Zoraki HP-1

Här skriver vi endast Recensioner om diverse luftvapen och kommenterar dessa.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Zoraki HP-1

Inläggav derkaderb 07 apr 2012, 11:45

Min Zoraki är också den från Hobbex. Svart komptub och den lilla "air strippern" där fram, jag kör med min på alla gånger.
Gängan är inte alls lång. Så jag vet inte om det är så mycket annat som man kan få dit där förutom denna lilla svarta saken som sitter där.
Kronade iaf min till 189.7mps med JSB RS 0.47g på 3pump och 4meter avstånd.
derkaderb
 
Inlägg: 539
Blev medlem: 01 feb 2012, 23:54
Ort: Linköping
Tack utdelade: 36 gång
Tackad: 18 gånger i 16 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300s

Re: Zoraki HP-1

Inläggav karlssson 07 apr 2012, 13:03

Jag tror gängan är metrisk fingänga 8mm,gänglängd 6mm. Hålet i plaststommen är 10 mm.Det går alltså utmärkt att göra en dämpare om man hade en verkstad. Det kanske är tänkt för det.Det kanske kommer aftermarketprylar. :)
Användarvisningsbild
karlssson
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 13 jul 2011, 11:52
Ort: Falun
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 41 gånger i 34 inlägg

Re: Zoraki HP-1

Inläggav mamba 07 apr 2012, 16:20

Sådär nu sitter kompensatorn monterad igen. :-)
Senast redigerad av mamba 07 apr 2012, 16:22, redigerad totalt 1 gång.
mamba
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 08 feb 2012, 01:28
Ort: Kungsängen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg

Re: Zoraki HP-1

Inläggav karlssson 07 apr 2012, 18:21

Om man köper ett alurör, utvändigt mått 10mm * 1,5mm och en gängtapp metrisk 8mm. Ett antal brickor med hål 5mm, och spiralfjädrar som går precis i röret. Gänga ena änden. Plocka i brickorna och låt fjädrarna hålla dem isär. Fäst den första och sista brickan på lämpligt sätt (valsning kanske) . Skruva sedan på den på pipan. Sen kanske den låter på 3 pump som den nu låter på ett. 8-)

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk
Användarvisningsbild
karlssson
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 13 jul 2011, 11:52
Ort: Falun
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 41 gånger i 34 inlägg

Re: Zoraki HP-1

Inläggav karlssson 11 apr 2012, 09:22

För de som tänker sig innomhusskytte kan jag upplysa om att decibellen ligger på 65 db i ett trångt källarutrymme 0,5 m vid sidan om myningen efter ett pump. :thumbupp: Man stör inte många kan jag säga.Som vid allt luftskytte SKA man använda skyddsglasögon.Vid träff i nått hårt typ trä så kommer dom tillbaka.Jag fick en mittbena en dag.Vid två pump fastnar dom oftast. 8) Vid tre tränger dom in som mitt HW30s gjorde före Vortektuningen.
Senast redigerad av karlssson 11 apr 2012, 09:23, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
karlssson
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 13 jul 2011, 11:52
Ort: Falun
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 41 gånger i 34 inlägg

Re: Zoraki HP-1

Inläggav karlssson 12 apr 2012, 12:37

Här kommer en länk på lite tuningbilder.
För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
karlssson
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 13 jul 2011, 11:52
Ort: Falun
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 41 gånger i 34 inlägg

Re: Zoraki HP-1

Inläggav Mr_Perzzon 08 aug 2012, 00:34

ingen som kan ge en utförlig förklaring hur man "trimmar" den? :O vet att det går, men hur?! för en hobby mek som mig :) tack på förhand
Mr_Perzzon
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 08 aug 2012, 00:28
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: PCP

Re: Sv: Zoraki HP-1

Inläggav karlssson 08 aug 2012, 05:12

Det enklaste är att svara till en jula kinespipa till rätt dimension ca 30 cm lång.då behöver du inte in i bland fjädrarna. Dessutom får du med en längre pipa ut lika mycket effekt på två pump som i original på tre. Ca 180 mps med jsb 8.4 gr. Och ca 210 mps på tre pump.135 mps på ett pump. Att fippla med fjädrarna kan få omvänd effekt.


Skickat från min ST15i via Tapatalk 2
Användarvisningsbild
karlssson
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 13 jul 2011, 11:52
Ort: Falun
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 41 gånger i 34 inlägg

Re: Zoraki HP-1

Inläggav derkaderb 16 aug 2012, 23:03

Ingen som vet om det finns något slags hölster för Zorakin? Kanske någon som snickrat ihop något hemmabygge? :)

Ska vara så att man kan ha den hölstrad men samtidigt ha på en rödpunkt och en laser undertill tex. Något som håller den på plats över handtaget tex.
derkaderb
 
Inlägg: 539
Blev medlem: 01 feb 2012, 23:54
Ort: Linköping
Tack utdelade: 36 gång
Tackad: 18 gånger i 16 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300s

Re: Zoraki HP-1

Inläggav Etienne 16 aug 2012, 23:12

När du ändå är i farten så varför inte ett monterat benstöd också? Och en boresighter? :-)
(Förlåt...)

Men, på ett mera allvarligt plan; det är lite lurigt med avtryckaren på Zorakin. Jag måste i ärlighetens namn säga att jag inte är riktigt superkeväm med den. Till skillnad från lite mera välkonstruerade avtryckare så måste jag säga att den känns lite oberäknerlig, särskilt om man skruvar lite i den och särskilt om man pillat på den lite och sedan väljer att inte skjuta.

Nu kan man ju givetvis använda hölster på lite olika sätt, men om tanken är att det ska användas vid själva skyttet på något mer eller mindre seriöst sätt (får upp "Lucky Luke"-bilder i huvudet) så tror jag att det hela lätt kan övergå till potentiella farligheter.
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Zoraki HP-1

Inläggav derkaderb 16 aug 2012, 23:34

Jo jag tänkte leka lite Lucky Luke, slita upp den snabbt, pumpa 3 gånger och slänga i en kula för att sedan inse hur långsamt allt gick.
Varför måste man hela tiden få följdfrågor så fort man frågar efter något? Som att man alltid tänkt göra något jävulskap med allt som går?

Jag är helt enkelt bara nyfiken på om någon vet eller någon gjort ett hölster, sen vad jag ska använda det till är väl en annan femma. Säg att man är ute med hunden i skogen och går och blir sugen på att skjuta lite kottar eller liknande.
derkaderb
 
Inlägg: 539
Blev medlem: 01 feb 2012, 23:54
Ort: Linköping
Tack utdelade: 36 gång
Tackad: 18 gånger i 16 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300s

Följande användare vill tacka derkaderb för detta inlägg
phaelphon (17 aug 2012, 01:51), marhol (18 aug 2012, 19:10)

Re: Zoraki HP-1

Inläggav Leopold 16 aug 2012, 23:41

Etienne skrev:... Till skillnad från lite mera välkonstruerade avtryckare så måste jag säga att den känns lite oberäknerlig, särskilt om man skruvar lite i den och särskilt om man pillat på den lite och sedan väljer att inte skjuta.


Exakt vad jag märkt med min, vilket lett till ett och annat "vådaskott" (i säker riktning såklart). Med Zorakin är det som så att när man väl bestämt sig för att skjuta så måste man skjuta. Man kan inte avbryta och göra omtag som på mera seriösa pistoler.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Sv: Zoraki HP-1

Inläggav karlssson 17 aug 2012, 03:36

Jag provade min Zoraki i ett axel hölster till en Smith&Wesson mod 29 44mag med plattfjäder spänning runt trumma. Eftersom Zorakin är gjord av plast kanske den kommer att nötas ner vid flitigt drag. Annars passade den sisådär. Det finns korsdrags hölster till Desert Eagle vill jag minnas. Googla!
Användarvisningsbild
karlssson
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 13 jul 2011, 11:52
Ort: Falun
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 41 gånger i 34 inlägg

Re: Zoraki HP-1

Inläggav Etienne 17 aug 2012, 08:40

derkaderb skrev:Jo jag tänkte leka lite Lucky Luke, slita upp den snabbt, pumpa 3 gånger och slänga i en kula för att sedan inse hur långsamt allt gick.
Varför måste man hela tiden få följdfrågor så fort man frågar efter något? Som att man alltid tänkt göra något jävulskap med allt som går?

Jag är helt enkelt bara nyfiken på om någon vet eller någon gjort ett hölster, sen vad jag ska använda det till är väl en annan femma.


Ehm? Ja, det är en påtalad säkerhetsrisk som var kopplad till "lucky-luke"-grejen... Inget "jävulskap"...
Zorakin är typ ett av de sista vapen som jag skulle börja vifta runt med i "Lucky Luke"-stil eller liknande, just på grund av avtryckaren och risken för vådaskott.
(därmed inte sagt att det nödvändigtvis måste genomföras på ett osäkert sätt, vilket jag också skrev i mitt inlägg.)

Rent generellt brukar det anses vara god sed att påpeka säkerhetsaspekter. Sedan får du också ha i åtanke att betydligt fler (ibland även utomstående) personer läser inlägg på det här forumet, än som faktiskt postar inlägg lite då ock då. Bara för att du tyckte att ett inlägg är smått onödigt så kanske någon annan inte gör det.
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Zoraki HP-1

Inläggav derkaderb 17 aug 2012, 10:22

Etienne skrev:
derkaderb skrev:Jo jag tänkte leka lite Lucky Luke, slita upp den snabbt, pumpa 3 gånger och slänga i en kula för att sedan inse hur långsamt allt gick.
Varför måste man hela tiden få följdfrågor så fort man frågar efter något? Som att man alltid tänkt göra något jävulskap med allt som går?

Jag är helt enkelt bara nyfiken på om någon vet eller någon gjort ett hölster, sen vad jag ska använda det till är väl en annan femma.


Ehm? Ja, det är en påtalad säkerhetsrisk som var kopplad till "lucky-luke"-grejen... Inget "jävulskap"...
Zorakin är typ ett av de sista vapen som jag skulle börja vifta runt med i "Lucky Luke"-stil eller liknande, just på grund av avtryckaren och risken för vådaskott.
(därmed inte sagt att det nödvändigtvis måste genomföras på ett osäkert sätt, vilket jag också skrev i mitt inlägg.)

Rent generellt brukar det anses vara god sed att påpeka säkerhetsaspekter. Sedan får du också ha i åtanke att betydligt fler (ibland även utomstående) personer läser inlägg på det här forumet, än som faktiskt postar inlägg lite då ock då. Bara för att du tyckte att ett inlägg är smått onödigt så kanske någon annan inte gör det.


Nu vet jag inte vad hölster är för dig, men för mig är det något att transportera pickan i. Jag laddar när jag vet vad jag ska skjuta på, dels för att inte "slita" på vapnet om det ligger laddat men också för säkerhetens skull.

Karlsson: Tackar, det ska kollas upp!
derkaderb
 
Inlägg: 539
Blev medlem: 01 feb 2012, 23:54
Ort: Linköping
Tack utdelade: 36 gång
Tackad: 18 gånger i 16 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300s

Re: Zoraki HP-1

Inläggav Etienne 17 aug 2012, 10:47

Jag förstår att du kanske tänker använda det på det sättet, framförallt nu när du har skrivit det också.
Men det finns garanterat rätt många personer som inte skulle använda den på det sättet... Eller tror du inte att det finns personer som köper hölster för att köra "Lucky Luke"-style?
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Zoraki HP-1

Inläggav Leopold 17 aug 2012, 10:59

Hölster brukar användas vid pistolskytte som en säkerhetsgrej, att man ska kunna transportera vapnet mellan skjutstationer vid tex fältskytte på ett säkert sätt.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Zoraki HP-1

Inläggav Etienne 17 aug 2012, 11:13

Leopold skrev:Hölster brukar användas vid pistolskytte som en säkerhetsgrej, att man ska kunna transportera vapnet mellan skjutstationer vid tex fältskytte på ett säkert sätt.


Jodå, jag förstår att det givetvis kan (och är avsett för) att användas på ett säkert sätt.
.. Men det är ju heller inte precis ovanligt att folk ibland får för sig att testa leka "vilda västern" med sin luftpistol; att dra ett laddat vapen snabbt osv ("Lucky Luke"-style). Jag skulle nog säga att Zorakin är, jämfört med flera andra pistoler, en väldigt farlig pistol att leka med på det sättet. Jag set inte problemet med att i sammanhanget påtala att avtryckaren på Zorakin kan vara oberäknerlig...
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Zoraki HP-1

Inläggav derkaderb 17 aug 2012, 12:07

Det är därför man inte ska ha fingret mot avtryckaren fören man riktar den mot målet. Eller menar du att vissa Zorakis kan avfyras utan att man nuddar avtryckaren?
Jag har då inte märkt att avtryckaren på min skulle vara dålig, den avfyras när jag trycker på den.
derkaderb
 
Inlägg: 539
Blev medlem: 01 feb 2012, 23:54
Ort: Linköping
Tack utdelade: 36 gång
Tackad: 18 gånger i 16 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300s

Re: Zoraki HP-1

Inläggav Leopold 17 aug 2012, 12:18

Ibland när man står där som pistolskytt och kramar avtryckaren så står man och siktar för länge. Då brukar man göra ett sk omtag dvs man tar ner pistolen, tar några lugna andetag och börjar om.

Problemet med min Zoraki och säkert många andras också är att avtrycksmekanismen liksom fastnar halvvägs in i andra steget och blir hyperkänslig. I det läget har det hänt att pistolen avlossat skott helt av sig själv faktiskt och det är det jag menar med "vådaskott" ovan.

Så för att undvika det problemet så får man inte tveka när man väl bestämt sig för att avfyra med Zorakin. Måste jag ta ner och ta om så brukar jag avfyra skottet ner i marken eller på annat säkert ställe, ser det som förbrukat och avfyrningsmekanismen måste spännas upp på nytt för att avtrycket ska fungera normalt.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Zoraki HP-1

Inläggav Etienne 17 aug 2012, 12:31

Ja, att den blir hyperkänslig har jag varit med om. Det är ett fenomen som jag också märkt på Gamo-vapen också. Precis det Leupold beskriver, att avtryckaren (utöver själva bladet) inte återgår till ursprungsposition. I praktiken blir det samma sak som att ha avtryckaren intryck så att den precis är på vippen att gå av, även om man inte ens rör i avtryckaren.

-

Utöver det så har jag varit med om att jag ställde in avtryckaren väldigt lätt på zorakin. Då var jag också med om att ett skott gick några sekunder efter att jag pumpat vapnet, utan att jag ens rörde i avtryckaren. Lyckligtvis så hade jag ingen diabol i pipan då eftersom jag bara testade inställningen.

Det verkar vara ett liknande problem som beskrivs här:
För att följa länken så måste du registera dig.



Alltså att "skak" från pumpningen (ej nödvändigtvis första) kan få pistolen att avlossa skott.
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Zoraki HP-1

Inläggav Leopold 17 aug 2012, 12:37

Det är därför jag rekommenderar att inte gå under kilot som avtrycksvikt på Zorakin, den blir extremt opålitlig om det är för lätt. Jag har min på ganska exakt ett kilo och då händer inga konstiga saker förutom det fenomenet jag nämnde och som du berättar om också, Etienne.

Ett kilo passar bra eftersom det är reglementsenlig avtrycksvikt i många krutpistolklasser inkl .22LR.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Zoraki HP-1

Inläggav RobertSt 18 aug 2012, 13:30

Leopold skrev:Ibland när man står där som pistolskytt och kramar avtryckaren så står man och siktar för länge. Då brukar man göra ett sk omtag dvs man tar ner pistolen, tar några lugna andetag och börjar om.

Problemet med min Zoraki och säkert många andras också är att avtrycksmekanismen liksom fastnar halvvägs in i andra steget och blir hyperkänslig. I det läget har det hänt att pistolen avlossat skott helt av sig själv faktiskt och det är det jag menar med "vådaskott" ovan.

Så för att undvika det problemet så får man inte tveka när man väl bestämt sig för att avfyra med Zorakin. Måste jag ta ner och ta om så brukar jag avfyra skottet ner i marken eller på annat säkert ställe, ser det som förbrukat och avfyrningsmekanismen måste spännas upp på nytt för att avtrycket ska fungera normalt.

Låter i mina öron som en given felkostruktion! Visserligen 'bara' luftpistol, men skulle det ha varit fallet med en krutpistol så skulle samtliga exemplar ha dragits tillbaka från marknaden för modifiering omedelbart. Eller vad tycker ni? Är det 'skit samma' eller?
RobertSt
 

Re: Zoraki HP-1

Inläggav Etienne 18 aug 2012, 13:42

Det väl snarare bara en dålig konstruktion hellre än en felaktig konstruktion.

Det är ju inte heller bara Zorakin som lider av problemet att avtrycket inte går tillbaka annat än visuellt. Men, det är synd att Zorakin lider av detta, avtryckaren är ju relativt dålig både rent funktionsmässigt och säkerhetsmässigt. I övrigt så är det ju ett finfint vapen för en liten peng! :thumbupp:
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Zoraki HP-1

Inläggav Leopold 18 aug 2012, 17:27

Jag skulle inte acceptera denna brist på en krutpistol oavsett typ (pga säkerhetsskäl) och inte på en tävlingsluftpistol av skälet att man ofta gör omtag vid tävlingsskytte, går inte att slösa bort ett enda skott.

Men på en plinker som man kan skjuta så makalöst bra med som med Zorakin så kan jag acceptera det. Problemet uppträder ju bara när man gör omtag och det är egentligen aldrig aktuellt annat än när man skjuter precision a la seriöst matchskytte och det är inte pistolen avsedd för "in the first place".

Vet man om svagheten i detta fall så kan man kompensera för det, känner mig nöjd med det.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

FöregåendeNästa

Återgå till Recensioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

  • Sponsorer