Hatsan 135, glapp i pipan

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Hatsan 135, glapp i pipan

Inläggav Laredo 23 okt 2012, 17:58

Jag hade lite problem med precisionen som efter att jag skruvat o fått till den helt plötsligt ballade ur gång på gång. Nu har jag upptäckt att det finns ett glapp i pipinfästningen :x
Pipbulten är dragen hårt, men den nyper ju bara längst fram och i infräsningen för pipan kan man se solen lysa igenom i glipan på sidorna :thumbner:
Har känt på andra 125:or o de har varit felfria, hade jag extrem otur eller :-(
Bössan är 1 månad gammal o problemet har funnits hela tiden, har precis skrivit till Cabom som levererat bössan, hur brukar de sköta sig?
Laredo
 
Inlägg: 399
Blev medlem: 24 sep 2012, 19:22
Ort: Piteå
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 18 gånger i 11 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapenklubb

Re: Hatsan 135, glapp i pipan

Inläggav GunnarT 23 okt 2012, 18:16

Skumt. Mina 125:or är helt stumma, inget glapp alls. Och det är samma grejor som i 135:an.
Reklamera skiten. Kräv ny bössa.! :(
Om vi ändrar våra tankar kan vi ändra världen.
Användarvisningsbild
GunnarT
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 23 feb 2011, 20:51
Ort: Hässelby
Tack utdelade: 23 gång
Tackad: 59 gånger i 50 inlägg
Luftvapen favorit: El Gamo David

Re: Hatsan 135, glapp i pipan

Inläggav alo 23 okt 2012, 18:52

Laredo skrev:Jag hade lite problem med precisionen som efter att jag skruvat o fått till den helt plötsligt ballade ur gång på gång. Nu har jag upptäckt att det finns ett glapp i pipinfästningen :x
Pipbulten är dragen hårt, men den nyper ju bara längst fram och i infräsningen för pipan kan man se solen lysa igenom i glipan på sidorna :thumbner:
Har känt på andra 125:or o de har varit felfria, hade jag extrem otur eller :-(
Bössan är 1 månad gammal o problemet har funnits hela tiden, har precis skrivit till Cabom som levererat bössan, hur brukar de sköta sig?


Det sitter två st tunna brickor på varsin sida om pipan. Drar man pipbulten för hårt slits dessa brickor och följden blir som du beskriver.
Bara byta dessa så blir vapnet bra igen!

Nu kan jag ju inte garantera detta, men du ser det om du tar bort pipan.
Lycka till :)
alo
 
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 jun 2011, 16:36
Ort: Stöde
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg

Re: Hatsan 135, glapp i pipan

Inläggav mathewsbow 23 okt 2012, 19:37

Det är väldigt vanligt att det sitter shims på bägge sidor om pipblocket, det är dessa som ska ta slitaget och bytes efter behov, ska vara så tjocka det bara går att få i och sedan behöver man bara ha en lätt åtdragen pipbult.
mathewsbow
 
Inlägg: 507
Blev medlem: 09 jul 2009, 21:21
Ort: Båstad så klart!
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 15 gånger i 12 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch

Re: Hatsan 135, glapp i pipan

Inläggav Laredo 23 okt 2012, 20:47

Hmm, ger mig fan på att shimsen saknas i alla fall på ena sidan, det har nämligen nötts en halvmåne på pipblocket på ena sidan. Tack för tipsen :thumbupp: , det blir till att ringa leverantören i morgon :smt007
Laredo
 
Inlägg: 399
Blev medlem: 24 sep 2012, 19:22
Ort: Piteå
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 18 gånger i 11 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapenklubb

Re: Hatsan 135, glapp i pipan

Inläggav Laredo 24 okt 2012, 16:37

Cabom hörde av sig idag, de tar tillbaka bössan :thumbupp:
Laredo
 
Inlägg: 399
Blev medlem: 24 sep 2012, 19:22
Ort: Piteå
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 18 gånger i 11 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapenklubb

Re: Hatsan 135, glapp i pipan

Inläggav 1qaz1qaz 24 okt 2012, 16:45

Bra, skönt att höra..
Användarvisningsbild
1qaz1qaz
 
Inlägg: 3610
Blev medlem: 21 jul 2012, 20:25
Ort: Bromölla
Tack utdelade: 230 gång
Tackad: 100 gånger i 90 inlägg
Skytteklubb: MSG

Re: Hatsan 135, glapp i pipan

Inläggav Kerberos 21 apr 2014, 15:20

Hej!
Jag kände på min hatsan 125 sniper vortex idag o visst glappar även den i pipan trots hårt åtdragen bult. Tog isär den för att kolla så det satt brickor på båda sidor. Till min förvåning satt det 2 på ena sidan o 1 på andra :( Då ska ju tilläggas att jag haft den mindre än en månad sen jag fick tillbaka den från Fondprodukter som bytte pipan på garantin då jag hade en knöl på utsidan av pipan som jag misstänkte även kunde påverka kulbanan negativt. De bytte pipan men sa att det inte skulle ha påverkat nåt. Hursomhelst så måste de ju ha missat en bricka då ju?
Hur många har ni på era? Det känns som jag skulle kunna ha nästan 3 på varje sida, minst 3 på ena sidan iaf.
Är det dumt att ha olika antal på sidorna? Finns det nån standard av nåt slag hur många?
Kerberos
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 13 feb 2014, 23:15
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Hatsan 135, glapp i pipan

Inläggav Furby 21 apr 2014, 15:42

Diana och HW har bara en på var sida, ska inte behöva vara fler heller om tillverkningstoleranserna är som de ska. Flera shims tyder på grov och slarvig inpassning. Tyvärr blir det väl så om man ska spotta ur sig kostnadseffektiva (billiga) produkter i snabb takt. Förr kostade man på sig lite bättre inpassning generellt sett.
Furby
 
Inlägg: 408
Blev medlem: 15 jul 2013, 20:11
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 36 gånger i 30 inlägg

Re: Hatsan 135, glapp i pipan

Inläggav GunnarT 21 apr 2014, 18:02

Kerberos skrev:Hej!
Jag kände på min hatsan 125 sniper vortex idag o visst glappar även den i pipan trots hårt åtdragen bult. Tog isär den för att kolla så det satt brickor på båda sidor. Till min förvåning satt det 2 på ena sidan o 1 på andra :( Då ska ju tilläggas att jag haft den mindre än en månad sen jag fick tillbaka den från Fondprodukter som bytte pipan på garantin då jag hade en knöl på utsidan av pipan som jag misstänkte även kunde påverka kulbanan negativt. De bytte pipan men sa att det inte skulle ha påverkat nåt. Hursomhelst så måste de ju ha missat en bricka då ju?
Hur många har ni på era? Det känns som jag skulle kunna ha nästan 3 på varje sida, minst 3 på ena sidan iaf.
Är det dumt att ha olika antal på sidorna? Finns det nån standard av nåt slag hur många?


Det ska vara en bricka på varje sida. Varför de satt 2 på ena sidan kan jag inte förstå. Det är väl inte där det glappar utan längs bak på pipan där den ska passa in i cylindern. Orsaken till att pipan inte ska glappa är mest för att inte pipan ska peka olika mellan varje skott. Är pipan för smal längs bak så kan man tänka sig att limma dit ett rakblad på varje sida, längs bak på pipan . Eller något annat som passar så glappet försvinner. Att dra pipbulten hårdare hjälper inte och förstör bara brickorna... samt att det kan bli problem med att pipan stänger olika.

Låter som ett måndagsexemplar. :|
Om vi ändrar våra tankar kan vi ändra världen.
Användarvisningsbild
GunnarT
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 23 feb 2011, 20:51
Ort: Hässelby
Tack utdelade: 23 gång
Tackad: 59 gånger i 50 inlägg
Luftvapen favorit: El Gamo David

Re: Hatsan 135, glapp i pipan

Inläggav Jürgen 21 apr 2014, 18:35

Köper man en Hatsan 95, så får man en fin bössa, utan vare sig glapp eller andra problem. Har putsat upp min sedan köpet och har inget negativt att säga om kvaliteten på denna 1000 kronors bössa. :)

Hade jag kunnat lämna mina bössor ifred, hade jag inte behövt göra något mer än rensa pipan och sedan börja skjuta.

Nu har jag sedan jag slutade tävla i min ungdom, uppskattat min fars jobb med att putsa och fila på ett nyköpt gevär. Det hör till och jag gillar att putsa till det och göra det till mitt.
Användarvisningsbild
Jürgen
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 16 dec 2013, 15:00
Ort: Umeå
Tack utdelade: 101 gång
Tackad: 32 gånger i 31 inlägg
Luftvapen favorit: Gasfjäder

Re: Hatsan 135, glapp i pipan

Inläggav Kerberos 21 apr 2014, 22:35

Så vad ska man göra i detta läget? Ska man i första hand försöka få dem jag köpte det av att ta tillbaka det o ersätta med ett nytt eller pengar tillbaka antar jag? Om de inte går med på detta, kan man på något sätt knacka ihop sidorna lite försiktigt med plasthammare eller nåt så glipan där pipan sticks in blir något tightare? Det är ju inte i exakt samma skick som det var vid inköp då jag tagit bort "ljuddämparen" o ersatt med en air stripper, mest för att få plats i en plastväska då de blev 2cm för långt org. Plus de 2 svarta skruvarna som håller kindstödet i höjd, har på något sätt lossnat en så jag bytte båda till vad jag hade hemma.

Har ju snart gett 5000 med air strippern o plastväska :(
Kerberos
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 13 feb 2014, 23:15
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Hatsan 135, glapp i pipan

Inläggav Hedis62 22 apr 2014, 07:07

Kerberos skrev:Så vad ska man göra i detta läget? Ska man i första hand försöka få dem jag köpte det av att ta tillbaka det o ersätta med ett nytt eller pengar tillbaka antar jag? Om de inte går med på detta, kan man på något sätt knacka ihop sidorna lite försiktigt med plasthammare eller nåt så glipan där pipan sticks in blir något tightare? Det är ju inte i exakt samma skick som det var vid inköp då jag tagit bort "ljuddämparen" o ersatt med en air stripper, mest för att få plats i en plastväska då de blev 2cm för långt org. Plus de 2 svarta skruvarna som håller kindstödet i höjd, har på något sätt lossnat en så jag bytte båda till vad jag hade hemma.

Har ju snart gett 5000 med air strippern o plastväska :(


Av vad jag förstått av dina inlägg så är ju bössan nästan ny?!
Eftersom du har haft den inne hos Fondprodukter för pipbyte som du skriver så skulle inte jag börja banka på den för att pipan ska bli tajtare, skumt att dom inte kollar att den är 100% ok innan dom skickar tillbaka den :thumbner: :thumbner:
Skulle i första hand försöka reklamera den, pengarna tillbaka, tillgodokvitto eller ny bössa om du känner för det.
Kan ju inte kännas något vidare när lagt ut nästan 5 papp och grejerna inte fungerar :twisted:
Weihrauch HW 95 cal 22 med Vortek Pg2
Hatsan 125 cal 22 med SAS och Quatro "Fullpower"
Hatsan 95 cal 22 med SAS Och Quatro "Fullpower".
Gamo Magnum cal 4,5
Diana 23 cal 4,5
Användarvisningsbild
Hedis62
 
Inlägg: 425
Blev medlem: 15 jan 2011, 17:41
Ort: Pauliström och Upplands-väsby.
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 16 gånger i 15 inlägg
Luftvapen favorit: HW 95

Re: Hatsan 135, glapp i pipan

Inläggav Batistuta 22 apr 2014, 07:59

Kerberos skrev:Så vad ska man göra i detta läget? Ska man i första hand försöka få dem jag köpte det av att ta tillbaka det o ersätta med ett nytt eller pengar tillbaka antar jag? Om de inte går med på detta, kan man på något sätt knacka ihop sidorna lite försiktigt med plasthammare eller nåt så glipan där pipan sticks in blir något tightare? Det är ju inte i exakt samma skick som det var vid inköp då jag tagit bort "ljuddämparen" o ersatt med en air stripper, mest för att få plats i en plastväska då de blev 2cm för långt org. Plus de 2 svarta skruvarna som håller kindstödet i höjd, har på något sätt lossnat en så jag bytte båda till vad jag hade hemma.

Har ju snart gett 5000 med air strippern o plastväska :(

Jag tycker jäkligt synd om dig :-(

Påverkar "felet" precisionen, gör det inte det så kan man väl acceptera att det är som det är. Tyvärr är ju inte Hatsan någon precisionstillverkare och det blir lite fel ibland. Jag hade själv en 125 där pipinfästningen var sned så pipan pekade lite åt vänster. Jag slipade in kikarfästen och shimsade tills det blev bra men det var ett jäkla jobb.

Ring och kolla med de som du köpt den av och hör vad de är villiga att göra är väl bästa rådet. Är det stopp där så blir det väl tyvärr att bita i det sura äpplet :-(
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1655 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: Hatsan 135, glapp i pipan

Inläggav thsu69 22 apr 2014, 09:34

Reklamera den.



Skickas från min iPhone via Tapatalk
thsu69
 

Re: Hatsan 135, glapp i pipan

Inläggav thsu69 22 apr 2014, 09:37

Blir kul att se denna otroliga bössa i sommar:)
Antar att du tar den med på sommarskyttet;)

Sorry, utanför trådämnet!




quote="Jürgen"]Köper man en Hatsan 95, så får man en fin bössa, utan vare sig glapp eller andra problem. Har putsat upp min sedan köpet och har inget negativt att säga om kvaliteten på denna 1000 kronors bössa. :)

Hade jag kunnat lämna mina bössor ifred, hade jag inte behövt göra något mer än rensa pipan och sedan börja skjuta.

Nu har jag sedan jag slutade tävla i min ungdom, uppskattat min fars jobb med att putsa och fila på ett nyköpt gevär. Det hör till och jag gillar att putsa till det och göra det till mitt.[/quote]


Skickas från min iPhone via Tapatalk
thsu69
 

Följande användare vill tacka thsu69 för detta inlägg
Jürgen (23 apr 2014, 09:24)

Re: Hatsan 135, glapp i pipan

Inläggav Kerberos 22 apr 2014, 12:35

Jag har ringt stället jag har köpt de från nu, ska få svar i eftermiddag vad som händer. Min gissning är att den kommer att gå iväg för service en gång till. Men jag hade ju helst sett att de hade hävt köpet. Det har redan blivit skrapmärken vid pipinfästningen :-\
Får jag möjlighet att få pengarna tillbaka så blir de nog ett pcp tror jag.
Kerberos
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 13 feb 2014, 23:15
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg


Återgå till Hatsan

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster

  • Sponsorer