Hur bra är HW 95?

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Hur bra är HW 95?

Inläggav Hawkeye 24 jan 2008, 16:00

Jag har sedan tidigare ett HW 50 och är imponerad av kvaliteten och precisionen. Det börjar bli dags att köpa ett nytt lite kraftigare HW och jag har därför börjat titta på bl a HW 95. Det ligger bra till i pris och det är inte så tungt. För närvarande är detta det mest intressanta alternativet. Någon som har erfarenhet av HW 95? Hur är det att meka med?
Användarvisningsbild
Hawkeye
 
Inlägg: 752
Blev medlem: 17 jan 2008, 15:10
Ort: Lund
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 39 gånger i 28 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp

Inläggav Ulf 24 jan 2008, 22:42

Hej Hawkeye !

jag är i precis samma situation som dej, suktar ochså efter en 95:a.
Har sen tidigare både en HW30 & HW50, är helnöjd med dem bägge.
När man studerar sprängskisser över alla 3 modellerna, så förfaller de
vara helt lika. Är väl bara storleken som skiljer dem åt, rent fysiskt.
Så 95:an är bara en "storebror" till de övriga, och borde följdaktligen vara lika lättmekad. Inget krångel med gängat bakstycke etc.

Det jag läst om 95:orna som ägare skrivit, så får de mycket bra kritik.
T.o.m att de blir ännu mer lättskjutna med tuningfjäder .
Alltigenom ett mycket bra vapen.

Mitt mål är jag ska ha ett sådant innan sommarn 8) i cal .22

mvh Ulf
Användarvisningsbild
Ulf
 
Inlägg: 3884
Blev medlem: 31 dec 2007, 11:41
Ort: Piteå
Tack utdelade: 463 gång
Tackad: 299 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Vortek-drivna luftgevär

Inläggav Hawkeye 25 jan 2008, 13:58

Kaliber .22 ska det vara. Jag har kollat på Weihrauchs hemsida och HW 95 finns i en standard och en de luxe variant. Båda har bokkolv men de luxe har nätskärning även på främre delen av stocken. Det gör rätt mycket på utseendet. Tyvärr finns inte HW 95 med valnötskolv. Det hade blivit en helt annan bössa med valnöt. Vad jag kan se är det endast HW 35 som kan fås med valnötskolv.
Användarvisningsbild
Hawkeye
 
Inlägg: 752
Blev medlem: 17 jan 2008, 15:10
Ort: Lund
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 39 gånger i 28 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp

Inläggav Ulf 25 jan 2008, 22:36

här har jag tjuvat en recension :

Jag har haft en HW95. Det var mitt "första" luftgevär efter ett antal års uppehåll i det skyttet! Nu efter att det sålts så har jag hunnit testa ett antal andra fjädergevär förutom dom jag hade tidigare och har ännu mer att jämföra med!
Mitt första intryck av 95an var att det såg väldigt stort ut. Men det var bara ett synintryck! När jag väl började använda bössan så kändes den mindre och mindre! Läs, blev bekvämare och bekvämare!
MIn bössa startade sitt liv som en 10J bössa! Som sådan kändes den nästan lite löjlig! Den sa bara plopp och rörde sig nästan ingenting! Efter ett väldigt kort tag så åkte det i en Fulleffektsfjäder från HW fabriken!
Det blev en gaska stor förvandling. I alla fall i själva känslan! Man märkte att bössan rörde sig lite i samband med skottet och smällen blev betydligt mer distinkt. För att inte tala om effekten när burkar, potatisar och andra trevliga mål träffades!

Min upplevelse med den kraftigare fjädern var odelat positiv! Bössan var nästan otäckt lätt att träffa med. Jag upplevde den inte alls som greppkänslig. Den krävde inte så mycket kraft för att spänna upp, men man fick ta i lite för att börja bryta bössan.
Men jag sköt inte på längre avstånd än 30 meter, så jag kan inte uttala mig om hur den går på längre håll än så. Den var inte särskilt känslig för vilken ammo jag använde heller, men den fullkomligt älskade HN FTT.
Vad gällde konstruktionen så kändes den otroligt gedigen! AV dom fjäderbössor jag ägt tidigare så är det väl bara mitt gamla HW 77K som kunde matcha den! Tysk kvalite när den är som bäst!
Avtrycket har avhandlats så många ggr här på forumet, så jag behöver inte säga mer än att det faktiskt är fenomenalt!
Jag tror absolut inte att du kommer att bli besviken med din 95a! Tvärtom!
Idag så ångrar jag fruktansvärt mycket att jag sålde mitt HW. Men han som jag sålde den till har antytt att jag möjligtvis kommer att få köpa tillbaka den snart! Han har lyckats skaffa så många barn på kort tid nu, så hans tid för skyttet finns inte längre! Jag håller tummarna nu för att blöjbytena skall ta resten av hans fritid snart!
Användarvisningsbild
Ulf
 
Inlägg: 3884
Blev medlem: 31 dec 2007, 11:41
Ort: Piteå
Tack utdelade: 463 gång
Tackad: 299 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Vortek-drivna luftgevär

Inläggav zeke-cool 27 jan 2008, 23:32

Varför inte testa en HW80 i cal22??
Användarvisningsbild
zeke-cool
 
Inlägg: 592
Blev medlem: 30 dec 2007, 05:23
Ort: Hemma
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 24 gånger i 23 inlägg

Inläggav Kent 27 jan 2008, 23:46

Personligen så hade jag valt HW 95 :wink:
HW80:an ger obetydligt mer effekt, och är tyngre och klumpigare.
Dessutom är 80:an 700 spänn dyrare :wink:
Kent
 
Inlägg: 128
Blev medlem: 27 jan 2008, 01:09
Ort: Malmö
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg


Återgå till Weihrauch

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster

  • Sponsorer