Besvärlig Tracker.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Besvärlig Tracker.

Inläggav Laredo 12 nov 2014, 23:03

... Vad det gick trögt att få ut pistongen ur Trackern detta kan ju inte vara normalt, fick vålda ut den med att haka fast dragarmen och slå med en hammare, allt verkar smort, översmort och fettet är brunt av rost, men tuben ser ren ut inuti. Misstänkte ju att fjädern gått av då den vibrerade som fan och verkade svag men fjädern är hel och ganska silverblank, Titanfjäder? Dessutom saknas den gulvita fjäderguiden som ska ligga i fjädern och pistongvikten glappar betänkligt mot innerdiametern i fjädern. Bössan är alltså långt ifrån orginal inuti, dålig passning och saknade delar, tror fan att den vibrerar.
1. Vad gör jag åt den tröga pistongen, packningen verkar OK men den går trögt, rengöra givetvis och fetta om, ska jag sätta den i svarven och ta smärgelduken :shock:
2. Glappar orginaldelarna i Titanfjädern
3. Ska jag ta ut skiten o sätta in en gasfjäder :smt031
För att följa länken så måste du registera dig.

Laredo
 
Inlägg: 399
Blev medlem: 24 sep 2012, 19:22
Ort: Piteå
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 18 gånger i 11 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapenklubb

Besvärlig Tracker.

Inläggav Callmenobody 13 nov 2014, 07:08

Av erfarenhet gillar jag gasfjäder. Min fd. Partiot blev bra mycket mer lätthanterlig.
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Besvärlig Tracker.

Inläggav dagevert 13 nov 2014, 09:34

Om du er flink med dremel, går det an å tilpasse en Gamo/diana/air arms pakning ved å slipe ut innvendig diameter av pakningens monteringshull.

Ellers får du nye pakninger her:
För att följa länken så måste du registera dig.

For mange luftgevær ;-)
dagevert
 
Inlägg: 896
Blev medlem: 05 sep 2010, 11:42
Ort: Akershus
Tack utdelade: 81 gång
Tackad: 135 gånger i 107 inlägg
Skytteklubb: NSF, NFPS, SWS
Luftvapen favorit: Vulcan

Besvärlig Tracker.

Inläggav gubbe 13 nov 2014, 16:31

En gasfjäder gör stor skillnad. Dock har jag förstått att med lämpliga styrning och original fjäder kan den bli hyffsad.
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Besvärlig Tracker.

Inläggav Ulf 13 nov 2014, 16:44

Här lite data om fjädern att jämföra med den som sitter i din. Måtten/datan är från en helt ny fjäder från Tommys ,inköpt en gång i världen. Den sitter i min Tracker.


WebleyTracker L=237 mm Ytterdia fjäder =19.8 mm Innerdia fjäder = 13,3 mm Varv=32 Trådtjocklek=3,4 mm Märkning=F:P (röd)


En annan grej man göra när man är i farten och bössan isärplockad :
Webley begåvade dessa Trackers med en gummipackning i bakstyckets botten , vilket i min värld fördärvar möjligheten för fjäderänden att vrida sej i takt vid uppspänning och avfyring.
I min bössa åkte gummit i vedpannan , och ersattes av en slätbricka som fettades in för optimalt glid för fjäderänden.

Jag är så dum att jag tror detta har skapat en helt annan förutsättning för fjäderns liv. Nu jäklar blev den först å främst tystare, kortare locktime, mindre vridig vid avfyringscykeln , OCH : lite snabbare i fart.

En spiralfjäder som enbart har möjlighet att vrida sej i ena änden, bör leva en plågsammare tillvaro än en fjäder som kan "leva" i båda ändarna. Min teori iaf, som gett MIN tracker en betydligt högre status i skåpet, än tidigare 8)
Senast redigerad av Ulf 13 nov 2014, 17:35, redigerad totalt 1 gång.
Bild

www.plvk.se
----------------------------------------------------------


Anhängare till Elitserielaget -=Det Svarta Hotet=-
Användarvisningsbild
Ulf
 
Inlägg: 3884
Blev medlem: 31 dec 2007, 11:41
Ort: Piteå
Tack utdelade: 463 gång
Tackad: 299 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Vortek-drivna luftgevär

Re: Besvärlig Tracker.

Inläggav gpzb2 13 nov 2014, 16:59

Min Tracker hade precision i klass med en snöslunga och gjorde ca 155 M/s innan jag bytade fjädern då det visade sig att den var ordentligt krokig. Bytade till en originalfjäder och pistongpackning, har ej skjutit den i Chrono men det är en märkbar ökning samt precisionen är helt ok nu. Gasfjäder är säkert bättre men blir en annan kostnad också.
gpzb2
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 okt 2013, 13:08
Ort: Skåne
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Besvärlig Tracker.

Inläggav Jazz 13 nov 2014, 18:14

Nä men pågar, det är besvärligt med gamla bössor. lura en gammal gubbe på Att köpa skiten. Tex mig. :mrgreen: :-)
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Besvärlig Tracker.

Inläggav Furby 13 nov 2014, 20:00

En pistongpackning ska inte gå så trögt som du beskriver, kanske fel dimension, mät o kolla. Att byta packning är aldrig fel.
Furby
 
Inlägg: 408
Blev medlem: 15 jul 2013, 20:11
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 36 gånger i 30 inlägg

Re: Besvärlig Tracker.

Inläggav Laredo 13 nov 2014, 20:28

Mailade Tommys vapenverkstad om en orginalfjäder, fick svaret att de inte har orginal utan en ersättningsfjäder, hur ska man tolka det? En exakt likadan som orginal eller en som går i, typ titanfjädern?
Ja Ulf, gummipackningen sitter där, helt i strid mot resonemanget att den ska kunna vrida sig, den åker bort. botten i pistongen är ganska grov, det blir en glidbricka o fett där oxå :thumbupp: Fjädern är samma mått som din, dock 14mm kortare, l= 223. Den har förmodligen komprimerats i bössan, OCH.., den är kruttorr, precis den mjöliga känslan du beskrev som gammalt tjärfett kan bli! Börjar fundera om hela bössan har beckat igen av samma fett, kanske räcker med grundlig rengöring och modernt fett!
Vad skulle hindra att man svarvade en nylonguide liknande den i Welsh willy kitet och la en en vanlig stålbricka med hål i som glidyta?
Senast redigerad av Laredo 13 nov 2014, 20:51, redigerad totalt 1 gång.
Laredo
 
Inlägg: 399
Blev medlem: 24 sep 2012, 19:22
Ort: Piteå
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 18 gånger i 11 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapenklubb

Re: Besvärlig Tracker.

Inläggav Silwer 13 nov 2014, 21:20

Problemet är väl inte kvaliteten utan borrningen på pipan som drivit folk till vansinne då den inte gillar modern ammo utan vill ha mer 5.6mm.

Troligen beror det på att Webley har bygt den på tumsmått .22 och för den ammo som tilverkades i UK på den tiden.

Folk har hittat olika ersättningar men ärligt talat inget som får den bra nog imo.

Det är en snygg bössa men man ledsnar ju när man inte kan få den att leverera.

Sen har vi just det att inga origialfjädrar finns för Tracker mfl och ersättningen kämns alltid lite att ta den sorten och kapa lite här och där.

Jo jag har en referens bokstockad .22 (farsans) så jag har roddat en del och jämfört och jag tyckr tyvärr att de är för mycket problem för den prrecision/effekt(runt 170-180mps endast) man får ut.

Många klassker är bättre vapen för målskytte iaf.

Då de är så övervärderade hade jag sålt :-)
3-4 tysen kan man få annat för.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Besvärlig Tracker.

Inläggav TMCS 13 nov 2014, 23:07

Vilken tur ni har som har haft intakta gummipackningar bakom fjädern. Min låg i smulor överallt och framförallt i avtryckarhuset. Sitter nu en gasfjäder i och gummipackningen utbytt mot en plast bit med hål i för gaspistongs pinnen.
Air arms TX200 HC 10-40X50 ZOS
Webley Tracker 4-9X32 Kina bugbuster
B2-2A 4-9X40 Kina
Jag gillar inte syntetkolvar. Jag är stockkonservativ.
TMCS
 
Inlägg: 115
Blev medlem: 29 jul 2013, 13:35
Ort: Umeå
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg
Luftvapen favorit: AA tx200 Hc/B2-2A

Re: Besvärlig Tracker.

Inläggav Laredo 13 nov 2014, 23:54

Har nu rengjort alla inälvor men faktum är att pistongpackningen känns oversized! Läste på nåt engelskt forum om att det finns tighta tuber och har nu förre ägaren bytt pistongpackning så kan det vara ett " bad marriage", packningen har ingen vinkel i anliggningsytan och inget spår i fronten, elastisiteten är lika med noll. Tror fan att jag svarvar ett spår och sneddar av anliggningsytan, en annan ide' kan vara att köpa en Stingraypackning, de ska tydligen passa...men provar nog svarva först 8) och då jag lika är igång ska jag svarva en fjäderguide i nylon :thumbupp:
För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.

Laredo
 
Inlägg: 399
Blev medlem: 24 sep 2012, 19:22
Ort: Piteå
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 18 gånger i 11 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapenklubb

Re: Besvärlig Tracker.

Inläggav dagevert 14 nov 2014, 07:27

Iden er vel at teflonpakningen skal tilpasse seg selv etter litt skyting. Teflon har veldig lite "mekanisk minne", så en fjærende front blir nok ikke like vellykket som med Uretan.

Ellers er jeg het med på argumentene til Ulf, godt smurt ladetapp og sørge for at fjæren får rotere fritt i begge ender. Når du lager ny tightere styrning, lag en tophat også!
For mange luftgevær ;-)
dagevert
 
Inlägg: 896
Blev medlem: 05 sep 2010, 11:42
Ort: Akershus
Tack utdelade: 81 gång
Tackad: 135 gånger i 107 inlägg
Skytteklubb: NSF, NFPS, SWS
Luftvapen favorit: Vulcan

Re: Besvärlig Tracker.

Inläggav dagevert 14 nov 2014, 07:28

Forretsen: jeg tror stingray pakningen har 27mm diameter som vulcan/excel/victor/longbow/tomahawk, og passer ikke Trackerens diameter.
For mange luftgevær ;-)
dagevert
 
Inlägg: 896
Blev medlem: 05 sep 2010, 11:42
Ort: Akershus
Tack utdelade: 81 gång
Tackad: 135 gånger i 107 inlägg
Skytteklubb: NSF, NFPS, SWS
Luftvapen favorit: Vulcan

Re: Besvärlig Tracker.

Inläggav Laredo 25 nov 2014, 19:05

Jag skulle naturligtvis snackat med Tobbe innan jag beställde ny Trackerpackning. Fick ju en exakt likadan som jag hade trots att bilden på websidan visar nåt helt annat :? Nåja projektet löper vidare, då svarvar jag en med spår och downsizar den andra så får vi se vilken som funkar bäst. Dagevert kan ha rätt i att det är fel material till att ha en packning med flexande kant... Slipade o polerade till fjädern föresten, både ytter o innerdiameter påverkades av att fjädern har smitts ( alltså hamrats o slipats i ändarna), slipningen syns mest på innerdiametern. Nu ryms drygt diam 13,4mm fjäderguide mot tidigare uppmätta 13,2, tight ska de va :thumbupp:
För att följa länken så måste du registera dig.

Laredo
 
Inlägg: 399
Blev medlem: 24 sep 2012, 19:22
Ort: Piteå
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 18 gånger i 11 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapenklubb

Re: Besvärlig Tracker.

Inläggav bonde456 04 dec 2014, 20:35

Silwer skrev:Problemet är väl inte kvaliteten utan borrningen på pipan som drivit folk till vansinne då den inte gillar modern ammo utan vill ha mer 5.6mm.

Troligen beror det på att Webley har bygt den på tumsmått .22 och för den ammo som tilverkades i UK på den tiden.

Folk har hittat olika ersättningar men ärligt talat inget som får den bra nog imo.

Det är en snygg bössa men man ledsnar ju när man inte kan få den att leverera.

Tycker det är gnäll om borrningen, majoriteten av dom kalibrar som finns till vapen är angivna i just Tum, menar du att all ammunition baserat på tum är omodern?
Visserligen så kan man inte gå in till närmsta järnhandel och köpa cal22 men att borrningen inte passar dom diaboler man köpt är väl att hoppa på problemet i fel ände.
Användarvisningsbild
bonde456
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 25 jan 2014, 17:39
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale 400, Webley Tracker

Re: Besvärlig Tracker.

Inläggav dagevert 05 dec 2014, 08:24

Eldre engelske børser i .22 er generelt kjent for å være laget for 5,6mm kuler, moderne .22-luftvåpen er laget for 5,5mm kuler.
For mange luftgevær ;-)
dagevert
 
Inlägg: 896
Blev medlem: 05 sep 2010, 11:42
Ort: Akershus
Tack utdelade: 81 gång
Tackad: 135 gånger i 107 inlägg
Skytteklubb: NSF, NFPS, SWS
Luftvapen favorit: Vulcan

Re: Besvärlig Tracker.

Inläggav Silwer 05 dec 2014, 08:27

Jag menar bara att traditionellt var brittiska luftvapen för deras diaboler och de "tyska" för de tyska.

Den tyska skolan överlevde och är definitivt mm baserad det vet alla som hanterar diaboler idag, att man ännu skriver och säger .177 och .22 är traditionellt kaliberprat som förekommer även med krutvapen men inte alls behöver sammanfálla exakt.

Tracker har en en grövre borrning än säg en HW95 i .22, den är välkänd för detta, men även andra engelska vapen har idag udda borrningar som har svårt för de moderna diaborna.

När en diabol inte passar pipan så går den dåligt, ger dålig precision av sig självt även om pipan skulle vara av god kvalitet.

Det här är inget påhitt utan nåt som är färdigresonerat.

Det har mao inget med att tum är omodernt att göra men kan var en föklaring till att de är i princip 5.6mm i borrningen.

Att leta rätt diaboler fel ände? du har då inte hållit på mycket med luftvaen där just pipan och att hitta dess diaboler som fungerar bäst är en del av det man gör för att få god precision.

Gnäll om borrningen? vet du öht nånting om detta?, du förvirrar.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Besvärlig Tracker.

Inläggav Per-Erik 05 dec 2014, 09:37

Min tracker mätte inga 5,6 mm i pipan...
Däremot 5,74 mm, undra på att den skjöt som ett tivoligevär med 95% av diabolerna på marknaden...

MVH/Per-Erik
Användarvisningsbild
Per-Erik
 
Inlägg: 81
Blev medlem: 20 feb 2009, 10:07
Ort: Sveg/Härliga Härjedalen
Tack utdelade: 39 gång
Tackad: 16 gånger i 12 inlägg

Re: Besvärlig Tracker.

Inläggav Silwer 05 dec 2014, 13:01

Webley tillverkade sina pipor själv och det kan säker variera en aning mellan modell och år i borrning.

Min W&S Eclipse .25 har för trångt lopp tör de tyska vanligaste 6.35 diabolerna, man kan pressa i dem med säg en linjal, mne de går skitdåligt.

Så man var hänvisad till de där Mibro Rihnos diabolerna som ju inte direkt är top notch.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Besvärlig Tracker.

Inläggav gpzb2 05 dec 2014, 16:25

bonde456 skrev:
Silwer skrev:Problemet är väl inte kvaliteten utan borrningen på pipan som drivit folk till vansinne då den inte gillar modern ammo utan vill ha mer 5.6mm.

Troligen beror det på att Webley har bygt den på tumsmått .22 och för den ammo som tilverkades i UK på den tiden.

Folk har hittat olika ersättningar men ärligt talat inget som får den bra nog imo.

Det är en snygg bössa men man ledsnar ju när man inte kan få den att leverera.

Tycker det är gnäll om borrningen, majoriteten av dom kalibrar som finns till vapen är angivna i just Tum, menar du att all ammunition baserat på tum är omodern?
Visserligen så kan man inte gå in till närmsta järnhandel och köpa cal22 men att borrningen inte passar dom diaboler man köpt är väl att hoppa på problemet i fel ände.


Håller med dig! Matar man bössan med 5.5 istället för 5.6mm så är det väl knappast bössans fel, finns väl ingen bössa som "levererar" när den blir laddad med fel ammo :)
gpzb2
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 okt 2013, 13:08
Ort: Skåne
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg


Återgå till Webley

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster

  • Sponsorer