Theoben Eliminator

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Theoben Eliminator

Inläggav Phonta 28 aug 2010, 17:36

Har öppnat min Theoben Eliminator

Anledningen är att den dieslar med en 25.4 grain kula i 670FPS, vilket jag anser märkligt. Dock ej med 30 grain kulor hmmmmm......

Sitter ingen egentlig pistongpacknin i denna .....bara två O-ringar den främre lite tjockare . Märkligt , då stöter ju pistongen stål mot stål ... kan detta vara ok. nån som vet , Hurricane har ingen susning , fick en pistongpackning av honom men den finns inte på originalet i alla fall . djäkligt märkligt .

Nån som kan hinta om vad dettta är ???
Phonta
 
Inlägg: 242
Blev medlem: 29 maj 2008, 09:49
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg

Re: Theoben

Inläggav Daniel 28 aug 2010, 19:14

Phonta ser den ut såhär ?

Bild

I denna tråd ser du hur gasfjädern ser ut i Slr:en

sv/viewtopic.php?f=53&t=4113
Don't walk in front of me, I may not follow; Don't walk behind me, I may not lead; Walk beside me, and just be my friend
Användarvisningsbild
Daniel
 
Inlägg: 5340
Blev medlem: 26 dec 2007, 21:05
Ort: Lögdeå
Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Re: Theoben

Inläggav Phonta 28 aug 2010, 20:25

Nej den ser inte ut så , pistong och gasfjäder i ett stycke , dock ej den gulvita pistongpackningen , istället två o- ringar.

För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.





Vad f skall denna pistongpackning som han skickade till mig sitta :shock:

Tobbe har förmodligen aldrig öppnat en eliminator :)För att följa länken så måste du registera dig.

Phonta
 
Inlägg: 242
Blev medlem: 29 maj 2008, 09:49
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg

Re: Theoben

Inläggav Daniel 28 aug 2010, 21:50

Alltså du ser märken efter den första packningen som varit där men den verkar jhu vara helt sönderbränd ?

För att följa länken så måste du registera dig.



Jämför märkena med denna bild nedan

Bild

Jag tror såhär: Packningen har du bränt sönder, sedan har metallen på pistongen slagits/plattats till.

hur ser det ut ifall du tar bort oringarna ?
Don't walk in front of me, I may not follow; Don't walk behind me, I may not lead; Walk beside me, and just be my friend
Användarvisningsbild
Daniel
 
Inlägg: 5340
Blev medlem: 26 dec 2007, 21:05
Ort: Lögdeå
Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Re: Theoben

Inläggav Daniel 28 aug 2010, 22:15

Kanske ska tillägga att när jag beställde en ny pistongpackning av tobbe till min dåvarande theoben slr98 så fick jag också fel.

Så jag beställde direkt av theoben i england istället.

Vart är den gamla pistongpackningen är det den som är sönderbränd ?

Haru kikat ner i pistong hylsan ? så inget är skadat där ?
Don't walk in front of me, I may not follow; Don't walk behind me, I may not lead; Walk beside me, and just be my friend
Användarvisningsbild
Daniel
 
Inlägg: 5340
Blev medlem: 26 dec 2007, 21:05
Ort: Lögdeå
Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Re: Theoben

Inläggav Phonta 28 aug 2010, 22:18

Så här, såvitt jag kan se inget tillplattat eller skadat , djäkligt märkligt. Tror inte det fanns nån packning :lol:
För att följa länken så måste du registera dig.

Phonta
 
Inlägg: 242
Blev medlem: 29 maj 2008, 09:49
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg

Re: Theoben

Inläggav Daniel 28 aug 2010, 22:31

Nån packning måste ha suttit där eftersom brännmärkena syns klart och tydligt.

Packningen ryms inte om du drar den ovanpå o-ringarna eller en oring ? ?

Nu när jag kollade mailkonversationen så märkte jag att även theoben skickade fel "Crown" packning till mig men skickade sedan en som passade.
Don't walk in front of me, I may not follow; Don't walk behind me, I may not lead; Walk beside me, and just be my friend
Användarvisningsbild
Daniel
 
Inlägg: 5340
Blev medlem: 26 dec 2007, 21:05
Ort: Lögdeå
Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Re: Theoben

Inläggav Daniel 28 aug 2010, 22:55

Ja ett sista inlägg då.

För att följa länken så måste du registera dig.



The Crow Mag/Eliminator has no such seal covering the crown but uses two O-rings to seal the exterior walls of the piston which I believe are less likely to burn or tear.


DEt ska tydligen inte vara någon Crown Packning på Eliminatorn, Varav din första fråga besvaras, det där med dieslingen var antagligen packningen som brann upp.

Du får bedömma källan själv
Men låter konstigt eftersom man ser brännmärkena tydligt på din pistong. (om inte du satt dit en packning på eget bevåg)

Var det en packning där när du köpte bössan som ny ?

Hittade ett till citat

Delivery of power is via the now famous gas ram system, negating the use of a spring power plant. This HE (High Efficiency) unit has a double 'o' ring sealed steel piston head arrangement that is counterbalanced on firing with a floating inertia weight. This really counteracts the forward movement of the piston, thus deadening and almost completely eliminating recoil


Här kan du se ritningarna. (patent)

För att följa länken så måste du registera dig.



Enklast vore väl att ringa eller maila theoben och höra med dom om du är osäker.
Don't walk in front of me, I may not follow; Don't walk behind me, I may not lead; Walk beside me, and just be my friend
Användarvisningsbild
Daniel
 
Inlägg: 5340
Blev medlem: 26 dec 2007, 21:05
Ort: Lögdeå
Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Re: Theoben

Inläggav Phonta 29 aug 2010, 08:18

Bössan har gått ca 500 skott, aldrig förr öppnad . OM inte Tobbe eller nån annan fingrat .
Men det tror jag inte!
För att följa länken så måste du registera dig.


Förmodligen detta som är anledningen till dieslingen
Phonta
 
Inlägg: 242
Blev medlem: 29 maj 2008, 09:49
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg

Re: Theoben

Inläggav G0LI4T 29 aug 2010, 11:38

Custombyggare har under ganska lång tid hävdat att man med oringar istället för pistongpackning får en jämnare gång.

Som din pistong är konstruerad med två oringar ( Den bakre kan vara en hårdare typ av oring som endast är till för att pistongen ska glida lätt) och utan pistongpackning så är det mycket viktigt att cylindern är rund och välhonad. Här är det också mycket viktigt att rätt förspänning justeras in, så att man inte får ett för hårt genomslag, med haveri som följd.

Jag har två customprojekt på gång till D52 som är uppbyggda på liknande sätt.
För att följa länken så måste du registera dig.



Problemet är ofta att oringarna slits väldigt fort, med förluster som följd, och det är lätt att skada oringen när man monterar pistongen. Skadad oring, kraftigt genomslag och diesling som resultat.
De jag testat brukar hålla en 2500-5000 skott, sedan får man byta.
Det kan ju iofs bero på kvaliten på oringarna, det kanske finns bättre än de jag testat med.

Den klassiska meteoren har ju liknande konstruktion, dock så har den en inbyggd dämpning som ska begränsa genomslaget. Å de BSA oringarna va ju outslitliga. Har en Meteor MKII som säkert gått 50000 skott med två fjäderbyten, och aldrig bytt o-ringar på.

Golle
Bild
G0LI4T
 
Inlägg: 2275
Blev medlem: 26 jan 2008, 23:50
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Re: Theoben

Inläggav Daniel 29 aug 2010, 12:15

Phonta

hur förklarar du då pistongpackningsmärkena som är inbränd i metallen på pistongen ?
Don't walk in front of me, I may not follow; Don't walk behind me, I may not lead; Walk beside me, and just be my friend
Användarvisningsbild
Daniel
 
Inlägg: 5340
Blev medlem: 26 dec 2007, 21:05
Ort: Lögdeå
Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Re: Theoben

Inläggav Phonta 29 aug 2010, 13:40

Hej igen Daniel.

Dessa spår finns i tubbotten INFRÄSTA i stålet. Tuben är ren och snygg med en mycket hög finnisch

Goliat:
Stort tack det förklarar ju allt.
Phonta
 
Inlägg: 242
Blev medlem: 29 maj 2008, 09:49
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg

Re: Theoben

Inläggav Daniel 29 aug 2010, 13:51

Dessa spår finns i tubbotten INFRÄSTA i stålet. Tuben är ren och snygg med en mycket hög finnisch


Ahh det förklarar saken. :-)
Don't walk in front of me, I may not follow; Don't walk behind me, I may not lead; Walk beside me, and just be my friend
Användarvisningsbild
Daniel
 
Inlägg: 5340
Blev medlem: 26 dec 2007, 21:05
Ort: Lögdeå
Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Re: Theoben

Inläggav Phonta 29 aug 2010, 14:01

Tack för din vilja att hjälpa mig komma fram till varför det ser ut som det gör Daniel..

jag värdesätter verkligen ditt engagemang :-)
Phonta
 
Inlägg: 242
Blev medlem: 29 maj 2008, 09:49
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg

Re: Theoben

Inläggav G0LI4T 29 aug 2010, 16:16

En liten fråga, hade du inte en D52 i skåpet ?

Skulle vara kul att höra en jämförelse Theoben- Gas vs Diana- VORTEK eller V-Mach.
Stoppade in ett VORTEK i min 52a, med nya custompistongen ( den med o-ringar), och tycker den vart helt sanslöst bra.
Men jag har inte testat någon Theoben, så de skulle vara kul med en jämförelse.
Bild
G0LI4T
 
Inlägg: 2275
Blev medlem: 26 jan 2008, 23:50
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Re: Theoben

Inläggav Phonta 29 aug 2010, 17:59

Har en D54 i Thailandför närvarande igen i Sverige. Men i min värd inget att jämföra på samma dag. locktime samt rekyl och även effekt står i en klass för sig mot allt jag skjutit. :)
Phonta
 
Inlägg: 242
Blev medlem: 29 maj 2008, 09:49
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg

Re: Theoben

Inläggav Phonta 31 aug 2010, 05:55

G0LI4T skrev:Custombyggare har under ganska lång tid hävdat att man med oringar istället för pistongpackning får en jämnare gång.

Som din pistong är konstruerad med två oringar ( Den bakre kan vara en hårdare typ av oring som endast är till för att pistongen ska glida lätt) och utan pistongpackning så är det mycket viktigt att cylindern är rund och välhonad. Här är det också mycket viktigt att rätt förspänning justeras in, så att man inte får ett för hårt genomslag, med haveri som följd.

Jag har två customprojekt på gång till D52 som är uppbyggda på liknande sätt.
För att följa länken så måste du registera dig.



Problemet är ofta att oringarna slits väldigt fort, med förluster som följd, och det är lätt att skada oringen när man monterar pistongen. Skadad oring, kraftigt genomslag och diesling som resultat.
De jag testat brukar hålla en 2500-5000 skott, sedan får man byta.
Det kan ju iofs bero på kvaliten på oringarna, det kanske finns bättre än de jag testat med.

Den klassiska meteoren har ju liknande konstruktion, dock så har den en inbyggd dämpning som ska begränsa genomslaget. Å de BSA oringarna va ju outslitliga. Har en Meteor MKII som säkert gått 50000 skott med två fjäderbyten, och aldrig bytt o-ringar på.

Golle


Båda mina O-ringar är av den hårdare mer hållbara sorten,kallas( Viton), köpte igår en o_ring,testade att montera ,dock skadade jag även denna, satte mig då och finsynade tuben, man hade "glömt" att slipa bort en grad vid en svets längst ute vid upphaket. Slipade bort denna samt honade upp tuben ( endast yttre delen) . Köper en ny packning idag för 33 kronor samt monterar i kväll . garanterat har den som momterat på Theoben inte sett denna grad och därmed monterat en defekt O-rin. Konsti´gt med en bössa för nästan 13.000 kronor

återkommer med resultat :)
Phonta
 
Inlägg: 242
Blev medlem: 29 maj 2008, 09:49
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg

Re: Theoben Eliminator

Inläggav Daniel 31 aug 2010, 14:55

Återkomm gärna ja gär intresserad iallf :-)

Delade tråden så att theoben eliminator fick en egen tråd.
Don't walk in front of me, I may not follow; Don't walk behind me, I may not lead; Walk beside me, and just be my friend
Användarvisningsbild
Daniel
 
Inlägg: 5340
Blev medlem: 26 dec 2007, 21:05
Ort: Lögdeå
Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Re: Theoben

Inläggav ante 31 aug 2010, 16:19

G0LI4T skrev:En liten fråga, hade du inte en D52 i skåpet ?

Skulle vara kul att höra en jämförelse Theoben- Gas vs Diana- VORTEK eller V-Mach.
Stoppade in ett VORTEK i min 52a, med nya custompistongen ( den med o-ringar), och tycker den vart helt sanslöst bra.
Men jag har inte testat någon Theoben, så de skulle vara kul med en jämförelse.


Vet inte om du testat V-mach i din D52:a? men jag föredrar klart vortek kittet i min D52:a .22. V-mach kittet går faktiskt för hårt. Jag har både och och V-machet ligger på hyllan här och vortek kittet sitter i nu fast bara guiderna. Jag kör en annan fjäder med vorteks guider :-) Vet att det är phontas tråd men vad fick du för effekt med vortek kittet i din 52:a??
ante
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 25 maj 2009, 18:28
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Theoben Eliminator

Inläggav Phonta 04 sep 2010, 20:43

Har nu plockar ner min Elinimator, främre O-ringen skadad, beror helt klart på att det är grader i tuben vilket är skamligt på en bössa i den prisklassen. Har nu honat fen samt skulle fylla luft i gasfjädern, Då läcker skiten så att det inte går att fylla :smt020 :smt020 för Theoben tekniken. Vem har oppnat en dylik? Måste nu meka öven med den ,dvs byta o-Ringar även här :smt027
Phonta
 
Inlägg: 242
Blev medlem: 29 maj 2008, 09:49
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg

Re: Theoben Eliminator

Inläggav zeke-cool 04 sep 2010, 20:55

Phonta! Jag tycker det låter som du ska ringa till Tobbe och reklamera bössan :!:
Bössan kostade 12.500kr och för det priset ska du ha en felfri bössa och det är inget att snacka om :!:
Du har ju heller inte skjutit måna skott med den heller :!: :smt020
Användarvisningsbild
zeke-cool
 
Inlägg: 592
Blev medlem: 30 dec 2007, 05:23
Ort: Hemma
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 24 gånger i 23 inlägg

Re: Theoben Eliminator

Inläggav Oden 04 sep 2010, 21:17

Reklamera den sånt ska inte förekomma på bössor för över 12 papp :evil:
Användarvisningsbild
Oden
 
Inlägg: 2168
Blev medlem: 18 mar 2009, 19:45
Ort: Bodafors
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 68 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: Fjäder I Alla Väder

Re: Theoben Eliminator

Inläggav Phonta 05 sep 2010, 12:38

kan nog inte reklamera den eftrssom jag själv öppnat bössan, men nog skall han få fixa till gasfjädern . Den öppnar jag inte utan skickar över hela fjädern.
Phonta
 
Inlägg: 242
Blev medlem: 29 maj 2008, 09:49
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg

Re: Theoben Eliminator

Inläggav Air 05 sep 2010, 15:03

Alltså det verkar som Tobbe skickar en ny packning
när han bara skulle ha tagit tillbaka hela geväret
på garanti eller.
Kan själv säga att jag haft broblem vid garanti-
frågor på saker han importerar själv.
Så nu undviker jag att handla sådant men det
kanske bara är jag som haft otur.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Re: Theoben Eliminator

Inläggav Phonta 05 sep 2010, 16:05

Yes,

Känner nog ungfär samma sak, aldrig nåt snack om att ta tillbaka geväret. Skickade en packning för 26o kr när jag en visades med att bössan dieslade, fick fel packnin så den skickade jag tillbaka . Han säger ätt det aldrig är fel på grejorna utan vi köpare som"pumpar" för hårt :cry:
Har EJ pumpat för hårt, fick ut 620FPS med en 30 Grains kula, om det är för hårt så är bössan helt överskattad samt fel saluförd :-)
Phonta
 
Inlägg: 242
Blev medlem: 29 maj 2008, 09:49
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg

Nästa

Återgå till Theoben

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

  • Sponsorer