Bänkskytte 2013

Här skrivs det om bänkskytte med luftgevär.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Bänkskytte 2013

Inläggav Tomaz 29 dec 2012, 10:31

Jag sitter i vintermörkret här och funderar lite över bänkskyttesäsongen för luftgevär.
Jag vet ju att det finns olika viljor i landet som har sina åsikter om hur bänkskyttet ska bedrivas, så jag tänkte kolla om det finns någon chans om det gick att få ihop något gemensamt program vi kan samlas runt, även om jag misstänker det blir svårt.

När det gäller bänkskytte på 25 meter mot tavlor från det internationella bänkskytteförbundet WRABF För att följa länken så måste du registera dig.

, så är jag av den åsikten att man ska försöka följa det reglementet i största möjligaste mån. Tycker det finns ett egenintresse för sportens skull att följa detta och inte hitta på lokala regler.
Men dock anser jag att det finns ett behov att lägga till en 10J klass med maxvikt på riggen enligt den högsta klassen, som vi tex har kört tidigare år i Laxå.

Jag misstänker en del även vill ha en klass för bössor med anslagsenergi över de 27J som är max nu.
Själv är jag lite ambivalent mot det, just för att jag tror att det helt enkelt blir för lätt och inte blir någon sport. Den 2mm stora 10:an är det nog ganska enkelt att träffa från 25m, även om det blåser en del. Det kan bli så att man får skilja deltagare åt med att räkna innertior eftersom flera förmodligen skjuter fullt om de har en välskjutande fullfartsbössa i kaliber 5,5..
Men finns det ett intresse för att lägga till en obegränsad fullfartsklass, trots att det är lite "overkill" på 25 meter, så är jag med på det också.

Dock anser jag att man i övrigt ska följa WRABF reglerna med maxkaliber på 5,5mm.


Fullfartsbössor tycker jag egentligen hör hemma på längre håll än 25 meter.
Det finns inget officiellt reglemente för bänkskytte för luftvapen på över 25 meter som jag vet, så där har man ju större möjlighet till att snickra ihop egna regler.
Jag har haft funderingar att köra igång någon tävling på 50, 75 eller 100 meter.
I alla fall på 75 och 100 meter har jag tänkt mig en helt öppen klass med valfri kaliber, anslagsenergi och valfritt stöd mot en lämplig tavla.
Och vad som är lämplig tavla är ju också en fråga, och hur många serier och skott som blir bra...
I USA kör dom ibland extreme benchrest med 20 skott från 75 yards mot luftpistoltavla.
Och i nederländerna kör dom 100 meters tävlingar mot en egen tavla med tians diameter på 30mm, med de kör oftast inomhus som jag förstått det. För att följa länken så måste du registera dig.



Jag har mest haft funderingar att dra igång någon 100m tävling till sommaren och har då haft funderingar om man ska använda sig av en pistoltavla med tians diameter på 50mm och kanske köra totalt 40 skott. Om det blir lätt eller svårt med en så stor tia, beror helt på vädret och vilken bössa man har.
Blåser det inte, så träffar man tian ganska enkelt med en 40-joulare i kaliber 5,5, men blåser det så blir det knepigare.
Man kan iof göra olika effektklasser där också...
En 10J klass för den som hoppas på extra lugnt väder.
Och kanske en 45J klass i valfri kaliber, och sen en helt öppen klass för allt annat över 45J....

Så.....vad tycker ni...?

Vore ju kul om vi kunde komma fram till några gemensamma riktlinjer, men fattar att det är svårt med så många viljor.
Men vem vet, kanske vi kan enas om något i alla fall, vi har väl några månader på oss innan snön försvinner.... :Hughug:
Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Följande användare vill tacka Tomaz för detta inlägg
Nitro (26 jan 2013, 22:46)

Re: Bänkskytte 2013

Inläggav gubbe 29 dec 2012, 10:49

Du skriver och formulerar dig så fint Tomaz :Hughug: .

Mina egna tankar går så här. Precis som du säger måste det finnas en 10 joules klass, det är självklart. Sen skulle jag uppskatta om det fanns en 45 joules klass också, av den enkla anledningen att det är rätt mycket jobb att ställa ner en fullfarts bössa till 27 joule och är det då som tex i Laxå att man kan skjuta en FT tävling samma dag då kan man inte utnyttja bössan fullt ut.
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Bänkskytte 2013

Inläggav Tomaz 29 dec 2012, 11:12

gubbe skrev:
Mina egna tankar går så här. Precis som du säger måste det finnas en 10 joules klass, det är självklart. Sen skulle jag uppskatta om det fanns en 45 joules klass också, av den enkla anledningen att det är rätt mycket jobb att ställa ner en fullfarts bössa till 27 joule och är det då som tex i Laxå att man kan skjuta en FT tävling samma dag då kan man inte utnyttja bössan fullt ut.


Eller så kan du skaffa en bössa till, det var länge sedan du unnade dig en ny bössa... :wink:

Nä, men jag förstår vad du menar......men i ditt fall har du ju en fartomställare på cyclonen, så det blir ju inga större förändringar du behöver göra på bössan. :)

Och sen föredrar jag nog att ha FT och bänkskytte på olika dagar, det blir svårt att hinna med om man kör fullt program med bänksytte, samt full runda FT..
Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: Bänkskytte 2013

Inläggav gubbe 29 dec 2012, 11:25

Tomaz skrev:......men i ditt fall har du ju en fartomställare på cyclonen, så det blir ju inga större förändringar du behöver göra på bössan.


Förvisso, men optimalt blir det inte.

Tomaz skrev:Eller så kan du skaffa en bössa till, det var länge sedan du unnade dig en ny bössa...


Köpe å köpe, du är inte rädd för utgifter. :lol:

Nej allvarligt talat, det känns lite osäkert vad man ska satsa på just nu med alla diskussioner om regler både när det gäller FT och bänk.
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Bänkskytte 2013

Inläggav Görgen 29 dec 2012, 12:21

Sen har vi dom som har satsat på en bössa utan fartomställare och ställt in den där den går som best. Ska dom behöva ställa om bössan där den går sämre bara fö att dett ska passa ett regelverk som vi i Sverige igentligen inte har någon större nytta av att följa. Förutom dom som vill satsa helt på att i framtiden åka på internationella tävlingar.
FX Cyclone, ginb tactical 2. Cal 5.5mm. Hw97KT. Cal 4.5mm (Yggdrasil på Hw97k klubben)
Bild
Användarvisningsbild
Görgen
 
Inlägg: 1785
Blev medlem: 17 aug 2010, 09:09
Ort: Hästveda
Tack utdelade: 62 gång
Tackad: 151 gånger i 86 inlägg
Skytteklubb: Vittsjö SKF. Hästveda PSK.
Luftvapen favorit: FX Cyclone, ginb tactical 2.

Re: Bänkskytte 2013

Inläggav Tomaz 29 dec 2012, 13:04

Jag menar bara som jag skrev på det andra forumet att det inte är någon större sport att skjuta fullfart från 25m och att man missar lite av tjusningen med BR 25m. Personligen skulle jag säkert missa någon poäng en normalblåsig dag, men inte många.
Som exempel kan jag ju ta Fredrik Axelsson när han nyligen var och tävlade i USA, där han på träningsdagen innan tävlingen, sköt 750 poäng, dvs full pott, med en ny oinskjuten Royale, visserligen blåste det inte mycket den dagen, men ändå..

Är det då inte lämpligare att tävla på längre avstånd med fullfartsbössor...?
Jag tycker det, men visst....finns det ett intresse av att skapa en fullfartsklass på 25m, så gör vi väl det... :)

Personligen kommer jag dock nog inte att göra det så lätt för mig. Jag kommer att köra 16J eller 27J på tävling eftersom jag gillar utmaningen och det är så denna tävlingsform och måltavla är utformad för....Varför inte köra 10J då?, tänker ni.....jo, kanske...men det är nästan lite för svårt för mig. Är imponerad över de som behärskar att skjuta 25m bänkskytte med 7,5J och 10J bössor, det är sport det... :arrow:
Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: Bänkskytte 2013

Inläggav gubbe 29 dec 2012, 13:39

Tomaz skrev:Är det då inte lämpligare att tävla på längre avstånd med fullfartsbössor...?


Jo det kan du ha rätt i givetvis. Men jag antar att precis som mig vill du att så många som möjligt ska komma och tävla och då dom flesta har sina licensbössor i 45 joule så blir det ett problem.
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Bänkskytte 2013

Inläggav Leopold 29 dec 2012, 15:36

Jag har ingen större erfarenhet av licensbössor och de klasserna, har bara skjutit litet med licensfria fjäderbössor inom BR. Jag tycker det fungerade mycket bra att ha en separat klass för rekylerande fjäderbössor och låta de semi-rekylfria som tex fwb300 ingå i licensfritt pcp.

Resultaten från säsongens tävling i Vittsjö visade att de som använde semirekylfria fjäderbössor placerade sig väl i klass med pcp. Skulle de deltagit i fjäderklassen så vore dessa bössor alltför utslagsgivande i sig. På detta sätt öppnar man upp för ett bredare deltagande i dessa klasser och jämnar ut villkoren så långt möjligt.

Med detta vill jag ha sagt att det är viktigt att lägga minst lika mycket funderande på de licensfria klasserna som på licensklasserna, detta eftersom utmaningen är så stor här i synnerhet om väder och vind ställer till det. Av detta skäl är det även viktigt att de som tävlar i dessa BR's "formel 1"- klasser tävlar mot varandra vid samma tillfälle eftersom väderförhållanden kan skifta under en tävlingsdag. Samma målsättning kan man såklart gärna ha i alla klasser men i de licensfria är det extra viktigt.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Bänkskytte 2013

Inläggav Tomaz 29 dec 2012, 16:11

gubbe skrev:
Tomaz skrev:Är det då inte lämpligare att tävla på längre avstånd med fullfartsbössor...?


Jo det kan du ha rätt i givetvis. Men jag antar att precis som mig vill du att så många som möjligt ska komma och tävla och då dom flesta har sina licensbössor i 45 joule så blir det ett problem.


Jo, jag förstår problemet för en del, men tycker samtidigt att det är lite skevt att man ska skapa en klass för att några inte vill eller kan skruva ner effekten till 27J. Alla bössor passar inte optimalt för bänkskytte, men tycker man det är en rolig skytteform och har man ett intresse av bänkskytte på 25m så skaffar man ju den utrustning som krävs om man vill skjuta i 27J klassen. Annars finns det ju även 10J eller 16J klass att välja på också...

Lika fel tycker jag ju att vi fortfarande har max 45J i FT, som är väl lite väl ''overkill'' och långt ifrån vad andra länder kör med, samt att det skapar problem med fallmålen som inte funkar så bra i både 10J och 45J...men, det är ju en helt annan sak som vi kan ta i en annan tråd...Men det jag menar är att det en gång i tiden skapades ett regelverk för svenskt FT kring 5,5mm fullfart pcp, istället för att skapa sporten kring vad som är lämpligt. Och därför är jag lite ambivalent till att skapa och förändra bänkskytte för luftgevär på 25m, till att passa en viss typ av bössor, istället för tvärtom, att man köper eller skapar en bössa som passar för den redan befintliga formen av bänkskytte 25m...


Och som sagt, vi kan ju i stället skapa andra bänkskyttetävlingar för fullfartsbössor där vi skjuter på långhåll och andra måltavlor...
Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: Bänkskytte 2013

Inläggav gubbe 29 dec 2012, 16:32

Tomaz skrev:har man ett intresse av bänkskytte på 25m så skaffar man ju den utrustning som krävs om man vill skjuta i 27J klassen. Annars finns det ju även 10J eller 16J klass att välja på också...


Ja mig slipper du inte oavsett hur det här med regler slutar. :mrgreen:
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Bänkskytte 2013

Inläggav Görgen 29 dec 2012, 16:43

Bara för att man tycker det är roligt betyder inte att man har gott om pengar och kan köpa ett vapen till varje effektklass. Dom som tycker dom har råd att göra så kan ju göra det, men att stänga ute dom som inte har dom pengarna eller inte vill hålla på och ändra bössorna fram och tillbaka är i mitt tycke fel. Dom flesta är nog inte heller intresserade av att ha ett helt kitt med olika effektbössor för olika tävlingar utan vill bara tävla med det dom har och ha trevligt. Så ett regelverk som låter folk tävla med det dom har är garanterat mer uppskattat än ett som tvingar folk att antingen ändra sina bössor fram och tillbaka eller köpa flera till olika effektklasser. :|
FX Cyclone, ginb tactical 2. Cal 5.5mm. Hw97KT. Cal 4.5mm (Yggdrasil på Hw97k klubben)
Bild
Användarvisningsbild
Görgen
 
Inlägg: 1785
Blev medlem: 17 aug 2010, 09:09
Ort: Hästveda
Tack utdelade: 62 gång
Tackad: 151 gånger i 86 inlägg
Skytteklubb: Vittsjö SKF. Hästveda PSK.
Luftvapen favorit: FX Cyclone, ginb tactical 2.

Re: Bänkskytte 2013

Inläggav Tomaz 29 dec 2012, 17:06

Leopold skrev:Jag har ingen större erfarenhet av licensbössor och de klasserna, har bara skjutit litet med licensfria fjäderbössor inom BR. Jag tycker det fungerade mycket bra att ha en separat klass för rekylerande fjäderbössor och låta de semi-rekylfria som tex fwb300 ingå i licensfritt pcp.

Resultaten från säsongens tävling i Vittsjö visade att de som använde semirekylfria fjäderbössor placerade sig väl i klass med pcp. Skulle de deltagit i fjäderklassen så vore dessa bössor alltför utslagsgivande i sig. På detta sätt öppnar man upp för ett bredare deltagande i dessa klasser och jämnar ut villkoren så långt möjligt.

Med detta vill jag ha sagt att det är viktigt att lägga minst lika mycket funderande på de licensfria klasserna som på licensklasserna, detta eftersom utmaningen är så stor här i synnerhet om väder och vind ställer till det. Av detta skäl är det även viktigt att de som tävlar i dessa BR's "formel 1"- klasser tävlar mot varandra vid samma tillfälle eftersom väderförhållanden kan skifta under en tävlingsdag. Samma målsättning kan man såklart gärna ha i alla klasser men i de licensfria är det extra viktigt.


Som jag ser det, så är inte bänkskytte 25m en sport som ska vara till för att alla med en fjäderbrytbössa i garderoben ska kunna vara med och tävla på lika vilkor. Utan det är en sport som ställer krav på bra utrustning för att prestera bra. Man skiljer inte på fjäder med eller utan rekyl, eller på pcp....man väljer den bössa som man lättast träffar tian med från 25m.
Jag tycker det är fel att de här skytteformerna vi har i både FT och BR ska präglas så mycket av att ''alla kan vara med'' och med vilken julabössa som helst...Vi gör oss på sikt en otjänst att göra dessa sporter så breda som möjligt genom en mentalitet att allt duger att tävla med, bara vi blir så många som möjligt på tävlingen.
De som önskar att vår tävlingsverksamhet ska få en högre status och antas av olika förbund, får nog se till att tvätta bort hobbystämpeln vi har nu, om vi ska antas i seriösare skyttesammanhang.
Jag låter kanske cynisk, men jag tro det är dags att vända blad och lyfta vår tävlingsverksamhet till en högre nivå.
Det finns ingen annan skyttesport där man skriver om regler så att så många olika vapentyper som möjligt kan tävla på så rättvisa vilkor som möjligt. Man skaffar helt enkelt det vapen som passar bäst för ändamålet.
Man kan vara med och tävla med en rekylerande fjäderbössa i 10J klassen, men man kan ju inte kräva att få tävla i en egen klass bara för att man har en olämplig vapentyp för ändamålet. Vill man ha bäst förutsättning, så skjuter man med pcp, även om man kommer långt med en fwb300s
Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: Bänkskytte 2013

Inläggav hansmn 29 dec 2012, 17:39

:Thumbupp: Tomaz :arrow:
Användarvisningsbild
hansmn
 
Inlägg: 168
Blev medlem: 26 jul 2009, 15:36
Ort: Hallstahammar
Tack utdelade: 75 gång
Tackad: 57 gånger i 29 inlägg
Skytteklubb: Västerås skarp
Luftvapen favorit: TX200HC

Re: Bänkskytte 2013

Inläggav gubbe 29 dec 2012, 17:40

Tomaz skrev:Jag låter kanske cynisk, men jag tro det är dags att vända blad och lyfta vår tävlingsverksamhet till en högre nivå


Du menar att genom att lägga oss på en lägre nivå, så så når vi en högre nivå. :roll: ......... :wink:
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Bänkskytte 2013

Inläggav Görgen 29 dec 2012, 17:53

Ja. Stäng ute alla som inte vill satsa på elitnivå, utan är nöjda med att hålla det på fritid/hobby nivå så löser sig allt och det är bara att åka på VM tävlingar. Ursäkta uttrycket, men det är ju också en jäkla nedsättande inställning mot dom som inte kan eller vill satsa fullt ut på utrustning mm. :thumbner:
FX Cyclone, ginb tactical 2. Cal 5.5mm. Hw97KT. Cal 4.5mm (Yggdrasil på Hw97k klubben)
Bild
Användarvisningsbild
Görgen
 
Inlägg: 1785
Blev medlem: 17 aug 2010, 09:09
Ort: Hästveda
Tack utdelade: 62 gång
Tackad: 151 gånger i 86 inlägg
Skytteklubb: Vittsjö SKF. Hästveda PSK.
Luftvapen favorit: FX Cyclone, ginb tactical 2.

Re: Bänkskytte 2013

Inläggav Jazz 29 dec 2012, 18:02

Vi var några stycken från klubben som diskuterade i dag. vi och kom fram till en väldigt bra regel- Man ska ha roligt. Det roliga försvinner med era regel hysteri. Tomaz säger att vi ska komma överens om regler. Vilka regler? Jo vi ska komma överens om att använda laxå regler eller är det Tomaz regler. Vi här nere skiter i vad ni sysslar med där uppe. Vi kör våra regler och kommer inte fråga om lov.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Bänkskytte 2013

Inläggav husis 29 dec 2012, 18:18

Follow the money. Tomaz kanske har provision på 27 J bössor. FX tar fram en special kanske ;) Var och en är salig på sitt, för mig är det absolut viktigaste att ha kul men så är jag ingen elitskytt heller. Jag tror att ni pratar om olika saker. Elit och ha kul på tävlingar kanske inte ska vara samma sak.
"En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket." Nalle Puh

FX Cyklone .22 ; FX Royal 400 .22 ; FX Biathlon 4,5 ; HW 97 K .20
Användarvisningsbild
husis
 
Inlägg: 843
Blev medlem: 24 aug 2010, 20:04
Ort: Blekinge
Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 65 gånger i 48 inlägg
Skytteklubb: MSG, Olofström
Luftvapen favorit: FX och HW

Re: Bänkskytte 2013

Inläggav Tomaz 29 dec 2012, 18:19

Görgen skrev:Ja. Stäng ute alla som inte vill satsa på elitnivå, utan är nöjda med att hålla det på fritid/hobby nivå så löser sig allt och det är bara att åka på VM tävlingar. Ursäkta uttrycket, men det är ju också en jäkla nedsättande inställning mot dom som inte kan eller vill satsa fullt ut på utrustning mm. :thumbner:


Det handlar inte om elitnivå.....Utan att välja rätt bössa för ändamålet, istället för att skapa klasser för icke-lämpliga bänkskyttebössor.
Man har ju tex bättre förutsättningar i 10J klass med en begagnad eller ny Typhoon eller CZ200, än en rekylerande fjäderbössa.
Är man med i en förening, så kan man säkert även låna en bössa om man vill prova på BR25...
Och det hadlar ju inte om att förbjuda en nybörjare att använda sin brytbössa, utan att man som sagt undviker att skapa klasser bara för att folk har icke-lämpliga bänkskyttebössor...
Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: Bänkskytte 2013

Inläggav gubbe 29 dec 2012, 18:20

Jazz skrev: Tomaz säger att vi ska komma överens om regler. Vilka regler? Jo vi ska komma överens om att använda laxå regler eller är det Tomaz regler.


Nej nu får du ta det lungt :) Dom kör väl med internationella regler, dvs regler som någon utomlans har hittat på. Inte Tomaz eller Laxå.

Kan vi inte försöka att prata lungt och fint, även om vi inte tycker samma. :Hughug:
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Bänkskytte 2013

Inläggav losdrivare 29 dec 2012, 18:20

Jag tror att man måste börja med att göra det tillgänglig och roligt för så många som möjligt för att få någon form av underlag för sportens utveckling. De som är duktiga och har bra utrustning kommer placera sig bra oavsett om det är en klass i 27J eller 45J, skilda fjäder- och PCP-klasser eller bara effektklasser och det borde rimligtvis ändå vara KUL för alla - även om det inte är OPTIMALT för alla.

Sedan när sporten är etablerad och har någon form av volym på deltagandet och utövarna, DÅ kan man börja göra klasser för de mer seriösa och drivna.

Men tror inte man kan börja med att ha regler som passar en elit i en kostsam högstatussport, om det i hela landet kanske finns ett dussin personer som skulle kvala in i den...
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 13 nov 2009, 14:09
Ort: Umeå
Tack utdelade: 337 gång
Tackad: 284 gånger i 179 inlägg
Skytteklubb: PLVK
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Följande användare vill tacka losdrivare för detta inlägg
Scatman (29 dec 2012, 18:22), Görgen (29 dec 2012, 18:24)

Re: Bänkskytte 2013

Inläggav Tomaz 29 dec 2012, 18:39

Jazz skrev:Vi var några stycken från klubben som diskuterade i dag. vi och kom fram till en väldigt bra regel- Man ska ha roligt. Det roliga försvinner med era regel hysteri. Tomaz säger att vi ska komma överens om regler. Vilka regler? Jo vi ska komma överens om att använda laxå regler eller är det Tomaz regler. Vi här nere skiter i vad ni sysslar med där uppe. Vi kör våra regler och kommer inte fråga om lov.


Jag vet ju att det finns många viljor och jag hade väl iof inte räknat med att er klubb skulle vara positivt inställda till att ens försöka närma sig gemensamma regler för BR25 eller någon annan typ av bänkskytte på långhåll, men jag gjorde ett försök i alla fall. :)


Tycker det är synd att det på något vis alltid ska vara så nedsättande retorik från en del av er i eran klubb.
Jag försöker bara sakligt framföra min åsikt i det hela, men känns som man bemöts med hån, spott och spe... :-(
Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: Bänkskytte 2013

Inläggav Frank69 29 dec 2012, 18:51

Tomaz skrev:jag hade väl iof inte räknat med att er klubb skulle vara positivt inställda till att ens försöka närma sig gemensamma regler för BR25 eller någon annan typ av bänkskytte på långhåll, men jag gjorde ett försök i alla fall. :)


Hej Tomaz!
Kanske är det som vanligt lite för mycket generaliserande från bägge föreningarna.
Klubben har inget emot gemensamma regler!
Och om man väljer att diskutera regler öppet i en tråd, så får man ju räkna att alla forums medlemmar har var sin åsikt.
I vår förening har vi hela tiden en öppen diskussion om hur vårt framtida skytte skall vara.
Då det ju kommer nya vapen och nya skytteformer hela tiden, så skall det ju behandlas om det är något för oss.
Kanske är det så i alla föreningar att man anpassar skyttet efter skyttarnas önskemål, eller kanske det är så att reglerna ställs först och sedan får man bara följa dem oavsett vilken åsikt man har.
De skyttar som jag skjuter regelbundet med gillar den frihet vi har. Så skall man hitta gemensamma regler för alla så lär det bli en hel del ventilerande innan vi ev kommer dit. Men din tråd är ju i alla fall populär! :thumbupp:
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: Bänkskytte 2013

Inläggav Jazz 29 dec 2012, 19:04

Så snart någon eller några skaffar nya bössor som inte funkar att utmana eller klarar av konkurrens så blir det alltid en diskussion om att ändra reglerna. Men Tomaz, Skulle det inte vara kul att ta ett gevär och bara skjuta och ha roligt. Måste man alltid vara bäst.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Bänkskytte 2013

Inläggav Frank69 29 dec 2012, 19:10

Jazz skrev:Skulle det inte vara kul att ta ett gevär och bara skjuta och ha roligt.


Det där kan i alla fall jag ställa upp på. :lol: men visst jobbar man lite på att förbättra sitt skytte med. :wink:
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: Bänkskytte 2013

Inläggav Tomaz 29 dec 2012, 19:29

Men när Jazz skriver: "Vi här nere skiter i vad ni sysslar med där uppe. Vi kör våra regler och kommer inte fråga om lov"

Så...känns det ju som det är färdigdiskuterat för Vittsjös del i denna tråd.

Då är det ju bättre att vi som är intresserade av en annan utveckling av BR25 och långålls-bänkskytte, kan fortsätta diskutera sakligt och konstruktivt här i denna tråd. Ni behöver inte ens öppna och läsa vad vi skriver om här i fortsättningen om ni irriterar er så mycket på mig.
Jag har tappat räkningen på alla gånger jag fått vända andra kinden till från vissa av era medlemmar, men nu orkar jag inte längre... :|
Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Nästa

Återgå till Bänkskytte

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

  • Sponsorer