Bänkskytte 2013

Här skrivs det om bänkskytte med luftgevär.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Bänkskytte 2013

Inläggav Nitro 27 jan 2013, 00:16

All credit till dig Görgen som gjorde ett bra resultat inte minst med tanke på vädret vi hade. Jag ska inte påstå att det är "lätt", då jag definitivt inte gjort det bättre själv :Hughug: , så tro inte att jag föringar dina prestationer. Vad jag menar är kanske att vi får för många klasser med få deltagare i vissa. Men det kan ju ändra sig nu om vi blir fler som börjar få licens och har fullfartsvapen. Men jag hävdar fortfarande att vi bör anpassa oss efter de internationella klasserna så gott det går :Thumbupp:
Sen hoppas ju jag att vi också lyckas ordna långhållsskytte. Att det är en del tur var kulan tar ligger det kanske en del i, men det kan också bero på att vi inte lärt oss hur mycket vinden påverkar och lärt oss tyda den.
Jag är medveten om att det är en hel vetenskap, men jag tror att det har stor betydelse om man är duktig på att läsa av vinden och då sikta vid sidan om för att man vill att skottet ska träffa rätt.
Är man duktig på det då kan man nog också lyckas bra.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Bänkskytte 2013

Inläggav Silwer 27 jan 2013, 00:17

Jo men varför då vara negativ till de internationella reglerna, lite som en snuttefilt detta en trygghet i det gamla och inte släppa in oliktänkande som river ner något.

Idag kan man välja vapen efter vad man vill när de äldre reglerna kom till hade folk typiska jakmässiga .22 pcper i full stabil fart på licens, så mycket de funkade för, efter det sattes reglerna.

Idag bygger man eller köper det man gillar, den utmaning man ser eller efter vilka möjlighetr man har i form av att släoa runt på 12 liter dyktankar så man kan garva pt att ens bössa har stenåldersnivå effektivmässigt, man kan ändå alltid fylla lätt.

För dessa blir ju ändå bara poängräkning och vissa tillåtna saker nya, de kan väl ändå fäla eller nästan kvadda målen med en plåtträff.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Bänkskytte 2013

Inläggav gubbe 27 jan 2013, 00:44

Silwer skrev: när de äldre reglerna kom till hade folk typiska jakmässiga .22 pcper i full stabil fart på licens, så mycket de funkade för, efter det sattes reglerna.


Dom äldre reglerna? Hur gamla är dom? Att tro att alla med licenser på sina bössor ska strypa ner dom till 16 ev 27J och glada ihågen forsätta att åka på tävlingar med "nya" regler är befängt.

Jag är förvånad över att en liten klick matchbösseägare fått sådant gehör och genomslag vad det gäller regler.
Och om om inte dom gamla klasserna finns kvar så tror jag dom blir ganska ensamma på tävlingarna. :-(
Men det kanske är det som är meningen, bort med pöbeln.
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Bänkskytte 2013

Inläggav Görgen 27 jan 2013, 00:49

Ärligt talat så är det nog så att majoriteten av alla luftgevärs skyttar inte är intresserade av att tävla internationellt utan vill kunna skjuta med det som dom har idag utan att behöva ändra på dom.
Så därför är det enklast att lägga till 10 joul och fullfart på dom internationella reglerna så kan dom som inte är intresserade av att tävla i internationella klasser fortsätta att tävla med sina bössor i den effekt där dom går som best.
Sammtidigt som dom som vill anpassa om sina bössor eller köpa nya mer anpassade bössor och tävla internationellt/i nationella klasser också kan göra det.
Senast redigerad av Görgen 27 jan 2013, 00:53, redigerad totalt 1 gång.
FX Cyclone, ginb tactical 2. Cal 5.5mm. Hw97KT. Cal 4.5mm (Yggdrasil på Hw97k klubben)
Bild
Användarvisningsbild
Görgen
 
Inlägg: 1785
Blev medlem: 17 aug 2010, 09:09
Ort: Hästveda
Tack utdelade: 62 gång
Tackad: 151 gånger i 86 inlägg
Skytteklubb: Vittsjö SKF. Hästveda PSK.
Luftvapen favorit: FX Cyclone, ginb tactical 2.

Re: Bänkskytte 2013

Inläggav Silwer 27 jan 2013, 01:00

Gissar att de är från runt tidigt 2000tal kanske, då hade folk inga andra pcp vapen här.

Menar du på allvar att du känner dig hotad och mndre värd än de som vill ha nåt annat än vad du är van med och just du äger?

Är det nån slags fattigmansklass alltså, löjligt kasta hit Cyclonen så får vi nog ur andra effekter ur den med om det önskas.
FX vapen är väl inga extrema lågprisbössor i alla fall.

Jag är ledsen men varför detta tjatande om att ingen vill ha det eller det, är det nån form av JohnnyO tänkande där det är his way or the high way?
Vad rör det dig i ryggen om nån skjuter internationell standard, betydande fler har idag lämpliga vapen, eller kan lätt bygga ett för skapligt pris, för 10 och 16j tex baa växla mellan på olika sätt.

Utvecklingen och kunnandet är långt bredare idag än förr när knappt nån hadetagit i ett pcp vapen tillverkat utanför Sverige.

Jag är ledsen men en snyftvals och samtidigt ett slags förbannande om undergång av de nya i att det aldrig kommer funka slutar som det gjort.

Ni har aldrig givit folk en chans, inga ändringar för knut vedboson hittade på den här regeln han var personlig vän och buksvåger med Fredrik Axelsson ungefär, heil Knut!

Går det åt helvete så gör det, i vilket fall tillkommer möjlighet för deltagande i andra länder, men BR visade iofs att vissa är väldigt fega när det finns en äkta chans trots stora ord om duglighet tidigare inför alla.

Sorry gubbe men här ger du inget en chans av rent personliga skäl.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Bänkskytte 2013

Inläggav gubbe 27 jan 2013, 01:11

Silwer skrev:Sorry gubbe men här ger du inget en chans av rent personliga skäl.


Bra svar Silwer, det ligger mycket i det du säger.
Jag är bara rädd att FT ska dö.
Men tråden handlade visst om bänk. :oops:
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Följande användare vill tacka gubbe för detta inlägg
Tallbotomten (04 feb 2013, 04:06)

Re: Bänkskytte 2013

Inläggav Silwer 27 jan 2013, 01:30

Jo, men jag tror ej FT dör, det du vill ha blir ändå kvar, du har möjligheter för alla klasser om du vill dessutom.
Det som dödar oss är hårdare regler från staten, jag kommer inte kunna delta i 16j FT eller BR lika lite som 45j.

Jag hoppas inte fler får en sån framtid bara.

Och OBS jag är inte arg på dig eller nån, vi skjuter luftvapen påden nivå vi kan och har möjlighet till, att vi inte ser lika på detaljer är bara en diskussion som man ju kan ha.

Jag gillar ju din stil och jag följerditt skytte osv, antar att jag inte behöver skriva det, men ok andra kan tro vi är två falanger med nån personlig vendetta.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Bänkskytte 2013

Inläggav gubbe 27 jan 2013, 09:36

Silwer skrev: men ok andra kan tro vi är två falanger med nån personlig vendetta.


Det kan dom få tro. :wink:
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Bänkskytte 2013

Inläggav Silwer 27 jan 2013, 10:00

Iofs men det blir jag som får de arga PMen osv

Har hänt, "varför måste du mobba xxxxx? Han är så jäkla sjysst och du är ett as".
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Bänkskytte 2013

Inläggav thsu69 27 jan 2013, 10:05

Menar du att du får sånna PM?


Silwer skrev:Iofs men det blir jag som får de arga PMen osv

Har hänt, "varför måste du mobba xxxxx? Han är så jäkla sjysst och du är ett as".
thsu69
 

Re: Bänkskytte 2013

Inläggav Silwer 27 jan 2013, 10:18

Jo det klart, och iband förtjänar jag väl det, sticker man ut hakan och nån är omtyckt eller verkar underlägsen så kan nån klippa till.

I andra fall kan det vara skämt eller vanliga diskussioner både jag och den andre är helt med på och någon som är ny ser det som ett bråk helt enkelt, i detta fall är gubbe en omtyckt mod och medlem.

Över till bänskyttet:-)
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Bänkskytte 2013

Inläggav thsu69 27 jan 2013, 10:25

Hmm, jo men detta är ju ett forum!
Konstigt om det skulle fungera om alla tyckte samma, och hade lika åsikter!
Det är väl lite som vanliga livet, vi ger och tar :-P
Och tar man det så personligt det som skrivs, bör man göra nått annat ist!



Silwer skrev:Jo det klart, och iband förtjänar jag väl det, sticker man ut hakan och nån är omtyckt eller verkar underlägsen så kan nån klippa till.

I andra fall kan det vara skämt eller vanliga diskussioner både jag och den andre är helt med på och någon som är ny ser det som ett bråk helt enkelt, i detta fall är gubbe en omtyckt mod och medlem.

Över till bänskyttet:-)
thsu69
 

Re: Bänkskytte 2013

Inläggav Kari Lindström 09 apr 2013, 19:57

Intressant diskussion... pratar jag om min egen tävlingserfarenhet, är det för en tävlande skytt mycket viktigt att få tävla med internationella regler i internationella klasser. Pallar man för trycket och tyget håller, vill man ju delta på en högre nivå också och den bästa träningen är ju tävling.

Dock behövs det alltid nationella klasser. De behövs dels för rekryteringens skull, liksom för leklustans skull. Det behövs klasser där skytte kan tas på mindre allvar än i de internationella klasserna. En del vill ju inte satsa helhjärtat på gränsöverskridande resande och därmed behövs nationella klasser på hemmaplan för dem.

Om min luftgevärssatsning blir av, kommer jag troligen börja skjuta i 10J klassen för att känna efter och lära mig. Därefter är det de internationella klasserna LV och HV som drar och blir aktuella i den nämnda ordningen. Hur intressanta de nationella klasserna kan bli, beror egentligen helt och hållet om hur mycket tiden tillåter, men också bredden på klasserna . Det är ju aldrig kul att skjuta ensam i en klass, men en klass som det deltar 35 skyttar i, blir ju extra intressant bara för att så många skjuter i den.
Senast redigerad av Kari Lindström 09 apr 2013, 19:58, redigerad totalt 1 gång.
Kari Lindström
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 03 apr 2013, 19:56
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 7 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: www.benchrest.nu

Re: Bänkskytte 2013

Inläggav gubbe 09 apr 2013, 20:02

Kari Lindström skrev:Dock behövs det alltid nationella klasser. De behövs dels för rekryteringens skull, liksom för leklustans skull. Det behövs klasser där skytte kan tas på mindre allvar än i de internationella klasserna. En del vill ju inte satsa helhjärtat på gränsöverskridande resande och därmed behövs nationella klasser på hemmaplan för dem.


Precis, man måste ju börja någonstans. :)
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Bänkskytte 2013

Inläggav Frank69 11 apr 2013, 02:37

Kan berätta att tävlingen vi kommer att hålla den 29juni kommer att bli riktigt stor.
Så passa på att föranmäl så fort vi startar med detta...
Sista stora mötet ang planering kommer att ske på lördag, sen börjar vi bli färdiga för en prestation på vilka grenar som kommer att köras.
Praktiska råd för vad som behövs för skytten och anvisningar kommer att läggas upp.
För skyttarna kommer det att finnas information om platser där övernattning är möjlig.
Korv, kaffe och lite annat kan man köpa på plats, toaletter kommer också att finnas...
Lotteri försäljning med fina priser...
Flera sponsorer kommer att finnas på plats med visning av produkter och även en del försäljning med troligtvis lite erbjudanden.
Ev får vi besök av media, så träna rösten och klä er snyggt... :wink:
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: Bänkskytte 2013

Inläggav buggsson 11 apr 2013, 12:41

Frank69 skrev:Kan berätta att tävlingen vi kommer att hålla den 29juni kommer att bli riktigt stor.
Så passa på att föranmäl så fort vi startar med detta...
Sista stora mötet ang planering kommer att ske på lördag, sen börjar vi bli färdiga för en prestation på vilka grenar som kommer att köras.
Praktiska råd för vad som behövs för skytten och anvisningar kommer att läggas upp.
För skyttarna kommer det att finnas information om platser där övernattning är möjlig.
Korv, kaffe och lite annat kan man köpa på plats, toaletter kommer också att finnas...
Lotteri försäljning med fina priser...
Flera sponsorer kommer att finnas på plats med visning av produkter och även en del försäljning med troligtvis lite erbjudanden.
Ev får vi besök av media, så träna rösten och klä er snyggt... :wink:


Låter jättespännande. Trunken är packad och nerverna dallrar som gardiner i korsdrag :Thumbupp: :Thumbupp:
Bild
buggsson
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 28 dec 2011, 16:33
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 41 gånger i 31 inlägg

Re: Bänkskytte 2013

Inläggav Frank69 12 apr 2013, 08:50

Trevligt buggsson att du är redo!
Det är mycket på G på alla fronter... och för tillfället så är det en informativ hemsida som jag pysslar med... kör med ett gratisprogram som tyvärr slutar att fungera om 7dagar...
och det tar några veckor innan mitt riktiga program dyker ner i postlådan...
hemsidan ligger här ifall ni vill ha koll på vad jag pysslar med...
För att följa länken så måste du registera dig.


Dock kan ni inte räkna med att informationen är "skarp" innan vi informerar om detta här i tråden... skall nog bli bra med tiden... men nu är det dags för att brygga dagens första kopp kaffe... är så sugen att tarmen skriker och jag håller på att ramla av stolen... ;)
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: Bänkskytte 2013

Inläggav buggsson 12 apr 2013, 09:37

Tjusigt Frank, det blir nog bra det där med tiden. Varför dk-domän?

I sista stycket, i meningen "Man kan även delta i en klass med licensfria vapen om man är ny eller vill prova ett skytte som har högre svårighetsgrad.", skall det inte vara lägre svårighetsgrad i stället?

Vilket program är det som skall dyka ner i din brevlåda? Har du kört mkt web-design?
Bild
buggsson
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 28 dec 2011, 16:33
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 41 gånger i 31 inlägg

Re: Bänkskytte 2013

Inläggav Beangan 12 apr 2013, 09:39

Frank är ju en sådan där "dansk" ;)
Beangan
 
Inlägg: 3458
Blev medlem: 14 aug 2011, 04:51
Tack utdelade: 130 gång
Tackad: 389 gånger i 183 inlägg

Följande användare vill tacka Beangan för detta inlägg
Frank69 (12 apr 2013, 09:52)

Re: Bänkskytte 2013

Inläggav Frank69 12 apr 2013, 09:57

Domän namn får man ta de som finns tillgängliga... och dk var ledigt.
Nej, jag har inte kört så mycket med webbdesign...
Har dock gått på webbdesigns utbildning på gymnasie nivå, och även läst lite html...
(det är förstås en hemlis)
Hemsidan kommer förstås att se annorlunda ut när man har fått hem det obegränsade programmet. Så jag hoppas ni har tålamod med mig.
Skall idag se om jag kan få en sponsor till programmet... ;)
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: Bänkskytte 2013

Inläggav Leopold 12 apr 2013, 10:16

buggsson skrev:I sista stycket, i meningen "Man kan även delta i en klass med licensfria vapen om man är ny eller vill prova ett skytte som har högre svårighetsgrad.", skall det inte vara lägre svårighetsgrad i stället?


Det är väl rätt som det står? På samma avstånd mot samma tavla ger den lägre effekten större vindavdrift som är svårare att kompensera för.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Bänkskytte 2013

Inläggav buggsson 12 apr 2013, 10:43

Leopold skrev:
buggsson skrev:I sista stycket, i meningen "Man kan även delta i en klass med licensfria vapen om man är ny eller vill prova ett skytte som har högre svårighetsgrad.", skall det inte vara lägre svårighetsgrad i stället?


Det är väl rätt som det står? På samma avstånd mot samma tavla ger den lägre effekten högre vindavdrift som är svårare att kompensera för.


Jag tänkte mera på licensfri klass, då borde det väl bli lägre och inte högre svårighetsgrad? För det är väl samma tänkta person man skriver om? Om man är ny, då brukar man väl vanligtvis vilja börja med lättare saker? Språk kan vara svårt, men för mig står det att man kan prova licensfritt skytte eller ett skytte med högre svårighetsgrad om man är ny. Så uttolkar jag i princip ovanstående mening. Men det är jag det. Jag har mitt sätt att se på svenska språket, och det är inte alltid som jag får medhåll kan jag villigt erkänna. Det spelar väl kanske inte heller någon roll hur det står, det är bara det att när jag ser sådant som jag tycker ser fel ut vill jag gärna rätta till det till mitt sätt att se på saken.
Bild
buggsson
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 28 dec 2011, 16:33
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 41 gånger i 31 inlägg

Re: Bänkskytte 2013

Inläggav Leopold 12 apr 2013, 10:53

Jo du har rätt om man tolkar det som att man pratar om samma person. Jag tolkade det som att man pratar om olika personer, den senare av typ erfaren skytt som vill prova den svåraste grenen av alla.

Det blir litet konstigt. Normalt ska väl en klass som är menad som instegsklass vara lättare, inte svårare än andra klasser...
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Bänkskytte 2013

Inläggav Frank69 12 apr 2013, 11:00

He,he... sorry om jag förvirrar er... ;)
Sidan är under uppbyggnad, så ha som sagt tålamod...
Och vi kan ändra på informationen så att alla berörda skyttar kan hänvisa till sidan.
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: Bänkskytte 2013

Inläggav buggsson 12 apr 2013, 11:17

Frank69 skrev:He,he... sorry om jag förvirrar er... ;)
Sidan är under uppbyggnad, så ha som sagt tålamod...
Och vi kan ändra på informationen så att alla berörda skyttar kan hänvisa till sidan.


Det är lugnt Frank, tålamod är mitt måtto :smt016 :smt016
Bild
buggsson
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 28 dec 2011, 16:33
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 41 gånger i 31 inlägg

FöregåendeNästa

Återgå till Bänkskytte

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster

  • Sponsorer