Webley Patriot Tråden

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Webley Patriot Tråden

Inläggav Scatman 03 mar 2013, 13:22

Siffrorna varierar kanske mycket i hastigheter på de bössor som tillverkas.
Användarvisningsbild
Scatman
 
Inlägg: 135
Blev medlem: 15 okt 2012, 13:08
Tack utdelade: 20 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Webley Patriot Tråden

Inläggav Per-Erik 04 mar 2013, 10:38

Min .25:a ligger på 246-247 m/s med FTT original.
Tycker det stämmer riktigt bra med uppgivna uppgifter.
Normala .25 kulvikter låg ju runt 18-21 grains vid den tiden.

MVH/Per-Erik
Användarvisningsbild
Per-Erik
 
Inlägg: 81
Blev medlem: 20 feb 2009, 10:07
Ort: Sveg/Härliga Härjedalen
Tack utdelade: 39 gång
Tackad: 16 gånger i 12 inlägg

Re: Webley Patriot Tråden

Inläggav Springer 27 apr 2013, 13:01

Tjoho.
Har fått hem min Patriot ,22 som jag turligt nog var först att buda på hos vår vän Oden.
Ska kolla på vad som går att göra med blåneringen på pipan som Oden noggrant informerat om.
I övrigt känns den toppenfin att skjuta med :Thumbupp:
Testade lite i Chronon med några olika ammo-sorter och den ligger på väldigt stadiga 37 Joule i fullpower.
Min ,177 halkar efter i jämförelse men jag har ju knappt skjutit med den efter montering så vi får väl se hur det blir efter några askar.
Jag gillar ju att pyssla om bössorna så mycket att jag knappt hinner skjuta med dem :-)
Men... snön har nyss försvunnit här så det väl nu man kan börja ha glädje av sina bössor :smt037

Tack för affären Oden :smt020
What is the speed of dark?
Användarvisningsbild
Springer
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 20 sep 2010, 03:20
Ort: Östersund
Tack utdelade: 63 gång
Tackad: 87 gånger i 70 inlägg
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: Webley Patriot Tråden

Inläggav Oden 27 apr 2013, 17:07

Tackar själv du :thumbupp: Som sagt de är ju förhållandevis lättskjutna med tanke på effekten och att det är en fjäderbössa. Nu ska du ju bara få tag i en 25:a oxå :)
Användarvisningsbild
Oden
 
Inlägg: 2168
Blev medlem: 18 mar 2009, 19:45
Ort: Bodafors
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 68 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: Fjäder I Alla Väder

Re: Webley Patriot Tråden

Inläggav Springer 27 apr 2013, 18:57

Visst vill jag ha en ,25 också så om tillfället dyker upp så blir nog bankkontot "lättare" :-)
What is the speed of dark?
Användarvisningsbild
Springer
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 20 sep 2010, 03:20
Ort: Östersund
Tack utdelade: 63 gång
Tackad: 87 gånger i 70 inlägg
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: Webley Patriot Tråden

Inläggav Springer 21 jul 2013, 21:11

Jag har inte skrivit något i tråden på ett tag då skyttet har legat nere på grund av mycket resande i jobbet samt ett bedrövligt väder här i Östersundsområdet :-(
Solen som vi knappt kom ihåg hur den såg ut där jag bor har visat sig på eftermiddagen och då åkte det snabbt in ett stim bössor i bilen och iväg till skjutplatsen :)
Några som fick följa med var mina två Patriot ,22 och min Patriot ,177 då jag var nyfiken på hur dagsformen på dem är.

177:an har ökat sedan förra gången jag sköt i chrono och loggade nu runt 313 mps V0 med 9,5 grains Dynamic TM1 vilket ger runt 30 joule, men fortfarande med en riktigt skön känsla i bössan. Maccarifjädern som är monterad nu passar som hand i handske i bössan och det finns inget som helst twang i den :Thumbupp:
Tänker inte röra en skruv i den i syfte att öka farten mer utan låta den sätta sig och hoppas på fortsatt gott uppförande.
Bara för att jag är nyfiken så sköt jag ett skott med en 8 grains Dynamic SN1 och såg 330 mps V0 i chronon men det kändes och hördes direkt att detta är för lätt ammo för denna bössa så det hoppar vi över hädanefter.

22:na gillade 16 grains Logun Penetrator väldigt bra.
Bössan med konventionell fjäder i loggade 274 mps V0 med dem, vilket ger runt 39 joule, men där kände jag ett litet twang så den kommer att plockas isär för inspektion och åtgärd när jag får tid. Jag har både Maccarifjädrar och konverteringssatser till Gas-ram liggande men det lutar åt en Maccarifjäder och nya tätningar där så krävs efterom den andra 22.an redan är konverterad till Gas-ram.
Hur presterade den då?
264 mps V0 med samma ammo vilket ger runt 36 joule men med en otroligt kort och distinkt shoot cycle, helt twangfri givetvis med Gas-ram :)

Någon på forumet som har koll på eventuell fartskillnad i Patrioter med konventionell respektive gasfjäder ?
Känns som de borde ligga mer lika.
jag får väl öppna den också och kolla alla tätningar framöver, det är ju liksom lite mysigt att pyssla med dem :-)

För att följa länken så måste du registera dig.

What is the speed of dark?
Användarvisningsbild
Springer
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 20 sep 2010, 03:20
Ort: Östersund
Tack utdelade: 63 gång
Tackad: 87 gånger i 70 inlägg
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: Webley Patriot Tråden

Inläggav Silwer 21 jul 2013, 21:44

Jag har inte nått en till en enda ännu, de är på licens osv blablabla, tyvärr fins de ju inte som pre92.

Jag vill helst ha en .25 direkt och inget mer, jag fatar inte hur ni kan få ihop några eller jag fattar Oden till del då han bor i ett område där vapnen har kunnat bli strypta till 10J och blivit licensfria, detta går ej där jag bor och på allt färre ställen i landet vad jag hört.

Jag kan inte få en licens heller så det är moment 22 fullt ut.

Föresten har jag en .25a på licens så säkert skulle de asen gnälla om att jag inte behövde en till, bråka med skitungarna med sina jävla kolsyrepistoler i stället tack.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Webley Patriot Tråden

Inläggav Callmenobody 01 dec 2013, 15:54

Jag kilade runt lite hos en vapenhandlaren idag och drömde lite över en FX elite i 6,35 men runt 10000kr är lite väl saftigt för en andra pcp.
Dock vill jag fortfarande ha en fullfartsbössa i 6,35 så jag blev riktigt glad när jag såg en Webley patriot i sagda kaliber stå något fack jämte, priset är 1900kr.

Så, jag tror ni herrar (och ev damer) om denna som bössa till skyddsjakt? Vad jag förstått så är det ett rekylstarkt gevär som kräver övning, men är det ett bra val eller finns det bättre val?
Har den justerbar avtryckare och hur är precisionen ut till kanske 40-50m?
Det var inga fiberoptiska riktmedel så jag tror den var UK-tillverkad.
De hade för övrigt en eclipse med men den kostade iallafall en tusing till.
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Re: Webley Patriot Tråden

Inläggav Furby 01 dec 2013, 16:38

Vill man ha rejäl fjäderpower är det ju patriot som gäller eller möjligen HW80. Bara att slå till, kalibern är ju den rätta, den som skjuter lugnast. Cal 177 ska vara rätt svårhanterliga med mycket tjong.
Furby
 
Inlägg: 408
Blev medlem: 15 jul 2013, 20:11
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 36 gånger i 30 inlägg

Re: Webley Patriot Tråden

Inläggav Callmenobody 01 dec 2013, 16:55

Då blir det bara att fila på motivation. 5e licenspliktigt vapnet och andra luftgeväret på licens... Kan bli lurigt men skam den som ger sig.
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Re: Webley Patriot Tråden

Inläggav Springer 01 dec 2013, 21:09

Jag har tyvärr ingen i kaliber ,25 men kan bekräfta att ,22 beter sig lugnare än ,177.
Inte lättskjutna men när man kommit underfund med skjuttekniken så träffar man det man vill på ganska långa skjutavstånd.
Avtrycket är inget matchtrycke men justerbart och funkar helt OK för den här typen av bössa.
Som ,25 får du rejält med knock down power.
What is the speed of dark?
Användarvisningsbild
Springer
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 20 sep 2010, 03:20
Ort: Östersund
Tack utdelade: 63 gång
Tackad: 87 gånger i 70 inlägg
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: Webley Patriot Tråden

Inläggav Oden 01 dec 2013, 21:58

Springer skrev:Jag har tyvärr ingen i kaliber ,25 men kan bekräfta att ,22 beter sig lugnare än ,177.
Inte lättskjutna men när man kommit underfund med skjuttekniken så träffar man det man vill på ganska långa skjutavstånd.
Avtrycket är inget matchtrycke men justerbart och funkar helt OK för den här typen av bössa.
Som ,25 får du rejält med knock down power.

25:an är då ännu lugnare än .22an och jag tycker faktiskt att dom är hyffsat lättskjutna. Men till skyddsjakt tycker jag att det finns betydligt bättre fjäderalternativ, Patrioten är ju en riktig åra i formatet så det är ju inget man smyger omkring med direkt. Men visst +40j i .25 fäller ju det mesta du får skyddsjaga.
Användarvisningsbild
Oden
 
Inlägg: 2168
Blev medlem: 18 mar 2009, 19:45
Ort: Bodafors
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 68 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: Fjäder I Alla Väder

Re: Webley Patriot Tråden

Inläggav Callmenobody 02 dec 2013, 07:10

Jag har ju redan en verminator i 5,5mm och den är toppen i snudd på alla tillfällen.
Men ibland önskar jag lite mer chockverkan och jag vill inte byta bort något på verminatorn, man kan ju öka hastigheten men då blir det större chans för rent genomslag och vid chockverkan vill man ju ha tvärt om. Så min tanke var ett gevär i 6,35 men jag vill inte lägga ut en massa pengar på ett PCP till så en fjäder låter ju som en vettig idé.
Smygning vid skyddsjakt har jag aldrig vart med om, inomhus ja men inte utomhus, fåglarna är smartare än så :)

Men Oden, har du något bättre alternativ?
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Re: Webley Patriot Tråden

Inläggav Oden 02 dec 2013, 20:04

Callmenobody skrev:Jag har ju redan en verminator i 5,5mm och den är toppen i snudd på alla tillfällen.
Men ibland önskar jag lite mer chockverkan och jag vill inte byta bort något på verminatorn, man kan ju öka hastigheten men då blir det större chans för rent genomslag och vid chockverkan vill man ju ha tvärt om. Så min tanke var ett gevär i 6,35 men jag vill inte lägga ut en massa pengar på ett PCP till så en fjäder låter ju som en vettig idé.
Smygning vid skyddsjakt har jag aldrig vart med om, inomhus ja men inte utomhus, fåglarna är smartare än så :)

Men Oden, har du något bättre alternativ?

Jag är väll kanske inte är rätt person att fråga då jag förutom SuperSport,SuperStar och Webley Eclipse i .25 bara haft en HW80 i .25 fjäder, men alla av de UK-bössorna använder jag gärna till skyddsjakt. Smyga och smyga :wink: med ghillie suit kommer man långt.
Användarvisningsbild
Oden
 
Inlägg: 2168
Blev medlem: 18 mar 2009, 19:45
Ort: Bodafors
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 68 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: Fjäder I Alla Väder

Re: Webley Patriot Tråden

Inläggav Callmenobody 21 mar 2014, 07:59

Callmenobody skrev:Då blir det bara att fila på motivation. 5e licenspliktigt vapnet och andra luftgeväret på licens... Kan bli lurigt men skam den som ger sig.


Ja, det blev ju en .25 patriot till slut och allt som skrivs här i tråden kan man ju bekräfta.
Det är en jä**a åra, den är extremt greppkänslig och den har en rekyl som är knepig för den ovane. Jag erkänner gärna att jag är ovan när det kommer till fjäderbössor då jag har varit lyckligt lottad och har nästan uteslutande skjutit med "fina" <10J Weihrauch eller plastiga juniorbössor från Gamo (inget ont om dom, gillar dom skarpt) så att skjuta detta monstret är lite av en chock.
Det är en väldig skillnad på HW55 och Webley patriot (förutom vikten då).

Igår tog jag med lite bössor till jobbets eminenta verkstadshall (40m lång) och placerade mig ungefär i mitten för lite injustering av sikten. Ammon jag hade med mig var Marksman, Rhino och Barracuda. Rhino fick gå till att justera in så jag träffade tavlan men jag kunde inte få ner spridningen under C-C på 50mm så jag skiftade över till Barracudan. Efter lite olika greppövningar så blev det artillerigreppet, en stol fick agera stöd och en filt placerades mellan stolen och handflatan. Tummen och pekfingret användes för avfyrningen och jag lyckades få ner grupperna till ca C-C=20mm.
För att följa länken så måste du registera dig.



Man blir bortskämd med PCP och fullt justerbara avtryck, det är en sak som är säker, så mycket övning kommer att behövas för att kunna använda bössan säkert.
Målet är väl att kunna få vettiga grupper till iallafall 40m.

Ett problem till... Jag måste skaffa ett bättre kulfång.




För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Re: Webley Patriot Tråden

Inläggav ogster 21 mar 2014, 11:28

Hårt grepp under stocken och lagom tryck mot axeln så brukar dom träffa där man siktar ;)
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster
 
Inlägg: 3028
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:20
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Re: Webley Patriot Tråden

Inläggav Callmenobody 21 mar 2014, 11:40

ogster skrev:Hårt grepp under stocken och lagom tryck mot axeln så brukar dom träffa där man siktar ;)


Tack, men hårt grepp?
Jag trodde att det var ett löst grepp som var svaret....
Det får nog helt enkelt bli att testa lite.
Tack för tipset :)
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Re: Webley Patriot Tråden

Inläggav Springer 21 mar 2014, 12:51

ogster skrev:Hårt grepp under stocken och lagom tryck mot axeln så brukar dom träffa där man siktar ;)

Intressant, jag ska också testa detta.
Har ju alltid hört rådet om Artillery Hold just för Magnum bössor och jobbat på det, men som sagt jag måste testa det ogster rekommenderar :)
What is the speed of dark?
Användarvisningsbild
Springer
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 20 sep 2010, 03:20
Ort: Östersund
Tack utdelade: 63 gång
Tackad: 87 gånger i 70 inlägg
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: Webley Patriot Tråden

Inläggav Silwer 21 mar 2014, 15:21

ogser har haft sin så länge jag kan minnas, nu är ju ibland exemplar olika men som sagt han bör veta en del om modellen.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Webley Patriot Tråden

Inläggav Callmenobody 25 mar 2014, 19:18

En fråga till expertisen, jag är precis hemkommen från en liten testrunda med patrioten och min lyss hemkomna, och nykalibrerade, combrokronograf.

Med H&N Barracuda (2,01g) får jag en hastighet på 180mps.
Efter vad jag har förstått (och enl. manualen) så ska bössan ge runt 250mps i 6,35mm men jag antar att Barracudorna är en aning tyngre än vad som använden när bössan tillverkades. Så frågan är helt enkelt den om hastigheten är normal eller om fjädern är otsliten.
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Re: Webley Patriot Tråden

Inläggav thsu69 25 mar 2014, 19:49

Kanske lite lågt.
Men ändå mkt effekt om den samlar bra!
Har dock ingen erfarenhet av din modell.

Hade en Hat*** 125 .25, den gjorde 180m/s med Eunjin 2,31gram.
Och jag antar att Patrioten bör hålla den farten med.




Callmenobody skrev:En fråga till expertisen, jag är precis hemkommen från en liten testrunda med patrioten och min lyss hemkomna, och nykalibrerade, combrokronograf.

Med H&N Barracuda (2,01g) får jag en hastighet på 180mps.
Efter vad jag har förstått (och enl. manualen) så ska bössan ge runt 250mps i 6,35mm men jag antar att Barracudorna är en aning tyngre än vad som använden när bössan tillverkades. Så frågan är helt enkelt den om hastigheten är normal eller om fjädern är otsliten.
thsu69
 

Re: Webley Patriot Tråden

Inläggav Silwer 25 mar 2014, 22:12

Du skjuter horribelt tungt med, nog för att Patrioten kan hantera en hel del, men kom igen.

Skaffa lite lättare ammo säg runt 20-25gr och testa igen.

Fjädervapen har lätt att fall igenom med tung ammo på ett sätt pcper inte har.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Webley Patriot Tråden

Inläggav Callmenobody 26 mar 2014, 07:08

Silwer skrev:Du skjuter horribelt tungt med, nog för att Patrioten kan hantera en hel del, men kom igen.

Skaffa lite lättare ammo säg runt 20-25gr och testa igen.

Fjädervapen har lätt att fall igenom med tung ammo på ett sätt pcper inte har.


Tackar, jag har Marksman och Rhino hemma med men det var Barracudan som samlade bäst.
Kanske är det skit bakom avtryckaren, får ta några rundor till och testa.
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Re: Webley Patriot Tråden

Inläggav Oden 26 mar 2014, 07:35

Jag har aldrig fått upp en Patriot .25a i 250m/s utan absolut max 236m/s med 21gr ammo.Mest joul fick jag ut ur min .22a som med lätthet gjorde +300m/s.
Användarvisningsbild
Oden
 
Inlägg: 2168
Blev medlem: 18 mar 2009, 19:45
Ort: Bodafors
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 68 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: Fjäder I Alla Väder

Re: Webley Patriot Tråden

Inläggav Callmenobody 26 mar 2014, 07:52

Oden skrev:Jag har aldrig fått upp en Patriot .25a i 250m/s utan absolut max 236m/s med 21gr ammo.Mest joul fick jag ut ur min .22a som med lätthet gjorde +300m/s.

Ok, jag bara läste siffran i en gammal instruktionsbok jag hittade på Pyramid Air.

Så då är inte hastigheten helt fel då.
Ska jag erkänna så var jag lite skeptisk till att fjädern skulle var dålig då geväret i övrigt är väldigt välskött, om man bortser från lite repor på kolven som bara är att vänta sig.
Förra ägaren var vapensmed och servade kontinuerligt de lokala klubbarnas gevär.

Jag får väl köpa lite fler diaboler och testa lite olika.
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

FöregåendeNästa

Återgå till Webley

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

  • Sponsorer