Lideco luftfjäder i en Tracker?

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Lideco luftfjäder i en Tracker?

Inläggav TMCS 29 jul 2013, 18:14

Verkar ha blivit omöjligt att få tag i Theoben gasfjädrar till Trackern nuförtiden. Så tror ni det kan gå att klämman in en Lideco gasfjäder i den?

Vad jag har förstått är Theoben fjädern 207mm lång med en omkrets på 18mm och då finns utrymme för tejp runt fjädern. Det finns en Lideco fjäder med omkrets på 19mm och totallängd på 205 mm (den med slaglängd på 80 mm). Den borde väl få plats? Man kanske skulle ta och bygga på med en 2 mm bricka.

Så slutligen frågan om mur många bars tryck som är att föredra. Har sneglat lite på den gula fjädern med 140 bars tryck, men känner mig väldigt osäker.
Air arms TX200 HC 10-40X50 ZOS
Webley Tracker 4-9X32 Kina bugbuster
B2-2A 4-9X40 Kina
Jag gillar inte syntetkolvar. Jag är stockkonservativ.
TMCS
 
Inlägg: 115
Blev medlem: 29 jul 2013, 13:35
Ort: Umeå
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg
Luftvapen favorit: AA tx200 Hc/B2-2A

Re: Lideco luftfjäder i en Tracker?

Inläggav gubbe 30 jul 2013, 09:27

TMCS skrev:Så tror ni det kan gå att klämman in en Lideco gasfjäder i den?


Hej och välkommen TMCS :smt020
Jag har inget svar på din fråga men däremot är jag också väldigt nyfiken på svaret. :)
Min enda tanke så här spontant är att man ska nog inte ta en för kraftig gasfjäder.
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Lideco luftfjäder i en Tracker?

Inläggav grym 06 aug 2013, 11:40

kollade på en splirrans ny för tracker 22

70 kg verkar den vara på, bara provade med en fuluppsättning med en badrumsvåg, men det är mellan tummen och pekfingret i varjefall
för övrigt anser jag att svsf dödar intresset för sportskytte
Användarvisningsbild
grym
 
Inlägg: 492
Blev medlem: 20 feb 2010, 17:54
Ort: småland
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 23 gånger i 18 inlägg

Re: Lideco luftfjäder i en Tracker?

Inläggav TMCS 06 aug 2013, 13:36

Ah tackar för svar. Men jag såg att nu finns theoben gasfjädern inne igen på airgun buyer. Så det blir en därifrån istället. Både billigare och mindre bökig att få dit.

Någon som vet hur många J de levererar? Är det lönt att trycka in en .177 fjäder i en 22:a? Brukar mest plinka burkar i stugan så precision är inte överviktig, men man vill ju gärna kunna träffa hyffsat bra. Har inte haft upp den sedan jag köpte den -91. Är det något mer man ska passa på att byta?
Senast redigerad av TMCS 06 aug 2013, 13:40, redigerad totalt 1 gång.
Air arms TX200 HC 10-40X50 ZOS
Webley Tracker 4-9X32 Kina bugbuster
B2-2A 4-9X40 Kina
Jag gillar inte syntetkolvar. Jag är stockkonservativ.
TMCS
 
Inlägg: 115
Blev medlem: 29 jul 2013, 13:35
Ort: Umeå
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg
Luftvapen favorit: AA tx200 Hc/B2-2A

Re: Lideco luftfjäder i en Tracker?

Inläggav grym 06 aug 2013, 20:20

pistongpackningen kan man ju byta med, och sedan fetta in allt igen
för övrigt anser jag att svsf dödar intresset för sportskytte
Användarvisningsbild
grym
 
Inlägg: 492
Blev medlem: 20 feb 2010, 17:54
Ort: småland
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 23 gånger i 18 inlägg

Re: Lideco luftfjäder i en Tracker?

Inläggav Leopold 07 aug 2013, 01:26

Vad är det för diameter på kompcylindern på Tracker, vilken slaglängd? Transferportens längd och diameter? Vilken effekt är det som eftersträvas, uppåt 16 Joule eller mer?

Vore intressant att få litet information om grundparametrarna.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Lideco luftfjäder i en Tracker?

Inläggav riqe 07 aug 2013, 09:36

Tänkte bara slänga in ett litet tankvärt textstycke från airpang.

"Nästa ämne för dagen är gasfjäder till Webley Tracker. Eller kanske inte. En deltagare på forumet letar med ljus och lykta efter en gasfjäder till sin bössa och har i brist på att påträffa en sådan fundera över lite oortodoxa lösningar som innefattar en mer potent gasfjäder ifrån en mindre etablerad tillverkare.

Själv så förundras jag alltid över att folk har så mycket funderingar runt slagfjädrar och kraften i just dessa. Vad har detta egentligen för relevans? Ingen! Så enkelt är det!

Det absolut enda som sker när man sätter in en kraftfullare slagfjäder är att slaget blir snabbare och bortsett ifrån en marginellt snabbare locktime så finns det bara nackdelar med detta. En snabbare pistong kommer att skapa större massakrafter åt rekylen till att ge skytten en sämre praktisk skjutbarhet. Dessutom så lär konstruktionen av vapnet som sådan att utsättas för betydligt större mekaniska påfrestningar. Att vapnet även blir tyngre att anspänna säger ju sig självt. Även packningen kommer att ta stryk och inte sällan så riskerar diabolen att deformeras av den våldsamma accelerationen vilket leder till lägre BC och ytterligare nedsatt praktisk precision.

Nyckeln till högre effekt, om man nu eftersträvar detta, ligger ENBART hos vapnets "svepyta", alltså hur stor mängd luft som kan skjuta på bakom diabolen - inte hur fort den aktuella luften levereras. Redan Gerard Cardew & Co på sextiotalet kunde bevisa detta men ändå så tillkommer det ständigt generation efter generation av nya fjäderskyttar som efterfrågar just "starkare fjädrar", inte sällan utan att helt förbigå vikten av bra packningar. Ett mycket bättre och mer konstruktiv frågeställning vore just snarare "vilken packning ska jag välja till mitt vapen".

Se bara på HW35, när denna modell kom så var den en riktig rykare med angivna 750 fps. Detta fysiskt sett stora gevär är relativt kortslagigt med blott 35 mm slaglängd (därav beteckningen) jämfört med det mindre Feinwerkbau Sport som, tack vare längre slaglängd, kunde ge nära 100 fps högre utgångshastighet med lika tunga diaboler. Beeman såg och förstod så hans utveckling av HW35 blev likaledes legendariska HW80 vilken med 80 mm slaglängd direkt gav 200 fps högre utgångshastighet än föregångarna och som sådeles distansierade den argaste konkurrenten med likaledes 100 fps. Hela tricket låg alltså i en större svepyta, en större mängd luft som kunde flyttas mellan kompressionskammare och pipa.

Vapen som har en liten svepyta, exempelvis HW35 & Webley Tracker mfl, KAN inte förmås ge hög effekt helt enkelt för att de fysiska förutsättningarna saknas. Vapen som däremot har en stor svepyta (ex HW80) kan däremot trimmas vidare med gott resultat eftersom den begränsande faktorn hos dessa modeller inte är brist på svepyta utan andra variabler, vanligtvis inte helt optimala packningar. Med bättre packningar så kan man sätta in en kraftfullare fjäder då den tightare packningen bromsar upp pistongen och därmed skapar ett ökat motstånd som faktiskt kräver en starkare fjäder för att kunna övervinnas. Den tätare packningen ger mindre svinn och ju mera luft som knuffar på diabolen - desto högre utgångshastighet. Det är endast i dessa lägen som en starkare slagfjäder kan tillföra något, annars inte.

Vill man ha högre effekt ur ett klent vapen, exempelvis en Tracker, så bör man i först hand montera en bättre packning med bättre tätning. Då får man automatiskt mindre förluster och mer effekt igenom ett bättre utnyttjande av den befintliga (lilla) svepytan som vapnet uppvisar. Bättre tätning har också den goda bieffekten av mindre rekyl vilket gör att man får både högre utgångshastighet OCH bättre skjutbarhet samtidigt som livslängden på vapnets komponenter inte förkortas. Inte dumt va´?"

Källa För att följa länken så måste du registera dig.

Walther LG55 177 Diopter
HW30S 177 Centerpoint 4-16x40AO VortekPG2
Trail NP 22 Centerpoint 3-9x40AO GRT3
Hatsan 60S 22 BugBuster 3-9x32AO
Crosman 1377 177 Bushnell 3~9X40AO
HW40 177
Användarvisningsbild
riqe
 
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 jun 2012, 22:04
Ort: Visby
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 47 gånger i 40 inlägg

Följande användare vill tacka riqe för detta inlägg
TMCS (08 aug 2013, 00:06), karhuerik (24 maj 2019, 09:05)

Re: Lideco luftfjäder i en Tracker?

Inläggav 1qaz1qaz 07 aug 2013, 09:42

Där har vi dilemmat med supertacten. Liten cylinder, kort slaglängd. Ursäkta att jag byte tråd, men textstycket var riktigt bra. Tackar
Användarvisningsbild
1qaz1qaz
 
Inlägg: 3610
Blev medlem: 21 jul 2012, 20:25
Ort: Bromölla
Tack utdelade: 230 gång
Tackad: 100 gånger i 90 inlägg
Skytteklubb: MSG

Re: Lideco luftfjäder i en Tracker?

Inläggav Leopold 07 aug 2013, 13:02

Uppgifterna som refererats ovan kommer från en rätt färsk artikel av Tom Gaylord: För att följa länken så måste du registera dig.



Nu finns källan inte här och kan försvara alla påståendena, nöjer mig med att konstatera att det finns en del man kan hålla med om. Den svepta *cylindervolymen* bestämmer den övre gränsen för hur högt effektuttag man kan få från en fjäderbössa.

Tex en HW80 som exempel på en "magnumbössa" har 83 mm slaglängd och 30 mm tubdiameter ger 58.6 cc svept cylindervolym, och ger ett möjligt effektuttag på ca 27 J. Liknande cylindervolym och effektnivå får man med 26 mm tub i tex SAG AR1000 fast med 105mm slaglängd som den har i original.

En annan bössa med 30 mm tub: HW35 har 65 mm slaglängd med original läderpackning enligt mina uppgifter vilket ger 45.9 cc svept cylindervolym, ger ett möjligt effektuttag på ca 19 J. Det är samma cylindervolym och effektnivå man får med tex HW95/98 (samt ovanstående AR1000 om slaglängden förkortas till 85 mm).

Webley Tracker har enligt mina uppgifter en 25 mm tub och 75 mm slaglängd, ger då 37.8 cc svept cylindervolym. Uppgifter om möjligt effektuttag varierar men ca 14 J handlar det om.

En HW30s slutligen: 25 mm tub, 60 mm slaglängd ger 29.5 cc svept cylindervolym. Möjligt effektuttag är ca 10 J.

Alla måttuppgifter är hämtade via Google och är litet mellan tummen och pekfingret, felaktigheter kan förekomma. Men det är någonstans där man hamnar i tunat skick, maxeffekten kan skilja något beroende på kaliber.

Naturligtvis finns det mycket mer än bara den svepta volymen som spelar roll för effekten man landar på i slutänden. Fjäderstyrkan får tex inte vara för låg, då orkar inte fjädern driva pistongen i botten utan den studsar på luftkudden och skapar en fjongig avfyrning och låg effekt. Motsatsen gäller också, fjädern får inte vara för stark eller pistongen för tung, då brakar hela rasket in i tubgaveln och skapar problem med stötig rekyl och annat elände. Transferportens volym i förhållande till svept cylindervolym ska vara lagom stor, transferporten ska tillåta tillräckligt flöde för effekten etc.

Annars håller jag med i stort. Jag tror att de flesta har mest nytta av att se till att man har en riktigt bra pistongpackning till att börja med, och att pistongen löper lätt utan att nypa fast eller läcka. Trackerns packning vet jag inget om men det vore nog det första jag skulle tittat på om jag skulle tuna en Tracker. Skulle jag absolut vilja ha ut högre effekt än vad en bra pistongpackning och optimal smörjning ger så behöver man öka slaglängden på något vis för att dra nytta av en något kraftigare fjäder. Det verkar rätt bökigt men visst går det.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Lideco luftfjäder i en Tracker?

Inläggav TMCS 07 aug 2013, 23:49

Nu är en Theoben gasfjäder för cal 22 beställd. Utbudet på pistongpackningar verkar tunt. Den enda jag kunde finna som garanterat passar var den här: För att följa länken så måste du registera dig.

Air arms TX200 HC 10-40X50 ZOS
Webley Tracker 4-9X32 Kina bugbuster
B2-2A 4-9X40 Kina
Jag gillar inte syntetkolvar. Jag är stockkonservativ.
TMCS
 
Inlägg: 115
Blev medlem: 29 jul 2013, 13:35
Ort: Umeå
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg
Luftvapen favorit: AA tx200 Hc/B2-2A

Re: Lideco luftfjäder i en Tracker?

Inläggav Leopold 07 aug 2013, 23:58

Progunner har även en Vortek Vacseal-konvertering för ungefär samma pengar. Dock kräver den enligt uppgift från deras hemsida en del icke-reversibla modifieringar för att få den på plats, man får ta bort existerande pistongpackningsfäste och borra ett välcentrerat hål som gängas för M5 har jag för mig.

Litet bökigare än bara en drop-in ersättning. Ingen aning om det är värt besväret och om det ger en förbättring, enda jag vet är att jag gillar Vortek Vacseal-packningarna skarpt i HW30s och AR1000.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
TMCS (08 aug 2013, 00:09)


Återgå till Webley

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster

  • Sponsorer