Om vindflaggors betydelse och utformning

Här skrivs det om bänkskytte med luftgevär.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Om vindflaggors betydelse och utformning

Inläggav The Beef 20 maj 2013, 13:58

Innan vi går in på konstruktionen av en vindflagga vill jag poängtera något som är synnerligen viktigt nämligen utplaceringen av dessa. Du må ha världens bästa vindflagga, den ger dig ingen information om du inte ser den helt och hållet och hela tiden. Och vad som är ännu värre, den information som flaggan ger, den informationen är gammal, detta har redan hänt, men har man tur så kommer denna händelse att fortsätta en stund till. Det är av denna orsak som jag enträget försöker få folk att skaffa samma typ av vindflaggor, man skall kunna tolka saker och ting på förhand och då är det bra om man talar samma språk.(läs, samma typ av vindflaggor). Efter 4 års fight har vi äntligen tagit i hand på detta inom finska landslaget. Ni kan alltså spara massor med tid och felaktig träning bara ni snackar Er samman innan ni tar ett beslut. Den som har samma typ av flaggor både till höger och vänster om sin egen skjutriktning den skytten har en stor fördel. Tänk om hela skjutbanan vore full av likadana flaggor, det vore rena rama himmelriket. Detta förblir nog en dröm, skyttar är ett egensinnigt och egoistiskt folkslag som ogärna samarbetar :cry: Och kom ihåg :!: Vid de flesta regelrätt ordnade tävlingarna så roterar man till en ny skjutplats efter varje tavla. Vid en tävling med 3 x 25 skott så har man skjutit på flera olika ställen. Detta är rättvist för dom flesta. Tro inte att en vänsterflank har samma egenskaper som mitten på en skjutbana, byggnader, jordvallar,buskar och träd, allt detta inverkar olika på olika ställen. Accepterar man detta, då är halva slaget vunnet, resten är bara analytisk förmåga och så behöver man lite tur.
Jag återkommer med konstruktionen av vindflaggor inom kort. Läs detta inlägg en gång till, helst 10 gånger, om du DÅ fortfarande inte tror på vad jag sagt, då är du en helt normalt funtad skytt, egoistisk och egensinnig och vet bäst själv och behöver ingen rådgivning, häng upp ett nummer av Damernas Värld i ett snöre på skjutbanan och tryck av skottet när sidan 27 blåser förbi. Du kommer att ha minst lika roligt som oss andra, men på prispallen lär du aldrig stå om det finns fler än tre tävlanden. OBS!! Jag försöker inte vara spydig eller stöddig, jag förmedlar bara ett budskap baserat på försök och misttag, många sådana, inte enbart mina.
The Beef
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 28 aug 2011, 21:46
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 30 gånger i 13 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr110

Följande användare vill tacka The Beef för detta inlägg
thorgus (20 maj 2013, 14:09), Don Tomaso (20 maj 2013, 14:17), Nitro (20 maj 2013, 14:39)

Re: INBJUDAN Bänkskyttetävling i Laxå lördagen den 18:e Maj

Inläggav buggsson 20 maj 2013, 14:23

Jag är ganska säker på att i alla fall det svenska förbundet kommer att verka för standardiserade flaggor så fort som vi har någon/några bra att rekommendera. Vi får hoppas på samförstånd, det blir lättast att tävla då. Tänk att behöva flytta sina flaggor och sätta upp dem korrekt efter varje tavla, inte kul, inte kul. Om det tog 4 år bara för vårat grannland att komma överens, vad skall det då ta för t.ex. ERABSF?

Jens, kommer du att föreslå Finlands typ av flaggor, då kanske vi kan bli i alla fall två länder med samma standard?
Bild
buggsson
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 28 dec 2011, 16:33
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 41 gånger i 31 inlägg

Re: INBJUDAN Bänkskyttetävling i Laxå lördagen den 18:e Maj

Inläggav Frank69 20 maj 2013, 17:14

The Beef...
Du har nämnt det förr att du har material att visa upp...
och det är ju synd att det fortfarande inte har kommit mer material som vi kan använda oss av...
Att skriva vilket material och storlekar tar inte så lång tid... även en bild är ju relativt enkelt att lägga upp...
Klarar man inte det så går det att maila bilden till nån av oss aktiva... så hjälper vi med det.
Har ju själv tillverkat vindflaggor och har hållit mig till den variant som säljs till skjutbanor i Sverige:
För att följa länken så måste du registera dig.


Kanske de skiljer sig från de "Finska"... det vet vi ju inte förrän de presenteras... :wink:
Så vi får ju bara hålla tummarna för att du snart bjuder på lite... :Thumbupp:
Senast redigerad av Frank69 20 maj 2013, 18:45, redigerad totalt 1 gång.
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: Om vindflaggors betydelse och utformning

Inläggav Leopold 20 maj 2013, 18:22

Tycker detta är ett mycket spännande ämne! Gjorde många observationer och reflektioner i lördags i de spännande vindförhållandena som Laxå bjöd på. Bla såg jag att dessa propellersnurror var både bra på att visa "medelvind" men kunde luras något kopiöst ibland... de fortsatte snurra av bara farten långt efter vinden avtagit, var sega på att visa när vinden bytte riktning.

Sedan blev jag litet häpen när jag hör att en del skyttar berättar att de kunnat sikta mot mittpricken mest hela tiden och kunnat få rätt bra resultat på så vis. Min erfarenhet i samma effektklass (16 J) var att jag blev tvungen att lobba in varenda skott i stort sett från allsköns riktningar beroende på hur och från vilket håll det blåste, ofta fick jag sikta någonstans i den grova 6-ringen för att kulan skulle driva in någorlunda i mitten. Ibland gissade man fel och kulan drev helt åt skogen...

Så vad jag uppfattar det som så ingår diskussionen om vindflaggor, standardisering osv i ett större sammanhang av de regler som ska ge de tävlande så lika förutsättningar som möjligt givet problemet vid utomhusskytte att väder och vind växlar hela tiden och är olika på olika ställen.

Finns enkla saker man kan göra som att rotera skyttarna mellan varje tavla, sedan finns mer bökiga sätt som att se till att alla skjuter en viss tävlingsklass under samma tidsperiod. Det senare blir givetvis svårt vid typiska nationella tävlingar där antalet i någon klass överstiger antalet tillgängliga banor men kan ändå vara något att eftersträva.

När det gäller det rent tekniska kring vindflaggor så verkar tunga propellrar vara kontraproduktivt ibland, bäst vore nog en superlätt propeller som reagerar fortare. Om nu propellrar funkar alls i sammanhanget... kanske bättre med vindstrutar av något slag?
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Om vindflaggors betydelse och utformning

Inläggav Frank69 20 maj 2013, 18:33

När det gäller utvärdering av den senaste BR tävlingen så verkar det som Leopold var ensam om att tävla med ett traditionellt fjädervapen, övriga hade semirekylfria eller pcp vapen.
Det är ju också utslagsgivande... så man kan inte ge vinden eller brist på vindkunskap skulden för allt... ;) , men huvudsaken är att man utvärderar skyttet och lär sig. Kan man även få lite matnyttigt från andra skyttar med liknande vapen, stöd osv så är ju chanserna för att förbättra sitt skytte större.
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: Om vindflaggors betydelse och utformning

Inläggav Leopold 20 maj 2013, 18:41

Nejdå jag var inte alls ensam om att skjuta med fjäderpang av traditionellt snitt. Det fanns två till vad jag vet.

Det vi diskuterar här är ju bara hur man ska kunna fortsätta jobba för att ge så lika tävlingsförutsättningar som möjligt, bla genom att ha bra och standardiserade vindflaggor som ger nyttig information till alla.

Jag skulle inte behövt lobba in skotten från alla håll i mindre utsträckning med tex ett pcp-vapen, möjligen skulle de träffat något mer exakt men det är en annan sak. Här var det vinden som vi fick jobba mot, först och främst. Extremt kul ska tilläggas så jag nästan sitter och hoppas på att det blåser lika lurigt varje gång man tränar BR ... :)

PS. Grejen är ju att den egocentrism som the beef pratar om kan stävjas rätt enkelt om man tvingar folk att rotera mellan tavlorna. Orka hålla på och flytta sina specialflaggor och ödsla tid/energi på det... alla har nytta av om man har ett fält av välplacerade effektiva flaggor att gå efter. Fortfarande ingen aning hur de ska se ut men det är det andra som vet.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Om vindflaggors betydelse och utformning

Inläggav Nitro 20 maj 2013, 22:07

Själv här hemma så har jag fem flaggor i en rak linje på de 25 metrarna och det funkar hyggligt. Kan vara lite svårt ibland att se vindriktning när man får medvind eftersom dom är i en rak linje fram till tavlan.
Sen måste även jag byta till vimplar som man ställer på marken eftersom det är så om man ska åka iväg och tävla.
De vimplarna som påverkar mest som jag har märkt är de som sitter närmast skytten. Ganska logiskt då en liten förändring på kulbanan i början ger stora utslag efter 25m.
Så det var en liten miss i Laxå med bristen på vimplar nära skytten.
Men vi lär oss. Vi är fortfarande i nybörjarstadiet inom detta känns det som.
Senast redigerad av Nitro 21 maj 2013, 06:46, redigerad totalt 1 gång.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Om vindflaggors betydelse och utformning

Inläggav Leopold 20 maj 2013, 22:23

En av de mest fantastiska BR-upplevelserna jag haft var förra sommaren. Jag sköt flera timmar per dag med min HW30s på framför allt 50 meter, ett helt fält av superkänsliga höga grässtrån framför mig och jag kunde se hur vinden böljade fram i realtid med det öppna icke-skjutögat.

Det häftiga med det var att jag fick information om vad som skulle till att hända, inte bara vad som redan hänt. Efter några dagars träning så sköt jag tavlor som man knappt tror är sanna med detta enkla vapen.

Så kunde man överföra detta till BR-tävlande vore det fantastiskt trevligt! Tänk ett fält av standardiserade vindindikatorer uppställda hela vägen fram till målet, synliga för alla skyttar.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Om vindflaggors betydelse och utformning

Inläggav The Beef 20 maj 2013, 23:40

I denna tråd finns lite gammal info, flaggorna på bilden är dom typer vi använder än i dag. viewtopic.php?f=134&t=10552#p166988.

Det har kommit in många vettiga och berättigade frågor här. skall försöka svara enligt bästa förmåga.
Det som ni och jag kallar för "finska" flaggor är ju egentligen en kopia på australienska BRT vindflaggor.För att följa länken så måste du registera dig.

. Denna länk torde innehålla det mesta man bör veta om dessa. MEN, vi har som sagt skalat ner dessa några skonummer för att göra dom mer transportvänliga. En mindre storlek räcker gott och väl för skytte på 25m. Deras tekniska egenskaper lider inte av storleksförändringen, dom blir bara mer praktiska i den dagliga användningen. OCH, vi har minskat på nivån av high-tech rostfria lager och dylikt som finns på orginalet. Kvalitet kostar och ibland blir det lite väl mycket av den varan, nämligen KOSTNADER. Med tiden lär man sig att spara på rätta stället.

Det finns inget regelverk för utseendet på vindflaggor, varken nationellt eller internationellt, tyvärr får man väl tillägga. Livet skulle vara mycket enklare då, men samtidigt skulle man hämma utvecklingen, det dyker ständigt upp nya goda förbättringar tack vara friheten att experimentera.

Någon hade märkt att propellern fortsatte att snurra fastän vinden hade avtagit. Detta är en korrekt och skarpsynt iaktagelse, samtidigt en bekräftelse på att den propellern inte är ultimat för sitt användningsområde. Den fyller sin uppgift till viss del, men kunde vara bättre. Någon hade också fått den uppfattningen att vindflaggan var lite trög i vändningarna. Igen en korrekt iaktagelse av en icke så korrekt produkt. Dylika egenskaper kan ha sin förklaring i många saker. Många skulle säkert tro att det beror på dålig viktfördelning, vilket det kan vara, men det kan likväl bero på propellerns inbyggda förmåga att stabilisera vindflaggan när den snurrar. För stor och för tung propeller i förhållande till vingens storlek skapar just en sådan egenskap.

Ni börjar kanske förstå att det inte är helt egalt vilken utformning man har på grejerna, man BÖR HA en genomtänkt helhet om man vill erhålla största möjliga nytta. Denna genomtänkta och utprovade helhet kan ha många utseenden. Det finns ingenting som skulle kunna sägas vara den enda sanningen men ni har ju upptäckt många små lögner redan så det torde lösa sig med tiden.
Har man gott om tid och pengar och talang, då skall man man bygga själv, göra mycket tester och dra sina egna slutsatser. Saknar man någon eller alla av dessa egenskaper då skall man lyssna på någon som gått den långa vägen och hoppas att den stackarn kommit fram till något vettigt. Dom vindflaggor som jag använder är utvecklade av andra mer talangfyllda personer än vad jag själv är, MEN jag har satt en personlig prägel på dom för man vill ju framhäva sitt ego på något sätt, då känner man en viss tillfredsställelse.

Den ultimata vindflaggan för mig bör ha följande egenskaper:

1. Den skall tåla vatten, inte svälla, inte krympa inte bli rostig.
2. Den skall vara lätt, främst av transporttekniska skäl.
3. Den skall synas bra i olika terräng
4. Dess balans och snabbhet skall vara justerbar för storm och stiltje
5. Propellern skall vara anpassad för att visa svaga vindar
6. Svansen skall visa medium till hårda vinder
7. Den skall helst vara symetrisk i form och balans, detta gör att den kan anpassas till olika färgsättningar om det behövs.
8. Den skall vara så billig att nattsömnen inte störs när den blir, stulen, sönderskjuten eller borttappad.

Hur man tillverkar en dylik flagga berättar jag imorgon, måste försöka finna rätt benämning på råmaterialet som jag använder, reklamplast låter ju inge vidare informativt.
The Beef
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 28 aug 2011, 21:46
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 30 gånger i 13 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr110

Följande användare vill tacka The Beef för detta inlägg
Frank69 (21 maj 2013, 07:22)

Re: Om vindflaggors betydelse och utformning

Inläggav Tomaz 21 maj 2013, 06:10

Den här tråden låg ju ursprungligen under inbjudan till laxåtävlingen, så jag antar att det är det som mycket av detta syftar till..

Jättetråkigt att vindvimplarna i Laxå var för undermåliga och fel placerade.
Jag försökte efter bästa förmåga placera ut de vimplar vi hade, så att alla skulle se dom och ha nytta av dom. Mina tre egna vindsnurror valde jag också att sprida ut på bredden av banan, så att alla kunde ha nytta av dom, men de blev folk tydligen bara lurade av när propellern snurrade för länge...
Hade jag varit egoistisk, så hade jag naturligtvis placerat mina snurror längs min egen bana, som jag är van att ha och vet hur man avläser vinden med dom. En annan skytt hade egna vindvisare som han valde att placera på sin egna bana, men ingen kallar nog honom egensinnig och egoistisk för det. Vi var flera skyttar som lånade ut varandras bössor med tillhörande bästa ammo, samt lånade ut skjutstöd och fyllde andras bössor med luft....är det skyttar som är egoistiska och egensinniga....? Nej inte i min värld i alla fall....Jag har tävlat i skytte i 30 år och vill hävda precis tvärt om...skyttar brukar vara ett mycket hjälpsamt och reko folk...
Att vi inte körde bänkrotation mellan varje tavla på vår lilla skjutbana med åtta skjutplatser på ett öppet skjutfällt var av rent praktiska skäl och tror att de flesta skyttar skulle tyckt att bänkrotation är att krångla till det i onödan. Vi är de flesta av oss i högsta grad nybörjare på bänkskytte och har tillräckligt mycket att tänka på ändå än att byta platser när man väl är inskjuten. Men självklart kommer det att köras med bänkrotation på större mästerskap som tex SM

När det nu gäller standardisering av vindvisare så är det givetvis bra, även om olika skyttar har olika preferenser vad som funkar bäst.
Det är svårt att standardisera en sport som bänkskytte, det är trots allt en individuell sport, där alla har sin egna utrustning med custombyggda gevär, utprovad ammo och specialkikare. Stöd och vimplar, som ofta tycks var hemmabyggen finns ju varianter på i det oändliga. Men det vore ju skitbra om det fanns stöd och vindvisare som alla tycker är bra och gick att köpa till ett vettigt pris, alla har kanske inte rätt handlag och verktyg som krävs för att bygga eget....typ som jag.

Som jag har förstått det så finns det ju inte ens standardiserade färdigtryckta måltavlor för BR25 med luftgevär....det om nått borde väl vara prio ett för sporten, i stället för att alla skriver ut sina tavlor lokalt med varierande noggrannhet på trycket och olika papperskvalitéer...

Summa summarum...Tävlingen i Laxå var långt ifrån den perfekta bänkskyttetävlingen, men vi gjorde så gott vi kunde med dom begränsade resurserna och kunskap som fanns...mycket tid och förberedelser gick åt till att anordna denna tävling, men det det räckte tyvärr ändå inte till, ber om ursäkt för detta..
Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Följande användare vill tacka Tomaz för detta inlägg
Frank69 (21 maj 2013, 07:25)

Re: Om vindflaggors betydelse och utformning

Inläggav martinw 21 maj 2013, 07:03

Reklamplast=Kanalplast
Sälj dina luftbössor och skjut med dina krutvapen, det här är inget för dig.
martinw
 
Inlägg: 1111
Blev medlem: 11 jun 2008, 19:32
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 196 gånger i 121 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteklubb

Re: Om vindflaggors betydelse och utformning

Inläggav Nitro 21 maj 2013, 07:04

Så uppfinningsrika och händiga som många här på forumet är, så kommer säkert det här med bra vindvimplar dyka upp.
Men "The Beef" har en poäng i att man inte behöver uppfinna hjulet en gång till.
Självklart måste det finnas utrymme för var och en att kunna använda sina egna personliga vindvimplar som man trivs bäst med.
Men hittar man en modell, kanske den som Australien och Finland kommit fram till, så är det ju många fördelar ifall flera skyttar känner sig bekväma och trygga med samma vimpel. Bara en sån sak som att släpa med sig ett gäng vimplar varje gång man ska åka iväg. Finns det vimplar på plats som är av samma sort som man är van vid så slipper man ju kånka med sig det också.
Sen ska varken du Tomaz eller någon annan heller för den delen känna er utpekade för att vara egoistiska. Jag har svårt att tro att "The Beef" syftade på någon speciellt, utan att han har sina egna erfarenheter från Finland.
Jag tycker att alla är schyssta och hjälper varandra.
Att det inte var optimalt med vimplarna i Laxå senast är sånt man får räkna med då vi är nybörjare och inte har hunnit utveckla det riktigt än. Vi gör vårt bästa och efter hand blir det säkert bättre.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Om vindflaggors betydelse och utformning

Inläggav Frank69 21 maj 2013, 07:37

Tomaz skrev:Jättetråkigt att vindvimplarna i Laxå var för undermåliga och fel placerade.


Då ni är bland de bästa i Sverige på att b.la sätta upp vindvisare så är det inget du behöver bekymra dig om.
Tror att alla tävlingsdeltagare var fullt nöjda med den arrangerade tävlingen.

Klubbarna har ju inte hur stora resurser som helst för att kunna preppa banorna...
De vindindikatorer The Beef länkade till kostar ju ca 700kr/st och behöver skytten 5st till en 25m bana så blir det ju 3500kr/bana.
Man kan ju lätt räkna ut att det inte är hållbart.
Så fort vi får en bra beskrivning på indikatorer, så kan vi ju så smått börja tillverkningen och kanske sätta som mål att 2015 så skall banorna ha dessa.
Kanske bör det tas ett riksomfattande beslut om de är sådana som vi vill ha på banorna...
ev så kanske en enklare modell med endast en vindvimpel också vara godkänd för att inte belasta föreningarna för hårt.

Som vi kör det nu så får skyttarna nöja sig med vårt ideella arbete, och där vi ofta själva står för kostnaderna.
På det SM som vi kommer att anordna kommer vi inte heller i dagsläget att kunna erbjuda skytten optimala förhållanden.
Men det kommer att bli så lika förhållanden som möjligt för alla skyttar, mer kan man inte begära.
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: Om vindflaggors betydelse och utformning

Inläggav buggsson 21 maj 2013, 07:43

Tomaz skrev:Summa summarum...Tävlingen i Laxå var långt ifrån den perfekta bänkskyttetävlingen, men vi gjorde så gott vi kunde med dom begränsade resurserna och kunskap som fanns...mycket tid och förberedelser gick åt till att anordna denna tävling, men det det räckte tyvärr ändå inte till, ber om ursäkt för detta..


Jag vill bara poängtera att jag är väldigt nöjd med tävlingen som den var.

Jag skulle önska att det blev så att det utvecklades en standard som i alla fall de flesta som anordnar tävlingar skulle ha. Standards kan ju också bytas om det dyker upp nya modeller/modifieringar. Och att man skulle ha ett så pass stort antal av dessa att man vid behov skulle kunna förse alla tävlande med dessa. Sedan skulle ju alla tävlande vara fria att ta med sig sina favoriter också.

Man kan ju även ha ett par olika varianter att välja på, allt behöver väl inte vara samma sort över hela banan?

Om apparaten oven skulle bli för stor för klubbarna, då vore som jag ser det, näst bäst om man kommer överens om en standard och lägger ut en schysst beskrivning på nätet.

Personligen som en riktig nybörjare skulle jag tycka det vore skönt att slippa röja runt och flytta runt flaggor mellan tavelbytena, man har nog med sig själv ändå.

Vi är ju alla nya på det här. Man kan inte fixa allt på en gång, man får ta det lite efterhand, men en eller två standards tycker jag skulle vara bra för då kan alla låna varandras under bänkrotationer så slipper alla springa runt och byta, men det är jag det.
Bild
buggsson
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 28 dec 2011, 16:33
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 41 gånger i 31 inlägg

Re: Om vindflaggors betydelse och utformning

Inläggav Frank69 21 maj 2013, 08:12

martinw skrev:Reklamplast=Kanalplast


Kanske nått sånt här då:
För att följa länken så måste du registera dig.



Bild
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: Om vindflaggors betydelse och utformning

Inläggav Nitro 21 maj 2013, 08:16

Ja det stämmer det var det Jens visade upp.
Var kan man köpa sånt?
Efter vad jag förstått det, så kan man nog köpa det direkt av tillverkaren som Frank länkade till.
Men man får nog köpa en hel skiva, fast det gör inget då det lär gå åt.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Om vindflaggors betydelse och utformning

Inläggav Frank69 21 maj 2013, 08:23

Finns ju att köpa b.la här:
(kanske hos alla modellbyggs butiker)
För att följa länken så måste du registera dig.

Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: Om vindflaggors betydelse och utformning

Inläggav Nitro 21 maj 2013, 08:56

Då det kan vara problem på vissa ställen att köra ner en pinne i marken pga. sten så kan det vara lämpligt att använda sig av ett hopfällbart notställ som även går att justera på höjden.
Detta var det billigaste jag kunde hitta.

För att följa länken så måste du registera dig.



Det blir en del pengar ifall man ska ha ett antal men för 79:- (ifall man köper fem st. annars 89:-) är det knappt lönt att bygga själv.
Senast redigerad av Nitro 21 maj 2013, 09:18, redigerad totalt 1 gång.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Om vindflaggors betydelse och utformning

Inläggav buggsson 21 maj 2013, 09:10

Nitro skrev:Då det kan vara problem på vissa ställen att köra ner en pinne i marken pga. sten så kan det vara lämpligt att använda sig av ett hopfällbart notställ som även går att justera på höjden.
Detta var det billigaste jag kunde hitta.

För att följa länken så måste du registera dig.



Det blir en del pengar ifall man ska ha ett antal men för 79:- är det knappt lönt att bygga själv.


Det var ett helt OK pris tycker jag. Det ser dock lite "flimsigt" ut så jag tror det är klokt att fundera på att få till så att man kan hänga en tung sandpåse långt ner så att det inte tippar över när det blåser mkt.
Bild
buggsson
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 28 dec 2011, 16:33
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 41 gånger i 31 inlägg

Re: Om vindflaggors betydelse och utformning

Inläggav Nitro 21 maj 2013, 09:14

buggsson skrev:Det var ett helt OK pris tycker jag. Det ser dock lite "flimsigt" ut så jag tror det är klokt att fundera på att få till så att man kan hänga en tung sandpåse långt ner så att det inte tippar över när det blåser mkt.

Ja det måste man. Nån form av vikt som gör att den inte välter i vinden.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Om vindflaggors betydelse och utformning

Inläggav Nitro 21 maj 2013, 09:36

Har nu beställt både skivor samt notställ, så vänta med att beställ notställ ifall ni är tveksamma över kvalitén.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: INBJUDAN Bänkskyttetävling i Laxå lördagen den 18:e Maj

Inläggav buggsson 21 maj 2013, 10:42

Frank69 skrev:The Beef...
Du har nämnt det förr att du har material att visa upp...
och det är ju synd att det fortfarande inte har kommit mer material som vi kan använda oss av...
Att skriva vilket material och storlekar tar inte så lång tid... även en bild är ju relativt enkelt att lägga upp...
Klarar man inte det så går det att maila bilden till nån av oss aktiva... så hjälper vi med det.
Har ju själv tillverkat vindflaggor och har hållit mig till den variant som säljs till skjutbanor i Sverige:
För att följa länken så måste du registera dig.


Kanske de skiljer sig från de "Finska"... det vet vi ju inte förrän de presenteras... :wink:
Så vi får ju bara hålla tummarna för att du snart bjuder på lite... :Thumbupp:


Jag har svårt för vimplar. Tycker bara att de fladdrar runt. Föredrar nog antingen propeller eller mera likt vindflöjel. Allt efter tycke och smak.
Bild
buggsson
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 28 dec 2011, 16:33
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 41 gånger i 31 inlägg

Re: Om vindflaggors betydelse och utformning

Inläggav buggsson 21 maj 2013, 10:55

Frank69 skrev:
Tomaz skrev:Jättetråkigt att vindvimplarna i Laxå var för undermåliga och fel placerade.


Då ni är bland de bästa i Sverige på att b.la sätta upp vindvisare så är det inget du behöver bekymra dig om.
Tror att alla tävlingsdeltagare var fullt nöjda med den arrangerade tävlingen.

Klubbarna har ju inte hur stora resurser som helst för att kunna preppa banorna...
De vindindikatorer The Beef länkade till kostar ju ca 700kr/st och behöver skytten 5st till en 25m bana så blir det ju 3500kr/bana.
Man kan ju lätt räkna ut att det inte är hållbart.
Så fort vi får en bra beskrivning på indikatorer, så kan vi ju så smått börja tillverkningen och kanske sätta som mål att 2015 så skall banorna ha dessa.
Kanske bör det tas ett riksomfattande beslut om de är sådana som vi vill ha på banorna...
ev så kanske en enklare modell med endast en vindvimpel också vara godkänd för att inte belasta föreningarna för hårt.

Som vi kör det nu så får skyttarna nöja sig med vårt ideella arbete, och där vi ofta själva står för kostnaderna.
På det SM som vi kommer att anordna kommer vi inte heller i dagsläget att kunna erbjuda skytten optimala förhållanden.
Men det kommer att bli så lika förhållanden som möjligt för alla skyttar, mer kan man inte begära.


Många bra kommentarer här Frank.


Ett rikstäckande beslut vore att föredra så det blir lika överallt. Man kan väl bestämma sig för fler än en modell, kanske två till att börja med, så får man lite att välja mellan. T.ex. en snurra eller vindflöjel och vimplar för de som gillar sådana? Som du var inne på, allt kostar pengar, men med en bra DIY-lösning kommer det säkert göra att det blir överkomligt för de flesta klubbar. Vi får bygga ut våra vindindikatoranläggningar efter hand, man har ju andra utgifter också, som kulfång, skjutbord och annat smått och gott.
Bild
buggsson
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 28 dec 2011, 16:33
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 41 gånger i 31 inlägg

Re: INBJUDAN Bänkskyttetävling i Laxå lördagen den 18:e Maj

Inläggav Nitro 21 maj 2013, 10:58

buggsson skrev:Jag har svårt för vimplar. Tycker bara att de fladdrar runt. Föredrar nog antingen propeller eller mera likt vindflöjel. Allt efter tycke och smak.

Den Finska modellen som är efterapad av Australienskarna är ju en "de luxe" variant med extra allt.
Propeller, vindflöjel och vimpel. Så funkar den bra, så borde det ju passa alla smaker.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Om vindflaggors betydelse och utformning

Inläggav Leopold 21 maj 2013, 11:01

Tomaz: du får inte ta detta som att det klagas över den mycket trevliga och välgenomförda tävlingen i lördags! Ni hade gjort ett jättefint jobb och det tackade vi alla för från hjärtat.

Anledningen till att jag lyfte ut detta om vindflaggor och ev standards till en egen tråd var just detta att det är generella frågor som gäller kommande BR-tävlingar. Jag har varit med på två BR-tävlingar hittills, på den första så var detta med vindflaggor knappt något som fanns alls mer än ett par-tre käppar med en fastknuten plastremsa... det jag fick se i Laxå var rena himmelriket i jämförelse. Men just tack vare den extra luriga vinden så såg jag också vad man kan utveckla ytterligare.

Självklart är jag mycket tacksam för de som tagit med sig egna vindflaggor som jag kunde kolla på. Pratet om "egocentrism" får inte misstolkas, det jag menar och det jag tror The Beef menade är att vinsterna av att kunna enas om en bra standardflagga är stora, då slipper flertalet ta med sig egna. Vill man ändå göra det så kan man fortsätta med det.

Sedan vad gäller rotation vid bänkarna så är det väl olika förutsättningar som du säger beroende på hur stor tävlingen är etc. I reglerna står det att det är obligatoriskt och det anvisas till någon form av procedur för att göra tävlingsförhållandena så lika som möjligt.

Ärligt talat hade jag inte ens tänkt på detta tidigare, ännu mindre sett den delen tidigare i reglementet men nu förstår jag varför den finns där. Det kanske tar någon minut att flytta sina pinaler mellan bänkarna men det borde man hinna man med i tavelbytespausen.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Nästa

Återgå till Bänkskytte

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster

  • Sponsorer