SM i Bänkskytte 2013

Här skrivs det om bänkskytte med luftgevär.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: SM i Bänkskytte 2013

Inläggav Kari Lindström 16 apr 2013, 16:55

Frank69 skrev:Kari, det vore trevligt om du läser trådarna som har behandlat alla dina frågor och kommentarer.
Finns ingen mening att köra samma visa varje gång någon ny kommer till forumet.
Sök och läs ifall du är intresserad...
Har du tänkt besöka tävlingar i Bänkskytte för luftgevär i år?


Det är ju omöjligt att hitta alla svaren via sökmotorn. Men om intresset är svalt att svara på frågor, finns det alltid andra ställen jag kan ställa dem på. Dock betraktar jag denna typen gästvänligheten som att man kanske inte vill ha nya skyttar och naturligvtis kommer sådant också påverka mina egna beslut.

Jag har faktiskt spikat in datum i min allmanacka för olika besök, men börjar känna mig ovälkommen och då får vi se.

Jag själv har fått miljoner frågor på olika forum om handladdning och bänkskytte och faktiskt alltid svarat frågorna lika ödmjukt. Det har resulterat i att en massa folk anslutit sig till bänkskytte och många nybörjare drillats fram som nyblivna svenska mästare. I min värld finns inga dumma frågor, bara dumma svar.
Senast redigerad av Kari Lindström 16 apr 2013, 16:58, redigerad totalt 1 gång.
Kari Lindström
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 03 apr 2013, 19:56
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 7 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: www.benchrest.nu

Re: SM i Bänkskytte 2013

Inläggav Jazz 16 apr 2013, 17:08

Vi har ansökt om att bli medlemmar i svenska skyttesport förbundet men vi är inte antagna ännu. Vi kör däremot efter deras regler. Det har varit mycket bråk runt reglerna därför är väl folk lite återhållsamma med att svara.
:Thumbupp:
Senast redigerad av Jazz 16 apr 2013, 17:09, redigerad totalt 1 gång.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: SM i Bänkskytte 2013

Inläggav Sniperace 16 apr 2013, 17:12

Vskf är med i svsf sedan starten, och tidigare i FSR sedan dess början, så nu undrar jag vad du menar med inte antagna ännu?
Bild
Användarvisningsbild
Sniperace
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: 02 jul 2010, 12:47
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 46 gånger i 34 inlägg
Skytteklubb: VSKF

Re: SM i Bänkskytte 2013

Inläggav Sniperace 16 apr 2013, 17:16

Kari Lindström skrev:
Frank69 skrev:Kari, det vore trevligt om du läser trådarna som har behandlat alla dina frågor och kommentarer.
Finns ingen mening att köra samma visa varje gång någon ny kommer till forumet.
Sök och läs ifall du är intresserad...
Har du tänkt besöka tävlingar i Bänkskytte för luftgevär i år?


Det är ju omöjligt att hitta alla svaren via sökmotorn. Men om intresset är svalt att svara på frågor, finns det alltid andra ställen jag kan ställa dem på. Dock betraktar jag denna typen gästvänligheten som att man kanske inte vill ha nya skyttar och naturligvtis kommer sådant också påverka mina egna beslut.

Jag har faktiskt spikat in datum i min allmanacka för olika besök, men börjar känna mig ovälkommen och då får vi se.

Jag själv har fått miljoner frågor på olika forum om handladdning och bänkskytte och faktiskt alltid svarat frågorna lika ödmjukt. Det har resulterat i att en massa folk anslutit sig till bänkskytte och många nybörjare drillats fram som nyblivna svenska mästare. I min värld finns inga dumma frågor, bara dumma svar.


Som jag ser det borde du fått en länk att följa, självklart ska vi hjälpa varandra så mycket vi kan.
Dock ligger min del mest på det gamla skyttet från fsr-tiden, och andra krafter håller på med ft och br som vi släppte in efter förfrågan.
Jag orkar inte helt sätta mig in i alla de olika skytteformerna, det finns det varken ork eller tid till :)

men känn dig inte ovälkommen Kari!!
Bild
Användarvisningsbild
Sniperace
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: 02 jul 2010, 12:47
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 46 gånger i 34 inlägg
Skytteklubb: VSKF

Re: SM i Bänkskytte 2013

Inläggav Jazz 16 apr 2013, 17:20

Grenen långhålls skytte är inte under förbundet däremot är de flesta klubbar det
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: SM i Bänkskytte 2013

Inläggav Sniperace 16 apr 2013, 18:46

om denna gren inte finns under förbundet är det väl inte dit man säker medlemsskap, och i svenska skyttesportförbundet ÄR vi medlemmar, men det som ska göras är väl då att få dessa att ta med långhållsskytte i sin verksamhet, eller har jag missuppfattat något?

FT är upptaget i deras reglementen nu, så vi har kvar BR och andra luftskytteformer att bli accepterade skytteformer med regelverk inom moderförbundet
Bild
Användarvisningsbild
Sniperace
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: 02 jul 2010, 12:47
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 46 gånger i 34 inlägg
Skytteklubb: VSKF

Re: SM i Bänkskytte 2013

Inläggav gubbe 16 apr 2013, 18:46

Kari Lindström skrev: I min värld finns inga dumma frågor, bara dumma svar.


Det är mycket nytt det här året ang regler. Arrangörena är ganska nya i många fall så det råder lite osäkerhet. Tror att man lätt kan uppfatta en fråga som kritik mot det man gör (ang regler, klassindelning osv) därför kan svaren upplevas negativa.

Kari Lindström skrev: Men om intresset är svalt att svara på frågor, finns det alltid andra ställen jag kan ställa dem på.

Som sagt, det är mycket nytt i år och jag tror inte vi har alla svar. Tror nog att du istället kan tillföra en hel del och hoppas därför att du hänger kvar här. :)
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Följande användare vill tacka gubbe för detta inlägg
a_gunther (16 apr 2013, 20:25)

Re: SM i Bänkskytte 2013

Inläggav Leopold 16 apr 2013, 19:06

Kari Lindström skrev:
Det är ju omöjligt att hitta alla svaren via sökmotorn. Men om intresset är svalt att svara på frågor, finns det alltid andra ställen jag kan ställa dem på. Dock betraktar jag denna typen gästvänligheten som att man kanske inte vill ha nya skyttar och naturligvtis kommer sådant också påverka mina egna beslut.


Jag kan repetera svaret jag gav, inklusive länken till tråden om de regler som klubbarna har kommit överens om gäller för innevarande år för BR.

Leopold skrev:Jag drar mig till minnes en ganska nylig tråd om de överenskomna nationella reglerna: viewtopic.php?f=134&t=10368

Känner inte till något om hur diskussionerna gått i detalj varken före eller efter denna överenskommelse men jag vet att det har rått litet delade meningar om vad som ska klassas som fjädervapen, om semi-rekylfria ska ingå där eller inte. De nationella reglerna som de formulerats i tråden jag länkade till ovan löser problemet på så vis att klasserna följer internationella uppdelningen i LV och HV med tillägg av en 10J-klass där man tillåter upp till HV-vikt.


Underförstått, detta betyder att de som vill komma och tävla med klassiska rekylerande fjäderbössor enligt dessa regler får finna sig i att tävla i samma klasser som de som har semi-rekylfria fjäderbössor och pressluftvapen. Det är konsekvensen av vad som ska ha kommits överens om och resultatet blir naturligtvis att det blir ytterst svårt att tävla på samma villkor för den som väljer att tävla med rekylerande fjädervapen. Men sånt är livet som jag ser det, olika vapen har sina styrkor och svagheter och det är kanske inte rimligt att hålla fast vid att ha klasser för vapen som är rätt olämpliga för BR till att börja med.

En ljuspunkt som noterats är att man har goda chanser att vara med och tävla fullt konkurrensmässigt i 10J-klassen med ytterst billiga och lättillgängliga semi-rekylfria vapen typ fwb300s.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
a_gunther (16 apr 2013, 20:25)

Re: SM i Bänkskytte 2013

Inläggav Tomaz 16 apr 2013, 19:26

Bössor tävlar mot varandra oavsett drivkälla i bänkskytte med luftgevär. Man kan få till ett hyfsat resultat med en mycket bra fjäderbössa, i alla fall i 10J klass, men man gör det onödigt svårt för sig själv. Det är PCP som gäller om man vill hävda sig bra i bänkskytte för luftgevär. Det är ingen sport för vilken random julabössa som helst. Det är en materialsport som ställer krav på utrustningen man använder.
Jag säger inte att folk inte får köra med enkla fjäderbössor om de vill, men man kan ju inte skapa klasser bara för att en del kör med mindre lämpliga bössor för bänkskytte, speciellt inte på ett SM...
Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Följande användare vill tacka Tomaz för detta inlägg
a_gunther (16 apr 2013, 20:25)

Re: SM i Bänkskytte 2013

Inläggav Jazz 16 apr 2013, 19:37

Jag såg Leopold häromdagen träffade ett självmarkerande mål gång på gång på hundra meter med en Jula bössa.
:Thumbupp:
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: SM i Bänkskytte 2013

Inläggav Nitro 16 apr 2013, 19:38

Jag är av samma åsikt då vi har för avsikt att följa internationella regler.
Dock så tillåter vi att 10J klassen får väga mer än LV klassen pga. så många som möjligt ska kunna delta med sina FWB (som är konkurrenskraftiga även mot moderna pcp), vilket jag tycker är sunt.
Men att ha en speciell klass för fjäder tycker jag blir för splittrat och det finns inte heller internationellt stöd för detta.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Följande användare vill tacka Nitro för detta inlägg
a_gunther (16 apr 2013, 20:25)

Re: SM i Bänkskytte 2013

Inläggav Leopold 16 apr 2013, 19:57

Jazz skrev:Jag såg Leopold häromdagen träffade ett självmarkerande mål gång på gång på hundra meter med en Jula bössa.
:Thumbupp:


Jodå, inget fel på den bössan och ännu jävligare blir den när jag är klar med fintrimningen om en vecka eller så :-)

Jag kommer nog att ställa upp med den på en och annan BR-tävling i LV-klassen mest för att det är kul, men tanken var mest att den skulle bli en renodlad bössa för FT 16J fjäder där den funkar fint. Ultraprecision i BR är för mycket begärt av en klassisk fjäderbössa och det märktes tydligt sedan när vi körde litet BR25 efter långhållsskjutningen.

Faktum är att jag är väldigt nöjd med de överenskomna reglerna, jag kan tävla med min FWB300s och jag upplever inte att det skulle vara bössan i det fallet som sätter käppar i hjulet för mig. En vacker dag kanske jag skaffar mig en pcp-baserad 16J eller 27J BR-rigg om jag tycker det känns som en bra idé.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
a_gunther (16 apr 2013, 20:25)

Re: SM i Bänkskytte 2013

Inläggav Knivsöder 29 apr 2013, 12:24

Frank69 skrev:Vi har nu kommit en bit på vägen med SM tävlingen som anordnas av Vittsjö SKF. Preliminärt ser det ur så här:

50 Meter:
10J , 16J, 27J, 50J

100 meter:
27J, 50J, Unlimited
22Lr (öppen klubbtävling anmälningsavgift för 22Lr klassen är 80kr. )

Då övriga föreningar inte har återkommit med förslag på startavgiften, så får vi avvakta med information kring detta.

Edit: Nu har det ventilerats ordentligt, och alla har fått uttrycka sina åsikter. Så klassindelningarna är uppdaterade.
I klasserna skjuts det med vapen oavsett drivkälla.


Varför har ni tagit bort 10 och 16 joule på 100 meter? De finns ju med som grenar i 10 och 16 joules klasserna i förbundets stadgar (För att följa länken så måste du registera dig.

).

Har ni ett SM i två grenar (50 och 100 meter) så bör samtliga klasserna som skjuter på de avstånden finnas med.

Nu försvinner möjligheten för de som vill skjuta i de två klasserna att officiellt på en tävling få pröva på och utvärdera dessa grenar!
Det finns en mängd godkända klasser/grenar i det nationella bänkskyttet 2013. En av tankarna med detta är att de intresserade skyttarna och föreningarna skall kunna pröva på och utvärdera alla dessa under 2013 så att vi som skjuter bänkskytte vet hur vi skall putsa på de nationella reglerna inför 2014.

Thomas Sellin
Ordförande
Svenska Luftvapenskytteförbundet
___________________________________________
Hellre en stor stark fjäder än en liten tub med luft
Användarvisningsbild
Knivsöder
 
Inlägg: 384
Blev medlem: 02 sep 2009, 10:59
Tack utdelade: 14 gång
Tackad: 98 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: www.sljsf.se
Luftvapen favorit: Diana, FWB

Re: SM i Bänkskytte 2013

Inläggav Jazz 29 apr 2013, 13:36

Jodå. Alla klasser finns med samt 22Lr som SM status. Däremot kommer vi att anordna inoff SM i fjäder. :Thumbupp: :smt020
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: SM i Bänkskytte 2013

Inläggav Jazz 29 apr 2013, 14:09

Jag kan ju lägga till att för närvarande förs diskussioner om olika saker inom BR. Dessa diskussioner kommer troligtvis att läggas ut här på forumet då vi i VSKF inte accepterar att det finns en inre krets som bestämmer som varken tillhör förbundet eller berörd klubbs representanter.
:Thumbupp:
Edit:
Till ordf i BR förbundet. Vi följer alla fast lagda regler som finns publicerade.
Senast redigerad av Jazz 29 apr 2013, 14:13, redigerad totalt 1 gång.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: SM i Bänkskytte 2013

Inläggav Frank69 29 apr 2013, 14:26

Tycker allvarligt talat att det är rätt konstigt att vissa delar måste vi testa och andra får vi inte testa...
(inför revideringen till 2014)
jag vet inte hur ni känner för detta...
men jag är i alla fall ingen knähund... :lol:
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: SM i Bänkskytte 2013

Inläggav Batistuta 29 apr 2013, 18:51

Jag har läst bänkskyttetrådarna fram och baklänges i flera timmar nu men har väldigt svårt för att få någon ordning på det. Tex nedan står inget om någon inofficiell fjäderklass. Ska ni ha med någon sådan så bör det väl stå i inbjudan.
50 Meter:
10J , 16J, 27J, 50J

100 meter:
27J, 50J, Unlimited

Vidare säger Tomaz
Men.......det finns ingen uppdelning av fjäder eller PCP i bänkskytte...så det finns liksom ingen anledning till att ni hittar på egna regler för vilken klass semi-rekylfria fjäderbössor ska tillhöra...

Vem har påstått att fjäder och pcp ska delas upp och var står det i så fall?

Vidare Tomaz
När ni blev tlllfrågade att anordna SM på 50 och 100m, så var ju tanken att ni skulle följa de nationella reglerna som bestämts och inte hitta på egna klasse

Jazz svar
Jodå. Alla klasser finns med samt 22Lr som SM status. Däremot kommer vi att anordna inoff SM i fjäder
Men tittar man i inbjudan så stämmer inte det.

Jag är så förvirrad :-( så om någon vänlig själv göra ett försök att reda ut detta hade jag och många andra varit tacksamma. Förmodligen är det PM och samtal mellan olika personer som gör att det ser oklart ut.

Jag fattar ingenting :? Men vill gärna fatta om ni förstår vad jag menar :cheeRs:
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Följande användare vill tacka Batistuta för detta inlägg
a_gunther (04 maj 2013, 07:54)

Re: SM i Bänkskytte 2013

Inläggav Frank69 29 apr 2013, 18:54

Batis... vänta tills det har diskuterats färdigt...
Men man kan komma med vilket luftvapen man vill... ;)
Finns en klass för alla...
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: SM i Bänkskytte 2013

Inläggav Batistuta 29 apr 2013, 18:57

Frank69 skrev:Batis... vänta tills det har diskuterats färdigt...
Men man kan komma med vilket luftvapen man vill... ;)
Finns en klass för alla...

Ok jag litar på dig och anmäler mig till allt jag kan lägga vantarna på och fyller trunken med vapen :Thumbupp:
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Föregående

Återgå till Bänkskytte

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster

  • Sponsorer