Gamo whisper IGT nån som testat?

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Gamo whisper IGT nån som testat?

Inläggav 2240plink 26 nov 2012, 15:17

Jag går och trånar efter en Whisper IGT .22 (tumhålsvarianten), finns det nån av er som testat denna och har lite info att bjuda på? Finner inte så mkt läsning om denna bössa och skjutbarhet/tuning.
2240plink
 
Inlägg: 100
Blev medlem: 01 aug 2011, 22:39
Ort: Örebro
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: Min nästa....

Re: Gamo whisper IGT nån som testat?

Inläggav Springer 26 nov 2012, 16:24

Sorry, har aldrig testat en sån.
What is the speed of dark?
Användarvisningsbild
Springer
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 20 sep 2010, 03:20
Ort: Östersund
Tack utdelade: 63 gång
Tackad: 87 gånger i 70 inlägg
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: Gamo whisper IGT nån som testat?

Inläggav 2240plink 26 nov 2012, 16:28

Ok, tack ändå! Trailen verkar ju också najs men avtrycket har ju fått kritik... Trivs du med den?
2240plink
 
Inlägg: 100
Blev medlem: 01 aug 2011, 22:39
Ort: Örebro
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: Min nästa....

Re: Gamo whisper IGT nån som testat?

Inläggav riqe 26 nov 2012, 20:10

2240plink skrev:Ok, tack ändå! Trailen verkar ju också najs men avtrycket har ju fått kritik... Trivs du med den?


Så gott som säker på att Trailen har Gamotrycke så det är lika bra/dåligt på båda bössorna.

Går dock fint att åtgärda genom lite polering eller genom att köpa ett grt3 trycke.

GRT-III För att följa länken så måste du registera dig.



Polering För att följa länken så måste du registera dig.



EDIT: Går givetvis lika bra att göra på Gamo'n
Walther LG55 177 Diopter
HW30S 177 Centerpoint 4-16x40AO VortekPG2
Trail NP 22 Centerpoint 3-9x40AO GRT3
Hatsan 60S 22 BugBuster 3-9x32AO
Crosman 1377 177 Bushnell 3~9X40AO
HW40 177
Användarvisningsbild
riqe
 
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 jun 2012, 22:04
Ort: Visby
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 47 gånger i 40 inlägg

Re: Gamo whisper IGT nån som testat?

Inläggav 2240plink 26 nov 2012, 20:40

Bra tips! Tackar och bockar!
2240plink
 
Inlägg: 100
Blev medlem: 01 aug 2011, 22:39
Ort: Örebro
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: Min nästa....

Re: Gamo whisper IGT nån som testat?

Inläggav Sir Villee 19 jan 2013, 13:39

Har precis monterat GRT III på min Hunter 890 och polerat lite på rätt ställe. Skillnaden mot original är som natt/dag. Trycket blev riktigt bra så CDT/GRT rekommenderas varmt-eller rättare sagt så räknar jag den som ett "must have" för Gamo.
Everything´s a race Träning? Det är för de talanglösa !
Gamo Hunter 890 cal.177 GRT II/Maccari/ARH (El Conquistador)
EdGun Matador R3 cal.22 (Rasputin)
KalibrGun Cricket WST cal.25 (The Mighty Bug)
Sir Villee
 
Inlägg: 1054
Blev medlem: 11 dec 2012, 00:18
Ort: Genarp, Skånska highlands
Tack utdelade: 29 gång
Tackad: 15 gånger i 15 inlägg
Skytteklubb: Öved-Östraby SKF, Björnstorp
Luftvapen favorit: HW 97 & EdGun Matador R3

Re: Gamo whisper IGT nån som testat?

Inläggav 2240plink 16 feb 2013, 14:16

Tycker avtrycket är helt OK, det är ju SAT och den sägs var bättre än den tidigare. Det som är mysko är att den inte fjädrar tillbax när man släpper den, kan tycka det är lite dum konstruktion. I övrigt så pajjade pistongpackningen ganska rappt, skarpa kanter rispade sönder den sådet blev otätt. Mörktes en markant skillnad i utgångshastighet. Har just plockat i sär den och "tattarfixat" men avser köpa ny packning. Alla förslag tas tacksamt mot, vet ej om man bör köpa org pistongpackning eller nån "tuning" variant. (Givetvis har jag tagit hand om de tidigare skarpa kanterna så problemet inte ska återkomma). Kan tillägga att Whispern IGT är en trevlig bössa, krävs uppenbarligen att man polerar en del innan man tar den i bruk vilket drar ned betyget något.
2240plink
 
Inlägg: 100
Blev medlem: 01 aug 2011, 22:39
Ort: Örebro
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: Min nästa....

Re: Gamo whisper IGT nån som testat?

Inläggav Sir Villee 16 feb 2013, 15:34

Det får man nog göra med de flesta ifall man vill vara säker (ta isär o gå igenom) och det gjorde jag också med min HW97-som dock inte innehöll något att anmärka,förutom den abrubt kapade Tyska 7.5J fjädern. Vill du få ut det mesta ur den så besök ARH hemsida och beställ packningar,fjäder etc. därifrån. Det tycks inte finna nån som gör tunade guider etc. för Gamo´s ,konstigt nog för de finns i miljoner i omlopp, så antingen köpa det man hittar eller svarva lite delar själv.
Uppenbarligen så har du inte skjutit med en bössa med ett bra trycke om du upplever Gamo´s original som "OK" ;)
Everything´s a race Träning? Det är för de talanglösa !
Gamo Hunter 890 cal.177 GRT II/Maccari/ARH (El Conquistador)
EdGun Matador R3 cal.22 (Rasputin)
KalibrGun Cricket WST cal.25 (The Mighty Bug)
Sir Villee
 
Inlägg: 1054
Blev medlem: 11 dec 2012, 00:18
Ort: Genarp, Skånska highlands
Tack utdelade: 29 gång
Tackad: 15 gånger i 15 inlägg
Skytteklubb: Öved-Östraby SKF, Björnstorp
Luftvapen favorit: HW 97 & EdGun Matador R3

Re: Gamo whisper IGT nån som testat?

Inläggav 2240plink 16 feb 2013, 23:00

He he, så kan det ju vara. Var rejält nervös för att trycket skulle vara skit men jag träffar där jag siktar och då e jag nöjd. Av vad jag läst ska SAT vara bättre än andra gamotrycken, var det ett SAT du tog bort?
2240plink
 
Inlägg: 100
Blev medlem: 01 aug 2011, 22:39
Ort: Örebro
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: Min nästa....

Re: Gamo whisper IGT nån som testat?

Inläggav Sir Villee 16 feb 2013, 23:06

Näää - den äldre varianten. Satte dit ett GRT 3 trycke och den blev 300% bättre men den är fortvarande långt bakom HW Rekordtrycke. Bra om du trivs med ditt dock-det är du som ska skjuta med den så spelar mindre roll vad andra föredrar för avtryck. ;)
Everything´s a race Träning? Det är för de talanglösa !
Gamo Hunter 890 cal.177 GRT II/Maccari/ARH (El Conquistador)
EdGun Matador R3 cal.22 (Rasputin)
KalibrGun Cricket WST cal.25 (The Mighty Bug)
Sir Villee
 
Inlägg: 1054
Blev medlem: 11 dec 2012, 00:18
Ort: Genarp, Skånska highlands
Tack utdelade: 29 gång
Tackad: 15 gånger i 15 inlägg
Skytteklubb: Öved-Östraby SKF, Björnstorp
Luftvapen favorit: HW 97 & EdGun Matador R3

Re: Gamo whisper IGT nån som testat?

Inläggav 2240plink 16 feb 2013, 23:49

Jag misstror alls inte att GRT 3 är bättre, det är snarare så att jag hade så grymt låga förväntningar att jag blev positivt överraskad (likt killen på Airgunweb För att följa länken så måste du registera dig.

)
2240plink
 
Inlägg: 100
Blev medlem: 01 aug 2011, 22:39
Ort: Örebro
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: Min nästa....

Re: Gamo whisper IGT nån som testat?

Inläggav Hasse H 04 jun 2013, 17:28

Köpte idag en Gamo Whisper IGT ,22 (220m/s) utan kikare, hade en Center Point 4-16x40AO mil dot som passade perfekt. Väldigt nöjd, efter inskjutningen av siktet (35m) så skjuter jag nästan hål i hål. :smt037

Annat än Stoegern X20S som krävde ca. 1000 skott innan den började hålla ihop kulorna, men annars skjuter den riktigt bra = nöjd... 8) Förutom vikten :twisted: Som att släpa på en cementsäck om man jämför med Whispern.
Hasse H
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 03 maj 2013, 14:49
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Gamo whisper IGT nån som testat?

Inläggav Silwer 04 jun 2013, 17:36

Vapnet är väl hypat, det är nog inget fel, men det är heller inget avgörqande bättre med det, därav det ganska låga intgresset.

Stoeger är liksom en kinabössa mot då vad Gamo anser var sin pride.

Men ok, jag menar heller inte att det är skräp, mne ni med kvalitets bössor sen förr, hoppa inte.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Gamo whisper IGT nån som testat?

Inläggav 2240plink 04 jun 2013, 17:39

Kul att höra! Jag skjuter mestadels blyfritt och med H&N Baracuda Green går whispern förjävla fint. Jag är förvånad att inte fler upptäckt denna bössa. Vad tyckte du om trycket? För mig funkar det utmärkt även om dragläget är väl långt.
2240plink
 
Inlägg: 100
Blev medlem: 01 aug 2011, 22:39
Ort: Örebro
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: Min nästa....

Re: Gamo whisper IGT nån som testat?

Inläggav Hasse H 24 jun 2013, 04:55

Jag är riktigt nöjd med min Whisper IGT .22 den skjuter fint sen kikaren byttes till Center Point 4-16x40AO.
Har testat en del olika kulor, och H&N:s Baracuda 1,37g går bäst i bössan.
För att följa länken så måste du registera dig.


Idag kl. 06,30 sköt 5 skott och 4 Kajor, avstånd ca 80m. Whispern är så tyst att kajorna inte reagerade nämvärt på skotten.
Hasse H
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 03 maj 2013, 14:49
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Gamo whisper IGT nån som testat?

Inläggav 1qaz1qaz 02 sep 2013, 19:19

Hasse H skrev:Jag är riktigt nöjd med min Whisper IGT .22 den skjuter fint sen kikaren byttes till Center Point 4-16x40AO.
Har testat en del olika kulor, och H&N:s Baracuda 1,37g går bäst i bössan.
För att följa länken så måste du registera dig.


Idag kl. 06,30 sköt 5 skott och 4 Kajor, avstånd ca 80m. Whispern är så tyst att kajorna inte reagerade nämvärt på skotten.

Du måste vara värsta snipern som bedömer att du får Killhit på 80 meter.
Användarvisningsbild
1qaz1qaz
 
Inlägg: 3610
Blev medlem: 21 jul 2012, 20:25
Ort: Bromölla
Tack utdelade: 230 gång
Tackad: 100 gånger i 90 inlägg
Skytteklubb: MSG

Re: Gamo whisper IGT nån som testat?

Inläggav Silwer 02 sep 2013, 19:23

80m, jösses, det hade jag inte vpgat med npt dylikt, träffbilden på halva avståndet tyder på headshot möjligen, vid 80m är det fråga om att ens träffa.
Njö, jag tror det är lite fiskehistoria iaf :-)
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Gamo whisper IGT nån som testat?

Inläggav 1qaz1qaz 02 sep 2013, 19:27

220 mps .22. Svårt att tro om man inte försöker träffa ölburkar. Men jaga fågel på 80 meter? 25-45m är mer troligt. Eller så är man galen. Tycker jag iaf.
Användarvisningsbild
1qaz1qaz
 
Inlägg: 3610
Blev medlem: 21 jul 2012, 20:25
Ort: Bromölla
Tack utdelade: 230 gång
Tackad: 100 gånger i 90 inlägg
Skytteklubb: MSG

Re: Gamo whisper IGT nån som testat?

Inläggav Silwer 02 sep 2013, 19:32

Beror väl på effekt och stöd, men man brukar ju inte köra med att man ungefär bör kunna ta en golfboll rätt lätt ungefär.

Det fins ju undantag för allt, typ toppfågel med krut, men med 20j nåt 35m kanske vågar man satsa på och inte bomma eller skjuta skadeskott.

Men det är mellan tummen och pekfingret, oftast kortare då man ju gör sitt bästa för att komma närmare.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Gamo whisper IGT nån som testat?

Inläggav 1qaz1qaz 02 sep 2013, 19:39

Silwer skrev:Beror väl på effekt och stöd, men man brukar ju inte köra med att man ungefär bör kunna ta en golfboll rätt lätt ungefär.

Det fins ju undantag för allt, typ toppfågel med krut, men med 20j nåt 35m kanske vågar man satsa på och inte bomma eller skjuta skadeskott.

Men det är mellan tummen och pekfingret, oftast kortare då man ju gör sitt bästa för att komma närmare.

Kan bara instämma. Jag brukar vara så när att jag kan viska till fågeln, -pss.... SAY HALLO TO MY LITTLE FRIEND !!! Nä, skoja :lol:
Användarvisningsbild
1qaz1qaz
 
Inlägg: 3610
Blev medlem: 21 jul 2012, 20:25
Ort: Bromölla
Tack utdelade: 230 gång
Tackad: 100 gånger i 90 inlägg
Skytteklubb: MSG

Re: Gamo whisper IGT nån som testat?

Inläggav Archon 22 jan 2017, 07:07

Jag har en Gamo Whisper IGT .177 med tumhålsstock som jag fått i arv av en nära bekant som avled förra året. Hade från början tänkt att starta en helt ny tråd för att recensera den här bössan, men bestämde mig för att återuppliva denna gamla tråd i stället. Låt oss börja med det positiva. Det är en väldigt lätt och ergonomisk bössa med ett modernt utseende. Den är en fröjd att hålla och bära runt på. Första gången jag höll i den tyckte jag omedelbart om den, rent instinktivt. Jag vill även ge den ett plus för den manuella säkringen. Om detta är första luftbössan man någonsin ägt och man aldrig skjutit någon annan bössa i hela sitt liv kommer man att tycka att den är kanonbra. Men jag har dock lite annat att jämföra med, och här kommer IGT:n tyvärr till korta. Dom fiberoptiska riktmedlen den är försedd med är tyvärr skräp, i mina ögon. Funkar för plinking på ölburkar, ägg, konserver, snusdosor och dylikt, men vill man skjuta fina serier på en tavla är det väldigt svårt. Kan ju vara mina ögon som börjar bli lite gamla. Vill man skjuta med lite mer precision rekommenderas ett valfritt kikarsikte. Jag satte på ett enkelt Kina-sikte 3-9x40 som jag hade liggandes här hemma och visst blev precisionen bättre. Dock inte så bra som jag hade hoppats på. Avtrycket på bössan är tämligen medelmåttigt, på gränsen till mediokert. Går inte att jämföra med Rekord-trycket som finns i HW:s bössor. Rekylen är skarp och den känns väldigt "rå" att skjuta med jämfört med mina mer konventionella fjäderbössor. Skjutupplevelsen är med andra ord inte helt tipp topp. Efter att ha skjutit en del med den har jag fått till en del ganska hyfsade grupper, så precisionen finns onekligen där. Men jag får kämpa för att hålla bössan på målet. Med mina andra bössor skjuter jag enkelt bra grupper, gång på gång, när jag väl skjutit in siktet. Att spänna upp och ladda bössan är inte svårt, men en lustig effekt infinner sig när man först skjutit med IGT:n och kort därefter skjuter med en gammal hederlig spiralfjäder-bössa. En spiralfjäderbössa känns otroligt lätt att spänna upp efter att man först skjutit med IGT:n. Lite kräsen vad gäller ammunition, men min gillar JSB. Lite ironiskt att Gamo kallar bössan för "Whisper" när den är aningen högljuddare än något av mina övriga fjädergevär. Men OK, det är inget som stör nämnvärt. Skulle jag då rekommendera den här bössan? Med tanke på att den kostar närmare 3000 kronor som ny skulle jag nog inte det. Priset borde enligt mig vara hälften av vad dom begär. Det hade känts mera rimligt. Det är väl gasfjädersystemet som driver upp priset, antar jag. I alla fall, för samma summa kan man få tag på bättre luftvapen, särskilt om man köper begagnat på Blocket, Tradera eller dylikt. En Hw 30s kostar några hundralappar mindre som ny och då får man ett betydligt bättre avtryckarsystem på köpet. Vill man ha en Gamo IGT så bör man köpa den begagnad för högst en tusenlapp, enligt mig. Sammanfattningsvis kan jag väl säga att jag på det stora hela tycker om min Gamo Whisper IGT, jag hade bara inte velat betala för den :).
Senast redigerad av Archon 22 jan 2017, 07:43, redigerad totalt 2 gånger.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Följande användare vill tacka Archon för detta inlägg
Nitro (22 jan 2017, 11:55), Air (22 jan 2017, 12:58)

Re: Gamo whisper IGT nån som testat?

Inläggav bganorway 26 jan 2017, 12:47

Har en GAMO Magnum 1250 IGT (36 Joule) - Bor i Grekland. Den är jag "mycket nöjd med - Skjuter perfekt på 30 till 50 meter - Otroligt stark
bganorway
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 01 jul 2013, 22:03
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Gamo whisper IGT nån som testat?

Inläggav Osama 04 feb 2017, 19:51

Har en Gamo Bullwhisper IGT 22 tumhål en av dom bästa bössorna jag nogonsin haft lite känslig på ammo men relatift okänslig på hållet skjuter normalt på 25m och då har jag en träffbild på 20mm dessutom är det en lätt bössa bara 3.1 kg så man kan bära omkring på den hela dagen utan problem
Osama
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 20 sep 2015, 18:13
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Gamo whisper IGT nån som testat?

Inläggav Archon 16 feb 2017, 15:38

Det verkar som att min Gamo IGT har en något ojämn spridning vad gäller utgångshastigheten. Jag provade att skjuta med den mot några tomma konservburkar och vissa av kulorna gick rätt igenom vilket är normalt, men dom allra flesta gjorde bara hål på ena sidan och lämnade en buckla på andra sidan. Det känns som att bössan blivit lite svagare. Tror det kan bero på en trasig pistongpackning. Gamos gasfjäderbössor är ökända för det här. Nu är ju inte detta hela världen för min del. Jag skiter i kraften, så länge den skjuter hyfsat bra på dom avstånd som jag normalt skjuter på (0-20 meter). Och det gör den. Jag plockar bara isär mina bössor om det är riktigt illa. Är inte så förtjust i att meka med dom. Men det är klart att det inte känns helt OK med en bössa som har en kraftig rekyl utan att för den sakens skull vara särskilt kraftfull.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35


Återgå till Gamo

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster

  • Sponsorer