Testning av "kulor".

Här skrivs det om bänkskytte med luftgevär.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Testning av "kulor".

Inläggav The Beef 19 apr 2013, 23:19

Ni må ha edra favoritbenämningar på blyproppen som man lägger in i det som kallas patronkammare på ett luftgevär men jag kallar dom för luftgevärskulor, punkt slut.

Under en längre tid har jag och en annan skyttekompis gjort en del tester angående nyttan av att väga, och om möjligt förädla dessa. Jag har samlat på mig en mängd resultat som jag kan dela med mig men förväntar mig ett seriöst intresse av den som vill deltaga i diskussionen. Finns det någon som vill vara med och framkalla en slags sanning om detta fenomen utan att börja trakassera eller på annat sätt förvränga en saklig diskussion. :?: :?:
The Beef
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 28 aug 2011, 21:46
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 30 gånger i 13 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr110

Re: Testning av "kulor".

Inläggav Nitro 19 apr 2013, 23:29

För oss som är seriösa så är det så klart intressant, men jag personligen tror att kulvikter mm. är det minsta bekymmer.
Desto bättre väder (lugnare vind) så hänger det mer på kulvikter och optimal rigg.
Vid sämre förhållande så hänger det mesta på skyttens förmåga att kompensera för vinden.
Sen får man så klart prova sig fram vilka bulor som fungerar bäst i pipan vid olika förhållande.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Testning av "kulor".

Inläggav Leopold 19 apr 2013, 23:59

The Beef, det är bara att ta upp vad ni kommit fram till diskussion och reflektion om du har lust med det.

Vi har haft diskussioner om detta förut och vad jag kan minnas har det aldrig urartat till trakasserier och försök att sabotera diskussionen. Tvärtom är det väl så att de mest seriösa bänkskyttarna har hakat på och delgivit sina erfarenheter vilket blivit tacksamt mottaget av de som vill försöka nå ännu litet bättre bänkskytteresultat.

En del kanske ger uttryck för en skeptisk inställning men det ser jag inga problem med, var och en har sina erfarenheter som kan vara mer eller mindre välunderbyggda av systematiska experiment och hårda fakta.

Själv så sorterar jag gärna de kulor jag tävlar med i BR, den stora frågan för mig är vad som är det mest utslagsgivande kriteriet: vikt eller form. Sist gick jag efter likhet i form, nu har jag skaffat en våg så jag kanske kan sortera även efter vikt i en andra sorteringsomgång. Tillkommer problemet med mätnoggrannhet men eftersom det mest är fråga om att sortera bort de som faller utanför "normalvärdena" så är det mindre problematiskt i praktiken.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Testning av "kulor".

Inläggav The Beef 20 apr 2013, 08:59

Tyvärr så kraschade mitt tangentbord ungefär mitt i inlägget så det blev kanske en lite klantig inledning men strunt i det nu är vi på gång så vi fortsätter.
Jag har just tvättat 400 st JSB 0,510 grams kulor och skall försöka få dom i skjutskick innan kvällen så jag återkommer med en mer sammanhängande rapport senare. Matematik är inte min starka sida så jag tänker inte komma dragandes med en massa tabeller och viktdiagram utan mera en enkel redogörelse över vad som gjorts och vad som blev resultatet av detta.
more later....
The Beef
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 28 aug 2011, 21:46
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 30 gånger i 13 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr110

Re: Testning av "kulor".

Inläggav buggsson 20 apr 2013, 09:38

Även jag är intresserad, så klart får man väl tillägga. Jag är så ny inom skytte så jag har inga egna erfarenheter än så länge. Har dock skaffat en våg, och "storleksguider", sizing dies på engelska, för både 4.5 och 5.5mm diaboler. Vad jag saknar nu är en digital micrometer för att kunna mäta huvudstorleken på de små rackarna. Men behöver man inte någon slags jigg för att man skall mäta rätt eller räcker det med ett stativ för micrometern? Vinklar man bara lite grann är det ju så lätt att få mätfel.

Tvätta har jag hört talas om, kan man få en repitition på hur man tvättar? Nu är jag mer systematisk så jag skriver upp allt i en pellet-fil jag har på datorn.

Kommer ni även att testa att smörja in diabolerna innan ni skjuter, det skall ju ha effekt sägs det?
Bild
buggsson
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 28 dec 2011, 16:33
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 41 gånger i 31 inlägg

Följande användare vill tacka buggsson för detta inlägg
svantomen (20 dec 2014, 17:06)

Re: Testning av "kulor".

Inläggav Leopold 20 apr 2013, 10:28

Ska bli spännande att se vad du kommer fram till! Alltid värdefullt när man försöker komma fram till vad som ger utdelning i tätare träffbilder, extra kul om det är små åtgärder med hög payoff.

Finns ingen anledning att överdriva med grafer och matematik men en del saker från statistikområdet är rätt praktiska har jag märkt. Till exempel när man ska fastställa gränser för vilka kulor som ska få följa med till tävling och vilka som får stanna hemma. Här har jag varit ganska generös och dragit gränsen att de ska hålla sig inom standardavvikelsen sedan jag uteslutit uteliggarna. Jag tror inte det är lönt att vara för petig men vad vet man... :)

En del av detta med sortering och preparering av kulor kanske har sitt största värde som mental förberedelse och att man skapar ett förtroende för sin utrustning medan man gör det, inte fy skam även om detta skulle vara den enda faktiska effekten (vilket jag iofs inte tror).

Inte för att jag vill avskräcka någon från att bidra men att fastställa effekterna på grupptäthet av sorterade/preparerade vs osorterade/opreparerade kulor är en rätt omfattande procedur om man ska göra det rätt. Krävs bla att man som testare inte vet vilka kulor man skjuter med under testet eftersom det kan påverka resultatet, det krävs ett tillräckligt stort datamaterial för att utesluta slumpens inverkan, testerna måste ske så att inverkan av störningar minimeras osv.

Fast detta hindrar åtminstone inte mig från rapportera och försöka dra slutsatser av mina egna begränsade och anspråkslösa experiment, kan vara ett litet bidrag bara man berättar hur det gick till så gott man kan :)

:smt035
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Testning av "kulor".

Inläggav Leopold 20 apr 2013, 10:56

buggsson skrev:... "storleksguider", sizing dies på engelska, för både 4.5 och 5.5mm diaboler. Vad jag saknar nu är en digital micrometer för att kunna mäta huvudstorleken på de små rackarna. Men behöver man inte någon slags jigg för att man skall mäta rätt eller räcker det med ett stativ för micrometern? Vinklar man bara lite grann är det ju så lätt att få mätfel.


Jag är också ny på detta men har funderat och testat litet, läst en del om "sizing". Grejen är att alla bra diaboler har en något mindre huvuddiameter än kjoldiameter och det ska vara så för optimal precision. Så när jag sorterat kulor efter form så har jag helt enkelt kollat så kulorna har ungefär samma skillnad huvud/kjol, och eftersom det är så otroligt svårt att mäta detta på en mjuk blykula har jag gått på omkrets istället.

Rullar man kulorna på en plan yta tex ett lock till en diabolburk så rullar de då efter en båge och avvikande kulor blir rätt enkla att identifiera, samtidigt ser man direkt om kjolen skulle vara skadad. Även här går jag efter min tumregel baserat på standardavvikelsen, dvs jag sorterar bort de kulor som avviker mest från medelvärdet och behåller ca 2/3 av de bästa. Det låter kanske som ett försenat aprilskämt men nej... :)

Om man sedan väger kulorna också i en andra sorteringsomgång och behåller den bästa 2/3-delen så borde man landa på en hög extremt konsistenta kulor. Kan tillägga också att mina favoritkulor JSB Exact Heavy är fantastiskt enhetliga redan ur burken så det är möjligen litet overkill att sortera så här noga men som sagt, det är en del av förberedelserna som hjälper till att fokusera mentalt bla.

De mest avancerade "sizing dies" jag sett tar hänsyn till just detta att kjolen har litet större diameter än huvudet. Möjligen är det viktigare på fjädergevär än på pcp att behålla denna skillnad, detta eftersom kulans vikt och dess motstånd i pipans laddläge är en del i "ventilmekanismen" så att säga och påverkar avfyrningsförloppet.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Testning av "kulor".

Inläggav Nitro 20 apr 2013, 11:43

Det här med att tvätta och smörja kulorna har jag också funderat över.
Det är ju inte precis så att man tömmer en ask i tvättmaskinen och drar igång på 90 grader. Inte heller tömma en sak i diskhon.
Sitter man och doppar skott för skott i en diskmedelsblandning och borstar dem lite försiktigt.
Smörja.... Sprejar på lite WD-40 eller på med lite vaselin....
Som Leo är inne på så tror jag också mkt på den psykiska påverkan att man vet att kulorna är optimala och att man känner sig mer självsäker då.

Intressant diskussion!
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Testning av "kulor".

Inläggav buggsson 20 apr 2013, 19:01

Leopold skrev:
buggsson skrev:... "storleksguider", sizing dies på engelska, för både 4.5 och 5.5mm diaboler. Vad jag saknar nu är en digital micrometer för att kunna mäta huvudstorleken på de små rackarna. Men behöver man inte någon slags jigg för att man skall mäta rätt eller räcker det med ett stativ för micrometern? Vinklar man bara lite grann är det ju så lätt att få mätfel.


Jag är också ny på detta men har funderat och testat litet, läst en del om "sizing". Grejen är att alla bra diaboler har en något mindre huvuddiameter än kjoldiameter och det ska vara så för optimal precision. Så när jag sorterat kulor efter form så har jag helt enkelt kollat så kulorna har ungefär samma skillnad huvud/kjol, och eftersom det är så otroligt svårt att mäta detta på en mjuk blykula har jag gått på omkrets istället.

Rullar man kulorna på en plan yta tex ett lock till en diabolburk så rullar de då efter en båge och avvikande kulor blir rätt enkla att identifiera, samtidigt ser man direkt om kjolen skulle vara skadad. Även här går jag efter min tumregel baserat på standardavvikelsen, dvs jag sorterar bort de kulor som avviker mest från medelvärdet och behåller ca 2/3 av de bästa. Det låter kanske som ett försenat aprilskämt men nej... :)

Om man sedan väger kulorna också i en andra sorteringsomgång och behåller den bästa 2/3-delen så borde man landa på en hög extremt konsistenta kulor. Kan tillägga också att mina favoritkulor JSB Exact Heavy är fantastiskt enhetliga redan ur burken så det är möjligen litet overkill att sortera så här noga men som sagt, det är en del av förberedelserna som hjälper till att fokusera mentalt bla.

De mest avancerade "sizing dies" jag sett tar hänsyn till just detta att kjolen har litet större diameter än huvudet. Möjligen är det viktigare på fjädergevär än på pcp att behålla denna skillnad, detta eftersom kulans vikt och dess motstånd i pipans laddläge är en del i "ventilmekanismen" så att säga och påverkar avfyrningsförloppet.


Det är väl själva grejen med "sizing dies", att man skall få kjolen så nära huvudet man kan i storlek? Det gäller att peta ner alla diaboler lika långt varje gång bara. Synd att skaftet inte var graderat.
Bild
buggsson
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 28 dec 2011, 16:33
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 41 gånger i 31 inlägg

Re: Testning av "kulor".

Inläggav Leopold 21 apr 2013, 00:31

buggsson skrev:Det är väl själva grejen med "sizing dies", att man skall få kjolen så nära huvudet man kan i storlek?


Det finns olika uppfattningar om nyttan av den typen av "sizing". En gemensam tanke är att det är viktigt att huvudet har exakt samma diameter och att den ska vara stor nog för att greppa räfflorna i pipan så att den styrs genom loppet som den ska. När det gäller kjolen så har den som sagt något större diameter än huvudet på kvalitetskulor, min uppfattning är att det fungerar bäst så åtminstone i den typen av gevär jag använder mest, fjäderdrivna gevär.

Möjligen spelar det inte så stor roll i de flesta någorlunda kraftiga luftvapen av pcp-typ eftersom kjolen expanderar av lufttrycket bakom och "auto-sizas" på så vis. Min reservation mot "sizing-dies" av den typen där kjolen får samma diameter som huvudet gäller för fjäderdrivna gevär eftersom det måste finnas ett visst motstånd i "patronläget" för att kompressionscykeln ska hinna fullbordas innan kulan börjar accelerera. Motståndet beror dels av trögheten från kulans vikt, dels av friktion av den något "för stora" kjolen hos en normal kvalitetskula. Är kjolen för liten och ger för litet initialmotstånd så börjar kulan accelerera för tidigt, resultatet blir att pistongen inte hinner bromsas upp helt av luftkudden framför och slår in i tubgaveln och skapar vibrationer. Förmodligen blir problemet värre ju lättare kulor som används.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Testning av "kulor".

Inläggav Nitro 21 apr 2013, 01:05

För mig är det en hel vetenskap!
Man skulle nog kunna doktorerat på detta ämne.
Jag är ju inte nybörjare i detta ämne, men jag känner mig som sådan.
För min och grabbens del så har det gått iväg ca: 20000 bulor under förra året och det lär inte bli mindre i år.
90% har varit JSB exact 0,547 gram har jag för mig, men inomhus i vintras hade jag goda upplevelser med expresskulan.
Sen har det hänt att jag gjort fantastiska resultat med H&N FTT som jag inte kunnat göra om. Sätta 25 skott på rad i det svarta på en femringstavla på 50m med ett 10J bössa(FWB 300S). En gång har jag lyckats med det och det var med H&N FTT
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Testning av "kulor".

Inläggav Jazz 21 apr 2013, 06:58

Om jag använder de kulor som går bäst i geväret så skjuter det lika bra som jag så jag kluddar aldrig med det. Men visst ligger man på gränsen och bössan inte gör vad den ska så blir man lite deperat och i dom lägen inspekterar jag diabolen så de ser lika ut.
:Thumbupp: :Thumbupp:
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Testning av "kulor".

Inläggav The Beef 21 apr 2013, 20:20

Jag tror nog Leopold har tangerat det mesta och det bästa genom sitt inlägg. Och det verkar som vi har dragit samma slutsatser om många saker. Denna helg har jag kunnat skjuta en hel del tester utomhus, men jag har också gjort en hel del misstag som spräckt vissa visioner och det är väl bara att ta nya tag. En idiotisk sak som jag gjorde var att glömma plocka ner dagen testtavla. Når jag var klar så stiftade jag helt enkelt en ny tavla ovanpå testtavlan :x och sköt sedan en komplett tävlingstavla för att se om mina nyinförskaffade lärdomar höll måttet. Efter detta hade testtavlan 25 nya träffar jämt fördelade över hela tavlan. Hur korkad kan man vara??? När jag sedan inledde själva tävlings tavlan så tog jag fel pelletsburk och slet mitt hår innan jag fattade vad som var fel. Då hade jag redan skjutit 5 riktigt dåliga skott. Det blåste visserligen rejält och jag tappade 7 poäng på den raden. Sedan började det arta sig någotsånär och det blev -2 poäng per rad (5 ringar) vilket jag är nöjd med under rådande förhållanden.

Som sammandrag har jag dragit följande slutsater.

Visst kan man väga kulorna, men detta främst för att om möjligt kunna plocka bort dom som är gravt annorlunda i fråga om vikt och form. Små avikelser har ringa betydelse för precisionen, nästan allt annat har större inverkan.
Regelbundet skytte och träning i vindavläsning ger snabbare och bättre resultat.
En kula med superb precision inomhus kan vara mycket svårskjuten utomhus i starka vindar. Det kan finnas kulor som ger bättre medeltal i poäng även om dom förlorat i precision inomhus.
Tvätta gärna och olja kulorna. Ditt psyke och din pipa mår bättre då. Kulans precision ändrar inte nämvärt om den inte är full av grovt fett och skit.
En kula som är skadad eller missformad i kjolen kan skjuta hur bra som helst, det är mycket svårt att med ögat avgöra var gränsen går. För eller senare kommer gränsen emot och då är det lika bra att du eliminerat denna faktor genom att plocka bort kulan vid tvättning och granskning. Plinkar du bara på ölburkar kan du lika gärna behålla den.

Litar du inte på en viss kulvikt eller kuldesign, skall du inte använda den. En fullträff inleds mellan öronen, du kan mer än du tror men du måste våga bevisa det för dig själv.
Denna helg har jag varit tvungen att fatta snabba och dramatiska beslut i fråga om förhållningen gentemot 10 ans ring. Det funkade i ca 70 procent av fallen. Skulle jag suttit och funderat för mycket hade tiden tagit slut och jag hade helt troligt haft ett sämre resultat. Igår när jag sköt med sorterade och vägda kulor och försökte överträffa mig själv då blev resultatet sämre.
Nog skjutet för idag, nu blir det en grillkorv och en kall öl, har nog fått för mycket friskluft denna helg.
Jag tackar för en givande diskussion, och ja, den är inte slut än, hoppas jag :cheeRs:
The Beef
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 28 aug 2011, 21:46
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 30 gånger i 13 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr110

Re: Testning av "kulor".

Inläggav scratch 21 apr 2013, 20:33

När jag läste denna trådens titel så förväntade jag att få en klinisk studie där empiriskt data samlas och ställs mot varandra. Men hittills så har jag bara fått läsa om en massa angreppsvinklar som potentiellt skulle kunna ha en signifikant påverkan på precisionen hos ett luftgevär. Så min fråga blir när kommer testet?
Det hade varit intressant att få se ett blindtest, mellan kulor sorterade på vikt, diabolhuvudsstorlek, kjolstorlek, tvättade, lubade gentemot några helt osorterade.
mvh
/scratch
Användarvisningsbild
scratch
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 15 jul 2008, 22:15
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Re: Testning av "kulor".

Inläggav Leopold 21 apr 2013, 21:16

Helt rätt scratch! Den som har hårda data, snälla redovisa! Gäller inte bara i denna tråden, alltid skitintressant att se vad man kan få för resultat med olika riggar under olika förhållanden. Litet av den andan finns på "dagens träningstavla", och i denna tråd kanske man kan ge litet mer detaljer. Talar man bara om exakt hur testen är gjord och alla förutsättningar så kan folk dra sina egna slutsatser.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Testning av "kulor".

Inläggav Nitro 21 apr 2013, 21:34

Jag är fortfarande nyfiken på hur man lämpligast tvättar och smörjer kulorna.
Skölja dem under vatten, låta dem torka på en handduk typ och ner med dem i asken igen och spraya på lite smörja typ WD40, 5-56 eller hur gör man?
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Testning av "kulor".

Inläggav norris 22 apr 2013, 02:57

här finns lite om oljning av kulor

viewtopic.php?f=5&t=6586&hilit=sk%C3%A4ggolja

WD40 eller 5-56 kommer inte i närheten av mina bössor
Senast redigerad av norris 22 apr 2013, 02:59, redigerad totalt 1 gång.
norris
 
Inlägg: 572
Blev medlem: 10 okt 2010, 20:21
Ort: Piteå
Tack utdelade: 14 gång
Tackad: 33 gånger i 20 inlägg
Skytteklubb: Piteå LuftVapen Klubb
Luftvapen favorit: Walther Lever Action

Re: Testning av "kulor".

Inläggav The Beef 22 apr 2013, 06:29

Nitro! Tag en skål eller kastrull med rejält varmt vatten och tillsätt vanligt diskmedel. Häll över "bulorna" varsamt och rör om med en mjuk borste sakta men säkert. Häll bort diskvattnet genom ett durkslag med tätt galler, typ såna som man använder vid tebryggning eller makaronikokning. Skölj ordentligt och bred ut kulorna för torkning på en handuk eller liknande trasa. Låt torka över natten. Du kan gärna snabba på processen genom att rulla runt kulorna varsamt lite nu som då eller också snor du frugans hårtork.
När kulorna torkat gör du en visuell granskning och tar bort dom sämsta.
Sedan ställer du kulorna med kjolen nedåt och sprayar lätt med WD 40.

WD 40 används av så pass många elitskyttar så det torde nog duga åt oss också.

Svårare än så är det inte.

Angående detaljer hur kultesterna blivit gjorda skall jag återkomma till senare, måste arbeta ibland för att kunna syssla med nya tester :thumbupp:
The Beef
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 28 aug 2011, 21:46
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 30 gånger i 13 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr110

Re: Testning av "kulor".

Inläggav Tomaz 22 apr 2013, 09:45

Visst hjälper det att väga diabolerna och sortera bort ytterligheterna, alltså de tyngsta och lättaste som avviker betydligt från de övriga.
De är avvikande diaboler som på något sätt inte har blivit skapta lika som det övriga stora flertalet i asken.
Jag har inte gjort ett test med att medvetet skjuta de avvikande diabolerna jämfört med de andra, men märker istället på resultatet när jag skjuter bänkskytte från 25m med vägda och jämnviktiga diabolern att jag har eliminerat de där skumma flyerserna som man inte kan hitta någon orsak till, som kommer ibland när man skjuter med osorterade diaboler direkt ur asken, även om man visuellt sorterar bort de synbart deformerade diabolerna.

Tvätta diabolerna beror helt på vilken sorts diaboler man använder. Tex Air Arms Field .177 som jag använder i Steyern, är så rena att det inte tillför någonting att rengöra dom, snarare gör man sig en otjänst och riskerar att göra dom kantstötta i stället.
Att smörja diabolerna kan också göra mer skada än nytta, precisionsmässigt. Det är svårt att få alla att bli lika smörjda. Alla som gjort ren pipan och har oljerester kvar i pipan, vet att så länge det finns en oljefilm kvar i pipan så får man träfflägesförändringar tills man skjutit pipan torr.
Det finns vissa pipor, tex Smoth Twist, som inte alls gillar smörjda diaboler.

Men det finns dock diaboler som är ökänt skitiga från fabrik. Crosman Premier är både smutsiga och har massa lösa blyflagor. De är väl en av få sorter som jag anser man tillför något till precisionen genom att tvätta dom. De har ju även en hårdare blylegering som gör att de tål att handskas med utan att bli kantstötta så lätt.

Men även från JSB fabriken kommer det ut diaboler som lämnar fabriken skitiga har jag märkt. Jag blev nyligen förvånad av hur skitiga diabolerna var i en burk JSB Exact Heavy (18,13gr). Inte att det är en massa lösa blyflagor som Crosman, men man blir helt svart om fingertopparna när man handskas med dom. Det märks till och med på kulhålen i tavlan, som får en svart ring runt sig av diabolen. Man kan ju även gissa att pipan blir snabbare smutsig med dessa och kräver rengöring oftare. Jag vet dock inte om denna "svärtan" är smuts, eller om denna sort kanske har en annan blylegering eller nåt som gör att man kan skriva med dom lika bra som med en blyertspenna.


Det jag inte gett mig in på är att "siza" diabolerna, jag har försökt mäta mig fram med skjutmått och insett att det inte har någon betydelse för mig, eftersom onoggrannheten på skjutmåttet är större än de variationer jag hittar bland diabolerna. Diabolsorter och batcher som har mätbara ojämnheter i form och storlek funkar förmodligen inte optimalt i bössan ändå, så istället för att försöka siza dom likformiga, så är det bättre att hitta rätt batch från början som håller måttet, så att säga...
Jag har heller inte gett mig på Harry Fullers rull-metod av diabolerna, eftersom jag inte har tron på att heller det har någon större betydelse. Hittar man rätt diabol och storlek som funkar i pipan, så formas den likformigt när den pressas in i pipan när man laddar. Jag anser det är av större betydelse av att vara extra noga och konsekvent vid själva laddningen, om man har en typ av bössa där man kan påverka hur man trycker in diabolen i pipan (tex med tummen).

Det jag skriver här, är enligt mina egna erfarenheter och åsikter, men inser att andra kanske har en annorlunda uppfattning. Det är mycket "hokus pokus" inblandat i detta med optimera sina diaboler och handlar ibland bara om vad man tror på fungerar bäst. Men så länge det ger önskat resultat och man skjuter bra, så funkar det ju... :arrow:
Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Följande användare vill tacka Tomaz för detta inlägg
Beangan (22 apr 2013, 09:49), Leopold (22 apr 2013, 11:16), Frank69 (22 apr 2013, 12:03)

Re: Testning av "kulor".

Inläggav Leopold 22 apr 2013, 12:00

Många bra synpunkter! Jag har lagt märke till samma som Tomaz när det gäller mina nya batchar JSB Exact Heavy 4.52, man blir svart om fingrarna på ett sätt jag inte lagt märke till tidigare. Jag vet att en del tillverkare använder grafit som smörjmedel på diabolerna så det är kanske det?

Hur som helst så har man nog sina egna idéer om vad som funkar och inte. Själv tror jag tex inte alls på att det skulle vara bra att smörja diabolerna med olja. Jag menar, här har jag fixat till mitt vapen efter alla konstens regler för att det inte ska hamna fett och olja framför pistongen som leder till diesling, varför skulle jag då tillföra okontrollerade oljemängder via diabolerna? Möjligen kanske det kan funka om man hittar en olja som inte förbränns av trycket men annars skulle jag vilja se resultat som ger stöd för detta.

Att det spelar roll att sortera ut de mest avvikande diabolerna efter form och/eller vikt har jag lättare att ta till mig. Har jag kommit till ett läge i fintuningen av ett vapen så att det oftast skjuter supertäta treklövrar på 20 m och sedan ett och annat skott avviker litet från gruppen, ja då är det dags att sluta plocka kulorna rakt ur burken för det går inte att komma vidare annars.

Sedan om det är vikt eller form eller både-ock man ska sortera efter, där är jag litet osäker på vad som ger bäst utbyte av sorteringsarbetet och det skulle vara intressant om någon har undersökt detta mera systematiskt än jag själv mäktat med. För jag gör precis som Tomaz, hittar en sorterinsrutin som funkar dvs ger mig de resultat jag söker och kulorna som blir över kanske används när man vill plinka burkar och liknande.

Får jag tid ska jag göra ett litet experiment på 25 m nästa gång jag är på banan och det är nära vindstilla. Jag ska ha förberett sex burkar skott:
- sorterat efter vikt och prova både med de utvalda och de bortsorterade
- sorterat efter form enigt den där "rullmetoden" som tydligen fler kommit på, samma där att prova med både de utvalda och de bortsorterade
- sortera en omgång efter både vikt och form, jämföra med osorterade kulor.

De sex provsatserna ska ligga i identiska burkar märkta undertill och sedan ihopblandade av en medhjälpare så jag inte vet vilka kulor jag skjuter med förrän testet är avslutat (under testet kopplar jag helt enkelt varje burk till de resultat de producerar under testet).

Önskar jag hade en rigg som skulle kunna minimera inverkan av fel hos mig som skytt i form av hur jag håller vapnet, siktar och fyrar av, helst skulle man ju haft en riktig BR-rigg fastsatt i ett riktigt stabilt BR-stöd. Nu har jag inte det så det får bli att jag testar med fwb300s som är hyfsat okänslig för hur man håller bössan i alla fall.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Testning av "kulor".

Inläggav Frank69 22 apr 2013, 12:09

Är av den åsikten att man inte skall röra skotten om det kan undvikas.
Men att sortera dem med synen och väga dem är en bra idé.
Förvara dem sedan i en sån här ask så händer det inget med dem.
För att följa länken så måste du registera dig.


Köper man bra kvalitet på skotten så är de redan tvättade och oljade från fabriken, och det är inget man klarar att göra bättre.
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: Testning av "kulor".

Inläggav The Beef 23 apr 2013, 08:57

Jag och en skyttekompis gjorde ett litet vägningstest under vårvintern. Jag har tillgång till en analysvåg med 4 decimalers nogrannhet så den biten torde vara under kontroll. På basen av vägningen delade vi in kulorna i 4 olika viktklasser plus att vi eliminerade vissa värstingar som hade stora defekter eller annars grovt avvikande. Denna test upprepades tre olika gånger med cirka en veckas mellanrum. Vi vägde tills vi båda hade ett tjugotal av respektive viktklass och dessa sköts i tioskottsgrupper. Vi började från den lättaste och sköt ett skott var,sedan nästa viktklass ett skott osv. Detta gjorde vi med tanke på att luftmängden sjunker i tuben efter varje skott och vi ville inte skjuta en hel viktklass 10 skott på raken utan hellre fördela det som eventuellt ändras på alla klasser.

Det blev således 60 provskott per viktklass och skytt, inalles 120 provskott fördelat på två skyttar och två olika gevär, det ena cirka 16 joule det andra cirka 20 joule.

Summa sumarum så kunde vi inte se någon påtaglig skillnad på gruppernas storlek. Om den lättaste var bäst ena dagen så kunde den vara sämst en annan dag dock så var skillnaderna mycket små.
Genomsnittstorleken på grupperna var 10 mm från ytter till ytterkant. Kärnan av grupperna var dock mycket mindre men som mänska lyckas man alltid sätta dit en viss mängd flyers.

Diabolerna som användes var genomgående JSB 0,510 gram, 0,547 gram, och 0.670 gram.

Skulle jag kora en vinnare bland dessa tre skulle det bli 0.510grams kulan, men dock bara för inomhusskytte på 25meter.

Nästa steg blir att kolla vad som lämpar sig utomhus, i olika vindar. :?:
The Beef
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 28 aug 2011, 21:46
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 30 gånger i 13 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr110

Följande användare vill tacka The Beef för detta inlägg
gubbe (23 apr 2013, 16:13)

Re: Testning av "kulor".

Inläggav Leopold 23 apr 2013, 09:54

Intressant test! Jag har sett liknande slutsatser, att diaboler som delats in i klasser efter vikt skjuter konsistent inom sin viktklass och att man inte kan se några större skillnader i gruppstorlek mellan de olika viktklasserna. Bra om det stämmer för då kan man ju använda en betydligt större andel av kulorna att tävla med!

Sedan vore det bra om ni försöker utforma fortsatta tester så att ni som testare inte vet vilken viktklass kulorna tillhör när ni skjuter med dom, detta för att minimera inverkan av psykologiska faktorer.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Testning av "kulor".

Inläggav buggsson 23 apr 2013, 21:39

Leopold skrev:Sedan vore det bra om ni försöker utforma fortsatta tester så att ni som testare inte vet vilken viktklass kulorna tillhör när ni skjuter med dom, detta för att minimera inverkan av psykologiska faktorer.


Kan bara hålla med. Ett av trådens viktigaste tips. Man vet aldrig vad hjärncellerna kan ställa till med, de är inte alltid tillförlitliga. Blindtest regerar.

Vad gäller alla tips och trix så här långt, om man tror på dem skjuter man nog bättre om man utför dem, placebo eller inte, i stället för att skjuta med något man egentligen kanske tvivlar på.
Bild
buggsson
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 28 dec 2011, 16:33
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 41 gånger i 31 inlägg

Re: Testning av "kulor".

Inläggav Rustan 24 apr 2013, 05:18

Leopold skrev:Sedan vore det bra om ni försöker utforma fortsatta tester så att ni som testare inte vet vilken viktklass kulorna tillhör när ni skjuter med dom, detta för att minimera inverkan av psykologiska faktorer.
Instämmer helt. Sen kan det också vara väldigt avslöjande om någon annan får se träffbilderna utan att de är markerade så man kan se vilka "som hör ihop" och se om det går att om det går att sortera dem i grupper som motsvarar vad man sköt med.
Användarvisningsbild
Rustan
 
Inlägg: 258
Blev medlem: 12 aug 2012, 08:10
Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 7 gånger i 6 inlägg
Skytteklubb: www.sljsf.se (#034)
Luftvapen favorit: FWB 601

Nästa

Återgå till Bänkskytte

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

  • Sponsorer