Air Arms Pro-Target

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Air Arms Pro-Target

Inläggav Silwer 19 sep 2011, 14:22

Vet inte var eller om jag hade en tråd om denna.

Skruvade på ett gammalt Tasco och provade idag, fixade låga fästen

För att följa länken så måste du registera dig.



Ja jag vet siktet ser skitfånigt ut, de här ska ju ha stjärnkikare, man jag har inte råd med nåt :cry:

Kommer nog funka så länge iaf.

Bössan är i grunden en 10m bössa som bygts om av Korick i USA, den ger just nu 25J, och mår bäst av Crosman Premiers.

Kilbasen har nån snubbe från UK byggt, de gör mycket delar till de här, man kan tex. om man är skitrik skaffa titantub, jag nöjde mig med att byta till en längre i stål än den som satt på.

Pipan är 21" en LW pipa som han valt ut och som han garanterat så att säga, det krävs en del piplängd för att få högsta effektivitet i de effekterna, original hade den en ganska kort pipa innaför en lång shroud som nu också är väck.

Jag rev vidare bort det främre pipfästet, enl. de som förstår sig på ska pipan helst vara helt friflytande från fästet in i blocket.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Air Arms Pro-Target

Inläggav gubbe 19 sep 2011, 15:53

Silwer skrev:Kommer nog funka så länge iaf.

Jag tycker den ser väldigt inbjudande ut. :thumbupp:
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Air Arms Pro-Target

Inläggav Silwer 19 sep 2011, 16:01

Tja, man får ta vad man har så att säga, förhoppningsvis blir det väl en lite bättre kikare på den en vacker dag.

Det här Tascot har varit med sen kanske 94 eller nåt sånt så det brjar bli suddigt när man går över 12x i förstoring tex.

Jag tror dock det är japanskt, det var lågprissikten på den tiden, men kostade som ett jäkla FT sikte idag, fan va dyrt det var före EU och inan det börjades handla över gränserna iom internet.

Ok, billigare fanns väl, men man hade ju lärt sig via diverse literatur att pllxjustering var ett måste, och alltså handlarn glodde på en som man var en idot när man sa att man skulle ha det på ett luftgevär, fast det kanske samma handlare gör än idag å andra sidan :-)
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Air Arms Pro-Target

Inläggav Jazz 19 sep 2011, 16:04

Trevligt gevär. :Thumbupp:

Du skrev något om Titan tub, har du någon länk eller annat?
Senast redigerad av Jazz 19 sep 2011, 16:07, redigerad totalt 1 gång.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Air Arms Pro-Target

Inläggav Silwer 19 sep 2011, 16:09

En legend på FT banorna en gång i tiden, så stor att den ännu syns på bilder man ser från UK, en del accepterade aldrig EV2an som ersättare.

Ingen är nästan original heller då det görs så mycket grejor till dem av folk.

Man kan nästan säga tat har man bara blocket med trycket komplett så kan man rodda ihop resten av 3djepartstillverkare.

Ok ett regulatorhus kanske kan vaar bar med, men det kan vara tomt.

Tuben är den samma som tex 400an har, det var ju tur iaf, den var billig, men du vet det är i stål så den exploderar väl snart hehe
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Air Arms Pro-Target

Inläggav Jazz 19 sep 2011, 16:15

Ja jag köpte en 410 EF till ungarna. Sedan höjde jag deras livförsäkring. :twisted:
Ja ä en räli jävel
:mrgreen:
AA är riktigt trevliga bössor, inte konstig att de är störst.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Air Arms Pro-Target

Inläggav Silwer 19 sep 2011, 16:56

Tja, de hade ett jäkla driv där ett tag iaf, tidiga med PCP med iom Shamalen.

Jag vet iinte hur deras vanliga PCPer är, men at dömam av de AA jag har så verkar de inte direkt strunta i kvaliteten, sen kanske inte galoscherna passar för alla.

De försöker ju bygga vapen som vanligt folk kan köpa iaf.

Nåväl den här gamla reliken har ännu ett trycke som är oöverträffat ja iaf mekaniska trycken, men dedt finns givetvis lika bra på andra bössor, men som sagt det är inet direkt vettigt för jakt eller nåt.

I början sköt jag ofta ofrivilliga skott, jag använde den ett bar tag som 10J bössa, det är senare sen när jag byggt klart den som det inte blev så mycket mer med den, så den samlar väl mest damm får jag erkänna.

En quickfill från 400 serien vore kanske nåt även om man får ge upp manometern då, det är lite tradigt att behöva skruva av tanken för fyllning, även om den nu faktist håller för över 60skott.

Det finns en dyr lösning där man får både och, men alltså gaveln från 400orna och dennes släktingar passar ju rakt av så det är ju en billig väg.

Om jag börjar använda den mer så blir det nog ett byte av denna.

Bössan är inet vettig i Sverige för tävling givetvis, men alltså jag ger inet upp hoppet om sånan här bössor, det är trist att vi har de regler vi har, men det är inget jag kan ändra på.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Air Arms Pro-Target

Inläggav Silwer 20 sep 2011, 00:04

Ja just Jazz Titantuberna gör Korick.

För att följa länken så måste du registera dig.



Men alltså titan är inet direkt lågpris, anledningen att han gör dem är för viktfördelningen, med lång tub i stål kan de här upplevas framtunga.

Jag mins inet vad han skulel ha för en tub, men det kändes inet aktuellt direkt för min del.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Air Arms Pro-Target

Inläggav Jazz 20 sep 2011, 09:17

Titan väger ju ca hälften av vad stål gör så visst, men alu väger en tredjeddel.
AA kommer ju med alu tuber nu så det är kanske läge. Jag upplever min 410EF som lite framtung, men marginellt.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Air Arms Pro-Target

Inläggav Silwer 20 sep 2011, 23:21

Dock kräver aluminium en större godsstorlek än vad de här vapnena tar, så därav titan förstås, det går ju att ha lika tunnt som stålet.

På den jag har trro jag inte det kommer passa några alutuber iaf, de måste som sagt göras tjockare i godset.

Men alltså. jag struntar i den saken, den här hysterin om att det rostar värre än en gammal Alfa Romeo är ju löjligt bara tycker jag, som sagt om jag skulle orka, så kan jag tömma tanken nu och om 5 minuter har jag skruvar isär den, värre är det inte.

Jag ropar till när det börjar bli rosthål i den.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Air Arms Pro-Target

Inläggav Silwer 15 jan 2013, 12:51

Dual illumination centerpoint, som är Leapers med 3 belysningsfärger på pro targeten.

För att följa länken så måste du registera dig.



Snöar ute för fullt.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Air Arms Pro-Target

Inläggav Dudda 15 jan 2013, 13:19

Ser för jäkla trevligt ut på den bössan. Har du provat siktet?
Walther lgv .177
Användarvisningsbild
Dudda
 
Inlägg: 1784
Blev medlem: 07 jul 2009, 02:12
Ort: Skåne
Tack utdelade: 187 gång
Tackad: 96 gånger i 83 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Air Arms Pro-Target

Inläggav thsu69 15 jan 2013, 13:20

Vackert :Drool:
thsu69
 

Re: Air Arms Pro-Target

Inläggav Silwer 15 jan 2013, 14:07

Dudda skrev:Ser för jäkla trevligt ut på den bössan. Har du provat siktet?

Bara torrbrytit, det är oväder ute.
För pengarna ser det faktiskt riktigt bra ut.
Men snöar och snöar :-(
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Air Arms Pro-Target

Inläggav Dudda 15 jan 2013, 14:40

OK, hehe ja denna satans snö..
Walther lgv .177
Användarvisningsbild
Dudda
 
Inlägg: 1784
Blev medlem: 07 jul 2009, 02:12
Ort: Skåne
Tack utdelade: 187 gång
Tackad: 96 gånger i 83 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Air Arms Pro-Target

Inläggav Silwer 15 jan 2013, 16:21

Det kostar att driva butik i Sverige.
För att följa länken så måste du registera dig.

Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Air Arms Pro-Target

Inläggav Scatman 15 jan 2013, 18:08

Det är ju en riktigt läcker bössa du har Silwer!
Användarvisningsbild
Scatman
 
Inlägg: 135
Blev medlem: 15 okt 2012, 13:08
Tack utdelade: 20 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Air Arms Pro-Target

Inläggav Silwer 15 jan 2013, 18:24

En slags billigare väg för att byga en FT bössa var det, tyvärr grusades planerna av nekad licens och den har tyvärr inte använts mycket på senare år.

Ibland blir inte livet som man tänkt, men en hamster ska jag göra en modell i frigolit av och sen göra en i trä, den blir lite för låg i sittande FT som den är nu.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Air Arms Pro-Target

Inläggav gubbe 15 jan 2013, 19:01

Silwer skrev: tyvärr grusades planerna av nekad licens


Du får försöka igen Silwer. Du får måla några klubbstugor först bara sen får du ditt intyg och då ska dom inte kunna neka dig. :mrgreen:

Nej, jag dummar mig bara :oops: . Däremot om du verkligen tar dig till en klubb så ofta det bara går (vet att det inte är så lätt) och du får ditt föreningsintyg, så borde dom inte kunna neka dig även om det är en bra bit till skjutbanan.
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Följande användare vill tacka gubbe för detta inlägg
Bsa_Airsporter (25 okt 2013, 22:29)

Re: Air Arms Pro-Target

Inläggav losdrivare 25 okt 2013, 21:54

En Pro Target vid namn RWS CA 100 har hittat hem till mig.

Har inte adaptern som behövs för att koppla fyllnippeln till pumpen så jag har inte kunnat prova den, så i frustration tog jag och började så smått med FT-anpassningen istället. :-) Har skruvat lös stålshroud, diopter och ringkorn och beställt rör i kolfiber som ska bli ny shroud, liksom adapter till fyllnippeln. Sedan bilden togs har jag också tagit bort den fula "musmattan" som satt på kindstödet och oljat stocken.

För att följa länken så måste du registera dig.

Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 13 nov 2009, 14:09
Ort: Umeå
Tack utdelade: 337 gång
Tackad: 284 gånger i 179 inlägg
Skytteklubb: PLVK
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Re: Air Arms Pro-Target

Inläggav Silwer 25 okt 2013, 23:45

Stocken är iofs lackad laminat, men det tar väl på ev skador osv antar jag.

Att byta shrouden mot nåt lättare och kortare har jag tänkt på när det gäller de som har dem med en sån på, jag har ju bara pipan, men annars väger shrouden 400gr det är ganska mycket.

Med lös pipa så kan man inte använda det främre fästet alls då det inverkasr illa på precisionen, men det nehöver du ju inte tänka på den kommer ju isf bara hålla den nya shrouden.

Beroende på vad för sikte du väljer så kan kindstödets höjningar bli för korta då 10m varianten knepigt nog hade kortare sådana än FT varianten, inget svårt att fixa iofs men bara så du vet, för mig har det funkat med de i original men de är väl uppe i ändpunkten med, diopter kräver ju ingen höjd i princip så det blir en del skillnad.
Viktencentrum får du väl justera senare med efter hur du vill ha det.

Det här blir ju en betydligt kompaktare bössa än den jag har.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Air Arms Pro-Target

Inläggav Silwer 26 okt 2013, 00:08

Rykte som jag undrar om nån vet, att de hade Anschutzpipor på 10m modellerna? sant eller falskt?

Det har florerat nämligen och jag har funderat över det lite, jag har ju bytt till LW men har den korta kvar, värdelöst vetande kanske men kanske tar folk förgivet att det är LW bara, trots allt bygdes RN10 eller då Pro-Target av AA och RWS på en kant därav den här avarten för tyska marknaden vi ser.

Många människor var inkopplade på att få ihop den här och RN är initialerna på huvudskaparen.
Jag vet inte exakt vad RWS gjorde, de kan ha investerat i det hela då den ju gick ut som tävlingsbössa i match först innan den blev en FT bössa senare.

Trycket är det vassaste jag testat nånsin än idag och följde väl till 95% iaf med till EV2.

Stocken bär klart spår av FWB 6 serien men är mörkare i färgen, gissar på samma bakgrund på den.

Att de vågade ge sig in i tyskväldet egentligen, men tur att de gjorde det också då imo är det här den första mer folkliga FT bössan någonsin och som först fungerade, EV2 blev enbart FT bössa men hade nog aldrig ens existerat utan denna.

Den saknar förfäder då 100 serien är helt andra grejor och som tillverkades i liten skala och var hejdlöst dyra och regulatorerna dungerade aldrig bra(NRJ100), de hade laddpinne osv.

Steyr har ju bygt "Hunting" modeller på samma tävlingsbas, men de var inte först med tanken, även om de ju klart lyckats.


För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.



Pro-Target Tactical Hunter(TH) svartlackad stock och mer karbinmåttad och .... .22, men bara kring 100 bygdes av fabriken, det fins väl många falska idag men de är märkta i blocket som ni ser så det ser man direkt isf.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Air Arms Pro-Target

Inläggav losdrivare 26 okt 2013, 10:12

Silwer skrev:Stocken är iofs lackad laminat, men det tar väl på ev skador osv antar jag.


Även en lack får lite bättre lyster av olja, sen om skadorna är djupa så blir de inte så iögonfallande om man oljar dem. Nu hade jag bara milda tryckmärken på min så det gjorde inte så mycket på dom. Stocken tycker jag är en av de klart snyggare laminatstockarna. Men det är klart - konkurrensen känns inte så jättehård med tyskarnas färgglada laminatstockar i regnbågens alla färger från samma period...

Silwer skrev:Att byta shrouden mot nåt lättare och kortare har jag tänkt på när det gäller de som har dem med en sån på, jag har ju bara pipan, men annars väger shrouden 400gr det är ganska mycket.


Min shroud väger 520 gram och så tillkommer pipvikten så det gjorde en del. Bössan vägde ca 4,5 kg med dessa, utan diopter. Utan shroud och shroudhållare ligger den på ca 3,85 kg, men balansen blev lite off. Stocken är rätt baktung så jag kommer nog behöva kompensera med nån form av viktinlägg i framkant. Finns rätt gott om plats för sådant, men ska först se hur jag hamnar med färdig kolfibershroud och monterat sikte.

Silwer skrev:Med lös pipa så kan man inte använda det främre fästet alls då det inverkasr illa på precisionen, men det nehöver du ju inte tänka på den kommer ju isf bara hålla den nya shrouden.


Vilket främre fäste? Shroudhållaren i stockens framkant eller främre railen på blocket?

Silwer skrev:Beroende på vad för sikte du väljer så kan kindstödets höjningar bli för korta då 10m varianten knepigt nog hade kortare sådana än FT varianten, inget svårt att fixa iofs men bara så du vet, för mig har det funkat med de i original men de är väl uppe i ändpunkten med, diopter kräver ju ingen höjd i princip så det blir en del skillnad.


Har noterat att det blir på håret med Sportsmatch justerbara. Funderar på att se om jag kan få nån vänlig själ att göra nya pinnar i alu, så får jag bort lite tyngd baktill på stocken samtidigt.
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 13 nov 2009, 14:09
Ort: Umeå
Tack utdelade: 337 gång
Tackad: 284 gånger i 179 inlägg
Skytteklubb: PLVK
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Re: Air Arms Pro-Target

Inläggav Silwer 26 okt 2013, 15:52

Nä shroudhållaren, den kan man inte ha utan shroud.

Främre kikarspåren kan man köra SMs båda olika höga justerbara fästen på ATP61 och 66 eller vad de heter, för 30mm då iaf, för jag antar att du märkt höjdskillnaden fram och bak.

Jag skaffade dock en 3djeparts höjning som liknar Pro-Target mer fast lite längre, annars var min som din först, de tillverkas inte nya längre från AA, men nån engelsman tillverkade de här då.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Air Arms Pro-Target

Inläggav losdrivare 26 okt 2013, 16:29

Har förhoppningsvis löst problemet med 4 mm lägre bakre laxspår idag. Gjöt ett inlägg i glasfiberspackel. Behövde lite längre skruvar, men nu är det rakt så det borde inte vara något problem att vinkla in siktet till optiskt centrum med justeringen i fästena. Ska försöka få tag på lite längre 10mm rundstav i alu till kindstödet, pinnarna är på vippen att trilla ut som det är nu...

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.




PT'n är rätt smidig med korta tuben och pipan, Juniversalen är ju som värsta åran i jämförelse. :mrgreen: Kolfibershrouden kommer iofs bygga några centimeter till, men kommer fortfarande vara en riktigt kompakt bössa. Den är ungefär 90 cm lång som den är nu.

För att följa länken så måste du registera dig.

Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 13 nov 2009, 14:09
Ort: Umeå
Tack utdelade: 337 gång
Tackad: 284 gånger i 179 inlägg
Skytteklubb: PLVK
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Nästa

Återgå till Air Arms

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster

  • Sponsorer