utdelade: 337 gång
Tackad: 284 gånger i 179 inlägg
Skytteklubb: PLVK
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav Leopold 14 maj 2013, 23:06

Nej det får bli bra så här. Är redan ute och snedseglar i de mer osäkra kompressionsregionerna, råkade funka fint där jag är nu på ca 1:250.

Känns som att min AR1000 trivs oerhört bra med dessa H&N FTT 4.52 som dissats så kapitalt av mina andra bössor. Man märker det i hur den låter och känns, ungefär som när man finjusterar ett musikinstrument och man får en fin harmonisk klang med vissa strängar. Uppenbarligen ger den nära maximal effektivitet rent energiöverföringsmässigt med dessa kulor. Lustigt nog ser jag det även i siktet på så vis att jag nu ser träffarna direkt i siktet, så liten rekyl blir det.

Lock `n load... loctite på plats nu håller vi där och kollar hur det blir!
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav Springer 15 maj 2013, 13:47

Låter ju som om du hittat ett väldig bra recept när bössan är så lugn att du ser träffarna :Thumbupp:
Den enda bössan jag fixar det med är min Diana 75 :)
Fjädern är ju din Leopold, den råkade bara ta en omväg via mig :D
Senast redigerad av Springer 15 maj 2013, 13:48, redigerad totalt 1 gång.
What is the speed of dark?
Användarvisningsbild
Springer
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 20 sep 2010, 03:20
Ort: Östersund
Tack utdelade: 63 gång
Tackad: 87 gånger i 70 inlägg
Luftvapen favorit: Fjäder

Följande användare vill tacka Springer för detta inlägg
Leopold (10 jun 2013, 23:06)

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav Leopold 18 jun 2013, 19:01

Dags för en liten uppdatering nu efter ytterligare ca 3k skott.

Gillar bössan mer och mer efter hand som den sliter in sig och jag lär känna den. Sagolikt fint avtryck.

Fäste mig ju som sagt vid H&N FTT ett tag men de gav litet för hög effekt så jag har knappt tävlat med de kulorna utom en gång i en litet handikappad version av bössan utan tophat (och även då låg den på gränsen enligt min Chrony Alpha).

Sedan gick jag tillbaks till JSB Exact Heavy som jag tycker funkar fint med sina 220 mps i 16 J. Tills i söndags... såg att kulorna gick i spiral mellan ca 40-50 m, inte alla men tillräckligt ofta för att paja träffbilderna med 30% flyers.

Bytte till Crosman Premiere Light 0.51 gram, detta kurerade spiralrörelsen och träffbilderna tajtade till sig rejält efter ett antal skott. Men: jag hamnar på 18 J med de kulorna. Excellent passform i pipan noterades precis som med H&N FTT.

Så nu går jag över i ett annat läge. Måste konstatera att räffelstigningen - eller vad det nu är - gör att man behöver komma upp en bit över 16J för att kulan ska bli stabil i sin bana. Eller rättare sagt litet högre kulhastighet.

Det jag gjorde i kväll var att öka förspänningen från 5 till 17 mm genom att byta tophat. Hastigheten med Crosman Premiere ökade från 264 mps till 276 mps, en ganska blygsam ökning men jag föredrar att gå i små steg för att hitta optimala prestanda.

Fortfarande är rekylen så liten att jag kan se träffarna i kikarsiktet medan de sker, och kan följa kulbanan. Känns bra! Men tyvärr, inte längre i 16J-klassen som var tanken från början. Lika lätt att spänna upp som innan, marginellt jobbigare än hw30s men man luras såklart av den långa hävarmen i pipan.

Nu ska jag utvärdera detta ordentligt med olika kulor. Kanhända JSb Exact Heavy blir stabil i denna något högre effekt. Annars funkar min nya kärlek Crosman Premiere Light förträffligt: inskjutningsavstånd 36 meter, endast en mildot holdover på 50 m. Rak kulbana utan spiraler och krusiduller.
_____
PS. I optimeringen kan man kanske få viss ledning av den kulhastighet som aviseras av fabriken: 1000 fps med förmodat lätta kulor typ 0.45 gram. Troligt att pipan konstruerats för relativt snabba kulhastigheter när det gäller räffelstigning i den mån det tänkts något om detta. Intressant i sammanhanget är att jag i så fall ligger nära denna förmodade designtanke i nuläget, med bössan shortstrokad 20 mm och med en ytterst blygsam förspänning på Maccari-fjädern. Finns utrymme för långt större förspänning redan inom ramen för shortstrokingen om man så önskar men det finns ingen anledning att jaga max kulhastighet.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav Leopold 22 jun 2013, 17:11

Var i Mörrum idag en stund och testade de framräknade kulbanorna enligt chairgun, det var mer eller mindre spot on hela vägen. Optimalt inskjutningsavstånd 36 m, en mildot holdover på 50 men jag klickar in mig istället.

Kulorna och energinivån tycks lira fantastiskt bra och jag får tillräckligt bra precision för att plinka sockerbitar på 50 meter. Under perioder av hyfsat vindstilla så träffade jag oftare än jag missade, helt ok alltså.

Ljuset idag i Mörrum tillät inte några observationer av spiralrörelser men resultaten tyder på att det inte är ett problem längre, inga träffbildsförändringar på olika avstånd utan den följer skjutkurvan.

Egentligen först nu jag börjar känna fullt förtroende för bössan att den träffar på längre håll. Greppkänsligheten har minskats enormt på sistone och man kan skjuta med säckstöd fram utan problem.

Så mina slutsatser så långt är att det finns bättre bössor om man vill köra i 16 J -klassen, denna bössa behöver något högre effekt för att leverera på topp. Gissar att det är pipan det hänger på.

Ps. Exempel på en bättre fjäderbössa för 16J är börnes AAtx200hc, vortek pg2-kit. Vi plockade sockerbitar i ungefär samma takt på 50 meter under samma vindförhållanden så jag fick intrycket av ganska likartade prestanda.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav gubbe 22 jun 2013, 23:47

Det var hemskt vad allt är positivt, själv träffar jag knappt det svarta på tavlan. :-P ..... :Hughug:
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav Leopold 23 jun 2013, 12:04

gubbe skrev:Det var hemskt vad allt är positivt, själv träffar jag knappt det svarta på tavlan. :-P ..... :Hughug:


Haha... nej du vägrar ju skjuta med stöd och då blir det ju litet svårare på 50 m :-)

Men allt är väl inte så positivt mer än för medtävlarna... nu blir det att tampas i fullfartsklassen och då vrids tumskruvarna åt mer än ett par snäpp. Päran visade var skåpet ska stå med sin fullfarts Royale 400 i .22 och det var inte många sockerbitar han missade kan jag säga...

Fast skit samma. Galet kul bössa är det i alla fall och väldigt svår att lägga ifrån sig när jag väl börjat. Köper jag en bättre fjäderbössa för 16j så blir det förmodligen en brytbössa igen, smidigheten vid laddning är oöverträffad tycker jag.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav börne 23 jun 2013, 12:16

Leopold skrev:Päran visade var skåpet ska stå med sin fullfarts Royale 400 i .22 och det var inte många sockerbitar han missade kan jag säga...

Visst är det lite irriterande när man hör han fnissa & dom sjukt små sockerbitarna bara pulvriserades, vi fick försöka ta det vi hann med :smt016

Men vi träffade ju faktiskt rätt några stycken när vinden la sig lite, & det är en go känsla när man ser sockerbiten försvinna, den är inte stor på det avståndet, så det finns ju lite precision i grejorna :thumbupp:
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18752
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
päran (23 jun 2013, 17:05)

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav Leopold 23 jun 2013, 12:26

Ja det är hur gott som helst med de där små självmarkerande målen :)

Men cal .177 är litet vindkänsliga på längre håll helt klart. Blev väldigt tydligt igår, vi hade ungefär samma upplevelse av att kulorna började missa så fort vinden kom tillbaks igen och det var inte mycket vind som behövdes.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav Leopold 23 jun 2013, 19:59

Tänkte producera en Dagens idag på 18 m FT-ställningar men det sket sig totalt. Ingenting stämde och jag fick skruva hejdlöst många klick innan jag ens landade i det svarta och då spred den ändå som en hagelbössa relativt sett. Mysko att det gick utför så snabbt från gårdagens sockerbitsplinkande.

Ok, tänkte att bössan är väl utsliten då, tack för den här tiden och alla tiotusentals skotten. Men en liten obduktion var ju på sin plats i alla fall på min gamle vän. Väntade mig att se en gravt utsliten pipbult men nix, hur fint som helst med lika litet spel som vanligt. Däremot lade jag märke till att en av stockskruvarna hade lossnat när jag pillade isär så det kanske är hela förklaringen vem vet.

Tur ändå att jag pillade isär för det visade sig att en circlip till axeln på mellanhaken i avtrycket hade trillat bort och axeln stod på trekvart. Bara en tidsfråga innan det hade havererat. Får hitta en ny clip imorrn och hoppas träffbilderna kommer tillbaks med nyloctitade stockskruvar.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav Leopold 02 jul 2013, 00:32

Jag fortsätter rapportera litet efter hand. Ordningen återställdes efter service enligt ovan på avtryck (Biltema hade en sats med E-clips där en av storlekarna passade fint).

Pipledens shims mättes upp, allt såg bra ut så den smordes om med moly och spändes till där den ska ligga, dvs att pipan nätt och jämnt ska hålla sig uppe när man brutit den och ligger innan låsläget.

Slutligen, att stockskruvarna rengjordes i T-röd och sedan fick en omgång Loctite blå. Drogs rätt hårt och stocken sitter som fastgjuten.

Nu är den bara för go att skjuta med! Det jag kanske tycker är allra mest värdefullt är det jag tjoat om på sistone, att jag omedelbart kan se i 10x-siktet var träffarna tar plus detta att kunna observera kulbanan på längre håll när det är lämpliga ljusförhållanden. Sanslöst informativt.

Verkligen guld värt att få till en riktigt hög effektivitet i en rekylerande fjäderbössa via lämpligt val av slaglängd, fjäderegenskaper/förspänning och val av rätt kula. Tillkom ju komplikationen att den behövde upp en smula i effekt för att pipan skulle funka med mina standardkulor men det var inga större bekymmer med det.

Det är litet intressant att betrakta resultatet när man avfyrar bössan och analyserar rekylbeteendet från sidan. Pipan flyttar sig en bit rakt bakåt och stannar momentant utan vibrationer, påminner litet om hur en fwb300s- eller D54/56-mekanism beter sig. Enda skillnaden är att man själv får försöka fungera konsistent som "lavett" för att fånga upp denna rörelse men träning ger färdighet :)
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav Leopold 08 sep 2013, 19:53

En liten "update" igen. Nu ville jag åstadkomma en balanspunkt ungefär som på min fwb300s U, litet längre fram ca 10 cm från varbygeln eftersom det funkar bättre för mig. Någon plats att gröpa ur inne i framkolven fanns inte utan att försvaga kolven så det fick bli en utanpåliggande lösning.

Hittade ett par beslag i källaren till en pensionerad sänggavel tror jag det var, passade bra till mitt lilla förtyngningsprojekt inspirerat av Thorgus tråd "HW97 goes heavy".

Jag smälte ner litet gammalt skrot från kulfången och fyllde beslagen med bly, fodrade först med aluminiumfolie så inte blyet skulle rinna ut genom hålen i beslagen. Sen var det bara att ta bort folien och limma fast blytackorna i beslagen med litet epoxilim, borra hål och spraya på litet svart fälgfärg och skruva fast.

Målet med balanspunkten nåddes tämligen exakt, vikterna gav ca 400 gram och det gav en gedigen skön känsla åt bössan. Särskilt stiligt kanske det inte blev men väldigt funktionellt :)
För att följa länken så måste du registera dig.



Hann testa litet smått innan mörkret föll. Det verkar ha gett vad jag var ute efter, litet extra stabilitet för att krympa träffbilderna en smula ytterligare men tiden får utvisa.
__
Ps. Inflikar en bild på hur det blev med montering av Karsten Adjustable Cheek Piece i ungefär samma veva, onödigt med nytt inlägg:
För att följa länken så måste du registera dig.



Totalvikt inklusive allt utom remmen blev nu 5.3 kg och den känns väldigt stabil med perfekt balanspunkt typ fwb300sU.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav 1qaz1qaz 08 sep 2013, 19:56

Leopold skrev:En liten "update" igen. Nu ville jag åstadkomma en balanspunkt ungefär som på min fwb300s U, litet längre fram ca 10 cm från varbygeln eftersom det funkar bättre för mig. Någon plats att gröpa ur inne i framkolven fanns inte utan att försvaga kolven så det fick bli en utanpåliggande lösning.

Hittade ett par beslag i källaren till en pensionerad sänggavel tror jag det var, passade bra till mitt lilla förtyngningsprojekt inspirerat av Thorgus tråd "HW97 goes heavy".

Jag smälte ner litet gammalt skrot från kulfången och fyllde beslagen med bly, fodrade först med aluminiumfolie så inte blyet skulle rinna ut genom hålen i beslagen. Sen var det bara att ta bort folien och limma fast blytackorna i beslagen med litet epoxilim, borra hål och spraya på litet svart fälgfärg och skruva fast.

Målet med balanspunkten nåddes tämligen exakt, vikterna gav ca 400 gram och det gav en gedigen skön känsla åt bössan. Särskilt stiligt kanske det inte blev men väldigt funktionellt :)
För att följa länken så måste du registera dig.



Hann testa litet smått innan mörkret föll. Det verkar ha gett vad jag var ute efter, litet extra stabilitet för att krympa träffbilderna en smula ytterligare men tiden får utvisa.

Hur tålig är fälgfärg?
Användarvisningsbild
1qaz1qaz
 
Inlägg: 3610
Blev medlem: 21 jul 2012, 20:25
Ort: Bromölla
Tack utdelade: 230 gång
Tackad: 100 gånger i 90 inlägg
Skytteklubb: MSG

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav Leopold 08 sep 2013, 20:15

Biltemas fälgfärg är rätt tålig, tillräckligt för denna applikation i alla fall. Hade slipat ytan med 120-papper först för att det skulle fästa ordentligt. Skulle det flagna i framtiden är det ju bara att måla om ifall man stör sig :)
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav 1qaz1qaz 08 sep 2013, 20:19

Leopold skrev:Biltemas fälgfärg är rätt tålig, tillräckligt för denna applikation i alla fall. Hade slipat ytan med 120-papper först för att det skulle fästa ordentligt. Skulle det flagna i framtiden är det ju bara att måla om ifall man stör sig :)

Googla nyss på fälgfärg och fick upp Biltemas sprayburk, billigt ju! :Thumbupp: väntar på en shrouder i alu. Antingen så har jag den som den är eller så lackar jag den svart.
Användarvisningsbild
1qaz1qaz
 
Inlägg: 3610
Blev medlem: 21 jul 2012, 20:25
Ort: Bromölla
Tack utdelade: 230 gång
Tackad: 100 gånger i 90 inlägg
Skytteklubb: MSG

Re: SAG AR1000 som licensbössa

Inläggav Leopold 20 sep 2013, 20:57

Litet fler reflektioner idag om detta projekt, ni får stå ut med det... :)

Målen är uppnådda sedan länge, inga problem med det. Funkar fint för FT och på sistone överraskande bra i BR. Nu jobbar jag med att få in det där lilla extra och inte minst konsistens i resultat över tid.

Hittat vilken effekt som fungerar bäst, vilken kula. Jag tar det som konstanter nu. 20J och Crosman Premier Lite.

Bössan fick en formtopp förra helgen och levererade mycket fint på 50 m både FT och BR. Pangat en del under veckan också, dalande resultat senaste dagarna. Bössan började sprida igen och allra värst blev det ikväll. Skott som borde vara klockrena tior hamnade inte ens i det svarta på 18 m FT-ställningar. Märkte av en sidorörelse vid avfyrning.

Gick tillbaks till mina tidigare anteckningar i denna tråd för felsökning. Stockskruvarna första förslaget... Trodde det satt sig ordentligt, loctite blå osv men nix. Visst loctite satt som det skulle men det fanns ett glapp märktes vid ordentlig kontroll. Stocken har rört sig, krympt litet under veckan. Kanske har luftfuktigheten ändrats en del nu på höstkanten. Ny loctite på, ny dragning av alla tre stockskruvarna. Känns som död betong nu när man knackar på stocken i kontaktpunkterna. Bra, så ska det kännas.

Vet inte om detta får bössan att prestera som förra helgen men jag hoppas det. Ändå bestämde jag mig för att bolla in en grej till. En ordentlig rengöring av pipan för en gångs skull. Inte rengjord på ca 5 k skott och jag vet inte om det är bra eller dåligt... men hursomhelst så var pipan otroligt skitig. Såpass att jag tyckte det var en bra ide att lappa den med Autosol ett tjugotal dragningar genom pipan tills det kändes riktigt mjukt och fint. Sedan dragning med vapenolja och torrdragning.

Kanske har jag förstört pipan, kanske blev den bättre än någonsin tidigare efter ett par hundra skotts inblyande imorrn. Vi får se.

Fjädermotorn har jag inte ens funderat på att det skulle hänt något med eftersom kronografvärdena är exakt på pricken som de ska.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: SAG AR1000 som licensbössa

Inläggav 1qaz1qaz 20 sep 2013, 21:03

Leopold skrev:Litet fler reflektioner idag om detta projekt, ni får stå ut med det... :)

Målen är uppnådda sedan länge, inga problem med det. Funkar fint för FT och på sistone överraskande bra i BR. Nu jobbar jag med att få in det där lilla extra och inte minst konsistens i resultat över tid.

Hittat vilken effekt som fungerar bäst, vilken kula. Jag tar det som konstanter nu. 20J och Crosman Premier Lite.

Bössan fick en formtopp förra helgen och levererade mycket fint på 50 m både FT och BR. Pangat en del under veckan också, dalande resultat senaste dagarna. Bössan började sprida igen och allra värst blev det ikväll. Skott som borde vara klockrena tior hamnade inte ens i det svarta på 18 m FT-ställningar. Märkte av en sidorörelse vid avfyrning.

Gick tillbaks till mina tidigare anteckningar i denna tråd för felsökning. Stockskruvarna första förslaget... Trodde det satt sig ordentligt, loctite blå osv men nix. Visst loctite satt som det skulle men det fanns ett glapp märktes vid ordentlig kontroll. Stocken har rört sig, krympt litet under veckan. Kanske har luftfuktigheten ändrats en del nu på höstkanten. Ny loctite på, ny dragning av alla tre stockskruvarna. Känns som död betong nu när man knackar på stocken i kontaktpunkterna. Bra, så ska det kännas.

Vet inte om detta får bössan att prestera som förra helgen men jag hoppas det. Ändå bestämde jag mig för att bolla in en grej till. En ordentlig rengöring av pipan för en gångs skull. Inte rengjord på ca 5 k skott och jag vet inte om det är bra eller dåligt... men hursomhelst så var pipan otroligt skitig. Såpass att jag tyckte det var en bra ide att lappa den med Autosol ett tjugotal dragningar genom pipan tills det kändes riktigt mjukt och fint. Sedan dragning med vapenolja och torrdragning.

Kanske har jag förstört pipan, kanske blev den bättre än någonsin tidigare efter ett par hundra skotts inblyande imorrn. Vi får se.

Fjädermotorn har jag inte ens funderat på att det skulle hänt något med eftersom kronografvärdena är exakt på pricken som de ska.

Vi får hoppas, annars är pipan bra om 5000 skott :lol:
Användarvisningsbild
1qaz1qaz
 
Inlägg: 3610
Blev medlem: 21 jul 2012, 20:25
Ort: Bromölla
Tack utdelade: 230 gång
Tackad: 100 gånger i 90 inlägg
Skytteklubb: MSG

Re: SAG AR1000 som licensbössa

Inläggav Leopold 20 sep 2013, 21:30

Jo som sagt jag känner mig inte helt övertygad att det är det bästa för alla bössor att ha en kliniskt ren pipa... :)

Vi får se.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

FöregåendeNästa

Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster

  • Sponsorer