125 S, avtagning av dämpare

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

125 S, avtagning av dämpare

Inläggav Gnarp 01 aug 2012, 18:47

Hej

Har hört att det skulle vara svårt att få lös dämparen utan att ta sönder plasten!
Men det går hur bra som helst, eller det går bara man smörjer och mekar lite gran.

Använde mig av en 19mm hylsa på spärrskaft, samt lite fett för att kränga in hylsan.
Sedan var det "bara" att skruva lös muttern och kränga lös dämparen med en skiftnyckel med ett Y i ena änden, plus hammare för att knacka.

Kan säga att bulten sitter så ini helvetet! :twisted:
Men igen locktight så långt ögat kunde se, bulten var dock så långt inskruvad så att gängorna hade tagit stryk mot pipan.
Plasten som dämparen är gjord av är riktigt kraftig plus att dämparen är fastpressad över pipan, när ni får lös den förstår varför den har suttit fast som den gör! :smt037

Rekommenderar en hjälpande hand som kan hålla i pipan och geväret medan du håller på, annars tror jag att geväret kan bli lite skevt, hehe

Här kommer en bild på dämparen med delarna i ordning plus en modifierad hylsa som nästan är ett måste om man ska få ur skiten igen. :smt022

PS muttern är 1/2 UNF, vet dok inte stigningen.

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

Gnarp
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 07 jul 2012, 11:55
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: 125 S, avtagning av dämpare

Inläggav Gnarp 01 aug 2012, 18:55

Om man får för sig att montera tillbaka den som jag gjorde så borrade jag upp plasten till 13 mm för att den lättare skulle gå på! Annars blir det våld och dämparen kan få stryk!
Pipan är dok 12,7mm! Fick en då tight fit:P
Gnarp
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 07 jul 2012, 11:55
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg


Återgå till Hatsan

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster

  • Sponsorer