Att olja en stock

Här snackas det om kolvar och stockar till diverse luftvapen

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Att olja en stock

Inläggav scratch 25 okt 2008, 00:32

Tänkte att det skulle vara kul med en tråd som behandlar oljning utav stockar, och hur man når de absolut bästa resultaten.
Man har ju sett en del stockar som är oljade, som har en nästan lackad patina och jag skulle vilja veta exakt hut man uppnår det resultatet om någon vet?

Det jag har lyckats få fram från diverse sidor är att om man vill ha det absolut bästa resultatet så skall man olja gevärsstocken 2 gånger i veckan första året och sedan en gång i månaden under år 2. stämmer detta?

Det jag undrar är om man skall använda sig utav rå kallpressad linolja eller kokt linolja? Blir det bättre om man häller i balsamterpentin eller kan man lika gärna använda teakolja?

Rå linolja har ju en betydligt mindre molekylstorlek än kokt linolja och sägs att det därför tränger in bättre i trät och impregnerar bättre, men med nackdelen att den aldrig torkar så stockar oljade med detta kan bli kletiga. Är det då bättre att använda koktlinolja med balsamterpentin eller bara ren teakolja?

Blir ens egenblandade teakolja av balsamterpentin och linolja bättre än den färdigblandade man kan köpa?

skall man använda sig utav olika oljor beroende på vilket stadie man befinner sig i med stocken? Tex efter att man betsat en stock så kan man vilja ljusa upp vissa delar med hjälp utav stålull och olja. Det jag menar är, skall man då använda sig utav rå linolja och sedan kokt när man polerar med trasa?

Är stockoljor som CCL och Schaftol bättre än en egenblandning av linolja och balsamterpentin? De säljs ju i så små förpackningar och skall man olja en stock i ett år så går det ju åt en hel del.

Jag har blivit ganska förvirrad när jag läst en rad olika tips på olika forum. Så det hade varit kul om någon/några med stor erfarenhet utav just oljning kunde uttala sig om hur de går tillväga, och kanske svara på några utav de många frågorna jag har :-)
Användarvisningsbild
scratch
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 15 jul 2008, 22:15
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Inläggav G0LI4T 25 okt 2008, 02:20

:) :) :) :) :) :)

Stockmakare blir man inte över en natt ....

Jag har under 2 års tid läst allt jag kommit över i ämnet,
och jag kan fortfarande INGET om "stockmakning" om man jämför med en lärd stockmakare.

Man kan väll säga så här:
Varje stock kräver sin egen behandling.
Alla stockmakare har sina egna knep för att få bästa resultat.


Enklast, om man nu kan kalla det så, är att använda ren linolja, men då tar det tid.
kallpressad linolja, varmpressad linolja, kokt linolja, rå linolja, kallpressad rå linolja, varmpressad kokt linolja
Vad ska man använda ??? vad är vad ???

Jag delar in ovanstående i två grupper.
Kallpressad eller kokt ...... om man ska göra det lätt för sig.
Båda är helt ofarliga och kan påföras med fingrarna för att få en jämn och bra yta.

Kallpressad linolja håller färgen (Gulnar inte) och tränger in väldigt bra, men stelnar mycket långsamt.
Man använder denna till blandannat "kitt" å det vill man ju inte att det stelnar "helt".

Kokt linolja härdar lite snabbare (om man nu kan kalla 1 vecka "snabbt"),
men gör att träet mörknar/gulnar med åren. Inte kul på en redan mörk valnötsstock.

Teakolja
För att påskynda härdningen blandar man i balsamterpentin i linoljan = Teakolja.
Teakolja är den enklaste/snabbaste vägen att få ett bra resultat, MEN ger kanske inte det bästa resultatet.
Färdigblandade teakoljor innehåller olika kemikalier/tillsatser som ska påskynda "processen",
och även förbättra slutresultatet.
Att blanda en egen teakolja som ska härda kräver att man provar dess funktion,
och många och långa prov blir det innan man hittar rätt blandning till rätt stock.

Balsamterpentin kan ibland lite missvisande kallas bara terpentin och som i sin tur kan kallas lacknafta.
Lacknafta framställs ur olja medans terpentin framställs av barrträd.
Användningsområdet är densamma.
Lacknaftan dunstar lite snabbare, medans terpentin lämnar efter sig en hartsliknande yta.

För att följa länken så måste du registera dig.


Får ej tömmas o avloppet, och allmänt BÖKIGT att bruka.


Ca 60% kallpressad linolja och 40% balsamterpentin har jag använt då jag oljat 2 av mina stockar.
Det funkade helt OK, men resultatet blev helt olika på stockarna.
Båda va betsade bokstockar, men va olika hårda.
Jag ville inte ha en lackliknande yta, så därför valde jag kallpressad, och avslutade oljningen när stocken va mättad.
Slutfinnishen / glansen fixade jag med carnuba vax.
Det tog totalt 4 veckor.
Den ena stocken "läcker" olja, medans den andra vart stenhård och mycket bra.

Summa sumarum:

Teakolja. (Egenblandad 60%-40%)
Minst 4-5 strykningar behövdes för att få en riktigt bra yta. 4-5 dagars torkning imellan.
(Snabbt men med "blandat" resultat)
Fortsätt sedan olja 1 gång i månaden till önskat djup uppnåtts.

Teakolja. (Färdigblandad)
Minst 6-8 strykningar behövdes för att få en riktigt bra yta. 4-5 dagars torkning imellan.
(Lite väl tunn tyckte jag, o vart inget djup i oljningen)
Fortsätt sedan olja 1 gång i månaden till önskat djup uppnåtts.

Kokt linolja.
Minst 4-5 strykningar med ca 1-2 veckors mellanrum
(ganska snabbt men gulnar/mörknar med åren)
Fortsätt sedan olja 1 gång i månaden till önskat djup uppnåtts.

Kallpressad linolja.
Minst 4-5 strykningar med ca 4-6 veckors mellanrum.
(Tar lång tid, och kan vara svårt att få att härda)
Fortsätt sedan olja 1 gång i halvåret till önskat djup uppnåtts.

Om man ska ge sig på att olja sin stock, så köp den bästa oljan du kan hitta, snåla inte å handla olja på ÖB.
Kvaliten på oljan är helt avgörande för slutresultatet.
En liter rå kallpressad linolja av bästa kvalitet kostar inte mer än 60-80 kr,
så det är inga jätte pengar det handlar om.

En liten varning så här på slutet. Linolja kan självantända !!
* Lämna aldrig trasor innehållande linolja eller andra vegetabiliska oljor i brännbar miljö
* Efter avslutat arbete bör trasorna brännas eller förvaras i ett kärl med vatten och lock
* Efter några dygn kan trasan kastas
* Penslar och påstrykare kan rengöras med såpa



Färdiga stockoljor tar vi en annan gång ...


hehe det här va den korta versionen ;)
(en timme tog det, men nu är det nerprentat)

// Golle

PS Jag klistrar denna tråd, då det vart lite av en faktatråd.
Senast redigerad av G0LI4T 25 okt 2008, 12:32, redigerad totalt 1 gång.
Bild
G0LI4T
 
Inlägg: 2275
Blev medlem: 26 jan 2008, 23:50
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Följande användare vill tacka G0LI4T för detta inlägg
Realisten (29 apr 2017, 16:42)

Inläggav scratch 25 okt 2008, 10:46

grymt Golle! Du klarnade ut en del frågetecken som jag hade :-)
Användarvisningsbild
scratch
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 15 jul 2008, 22:15
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Inläggav Kizmiaz 25 okt 2008, 11:03

Var aktsam med linoljedränkta trasor bara.

När vi sprutade bilarna provade jag att låta lite papper ligga ett tag. Det blev helt klart varmt.
Så det går nog åt en plåtburk eller liknande att förvara dem i.
Användarvisningsbild
Kizmiaz
 
Inlägg: 493
Blev medlem: 05 maj 2008, 17:28
Ort: Dark Side of the Sun
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 4 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: Laxå Skytteförening
Luftvapen favorit: FX Cyclone

Inläggav G0LI4T 25 okt 2008, 12:34

la till en varning i texten, Thx Kizmiaz
Glömde det.
Har gjort det tidigare, men va lite trött i natt när "svaret" kom till.
Bild
G0LI4T
 
Inlägg: 2275
Blev medlem: 26 jan 2008, 23:50
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Inläggav scratch 25 okt 2008, 14:26

Jo tack det där är jag medveten om. Teak eller linoljedränkte trasor bör blötas ordentligt innan man kastar dem, annars kan det vara risk för brand :)

En anledning till att jag frågar är att jag har en fin Ben Taylor stock till min cyclone som behövs oljas ordentligt. Den är då gjord utav Valnöt. Vad hade du rekomenderat för den? För jag antar att oljningsresultatet beror även på vilken träsort man har att göra med. Min första impuls är att gå på den egenblandade teakoljan med 60% kallpressad rå linolja och 40% Balsamterpentin, olja med denna i ett ett år eller så och sedan vaxa. Låter det vettigt?
Användarvisningsbild
scratch
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 15 jul 2008, 22:15
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Inläggav G0LI4T 25 okt 2008, 15:06

Undrar om inte dom stockarna redan är behandlade ?

99% säker på att dom är oljade/mättade med Teakolja från fabrik.
Då behöver du bara köpa en färdigblandad teakolja, som torkar snabbt.
tex International Teakolja, För att "bättra" skyddet.

Sedan behöver du ju igentligen bara vaxa stocken efter en/två strykningar.
Bild
G0LI4T
 
Inlägg: 2275
Blev medlem: 26 jan 2008, 23:50
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Inläggav scratch 26 okt 2008, 00:36

hittade denna återförsäljaren utav trävårdsprodukter

För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
scratch
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 15 jul 2008, 22:15
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Inläggav scratch 26 okt 2008, 18:32

Någon som har erfarenhet utav färdigblandade stockoljor såsom CCL, Shaftol, Ultra Old London, Napier London stockoil eller dylikt?
Isåfall hade det varit kul att höra resultatet med dessa. :) Får man bättre resultat med dessa än om man köper in högkvalitiativ kallpressad linolja och blandar själv med balsamterpentin?
Användarvisningsbild
scratch
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 15 jul 2008, 22:15
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Inläggav Mooki 27 okt 2008, 08:44

Intressant tråd.
Bidrar med lite kuriosa om terpentin eftersom detta tydligen är lite rörigt ute i målarbutikerna.

Terpentin (Äkta terpentin) kallas även Balsamterpentin och Amerikansk Terpentin.
Lacknafta kallas även Kristallolja, Mineralisk Terpentin åsså förstås White Spirit (härav kallar kineserna sin sprit ofta för White Wine för att den inte ska förväxlas - och tro mig, det smakar lika jävligt som jag inbillar mig att lacknafta gör, så de kunde lika gärna döpt den till White Spirit).
Målarterpentin som man stöter på i butikerna är i princip lacknafta med en skvätt äkta terpentin för att den ska lukta sådär förföriskt... :) Inget att ha enligt min åsikt.

När man blandar linolja med terpentin har detta två syften.
Dels förstås den förtunnande, men även för det att terpentin underlättar oxideringsprocesserna för Linol- och Linolensyrorna på djupet.
En ren linolja eller en lacknafta-linolje blandning kommer inte härda på djupet. Vid värme kan man se att det behandlade ämnet "svettas". För att undvika detta kör man med terpentin som på sikt kommer ha resulterat i att oljan härdar/oxiderar även på djupet (just som grundbehandling har jag ofta hört 40% olja, 60% terpentin för att säkerställa härdning).
De flesta vet säkert redan att det är just oxideringen hos linoljan som kan orsaka självantändning hos trasor och sånt.

Annars verkar det som att Golle täckt in det mesta.

/M
__________________________________________
Det mesta av vad jag vet har jag läst mig till.
En del av detta har jag även testat i praktiken.
Mooki
 
Inlägg: 113
Blev medlem: 18 jun 2008, 20:08
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 17 gånger i 7 inlägg

Inläggav G0LI4T 27 okt 2008, 11:41

Kanon Mooki.

Just blandningsförhållandet Linolja/Balsamterpentin finns det lika många "fakta" om som antal blandare...
Äldre möbelsnickare fick lära sig att olika träslag vill ha olika blandning för att suga åt sig rätt mägnd olja,
för att ytan skulle härda sig hård och senare kunna poleras.
Oljan som träet sugit åt sig skulle inte härda 100% utan även ha en impregnerande effekt,
därför använde man kallpressad linolja när man la första lagret och mättade "möbeln".
Sedan va det Teakoljans tur.
Beroende på hur poröst träslag man skulle olja så ändrade man blandningen.
Jag har inte riktigt fått klart för mig vilken %mängd olika träslag skulle ha,
Söker med ljus å lyckta efter någon som scannat något gammalt dokument och lagt ut på nätet.

Det fanns vist någon enkel vatten test där man kunde räkna ut träbitens densitet,
för att lätt veta vilken mägnd Terpentin man skulle hälla i.
Man droppade en droppe sopavatten på träet och torkade bort den efter en minut.
beroende på hur stor pricken blivit så blandade man därefter.
men hur mycke och på vilket träslag har jag inte den blekaste om.

Dagens finsnickerigymnasier lär ut att Teakolja på burk är "bäst",
oavsätt vad... det kanske den är, utvecklingen kanske har gått frammåt....
Eller så har vi som vanligt förlorat århundraden av hantverkskunskap.

Jag tror att man helt enkelt får prova sig fram för bästa resultat.
The hard way ;)

// Golle
Bild
G0LI4T
 
Inlägg: 2275
Blev medlem: 26 jan 2008, 23:50
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Inläggav scratch 27 okt 2008, 12:44

Riktigt grymt Mooki! Det där fick det att klarna till i skallen när det gäller terpentin :-)

Jag har svårt att tänka mig att den teakoljan man köper kan vara lika bra som den man gör själv, om man har rätt blandning bara. Alla företag gillar ju att maximera sina vinster och då drar de gärna ned på kvaliteten i samma veva.
Användarvisningsbild
scratch
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 15 jul 2008, 22:15
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Inläggav G0LI4T 27 okt 2008, 22:45

scratchninja skrev:Någon som har erfarenhet utav färdigblandade stockoljor såsom CCL, Shaftol, Ultra Old London, Napier London stockoil eller dylikt?


Nu har jag Googlat några dagar och hittat en hel del info. om de färdigblandade oljor som finns på marknaden.'

Många stockmakare av customstockar använder en produkt som heter Tru-Oil
Det är en plastbaserad oljeliknande produkt, som har Linoljans fördelar, men inte linoljans nackdelar :)
För att följa länken så måste du registera dig.



Den är dryg, och inte giftig.
Fungerar på alla typer av trä.
Den gulnar inte.
Den härdar fort (Om man jämför med linolja).

Helt enkelt en väldigt bra stockolja som många rekommenderar.

Här är tillverkarens beskrivning av produkten:
A great deal of care and research went into TRU-OIL Stock Finish to satisfy a long, unfilled need for a really fast filler-type finish. One that will truly preserve the warm natural beauty and feel of the wood stock. TRU-OIL is a product of modern chemistry - a purified, triple-processed blend of all natural oils with the non-drying factions removed. The oil penetrates into the grain to seal out moisture and rot, yet the wood remains clear and even harder and tougher. Produces no grain clouding or yellowing. So fast drying - 30 to 90 minutes per coat for an average of 3 coats - that your Tru-Oil finished stock can be filled and finished in one day! Does not water spot or turn white. Mars repair in minutes with pad dampened in Tru-Oil and rubbed over spot. Achieve either High or Low luster finishes easily. Just knock off unwanted gloss with fine steel wool or abrasive paper, or Stock Polishing Compound. An exceptional hand rubbed finish!


Kanske låter för bra för att vara sant, men ska helt klart vara det bästa på marknaden.
(Av färdigblandade produkter)

// Golle
Bild
G0LI4T
 
Inlägg: 2275
Blev medlem: 26 jan 2008, 23:50
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Inläggav scratch 27 okt 2008, 23:03

Låter ju helt fantastiskt bra!! Har du testat den själv? :-)
Användarvisningsbild
scratch
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 15 jul 2008, 22:15
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Inläggav G0LI4T 27 okt 2008, 23:25

Nope, jag har inte testat den själv... ännu.

Har inte "vågat", efter som jag alltid blivit nöjd med TeakOljan jag använt.
"plastbaserad".... skrämmer mig lite... men jag ska beställa hem en flaska och testa.

Har dock klämt på flera stockar som fått Tru-Oil behandling.
Klart imponerad av finnishen faktiskt.
Bör endå tillägga att ytan på alla va inte "highgloss" utan mera "satin".
Många fabrikstillverkade Italienska stockar har just Tru-Oil behandling.

Har fört en maildialog med en Australiensisk stockmakare som helt gått över till
Tru-Oil från att bara ha använd linseed oil tidigare.

Inte för att linoljan i sig va sämre, utan för att Tru-Oil va mycket bättre som skydd mot väta.
Linoljebehandlade stockar kräver att du vaxar dom med ett Carnubavax med hård yta,
för att inte få missfärjningar av väta....
Det är nått du aldrig behöver tänka på med Tru-Oil.
Flera av hans äldre "verk" har han fått tillbaka, pga att ägarna inte klarat av att sköta om sina stockar.
Med Tru-Oil så va det problemet ur världen.

// Golle
Bild
G0LI4T
 
Inlägg: 2275
Blev medlem: 26 jan 2008, 23:50
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Inläggav scratch 27 okt 2008, 23:38

jag läste igenom manualen för användningen utav deras produkter och det verkar vara en ganska smidig produkt, man kan ju hoppa över deras valnötsbets bara om man vill ha en roligare färg på plankan.

Det där blir att beställa helt klart, så tack för tipset golle! :-)
Användarvisningsbild
scratch
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 15 jul 2008, 22:15
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Re: Att olja en stock

Inläggav FX_REVOLUTION 25 apr 2009, 13:58

Hur skall jag behandla min helt nya stock?
För att följa länken så måste du registera dig.

FX_REVOLUTION
 
Inlägg: 437
Blev medlem: 22 aug 2008, 18:06
Ort: Askersund
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 9 gånger i 8 inlägg
Skytteklubb: ONSALA
Luftvapen favorit: FX Independent 635

Re: Att olja en stock

Inläggav origo 25 apr 2009, 14:35

När ni skriver teakolja vad menar ni då? Menar ni kinesisk träolja (tung oil)?
Användarvisningsbild
origo
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 06 dec 2008, 17:43
Ort: Töreboda
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg

Re: Att olja en stock

Inläggav G0LI4T 25 apr 2009, 15:47

Finns förklarat väldigt tydligt lite längre upp i denna tråd.

Tar en repetition så du slipper "leta:


Teakolja
För att påskynda härdningen blandar man i balsamterpentin i linoljan = Teakolja.
Teakolja är den enklaste/snabbaste vägen att få ett bra resultat, MEN ger kanske inte det bästa resultatet.
Färdigblandade teakoljor innehåller olika kemikalier/tillsatser som ska påskynda "processen",
och även förbättra slutresultatet.
Att blanda en egen teakolja som ska härda kräver att man provar dess funktion,
och många och långa prov blir det innan man hittar rätt blandning till rätt stock.

Balsamterpentin kan ibland lite missvisande kallas bara terpentin och som i sin tur kan kallas lacknafta.
Lacknafta framställs ur olja medans terpentin framställs av barrträd.
Användningsområdet är densamma.
Lacknaftan dunstar lite snabbare, medans terpentin lämnar efter sig en hartsliknande yta.

balsamterpentin är giftigt !! <-- Länk
Får ej tömmas o avloppet, och allmänt BÖKIGT att bruka.


Ca 60% kallpressad linolja och 40% balsamterpentin har jag använt då jag oljat 2 av mina stockar.
Det funkade helt OK, men resultatet blev helt olika på stockarna.
Båda va betsade bokstockar, men va olika hårda.
Jag ville inte ha en lackliknande yta, så därför valde jag kallpressad, och avslutade oljningen när stocken va mättad.
Slutfinnishen / glansen fixade jag med carnuba vax.
Det tog totalt 4 veckor.
Den ena stocken "läcker" olja, medans den andra vart stenhård och mycket bra.

Summa sumarum:

Teakolja. (Egenblandad 60%-40%)
Minst 4-5 strykningar behövdes för att få en riktigt bra yta. 4-5 dagars torkning imellan.
(Snabbt men med "blandat" resultat)
Fortsätt sedan olja 1 gång i månaden till önskat djup uppnåtts.

Teakolja. (Färdigblandad)
Minst 6-8 strykningar behövdes för att få en riktigt bra yta. 4-5 dagars torkning imellan.
(Lite väl tunn tyckte jag, o vart inget djup i oljningen)
Fortsätt sedan olja 1 gång i månaden till önskat djup uppnåtts.
Bild
G0LI4T
 
Inlägg: 2275
Blev medlem: 26 jan 2008, 23:50
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Re: Att olja en stock

Inläggav FX_REVOLUTION 22 jul 2009, 17:34

OK Jag och gjorde grillpasta för en tid sedan, när pastan var silad kom det ut en röd fin rest olja (bestående av bland annat Olivolja färgad av chilli, soya, rök essens, honung, grovtsalt, grillkrydda mm) ur silen. Pastan blev god, Oljan sitter nu i min d25 stock. Tonen blev lite för neutral så jag hävde i röd karamell färg i raps olja blandade och drog på. Nu skall jag snart ut och lägga på ett lager extra fin olivolja igen. Snacka om att stocken är törstig efter 20 år i avbrutet tillstånd bakom en hyvelbänk i Småland. Den har dragit i sig en kvarting grillolja, en djup tallrik med raps olja med röd karamellfärg och nu två stykningar ca 1 dl olivolja. dock ligger nog minst två dl i trasorna på golvet. :smt016

Ja jag är en mycket sjuk person.

Mvh

Micke
För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av FX_REVOLUTION 22 jul 2009, 18:02, redigerad totalt 2 gånger.
För att följa länken så måste du registera dig.

FX_REVOLUTION
 
Inlägg: 437
Blev medlem: 22 aug 2008, 18:06
Ort: Askersund
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 9 gånger i 8 inlägg
Skytteklubb: ONSALA
Luftvapen favorit: FX Independent 635

Re: Att olja en stock

Inläggav G0LI4T 22 jul 2009, 17:42

Vitsen med att olja stocken är att den med tiden ska härda och
får ett skydd både mot fukt och viss mekanisk åverkan.

Oljar du med olivolja så kommer du garanterat få en stock som "härsknar".
Det är säkert bra för att dra till sig diverse flugor och andra småkryp att jaga,
men kommer inte bidra till att stocken skyddas.
Sedan kommer den även att släppa olja när den är mätt.
Eftersom oljan inte härdar.


// Golle
Bild
G0LI4T
 
Inlägg: 2275
Blev medlem: 26 jan 2008, 23:50
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Re: Att olja en stock

Inläggav FX_REVOLUTION 22 jul 2009, 18:10

Ja så blir det säkert, men va fan det är en diana 25 med avbruten stock som legat på golvet i en oisolerad sjöbod i minst två decenium... Så låt den härskna. Den får iallafall dö i ett stycke. fullt fungerande med en (minst en FT tävling i bagaget.)

Mvh

Micke...
För att följa länken så måste du registera dig.

FX_REVOLUTION
 
Inlägg: 437
Blev medlem: 22 aug 2008, 18:06
Ort: Askersund
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 9 gånger i 8 inlägg
Skytteklubb: ONSALA
Luftvapen favorit: FX Independent 635

Re:

Inläggav Airhunter 05 dec 2009, 13:02

G0LI4T skrev:
scratchninja skrev:Någon som har erfarenhet utav färdigblandade stockoljor såsom CCL, Shaftol, Ultra Old London, Napier London stockoil eller dylikt?


Nu har jag Googlat några dagar och hittat en hel del info. om de färdigblandade oljor som finns på marknaden.'

Många stockmakare av customstockar använder en produkt som heter Tru-Oil
Det är en plastbaserad oljeliknande produkt, som har Linoljans fördelar, men inte linoljans nackdelar :)
För att följa länken så måste du registera dig.



Den är dryg, och inte giftig.
Fungerar på alla typer av trä.
Den gulnar inte.
Den härdar fort (Om man jämför med linolja).

Helt enkelt en väldigt bra stockolja som många rekommenderar.

Här är tillverkarens beskrivning av produkten:
A great deal of care and research went into TRU-OIL Stock Finish to satisfy a long, unfilled need for a really fast filler-type finish. One that will truly preserve the warm natural beauty and feel of the wood stock. TRU-OIL is a product of modern chemistry - a purified, triple-processed blend of all natural oils with the non-drying factions removed. The oil penetrates into the grain to seal out moisture and rot, yet the wood remains clear and even harder and tougher. Produces no grain clouding or yellowing. So fast drying - 30 to 90 minutes per coat for an average of 3 coats - that your Tru-Oil finished stock can be filled and finished in one day! Does not water spot or turn white. Mars repair in minutes with pad dampened in Tru-Oil and rubbed over spot. Achieve either High or Low luster finishes easily. Just knock off unwanted gloss with fine steel wool or abrasive paper, or Stock Polishing Compound. An exceptional hand rubbed finish!


Kanske låter för bra för att vara sant, men ska helt klart vara det bästa på marknaden.
(Av färdigblandade produkter)

// Golle



Jag testade Tru oil för första gången nu i höstas. Min erfarenhet är att den inte är lika lätt att arbeta med som andra naturliga oljor..
Man måste vara försiktig att inte ta för mycket åt gången och även att arbeta in den snabbt då den torkar ganska for och förvandlas till ett klister inte helt olikt
seg fernissa. Resultatet på den stocken blev bra men jag vet inte om jag kommer att använda det igen just p.g.a det där att den torkar så fort o blir klistrig fort.
Men jag har läst att flera professionella stockmakare har gått över til att använda den så det är nog mest min ovana det sitter i. Sen är ju doften av linolja mycket trevligare... :-)
Alla bössor ger hål. Tänk på var du siktar
Användarvisningsbild
Airhunter
 
Inlägg: 404
Blev medlem: 05 feb 2009, 22:21
Ort: Bollnäs
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Bollnäs skytteklubb
Luftvapen favorit: G-Sor HW97K

Re: Att olja en stock

Inläggav scratch 05 dec 2009, 14:11

Airhunter
Jag köpte också hem tru-oil, men först så blev jag shockad över hur mycket den mörknar trät, jag hade liksom precis lagt en bets som jag var nöjd med och så drog jag på den där och det hela blev nästan svart. Jag måste också säga att jag föredrar doften utav linolja och balsamterpentin,vilket påminner om granskog :) Sedan så blir tru-oilen som kåda på fingrarna och luktar ganska kemiskt, inte lika mysigt. :wink: Men det är möjligt att på rätt trä så kan man få superresultat snabbt med hjälp utav tru-oilen så jag kan inte dissa den helt, då jag inte har vågat använda den fullt ut.
Användarvisningsbild
scratch
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 15 jul 2008, 22:15
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Följande användare vill tacka scratch för detta inlägg
Crosman (19 feb 2014, 09:15)

Re: Att olja en stock

Inläggav origo 05 dec 2009, 17:00

Jag renoverade stocken på min haenel 33 i somras. Den är drygt 70år gammal och den var var riktigt ful och äcklig. Stocken var av betsad och oljad bok. Men inte lackad. Den var ganska illa hanterad och hade en hel del slagmärken. Någon hade oljat mekanismen lite för mycket och sedan ställt bössan upp. Gammal svart olja hade runnit ner från mekanismen och blev fula rinnmärken efter detta. Dessutom hängde bössan på väggen i den tidigare ägarens äckliga lägenhet de senaste 30 åren.

Jag började med att torka av stocken med en fuktig trasa. Efter att ha gnuggat länge med trasan så fick jag bort massor med skit men även det mesta av betsen.

Sedan gick jag över till strykjärnsmetoden för att få bort div slagmärken. Det funkade bättre än väntat. Dessutom fick jag bort det mesta av oljerinningarna. Men efter detta var stocken ganska blöt. Så den fick ligga och torka ganska länge innan jag fortsatte med renoveringen.

Sedan räckte det med att putsa stocken lätt med fint slippapper för att få bort det sista av betsen och få en fin yta.

Jag valde en ganska mörk bets. Dels därför att jag tycker att det är snyggt. Och dels för att lite av oljerinnmärkena fortfarande fanns kvar.

Efter betsningen oljade jag stocken med rå linolja och balsamterpentin. Stocken var oerhört torr och sög åt sig mängder med olja. I nästan 2 veckor oljade jag in stocken varje kväll innan trät började bli någorlunda mättat.

Resultatet blev över förväntan. Ytan blev sidenmatt och färgen bra. De flesta slagmärkena är borta och oljerinnmärkena syns nästan inte alls längre.




På de två översta bilderna har jag just börjat rengöra bössan med en fuktig trasa och en del av den gamla betsen följer med.

Bild
Bild


Slutresultatet. Tyvärr dåliga mobilbilder.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
origo
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 06 dec 2008, 17:43
Ort: Töreboda
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg

Nästa

Återgå till Stockar och kolvar

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster

  • Sponsorer