SAG AR1000 - Renegade edition

I denna kategori talas det om luftvapen i form av fjäder & gasfjäder drivna luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav Leopold 27 apr 2013, 01:02

Ok. Klassade om kulorna nyss efter experimentet. Nu tror jag att mina bästa kulor JEH för just den här bössan väger 0.666 gram +/- 2 mg, fixat till testgrupperna så det är bara att köra om experimentet vid tillfälle. Lustig siffra förresten... men det bara blev så :)

Blir det ingen markant bättring så kan jag ju alltid prova någon annan kula tex denna H&N FTT som en del tycker är bra men som inte funkat vidare bra i några av mina andra bössor. Dumt att jag inte testat den hittills i den här bössan, kanske får saker och ting att falla på plats?
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav Lasse64 27 apr 2013, 11:37

Hej Leopold !
sitter och testar lite men förstår inte riktigt ,hur jag får till komp förhållandet
t,ex 25mm diameter o slagläng på 70mm = 34,36 cm3 (om jag räknat rätt)
transferport 2,8mm o längd 25mm = 0,15 cm3
_____________
ca: 34,51/34,36 = 1,0044
vad gör jag för fel ???
man är ju inget mattegeni
tack på förhand
Lasse
Lasse64
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 07 sep 2011, 20:20
Ort: Gävle
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: min gamla Elgamo 68

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav Springer 27 apr 2013, 11:52

Lasse64 skrev:Hej Leopold !
sitter och testar lite men förstår inte riktigt ,hur jag får till komp förhållandet
t,ex 25mm diameter o slagläng på 70mm = 34,36 cm3 (om jag räknat rätt)
transferport 2,8mm o längd 25mm = 0,15 cm3
_____________
ca: 34,51/34,36 = 1,0044
vad gör jag för fel ???
man är ju inget mattegeni
tack på förhand
Lasse

Hej Lasse.
Enkelt förklarat så ska luftvolymen som finns i komptuben framför pistongpackningen samt luften som finns i transferporten packas ihop så att allt ryms i transferporten.
34,51/0,15 = 230
Senast redigerad av Springer 27 apr 2013, 11:52, redigerad totalt 1 gång.
What is the speed of dark?
Användarvisningsbild
Springer
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 20 sep 2010, 03:20
Ort: Östersund
Tack utdelade: 63 gång
Tackad: 87 gånger i 70 inlägg
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav Leopold 27 apr 2013, 12:30

Ja precis. Din exempelbössa Lasse verkar vara ganska optimerad för 16 J redan enligt tumreglerna, *om* du har en pistongpackning som har ett obetydlig död volym framför sig när den bottnar i komptuben. Har du en packning som är djupare skålad så måste denna döda volym läggas till volymen av transferporten i beräkningen och då kan du landa på ett kompressionsförhållande som är för lågt för att pistongen ska hinna bromsas upp helt av luftkudden, detta kan ge "piston slam". Men det märker du.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav Lasse64 27 apr 2013, 12:38

Hej Leopold !
tack för förklaringen :)
och tack för intressant läsning
mvh
Lasse
Lasse64
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 07 sep 2011, 20:20
Ort: Gävle
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: min gamla Elgamo 68

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav Blackpowder 29 apr 2013, 14:19

Tjenare Leopold!
Fick ju gå in och läsa lite om dig och din bössa, jag var lite imponerad av hur smidigt den sköt.
Ångrar att jag inte provsköt den för att få känna på den.
Nu blev jag sugen på att applicera iderna med shortstroke mm. på min gamla Webley Omega!
Tackar åter för en trevlig söndag!
Blackpowder
 
Inlägg: 338
Blev medlem: 20 feb 2009, 08:28
Tack utdelade: 88 gång
Tackad: 160 gånger i 68 inlägg
Skytteklubb: Kristianopel SF, Mörrum
Luftvapen favorit: Feinwerkbau

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav Leopold 29 apr 2013, 15:19

Tack själv! Det var jättekul att träffas och skjuta ihop igår, vilket skönt gäng och vilket väder!

Det blir fler tillfällen för provskjutning är jag säker på, den bör upplevas för den känns minst lika skön att skjuta med som den låter. Dessutom uppskattar jag vikten och balansen mer och mer, det hjälper till att ta udden av den lilla rekyl som återstår efter mina ingrepp.

Lycka till med din Webley Omega!
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav Leopold 01 maj 2013, 20:25

Litet småuppdateringar blir det efter hand, kanske intressant att se hur saker och ting fortlöper.

Idag var en härlig dag! Först litet gullande med bössan som hittills gjort vad jag begärt av den minst sagt, i söndags var vi på en tävling och allt lirade fint med bössan. Så idag kronade jag den först för att kolla var den ligger nu för tiden, 220 med JE Heavy som vanligt dvs 16 J där den ska ligga. 250 mps med JE Express.

Sedan plockade jag ner den i sina beståndsdelar, rensade & inspekterade och allt såg superfint ut och exakt i samma skick som sist jag såg delarna för ca 1000 skott sedan. Bytte ut alla smörjmedel mot nytt fräscht, nu satte jag Maccari clear tar på fjädern tänkte det kan funka fint med tanke på att Vortek-fettet var slut och jag gillade inte det fettet i vilket fall. För torrt och flagigt tyckte jag. I övrigt samma recept på smörjningen som jag hittat tidigare.

Plockade ihop den igen och kronade på nytt, Första skottet 218 mps med JEH, andra 219 sedan resten av skotten stabilt på 220 mps. Som ett urverk alltså och utan att kolla så vet jag att den ligger på 250 med JE Express. Den kan inte göra annat.

Fyrade upp grillen för att fixa till mina fenomenala Creole black ribs, medan det blev klar fick jag litet ytterligare kvalitetstid med bössan denna gång i trädgården, ljumt och skönt. Sköt in siktet som helt väntat ändrat sig litet efter dagens av/påmontering. Nåväl, några klick hit och dit så satt skotten där igen mitt i prick. Konstaterar snabbt att detta Clear tar gjorde bössan ännu skönare i uppspänningen, mjukare än någonsin. Annars ingen skillnad dvs absolut perfekt pricksäkerhet i FT-ställningar.

En perfekt 1:a maj blev det :Thumbupp:
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav Springer 02 maj 2013, 01:18

Gött, blir glad av att läsa den här tråden.
Helt klart en av de mest prisvärda Kina-bössorna som efter en rejäl dos kärlek kan prestera förvånande resultat.
Jodå vi ska absolut inte blunda för tyska precisionsverk och det fantastiska hantverket på engelska bössor men visst är det intressant hur denna no-nonsense bössa utvecklats sedan tråden skapades.
What is the speed of dark?
Användarvisningsbild
Springer
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 20 sep 2010, 03:20
Ort: Östersund
Tack utdelade: 63 gång
Tackad: 87 gånger i 70 inlägg
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav Leopold 02 maj 2013, 11:16

Ja det är intressant att dra sig till minnes hur den var att skjuta med ur kartong... knorrande skrapig fjongig och tråkig att spänna upp, grusigt och oförutsägbart avtryck, enormt långsam och studsig pistongrörelse. Den sköt iofs rätt hyfsat men jag hade ingen nytta av den alls, sköt naturligtvis mycket hellre med mina toppklassbössor HW30s och FWB300s.

Nu är detta min toppklassbössa som gör att man tycker fwb300s känns slamrig och twangig vid avfyrningen, inte lika kul att skjuta med som denna och HW30s även om den naturligtvis presterar med den fantastiska precision som fwb300s ska göra som semirekylfritt matchvapen.

Skjutupplevelse är viktigt tycker jag!
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav GunnarT 02 maj 2013, 11:44

Leopold skrev:Ja det är intressant att dra sig till minnes hur den var att skjuta med ur kartong... knorrande skrapig fjongig och tråkig att spänna upp, grusigt och oförutsägbart avtryck, enormt långsam och studsig pistongrörelse. Den sköt iofs rätt hyfsat men jag hade ingen nytta av den alls, sköt naturligtvis mycket hellre med mina toppklassbössor HW30s och FWB300s.

Nu är detta min toppklassbössa som gör att man tycker fwb300s känns slamrig och twangig vid avfyrningen, inte lika kul att skjuta med som denna och HW30s även om den naturligtvis presterar med den fantastiska precision som fwb300s ska göra som semirekylfritt matchvapen.

Skjutupplevelse är viktigt tycker jag!


Jag trodde att du skulle sätta Ar1000 före HW30 men där går väl gränsen för hädelse och uppror mot HW-gänget. :smt016

Hur mycket skulle du sälja den för? 8) 2000:- ?
Om vi ändrar våra tankar kan vi ändra världen.
Användarvisningsbild
GunnarT
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 23 feb 2011, 20:51
Ort: Hässelby
Tack utdelade: 23 gång
Tackad: 59 gånger i 50 inlägg
Luftvapen favorit: El Gamo David

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav Leopold 02 maj 2013, 14:47

GunnarT skrev:...
Jag trodde att du skulle sätta Ar1000 före HW30 men där går väl gränsen för hädelse och uppror mot HW-gänget. :smt016


Hehe... ja det vore väl att häda :)

Men utan HW30s hade jag inte vetat vad jag söker i en riktigt bra fjäderbössa. Resultatet blev som sagt likt på många sätt, till och med ned till det svaga högfrekventa "katana-pinget" från den väldämpade fjädern som uppfattas via kindbenet efter avfyrningens stumma klick-ljud. Båda är underbart roliga bössor att skjuta med och nästan omöjliga att lägga åt sidan när man väl börjat!

HW30s styrkor ligger i det lätta smidiga formatet och det mer beskedliga plonket i kulfånget, AR1000 styrkor är att den är tung och slår hårt så det ryker i målet, även mer stabil att hålla i när det blåser. Så de är perfekta komplement till varandra.

Det där med saker och tings marknadsvärde är intressant att fundera på, absolut! Rent generellt är det ju svårt att sälja vidare licensluftgevär, och då kan man ju bara föreställa sig hur svårt det skulle vara att sälja en amatörtunad kinaklon... av ett spanskt gevär av rätt anonym modell... :mrgreen:

GunnarT skrev:Hur mycket skulle du sälja den för? 8) 2000:- ?


Om jag får möjlighet att köpa en bössa som fyller mina krav bättre så skulle det kunna vara aktuellt att sälja, inte annars. Tror inte 2000 spänn gör varken till eller från i det avseendet så bössan lär nog stanna hos mig för överskådlig tid :wink:
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav Leopold 11 maj 2013, 20:47

Testade bössan litet på 25m-banan idag inför kommande BR-tävling. Ja jag vet: inte rätt slags bössa men det skiter jag i.

Testade först med dom kulor jag fått uppfattningen funkar bäst, JSB Heavy 4.52. Gick inget vidare kort sagt.

Bytte till H&N FTT 4.52, en kula som inte funkat särskilt bra i mina övriga vapen. Överraskade stort under den första sessionen, kändes som att jag träffade mer konsistent där jag siktar med denna kula! Dock kommenterade Frank att det inte riktigt lät som 16 J det där.

Sedan blev det litet skytte med andra bössor och jag kom tillbaks till denna kombinationen igen men utan att landa i samma fina träffbilder. Tror det handlar mycket om att stödet inte är konsistent så det måste jag fixa.

Nåväl. Kronade bössan nu på kvällen och mycket riktigt hade Frank rätt! H&N FTT väger 0,56 g enligt spec men är typiskt något tyngre, 0,565 g ligger närmare sanningen. Mätte upp 248 mps i medel över en 20-skottssträng, 0.00 i standardavvikelse (dvs ingen mätbar spridning). Detta blir 17,5 Joule tyvärr. Dvs jag kan inte använda dessa kulor i 16J-klassen just nu, snopet eftersom de går bäst i den här bössan utan tvekan. Lustigt att jag aldrig testat dom tidigare men bättre sent än aldrig!

Kontrollmätte mot mina referenskulor jag kört med tidigare, JSb Exact Heavy och Express. Båda dessa ligger fortsatt nästan exakt på 16, 1 J V0 vilket är vad jag ville ha.

Så nu sitter jag ju i ett dilemma. Inte superenkelt att trimma ner bössan. Möjligen kan jag ta bort tophat som bygger 4 mm men den har ju även en fjäderstyrningsuppgift. Kan ta bort en bricka i bakkant också som bygger ett par mm. Kapa fjäder gör jag bara inte. Har iofs en litet klenare Norica Marvic Gold fullfartsfjäder jag kan prova med. Aja det löser sig men grejen är att jag ju tycks ha hittat en suverän kula för vapnet i H&N FTT och det tar jag inte lätt på.

Är det inte lustigt hur en kula från en helt annan tillverkare kan göra så mycket på den tekniska effektiviteten? H&N-kulan är gjord i en betydligt hårdare legering, dessa kulor laddar väldigt tajt i pipan jfr JSB oavsett modell. I både fwb300s och HW30s så fick jag en markant lägre effekt ur vapnet med denna kula, tappade ca 1-2 Joule. Här blev det tvärtom, plus bättre precision.

Kan säga att ljudet och känslan med H&N FTT klingade enormt harmoniskt i min AR1000, kändes som att bössan var "stämd" för dessa kulor.

PS. Det slog mig att det kunde vara värt att gå åt andra hållet istället. Att dra upp den litet i effekt för att se om man närmar sig en "sweet spot" kring 20-22 Joule kanske. Allt som behövs är att lägga dit en litet högre tophat. Upp i HV-klassen då men skit samma, det blir vad det blir och den här typen av bössor är rätt chanslösa oavsett 16/27 J.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav Nitro 11 maj 2013, 23:44

Kul att du hittat en bula som funkar bra. Ibland så har FTT imponerat på mig också, men bara ibland. Hur det än är så tillhör dessa bulor toppskiktet, men kanske inte går bra i alla pipor.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav Leopold 12 maj 2013, 00:11

Jo.. enda jobbiga är att den där H&N FTT gör att jag hamnar på en för hög effekt för 16J-klassen. Får se vad jag kan göra åt detta. Man kan liksom inte ignorera en kula som matar skott på skott exakt som man hade tänkt... och om man väger kulorna ser man rätt snabbt att de är osedvanligt konsistenta. Så det är verkligen inga skitkulor.

Kul att hitta en så bra kula i förrådet av kulsorter jag trodde var hopplöst dåliga :)
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav dagevert 12 maj 2013, 15:37

Ser du har prøvd jsb express og heavy.

Hva med vanlig exact? Kan være artig å se hva den gjør- om den maxer ut energien slik som FTT(Exact veier 8,4, FTT veier vel marginalt mer) eller om den gir lignende energi som andre JSBkuler.
For mange luftgevær ;-)
dagevert
 
Inlägg: 896
Blev medlem: 05 sep 2010, 11:42
Ort: Akershus
Tack utdelade: 81 gång
Tackad: 135 gånger i 107 inlägg
Skytteklubb: NSF, NFPS, SWS
Luftvapen favorit: Vulcan

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav losdrivare 12 maj 2013, 17:59

Varför inte kapa fjädern? Bössan skulle väl bli ännu snällare och mer lättskjuten med mindre fjäderspänning?
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 13 nov 2009, 14:09
Ort: Umeå
Tack utdelade: 337 gång
Tackad: 284 gånger i 179 inlägg
Skytteklubb: PLVK
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav GunnarT 12 maj 2013, 18:25

Leopold skrev:Jo.. enda jobbiga är att den där H&N FTT gör att jag hamnar på en för hög effekt för 16J-klassen. Får se vad jag kan göra åt detta. Man kan liksom inte ignorera en kula som matar skott på skott exakt som man hade tänkt... och om man väger kulorna ser man rätt snabbt att de är osedvanligt konsistenta. Så det är verkligen inga skitkulor.

Kul att hitta en så bra kula i förrådet av kulsorter jag trodde var hopplöst dåliga :)

Sätt dit punkaskruven igen :)
Om vi ändrar våra tankar kan vi ändra världen.
Användarvisningsbild
GunnarT
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 23 feb 2011, 20:51
Ort: Hässelby
Tack utdelade: 23 gång
Tackad: 59 gånger i 50 inlägg
Luftvapen favorit: El Gamo David

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav Leopold 12 maj 2013, 18:33

Ska prova med vanliga JSB Exact också. Kanske har den en effektpuckel på normalviktiga kulor och att den kanske trivs bäst med dessa, vem vet.

Att kapa kvalitetsfjädrar bär mig emot, de är avslutade i ändarna på ett sätt som garanterar lång livslängd. Vill man ha ner fjongen litet marginellt är det troligen bättre att lämna bössan uppspänd en tid.

Men jag har litet klenare fjädrar jag kan prova med, dels originalfjädern och dels Norica Marvic gold-fjädern. Fast där får man problem med att min nuvarande superanpassade fjäderguide förmodligen inte passar, den är gjord för en väl inskjuten Maccarifjäder.

Får se hur jag gör. Prio ett för BR-ändamål är att experimentera fram ett bättre mer konsistent stöd, har några idéer där med som ska provas. Inte omöjligt att bössan presterar helt ok även med Heavy/Express som ju ger 16 J.

Litet ballt att jag kan ändra effekt såpass mycket bara genom att byta kula! Då kan man ju delta i två vapenklasser om man har lust utan att göra ett skvatt med bössan.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav Frank69 12 maj 2013, 18:45

Leopold skrev:Dock kommenterade Frank att det inte riktigt lät som 16 J det där.


Var rätt tydligt... :lol:
Men skotten samlade sig bra! :arrow:
Tyvärr fick du inte med dig din sista BR-25m tavla som minsann var rätt bra... :smt020
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav Leopold 12 maj 2013, 19:01

GunnarT skrev:Sätt dit punkaskruven igen :)


Ingen dum idé! Fast i och med att jag har satt dit en plastdistans för shortstrokingen så är originalskruven några cm för kort tyvärr.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav dagevert 12 maj 2013, 19:09

Men... du har vel, om vi skuler til engelsk eksperimentering, for stort slagvolum for 16joule/12fpe. Hva med å redusere enda et par mm av slaglengden?
For mange luftgevær ;-)
dagevert
 
Inlägg: 896
Blev medlem: 05 sep 2010, 11:42
Ort: Akershus
Tack utdelade: 81 gång
Tackad: 135 gånger i 107 inlägg
Skytteklubb: NSF, NFPS, SWS
Luftvapen favorit: Vulcan

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav Beangan 12 maj 2013, 19:10

Går säkert fixa en nu skruv med hål i ;)
Beangan
 
Inlägg: 3458
Blev medlem: 14 aug 2011, 04:51
Tack utdelade: 130 gång
Tackad: 389 gånger i 183 inlägg

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav Leopold 12 maj 2013, 19:42

Nej skruvar med hål i går bort för mig. Ett fultrick man körde för att ta ner bössan i effekt för att alls kunna säljas här hemma. Enorma nackdelar med den metoden som bara är acceptabla om man tänkte plinka ölburk osv.

Däremot finns ju såklart möjligheten att shortstroka ytterligare litet mer som dagevert är inne på. Har en tillsvarvad bit som kan läggas till, kortar ner från nuvarande 85 mm till 75 mm. Problemet är att man förmodligen inte kommer undan att reducera transferportens diameter för att man ska kunna hålla rimligt kompressionsförhållande. Blir luftkudden för liten så får man "piston slam" och då ryker träffbilder och skjutupplevelse all världens väg på ett bräde.

Tycker jag ligger hyfsat nära optimalt med nuvarande shortstroking så jag får jobba från den utgångspunkten tror jag. Återkommer.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav Leopold 14 maj 2013, 20:04

Sådär nu tog jag bort tophat i nylon som byggde 5.5mm. Hamnade på 16 J med H&N FTT som var målet. Litet synd att att droppa frontstyrningen med sina konsekvenser men vad gör man inte för att dra sitt lilla strå till stacken för att 16J-klassen ska växa sig stor och stark...

Nej bössan ligger på absoluta minimum av effektuttag nu, har en känsla av att den skulle prestera bättre kring 20 J med nuvarande shortstroking på plats. Visst man kan minska slaglängden ytterligare men jag ger mig nu. För med sig för mycket kringåtgärder i form av att minska transferportdiameter osv, orkar inte. Betydligt mer frestande att låta den vara en FT-bössa för fullfartsfjäderklassen.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
Batistuta (14 maj 2013, 20:10)

FöregåendeNästa

Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster

  • Sponsorer