SAG AR1000 - Renegade edition

I denna kategori talas det om luftvapen i form av fjäder & gasfjäder drivna luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav gubbe 14 apr 2013, 20:37

päran skrev:rem gör mycket om man kan använda den särskilt i knä-stående ställning


Fusk. :twisted: .............................................. :-)
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav GunnarT 15 apr 2013, 00:10

Detta är den roligaste tråden att läsa (subjektivt tycke). Leopold har grävt på djupet och lockat fram potens i detta Kinagevär. Kan han sedan förstå att stocken är lite för lång (2cm) så ... men jag är ju inte så storvuxen. 8)
Min bössa är alltså 1140mm och det känns bra för mej.
Om vi ändrar våra tankar kan vi ändra världen.
Användarvisningsbild
GunnarT
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 23 feb 2011, 20:51
Ort: Hässelby
Tack utdelade: 23 gång
Tackad: 59 gånger i 50 inlägg
Luftvapen favorit: El Gamo David

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav Leopold 15 apr 2013, 09:31

päran skrev:Bidde ju bra med rem på sidan :) rem gör mycket om man kan använda den särskilt i knä-stående ställning :)


Det blev faktiskt ännu bättre när jag bytte sida på främre rembygelfästet! För en högerskytt hamnar remmen mer naturligt med fästet på höger sida och vapnet stagas upp ännu bättre. Ska se senare om det kanske påverkat träffbilderna lika positivt som det känns. Hålet som blev på vänstersidan bryr jag mig inte om men om jag gjorde det skulle man kunna sätta en svart plastplupp där.

GunnarT skrev:...Kan han sedan förstå att stocken är lite för lång (2cm) så ...

Faktum är att jag lämnade plats för ev avkapning i bakkant med ett par cm när jag satte dit bakre rembygeln. Men vid testerna så visade det sig att den satt ännu mer som en smäck än tidigare så det fick vara. Det är nog mycket armlängden som avgör vad som känns bäst.

gubbe skrev:
päran skrev:rem gör mycket om man kan använda den särskilt i knä-stående ställning

Fusk... :-)

Ja jag hoppas komma till det läget att det nästan känns som fusk att skjuta med remstöd... :lol:
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav Leopold 19 apr 2013, 00:01

Fick en leverans av excellent hårdvara idag, precisionstillverkade plastgrejor i nylon. Så här såg det ut efter monteringen, jag fick givetvis slipa litet på fjäderguiderna för att få den perfekta passningen jag ville ha (beställde i en lätt överdimension):
För att följa länken så måste du registera dig.



Ovanför fjädern visar jag tidigare tophat i delrin som sprack på sistone, den delen som går in i fjädern lossnade och skramlade omkring vid senaste dagarnas skjutning. Vet man vad skramlet beror på så är det bara att skjuta vidare, ingen fara i detta fall.

Jag gjorde alltså en liten "short-stroking" här, skulle man gått efter dessa engelska gurus så vore det 75 mm slaglängd och en smula mindre transferportdiameter som gäller. *Men*: då optimerar dom för 11 ft-lb för att vara på den säkra sidan (ca 15 J), och det ska hålla sig under den gränsen med all tänkbara kulor även extremt lätta. Blir man ertappad med en bössa över 16.3J i England är det tydligen extremt hårda straff typ internering på livstid i en fängelsehåla med vatten och bröd...

Nu hotar inte dessa hemska straff för mig, det värsta som kan hända är att bössan inte blir optimalt balanserad för 16 J-klassen... och jag föredrar tunga kulor så det gör att jag kan tänja på gränserna...

... så jag valde en något mer modest "shortstroking", kortade ner från 105mm slaglängd till 85mm med den nylondistans man ser i bilden. Eftersom jag får ett statiskt kompressionsförhållande på 1:250 med 85 mm slaglängd och orörd transferport fanns det en förhoppning att det kunde bli helt ok (hittade några modellprojekt där man kört med liknande kompressionsförhållanden utan problem).

Vilket det faktiskt visade sig bli :Thumbupp:

Bössan skjuter ruggigt tyst och fint utan en antydan till "piston slam", det blev inte ens problem med de relativt lätta JSB Exact express. Snabbare och kortare rekyl bör betyda tätare grupper och det tyckte jag mig märka av redan på mina första tester på 10 m i källaren.

Innan operationen låg bössan på ca 19J, hade jobbat sig upp sakta men säkert från de 16 J jag utgick ifrån med nuvarande fjädersetup. Med "shortstrokingen" så landade jag rätt bra på 16 J med exakt samma fjädersetup, 220 mps med JSB Exact heavy och som vanligt med omätbar hastighetsavvikelse (Sd: 0.00). Snacka om att ha tur...!

Nu får vi se om den ökar litet efterhand igen men det tror jag inte. Den kommer nog att ligga på denna energin, en perfekt energinivå givet alla parametrar. Optimal effektivitet, extremt lätt att spänna upp precis som tidigare. Självklart får man en liten bit av motståndslöshet i början av laddningen eftersom pistongen nu bottnar litet längre bak, detta är inga som helst bekymmer för mig.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
dagevert (19 apr 2013, 08:03)

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav Springer 19 apr 2013, 07:14

Skoj att det blev som du hoppades på.
Håller tummarna nu för att du får till de där tighta träffbilderna du haft som mål med projektet :)
What is the speed of dark?
Användarvisningsbild
Springer
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 20 sep 2010, 03:20
Ort: Östersund
Tack utdelade: 63 gång
Tackad: 87 gånger i 70 inlägg
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav dagevert 19 apr 2013, 08:06

Kult å se en så gjennomført tuning på en slik børse.

Og dette er faktisk tuning i det jeg mener er ordets rette betydning: bevisst justering og manipulering av tilgjengelige detaljer til man når et ønsket resultat!
For mange luftgevær ;-)
dagevert
 
Inlägg: 896
Blev medlem: 05 sep 2010, 11:42
Ort: Akershus
Tack utdelade: 81 gång
Tackad: 135 gånger i 107 inlägg
Skytteklubb: NSF, NFPS, SWS
Luftvapen favorit: Vulcan

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav Leopold 19 apr 2013, 12:58

Jo det verkar som att man kan gå ner till ett kompressionsförhållande på 1:250 på bössor med relativt långa transferportar, nästan en nödvändighet tror jag för att man inte ska få för högt flödesmotstånd i porten sedan när kulan väl börjar röra på sig (vilket isf skulle begränsa effekten man kan ta ut). En pistongpackning av grund typ utan en massa dött utrymme framför underlättar givetvis enormt för att bibehålla tillräcklig kompression. Vortek VacSeal 26 är just sådan.

Det känns som att projektet närmar sig slutet och det är ju tur eftersom tävlingssäsongen börjar. Min "modellbössa" att försöka efterlikna i avtryck, skjutkänsla och praktisk precision var som sagt HW30sL med Vortek PG2, min AR1000 ligger mycket nära den modellen nu. Det är en ganska speciell känsla att skjuta i 16 J med en fjäderbössa som knappt låter något alls och där rekylen upplevs som en vältunad HW30 ungefär.

Jag ska fylla på med några provtavlor på 20m med stöd sedan, kanske den sköna skjutkänslan översätts till bättre träffbilder även bänkat vem vet?

__
Ps. Jag trodde projektet var över nu när motorn optimerats och gjorts så vibrationsfri som möjligt. Men nya idéer poppar upp hela tiden... det där med pipsvängningar verkar intressant tex. Undrar om man inte kan minska dom ytterligare genom en balansvikt?
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav gubbe 19 apr 2013, 16:49

Leopold skrev: ett kompressionsförhållande på 1:250


Ursäkta dum fråga, igen. Vad är kompressionsförhållande (i ett luftgevär) och hur får du fram det? :)

Är det transferportens volym kontra cylinderns?
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav Leopold 19 apr 2013, 17:03

Det som dessa engelska mästar-tunare benämner som statiskt kompressionsförhållande är den "döda" volymen bakom diabolen fram till pistongpackningens framkant, delat med slagvolymen som ju bestäms av slaglängd och tubdiameter.

I alla beräkningar jag sett så har man approximerat den döda volymen till volymen av transferporten. Detta kan stämma hyfsat väl om man som i mitt fall har en väldigt grund packning och en komptubsbotten som passar väl till denna, men om man tex har de djupare HW-packningarna med längre läppar så borde man räkna in även detta utrymme i den "döda" volymen.

Man vill ha ett statiskt kompressionsförhållande på mellan 1:300 till 1:500. Blir det för litet kan man få "piston slam" dvs att pistongen inte hinner bromsas in helt av luftkudden framför utan brakar in i tubgaveln. Blir det för stort så får man en okontrollerad pistongstuds, typexemplet är de Diana D52 som sålts i England bla med magnumfjäder och strypta av en 2 mm port. Kompressionsförhållandet blir på tok för stort och pistongen studsar enormt vid avfyrning vilket gjorde bössorna i princip oskjutbara.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav Leopold 19 apr 2013, 19:05

Måste bara försöka förmedla litet intryck av hur det blev nu efter kvällen skytte utomhus:

*jäklar* vilken bössa det blev! Man hör ju ofta att folk tycker det är optimalt när det bara hörs ett dovt "doff" från vapnet. Så lät det innan denna shortstroking, helt ok att skjuta med MEN är inte det optimala ljudet man kan höra som skytt från sitt vapen.

Det ljud som står som signatur för ett absolut toppklassvapen är... ett dött "klick" från mekanismen och en rekyl man nästan inte ens märker. Exakt så är det i min fina HW30s och banne mig blev det inte likadant med denna bössan! Med förbundna ögon skulle jag knappt kunna känna eller höra skillnad mellan dessa vapen i själva skjutupplevelsen. Att de nya fjäderguiderna passar absolut perfekt är givetvis en del av hemligheten men det räcker inte.

Man kan inte i sin vildaste fantasi tro att vapnet producerar 16 J... varken när man spänner upp det eller när man skjuter. Inte förrän man hör effekten i kulfånget märker man att det är litet mer än 10 J.

Fullkomligt enastående och jag tackar Dagevert för att han ledde mig på spåret mot det där lilla extra som betyder mer än man kan föreställa sig! Tackar givetvis även alla andra som bidragit med material, kunnande och energi: novisen, Beangan, pentti mfl ja det blir en väldigt lång lista men utan er hjälp skulle jag nog inte orkat dra det i land.

:smt020
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav päran 19 apr 2013, 19:29

gubbe skrev:
päran skrev:rem gör mycket om man kan använda den särskilt i knä-stående ställning


Fusk. :twisted: .............................................. :-)

Jo en annan får ta till allt för att hänga med :)
päran
 
Inlägg: 1894
Blev medlem: 17 sep 2011, 19:16
Ort: Åseda
Tack utdelade: 206 gång
Tackad: 146 gånger i 102 inlägg
Skytteklubb: OSG.,åsjk
Luftvapen favorit: Fx royal

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav Nitro 19 apr 2013, 20:03

:Thumbupp: Tjusigt Leo!
Jag ser framför mig att du startar eget och då heter inte kitten V-mach eller Vortec utan "Leos kitt". :cheeRs:
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav Silwer 20 apr 2013, 00:24

Upptill 5års fängelse för innehav av ett luftvapen över licensgränsen i UK, och böter och en sak till, du kan aldrig få en FAClicens.

De behandlar det som om personen hade en studsare utan licens och lekte med, så rädslan för att bli haffad är begriplig.

Har du gjort nåt åt stocken ännu?

Är för slö att lösa allt, dåligt med bilder, men några var det på delar iaf.

Du har bytt de flesta delar som slits med va? Så den inte käns som en stenkross om några burkar bly fram i tiden.

Ditt första tävlingstänkta gevär då, det finns nåt vackert i saker där inget trams finsutan allt har en anledning.

Du fullföljde iaf, nåt inte alltid händer.

Nu är det bara att träna då.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav Jimmy85 20 apr 2013, 02:05

Silwer skrev:Upptill 5års fängelse för innehav av ett luftvapen över licensgränsen i UK, och böter och en sak till, du kan aldrig få en FAClicens.

De behandlar det som om personen hade en studsare utan licens och lekte med, så rädslan för att bli haffad är begriplig.

Har du gjort nåt åt stocken ännu?

Är för slö att lösa allt, dåligt med bilder, men några var det på delar iaf.

Du har bytt de flesta delar som slits med va? Så den inte käns som en stenkross om några burkar bly fram i tiden.

Ditt första tävlingstänkta gevär då, det finns nåt vackert i saker där inget trams finsutan allt har en anledning.

Du fullföljde iaf, nåt inte alltid händer.

Nu är det bara att träna då.

Uk:s reler för luftvapen hade ja gärna sett här.
Ingenting är omöjligt,det omöjliga tar bara lite längre tid.
Användarvisningsbild
Jimmy85
 
Inlägg: 1524
Blev medlem: 21 jan 2011, 03:06
Ort: Södra sverige
Tack utdelade: 72 gång
Tackad: 50 gånger i 44 inlägg
Luftvapen favorit: Feinwerkbau

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav Leopold 20 apr 2013, 09:22

Silwer skrev:...
Har du gjort nåt åt stocken ännu?
...
Du har bytt de flesta delar som slits med va? Så den inte käns som en stenkross om några burkar bly fram i tiden.
...
Nu är det bara att träna då.

Jag har sett att det är ett populärt objekt att karva och kapa i men jag har inte sett någon anledning till det. Tycker den har en trevlig och funktionell "no nonsense"-design. Jag har monterat en rem och en justerbar bakkappa det är allt jag tyckte behövdes, med låga kikarfästen behövde jag ingen justerbar kolvkam.

Sedan när det gäller att byta delar som slits, tja jag vet inte vad det skulle vara. Snarare att jag siktat in mig på att förhindra slitage genom noggrann shimsning och smörjning av leder och axlar, satt plastbuttons på pistongen. Att köra i 16J istf 25 J minskar slitaget också tex på avtryck och upphak. En del borrar upp axarna i avtrycket och sätter dit grövre sprintar, kanske något jag gör senare om det behövs. En tophat sprack som sagt och fick bytas, det är nog det enda som "gått sönder" efter ca 2000 skott och bössan känns lika mjuk och ljudlös att spänna upp som min hw30s. Om den skulle kännas eller höras illa så åtgärdar jag det direkt, jag tillåter inget annat än perfekt funktion i mina vapen oavsett ursprungsland.

Nu ska det tränas ja! Perfekt väder, ska ut och skjuta några timmar idag och lära mig kulbanan mer i detalj på olika avstånd plus finkalibrera siktets avståndsskala.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav Leopold 25 apr 2013, 19:08

En ny provskjutning på 20m sittande med frontstöd, nu med shortstrokingen. Vinden som envisats hela veckan hade mojnat tillräckligt för att det skulle kännas lönt, nu var det bara ca 2 mps byvind från vänster som gick att parera hyfsat.

Kulan JSB Exact Heavy som vanligt, 5x5 skott. De två översta deltavlorna med en hand under framkolven och de tre nedersta med framkolven vilande direkt mot frontsäcken.
För att följa länken så måste du registera dig.



Bäst verkar vara de tre nedersta dvs utan hand emellan framstock och stöd. Tavlan nere till höger blev som den blev pga att jag blev otålig och inte orkade vänta ut vinden. De andra två, dvs den i mitten och den nere till vänster blev bra förutom en "flyer" på båda. Man ser spår av en liknande flyer på de översta och jag vet inte vad det beror på. Jag höll bössan exakt likadant tyckte jag, samma lätta tryck mot axeln, avfyrade likadant dvs "isometriskt" för att låta bössan få rekylera kontrollerat.

Kanske kan det hjälpa att sortera kulorna, eller att testa i 4.53 mm. Eller kanske skitig pipa, har ju gått några tusen skott nu. Litet frustrerande detta men det börjar närma sig något jag skulle kunna tänka mig att köra en BR-tävling eller två med - om jag får ordning på dessa flyers vill säga.

Idéer?

PS. Kom på en ledtråd till, fick slut på kulor av den gamle batchen och blev tvungen köra ett nytt batchnummer... där har vi det kanske?
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav Springer 25 apr 2013, 20:55

Förutom de retliga flyers du fått så ser det ju mycket trevligt ut med tanke på sidvinden :)
Kan ju vara batchen som spökar lite också men det ska bli kul att se vart det landar när du fått kolla upp ammon och testat lite mer med t.ex. 4,53 som du nämner.
Jag tycker detta är en väldigt kul och intressant tråd att följa :)
What is the speed of dark?
Användarvisningsbild
Springer
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 20 sep 2010, 03:20
Ort: Östersund
Tack utdelade: 63 gång
Tackad: 87 gånger i 70 inlägg
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav Leopold 25 apr 2013, 21:22

Ja det slog mig att det kan vara ammo-relaterat. Rekylbeteendet har förbättrats mycket, kortare svagare och mer lätthanterligt. Just dessa aspekter spelar mest roll när man skjuter bänkat med stöd, blir väldigt tydligt där. Märks väldigt påtagligt på så vis att träffpunkten bänkat nu ligger mycket närmre träffpunkten i FT-ställningar med enbart kroppsstöd. Ca 0.5 mildot högre bara om ens det.

Rekylförbättringarna märks betydligt mindre i FT-ställningar även om det såklart inte är någon nackdel direkt att ha ett superpolerat rekylbeteende :)

Kan man få bort dessa flyers så skjuter bössan inte långt ifrån vad man kan vänta sig av riktigt fina vapen i 16 J-klassen, så mycket står klart redan nu.

Nu ska jag försöka sortera litet kulor för en ny testomgång... återkommer!
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav Leopold 26 apr 2013, 00:21

Kan väl bara göra en liten kort delrapportering då. Sorterat litet JSB Exact Heavy efter vikt. Visade sig vara en skev normalfördelningskurva, ett relativt fåtal "överviktiga" jämfört med "underviktiga". Allt beror ju på var man sätter standarden men jag tyckte man fick en bra känsla för det när man satt där och vägde 400 kulor. Man ser den skeva kurvan framför sig utan att behöva räkna och mäta vidare.

JSB´s egna mått på Heavy 0.670 g tyckte jag funkade bra som norm med min kalibrerade våg. Jag valde de "acceptabla" kulornas vikt så att de föll i intervallet 0.667 g - 0.673 g. Detta sorterade bort ca 25% av kulorna, ca 3/4 av dessa var underviktiga men jag fick ändå en liten batch kvar av de "överviktiga" att testa, typ ett 20-tal. Jag gissar att de inte skiljer sig prestandamässigt från de normalviktiga.

Ska bli mycket spännande att se om det gett effekt på dessa "flyers". Idén är att försöka göra ett litet blindtest på detta så man kanske kan lära sig något på kuppen.

Slutligen, vill bara säga att jag inte tror kulvikten i sig är så betydelsefull. Jag ser den mer som en potentiellt värdefull indikator för att sortera ut kulor som inte håller måttet riktigt, oavsett orsak. Kan vara att det saknas litet gods på något ställe i kulan, att det blivit en klutt för mycket någonstans, eller att det kanske finns en inblandning av porositet som minskar densiteten. Allt sådant är mycket svårt att se även vid en noggrann granskning av kulorna så om vikten kan ge en fingervisning vore det guld värt.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav dagevert 26 apr 2013, 10:09

Har du prøvd lettere kuler etter shortstrokingen?
For mange luftgevær ;-)
dagevert
 
Inlägg: 896
Blev medlem: 05 sep 2010, 11:42
Ort: Akershus
Tack utdelade: 81 gång
Tackad: 135 gånger i 107 inlägg
Skytteklubb: NSF, NFPS, SWS
Luftvapen favorit: Vulcan

Re: Sv: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav Leopold 26 apr 2013, 10:50

dagevert skrev:Har du prøvd lettere kuler etter shortstrokingen?


Ja, har testat JE express också men det blåste för mycket för dom igår. Annars går de mycket fint och ger samma energi.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav Leopold 26 apr 2013, 19:20

Sådär, då har jag kört ett riktigt experiment. Dubbelblind minsann, så blind så jag inte ens vet vad resultatet blev nu när jag skriver inlägget :)

Hyfsat väder var det, inte vindstilla men väldigt lugnt med någon enstaka liten vindpuff på 1-2 mps. Försökte undvika vindpuffarna.

Testprocedur

Sorterade som sagt JEH-kulor i tre kategorier:
1. 0.666 gram och lättare.
2. Mellan 0.667 - 0.673 gram.
3. 0.674 gram och tyngre.

10 + 2 kulor ur varje kategori valdes ut slumpvis, de två extrakulorna för att ha som reserv om jag skulle fumla bort någon under testet.

Kulorna från de olika viktkategorierna placerades kategorivis i tre identiska burkar som märktes undertill vad de innehöll. Sedan bad jag frugan blanda burkarna, litet overkill för jag glömde genast vilken burk som var vilken (identiska som sagt).

Därefter märkte jag locken på burkarna med "A", "B", "C". Märkte upp tavlan likadant så att alla "A"-skott hamnade på deltavla "A" osv.

Sedan inledde jag själva testet, först sköt jag litet random gamla skott av diverse batcher JEH jag skrapat ihop från fickor etc, detta bara för att värma upp mekanismen. Tror jag sköt ca 12 randomskott.

Därefter sköts testskotten, 10 st per tavla i ordningen A, B, C, A, B, C osv, varje tavla fick sina skott från sin respektive burk. Gjorde så för att minimera ev effekter av att jag skulle sikta olika bra vid olika tidpunkter i testet.

Så här blev resultatet:
För att följa länken så måste du registera dig.



Som sagt, jag vet inte vad det var för kulor som producerade vilka träffbilder just nu. Men en testtavla sticker ut tycker jag: deltavla B. 7 av 10 skott inom ett c-t-c på ca 5.5 mm, inte illa för en brytbössa på 20 m utomhus. Spontant skulle jag gissa det var de där mittenkulorna kring 0.670 gram plus/minus några tusendelar. Logiskt borde det vara så eftersom viktspridningen i de andra kategorierna var betydligt större. Vad tror ni?
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav Leopold 26 apr 2013, 20:30

Ok... ingen som vill vara med och tippa ikväll.

Då presenterar jag svaret efter att just ha sett vad som var vad. Litet överraskande faktiskt, men extremt informativt.

Deltavla
A: "tunga" kulor, 0.674 g och över
B: "lätta" kulor, 0.666 g och under
C: "medelviktiga", 0.667 - 0.673 gram.

Jag blev litet överraskad och som tur var hade jag två kulor kvar i varje burk för att verifiera innehållet efter blindprocedurerna. Det stämde fint.

Slutsatserna jag drar efter testet är att jag bör inrikta mig på det jag kallat den "lätta" kategorin, som den såg ut nu hade den rätt stor spridning neråt 0.661 gram. Med utgångspunkt i testet så kan de optimala kulorna kännetecknas av att de har en vikt kring 0.665 gram, mellan tummen och pekfingret och mätt via min våg då. Då får jag köra ett nytt test på det vid tillfälle, dvs att jag justerat ner "normalen" en smula i kategoriindelningen.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav Lasse64 26 apr 2013, 21:11

Hej !
Tack för kul läsning :) men hur räknar man ut kompressionen, finns det någon bra formel ??
man är ju inget matte snille direkt :)
mvh
Lasse
Lasse64
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 07 sep 2011, 20:20
Ort: Gävle
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: min gamla Elgamo 68

Re: SAG AR1000 som licensbössa? Knasig ide eller inte?

Inläggav Leopold 26 apr 2013, 21:20

Lasse64 skrev:Hej !
Tack för kul läsning :) men hur räknar man ut kompressionen, finns det någon bra formel ??
man är ju inget matte snille direkt :)
mvh
Lasse


Jag beskriver detta ca 15 inlägg upp i denna tråd, andra undrade samma sak.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

FöregåendeNästa

Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 21 gäster

  • Sponsorer