Zoraki HP-1

Här skriver vi endast Recensioner om diverse luftvapen och kommenterar dessa.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Zoraki HP-1

Inläggav niklas 22 nov 2010, 16:47

prova med silikon fett på packningen funkar bra på min
niklas
 
Inlägg: 621
Blev medlem: 21 okt 2010, 11:13
Ort: arvika
Tack utdelade: 32 gång
Tackad: 31 gånger i 27 inlägg
Skytteklubb: arvika jaktakytte klubb
Luftvapen favorit: fx elit

Re: Zoraki HP-1

Inläggav Peppz 22 nov 2010, 17:08

Nybörjare som jag är så jag är i valet och kvalet. Funderar mellan zoraki och hw 40. Kommer väl mest användas till att skjuta tavla.
Dock är det ju mer krut i zorakin så den lär väl vara bättre på längre avstånd. Men hur är precisionen på långa avstånd med just zorakin?
Användarvisningsbild
Peppz
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 05 maj 2009, 15:38
Ort: Luleå
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: Stoeger X20

Re: Zoraki HP-1

Inläggav Daniel 22 nov 2010, 17:20

Peppz

Detta inlägg är taget från trådens första sida. Själv har jag inte skjutit på längre än 10 m

Tomaz skrev:Jag sköt lite med min Zoraki vid sommarstugan i helgen. Hur enkelt som helst att träffa det man siktar på med det lilla rödpunktsiktet. Diverse plinkingmål hade ingen chans mot den mäktiga Zoraki... :smt031

Provade även att skjuta ett par tavlor med stöd från 30m med JSB S100 @ 200 m/s (tre pumpningar).
Jag höll i så stadigt jag kunde och lyckades med dessa två 10-skotts serier.
För att följa länken så måste du registera dig.

Don't walk in front of me, I may not follow; Don't walk behind me, I may not lead; Walk beside me, and just be my friend
Användarvisningsbild
Daniel
 
Inlägg: 5340
Blev medlem: 26 dec 2007, 21:05
Ort: Lögdeå
Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Re: Zoraki HP-1

Inläggav Peppz 22 nov 2010, 18:28

Ja sedär. Har läst igenom hela tråden men missat det. :)
Användarvisningsbild
Peppz
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 05 maj 2009, 15:38
Ort: Luleå
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: Stoeger X20

Re: Zoraki HP-1

Inläggav Leopold 23 nov 2010, 00:44

En trevlig sak med Zorakin är att den är så oerhört lätt att ladda med en pumpning, detta räcker gott för 10 meter precision, ca 130 m/s i .177. Ungefär som en HW40 eller HW75 i utgångshastighet.

Typ öppna manteln på pickan, i med en kula, lägga ihop. "Effortless". Minsta barn har kraft som räcker gott till detta, nästan jämförbart med en PCP-picka i enkelhet.

Två pump är något jobbigare och skulle möjligen diskvalificera barn under 12 år, fortfarande oerhört lätt för de flesta vuxna individer. Tre pump är betydligt tuffare men jag tycker inte det är så svårt när man får in rätta knycken och lärt sig att inte hamna i kläm med skinnet... ajaj vilka goa blodblåsor man fått där... hmm

Har sett en del på vissa forum som pumpar både fyra och fem pump och får fram ännu snabbare kulor på så vis. Själv tycker jag ett eller max två pump är optimalt för alla tänkbara behov med den pistolen men smaken är som baken.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Zoraki HP-1

Inläggav sos 01 dec 2010, 17:58

sos skrev:OK, jag är övertygad... 177" eller 22" ? Tobbe kontaktad och 177" rekomenderad - beställning lagd hos Tobbe (han fixar även ett gummigrepp till HW40:n), återkommer med serienr. jag också

numret på min är 1010001603
HW97K .20" + BSA CatsEye 4-16x44AO
Norica Sport .177" + Tasco 4x20
Norica No1, Gamo R77 Combat, HW40 och Zoraki luftpistoler
Användarvisningsbild
sos
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 27 mar 2010, 22:03
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Zoraki HP-1

Inläggav eddie 01 dec 2010, 18:12

Leopold skrev:fem pump och får fram ännu snabbare kulor

Vilken hastighet får du med 5pump? Går det pumpa mer?
eddie
 

Re: Zoraki HP-1

Inläggav Leopold 01 dec 2010, 22:38

eddie skrev:
Leopold skrev:fem pump och får fram ännu snabbare kulor

Vilken hastighet får du med 5pump? Går det pumpa mer?


Jag har inte provat detta med 4-5 pump själv, bara läst om vad vissa andra "entusiaster" hittat på och tydligen gick det att få upp den i svensk-illegala kulhastigheter bara genom att pumpa litet extra. Fast man vet aldrig med sånt där, har litet svårt att tro att tillverkaren inte satt dit en övertrycksventil som gör mer än x antal pump meningslösa. Kanske man satt denna förmodade övertrycksventil ur spel, vad vet jag.

Har heller ingen Chrono utan mina uppgifter om vad min picka ger i utgångshastighet på 3 pump kommer från bifogat testprotokoll från fabriken: litet drygt 200 m/s med en kula av standardvikt.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Zoraki HP-1

Inläggav sos 01 dec 2010, 23:01

Såg i instruktionen att extra pump gav lite mer i den längre pipan och det avråddes från att göra det på den "vanliga"... annars verkar det som Leopold skriver att där finns någon sorts spärr/ventil
HW97K .20" + BSA CatsEye 4-16x44AO
Norica Sport .177" + Tasco 4x20
Norica No1, Gamo R77 Combat, HW40 och Zoraki luftpistoler
Användarvisningsbild
sos
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 27 mar 2010, 22:03
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Zoraki HP-1

Inläggav broproof 26 feb 2012, 13:22

Hej! Jag har beställt en Zoraki HP-01 Från Hobbex.se och jag undrar är den gjord av metall eller plast? :D
broproof
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 26 feb 2012, 13:18
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: Zoraki HP-01

Re: Zoraki HP-1

Inläggav Etienne 26 feb 2012, 15:09

broproof skrev:Hej! Jag har beställt en Zoraki HP-01 Från Hobbex.se och jag undrar är den gjord av metall eller plast? :D


Förutom avtryckare, pipan och den interna mekaniken så är det plast (eller komposit, eller polymer, för den som vill använda lite finare ord). Till pistolens försvar så måste jag dock säga att det rör sig om rätt bra kvalité på plasten, och den känns definitivt inte "plastig". Jämför man med andra vapen i liknande prisklasser så hittar man vanligtvis rätt mycket sämre grejer där.

Det jag stör mig mest på med det yttre på pistolen är egentligen skarven som uppstår ovanför handtaget. Det hela ser tyvärr lite väl snabbjobbat ut, men det är småsaker i det stora hela.
Bra pistol i övrigt, det enda man egentligen kan klaga på är avtrycket.
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Följande användare vill tacka Etienne för detta inlägg
broproof (27 feb 2012, 23:14)

Re: Zoraki HP-1

Inläggav broproof 27 feb 2012, 23:11

Tack så mycket, men det där slidet där uppe som man pumpar med, när man öppnar det och trycker på det, böjs det lite inåt? Vet inte om du vet riktigt hur jag menar...
broproof
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 26 feb 2012, 13:18
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: Zoraki HP-01

Re: Zoraki HP-1

Inläggav outcastkona 27 feb 2012, 23:28

det man pumpar med är hela manteln på pistolen, (överdelen) å den har lite stål på insidan, min böjer sig inte, i allafall inte vad jag har märkt, tycker den är mycket stadig och gedigen.
outcastkona
 
Inlägg: 991
Blev medlem: 19 jul 2011, 13:09
Ort: Nacka & Tjällmo
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 35 gånger i 34 inlägg
Skytteklubb: Nacka sportskytte förening
Luftvapen favorit: fwb 300S

Följande användare vill tacka outcastkona för detta inlägg
broproof (28 feb 2012, 16:18)

Re: Zoraki HP-1

Inläggav Leopold 28 feb 2012, 01:56

Finns stålskenor på sidan av pipan integrerat i manteln, det håller för allt den kan tänkas utsättas för och dubbelt upp. Mycket tålig konstruktion verkar det som.

Vad man däremot märker om man växlar över till en tävlingspistol ett tag är att siktlinjen är rejält hög på Zorakin (i likhet med liknande hobbypistoler). Det hindrar dock inte att man kan skjuta riktigt bra med den, tycker den är riktigt bra för priset.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
broproof (28 feb 2012, 16:18)

Re: Zoraki HP-1

Inläggav pentti50 28 feb 2012, 04:42

dom siffrorna ni pratar om här kommer jag inte upp i med min zoraki. utgångshastigheten ser ut så här genom min kronograf.
1pump114-115
2pump 154 155
3pump175-177
så jag tog isär pickan o kolla hur den ser ut
För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.


hitta överströmnings ventilen,skruva in den i botten o satte ihop pickan, så nu blir det nog fart i grejjorna,pumpa 4 pump o sköt genom kronografen det sa pluff den visa110 ms :-( äch provar ett skott till då men när jag skulle pumpa kände jag att det var luft kvar för det gick tungt.det blev så att hammarn inte orka öppna ventilen helt.pumpar jag 3 pump så är den helt normal 177ms. men 4 pump så blir trycket för högt.får öppna lite på överströmman.
pentti50
 
Inlägg: 374
Blev medlem: 30 jan 2008, 23:25
Ort: grängesberg
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 15 gånger i 14 inlägg

Re: Zoraki HP-1

Inläggav Rammler 28 feb 2012, 09:02

pentti50 skrev:dom siffrorna ni pratar om här kommer jag inte upp i med min zoraki. utgångshastigheten ser ut så här genom min kronograf.
1pump114-115
2pump 154 155
3pump175-177
så jag tog isär pickan o kolla hur den ser ut
För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.


hitta överströmnings ventilen,skruva in den i botten o satte ihop pickan, så nu blir det nog fart i grejjorna,pumpa 4 pump o sköt genom kronografen det sa pluff den visa110 ms :-( äch provar ett skott till då men när jag skulle pumpa kände jag att det var luft kvar för det gick tungt.det blev så att hammarn inte orka öppna ventilen helt.pumpar jag 3 pump så är den helt normal 177ms. men 4 pump så blir trycket för högt.får öppna lite på överströmman.



Det var ju lustigt :? Min visar tydlig effekthöjning på varje pump med skruven inskruvad. Har iofs ingen kronograf men när jag sköt på ett stort plastfat här i somras så såg man tydligt hur den efter ett pump knapt gjorde något märke till att den efter fyra pump nästan gick genom. Min är 5.5.
Sen ser jag även stor skillnad på träffbildshöjden på 30m.

kan det finnas något för att justera hammaren tro?
Vad händer om man skruvar i de andra ventilerna som finns utmärkta på sprängskissen?
Går det att få tag på en 4,5 pipa för ett vettigt pris?
MAN SKA INTE DÖ NYFIKEN!!!

JAG HAR SLUTAT RÖKA, SMAKA SPRIT OCH LEVA SYNDIGT,
men jag ljuger fortfarande.
Rammler
 
Inlägg: 231
Blev medlem: 24 sep 2011, 17:31
Ort: Ö-vik
Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 5 gånger i 4 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch HW95 / Zoraki HP-01

Re: Zoraki HP-1

Inläggav pentti50 28 feb 2012, 11:32

innan jag skruva in över trycksskruven så va det ingen skilnad på3 eller4 pump.det finns ingen justering för hammarn vad jag kan se,man kan ju sätta i hårdare fjädrar.den andra ventilpinnen har jag inte kommit in till än,menar du den som det står 6120 på.min gör ett litet pys i slutet av varje pump,gör dinn det???
pentti50
 
Inlägg: 374
Blev medlem: 30 jan 2008, 23:25
Ort: grängesberg
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 15 gånger i 14 inlägg

Re: Zoraki HP-1

Inläggav Rammler 28 feb 2012, 12:40

pentti50 skrev:innan jag skruva in över trycksskruven så va det ingen skilnad på3 eller4 pump.det finns ingen justering för hammarn vad jag kan se,man kan ju sätta i hårdare fjädrar.den andra ventilpinnen har jag inte kommit in till än,menar du den som det står 6120 på.min gör ett litet pys i slutet av varje pump,gör dinn det???



Ja, min pyser också.
Den det står 6120 på hade jag inte upptäckt än. Jag tycker att 4110 och 4080 ser också ut att vara ventiler på bilden. Jag har dock inte hunnit/vågat skruva nått mer i den, man vill ju inte ställa till med något i onödan.
Men jag sitter och pillar lite på den nu. Jag provade att peta lite med skruvmejsel på pinnen som hammaren slår ut genom att pumpa en gång utan att stänga locket helt. Den pinnen går ganska trögt redan på ett pump, och på tre går den inte att rubba utan att ta i utav h...vete. Så jag tror nog att en lite kraftigare hammarfjäder kan lösa problemet.

Efter en stunds utforskande av pistolen och lite sprängskissläsning måste jag säga att den verkar riktigt välbyggd. Det hade visserligen flera andra före mig redan konstaterat, men jag har inte petat så mycke på den tidigare. Enda jag gjorde vara att skruva in den där skruven och sen var jag nöjd.
MAN SKA INTE DÖ NYFIKEN!!!

JAG HAR SLUTAT RÖKA, SMAKA SPRIT OCH LEVA SYNDIGT,
men jag ljuger fortfarande.
Rammler
 
Inlägg: 231
Blev medlem: 24 sep 2011, 17:31
Ort: Ö-vik
Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 5 gånger i 4 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch HW95 / Zoraki HP-01

Re: Zoraki HP-1

Inläggav pentti50 28 feb 2012, 12:56

6120 är på sidan 09. 4110 har jag hafft bort det är en skruv som håller kolvstången o det verkar 4080 oxå vara.var det skruv 3270 du skruva in??

det är ju 2 hammar fjädrar,det är dom man ser när man öppnar för att pumpa.ska kolla om jag har några hårdare fjädrar o klämma dit
pentti50
 
Inlägg: 374
Blev medlem: 30 jan 2008, 23:25
Ort: grängesberg
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 15 gånger i 14 inlägg

Re: Zoraki HP-1

Inläggav Rammler 28 feb 2012, 15:14

Det kändes som att jag ville veta vad jag pratade om, så jag tog isär pickan och kikade lite närmare. Det är (precis som du säger) 2 hammarfjädrar, och de kändes jäkligt hårda, tyckte jag. Så jag rörde inte dem.
Däremot så var röret som hammaren sitter i (6030) hemskt torr och trög, så jag aplicerade några droppar av medföljande olja på den och allt annat som sitter på den. Nu snurrar den utan något som helst motstånd där. Sedan smorde jag efter smörjchemat lite.

Kan det inte vara pippackningen som inte tätar riktigt för dig? Får du stänkmärken inne i manteln runt pippackningen?
MAN SKA INTE DÖ NYFIKEN!!!

JAG HAR SLUTAT RÖKA, SMAKA SPRIT OCH LEVA SYNDIGT,
men jag ljuger fortfarande.
Rammler
 
Inlägg: 231
Blev medlem: 24 sep 2011, 17:31
Ort: Ö-vik
Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 5 gånger i 4 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch HW95 / Zoraki HP-01

Re: Zoraki HP-1

Inläggav Rammler 28 feb 2012, 15:19

Vad är det för olja som följer med den? Kan man använda symaskinsolja när den tar slut?
MAN SKA INTE DÖ NYFIKEN!!!

JAG HAR SLUTAT RÖKA, SMAKA SPRIT OCH LEVA SYNDIGT,
men jag ljuger fortfarande.
Rammler
 
Inlägg: 231
Blev medlem: 24 sep 2011, 17:31
Ort: Ö-vik
Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 5 gånger i 4 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch HW95 / Zoraki HP-01

Re: Zoraki HP-1

Inläggav pentti50 28 feb 2012, 15:34

Rammler skrev:Det kändes som att jag ville veta vad jag pratade om, så jag tog isär pickan och kikade lite närmare. Det är (precis som du säger) 2 hammarfjädrar, och de kändes jäkligt hårda, tyckte jag. Så jag rörde inte dem.
Däremot så var röret som hammaren sitter i (6030) hemskt torr och trög, så jag aplicerade några droppar av medföljande olja på den och allt annat som sitter på den. Nu snurrar den utan något som helst motstånd där. Sedan smorde jag efter smörjchemat lite.

Kan det inte vara pippackningen som inte tätar riktigt för dig? Får du stänkmärken inne i manteln runt pippackningen?


pipa har jag justerat in,det gör man så att man släpper dom 2 skruvarna inne i pistolen,sen sitter det en insex fram underpipan som man släpper,sen trycker man in pipan bakåt hårt o drar insexen o sen dom andra 2 skruvarna :)
:cheeRs:
pentti50
 
Inlägg: 374
Blev medlem: 30 jan 2008, 23:25
Ort: grängesberg
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 15 gånger i 14 inlägg

Re: Zoraki HP-1

Inläggav Leopold 28 feb 2012, 16:00

Rammler skrev:Vad är det för olja som följer med den? Kan man använda symaskinsolja när den tar slut?


Enligt manualen ska man använda olja för smörjning av tryckluftsverktyg. Tror det bla har att göra med vad som är bra för packningarna. Lustigt nog är det förbjudet att använda någon som helst olja i liknande pump-pistoler som tex FWB100 - 103, där får man bara använda FWBs eget specialfett eftersom detonation kan uppstå annars. Möjligen finns det skillnader i vilket arbetstryck man har i pistolerna, kanske högre tryck och mindre volym i tryckkammaren på FWB-pistolerna? Hur som helst funkar det utmärkt med vanlig tryckluftsolja i Zorakin, inga detonationer. Det är nog viktigt att man följer instruktionerna för oljandet om den ska hålla sig i topptrim.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Zoraki HP-1

Inläggav broproof 28 feb 2012, 16:23

Leopold skrev:Finns stålskenor på sidan av pipan integrerat i manteln, det håller för allt den kan tänkas utsättas för och dubbelt upp. Mycket tålig konstruktion verkar det som.

Vad man däremot märker om man växlar över till en tävlingspistol ett tag är att siktlinjen är rejält hög på Zorakin (i likhet med liknande hobbypistoler). Det hindrar dock inte att man kan skjuta riktigt bra med den, tycker den är riktigt bra för priset.


Tack! :D
broproof
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 26 feb 2012, 13:18
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: Zoraki HP-01

Re: Zoraki HP-1

Inläggav Rammler 28 feb 2012, 21:40

pentti50 skrev:
Rammler skrev:Det kändes som att jag ville veta vad jag pratade om, så jag tog isär pickan och kikade lite närmare. Det är (precis som du säger) 2 hammarfjädrar, och de kändes jäkligt hårda, tyckte jag. Så jag rörde inte dem.
Däremot så var röret som hammaren sitter i (6030) hemskt torr och trög, så jag aplicerade några droppar av medföljande olja på den och allt annat som sitter på den. Nu snurrar den utan något som helst motstånd där. Sedan smorde jag efter smörjchemat lite.

Kan det inte vara pippackningen som inte tätar riktigt för dig? Får du stänkmärken inne i manteln runt pippackningen?


pipa har jag justerat in,det gör man så att man släpper dom 2 skruvarna inne i pistolen,sen sitter det en insex fram underpipan som man släpper,sen trycker man in pipan bakåt hårt o drar insexen o sen dom andra 2 skruvarna :)
:cheeRs:



Men har du fått den så tight att det inte skvätter på insidan?
Ett sätt att få den riktigt tight är att ta bort pipp-packningen innan du trycker in och drar åt pipan. Sedan sätter du tillbaka packningen. På det sättet får du den någon tiondels mm tightare. Det kan eventuellt göra en hel del.
MAN SKA INTE DÖ NYFIKEN!!!

JAG HAR SLUTAT RÖKA, SMAKA SPRIT OCH LEVA SYNDIGT,
men jag ljuger fortfarande.
Rammler
 
Inlägg: 231
Blev medlem: 24 sep 2011, 17:31
Ort: Ö-vik
Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 5 gånger i 4 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch HW95 / Zoraki HP-01

FöregåendeNästa

Återgå till Recensioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster

  • Sponsorer